eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝شرح و تفسیر حکمت ۳۰۴ 🤲نيازمند، فرستاده خداست! امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه براى تشويق هم
📝 شرح و تفسیر حکمت ۳۰۴ 🤲نیازمند فرستاده خداست ↩️در بيان ديگرى آمده است: «امام عليه السلام هنگامى كه صدقه اى به سائل مى داد آن را از او مى گرفت و مى بوسيد و مى بوييد و بار ديگر به او مى داد و همان عبارت را تكرار مى كرد؛ كَانَ أَبِي إِذَا تَصَدَّقَ بِشَيْءٍ وَضَعَهُ فِي يَدِ السَّائِلِ ثُمَّ ارْتَجَعَهُ مِنْهُ فَقَبَّلَهُ وَشَمَّهُ ثُمَّ رَدَّهُ فِي يَدِ السَّائِلِ وَذَلِکَ أَنَّهَا تَقَعُ فِي يَدِ اللَّهِ قَبْلَ أَنْ تَقَعَ فِي يَدِ السَّائِل». در تعبير سومى آمده است كه امام هنگامى كه صدقه اى به نيازمندى مى داد دست خود را مى بوسيد و مى فرمود: «صدقه قبل از آنكه به دست سائل برسد در دست خدا قرار مىگيرد؛ «وَكَانَ عليه السلام يُقَبِّلُ يَدَهُ عِنْدَ الصَّدَقَةِ فَسُئِلَ عَنْ ذَلِکَ فَقَالَ إِنَّهَا تَقَعُ فِي يَدِ اللَّهِ قَبْلَ أَنْ تَقَعَ فِي يَدِ السَّائِلِ». همه اين تعابير مى تواند صحيح باشد؛ يعنى گاهى اينگونه عمل مى كرد وگاهى آنگونه و نتيجه همه آنها درواقع يكى است. نكته مهم ديگر اينكه از روايات اسلامى استفاده مى شود (و در قرآن به آن اشاره شده است) كه بيش از آنچه در صدقات و كمك به نيازمندان، عايد نيازمندان مى شود به كمك كنندگان عايد مى شود. اين سخن را با حديث ديگرى از امام صادق عليه السلام پايان مى دهيم، هرچند سخن در اينجا بسيار است. فرمود: «إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَتَعَالَى يَقُولُ مَا مِنْ شَيْءٍ إِلاَّ وَقَدْ وَكَّلْتُ مَنْ يَقْبِضُهُ غَيْرِي إِلاَّ الصَّدَقَةَ فَإِنِّي أَتَلَقَّفُهَا بِيَدِي تَلَقُّفاً حَتَّى إِنَّ الرَّجُلَ يَتَصَدَّقُ أَوِ الْمَرْأَةَ لَتَتَصَدَّقُ بِالتَّمْرَةِ أَوْ بِشِقِّ تَمْرَةٍ فَأُرَبِّيهَا لَهُ كَمَا يُرَبِّي الرَّجُلُ فَلُوَّهُ وَفَصِيلَهُ فَيَلْقَانِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَهِيَ مِثْلُ جَبَلِ أُحُدٍ؛ خداى تبارك و تعالى مى فرمايد: هيچ عملى نيست مگر اينكه من كسى (از فرشتگانم) را مأمور كرده ام آن را دريافت دارد، جز صدقه و كمك به نيازمندان كه من خودم آن را با دست (قدرت) مى گيرم، تا آنجا كه گاه مردى يا زنى يك دانه خرما يا حتى بخشى از آن را صدقه مى دهد، من آن را براى او پرورش مى دهم همانگونه كه انسانها فرزند خود را پرورش مى دهند و هنگامى كه روز قيامت در محضر من حاضر مى شود آن صدقه به اندازه كوه احد شده است». ✔️ پایان @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 (ع) تا جايى كه توانايى بر كار خوب داريد، خوبى كنيد؛ زيرا خوبى، [آدمى را ]از مهلكه ها و مرگهاى ناگوار نگه مى دارد. 📗ميزان الحكمه ج7 ص299🍃 @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: صد و چهارم 🔷#واقعه‌غدیرخم #علامه‌امینی به همین ﻣﻌﻨﻲ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠ
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: صد و پنجم 🔷 ﺗﺎ ﺁﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: ﻋﻮﺩ ﻭ ﺍﺭﺣﻤﻜﻢ ﺍﻟﻠﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﻧﻘﻀﺎﺀ ﻣﺠﻤﻌﻜﻢ ﺑﺎﻟﺘﻮﺳﻌﻪ ﻋﻠﻲ ﻋﻴﺎﻟﻜﻢ ﻭ ﺑﺎﻟﺒﺮ ﺑﺎﺧﻮﺍﻧﻜﻢ، ﻭ ﺍﻟﺸﻜﺮ ﻟﻠﻪ ﻋﺰ ﻭ ﺟﻞ ﻋﻠﻲ ﻣﺎ ﻣﻨﺤﻜﻢ، ﻭ ﺍﺟﻤﻌﻮﺍ، ﻳﺠﻤﻊ ﺍﻟﻠﻪ ﺷﻤﻠﻜﻢ، ﻭ ﺗﺒﺎﺭﻭﺍ، ﻳﺼﻞ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﻔﺘﻜﻢ ﻭ ﺗﻬﺎﺩﻭﺍ ﻧﻌﻤﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﻛﻤﺎ ﻣﻨﻜﻢ ﺑﺎﻟﺜﻮﺍﺏ ﻓﻴﻪ ﻋﻠﻲ ﺍﺿﻌﺎﻑ ﺍﻟﺎﻋﻴﺎﺩ ﻗﺒﻠﻪ ﺍﻭ ﺑﻌﺪﻩ ﺍﻟﺎ ﻓﻲ ﻣﺜﻠﻪ، ﻭ ﺍﻟﺒﺮ ﻓﻴﻪ ﻳﺜﻤﺮ ﺍﻟﻤﺎﻝ ﻭ ﻳﺰﻳﺪ ﻓﻲ ﺍﻟﻌﻤﺮ، ﻭ ﺍﻟﺘﻌﺎﻃﻒ ﻓﻴﻪ ﻳﻘﺘﻀﻲ ﺭﺣﻤﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﻭ ﻋﻄﻔﻪ ﻭ ﻫﻴﺌﻮﺍ ﻟﺎﺧﻮﺍﻧﻜﻢ ﻭ ﻋﻴﺎﻟﻜﻢ ﻋﻦ ﻓﻀﻠﻪ ﺑﺎﻟﺠﻬﺪ ﻣﻦ ﻭﺟﻮﺩﻛﻢ ﻭ ﺑﻤﺎ ﺗﻨﺎﻟﻪ ﺍﻟﻘﺪﺭﻩ ﻣﻦ ﺍﺳﺘﻄﺎﻋﺘﻜﻢ، ﻭ ﻇﻬﺮﻭﺍ ﺍﻟﺒﺸﺮ ﻓﻴﻤﺎ ﺑﻴﻨﻜﻢ ﻭ ﺍﻟﺴﺮﻭﺭ ﻓﻲ ﻣﻠﺎﻗﺎﺗﻜﻢ. ﺍﻟﺨﻄﺒﻪ. ﺗﺮﺟﻤﻪ- ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺧﺪﺍﻱ ﻋﺰ ﻭ ﺟﻞ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﮔﺮﻭﻩ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯ ﺩﻭ ﻋﻴﺪ ﺑﺰﺭﮒ ﻭ ﺑﺎ ﻋﻈﻤﺖ ﺭﺍﺟﻊ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ (ﺟﻤﻌﻪ- ﻏﺪﻳﺮ) ﻛﻪ ﻫﻴﭽﻴﻚ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﺁﻥ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺑﺮﻗﺮﺍﺭ ﻭ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ، ﺍﻳﻦ ﻣﻮﻫﺒﺖ ﺭﺍ ﺑﺸﻤﺎ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﺗﺎ ﻛﺮﺩﺍﺭ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﻭ ﻋﻨﺎﻳﺖ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺷﻤﺎ ﻛﺎﻣﻞ ﮔﺮﺩﺍﻧﺪ، ﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻃﺮﻳﻖ ﺭﺷﺪ ﻭ ﺻﻠﺎﺡ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺑﺪﻧﺒﺎﻝ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻧﻮﺭ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺍﻭ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻨﺪﻧﺪ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﺪ، ﻭ ﺩﺭ ﺷﺎﻫﺮﺍﻩ ﻣﻘﺼﻮﺩ ﺣﻜﻴﻤﺎﻧﻪ ﺧﻮﺩ ﺑﺮﺍﻩ ﺍﻧﺪﺍﺯﺩ، ﻭ ﻋﻄﺎﻳﺎﻱ ﮔﻮﺍﺭﺍﻱ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﺑﻴﻔﺰﺍﻳﺪ، ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻭ ﺟﻤﻌﻪ ﺭﺍ ﻣﻘﺮﺭ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﺟﺘﻤﺎﻉ ﺷﻤﺎ ﺗﺎ ﺩﺭ ﺍﺛﺮ ﺍﻳﻦ ﺍﺟﺘﻤﺎﻉ، ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﭘﻠﻴﺪﻱ‌ﻫﺎﻱ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺁﻥ ﭘﺎﻙ ﻭ ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ ﻧﻤﺎﺋﻴﺪ ﻭ ﺁﺛﺎﺭ ﻛﺜﻴﻒ ﻛﺴﺐ‌ﻫﺎﻱ ﻧﺎﺭﻭﺍ ﻭ ﻧﺎﭘﺴﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻇﺮﻑ ﻳﻚ ﻫﻔﺘﻪ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺑﻴﻦ ﺩﻭ ﺟﻤﻌﻪ ﺩﺍﻣﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺁﻟﻮﺩﻩ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺷﺴﺘﺸﻮ ﻧﻤﺎﺋﻴﺪ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻳﻚ ﻳﺎﺩﺁﻭﺭﻱ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﻧﻤﻮﺩﺍﺭﻱ ﺍﺯ ﺧﺸﻴﺖ ﭘﺮﻫﻴﺰﮔﺎﺭﺍﻥ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯ ﭼﻨﺪ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﺧﻮﺑﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺍﻫﻞ ﻃﺎﻋﺖ ﺩﺭ ﺭﻭﺯﻫﺎﻱ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﺗﻴﺎﻥ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﺑﺸﻤﺎ ﻣﻮﻫﺒﺖ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ، ﻭ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯ ﺭﺍ ﭼﻨﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﻛﻪ ﺣﻖ ﺁﻥ ﺍﺩﺍ ﻧﺸﻮﺩ ﻣﮕﺮ ﺑﺎﻧﺠﺎﻡ ﺍﻭﺍﻣﺮ ﺍﻭ، ﻭ ﺧﻮﺩﺩﺍﺭﻱ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﻧﻬﻲ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ، ﻭ ﻣﺠﺎﻫﺪﺕ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺩﺭ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺁﻧﭽﻪ ﻛﻪ ﺑﺪﺍﻥ ﺑﺎ ﺗﺎﻛﻴﺪ ﺩﻋﻮﺕ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﻳﻨﻚ ﺍﻋﺘﺮﺍﻑ ﺑﻴﮕﺎﻧﮕﻲ ﺍﻭ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﻧﻤﻴﺸﻮﺩ ﻣﮕﺮ ﺑﺎ ﺍﻋﺘﺮﺍﻑ ﺑﻨﺒﻮﺕ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ، ﻭ ﺩﻳﻨﻲ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﻧﻤﻴﺸﻮﺩ ﻣﮕﺮ ﺑﺎ ﭘﺬﻳﺮﺵ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﺁﻧﻜﻪ ﺑﻮﻟﺎﻳﺖ ﺍﻭﺍﻣﺮ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ، ﻭ ﻣﻮﺟﺒﺎﺕ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﺍﻭ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﻧﺸﻮﺩ ﻣﮕﺮ ﺑﺎ ﭘﻴﻮﺳﺘﻦ ﺑﺮﺷﺘﻪ ﺍﻭ ﻭ ﺁﻧﺎﻧﻜﻪ ﺍﻫﻞ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﺍﻭﻳﻨﺪ ﻭ ﺑﻬﻤﻴﻦ ﻣﻨﺎﺳﺒﺖ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﻏﺪﻳﺮ ﺧﻢ ﺑﺮ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺧﻮﺩ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻓﺮﻭ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻣﺨﻠﺼﻴﻦ ﻭ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪﮔﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺍﻣﺮ ﻛﺮﺩ ﺑﺎﺑﻠﺎﻍ ﻭ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺑﺎﻫﻞ ﺷﺒﻬﻪ ﻭ ﻧﻔﺎﻕ ﺍﻋﺘﻨﺎﺋﻲ ﻧﻜﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻫﻤﻜﺎﺭﻱ‌ﻫﺎﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺮ ﺿﺪ ﺣﻖ ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ ﻧﻨﻤﺎﻳﺪ ﻭ ﻣﺼﻮﻧﻴﺖ ﺁﻧﺠﻨﺎﺏ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻛﻴﺪ ﻣﻨﺎﻓﻘﻴﻦ ﺗﻀﻤﻴﻦ ﻓﺮﻣﻮﺩ... ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﴾﷽﴿✨ ✅ برنامه‌ روزانه کانال : ✅🌷شنبه، سه‌شنبه و پنج شنبه شرح 🦋خطبه ها ✅🌹یکشنبه‌، دوشنبه وچهار‌شنبه‌ شرح 🌴حکمتها ✅☫روزانه‌تفسیر قرآن‌‌☫ ✅🌷شرح متنی و صوتی نامه ها بطور کامل در کانال بارگذاری شده و شرح آخرین نامه جهت سهولت در دسترسی، در اینجا آورده شده و بقیه نامه ها به هم پیوست میباشد⬇️ لینک شرح نامه ۷۹ ( آخرین نامه): https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/24783 ✅🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهج‌البلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گذاری شده و لینک‌های دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه نحل آیات ۸۴ تا۸۹ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی اگر فخر رازى کمى
📝تفسیر سوره مبارکه نحل آیات ۸۴ تا ۸۹ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی و درست به همین دلیل آنها که در زمینه این برنامه ها دست نیاز به این سو و آن سو، دراز مى کنند، مسلماً قرآن را نشناخته اند، و آنچه خود دارند، از بیگانه تمنا مى کنند. این آیه علاوه بر این که: اصالت و استقلال تعلیمات اسلام را در همه زمینه ها مشخص مى کند بار مسئولیت مسلمانان را سنگین تر مى گرداند، و به آنها مى گوید: با بحث مستمر و پیگیر در قرآن، هر چه را لازم دارید از آن استخراج کنید. در روایات اسلامى مخصوصاً روى جامعیت قرآن، به مناسبت همین آیه و مانند آن بسیار تأکید شده است. از جمله در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم: اِنَّ اللّهَ تَبارَکَ وَ تَعالى أَنْزَلَ فِى الْقُرْآنِ تِبْیانَ کُلِّ شَىْء حَتّى وَ اللّهِ ما تَرَکَ شَیْئاً تَحْتاجُ اِلَیْهِ الْعِبادُ، حَتّى لایَسْتَطِیْعَ عَبْدٌ یَقُولُ لَوْ کانَ هذا، أُنْزِلَ فِى الْقُرْآنِ، أَلا وَ قَدْ أَنْزَلَهُ اللّهُ فِیْهِ: خداوند در قرآن هر چیزى را بیان کرده است، به خدا سوگند چیزى که مورد نیاز مردم بوده است کم نگذارده، تا کسى نگوید: اگر فلان مطلب درست بود در قرآن نازل مى شد، آگاه باشید همه نیازمندیهاى بشر را خدا در آن نازل کرده است . در حدیث دیگرى از امام باقر(علیه السلام) مى خوانیم: اِنَّ اللّهَ تَبارَکَ وَ تَعالى لَمْ یَدَعْ شَیْئاً تَحْتاجُ اِلَیْهِ الأُمَّةُ اِلاّ أَنْزَلَهُ فِى کِتابِهِ وَ بَیَّنَهُ لِرَسُولِهِ(صلى الله علیه وآله) وَ جَعَلَ لِکُلِّ شَىْء حَدّاً، وَ جَعَلَ عَلَیْهِ دَلِیْلاً یَدُلُّ عَلَیْهِ، وَ جَعَلَ عَلى مَنْ تَعَدِّى ذلِکَ الْحَدَّ حَدّاً: خداوند متعال، چیزى را که مورد نیاز این امت است، در کتابش فرو گذار نکرده، و براى رسولش تبیین نموده است، و براى هر چیزى حدّى قرار داده، و دلیل روشنى براى آن نهاده، و براى هر کسى که از این حدّ تجاوز کند، حدّ و مجازاتى قائل شده است . حتى، در روایات اسلامى اشاره روشنى به این مسأله شده که: علاوه بر ظاهر قرآن، و آنچه توده مردم و دانشمندان از آن مى فهمند، باطن قرآن نیز اقیانوسى است که بسیارى از مسائلى که فکر ما به آن نمى رسد، در آن نهفته است. این بخش از قرآن، علم خاص و پیچیده اى دارد که در اختیار پیامبر(صلى الله علیه وآله) و اوصیاى راستین او است، چنانکه در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم: ما مِنْ أَمْر یَخْتَلِفُ فِیْهِ اثْنانِ اِلاّ وَ لَهُ أَصْلٌ فِى کِتابِ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ لکِنْ لاتَبْلُغُهُ عُقُولُ الرِّجالِ: تمام امورى که حتى دو نفر در آن اختلاف دارند، اصل و ضابطه اى در قرآن دارد ولى عقل و دانش مردم به آن نمى رسد . عدم دسترسى عموم به این بخش که آن را مى توان تشبیه به وجدان ناخود آگاه آدمى کرد، هرگز مانع از آن نخواهد بود که، بخش خود آگاه و ظاهرش مورد استفاده همگان قرار گیرد. * * * ۲ ـ چهار مرحله هدایت جالب این که: در آیه فوق، چهار تعبیر براى هدف نزول قرآن ذکر شده است: ۱ ـ تِبْیاناً لِکُلِّ شَىْء: قرآن بیانگر همه چیز است . ۲ ـ مایه هدایت است (هُدىً). ۳ ـ اسباب رحمت است (وَ رَحْمَةً). ۴ ـ در آخرین مرحله، مى گوید: موجب بشارت براى عموم مسلمانان است (وَ بُشْرى لِلْمُسْلِمِیْنَ). اگر درست بیندیشیم، پیوند منطقى روشنى در میان این چهار مرحله، وجود دارد، زیرا در مسیر هدایت و راهنمائى انسانها، نخستین مرحله، بیان و آگاهى است، و مسلّم است که بعد از آگاهى، هدایت و راهیابى قرار دارد، و به دنبال آن عملکردها است که مایه رحمت خواهد بود، و سرانجام که انسان عمل مثبت و صالح انجام داد خود را در برابر پاداش بى پایان خدا، مى بیند که مایه بشارت و سرور همه رهروان این راه است. ✔️ پایان @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝 شرح و تفسیر حکمت ۳۰۴ 🤲نیازمند فرستاده خداست ↩️در بيان ديگرى آمده است: «امام عليه السلام هنگامى ك
📝 شرح و تفسیر حکمت ۳۰۵ ✅ تأثیر غیرت بر پاکدامنی ❌غيرتمند، عمل منافى عفت انجام نمى دهد: امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه به نكته دقيقى اشاره كرده مى فرمايد: «انسان غيرتمند هرگز زنا نمى كند»؛ (مَا زَنَى غَيُورٌ قَطُّ). زيرا كسى كه كارى را در حق ديگران مى پسندد به ناچار در حق خود نيز خواهد پسنديد و كسى كه درباره محارم خود عملى را روا نمى دارد درباره محارم ديگران نيز روا نخواهد داشت. بسيار شده است كه افرادى مى گويند: ما مى خواهيم به نواميس ديگران نگاه كنيم. به آنها گفته مى شود: آيا دوست داريد به نواميس شما نگاه كنند؟ هنگامى كه اظهار تنفر مى كنند به آنها گفته مى شود: پس به نواميس ديگران نگاه نكنيد. «غيور» صيغه مبالغه از ماده «غَيرت» (بر وزن حيرت) است به معناى ناخوش داشتن و تنفر از تجاوز ديگران به ناموس انسان و ورود در حريم اوست و گاه به معناى وسيع كلمه در غير موارد ناموسى نيز به كار مى رود و فرد غيرتمند به كسى گفته مى شود كه حاضر نيست ديگرى به افتخارات او لطمه وارد كند؛ خواه افتخارات مادى باشد يا معنوى. به هر حال، گفتار حكيمانه امام عليه السلام گفتارى است كه كاملاً هماهنگ با منطق عقل است، زيرا انسان غيور؛ يعنى كسى كه نسبت به تجاوز ناموسش حساسيت فوق العاده دارد، نواميس ديگران را نيز به همان چشم نگاه مى كند و هرگز راضى نمى شود به نواميس مردم تجاوز كند. به همين دليل، غيرت، او را از آلوده شدن به اعمال منافى عفت بازمى دارد. حتى حاضر نيست به همسر يا خواهر و مادر ديگرى نگاه كند، زيرا نسبت به نگاه ديگران به همسر و خواهر و مادرش احساس تنفر مى كند. * نكته: غيرت در آموزه هاى اسلامى: از واژه هايى كه به عنوان فضيلتى اخلاقى در منابع اسلامى ديده مى شود غيرت است. غيرت، در اصل به معناى يك احساس فوق العاده درونى است كه انسان را به دفاع شديد از امورى كه متعلق به اوست وامى دارد؛ خواه امور معنوى باشد مانند دين و آيين و يا امور مادى مانند عِرض و مال و ناموس ومملكت. اين احساس در همه انسانها با تفاوتهايى وجود دارد و اگر به صورت افراطى درنيايد يكى از فضايل مهم و كارساز است. از سويى ديگر، اگر براثر تكرار اعمال منافى غيرت، تضعيف شود و به بيان ديگر انسان، بى غيرت و يا ازنظر غيرت ضعيف گردد اين خود يكى از رذائل خطرناك اخلاقى به شمار خواهد آمد. در آيات قرآن اشاراتى به اين مسئله ديده مى شود؛ ولى به طور صريحتر در روايات اسلامى آمده است؛ از جمله در حديثى از پيغمبر اكرم عليه السلام مى خوانيم كه فرمود: «إنّى لَغَيُورٌ وَاللّهُ عَزَّوَجَلَّ أغْيرُ مِنى وَ انَّ اللّه تَعالى يُحِّبُ مِنْ عِبادَهَ الْغَيُورَ؛ من غيرتمندم و خدا از من غيورتر است و خدا بندگان غيورش را دوست دارد». در حديث ديگرى از همان بزرگوار آمده است كه فرمود: «انَّ الْغيرَةَ مِنَ الاْيمان؛ غيرت از ايمان است». (دليل آن هم روشن است: ايمان، انسان را به حفظ ناموس و افتخارات و آيين خود دعوت مى كند، بنابراين غيرت جزء ايمان است). در حديثى از امام صادق عليه السلام آمده است: «انَّ اللّهَ غَيُورٌ يُحِبُّ كُلَ غَيُورٍ وَلِغيرَتِهِ حَرَّمَ الْفَواحِشَ ظاهِرَها وَباطِنَها؛ خدا غيور است و هر غيورى را دوست دارد وبه دليل غيرتش تمام كارهاى زشت را اعم از آشكار و پنهان تحريم كرده است». بنابر اين روايت و بعضى از روايات ديگر، غيرت از اوصافى است كه هم در خداى تعالى و هم در انسانها وجود دارد البته با اين تفاوت كه غيرت در خداوند به معناى نهى از كارهاى زشت و ناپسند و در انسانها به معناى دفاع از حريم خانواده و دين و آب و خاك است. درباره غيرت، سخن بسيار است و اين بحث را با حديثى درباره «جعفر بن ابى طالب» پايان مى دهيم. در حديثى آمده است كه جبرئيل به پيغمبر اكرم عليه السلام خبر داد كه «جعفر بن ابى طالب» صفات برجسته اى در زمان جاهليت داشت كه خداوند به سبب آن از وى قدردانى كرد. «مِنْها عَدَمُ زِناهُ لِغَيْرَتِهِ كَعَدَمِ شُرْبِهِ لِعِزَّتِهِ كَعَدَمِ كِذْبِهِ لِشَرَفِهِ؛ از جمله اينكه به سبب غيرت، دامنش آلوده بى عفتى نشد وبه سبب حفظ عزتش هرگز شراب ننوشيد و به سبب شخصيتش هرگز دروغ نگفت».   ✔️ پایان @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💡امام على عليه السلام: 🔹مَن تَتَبَّعَ خَفِيّاتِ العُيوبِ حَرَمَهُ اللّهُ مَوَدّاتِ القُلوبِ 🔹هر كس در پىِ عيب هاى پوشيده مردم باشد، خداوند، او را از دوستىِ دل ها محروم مى كند 📚غررالحكم حدیث5197 @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: صد و پنجم 🔷#واقعه‌غدیرخم #علامه‌امینی ﺗﺎ ﺁﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: ﻋﻮﺩ ﻭ ﺍﺭﺣ
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: صد و ششم 🔷 ↩️ﺗﺎ ﺁﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻣﺸﻤﻮﻝ ﺭﺣﻤﺖ ﺧﻮﺩ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ. ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻣﺠﻠﺲ ﺑﺮ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﻭ ﻋﻴﺎﻟﺎﺕ ﺧﻮﺩ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺩﻫﻴﺪ ﻭ ﺑﺒﺮﺍﺩﺭﺍﻥ ﺧﻮﺩ ﻧﻴﻜﻲ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﺧﺪﺍ ﻋﺰ ﻭ ﺟﻞ ﺭﺍ ﺳﭙﺎﺳﮕﺬﺍﺭﻱ ﻧﻤﺎﺋﻴﺪ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﺎﻳﻦ ﻣﻮﻫﺒﺖ ﻣﻮﻓﻖ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﻭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎﺗﻔﺎﻕ ﻭ ﺍﺟﺘﻤﺎﻉ ﻭﺍﺩﺍﺭﻳﺪ ﺗﺎ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺟﺪﺍﺋﻴﻬﺎﻱ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺟﻤﻊ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ، ﻭ ﺑﻄﻮﺭ ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﻧﻴﻜﻲ ﻛﻨﻴﺪ ﺗﺎ ﺧﺪﺍﻱ ﺍﻟﻔﺖ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﻴﻬﺎﻱ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﻭ ﺛﺎﺑﺖ ﮔﺮﺩﺍﻧﺪ ﻭ ﻧﻌﻤﺖ‌ﻫﺎﻱ ﺍﻟﻬﻲ ﺭﺍ ﺑﻴﻜﺪﻳﮕﺮ ﻫﺪﻳﻪ ﻧﻤﺎﺋﻴﺪ ﺑﭙﺎﺱ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺛﻮﺍﺏ ﻭ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯ ﭼﻨﺪ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺍﻋﻴﺎﺩ ﺩﻳﮕﺮ ﻗﺒﻞ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺁﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ، ﻭ ﺍﻳﻦ ﻓﻀﻴﻠﺖ ﺭﺍ ﺍﺧﺘﺼﺎﺹ ﺑﻤﺜﻞ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺩﺍﺩﻩ، ﻭ ﻧﻴﻜﻲ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯ ﻣﺎﻝ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﭘﺮ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻴﻜﻨﺪ ﻭ ﺑﺮ ﻋﻤﺮ ﺷﻤﺎ ﻣﻴﻔﺰﺍﻳﺪ، ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﻲ‌ﻫﺎﻱ ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯ ﻣﻮﺟﺐ ﺭﺣﻤﺖ ﻭ ﻋﻄﻮﻓﺖ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺸﻤﺎ ﻣﻴﺸﻮﺩ ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺑﺮﺍﺩﺭﺍﻥ ﻭ ﺍﻫﻞ ﺧﺎﻧﻪ ﺧﻮﺩ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺸﻤﺎ ﺗﻔﻀﻞ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺗﺎ ﺑﺘﻮﺍﻧﻴﺪ ﻣﻬﻴﺎ ﺳﺎﺯﻳﺪ ﻭ ﺗﺎ ﺁﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﺍﺳﺘﻄﺎﻋﺖ ﺩﺍﺭﻳﺪ ﺑﺒﺨﺸﻴﺪ ﻭ ﺗﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺍﻣﻜﺎﻥ ﺩﺍﺭﺩ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﺑﻜﻮﺷﻴﺪ ﻭ ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺑﺎ ﭼﻬﺮﻩ‌ﻫﺎﻱ ﮔﺸﺎﺩﻩ ﻭ ﺷﺎﺩﻣﺎﻧﻲ ﺭﻭﺑﺮﻭ ﺷﻮﻳﺪ.. ﺍﻟﺦ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯ (ﻏﺪﻳﺮﺧﻢ) ﺭﺍ ﺍﻣﺎﻣﺎﻥ ﻋﺘﺮﺕ ﻃﺎﻫﺮﻩ ﺻﻠﻮﺍﺕ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﻧﻴﺰ ﻣﻌﺮﻓﻲ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﺁﻧﺮﺍ ﻋﻴﺪ ﻧﺎﻣﻴﺪﻧﺪ ﻭ ﻫﻤﻪ ﻣﺴﻠﻤﻴﻦ ﺭﺍ ﺑﺪﺍﻥ ﺍﻣﺮ ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﻭ ﻓﻀﻴﻠﺖ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯ ﻭ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭﺍﻥ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯ ﺭﺍ ﻧﺸﺮ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صلوات خاصه امیرالمومنین علی(علیه السلام) 🌹❤️ خدایا بر امیرمؤمنان علی بن ابی‌طالب درود فرست، برادر پیامبرت و ولی و برگزیده‌اش و وزیر و جایگاه سپردن دانشش و جایگاه راز و دروازۀ حکمتش و گویای به دلیل و برهانش و دعوت‌کننده به شریعتش و جانشین او در امّتش و برطرف کننده رنج و اندوه از چهره‌اش و درهم شکننده کافران و به خاک مالنده بینی بدکاران، آن‌که او را نسبت به پیامبرت به منزله هارون از موسی قرار دادی. خدایا دوست بدار هرکه دوستش دارد و دشمن بدار هرکه دشمنش دارد و یاری کن هر که یاری‌اش نماید و خوار کن هرکه او را واگذارد و لعنت کن هرکه به دشمنی‌اش برخاست، از پیشینیان و پسینیان و بر او درود فرست برترین درودی که بر یکی از جانشینیان پیامبرت فرستادی، ای پروردگار جهانیان. @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 فوووق العاده فقط یک جمله طلایی علامه امینی به علمای اهل سنت باعث سکوت و اعتراف به حقانیت تشیع شد ✅۱۲ تیر بزرگداشت @Nahjolbalaghe2