قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: نود و پنجم 🔷واقعه غدیرخم #علامهامینی 18- ﺍﺑﻮ ﻣﺤﻤﺪ ﺍﺣﻤﺪ ﻋﺎﺻﻤﻲ، ﺩﺭ
.
📝ترجمه کتاب الغدیر
✅ قسمت: نود و ششم
🔷واقعه غدیرخم
#علامهامینی
22- ﺍﺧﻄﺐ ﺧﻄﺒﺎﻱ ﺧﻮﺍﺭﺯﻣﻲ ﺣﻨﻔﻲ، ﻣﺘﻮﻓﺎﻱ 568 ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ ﻣﻨﺎﻗﺐ ﺧﻮﺩ ﺹ 94 ﺑﺎ ﺩﻗﺖ ﺩﺭ ﺳﻨﺪ ﺍﺯ ﺍﺑﻲ ﺍﻟﺤﺴﻦ ﻋﻠﻲ ﺑﻦ ﺍﺣﻤﺪ ﻋﺎﺻﻤﻲ ﺧﻮﺍﺭﺯﻣﻲ، ﺍﺯ ﺍﺳﻤﻌﻴﻞ ﺑﻦ ﺍﺣﻤﺪ ﻭﺍﻋﻆ، ﺍﺯ ﺣﺎﻓﻆ ﺍﺑﻲ ﺑﻜﺮ ﺑﻴﻬﻘﻲ، ﺍﺯ ﻋﻠﻲ ﺑﻦ ﺍﺣﻤﺪ ﺑﻦ
ﺣﻤﺪﺍﻥ، ﺍﺯ ﺍﺣﻤﺪ ﺑﻦ ﻋﺒﻴﺪ ﺍﺯ ﺍﺣﻤﺪ ﺑﻦ ﺳﻠﻴﻤﺎﻥ ﻣﻮﺩﺏ ﺍﺯ ﻋﺜﻤﺎﻥ (ﺍﺑﻦ ﺍﺑﻲ ﺷﻴﺒﻪ) ﺍﺯ ﺯﻳﺪ ﺑﻦ ﺣﺒﺎﺏ ﺍﺯ ﺣﻤﺎﺩ ﺑﻦ ﺳﻠﻤﻪ ﺍﺯ ﻋﻠﻲ ﺑﻦ ﺯﻳﺪ ﺑﻦ ﺟﺪﻋﺎﻥ ﺍﺯ ﻋﺪﻱ ﺑﻦ ﺛﺎﺑﺖ، ﺍﺯ ﺑﺮﺍﺀ ﺑﻦ ﻋﺎﺯﺏ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻛﻪ ﮔﻔﺖ: ﺩﺭ ﺳﻔﺮ ﺣﺞ ﺑﺎ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺁﻣﺪﻳﻢ ﺗﺎ ﺩﺭ ﺑﻴﻦ ﻣﻜﻪ ﻭ ﻣﺪﻳﻨﻪ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻓﺮﻭﺩ ﺁﻣﺪ ﻭ ﺑﺎﻣﺮ ﺁﻧﺠﻨﺎﺏ ﻧﻤﺎﺯ ﺟﻤﺎﻋﺖ ﺍﻋﻠﺎﻡ ﺷﺪ، ﺳﭙﺲ ﺩﺳﺖ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺭﺍ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺁﻳﺎ ﻣﻦ ﺍﻭﻟﻲ (ﺳﺰﺍﻭﺍﺭﺗﺮ) ﺑﻤﻮﻣﻨﻴﻦ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﻴﺴﺘﻢ؟ ﮔﻔﺘﻨﺪ ﺁﺭﻱ ﻫﺴﺘﻲ. ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﭘﺲ ﺍﻳﻦ (ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻌﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ) ﻭﻟﻲ ﻛﺴﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻦ ﻭﻟﻲ ﺍﻭﻳﻢ، ﺑﺎﺭ ﺧﺪﺍﻳﺎ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻭ ﺩﺷﻤﻦ ﺩﺍﺭﺩ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻣﻦ ﻛﻨﺖ ﻣﻮﻟﺎﻩ، ﻓﻌﻠﻲ ﻣﻮﻟﺎﻩ، ﺍﻳﻦ ﺟﻤﻠﺎﺕ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺻﺪﺍﻱ ﺑﻠﻨﺪ ﻣﻲﻓﺮﻣﻮﺩ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺍﻋﻠﺎﻡ، ﻋﻤﺮ ﺑﻦ ﺧﻄﺎﺏ ﺑﺎ ﺍﻭ ﺭﻭﺑﺮﻭ ﺷﺪ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﮔﻮﺍﺭﺍ ﺑﺎﺩ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺍﻱ ﭘﺴﺮ ﺍﺑﻲ ﻃﺎﻟﺐ، ﮔﺮﺩﻳﺪﻱ ﻣﻮﻟﺎﻱ ﻣﻦ ﻭ ﻣﻮﻟﺎﻱ ﻫﺮ ﻣﺮﺩ ﻭ ﺯﻥ ﺑﺎ ﺍﻳﻤﺎﻥ. ﻭ ﻧﻴﺰ ﺑﺎﺳﻨﺎﺩ ﻣﺬﻛﻮﺭ ﺍﺯ ﺣﺎﻓﻆ ﺍﺑﻲ ﺑﻜﺮ ﺑﻴﻬﻘﻲ، ﺍﺯ ﺣﺎﻓﻆ ﺍﺑﻲ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﺣﺎﻛﻢ، ﺍﺯ ﺍﺑﻲ ﻳﻌﻠﻲ ﺯﺑﻴﺮ ﺑﻦ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﺛﻮﺭﻱ ﺍﺯ ﺍﺑﻲ ﺟﻌﻔﺮ ﺍﺣﻤﺪ ﺑﻦ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﺑﺰﺍﺯ، ﺍﺯ ﻋﻠﻲ ﺑﻦ ﺳﻌﻴﺪ، ﺍﺯ ﺿﻤﺮﻩ، ﺍﺯ ﺍﺑﻦ ﺷﻮﺫﺏ ﺗﺎ ﺁﺧﺮ ﺣﺪﻳﺚ ﻣﺬﻛﻮﺭ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺧﻄﻴﺐ ﺑﻐﺪﺍﺩﻱ
ﺩﺭ ﺹ 119 ﺍﺯ ﺣﻴﺚ ﺳﻨﺪ ﻭ ﻣﺘﻦ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. 23- ﺍﺑﻮﺍﻟﻔﺮﺝ ﺍﺑﻦ ﺟﻮﺯﻱ ﺣﻨﺒﻠﻲ ﻣﺘﻮﻓﺎﻱ 597 ﺩﺭ ﻣﻨﺎﻗﺐ ﺧﻮﺩ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺍﺣﻤﺪ ﺑﻦ ﺣﻨﺒﻞ ﺑﺎﺳﻨﺎﺩ ﺍﺯ ﺑﺮﺍﺀ ﺑﻦ ﻋﺎﺯﺏ ﺑﻠﻔﻆ ﺍﻭ ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﻣﺬﻛﻮﺭ ﺍﻓﺘﺎﺩ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. 24- ﻓﺨﺮ ﺍﻟﺪﻳﻦ ﺭﺍﺯﻱ ﺷﺎﻓﻌﻲ، ﻣﺘﻮﻓﺎﻱ 606 ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺗﻬﻨﻴﺖ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻛﺒﻴﺮ ﺧﻮﺩ ﺟﻠﺪ 3 ﺹ 636 ﻭ ﺩﺭ ﭼﺎﭖ ﺩﻳﮕﺮ ﺹ 443 ﺑﻠﻔﻈﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺹ 97 ﺫﻛﺮ ﺷﺪ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. 25- ﺍﺑﻮ ﺍﻟﺴﻌﺎﺩﺍﺕ، ﻣﺠﺪ ﺍﻟﺪﻳﻦ ﺍﺑﻦ ﺍﺛﻴﺮ ﺷﻴﺒﺎﻧﻲ ﻣﺘﻮﻓﺎﻱ 606 ﺩﺭ ﺟﻠﺪ 4 " ﺍﻟﻨﻬﺎﻳﻪ " ﺹ 246 ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺷﻤﺮﺩﻥ ﻣﻌﺎﻧﻲ ﻣﻮﻟﺎ ﮔﻮﻳﺪ: ﻭ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻗﺒﻴﻞ ﺍﺳﺖ ﺣﺪﻳﺚ: ﻣﻦ ﻛﻨﺖ ﻣﻮﻟﺎﻩ ﻓﻌﻠﻲ ﻣﻮﻟﺎﻩ، ﺗﺎ ﺁﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﮔﻮﻳﺪ: ﻭ ﺳﺨﻦ ﻋﻤﺮ ﺑﻦ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ: " ﺍﺻﺒﺤﺖ ﻣﻮﻟﻲ ﻛﻞ ﻣﻮﻣﻦ ". 26- ﺍﺑﻮ ﺍﻟﻔﺘﺢ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﻋﻠﻲ ﻧﻄﻨﺰﻱ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ ﺧﻮﺩ- ﺍﻟﺨﺼﺎﺋﺺ ﺍﻟﻌﻠﻮﻳﻪ- ﺑﺎﺳﻨﺎﺩ ﺧﻮﺩ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺗﻬﻨﻴﺖ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﺑﻲ ﻫﺮﻳﺮﻩ ﺑﻠﻔﻆ ﺁﻥ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺧﻄﻴﺐ ﺑﻐﺪﺍﺩﻱ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺻﻔﺤﻪ 119 ﺫﻛﺮ ﺷﺪ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
✨﴾﷽﴿✨
✅ برنامه روزانه کانال :
✅🌷شنبه، سهشنبه و پنج شنبه شرح 🦋خطبه ها
✅🌹یکشنبه، دوشنبه وچهارشنبه شرح 🌴حکمتها
✅☫روزانهتفسیر قرآن☫
✅🌷شرح متنی و صوتی نامه ها بطور کامل در کانال بارگذاری شده و شرح آخرین نامه جهت سهولت در دسترسی، در اینجا آورده شده و بقیه نامه ها به هم پیوست میباشد⬇️
لینک شرح نامه ۷۹ ( آخرین نامه): https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/24783
✅🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهجالبلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گذاری شده و لینکهای دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه نحل آیات ۷۵ الی ۷۷ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی از آنجا که، غالب
📝تفسیر سوره مبارکه نحل آیات ۷۵ تا۷۷
📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی
↩️کوتاه سخن این که: توحید و شرک تنها یک عقیده نیست، یک الگوى کامل براى تمام زندگى است، یک برنامه وسیع و گسترده است که فکر و اخلاق و عواطف و زندگى فردى و اجتماعى، سیاسى و اقتصادى و فرهنگى را در بر مى گیرد، و مقایسه عربهاى مشرک عصر جاهلیت با مسلمانان موحد آغاز اسلام مى تواند ترسیم روشنى از این دو برنامه و مسیر باشد.
همانها که تا دیروز آن چنان گرفتار جهل و تفرقه و انحطاط و بدبختى بودند، که غیر از محیط محدود مملوّ از فقر و فساد خود را نمى شناختند، پس از آن که گام در وادى توحید نهادند از چنان وحدت و آگاهى و قدرتى برخوردار شدند که سراسر جهان متمدن آن روز را در زیر بال و پر گرفتند.
* * *
۲ ـ نقش عدالت و راستى در زندگى انسانها
جالب این که: در آیات فوق از میان تمام برنامه هاى موحدان انگشت روى دعوت به عدل و گام نهادن بر جاده مستقیم گذارده شده است، و این نشان مى دهد که ریشه اصلى خوشبختى یک انسان یا یک جامعه انسانى در این دو است.
داشتن برنامه صحیحى که نه شرقى باشد و نه غربى، نه منحرف به چپ و نه به راست، و سپس دعوت به اجراى اصول عدالت آن هم نه به صورت یک برنامه موقت، بلکه همان گونه که جمله یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ مى گوید، یک برنامه مستمر و همیشگى; چرا که فعل مضارع معنى استمرار مى رساند.
* * *
۳ ـ در روایتى که از طرق اهل بیت(علیهم السلام) نقل شده در تفسیر آیات فوق مى خوانیم: الَّذِی یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ أَمِیْرُالْمُؤْمِنِیْنَ وَ الأَئِمَّةُ صَلَواتُ اللّهِ عَلَیْهِمْ: کسى که دعوت به عدل مى کند، امیرمؤمنان و امامانند .
بعضى از مفسران، جمله مَنْ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ را به حمزه ، عثمان بن مظعون و یا عمّار و أَبْکَم را به ابى بن خلف ، ابوجهل و مانند آنها تفسیر کرده اند.
روشن است: همه اینها از قبیل بیان مصداقهاى واضح و مهم مى باشد و هرگز دلیل بر انحصار نیست، این تفسیرها ضمناً مشخص مى کند که: آیات فوق در صدد بیان تشبیهى براى مشرکان و مؤمنان است نه بتها و خداوند.
✔️ پایان
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝 شرح و تفسیر خطبه ۸۵ بخش اول ✅ شناخت خدا ↩️به تعبير ديگر: «کميّت» در جايى گفته مى شود، که افزايش
📝 شرح و تفسیر خطبه ۸۵بخش اول
↩️به هر حال، توصيفى که امام(عليه السلام) در اين جمله هاى -کوتاه در فراز اول اين خطبه- از ذات و صفات خداوند بيان کرده، اوج توانايى انسان را در معرفة اللّه نشان مى دهد; چيزى که بالاتر از آن براى هيچ انسانى ممکن نيست و اين گونه توصيف جز از زبان امام معصوم و انسان آگاهى چون على(عليه السلام) هرگز شنيده نشده است.
اين سخن را با گفته هايى از «ابن ابى الحديد» در اين زمينه پايان مى دهيم. او در ذيل اين فراز از خطبه، چنين مى گويد:
«بدان که توحيد و عدل و مباحث شريف الهى (و معارف عقيدتى) جز از کلام اين مرد بزرگوار (على(عليه السلام)) شناخته نشده و کلمات بزرگان صحابه - غير از او - هيچ چيز از اين حقايق را تبيين نمى کند. اصولاً هرگز اين مفاهيم به فکر آنها خطور نمى کرد، چرا که اگر چنين بود، بيان مى کردند و اين فضيلت به نظر من بزرگترين فضايل على(عليه السلام) است.»
***
نکته:
چگونگى معرفت انسان نسبت به ذات خدا:
اين مسأله از دقيق ترين و باريک ترين مسائل عقيدتى است و جايى است که قلم ها و قدم ها در آن مى لغزد و گروهى به راه افراط و گروهى به راه تفريط رفته اند.
گروهى آن چنان از «معرفة اللّه» فاصله گرفته اند که به اصطلاح، قائل به «تعطيل» معرفت شده اند و مى گويند ما از ذات پاک پروردگار و صفات او هيچ چيز مثبتى نمى دانيم و تنها بر يک سلسله امور منفى تکيه مى کنيم. مى گوييم: خدا معدوم نيست، عاجز و جاهل نيست و اگر بخواهيم در طريق اثبات گام برداريم، فضا در مقابل ما کاملاً تاريک است. اين گروه را طرفداران «تعطيل» مى شمرند.
گروه ديگرى درست در نقطه مقابل قرار گرفته اند و خدا را در حدّ «جسميّت» تنزّل داده و براى او بدن و اعضا، قائل شده اند و آنها را قائلين به «تشبيه» يا «مشبّهه» مى نامند.
در ميان تعطيل و تشبيه، که هر دو خطا و گمراهى است و با قرآن و تعليمات اسلام بيگانه است، راه سومى وجود دارد و آن معرفت اجمالى ذات و صفات است، بى آن که کسى به کنه ذات و صفات پى ببرد.
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
#در_محضر_اهل_بیت
✅ امام رضا علیه السلام:
🌻💫
هرگاه میخواهی دعایت به عرش
برسد و مستجاب گردد،
اول در حق،
✔️ پدر و مادرت دعا کن.
📙 بحار الانوار
@Nahjolbalaghe2