قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
شرح و تفسیر حکمت ۳۰۳ 🔷ارتباط مردم با دنیا 🔹مردم، فرزند دنيا هستند: امام عليه السلام در اين كلام حك
📝شرح و تفسیر حکمت ۳۰۴
🤲نيازمند، فرستاده خداست!
امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه براى تشويق همگان به كمك كردن به نيازمندان مى فرمايد: «مستمند و مسكين فرستاده خداست، كسى كه از كمك كردن به او دريغ داشته باشد از خدا دريغ داشته و آنكس كه به او عطا كند به خداوند عطا كرده است»؛ (إِنَّ الْمِسْكِينَ رَسُولُ اللّهِ، فَمَنْ مَنَعَهُ فَقَدْ مَنَعَ اللّه، وَمَنْ أَعْطَاهُ فَقَدْ أَعْطَى اللّهَ).
اين تعبير نهايت لطف خدا را به كسانى نشان مى دهد كه به نيازمندان كمك مى كنند و در ضمن، اين پيام را به ما مى دهد كه مسكين و مستمند را خوار نشمريم و كمترين اهانتى به او روا مداريم و اگر كمكى مى كنيم خالى از هرگونه منت و آزار و اهانت باشد، زيرا او فرستاده خداست و كسى كه به رسول وفرستاده ديگرى اهانت كند درواقع به خود آن شخص اهانت كرده و كسى كه رسول ديگرى را احترام و اكرام كند فرستنده رسول را اكرام و احترام كرده است. قرآن مجيد نيز تعبيرى متفاوت ولى در همين راستا دارد. درباره كمك به نيازمندان مى فرمايد: «(مَّنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللهَ قَرْضآ حَسَنآ فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافآ كَثِيرَةً)؛ كيست كه به خدا قرض الحسنه دهد (و از اموالى كه خدا به او بخشيده، انفاق كند،) تا آن را براى او، چندين برابر كند؟».
در آيه 11 سوره «حديد» نيز خداوند پس از آنكه در آيات پيشين، از اهميت انفاق به نيازمندان سخن مى گويد همين تعبير را فرموده است: «(مَنْ ذَا الَّذِى يُقْرِضُ اللهَ قَرْضآ حَسَنآ فَيُضَاعِفَهُ لَهُ وَلَهُ أَجْرٌ كَرِيمٌ)؛ كيست كه به خدا وام نيكو دهد (و از اموالى كه به او ارزانى داشته انفاق كند) تا خدا آن را براى او چندين برابر كند؟ و براى او پاداش پرارزشى است!». در چندين آيه ديگر از قرآن مجيد نيز همين معنا با الفاظ ديگرى بيان شده وانفاق در راه خدا را به عنوان وام دادن به پروردگار شمرده است كه اين نهايت لطف او به بندگان است. با اينكه مالك حقيقى تمام عالم هستى خداست و از همگان و همه چيز بى نياز است و هرچه ما داريم از او داريم، با اين حال انفاق در راه خدا را قرض به خداوند تعبير كرده است. حتى در بعضى از آيات آمده است كه خداوند در برابر اين كار از بنده اش تشكر مى كند، (وَاللهُ شَكُورٌ حَلِيمٌ). همانگونه كه در خطبه 183 نيز در كلام امام گذشت كه مى فرمايد: «وَاسْتَقْرَضَكُمْ وَلَهُ خَزَائِنُ السَّمَاوَاتِ وَالاَْرْضِ وَهُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ وَإِنَّمَا أَرَادُ أَنْ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلا؛ از شما درخواست قرض كرده در حالى كه گنجهاى آسمانها و زمين به او تعلق دارد و بى نياز و شايسته ستايش است. او خواسته است شما را بيازمايد كه كدام يك نيكوكارتريد».
جالب اينكه در روايات اسلامى تعبيرات سه گانه اى آمده است كه هر يك از ديگرى پرمعناتر است. در يكجا مى خوانيم كه از امام سجاد زين العابدين عليه السلام نقل شده است كه هنگامى كه چيزى به فقير مى داد دست سائل را مى بوسيد ومى فرمود: «من دست سائل را نمى بوسم، بلكه دست پروردگارم را مى بوسم، زيرا صدقه قبل از آنكه در دست سائل بيفتد در دست پروردگار قرار مى گيرد؛ فَقَالَ لَسْتُ أُقَبِّلُ يَدَ السَّائِلِ إِنَّمَا أُقَبِّلُ يَدَ رَبِّي إِنَّهَا تَقَعُ فِي يَدِ رَبِّي قَبْلَ أَنْ تَقَعَ فِي يَدِ السَّائِلِ».
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
#در_محضر_اهل_بیت
💡امام رضا (علیه السّلام) :
آدم پیمان شکن❌
از پیشامد بد در امان نیست.‼️
🌾ميزان الحكمه
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: صد 🔷#واقعهغدیرخم #علامهامینی 36- ﺍﺑﻮ ﺍﻟﻔﺪﺍﺀ ﺍﺑﻦ ﻛﺜﻴﺮ ﺷﺎﻣﻲ، ﺷﺎﻓﻌﻲ
.
📝ترجمه کتاب الغدیر
✅ قسمت: صد و یکم
🔷#واقعهغدیرخم
#علامهامینی
44- ﺳﻴﺪ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻮﻫﺐ ﺣﺴﻴﻨﻲ، ﺑﺨﺎﺭﻱ، ﻣﺘﻮﻓﺎﻱ 932 ﻟﻔﻆ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺹ 101 ﮔﺬﺷﺖ. 45- ﺍﺑﻦ ﺣﺠﺮ ﻋﺴﻘﻠﺎﻧﻲ، ﻫﻴﺘﻤﻲ، ﻣﺘﻮﻓﺎﻱ 973 ﺩﺭ " ﺍﻟﺼﻮﺍﻋﻖ ﺍﻟﻤﺤﺮﻗﻪ " ﺻﻔﺤﻪ 26 ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻣﻔﺎﺩ ﺣﺪﻳﺚ ﮔﻮﻳﺪ: ﻣﺎ ﺍﻳﻦ ﺭﺍ ﻗﺒﻮﻝ ﺩﺍﺭﻳﻢ ﻛﻪ ﺍﻭ (ﻳﻌﻨﻲ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ) ﺍﻭﻟﻲ ﺍﺳﺖ، ﻭﻟﻲ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺑﺎﻳﻦ ﻣﻌﻨﻲ ﻧﻤﻴﺸﻮﻳﻢ ﻛﻪ ﺍﻭﻟﻲ ﺑﺎﻣﺎﻣﺖ ﺍﺳﺖ ﺑﻠﻜﻪ ﻣﺮﺍﺩ ﺍﻳﻨﺴﺖ ﻛﻪ ﺍﻭ ﺍﻭﻟﻲ ﺑﻪ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻭ ﻧﺰﺩﻳﻜﻲ ﺑﺴﻮﻱ ﺍﻭﺳﺖ، ﺗﺎ ﺁﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﮔﻮﻳﺪ: ﻭ ﻫﻤﻴﻦ ﻣﻌﻨﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺑﻮﺑﻜﺮ ﻭ ﻋﻤﺮ ﺍﺯ ﺣﺪﻳﺚ ﻓﻬﻤﻴﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﻓﻬﻢ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﻧﻔﺮ ﻛﺎﻓﻲ ﺍﺳﺖ، ﭼﻪ ﺁﻥ ﺩﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻧﻜﻪ (ﺳﺨﻦ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺭﺍ) ﺷﻨﻴﺪﻧﺪ ﺑﺎﻭ (ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ) ﮔﻔﺘﻨﺪ ﮔﺮﺩﻳﺪﻱ ﺍﻱ ﭘﺴﺮ ﺍﺑﻲ ﻃﺎﻟﺐ ﻣﻮﻟﺎﻱ ﻫﺮ ﻣﺮﺩ ﻭ ﺯﻥ ﻣﻮﻣﻦ... ﺍﻳﻦ ﺣﺪﻳﺚ ﺭﺍ ﺩﺍﺭ ﻗﻄﻨﻲ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. 46- ﺳﻴﺪ ﻋﻠﻲ ﺑﻦ ﺷﻬﺎﺏ ﺍﻟﺪﻳﻦ ﻫﻤﺪﺍﻧﻲ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺗﻬﻨﻴﺖ ﺭﺍ ﺩﺭ " ﻣﻮﺩﻩ ﺍﻟﻘﺮﺑﻲ " ﺑﻠﻔﻆ ﺑﺮﺍﺀ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ. 47- ﺳﻴﺪ ﻣﺤﻤﻮﺩ ﺷﻴﺨﺎﻧﻲ، ﻗﺎﺩﺭﻱ، ﻣﺪﻧﻲ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ ﺧﻮﺩ (ﺍﻟﺼﺮﺍﻁ ﺍﻟﺴﻮﻱ ﻓﻲ ﻣﻨﺎﻗﺐ ﺁﻝ ﺍﻟﻨﺒﻲ) ﮔﻮﻳﺪ ﺍﺑﻮ ﻳﻌﻠﻲ ﻭ ﺣﺴﻦ ﺑﻦ ﺳﻔﻴﺎﻥ ﺩﺭ ﻣﺴﻨﺪﺷﺎﻥ ﺍﺯ ﺑﺮﺍﺀ ﺑﻦ ﻋﺎﺯﺏ ﺭﺿﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﮔﻔﺖ: ﺩﺭ ﺣﺠﻪ ﺍﻟﻮﺩﺍﻉ ﺑﺎ ﺭﺳﻮﻟﺨﺪﺍ
ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺑﻮﺩﻳﻢ.. ﺗﺎ ﺁﺧﺮ ﻟﻔﻈﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺁﻧﺪﻭ ﺫﻛﺮ ﺷﺪ. ﻭ ﺳﭙﺲ ﮔﻮﻳﺪ: ﺣﺎﻓﻆ ﺫﻫﺒﻲ ﮔﻔﺘﻪ: ﺍﻳﻦ ﺣﺪﻳﺚ ﺣﺴﻦ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺗﻤﺎﻡ ﻋﻠﻤﺎﺀ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﺑﺮ ﺁﻧﭽﻪ ﻣﺎ ﮔﻔﺘﻴﻢ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ. ﺳﭙﺲ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺁﻧﭽﻪ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺧﻄﺒﻪ ﻏﺪﻳﺮ (ﺑﻌﻘﻴﺪﻩ ﺍﻭ) ﺩﺭﺳﺖ ﺍﺳﺖ ﮔﻮﻳﺪ: ﻭ ﺻﺤﻴﺢ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺫﻛﺮ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻧﻴﺰ ﺍﻳﻦ ﻓﺮﺍﺯ ﺍﺯ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺍﺳﺖ: " ﺍﻟﺴﺖ ﺍﻭﻟﻲ ﺑﻜﻢ ﻣﻮﻣﻦ ﻣﻦ ﻧﻔﺴﻪ " ﻳﻌﻨﻲ ﺁﻳﺎ ﻣﻦ ﺑﻬﺮ ﻣﻮﻣﻨﻲ ﺍﻭﻟﻲ ﻧﻴﺴﺘﻢ ﺍﺯ ﺧﻮﺩﺵ؟ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺁﺭﻱ، ﻫﺴﺘﻲ. ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺍﻳﻦ (ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ) ﻣﻮﻟﺎﻱ ﻛﺴﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻦ ﻣﻮﻟﺎﻱ ﺍﻭﻳﻢ، ﺑﺎﺭ ﺧﺪﺍﻳﺎ، ﺩﻭﺳﺖ ﺑﺪﺍﺭ ﺁﻧﻜﻪ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺩﺷﻤﻦ ﺑﺪﺍﺭ ﺁﻧﻜﻪ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﺷﻤﻦ ﺑﺪﺍﺭﺩ، ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﻋﻤﺮ ﺭﺿﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ (ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺭﺍ) ﻣﻠﺎﻗﺎﺕ ﻛﺮﺩ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﮔﻮﺍﺭﺍ ﺑﺎﺩ ﺗﻮ ﺭﺍ، ﺻﺒﺢ ﻭ ﺷﺎﻡ ﻧﻤﻮﺩﻱ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻴﻜﻪ ﻣﻮﻟﺎﻱ ﻫﺮ ﻣﺮﺩ ﻭ ﺯﻥ ﻣﻮﻣﻦ ﻫﺴﺘﻲ، ﻗﺴﻤﺘﻬﺎﻱ ﺻﺤﻴﺢ ﻭ ﺣﺴﻦ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﻳﺎﻓﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺁﻧﭽﻪ ﺫﻛﺮ ﺷﺪ ﭼﻴﺰﻱ ﺍﺯ ﺳﺎﺧﺘﻪﻫﺎ ﻭ ﺍﻓﺘﺮﺍﺁﺕ ﻣﺪﻋﻲ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻧﻴﺴﺖ ﺗﺎ ﺁﺧﺮ... ﺗﻤﺎﻡ ﺳﺨﻦ ﺍﻭ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ: ﺳﺨﻨﺎﻥ ﭘﻴﺮﺍﻣﻮﻥ ﺣﺪﻳﺚ، ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺁﻣﺪ. 48- ﺷﻤﺲ ﺍﻟﺪﻳﻦ ﻣﻨﺎﻭﻱ، ﺷﺎﻓﻌﻲ، ﻣﺘﻮﻓﺎﻱ 1031 ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ
" ﻓﻴﺾ ﺍﻟﻘﺪﻳﺮ " ﺟﻠﺪ 6 ﺹ 218 ﮔﻮﻳﺪ: ﭼﻮﻥ ﺍﺑﻮﺑﻜﺮ ﻭ ﻋﻤﺮ ﺍﻳﻦ ﺭﺍ (ﺣﺪﻳﺚ ﺍﻟﻮﻟﺎﻳﻪ) ﺷﻨﻴﺪﻧﺪ ﮔﻔﺘﻨﺪ (ﻃﺒﻖ ﺁﻧﭽﻪ ﻛﻪ ﺩﺍﺭ ﻗﻄﻨﻲ ﺍﺯ ﺳﻌﺪ ﺑﻦ ﺍﺑﻲ ﻭﻗﺎﺹ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ): ﮔﺮﺩﻳﺪﻱ ﺍﻱ ﭘﺴﺮ ﺍﺑﻲ ﻃﺎﻟﺐ ﻣﻮﻟﺎﻱ ﻫﺮ ﻣﺮﺩ ﻭ ﺯﻥ ﻣﻮﻣﻦ.
↩️ ادامه دارد..
@Nahjolbalaghe2
✨﴾﷽﴿✨
✅ برنامه روزانه کانال :
✅🌷شنبه، سهشنبه و پنج شنبه شرح 🦋خطبه ها
✅🌹یکشنبه، دوشنبه وچهارشنبه شرح 🌴حکمتها
✅☫روزانهتفسیر قرآن☫
✅🌷شرح متنی و صوتی نامه ها بطور کامل در کانال بارگذاری شده و شرح آخرین نامه جهت سهولت در دسترسی، در اینجا آورده شده و بقیه نامه ها به هم پیوست میباشد⬇️
لینک شرح نامه ۷۹ ( آخرین نامه): https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/24783
✅🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهجالبلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گذاری شده و لینکهای دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند
@Nahjolbalaghe2