eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: چهارصد و بیست 🔷#واقعه‌غدیرخم #علامه‌امینی ↩️ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺑﻴﻦ ﺧﻮﺩ ﻭ ﻋ
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: چهارصد و بیست ویک 🔷 ↩️ ﺍﻣﺘﻴﺎﺯﺍﺕ ﺟﺴﻤﻲ ﻗﻴﺲ ﺗﺮﺩﻳﺪﻱ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺷﻜﻞ ﻭ ﻫﻴﺌﺖ ﻇﺎﻫﺮﻱ ﻭ ﺍﻣﺘﻴﺎﺯﺍﺕ ﺟﺴﻤﺎﻧﻲ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺍﻧﺴﺎﻧﻲ ﺩﺭ ﺍﺑﻬﺖ ﻭ ﺑﺰﺭﮔﺪﺍﺷﺖ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺧﺎﻟﺖ ﺑﺴﺰﺍﺋﻲ ﺩﺍﺭﺩ، ﺯﻳﺮﺍ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﺑﻪ ﭼﺸﻢ ﻣﻲ‌ﺁﻳﺪ ﻫﻤﺎﻥ ﻫﻴﻜﻞ ﺟﺴﻤﺎﻧﻲ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺳﭙﺲ ﺟﻬﺎﺕ ﻣﻌﻨﻮﻱ ﺍﺯ ﻗﺒﻴﻞ: ﻗﻠﺐ ﻣﺤﻜﻢ ﻭ ﭘﺎ ﺑﺮﺟﺎ، ﺩﻟﻴﺮﻱ ﻭ ﻣﻴﺪﺍﻥ ﺩﺍﺭﻱ، ﺩﻭﺭﺍﻧﺪﻳﺸﻲ ﻭ ﺗﻴﺰﺑﻴﻨﻲ، ﻭ ﻧﻈﺎﻳﺮ ﺁﻥ، ﻭ ﺑﺮ ﻫﻤﻴﻦ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪﻩ: ﺍﻥ ﻟﻠﻬﻴﺌﻪ ﻗﺴﻄﺎ ﻣﻦ ﺍﻟﺜﻤﻦ. ﻭ ﺍﻳﻦ ﺣﻘﻴﻘﺖ، ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﭘﺎﺩﺷﺎﻫﺎﻥ ﻭ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﺎﻥ ﻭ ﺷﺨﺼﻴﺘﻬﺎﻱ ﻋﺎﻟﻴﻤﻘﺎﻡ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺍﺯﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﻮﺟﻪ ﺍﺳﺖ ﺯﻳﺮﺍ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺭﻋﻴﺖ ﺑﺰﺭ ﮔﻮﺍﺭﻱ ﻭ ﺍﻫﻤﻴﺖ ﻭﺟﻮﺩﻱ ﺍﻳﻦ ﻗﺒﻴﻞ [ جلد سوم ﺻﻔﺤﻪ ۱۹۲] ﺷﺨﺼﻴﺘﻬﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻇﻮﺍﻫﺮ ﻭ ﺟﺜﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﻣﻲ‌ﺩﻫﻨﺪ ﻭ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭﻱ ﻭ ﺑﺰﺭﮒ ﻣﻨﺸﻲ ﻭ ﺷﺪﺕ ﻭ ﺻﻠﺎﺑﺖ ﻭ ﻧﻔﻮﺫ ﺣﻜﻢ ﻭ ﻋﺰﻡ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻛﻪ ﺗﻨﺎﻭﺭ ﻭ ﻗﻮﻱ ﻫﻴﻜﻞ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺯﻭﺩﺗﺮ ﺑﺎﻭﺭ ﻣﻲ‌ﻛﻨﻨﺪ ﺗﺎ ﻳﻚ ﻓﺮﺩ ﻧﺤﻴﻒ ﻭ ﻛﻢ ﺟﺜﻪ، ﻛﻪ ﻗﻴﺎﻓﻪ ﻧﺎﺗﻮﺍﻥ ﻭ ﺍﻧﺪﺍﻡ ﻛﻮﭼﻚ ﻭ ﺟﺴﻢ ﺿﻌﻴﻒ ﺍﻭ ﻣﻮﺟﺐ ﻣﻲ‌ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﮔﻤﺎﻥ ﻛﻨﻨﺪ ﺗﻮﺍﻧﺎﺋﻲ ﺭﻭﺣﻲ ﻭ ﻣﻌﻨﻮﻱ ﻫﻢ ﻧﺪﺍﺭﺩ، ﻭ ﺍﺯ ﺍﺩﺍﺭﻩ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﻣﻬﻤﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻋﻬﺪﻩ ﺩﺍﺭﺩ ﺯﺑﻮﻥ ﻭ ﻧﺎﺗﻮﺍﻥ ﺍﺳﺖ. ﻫﻤﻴﻦ ﺟﻬﺖ ﺧﺪﺍﻱ ﺳﺒﺤﺎﻥ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻧﻜﻪ ﻃﺎﻟﻮﺕ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻳﻚ ﭘﺎﺩﺷﺎﻩ ﺑﻪ ﺑﻨﻲ ﺍﺳﺮﺍﺋﻴﻞ ﻣﻌﺮﻓﻲ ﻣﻲ‌ﻛﻨﺪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺗﻮﺻﻴﻒ ﻭﺗﻌﺮﻳﻒ ﻧﻤﻮﺩ ﺑﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﺯ ﻋﻠﻢ ﻭ ﺟﺴﻢ (ﺩﺭﺷﺖ ﺍﻧﺪﺍﻣﻲ ﻭ ﻗﻮﻳﻬﻴﻜﻞ ﺑﻮﺩﻥ) ﺳﻬﻢ ﺑﺴﺰﺍﺋﻲ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻋﻄﺎ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺑﻪ ﻧﻴﺮﻭﻱ ﻋﻠﻤﺶ ﺑﻪ ﺗﺪﺑﻴﺮ ﺷﻮﻭﻥ ﺩﻳﻨﻲ ﻭ ﻣﻌﻨﻮﻱ ﻭ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻣﻠﺖ ﺗﻮﺍﻧﺎ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺮ ﺟﺴﺘﮕﻲ ﻭ ﺑﺮﺍﺯﻧﺪﮔﻲ ﺍﻭ ﺍﺯ ﺣﻴﺚ ﺟﺴﻢ ﻭ ﺍﻧﺪﺍﻡ ﻫﻢ ﺩﺭ ﺍﺟﺮﺍ ﻭﻇﺎﺋﻒ ﺳﻠﻄﻨﺖ ﻭ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﻲ ﺗﻘﻮﻳﺖ ﻭ ﺍﺑﻬﺖ ﻭ ﻫﻴﺒﺖ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻣﻲ‌ﺩﻫﺪ. ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻣﻘﺪﻣﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺍﻧﺴﺖ: ﺳﺮﻭﺭ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﻧﺼﺎﺭ (ﻗﻴﺲ) ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﭼﻴﺰﻱ ﺍﺯ ﺻﻔﺎﺕ ﻋﺎﻟﻴﻪ ﺻﻮﺭﻱ ﻭ ﻣﻌﻨﻮﻱ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻗﺒﻴﻞ ﻋﻠﻢ، ﻭ ﻋﻤﻞ، ﻭ ﺭﻫﺒﺮﻱ، ﭘﺎﻛﺪﺍﻣﻨﻲ، ﺩﻭﺭ ﺍﻧﺪﻳﺸﻲ، ﺍﺳﺘﺤﻜﺎﻡ ﺩﺭ ﺭﺍﻱ ﻭ ﺧﺮﺩ، ﺭﺍﻱ ﻣﺘﻴﻦ، ﺯﻳﺮﻛﻲ، ﻭ ﻟﻴﺎﻗﺖ ﻭ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﻲ، ﺣﻜﻮﻣﺖ ﻭ ﺭﻳﺎﺳﺖ، ﺳﻴﺎﺳﺖ، ﺩﻟﻴﺮﻱ ﻭ ﺷﻬﺎﻣﺖ، ﺳﺨﺎﻭﺕ ﻭ ﻛﺮﻡ، ﺩﺍﺩﮔﺮﻱ ﻭ ﺳﺎﻳﺮ ﺷﻮﻭﻥ ﻭ ﻓﻀﺎﺋﻞ ﺍﺧﻠﺎﻗﻲ ﺭﺍ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺍﻭ ﻓﺮﻭ ﮔﺬﺍﺭ ﻧﻔﺮﻣﻮﺩﻩ، ﻧﺨﻮﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻭ ﺍﺯ ﻣﺰﻳﺖ ﻭ ﻓﻀﻴﻠﺖ ﻇﺎﻫﺮﻱ ﻫﻢ ﺑﻲ ﺑﻬﺮﻩ ﺑﺎﺷﺪ، (ﻭ ﻟﺬﺍ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻜﻤﺎﻝ ﺟﺴﻤﺎﻧﻲ ﻭ ﻫﻴﻜﻞ ﻗﻮﻱ ﻭ ﺑﺰﺭﮔﻲ ﺟﺜﻪ ﻭ ﺍﻧﺪﺍﻡ ﻭ ﺭﺷﺎﺩﺕ ﻇﺎﻫﺮﻱ ﻧﻴﺰ ﻛﺎﻣﻴﺎﺏ ﻓﺮﻣﻮﺩ). ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﴾﷽﴿✨ ✅ برنامه‌ روزانه کانال : ✅🌷شنبه، سه‌شنبه و پنج شنبه شرح 🦋خطبه ها ✅🌹یکشنبه‌، دوشنبه وچهار‌شنبه‌ شرح 🌴حکمتها ✅☫روزانه‌تفسیر قرآن‌‌☫ ✅🌷شرح متنی و صوتی نامه ها بطور کامل در کانال بارگذاری شده و شرح آخرین نامه جهت سهولت در دسترسی، در اینجا آورده شده و بقیه نامه ها به هم پیوست میباشد⬇️ لینک شرح نامه ۷۹ ( آخرین نامه): https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/24783 ✅🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهج‌البلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گذاری شده و لینک‌های دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. «أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ» بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ وَلَقَدْ أَرَيْنَاهُ آيَاتِنَا كُلَّهَا فَكَذَّبَ وَأَبَىٰ ما همه نشانه هاى خود را به او نشان دادیم. امّا او تکذیب کرد و سرباز زد. (طه/۵۶) * قَالَ أَجِئْتَنَا لِتُخْرِجَنَا مِنْ أَرْضِنَا بِسِحْرِكَ يَا مُوسَىٰ گفت: «اى موسى! آیا آمده اى که با سحر خود، ما را از سرزمینمان بیرون کنى؟! (طه/۵۷) * فَلَنَأْتِيَنَّكَ بِسِحْرٍ مِّثْلِهِ فَاجْعَلْ بَيْنَنَا وَبَيْنَكَ مَوْعِدًا لَّا نُخْلِفُهُ نَحْنُ وَلَا أَنتَ مَكَانًا سُوًى به یقین ما هم سحرى همانند آن براى تو خواهیم آورد! هم اکنون موعدى میان ما و خودت قرار ده که نه ما و نه تو، از آن تخلّف نکنیم. در مکانى که نسبت به همه یکسان باشد.» (طه/۵۸) * قَالَ مَوْعِدُكُمْ يَوْمُ الزِّينَةِ وَأَن يُحْشَرَ النَّاسُ ضُحًى (موسى) گفت: «وعده گاهتان روز عید است. (به شرط این که همه) مردم، هنگامى که روز، بالا مى آید، جمع شوند!» (طه/۵۹) * فَتَوَلَّىٰ فِرْعَوْنُ فَجَمَعَ كَيْدَهُ ثُمَّ أَتَىٰ فرعون آن مجلس را ترک گفت. و تمام مکر و فریب خود را جمع کرد. و سپس آمد. (طه/۶۰) * قَالَ لَهُم مُّوسَىٰ وَيْلَكُمْ لَا تَفْتَرُوا عَلَى اللَّهِ كَذِبًا فَيُسْحِتَكُم بِعَذَابٍ ۖ وَقَدْ خَابَ مَنِ افْتَرَىٰ موسى به آنان گفت: «واى بر شما! دروغ بر خدا نبندید، که شما را با عذابى (بزرگ) نابود مى سازد. و هرکس که (بر خدا) دروغ ببندد، نومید مى شود!» (طه/۶۱) * فَتَنَازَعُوا أَمْرَهُم بَيْنَهُمْ وَأَسَرُّوا النَّجْوَىٰ آنها در میان خود، در مورد کارشان به نزاع برخاستند. و پنهانى به نجوا پرداختند. (طه/۶۲) * قَالُوا إِنْ هَٰذَانِ لَسَاحِرَانِ يُرِيدَانِ أَن يُخْرِجَاكُم مِّنْ أَرْضِكُم بِسِحْرِهِمَا وَيَذْهَبَا بِطَرِيقَتِكُمُ الْمُثْلَىٰ گفتند: «به یقین اینها دو نفر ساحرند که مى خواهند با سحرشان شما را از سرزمینتان بیرون کنند و راه و رسم شایسته شما را از بین ببرند. (طه/۶۳) * فَأَجْمِعُوا كَيْدَكُمْ ثُمَّ ائْتُوا صَفًّا ۚ وَقَدْ أَفْلَحَ الْيَوْمَ مَنِ اسْتَعْلَىٰ اکنون که چنین است، تمام تدبیر و نقشه خود را جمع کنید، و در یک صف (به میدان مبارزه) بیایید. و امروز رستگارى از آن کسى است که برترى یابد.» (طه/۶۴) @Nahjolbalaghe2
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه طه آیات ۴۹ الی ۵۵ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ بازگشت همه ما
📝تفسیر سوره مبارکه طه آیات ۵۶ الی ۶۴ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ فرعون خود را براى مبارزه نهایى آماده مى کند در این بخش از آیات، مرحله دیگرى از درگیرى موسى(علیه السلام) و فرعون منعکس شده است، قرآن مجید، این قسمت را با این جمله شروع مى کند: ما همه آیات خود را به فرعون نشان دادیم، اما هیچ یک از آنها در دل تیره او اثر نگذاشت، همه را تکذیب کرد و از پذیرش آنها امتناع ورزید (وَ لَقَدْ أَرَیْناهُ آیاتِنا کُلَّها فَکَذَّبَ وَ أَبى). مسلماً منظور از آیات، در اینجا تمام معجزاتى که در طول عمر موسى(علیه السلام) و زندگیش در مصر به وسیله او ظاهر شد، نیست، بلکه، این مربوط به معجزاتى است که در آغاز دعوت به فرعون ارائه داد، معجزه عصا و ید بیضا و محتواى دعوت جامع آسمانیش که خود دلیل زنده اى بر حقانیتش بود. و لذا بعد از این ماجرا به مسأله مبارزه ساحران با موسى(علیه السلام) و اعجازهاى تازه او برخورد مى کنیم. * * * اکنون ببینیم فرعون طغیانگر، مستکبر و لجوج در برابر موسى(علیه السلام) و معجزات او چه گفت، و او را چگونه ـ طبق معمول همه زمامداران زورگو ـ متهم ساخت؟ گفت: اى موسى! آیا آمده اى که ما را از سرزمین و وطنمان با سحرت، بیرون کنى ؟! (قالَ أَ جِئْتَنا لِتُخْرِجَنا مِنْ أَرْضِنا بِسِحْرِکَ یا مُوسى). اشاره به این که: ما مى دانیم مسأله نبوت و دعوت به توحید، و ارائه این معجزات، همگى توطئه براى غلبه بر حکومت و بیرون کردن ما و قبطیان از سرزمین آباء و اجدادى مان است، منظور تو، نه دعوت به توحید است و نه نجات بنى اسرائیل، منظور، حکومت است و سیطره بر این سرزمین و بیرون راندن مخالفان!. این تهمت، درست همان حربه اى است که همه زورگویان و استعمارگران در طول تاریخ داشته اند، که هر گاه خود را در خطر مى دیدند، براى تحریک مردم به نفع خود، مسأله خطرى که مملکت را تهدید مى کرد، پیش مى کشیدند مملکت یعنى حکومت این زورگویان و موجودیتش یعنى موجودیت آنها! بعضى از مفسران معتقدند: اصلاً آوردن بنى اسرائیل به مصر و نگهدارى آنها در این سرزمین، تنها براى استفاده از نیروى کار آنها در شکل بردگان نبود بلکه، در عین حال مى خواستند، آنها که قومى نیرومند بودند، قدرت پیدا نکنند مبادا تبدیل به کانون خطرى شوند، دستور کشتن پسران آنها نیز تنها به خاطر ترس از تولد موسى نبود، بلکه براى جلوگیرى از قدرت و قوت آنها بود، و این کارى است که همه قلدران انجام مى دهند، بنابراین، بیرون رفتن بنى اسرائیل ـ طبق خواسته موسى(علیه السلام) ـ یعنى قدرت یافتن این ملت، و در این صورت تاج و تخت فراعنه به خطر مى افتاد. نکته دیگر این که: در همین عبارت کوتاه، فرعون، موسى(علیه السلام) را متهم به سحر کرد، همان اتهامى که به همه پیامبران در برابر معجزات روشنشان زدند. همان گونه که در سوره ذاریات آیات ۵۲ و ۵۳ مى خوانیم: کَذلِکَ ما أَتَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ مِنْ رَسُول إِلاّ قالُوا ساحِرٌ أَوْ مَجْنُونٌ * أَ تَواصَوْا بِهِ بَلْ هُمْ قَوْمٌ طاغُونَ: هیچ پیامبرى، قبل از اینها نیامد جز این که: گفتند: ساحر است یا دیوانه؟ آیا این (تهمت و افترا) را به یکدیگر توصیه مى کردند (که همگى در آن هم صدا بودند) بلکه آنها قومى طغیانگرند . این موضوع نیز قابل تذکر است که: دامن زدن به احساسات میهن دوستى در این گونه مواقع، کاملاً حساب شده بوده است; زیرا غالب مردم، سرزمین و وطنشان را همانند جانشان دوست دارند، لذا در پاره اى از آیات قرآن، این دو در ردیف هم قرار گرفته اند: وَ لَوْ أَنّا کَتَبْنا عَلَیْهِمْ أَنِ اقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ أَوِ اخْرُجُوا مِنْ دِیارِکُمْ ما فَعَلُوهُ إِلاّ قَلِیلٌ مِنْهُمْ: اگر ما بر آنها فرض کرده بودیم خود را به کشتن دهید و یا از وطن و خانه خود بیرون روید تنها عده کمى از آنها عمل مى کردند .(۱) ✍ پی نوشت: ۱ ـ نساء، آیه ۶۶. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ امام صادق علیه‌السلام: مردم در انتهای غیبت از دین خارج خواهند شد گروه گروه، آنچنان که در صدر اسلام دسته دسته وارد می‌شدند! 📚الملاحم و الفتن، ص۱۴۴ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: چهارصد و بیست ویک 🔷#واقعه‌غدیرخم #علامه‌امینی ↩️ ﺍﻣﺘﻴﺎﺯﺍﺕ ﺟﺴﻤﻲ ﻗﻴﺲ
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: چهارصد و بیست و دو 🔷 ↩️ ﺍﺳﺘﺎﺩ ﻣﺎ، ﺩﻳﻠﻤﻲ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ ﺍﺭﺷﺎﺩﻱ ﮔﻮﻳﺪ: ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻗﻴﺲ، ﻣﺮﺩﻱ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﺍﻧﺪﺍﻣﻲ ﺑﻄﻮﻝ ﻫﻴﺠﺪﻩ ﻭﺟﺐ ﻭ ﻋﺮﺽ ﭘﻨﺞ ﻭﺟﺐ ﺑﻮﺩ، ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ (ﻉ) ﺳﺨﺘﺘﺮﻳﻦ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﻮﺩ [ جلد سوم ﺻﻔﺤﻪ ۱۹۳] ﺍﺑﻮﺍﻟﻔﺮﺝ ﮔﻮﻳﺪ: ﻗﻴﺲ ﻣﺮﺩ ﺑﻠﻨﺪ ﻗﺎﻣﺘﻲ ﺑﻮﺩ، ﻫﻨﮕﺎﻣﻴﻜﻪ ﺑﺮ ﺍﺳﺐ ﻗﻮﻱ ﻫﻴﻜﻞ ﺑﺰﺭﮒ ﺳﻮﺍﺭ ﻣﻲ‌ﺷﺪ ﭘﺎﻫﺎﻳﺶ ﺑﺰﻣﻴﻦ ﻣﻲ‌ﺭﺳﻴﺪ ﻭ ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﺩﺭ ﺹ 134 ﮔﺬﺷﺖ ﺍﺯ ﻣﻨﺬﺭﻳﻦ ﺟﺎﺭﻭﺩ ﻧﻘﻞ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﻗﻴﺲ ﺭﺍ ﺩﺭ ﮔﻮﺷﻪ ﺍﻱ ﺩﻳﺪ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺍﺳﺒﻲ ﻧﺎﺭﻧﺠﻲ ﺭﻧﮓ ﺳﻮﺍﺭ ﺍﺳﺖ ﻭ ﭘﺎﻫﺎﻳﺶ ﺑﺰﻣﻴﻦ ﻛﺸﻴﺪﻩ ﻣﻲ‌ﺷﺪ. ﺍﺑﻮ ﻣﺮﻭ ﻛﺸﻲ ﺩﺭ ﺭﺟﺎﻟﺶ ﮔﻮﻳﺪ: ﻗﻴﺲ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺩﻩ ﻧﻔﺮﻱ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ (ﺹ) ﺍﺯ ﺯﻣﺎﻥ ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﭘﻴﻮﺳﺖ ﻭ ﻃﻮﻝ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﻩ ﻭﺟﺐ ﺑﺎ ﺩﺳﺘﻬﺎﻱ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺑﻮﺩ ﻭ ﻗﻴﺲ ﻭ ﺳﻌﺪ ﭘﺪﺭﺵ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻛﺘﺎﺏ "ﻏﺎﺭﺍﺕ" ﺗﺎﻟﻴﻒ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﺛﻘﻔﻲ ﻧﻘﻞ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﻗﻴﺲ ﺭﺳﺎﺗﺮﻳﻦ ﻭ ﺑﻠﻨﺪ ﻗﺪﺗﺮﻳﻦ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺩﺳﺘﻬﺎﻱ ﺑﻠﻨﺪﻱ ﺩﺍﺷﺘﻪ، ﻭ ﻣﻮﻫﺎﻱ ﺟﻠﻮﻱ ﺳﺮﺵ ﺭﻳﺨﺘﻪ ﺑﻮﺩ، ﺍﻭ ﻣﺮﺩﻱ ﺑﺰﺭﮒ، ﺷﺠﺎﻉ، ﺩﺍﺭﺍﻱ ﺗﺠﺮﺑﻪ، ﻭ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻋﻠﻲ (ﻉ) ﻭ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻧﺶ ﺧﻴﺮ ﺍﻧﺪﻳﺶ ﺑﻮﺩ، ﻭ ﺑﺎ ﻫﻤﻴﻦ ﻧﻈﺮ ﻭ ﻋﻘﻴﺪﻩ ﻫﻢ ﺟﻬﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺪﺭﻭﺩ ﮔﻔﺖ. ﺛﻌﺎﻟﺒﻲ ﺷﻠﻮﺍﺭﻫﺎﻱ ﻗﻴﺲ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﻣﺜﻠﻬﺎﻱ ﻣﺸﻬﻮﺭ ﻭ ﻣﺘﺪﺍﻭﻝ ﺑﺸﻤﺎﺭ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻭ ﮔﻮﻳﺪ: ﻟﺒﺎﺱ ﻫﺮ ﻣﺮﺩﺗﻨﻮﻣﻨﺪ ﻭ ﺑﻠﻨﺪ ﺑﺎﻟﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺷﻠﻮﺍﺭ ﻗﻴﺲ ﻣﺜﺎﻝ ﻣﻲ‌ﺯﺩﻧﺪ. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه طه آیات ۵۶ الی ۶۴ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ فرعون خود را ب
📝تفسیر سوره مبارکه طه آیات ۵۶ الی ۶۴ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ فرعون سپس اضافه کرد: گمان نکن ما قادر نیستیم همانند این سحرهاى تو را بیاوریم، یقیناً بدان به همین زودى سحرى همانند آن براى تو خواهیم آورد (فَلَنَأْتِیَنَّکَ بِسِحْر مِثْلِهِ). و براى این که: قاطعیت بیشترى نشان دهد، گفت: هم اکنون تاریخش را معین کن، باید میان ما و تو وعده اى باشد که نه ما از آن تخلف کنیم و نه تو از آن، آنهم در مکانى که نسبت به همگان یکسان باشد (فَاجْعَلْ بَیْنَنا وَ بَیْنَکَ مَوْعِداً لانُخْلِفُهُ نَحْنُ وَ لا أَنْتَ مَکاناً سُوىً). در تفسیر مَکاناً سُوىً بعضى گفته اند: منظور آن بوده که فاصله آن از ما و تو یکسان باشد. بعضى گفته اند: فاصله اش نسبت به مردم شهر یکسان باشد، یعنى محلى درست در مرکز شهر. و بعضى گفته اند: منظور یک سرزمین مسطح است که همگان بر آن اشراف داشته، و عالى و دانى در آن یکسان باشد، و مى توان همه این معانى را در آن جمع دانست. توجه به این نکته نیز لازم است که: زمامداران زورگو، براى این که حریف خود را از میدان به در کنند، و به اطرافیان خود که گاهى تحت تأثیر واقع شده اند (و در داستان موسى(علیه السلام) و معجزاتش حتماً تحت تأثیر واقع شده بودند) قدرت و قوت و روحیه بدهند، ظاهراً با این گونه مسائل برخورد قاطع مى کنند و سر و صداى زیاد به راه مى اندازند!. * * * ولى موسى(علیه السلام) بى آن که خونسردى خود را از دست دهد، و از جنجال فرعون هراسى به دل راه دهد با صراحت و قاطعیت گفت: من هم آماده ام، هم اکنون روز و ساعت آن را تعیین کنم، میعاد ما و شما روز زینت (روز عید) است، مشروط بر این که: مردم همگى به هنگامى که روز بالا مى آید در محل جمع شوند (قالَ مَوْعِدُکُمْ یَوْمُ الزِّینَةِ وَ أَنْ یُحْشَرَ النّاسُ ضُحىً).(۲) تعبیر به یَوْمُ الزِّینَةِ (روز زینت) مسلماً اشاره به یک روز عید بوده که نمى توانیم دقیقاً آن را تعیین کنیم، ولى مهم آن است که مردم در آن روز کسب و کار خود را تعطیل مى کردند، و طبعاً آماده شرکت در چنین برنامه اى بودند. * * * به هر حال، فرعون بعد از مشاهده معجزات شگفت آور موسى(علیه السلام) و مشاهده تأثیر روانى این معجزات در اطرافیانش، تصمیم گرفت با کمک ساحران به مبارزه با او برخیزد، لذا قرار لازم را که با موسى(علیه السلام) گذارد، آن مجلس را ترک گفت و تمام مکر و فریب خود را جمع کرد و سپس همه را در روز موعود آورد (فَتَوَلّى فِرْعَوْنُ فَجَمَعَ کَیْدَهُ ثُمَّ أَتى). در این جمله کوتاه، سرگذشت هاى مفصلى که در سوره اعراف و شعراء به طور مبسوط آمده، خلاصه شده است; زیرا فرعون پس از ترک آن مجلس، و جدا شدن از موسى(علیه السلام) و هارون(علیه السلام)، جلسات مختلفى با مشاوران مخصوص و اطرافیان مستکبرش تشکیل داد، پس از آن از سراسر مصر، ساحران را دعوت به پایتخت نمود و آنها را با وسائل تشویق فراوان به این مبارزه سرنوشت ساز دعوت کرد، و مطالب دیگرى که اینجا جاى بحث آن نیست، اما قرآن، همه اینها را در این سه جمله جمع کرده است (فرعون، موسى را ترک گفت، تمام مکر خود را جمع کرد، و سپس آمد).(۳) ✍ پی نوشت: ۲ ـ ضُحىً در لغت به معنى گسترش آفتاب، یا بالا آمدن خورشید است، واو در جمله وَ أَنْ یُحْشَرَ النّاسُ ضُحىً دلیل بر معیت مى باشد. ۳ ـ گر چه کلمه تَوَلّى در اینجا به معنى جدا شدن از موسى یا از آن مجلس تفسیر شده است ولى ممکن است با توجه به مفهوم این لغت، حالت اعتراض و ناراحتى فرعون و موضع گیرى خصمانه اش را در مقابل موسى(علیه السلام) نیز منعکس کند. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 📝 شرح و تفسیر خطبه ۹۳ بخش سوم 🔸عاقبت بنى اميّه ♨️انتقام شديد الهى از بنى اميّه: امام(عليه السلام) در قسمت پايانى اين خطبه، خبرهاى تازه اى از حوادث تلخ و شيرين آينده مى دهد و نخست مى فرمايد: «هنگامى که آن فتنه هاى کور و تاريک و ظلمانى روى آورد، ما اهل بيت از آن برکناريم و در آن زمان دعوت (به حکومت) نمى کنيم». (نَحْنُ أَهْلَ الْبَيْتِ مِنْهَا بِمَنْجَاة(1)، وَ لَسْنَا فِيهَا بِدُعَاة). در تفسير اين جمله، در ميان «مفسّران نهج البلاغه» گفتگوهايى شده است; زيرا به يقين، فتنه ها از نظر عينيّت خارجى، دامان اهل بيت(عليهم السلام) را گرفت که شهادت امام حسين(عليه السلام) و يارانش يکى از نمونه هاى روشن آن بود; بنابراين، برکنارى اهل بيت از فتنه هاى آن دوران، به معناى اين است که مسئوليّت آن فتنه ها متوجّه آنان نبود; بلکه متوجّه مردمى بود که رهبرى اهل بيت را رها کردند و به بازماندگان دوران کفر و شرک و جاهليت پيوستند. جمله «وَ لَسْنَا فِيهَا بِدُعَاة; ما در آن فتنه دعوت کننده نيستيم» نيز قرينه اى بر اين معنا است; چرا که وقتى اهل بيت، به حکم اجبار خاموش باشند و هيچ گروهى را تشويق به کارى نکنند، مسئوليّت آن را بر عهده نخواهند داشت. سپس امام(عليه السلام) به آنها بشارت مى دهد که اين فتنه ها براى هميشه ادامه نمى يابد بلکه: «بعد از مدّتى خداوند آن را از شما جدا مى سازد، همچون جدا کردن پوست از گوشت!» (ثُمَّ يُفَرِّجُهَا(2) اللهُ عَنْکُمْ کَتَفْرِيجِ الأَدِيمِ(3)). اين تشبيه اشاره به اين است که فتنه بنى اميّه در آن زمان به طور کامل خاموش مى شود و پايان مى گيرد; زيرا هنگامى که پوست را از گوشت جدا مى کنند ذرّه اى از پوست را بر گوشت رها نمى سازند و شکل و قيافه حيوان ذبح شده به طور کامل دگرگون مى شود. امّا اين کار به دست چه کسانى انجام مى شود و چگونه صورت مى گيرد؟ امام(عليه السلام) در ادامه اين سخن اشاره سربسته اى به آن کرده چنين مى فرمايد: «اين کار به وسيله کسانى انجام مى شود که خوارى را بر آنها تحميل مى کنند و آنها را (به سوى مرگ و نيستى مى رانند) و جام تلخ بلا را در کامشان فرو مى ريزند; جز ضربه شمشير چيزى به آنها نمى دهند و جز لباس ترس و وحشت بر آنها نمى پوشانند!» (بِمَنْ يَسُومُهُمْ خَسْفاً(4)، وَ يَسُوقُهُمْ عَنْفاً، وَ يَسْقِيهِمْ بِکَأْس مُصَبَّرَة لاَ يُعْطِيهِمْ إِلاَّ السَّيْفَ، وَ لاَ يُحْلِسُهُمْ(5) إِلاَّ الْخَوْفَ). تعبير به «مصبّرة» که از ريشه «صبر» گرفته شده و مى دانيم «صَبِر» (بر وزن خشن) گياهى است بسيار تلخ، اشاره به اين است که «بنى اميّه» در حکومت «بنى عبّاس» تلخ ترين و ناگوارترين زندگى ها را خواهند داشت و جمله «لاَيُعْطِيهِمْ...» تأکيدى است بر اين معنا که هر کدام از «بنى اميّه» در چنگال «بنى عبّاس» گرفتار شوند، از دم شمشير گذراند ه خواهند شد و آنها که موفّق به فرار شوند، در ترس و وحشت عميقى خواهند بود!! ✍ پی نوشت: 1. «مَنجاة» از مادّه «نجات» به معناى زمين مرتفعى است که سيل آن را فرا نمى گيرد و سپس به هر مکانى که سبب نجات بشود، «منجاة» اطلاق شده است; ولى گاه به معناى محلّ برکنار بودن از دخالت در امرى نيز، آمده است. و در خطبه فوق به همين معنا است; يعنى اهل بيت هيچ نقشى در حکومت، در عصر بنى اميّه نداشتند و تمام وزر وبال آن متوجّه خود آنان بود. 2. «يفرّج» از مادّه «فَرَج» به معناى گشايش است، خواه گشايش در مکان باشد، يا در مسائل معنوى و مشکلات و در خطبه بالا به معناى جدا شدن چيزى از چيزى است. 3. «أديم» به معناى پوست است. 4. «خَسف» به معناى پنهان گشتن، مخفى شدن و فرو بردن است و به تناسب، به معناى ذلّت نيز آمده است و در خطبه بالا به همين معنا است. 5- «يُحلس» از مادّه «حَلس» (بر وزن فلس) به معناى پوشاندن است و به حُلّى که بر حيوان مى پوشانند، «حلس» (بر وزن حرص) اطلاق مى شود. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ قال امام صادق علیه‌السلام: هـــرگاه مــؤمن به بـــــرادر خود می زند ایمان در قلب او از میان می رود همچنان که نمک در آب ذوب می شود. 📚اصــول کافی ج ۲ ص ۳۶۱ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: چهارصد و بیست و دو 🔷#واقعه‌غدیرخم #علامه‌امینی ↩️ ﺍﺳﺘﺎﺩ ﻣﺎ، ﺩﻳﻠﻤﻲ
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: چهارصد و بیست و سه 🔷 ↩️ ﻗﻴﺼﺮ ﺭﻭﻡ، ﻣﺮﺩﻱ ﺗﻨﻮﻣﻨﺪ ﻭ ﻗﻮﻱ ﺟﺜﻪ ﺍﺯ ﺭﻭﻣﻴﺎﻥ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻟﺤﺎﻅ ﺑﺰﺭﮔﻲ ﺟﺜﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﻋﺠﺎﺏ ﻫﻤﮕﺎﻥ ﺑﻮﺩ، ﻧﺰﺩ ﻣﻌﺎﻭﻳﻪ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩ، ﻣﻌﺎﻭﻳﻪ ﺩﺍﻧﺴﺖ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺑﺮﺍﺑﺮﻱ ﻭ ﺯﺑﻮﻥ ﻛﺮﺩﻥ ﺍﻭ ﺟﺰ ﻗﻴﺲ ﺑﻦ ﺳﻌﺪ ﻛﺴﻲ ﺷﺎﻳﺴﺘﮕﻲ ﻧﺪﺍﺭﺩ، ﻭ ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎﻣﻴﻜﻪ ﺁﻥ ﻣﺮﺩ ﺭﻭﻣﻲ ﻧﺰﺩ ﻣﻌﺎﻭﻳﻪ ﺑﻮﺩ ﺑﻪ ﻗﻴﺲ ﮔﻔﺖ: ﻭﻗﺘﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻣﻨﺰﻝ ﺧﻮﺩ ﺭﻓﺘﻲ، ﺷﻠﻮﺍﺭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﻦ ﺑﻔﺮﺳﺖ. ﻗﻴﺲ ﻣﻘﺼﻮﺩ ﻣﻌﺎﻭﻳﻪ ﺭﺍ ﺩﺍﻧﺴﺖ، ﺩﺭ ﻫﻤﺎﻥ ﻣﺠﻠﺲ ﺷﻠﻮﺍﺭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺁﻭﺭﺩ ﻭ ﺑﻄﺮﻑ ﺁﻥ ﻣﺮﺩ ﻗﻮﻳﻬﻴﻜﻞ ﺭﻭﻣﻲ ﺍﻧﺪﺍﺧﺖ. ﺁﻥ ﻣﺮﺩ ﺭﻭﻣﻲ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻴﻜﻪ ﺗﻤﺎﺷﺎ ﻣﻴﻜﺮﺩﻧﺪ، ﺷﻠﻮﺍﺭ ﻗﻴﺲ ﺭﺍ ﺑﭙﺎ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺗﺎ ﺳﻴﻨﻪ ﺍﺵ ﺭﺳﻴﺪ ﻣﺮﺩﻡ ﺩﺭ ﺗﻌﺠﺐ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﺭﻭﻣﻲ ﺳﺮ ﺧﺠﻠﺖ ﻭ ﺳﺮﺍﻓﻜﻨﺪﮔﻲ ﺑﻪ ﭘﻴﺶ ﺍﻓﻜﻨﺪ، ﻗﻴﺲ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﻋﻤﻞ ﻣﻮﺭﺩ ﻣﻠﺎﻣﺖ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻧﺪ، ﻭ ﺍﻭ ﺍﻳﻦ ﺍﺷﻌﺎﺭ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺟﻮﺍﺏ ﺳﺮﻭﺩ: (ﺍﻳﻦ ﻋﻤﻞ ﻣﻦ) ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺍﻳﻦ ﺑﻮﺩ ﺗﺎ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﺪﺍﻧﻨﺪ ﻭ ﻫﻤﻪ ﺷﺎﻫﺪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ [جلد سوم ﺻﻔﺤﻪ ۱۹۴] ﺷﻠﻮﺍﺭ ﺧﻮﺩ ﻗﻴﺲ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﻧﺘﻮﺍﻧﺪ ﺑﮕﻮﻳﻨﺪ ﻛﻪ ﻗﻴﺲ ﺭﻓﺖ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺷﻠﻮﺍﺭ ﺩﻭﺭﻩ ﻋﺎﺩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻋﻬﺪ ﻗﻮﻡ ﺛﻤﻮﺩ ﻭﺳﻌﺖ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ: ﻣﻦ ﺳﻴﺪ ﻭ ﺁﻗﺎﻱ ﻗﻮﻡ ﺑﻤﻦ ﻫﺴﺘﻢ ﻭ ﻣﺮﺩﻡ ﺩﻭ ﮔﺮﻭﻫﻨﺪ: ﺁﻗﺎ ﻭ ﺳﺮﻭﺭ ﻭ ﺯﻳﺮ ﺩﺳﺖ ﻭ ﻣﺤﻜﻮﻡ. ﺍﺻﻞ ﻭ ﻧﺴﺒﻢ ﺑﺮ ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﻣﻘﺪﻡ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺯ ﻟﺤﺎﻅ ﺟﺴﻤﻲ ﻭ ﻗﺎﻣﺖ ﺑﻠﻨﺪ ﺑﺮ ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﺑﺮﺗﺮﻱ ﺩﺍﺭﻡ. ﻭ ﺍﻳﻦ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺑﻦ ﻛﺜﻴﺮ ﺩﺭ ﺝ 8 ﺹ 103" ﺍﻟﺒﺪﺍﻳﻪ ﻭ ﺍﻟﻨﻬﺎﻳﻪ" ﺑﺎ ﺗﻐﻴﻴﺮﻱ ﺩﺭ ﺁﻥ ﭼﻨﻴﻦ ﻧﻘﻞ ﻣﻲ‌ﻛﻨﺪ: ﭘﺎﺩﺷﺎﻩ ﺭﻭﻡ ﺩﻭ ﻣﺮﺩ ﺍﺯ ﺳﭙﺎﻫﻴﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻧﺰﺩ ﻣﻌﺎﻭﻳﻪ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩ ﻛﻪ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻧﻴﺮﻭﻣﻨﺪﺗﺮﻳﻦ ﻭ ﺁﻥ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺭﺍ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺑﻠﻨﺪ ﺑﺎﻟﺎﺗﺮﻳﻦ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﺭﻭﻡ ﻧﺸﺎﻥ ﻩ ﺩ، ﺗﺎ ﺑﻪ ﻣﻌﺎﻭﻳﻪ ﻓﻬﻤﻨﺎﻧﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ: ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﻧﻔﺮ ﺍﺭ ﺑﺒﻴﻦ ﺁﻳﺎ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻣﻤﻠﻜﺖ ﺗﻮ ﻛﺴﻲ ﻫﺴﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻧﻴﺮﻭﻣﻨﺪﻱ ﻭ ﺑﻠﻨﺪﻱ ﻗﺪ ﺑﺮ ﺍﻳﻨﻬﺎ ﺑﺮﺗﺮﻱ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ؟ ﺍﮔﺮ ﺍﺷﺨﺎﺻﻲ ﻧﻴﺮﻭﻣﻨﺪﺗﺮ ﻭ ﺑﻠﻨﺪ ﺑﺎﻟﺎﺗﺮ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ، ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺮﺩﻡ ﻣﻤﻠﻜﺖ ﺧﻮﺩ ﺳﺮﺍﻍ ﺩﺍﺭﻳﺪ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺩﻫﻴﺪ ﺩﺭ ﺁﻧﺼﻮﺭﺕ ﻣﻦ ﺟﻤﻌﻲ ﺍﺯ ﺍﺳﻴﺮﺍﻥ ﻭ ﻣﻘﺪﺍﺭﻱ ﻫﺪﻳﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﻮ ﺧﻮﺍﻫﻢ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩ ﻭﺍﻟﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﺳﻪ ﺳﺎﻝ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺎ ﻣﻦ ﺳﺎﺯﺵ ﻧﻤﺎﺋﻲ. ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻧﻜﻪ ﺁﻧﺪﻭ ﻧﻔﺮ ﻧﺰﺩ ﻣﻌﺎﻭﻳﻪ ﺁﻣﺪﻧﺪ. ﻣﻌﺎﻭﻳﻪ ﮔﻔﺖ: ﻛﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺍﻳﻦ ﻣﺮﺩ ﻧﻴﺮﻭﻣﻨﺪ ﺭﻭﻣﻲ، ﻗﻴﺎﻡ ﻛﻨﺪ؟ ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا