قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: صد و هشتم 🔷#واقعهغدیرخم #علامهامینی ﺩﺭ ﻛﺎﻓﻲ ﺗﺎ ﻳﻒ ﺛﻘﻪ ﺍﻟﺎﺳﻠﺎﻡ ﻛﻠ
.
📝ترجمه کتاب الغدیر
✅ قسمت: صد و نهم
🔷#واقعهغدیرخم
#علامهامینی
ﻭ ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﺟﻠﺪ 1 ﻛﺎﻓﻲ ﺹ 204 ﺍﺯ ﺳﻬﻞ ﺑﻦ ﺯﻳﺎﺩ، ﺍﺯ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﺮﺣﻤﻦ ﺑﻦ ﺳﺎﻟﻢ ﺍﺯ ﭘﺪﺭﺵ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﻛﻪ ﮔﻔﺖ: ﺍﺯ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺑﻲ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺳﺌﻮﺍﻝ ﻧﻤﻮﺩﻡ: ﺁﻳﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺴﻠﻤﻴﻦ ﺟﺰ ﺟﻤﻌﻪ ﻭ ﺍﺿﺤﻲ ﻭ ﻓﻄﺮ ﻋﻴﺪﻱ ﻫﺴﺖ؟ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺁﺭﻱ، ﻋﻴﺪﻱ ﻛﻪ ﺣﺮﻣﺘﺶ ﺍﺯ ﻋﻴﺪﻫﺎﻱ ﻧﺎﻣﺒﺮﺩﻩ ﺯﻳﺎﺩﺗﺮ ﻭ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮ ﺍﺳﺖ، ﻋﺮﺽ ﻛﺮﺩﻡ: ﻓﺪﺍﻳﺖ ﺷﻮﻡ ﺁﻥ ﭼﻪ ﻋﻴﺪﻱ ﺍﺳﺖ؟ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﺭﻭﺯﻱ ﻛﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺭﺍ ﻣﻨﺼﻮﺏ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ
ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻣﻦ ﻛﻨﺖ ﻣﻮﻟﺎﻩ، ﻓﻌﻠﻲ ﻣﻮﻟﺎﻩ، ﻋﺮﺽ ﻛﺮﺩﻡ ﺁﻥ ﭼﻪ ﺭﻭﺯﻱ ﺑﻮﺩﻩ؟ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺗﻮ ﺭﺍ ﭼﻪ ﻛﺎﺭ ﺑﺎ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﭼﻪ ﺭﻭﺯﻱ ﺑﻮﺩﻩ؟ ﭼﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺳﺎﻝ ﻣﻴﮕﺮﺩﺩ، ﻭﻟﻲ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﻫﺠﺪﻫﻢ ﻣﺎﻩ ﺫﻱ ﺣﺠﻪ ﺍﺳﺖ، ﻋﺮﺿﻜﺮﺩﻡ: ﻣﺎ، ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯ ﭼﻪ ﻋﻤﻠﻲ ﺳﺰﺍﻭﺍﺭ ﺍﺳﺖ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﻴﻢ؟ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺩﺭ ﺁﻧﺮﻭﺯ ﺑﻮﺳﻴﻠﻪ ﺭﻭﺯﻩ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﻭ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﺑﻴﺎﺩ ﺧﺪﺍ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﻭ ﻣﺤﻤﺪ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻭ ﺁﻝ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻳﺎﺩ ﻛﻨﻴﺪ، ﺯﻳﺮﺍ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺑﺎﻣﻴﺮﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺍﻣﺮ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﻛﻪ ﺁﻧﺮﻭﺯ ﺭﺍ ﻋﻴﺪ ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ، ﻭ ﺳﺎﻳﺮ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮﺍﻥ ﻧﻴﺰ ﭼﻨﻴﻦ ﻣﻴﻜﺮﺩﻧﺪ، ﻭ ﺑﺎﻭﺻﻴﺎﺀ ﺧﻮﺩ ﺍﻣﻴﺮ ﻣﻴﻜﺮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﺭﻭﺯ ﺍﻋﻠﺎﻡ ﻭﺻﺎﻳﺖ ﺭﺍ ﻋﻴﺪ ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ. ﻭ ﺑﺎﺳﻨﺎﺩﺵ ﺍﺯ ﺣﺴﻴﻦ ﺑﻦ ﺣﺴﻦ ﺣﺴﻴﻨﻲ، ﺍﺯ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﻣﻮﺳﻲ ﻫﻤﺪﺍﻧﻲ، ﺍﺯ ﻋﻠﻲ ﺑﻦ ﺣﺴﺎﻥ ﻭﺍﺳﻄﻲ، ﺍﺯ ﻋﻠﻲ ﺑﻦ ﺣﺴﻴﻦ ﻋﺒﺪﻱ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻛﻪ ﮔﻔﺖ: ﺷﻨﻴﺪﻡ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺑﻲ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻣﻴﻔﺮﻣﻮﺩ: ﺭﻭﺯﻩ ﺭﻭﺯ ﻏﺪﻳﺮﺧﻢ ﺩﺭ ﻫﺮ ﺳﺎﻝ ﺩﺭ ﻧﺰﺩ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﻌﺎﺩﻝ ﺍﺳﺖ ﺑﺎ ﻳﻜﺼﺪ ﺣﺞ ﻭ ﻳﻜﺼﺪ ﻋﻤﺮﻩ ﻧﻴﻜﻮﻱ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮﻳﻦ ﻋﻴﺪ ﺍﻟﻬﻲ ﺍﺳﺖ ﺍﻟﺤﺪﻳﺚ. ﻭ ﺩﺭ (ﺍﻟﺨﺼﺎﻝ) ﺍﺳﺘﺎﺩ ﻣﺎ- ﺷﻴﺦ ﺻﺪﻭﻕ- ﺑﺎﺳﻨﺎﺩﺵ ﺍﺯ ﻣﻔﻀﻞ ﺑﻦ ﻋﻤﺮ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﻛﻪ ﮔﻔﺖ: ﺑﺤﻀﺮﺕ ﺍﺑﻲ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻋﺮﺽ ﻛﺮﺩﻡ: ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺴﻠﻤﻴﻦ ﭼﻨﺪ ﻋﻴﺪ
ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ؟ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﭼﻬﺎﺭ ﻋﻴﺪ، ﻋﺮﺿﻜﺮﺩﻡ ﻋﻴﺪﻳﻦ (ﻓﻄﺮ- ﺍﺿﺤﻲ) ﻭ ﺟﻤﻌﻪ ﺭﺍ ﻣﻴﺪﺍﻧﻢ ﻭ ﻣﻴﺸﻨﺎﺳﻢ. ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺑﺰﺭﮔﺘﺮ ﻭ ﺷﺮﻳﻔﺘﺮ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﻭﺯ ﻫﺠﺪﻫﻢ ﺫﻱ ﺍﻟﺤﺠﻪ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺁﻥ ﺭﻭﺯﻳﺴﺖ ﻛﻪ ﺭﺳﻮﻟﺨﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺭﺍ ﺑﭙﺎ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺮﺩﻡ (ﺑﺎﻣﺎﻣﺖ ﻭ ﻭﻟﺎﻳﺖ) ﻣﻨﺼﻮﺏ ﻓﺮﻣﻮﺩ، ﻋﺮﺽ ﻛﺮﺩﻡ: ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺎ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯ ﭼﻪ ﺗﻜﺎﻟﻴﻔﻲ ﻫﺴﺖ؟ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻭﺍﺟﺐ ﺍﺳﺖ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﺭﻭﺯﻩ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯ ﺑﻌﻨﻮﺍﻥ ﺷﻜﺮ ﻭ ﺳﺘﺎﻳﺶ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺎ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺫﺍﺕ ﺍﻗﺪﺱ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺧﻮﺭ ﺍﻳﻨﺴﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻫﺮ ﺳﺎﻋﺖ ﺷﻜﺮ ﻭ ﺳﺘﺎﻳﺶ ﺍﻭ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﮔﻴﺮﺩ، ﻭ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺳﺎﻳﺮ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮﺍﻥ ﺑﺎﻭﺻﻴﺎﺀ ﺧﻮﺩ ﺍﻣﺮ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﺭﻭﺯﻳﺮﺍ ﻛﻪ ﻭﺻﻲ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻨﺼﻮﺏ ﺷﺪﻩ ﻋﻴﺪ ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ..
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
🔻 شما بیشتر امیرالمؤمنین را دوست دارید یا این مسیحی؟!
🔹 به جرج جرداق گفتند: شما یک مسیحی هستی و خیلی هم مذهبی نیستی، چه شد که در مورد حضرت علی (ع) کتاب نوشتی؟
🔹 به گریه افتاد و گفت مرحوم علامه امینی هنگامی که کتاب الغدیر را نوشت چند جلد از کتاب را برای من فرستاد. یک نامه هم نوشت و گفت آقای جرد جرداق شما یک حقوقدان و وکیل دادگستری هستی، نه شیعه هستی و نه سنی که بگوییم طرفداری میکنی، کار تو دفاع از مظلوم است. ما با اهل سنت بر سر علی (ع) دعوا داریم ما میگوییم حق با علی است آنها می گویند نه. حالا این چند جلد کتاب الغدیر را به عنوان پرونده مطالعه کنید. تمام مدارک هم از اهل سنت است. من از شیعه چیزی در آن ننوشتهام. شما هم در حد یک وکیل دادگستری قضاوت خود را برای من بنویسید.
🔹 جرداق می گوید: من دیدم وقتی انسانی مرا به عنوان یک وکیل دادگستری مخاطب قرار داده و از من کمک خواسته بیانصافی است اگر کمک نکنم بنابراین پذیرفتم. وقتی کتابها را دقیق خواندم دیدم در تاریخ از علی(ع) مظلومتر نمیشناسم و لذا تصمیم گرفتم به اقتضای شغلم که وکیل دادگستری است، از این مظلوم دفاع کنم و کتاب «الامام علی صوة العدالة الانسانیة» را نوشتم.
@Nahjolbalaghe2
✨﴾﷽﴿✨
✅ برنامه روزانه کانال :
✅🌷شنبه، سهشنبه و پنج شنبه شرح 🦋خطبه ها
✅🌹یکشنبه، دوشنبه وچهارشنبه شرح 🌴حکمتها
✅☫روزانهتفسیر قرآن☫
✅🌷شرح متنی و صوتی نامه ها بطور کامل در کانال بارگذاری شده و شرح آخرین نامه جهت سهولت در دسترسی، در اینجا آورده شده و بقیه نامه ها به هم پیوست میباشد⬇️
لینک شرح نامه ۷۹ ( آخرین نامه): https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/24783
✅🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهجالبلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گذاری شده و لینکهای دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه نحل آیه ۹۰ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی 🔹جامعترین آیات خیر و شر
📝تفسیر سوره مبارکه نحل آیه ۹۰
📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی
در حدیث دیگر از پیامبر(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم: جِماعُ التَّقْوى فِى قَوْلِهِ تَعالى إِنَّ اللّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الإِحْسانِ: مجموعه تقوا در این گفتار خدا است، که مى فرماید: خداوند به عدل و احسان فرمان مى دهد .
از احادیث بالا و احادیث متعدد دیگر به خوبى استفاده مى شود که: آیه فوق به عنوان یک دستور العمل کلى اسلامى و یکى از مواد قانون اساسى اسلام و منشور جهانى آن، همواره مورد توجه مسلمانان بوده است، تا آنجا که طبق حدیثى، هر گاه امام باقر(علیه السلام) نماز جمعه مى خواند، آخرین سخنش در خطبه نماز همین آیه بود و به دنبال آن چنین دعا مى کرد: أَللّهُمَّ اجْعَلْنا مِمَّنْ یَذَّکَّرُ فَتَنْفَعَهُ الذِّکْرى: خداوندا! ما را از کسانى قرار ده که اندرزها را مى شنوند و به حالشان
مفید است سپس از منبر فرود مى آمد.
احیاى اصول سه گانه عدل و احسان و ایتاء ذى القربى و مبارزه با انحرافات سه گانه فحشاء و منکر و بغى در سطح جهانى، کافى است که دنیائى آباد و آرام و خالى از هر گونه بدبختى و فساد بسازد، و اگر از ابن مسعود صحابى معروف نقل شده که: این آیه جامعترین آیات خیر و شرّ در قرآنست به همین دلیل است.
محتواى آیه فوق ما را به یاد حدیث تکان دهنده اى از پیامبر(صلى الله علیه وآله) مى اندازد که فرمود: صِنْفانِ مِنْ أُمَّتِى اِنْ صَلَحا صَلَحَتْ أُمَّتِى وَ اِنْ فَسَدا فَسَدَتْ أُمَّتِى: دو گروه از امت منند که اگر اصلاح شوند امت من اصلاح مى شوند و اگر فاسد شوند، امت من فاسد مى شوند .
عرض کردند: اى رسول خدا(صلى الله علیه وآله) این دو گروه کیانند؟ فرمود: الفُقَهاءُ وَ الأُمَراءُ: دانشمندان و زمامداران !.
مرحوم محدث قمى در سفینة البحار بعد از نقل این حدیث، حدیث مناسب دیگرى از پیامبر(صلى الله علیه وآله) نقل مى کند:
قَالَ تُکَلَّمُ النَّارُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ ثَلاثَةً: أَمِیراً، وَ قَارِیاً، وَ ذا ثَرْوَة مِنَ الْمَالِ.
فَیَقُولُ لِلأَمِیرِ: یا مَنْ وَهَبَ اللَّهُ لَهُ سُلْطَاناً فَلَمْ یَعْدِلْ، فَتَزْدَرِدُهُ کَما یَزْدَرِدُ الطَّیْرُ حَبَّ السِّمْسِمِ.
وَ تَقُولُ لِلْقَارِئِ: یا مَنْ تَزَیَّنَ لِلنَّاسِ وَ بَارَزَ اللَّهَ بِالْمَعاصِی فَتَزْدَرِدُهُ.
وَ تَقُولُ لِلْغَنِیِّ: یا مَنْ وَهَبَ اللَّهُ لَهُ دُنْیاً کَثِیرَةً وَاسِعَةً فَیْضاً وَ سَأَلَهُ الْحَقِیرَ الْیَسِیرَ قَرْضاً فَأَبَى إِلاّ بُخْلاً فَتَزْدَرِدُهُ:
در روز رستاخیز آتش دوزخ با سه گروه سخن مى گوید: زمامداران، دانشمندان و ثروتمندان.
به زمامداران مى گوید: اى کسانى که خدا به شما قدرت داد، اما اصول عدالت را به کار نبستید، و در این هنگام آتش آنها را مى بلعد همان گونه که پرندگان دانه کنجد را!.
و به دانشمند مى گوید: اى کسى که ظاهر خود را براى مردم زیبا ساختى، اما به معصیت خدا پرداختى، سپس او را مى بلعد.
و به ثروتمند مى گوید: اى کسى که خداوند به تو امکانات وسیعى بخشید و از تو خواست مختصرى از آن را انفاق کنى اما تو بخل کردى سپس او را نیز مى بلعد .
در زمینه عدالت، که یک رکن بسیار مهم اسلامى است در ذیل آیه ۸ سوره مائده بحث مشروحى آوردیم، مراجعه فرمائید.
✔️ پایان
@Nahjolbalaghe2
#در_محضر_اهل_بیت
💠امیرالمؤمنین امام علی عليه السلام:
💢خودتان را بر خوش اخلاقى تمرين و رياضت دهيد. زيرا كه بنده مسلمان با خوش اخلاقى خود به درجه روزه گيرِ شب زنده دار مى رسد.
📚تحف العقول
@Nahjolbalaghe2
امیرالمومنین علیه السلام.mp3
4.85M
#موعظه
در مسیر بندگی 1359
آنچه خواهید شنید:
لقب امیرالمومنین علیه السلام را چه کسی به حضرت اعطا کرد؟
#امامت
#ولایت
#غدیر
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: صد و نهم 🔷#واقعهغدیرخم #علامهامینی ﻭ ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﺟﻠﺪ 1 ﻛﺎﻓﻲ ﺹ 204 ﺍﺯ
.
📝ترجمه کتاب الغدیر
✅ قسمت: صد و دهم
🔷#واقعهغدیرخم
#علامهامینی
↩️ﻭ ﺩﺭ (ﺍﻟﻤﺼﺒﺎﺡ) ﺷﻴﺦ ﺍﻟﻄﺎﻳﻔﻪ- ﻃﻮﺳﻲ- ﺻﻔﺤﻪ 513 ﺍﺯ ﺩﺍﻭﺩ ﺭﻗﻲ، ﺍﺯ ﺍﺑﻲ ﻫﺎﺭﻭﻥ ﻋﻤﺎﺭ ﺑﻦ ﺣﺮﻳﺰ ﻋﺒﺪﻱ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻛﻪ ﮔﻔﺖ: ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﻫﺠﺪﻫﻢ ﺫﻱ ﺍﻟﺤﺠﻪ ﺑﺤﻀﻮﺭ ﺍﺑﻲ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﺷﺮﻓﻴﺎﺏ ﺷﺪﻡ، ﺁﻧﺠﻨﺎﺏ ﺭﻭﺯﻩ ﺩﺍﺭ ﺑﻮﺩ، ﻭ ﺑﻤﻦ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺍﻳﻦ، ﺭﻭﺯ ﺑﺰﺭﮔﻲ ﺍﺳﺖ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺣﺮﻣﺖ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﺰﺭﮒ ﺩﺍﺷﺘﻪ، ﺩﻳﻦ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯ ﻛﺎﻣﻞ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﻭ ﻧﻌﻤﺖ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﺗﻤﺎﻡ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﻋﻬﺪ ﻭ ﭘﻴﻤﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ
ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺗﺠﺪﻳﺪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ، ﺣﻀﻮﺭ ﺁﻧﺠﻨﺎﺏ ﻋﺮﺽ ﺷﺪ: ﺛﻮﺍﺏ ﺭﻭﺯﻩ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯ ﭼﻴﺴﺖ؟ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯ. ﺭﻭﺯ ﻋﻴﺪ ﻭ ﺭﻭﺯ ﺧﻮﺷﺤﺎﻟﻲ ﻭ ﻣﺴﺮﺕ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺭﻭﺯﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻌﻨﻮﺍﻥ ﺷﻜﺮ ﻭ ﺳﭙﺎﺳﮕﺰﺍﺭﻱ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺎﻳﺪ ﺭﻭﺯﻩ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺭﻭﺯﻩ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯ ﺍﺯ ﺣﻴﺚ ﻓﻀﻴﻠﺖ ﻭ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻣﻌﺎﺩﻝ ﺷﺼﺖ ﻣﺎﻩ ﺭﻭﺯﻩ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﻣﺎﻫﻬﺎﻱ ﺣﺮﺍﻡ (ﻳﻌﻨﻲ ﻣﺤﺘﺮﻡ) ﻣﻴﺒﺎﺷﺪ ﺍﻟﺤﺪﻳﺚ.. ﻭ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﺑﻦ ﺟﻌﻔﺮ ﺣﻤﻴﺮﻱ ﺍﺯ ﻫﺎﺭﻭﻥ ﺑﻦ ﻣﺴﻠﻢ. ﺍﺯ ﺍﺑﻲ ﺍﻟﺤﺴﻦ ﻟﻴﺜﻲ ﺍﺯ ﺍﺑﻲ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻛﻪ ﺁﻧﺠﻨﺎﺏ ﺑﺪﻭﺳﺘﺎﻥ ﻭ ﺷﻴﻌﻴﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﺤﻀﺮ ﺍﻭ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺁﻳﺎ ﻣﻴﺸﻨﺎﺳﻴﺪ ﺭﻭﺯﻳﺮﺍ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺴﺒﺐ ﺁﻧﺮﻭﺯ ﺍﺳﻠﺎﻡ ﺭﺍ ﺑﻠﻨﺪ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﺳﺎﺧﺖ ﻭ ﻣﻨﺎﺭﻩﻫﺎﻱ ﺩﻳﻦ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﻓﺮﻣﻮﺩ، ﻭ ﺁﻧﺮﻭﺯ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺎ ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﻭ ﺷﻴﻌﻴﺎﻥ ﻣﺎ ﻋﻴﺪ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ؟ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺧﺪﺍ ﻭ ﺭﺳﻮﻟﺶ ﻭ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺭﺳﻮﻟﺶ ﺩﺍﻧﺎﺗﺮﻧﺪ، ﺁﻳﺎ ﺭﻭﺯ ﻓﻄﺮ ﺍﺳﺖ ﺳﺮﻭﺭ ﻣﺎ؟ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻧﻪ، ﻋﺮﺽ ﻛﺮﺩﻧﺪ: ﺁﻳﺎ ﺭﻭﺯ ﺍﺿﺤﻲ ﺍﺳﺖ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻧﻪ. ﻭ ﺩﺭ ﻋﻴﻦ ﺣﺎﻝ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﺭﻭﺯﻳﻜﻪ ﻧﺎﻡ ﺑﺮﺩﻳﺪ ﺭﻭﺯﻫﺎﻱ ﺑﺰﺭﮒ ﻭ ﺑﺎ ﺷﺮﺍﻓﺘﻲ ﺍﺳﺖ. ﻭﻟﻲ ﺭﻭﺯ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻣﻨﺎﺭﻩﻫﺎﻱ ﺩﻳﻦ ﺍﺯ ﺁﻧﺪﻭ ﺭﻭﺯ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮ ﻭ ﺷﺮﻳﻔﺘﺮ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﻫﺠﺪﻫﻢ ﺫﻱ ﺍﻟﺤﺠﻪ
ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﺍﺯ ﺣﺠﻪ ﺍﻟﻮﺩﺍﻉ ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﺑﻐﺪﻳﺮ ﺧﻢ ﺭﺳﻴﺪ... ﺗﺎ ﺁﺧﺮ ﺣﺪﻳﺚ. ﻭ ﺩﺭ ﺣﺪﻳﺚ ﺣﻤﻴﺮﻱ ﺍﺳﺖ: ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻧﻤﺎﺯ ﺷﻜﺮﺍﻧﻪ ﺭﻭﺯ ﻏﺪﻳﺮ ﺩﺭ ﺳﺠﺪﻩ ﻣﻴﮕﻮﺋﻲ: " ﺍﻟﻠﻬﻢ ﺍﻧﺎ ﻧﻔﺮﺝ ﻭﺟﻮﻫﻨﺎ ﻓﻲ ﻳﻮﻡ ﻋﻴﺪﻧﺎ ﺍﻟﺬﻱ ﺷﺮﻓﺘﻨﺎ ﻓﻴﻪ ﺑﻮﻟﺎﻳﻪ ﻣﻮﻟﺎﻧﺎ ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻲ ﺑﻦ ﺍﺑﻲ ﻃﺎﻟﺐ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ".
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
🤝نماز بیعت با امام زمان علیهالسلام مخصوص روز غدیر
"محدث والامقام مرحوم علامه مجلسی در کتاب زاد المعاد ازعالم عظیم الشان تشیع مرحوم شیخ مفید و او از امام صادق علیه السلام روایت می کند:
نمازی بسیار با فضیلت در روز غدیر است با این ترتیب که : دو رکعت است با حمد و هر سوره که مایل باشی اگر چه با فضیلت تر آن است که در رکعت اول سوره قدر (انا انزلناه) و در رکعت دوم سوره توحید (قل هو الله) خوانده شود و وقت آن نزدیک به وقت زوال (چند دقیقه مانده به اذان ظهر) که وقت معرفی امیرالمؤمنین علیه السلام به جانشینی توسط پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله بوده است. بعد از اتمام نماز به سجده می روی و صد بار «شکرا لله» و یا «شکرا» بگویی و چون سر از سجده برداشتی این دعای جلیل القدر را بخوانی: 👇
🤲اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِأَنَّ لَکَ الْحَمْدَ وَحْدَکَ لَا شَرِیکَ لَکَ وَ أَنَّکَ وَاحِدٌ أَحَدٌ صَمَدٌ لَمْ تَلِدْ وَ لَمْ تُولَدْ وَ لَمْ یَکُنْ لَکَ کُفُواً أَحَدٌ وَ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُکَ وَ رَسُولُکَ صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِ وَ آلِهِ یَا مَنْ هُوَ کُلَّ یَوْمٍ فِی شَأْنٍ کَمَا کَانَ مِنْ شَأْنِکَ أَنْ تَفَضَّلْتَ عَلَیَّ بِأَنْ جَعَلْتَنِی مِنْ أَهْلِ إِجَابَتِکَ وَ أَهْلِ دِینِکَ وَ أَهْلِ دَعْوَتِکَ وَ وَفَّقْتَنِی لِذَلِکَ فِی مُبْتَدَإِ خَلْقِی تَفَضُّلًا مِنْکَ وَ کَرَماً وَ جُوداً ثُمَّ أَرْدَفْتَ الْفَضْلَ فَضْلًا وَ الْجُودَ جُوداً وَ الْکَرَمَ کَرَماً رَأْفَةً مِنْکَ وَ رَحْمَةً إِلَی أَنْ جَدَّدْتَ ذَلِکَ الْعَهْدَ لِی تَجْدِیداً بَعْدَ تَجْدِیدِکَ خَلْقِی وَ کُنْتُ نَسْیاً مَنْسِیّاً نَاسِیاً سَاهِیاً غَافِلًا فَأَتْمَمْتَ نِعْمَتَکَ بِأَنْ ذَکَّرْتَنِی ذَلِکَ وَ مَنَنْتَ بِهِ عَلَیَّ وَ هَدَیْتَنِی لَهُ فَلْیَکُنْ مِنْ شَأْنِکَ یَا إِلَهِی وَ سَیِّدِی وَ مَوْلَایَ أَنْ تُتِمَّ لِی ذَلِکَ وَ لَا تَسْلُبَنِیهِ حَتَّی تَتَوَفَّانِی عَلَی ذَلِکَ وَ أَنْتَ عَنِّی رَاضٍ فَإِنَّکَ أَحَقُّ الْمُنْعِمِینَ أَنْ تُتِمَّ نِعْمَتَکَ عَلَیَّ اللَّهُمَّ سَمِعْنَا وَ أَطَعْنَا وَ أَجَبْنَا دَاعِیَکَ بِمَنِّکَ فَلَکَ الْحَمْدُ غُفْرَانَکَ رَبَّنَا وَ إِلَیْکَ الْمَصِیرُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَحْدَهُ لَا شَرِیکَ لَهُ وَ بِرَسُولِهِ مُحَمَّدٍ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ صَدَّقْنَا وَ أَجَبْنَا دَاعِیَ اللَّهِ وَ اتَّبَعْنَا الرَّسُولَ فِی مُوَالاةِ مَوْلَانَا وَ مَوْلَی الْمُؤْمِنِینَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ عَبْدِ اللَّهِ وَ أَخِی رَسُولِهِ وَ الصِّدِّیقِ الْأَکْبَرِ وَ الْحُجَّةِ عَلَی بَرِیَّتِهِ الْمُؤَیَّدِ بِهِ نَبِیُّهُ وَ دِینُهُ الْحَقُّ الْمُبِینُ عَلَماً لِدِینِ اللَّهِ وَ خَازِناً لِعِلْمِهِ وَ عَیْبَةَ غَیْبِ اللَّهِ وَ مَوْضِعَ سِرِّ اللَّهِ وَ أَمِینَ اللَّهِ عَلَی خَلْقِهِ وَ شَاهِدَهُ فِی بَرِیَّتِهِ اللَّهُمَ رَبَّنا إِنَّنا سَمِعْنا مُنادِیاً یُنادِی لِلْإِیمانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّکُمْ فَآمَنَّا رَبَّنا فَاغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ کَفِّرْ عَنَّا سَیِّئاتِنا وَ تَوَفَّنا مَعَ الْأَبْرارِ رَبَّنا وَ آتِنا ما وَعَدْتَنا عَلی رُسُلِکَ وَ لا تُخْزِنا یَوْمَ الْقِیامَةِ إِنَّکَ لا تُخْلِفُ الْمِیعادَ فَإِنَّا رَبَّنَا بِمَنِّکَ وَ لُطْفِکَ وَ جُودِکَ أَجَبْنَا دَاعِیَکَ وَ اتَّبَعْنَا الرَّسُولَ وَ صَدَّقْنَاهُ وَ صَدَّقْنَا مَوْلَی الْمُؤْمِنِینَ وَ کَفَرْنَا بِالْجِبْتِ وَ الطَّاغُوتِ فَوَلِّنَا مَا تَوَلَّیْنَا وَ احْشُرْنَا مَعَ أَئِمَّتِنَا فَإِنَّا بِهِمْ مُؤْمِنُونَ مُوقِنُونَ وَ لَهُمْ مُسَلِّمُونَ آمَنَّا بِسِرِّهِمْ وَ عَلَانِیَتِهِمْ وَ شَاهِدِهِمْ وَ غَائِبِهِمْ وَ حَیِّهِمْ وَ مَیِّتِهِمْ وَ رَضِینَا بِهِمْ أَئِمَّةً وَ قَادَةً وَ سَادَةً وَ حَسْبُنَا بِهِمْ بَیْنَنَا وَ بَیْنَ اللَّهِ دُونَ خَلْقِهِ لَا نَبْتَغِی بِهِمْ بَدَلًا وَ لَا نَتَّخِذُ مِنْ دُونِهِمْ وَلِیجَةً وَ بَرِئْنَا إِلَی اللَّهِ مِنْ کُلِّ مَنْ نَصَبَ لَهُمْ حَرْباً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ مِنَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ وَ کَفَرْنَا بِالْجِبْتِ وَ الطَّاغُوتِ وَ الْأَوْثَانِ الْأَرْبَعَةِ وَ أَشْیَاعِهِمْ وَ أَتْبَاعِهِمْ وَ کُلِّ مَنْ وَالاهُمْ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ مِنْ أَوَّلِ الدَّهْرِ إِلَی آخِرِهِ اللَّهُمَّ إِنَّا نُشْهِدُکَ أَنَّا نَدِینُ بِمَا دَانَ بِهِ مُحَمَّدٌ وَ آلُ مُحَمَّدٍ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمْ وَ قَوْلُنَا مَا قَالُوا وَ دِینُنَا مَا دَانُوا بِهِ مَا قَالُوا بِهِ قُلْنَا وَ مَا دَانُوا بِهِ دِنَّا وَ مَا أَنْکَرُوا أَنْکَرْنَا وَ مَنْ وَالَوْا وَالَیْنَا وَ مَنْ عَادُوا عَادَیْنَا وَ مَنْ لَعَنُوا لَعَنَّا وَ مَنْ تَبَرَّءُوا مِنْهُ تَبَرَّأْنَا مِنْهُ وَ مَنْ تَرَحَّمُوا عَلَیْهِ تَرَحَّمْنَا عَلَیْهِ آمَنَّا وَ سَلَّمْنَا وَ رَضِینَا وَ اتَّبَعْنَا مَوَالِیَنَا صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ اللَّهُمَّ فَتَمِّمْ لَنَا ذَلِکَ وَ لَا تَسْلُبَنْاهُ وَ اجْعَلْهُ مُسْتَقَرّاً ثَابِتاً عِنْدَنَا وَ لَا تَجْعَلْهُ مُسْتَعَاراً وَ أَحْیِنَا مَا أَحْیَیْتَنَا عَلَیْهِ وَ أَمِتْنَا إِذَا أَمَتَّنَا عَلَیْهِ. آلُ مُحَمَّدٍ أَئِمَّتُنَا فَبِهِمْ نَأْتَمُّ وَ إِیَّاهُمْ نُوَالِی وَ عَدُوَّهُمْ وَ عَدُوَّ اللَّهِ نُعَادِی فَاجْعَلْنَا مَعَهُمْ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ وَ مِنَ الْمُقَرَّبِینَ فَإِنَّا بِذَلِکَ رَاضُونَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ.
ادامه👇
سپس بار دیگر به سجده رود و صد بار «الحمدلله» و صد بار «شکرا لله» گوید و در اینجا نماز به پایان می رسد.
امام صادق علیه السلام فرمود: هر کس این نماز را به جای آورد، پاداش کسی را خواهد داشت که در روز غدیر خم نزد رسول الله صلی الله علیه و آله حاضر بوده و با آن حضرت بر ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام بیعت کرده است. همچنین درجه او در بهشت با صدیقین و کسانی خواهد بود که در این روز، خدا و رسولش را با اخلاص مانند سلمان و ابوذر و مقداد تصدیق کرده است و نیز ثوابش چونان کسانی خواهد بود که در رکاب رسول الله و امیرالمؤمنین و حسن و حسین صلوات الله علیهم به شهادت رسیده اند و نیز در فضیلت و اجر مانند کسانی خواهد بود که زیر پرچم و در خیمه صاحب الرمان علیه السلام بوده و از یاران خاص و خالص و برگزیده آن حضرت هستند.
منبع: زاد المعاد، تالیف علامه مجلسی ص ۲۱۴"
@Nahjolbalaghe2
✨﴾﷽﴿✨
✅ برنامه روزانه کانال :
✅🌷شنبه، سهشنبه و پنج شنبه شرح 🦋خطبه ها
✅🌹یکشنبه، دوشنبه وچهارشنبه شرح 🌴حکمتها
✅☫روزانهتفسیر قرآن☫
✅🌷شرح متنی و صوتی نامه ها بطور کامل در کانال بارگذاری شده و شرح آخرین نامه جهت سهولت در دسترسی، در اینجا آورده شده و بقیه نامه ها به هم پیوست میباشد⬇️
لینک شرح نامه ۷۹ ( آخرین نامه): https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/24783
✅🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهجالبلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گذاری شده و لینکهای دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند
@Nahjolbalaghe2
.
«أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ»
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
وَأَوْفُوا بِعَهْدِ اللَّهِ إِذَا عَاهَدتُّمْ وَلَا تَنقُضُوا الْأَيْمَانَ بَعْدَ تَوْكِيدِهَا وَقَدْ جَعَلْتُمُ اللَّهَ عَلَيْكُمْ كَفِيلًا ۚ إِنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا تَفْعَلُونَ
و هنگامى که با خدا عهد بستید، به عهد او وفا کنید. و سوگندها را بعد از
محکم ساختن نشکنید،در حالى که خدا را ضامن بر (سوگند) خود قرار داده اید.
به یقین خداوند از آنچه انجام مى دهید، آگاه است.
(نحل/۹۱)
*
وَلَا تَكُونُوا كَالَّتِي نَقَضَتْ غَزْلَهَا مِن بَعْدِ قُوَّةٍ أَنكَاثًا تَتَّخِذُونَ أَيْمَانَكُمْ دَخَلًا بَيْنَكُمْ أَن تَكُونَ أُمَّةٌ هِيَ أَرْبَىٰ مِنْ أُمَّةٍ ۚ إِنَّمَا يَبْلُوكُمُ اللَّهُ بِهِ ۚ وَلَيُبَيِّنَنَّ لَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ
همانند آن زن (سبک مغز) نباشید که پشمهاى تابیده خود را،
پس از استحکام، وا مى تابید! درحالى که سوگندها
(و پیمان) خود را وسیله خیانت و فساد در میان خود قرار مى دهید. بخاطر این که گروهى، جمعیّتشان از گروه دیگر
بیشتر است (و کثرت دشمن را بهانه اى براى شکستن بیعت با پیامبر مى شمرید). خدا شما را با این وسیله مى
آزماید. و به یقین روز قیامت، آنچه را در آن اختلاف داشتید، براى شما روشن مى سازد.
(نحل/۹۲)
*
وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَٰكِن يُضِلُّ مَن يَشَاءُ وَيَهْدِي مَن يَشَاءُ ۚ وَلَتُسْأَلُنَّ عَمَّا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ
و اگر خدا مى خواست،
شما را (به اجبار) امّت واحدى قرار مى داد. ولى خدا هرکس را بخواهد
(و شایسته باشد) گمراه، و هر کس را بخواهد (و لایق باشد) هدایت مى کند. و به یقین شما از آنچه انجام مى دادید،
بازپرسى خواهید شد.
(نحل/۹۳)
وَلَا تَتَّخِذُوا أَيْمَانَكُمْ دَخَلًا بَيْنَكُمْ فَتَزِلَّ قَدَمٌ بَعْدَ ثُبُوتِهَا وَتَذُوقُوا السُّوءَ بِمَا صَدَدتُّمْ عَن سَبِيلِ اللَّهِ ۖ وَلَكُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ
سوگندهایتان را وسیله فساد و خیانت در میان خود قرار ندهید، مبادا گامى بعد از ثابت گشتن (بر ایمان) متزلزل شود. و
بخاطر بازداشتن (مردم)از راه خدا، آثار سوء آن را بچشید! و براى شما، عذاب عظیمى خواهد بود!
(نحل/۹۴)
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه نحل آیه ۹۰ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی در حدیث دیگر از پیامبر(
📝تفسیر سوره مبارکه نحل آیات ۹۱ تا ۹۴
📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی
شأن نزول:
مفسر بزرگ، طبرسى ، در مجمع البیان در شأن نزول نخستین آیه، از آیات فوق چنین مى گوید:
در آن هنگام که جمعیت مسلمانان کم، و دشمنان فراوان بودند، و امکان داشت، بعضى از مؤمنان به خاطر همین تفاوت و احساس تنهائى ، بیعت خود را با پیامبر(صلى الله علیه وآله) بشکنند و از حمایت او دست بردارند، آیه فوق نازل شد و به آنها در این زمینه هشدار داد.
تفسیر:
استحکام پیمانهاى شما دلیل بر ایمان شماست!
در تعقیب اصولى که در آیه گذشته به عنوان یک رشته اصول اساسى اسلام در زمینه عدالت و احسان و مانند آن بیان شد، در این آیات، به بخش دیگرى از مهمترین تعلیمات اسلام مى پردازد که: آن مسأله وفاى به عهد و پایبند بودن به پیمانها، و ایستادگى در مقابل سوگندها است.
نخست مى فرماید: به عهد الهى هنگامى که با او عهد بستید وفادار باشید (وَ أَوْفُوا بِعَهْدِ اللّهِ إِذا عاهَدْتُمْ).
سپس، اضافه مى کند: و سوگندهاى خود را بعد از تأکید، نقض نکنید (وَ لاتَنْقُضُوا الأَیْمانَ بَعْدَ تَوْکِیدِها).
در حالى که به نام خدا سوگند یاد کرده اید و خداوند را کفیل و ضامن بر سوگند خود قرار داده اید (وَ قَدْ جَعَلْتُمُ اللّهَ عَلَیْکُمْ کَفِیلاً).
چرا که خداوند از تمام اعمال شما آگاه است (إِنَّ اللّهَ یَعْلَمُ ما تَفْعَلُونَ).
گرچه مفسران، در معنى عَهْد اللّه ، تفسیرهاى متعددى ذکر کرده اند ولى، ظاهر این است که: منظور از آن پیمانهائى است که مردم با خدا مى بندند (و بدیهى است که پیمان با پیامبر او نیز پیمان با او است).
بنابراین، هر گونه عهد الهى و بیعت در طریق ایمان و جهاد و غیر آن را، شامل مى شود.
بلکه، با توجه به این که: تکالیف تشریعى، که به وسیله پیامبر(صلى الله علیه وآله) اعلام مى شود همواره با یک نوع عهد الهى ضمنى، همراه است، و تکالیف عقلى که به خاطر اعطاى عقل و هوش و خرد و استعداد نیز، با چنین معاهده ضمنى توأم مى باشد، همه در این پیمان وسیع و عهد اللّه، داخل خواهند بود.
و اما مسأله ایمان (جمع یمین به معنى سوگند) که در آیه فوق آمده و باز مورد تفسیرهاى گوناگون قرار گرفته، با توجه به مفهوم جمله، معنى وسیعى دارد که، هم تعهداتى را که انسان با سوگند در برابر خداوند کرده، شامل مى گردد، و هم تعهداتى را که با تکیه بر قسم در برابر خلق خدا مى کند.
و به تعبیر دیگر هر گونه تعهدى که زیر نام خدا و با سوگند به نام او انجام مى گیرد در این جمله وارد است، به خصوص که بعد از آن جمله وَ قَدْ جَعَلْتُمُ اللّهَ عَلَیْکُمْ کَفِیلاً (در حالى که خدا را کفیل و ضامن قرار داده اید) به عنوان تفسیر و تأکید آمده است.
نتیجه این که: جمله أَوْفُوا بِعَهْدِ اللّه خاص است و جمله لاتَنْقُضُوا الاِیْمان عام.
* * *
و از آنجا که مسأله وفاى به عهد، از مهمترین پشتوانه ها براى ثبات هر جامعه است، در آیه بعد، نیز با لحن توأم با نوعى سرزنش و ملامت، آن را تعقیب کرده، مى گوید: شما همانند آن زنى نباشید که پشمها را تابیده اما پس از آن همه را وا مى تابید (وَ لاتَکُونُوا کَالَّتِی نَقَضَتْ غَزْلَها مِنْ بَعْدِ قُوَّة أَنْکاثاً).
اشاره، به داستان زنى است از قریش به نام رایطه در زمان جاهلیت، که از صبح تا نیم روز، خود و کنیزانش، پشمها و موهائى را که در اختیار داشتند مى تابیدند، و پس از آن، دستور مى داد همه آنها را واتابند و به همین جهت به عنوان حمقاء (زن احمق) در میان عرب، معروف شده بود.
این کار، مخصوصاً از این نظر که: پشم بر اثر تابیدن، استحکام و تکامل تازه اى پیدا مى کند و با گشودن آن، یک حرکت ارتجاعى انجام شده نه تنها بى حاصل، بلکه زیان آور است.
همین گونه کسانى که با پیمان بستن با خدا و به نام حق، تعهدى را مى پذیرند، هر گونه حرکتى در جهت شکستن این عهد و پیمان انجام دهند نه تنها بیهوده است، بلکه، دلیل بر انحطاط و سقوط شخصیت آنها نیز مى باشد.
↩️ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝 شرح و تفسیر خطبه ۸۵بخش سوم 🔹 وصف بهشت و بهشتیان 🔷درجات بهشت ↩️در خبر ديگرى مى خوانيم: «إِنَّ أَ
📝شرح و تفسیر خطبه ۸۶ بخش اول
🔹آمادگی برای سفر آخرت
🔭خطبه در يك نگاه:
اين خطبه، در واقع از پنج بخش تشكيل يافته است؛ در قسمت اوّل: -همان گونه كه در بسيارى از خطبه هاى نهج البلاغه ديده ايم- به بيان اوصاف پروردگار پرداخته شد؛ صفاتى كه توجّه به آن، تأثير عميق تربيتى در انسان دارد و او را از گناهان باز مى دارد و به نيكى ها دعوت مى كند.
در بخش دوم: مردم را موعظه مى كند كه در اين دنياى زودگذر، به تهيّه زاد و توشه براى آخرت بپردازند و هدف آفرينش خويش را فراموش نكنند.
در بخش سوم: به اهميّت قرآن مى پردازد كه خداوند در آن اتمام حجّت كرده و گفتنى ها را در هر زمينه گفته است.
در بخش چهارم: به مردم هشدار مى دهد تا از خواب غفلت برخيزند و در باقى مانده عمر خويش، به جبران گذشته بپردازند و مراقب وسوسه هاى شياطين بوده باشند.
و سرانجام در آخرين بخش: به چند قسمت از صفات رذيله اشاره كرده و مردم را از آن برحذر مى دارد و بهترين انسان ها را با ذكر اوصافى معرّفى مى فرمايد.
مجموعه اين بخش هاى پنج گانه، نسخه شفابخشى را براى بيمار دلان و غافلان مغرور تشكيل مى دهد.
از اسرار درون شما آگاه است:
امام(عليه السلام) در آغاز اين خطبه، اشاره به پنج وصف از اوصاف پروردگار مى کند که توجّه و باور کردن آن، زمينه را براى پذيرش حرف حقّ و خودسازى، کاملاً فراهم مى سازد.
نخست مى فرمايد: «خداوند از درون همه کس آگاه است» (قَدْ عَلِمَ السَّرَائِرَ).
سپس مى افزايد: «و باطن همه انسانها را آزموده و از آن با خبر است» (وَ خَبَرَ الضَّمَائِرَ).
«به هر چيز احاطه دارد» (لَهُ الاِْحَاطَةُ بِکُلِّ شَيْء).
«و بر همه اشيا غالب و پيروز است» (وَ الْغَلَبَةُ لِکُلِّ شَىْء).
«و به هر کارى قدرت دارد» (وَ الْقُوَّةُ عَلَى کُلِّ شَىْء).
جمعى از «مفسّران نهج البلاغه»، جمله اوّل و دوم را به يک معنا تفسير کرده اند و از قبيل جملات مترادف دانسته اند و مى گويند: هر دو بر اين معنا تأکيد دارد که خداوند از اسرار درون همه کس آگاه است. اين در حالى است که بعضى گفته اند: «خَبَرَ» (به فتح باء) به معناى آزمودن و «خَبِرَ» (به کسر باء) به معناى آگاه بودن است و «خَبَرَ» (به فتح باء) در جاى ديگر «نهج البلاغه» به معناى آزمودن آمده است: «إِنَّمَا مَثَلُ مَنْ خَبَرَ الدُّنْيَا...; مَثَل کسى که دنيا را آزموده است مانند...».
با توجّه به اينکه اصل اين است که هر جمله اى معناى جديدى را بيان کند، سخن کسانى که آن را به آزمودن تفسير کرده اند، مناسب تر به نظر مى رسد; هر چند آزمايش ها سبب آگاهى هاست و حتّى گاهى آزمودن چيزى، کنايه از آگاه بودن بر آن مى باشد.
در هر حال، هدف آن است که همه توجّه داشته باشيم خداوند به تمام اسرار و ضماير ما آگاه است. حتّى ما را بهتر از خود ما مى شناسد; نيّات شوم و پليد و ريا و شرک و اغراض سوء را به خوبى مى داند و ظاهر و باطن براى او يکسان است.
جمله «لَهُ الاِْحَاطَةُ بِکُلِّ شَىْء» در واقع از قبيل ذکر عام، بعد از خاصّ است; چرا که در جمله هاى قبل، سخن از احاطه علمى خداوند به اسرار درون انسانها به ميان آمده و در اين جمله سخن از آگاهى او بر همه اشيا عالم است; همانگونه که جمله چهارم و پنجم از قدرت مطلقه خداوند سخن مى گويد; با اين تفاوت که جمله چهارم، ناظر به غلبه و قاهريّت و پيروزى او بر هر چيز است، در حالى که در جمله پنجم، قدرت او را بر انجام هر چيز و هر کارى بيان مى دارد.
بعضى گفته اند: تفاوت ميان اين دو چنين است که قوّه بر هر کار، به معناى قدرت بر ايجاد آن است و غلبه، به معناى سيطره بعد از وجود مى باشد. يعنى چنان نيست که اشيا بعد از وجودشان از تحت فرمان خداوند، کنار برود.
به هر حال، اين صفات پنج گانه، شرحى بر علم و قدرت مطلقه خداست که توجّه به آن، عامل بازدارنده قوىّ در برابر گناه، و انگيزه نيرومندى بر اطاعت فرمان حق است.
✔️پایان
@Nahjolbalaghe2