eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
آرامش_16.mp3
9.92M
#آرامش ۱۶ خدا، تنها منبعِ شادی و آرامش است! هر چه روح وسیع‌تر؛ به خدا شبیه‌تر و آرامشش بیشتر است. و روحِ وسیع، محصولِ سَرکشیدنِ تلخی‌ها و سختی‌هاست. 🍃 ╰━━⊰🍃🌷🍃⊱━━╯ #اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج
#پای_درس_استاد مرگ بر آمریکا نگویید، مردمِ خودمان می‌میرند ⛔️ آیه‌۲۴، سوره‌ی توبه؛ اگر سه معشوق اول قلب تو؛ الله ، #جهاد ، و حب رسول‌الله و آلش نباشد👇 شما حتماً فاسقیــد .... 🍃 ╰━━⊰🍃🌷🍃⊱━━╯ #اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
✨ ✅شرح نامه۱۷( مکارم شیرازی ) از نامه هاى امام(عليه السلام) است که در پاسخ به نامه معاويه نگاشته.(1
✨ ✅ادامه شرح نامه ۱۷ عَلَى الشَّکِّ مِنِّي عَلَى الْيَقِينِ، وَلَيْسَ أَهْلُ الشَّامِ بِأَحْرَصَ عَلَى الدُّنْيَا مِنْ أَهْلِ الْعِرَاقِ عَلَى الاْخِرَةِ). 🍃اشاره به اينکه دو تفاوت در ميان ياران من و طرفداران توست: اينها همراه امام عادلى مى جنگند که به وظيفه خود يقين دارد و آنها را در راه روشنى سير مى دهد در حالى که تو هدف روشنى ندارى جز اينکه به مال و مقامى برسى. ديگر اينکه همراهان تو گروهى دنياپرستند که با وعده هاى مادى، سران آنها را به ميدان کشيده اى و قدم به ميدانى گذارده اند که شايد غنايمى نصيبشان شود در حالى که فرماندهان لشکر من نه وعده جايزه اى به آنها داده شده و نه حتى فکر آن را مى کنند. به تعبير ديگر تو هرگز يقين به استحقاق خلافت بر مردم ندارى در حالى که من يقين دارم و طرفداران تو براى دنيا مى جنگند در حالى که پيروان من هدفشان خداست و براى اقامه حکومت الهى نبرد مى کنند; به اين دو دليل ما در کار خود کوشاتر و مصمم تريم در حالى که تو و پيروانت چنين نيستيد. در نتيجه هرگز يکسان نخواهيم بود و پيروزى نهايى از آن ماست و همان گونه که امام(عليه السلام) پيش بينى کرده بود، سربازانش به مرز پيروزى رسيدند; افسوس که گروهى ناآگاه به همراهى جمعى از منافقان نتيجه نهايى را عقيم گذاشتند. ♦️آن گاه امام(عليه السلام) به چهارمين ادعاى معاويه پرداخته و به آن پاسخ مى گويد و  مى فرمايد: «اما اينکه گفته اى ما همه فرزندان عبد مناف هستيم (بنابراين همه در شرافت و استحقاق حکومت و پيشوايى مردم يکسانيم) من هم قبول دارم (که همه از نسل عبد مناف هستيم»; (وَأَمَّا قَوْلُکَ: إِنَّا بَنُو عَبْدِ مَنَاف، فَکَذَلِکَ نَحْنُ). آن گاه امام(عليه السلام) به تفاوت هايى که ميان او و معاويه وجود داشته پرداخته و آن را در پنج قسمت بيان مى دارد. نخست اشاره به شرافت نسبى مى کند و مى فرمايد: «ولى اميّه هرگز همانند هاشم و حرب همچون عبدالمطلب و ابوسفيان چون ابوطالب نبودند»; (وَلَکِنْ لَيْسَ أُمَيَّةُ کَهَاشِم، وَلاَ حَرْبٌ کَعَبْدِالْمُطَّلِبِ، وَلاَ أَبُوسُفْيَانَ کَأَبِي طَالِب). 👈اشاره به اينکه جد اعلاى تو اميّه و جدّ ادناى تو حرب و پدرت ابوسفيان بود که همگى در ميان عرب به شرارت و پستى معروف بودند در حالى که جدّ اعلاى من، هاشم و جدّ ادناى من عبدالمطلب و پدرم ابوطالب است که همه از سادات عرب و سخاوتمندان و پاکان و نيکان بودند; چگونه مى توان آنها را با يکديگر يکسان دانست. آن گاه به تفاوت دوم و سوم اشاره کرده مى فرمايد: «و نيز هرگز مهاجران چون اسيران آزاد شده نيستند و نه فرزندان صحيح النسب همانند منسوبان مشکوک»; (وَلاَ الْمُهَاجِرُ کَالطَّلِيقِ(5)، وَلاَ الصَّرِيحُ(6) کَاللَّصِيقِ(7)). 👈اشاره به اينکه من از نخستين مهاجران از مکّه به مدينه ام که همواره در خدمت پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) بودم ولى تو و پدرت ابوسفيان همچنان در شرک و کفر در مکّه مانديد تا روزى که مکّه به وسيله لشکر اسلام فتح شد و پيامبر(صلى الله عليه وآله) حکم آزادى تو و ساير اسيران را با گفتن: «إذْهَبُوا أنْتُمُ الطُّلَقاءُ» صادر فرمود. 🌿از سوى ديگر نسب ما روشن است; ولى درباره نسب تو بسيار گفتگوست; گروهى تو را فرزند ابوسفيان نمى دانند، بلکه فرزند نامشروع مسافر بن ابى عمرو که از بردگان ابوسفيان بود مى شناسند البتّه اين سخن منافات با آنچه امام(عليه السلام) درباره پدر معاويه يعنى ابوسفيان فرموده است ندارد، زيرا آن جمله بر حسب ظاهر بيان شده و اين جمله اشاره به اين است که اگر در نسب تو دقت شود جاى گفتگو وجود دارد. گرچه ابن ابى الحديد اين تفسير را براى جمله اخير با اعتقاد خود هماهنگ ندانسته و به سراغ تفسير ديگرى مى رود و مى گويد: منظور از صريح، کسى است که با اعتقاد راسخ اسلام را پذيرفته و لصيق، آن کسى است که از ترس شمشير و يا به انگيزه علاقه به دنيا، اسلام را پذيرا شده است.(8) گرچه اين تفسير خلاف ظاهر عبارت است ولى به فرض اينکه چنين باشد باز در اين ميان اعتراف به تفاوت آشکارى ميان امام(عليه السلام) و معاويه خواهد بود. 🍃آن گاه امام(عليه السلام) به ذکر تفاوت ها در صفات و افعال دينى و انسانى پرداخته مى فرمايد: «آن کسى که طرفدار حق است هرگز چون کسى نيست که طرفدار باطل است و نه انسان با ايمان همچون فرد مفسد»; (وَلاَ الْمُحِقُّ کَالْمُبْطِلِ، وَلاَ الْمُؤْمِنُ کَالْمُدْغِلِ(9)). 🌱ادامه دارد... ⚘ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚘ 📚نهج البلاغه/نامه۲۹ به مردم بصره 🔴 هشدار به مردم بصره شما از پيمان شكستن، و دشمني آشكارا با من آگاهيد، با اين همه جرم شما را عفو كردم، و شمشير از فراريان برداشتم ، و استقبال كنندگان را پذيرفتم، و از گناه شما چشم پوشيدم، اگر هم اكنون كارهاي ناروا، و انديشه هاي نابخردانه، شما را به مخالفت و دشمني با من بكشاند، سپاه من آماده، و پا در ركابند. و اگر مرا به حركت دوباره مجبور كنيد، حمله اي بر شما روا دارم كه جنگ جمل در برابر آن بسيار كوچك باشد، با اينكه به ارزشهاي فرمانبردارانتان آگاهم، و حق نصيحت كنندگان شما را مي شناسم، و هرگز براي شخص متهمي، به انسان نيكوكاري تجاوز روا نمي دارم، و هرگز پيمان وفاداران را نخواهم شكست. ⚘ @Nahjolbalaghe2
5accbf6a38239423a6be9870_2900743527063075846.mp3
7.66M
✅شرح نامه ۲۹ 📜هشدار به مردم بصره /بنیاد‌مجازی‌نهج‌البلاغه کانال نهج‌البلاغه 🌺✨ ⚘ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
#از_خانه_تا_خدا.... #درس دوازدهم 👇 💎 " کدوم رنج؟ " ✴️ مهم ترین موضوع در بحثِ رنج اینه که : 🔹هر یک
.... سیزدهم 👇 💎 " راهبردِ لذّت " 🚥 همونطور که ما دو نوع رنج داریم، در کنارش دو نوع لذّت هم داریم: ✅ لذّت خوب ⛔️ لذّت بد 🔹🔶🔹🔸 🌺 لذّتِ خوب اون لذتی هست که انسان در دنیا بهش میرسه و در آخرت هم به خاطرش لذّت خواهد برد.👇 💞 مثل لذّت ِرابطه مهربانانه با همسر و خانواده ✨و یا مثل لذّتِ عباداتِ مختلف مخصوصاً زیارتِ اهل بیت علیهم السلام که برای مومن لذّت بخش هست. 💕💖💕 🔴 لذّتِ بد اون لذّتی هست که انسان میبره امّا هم در دنیا و هم در آخرت چوبش رو خواهد خورد ؛👇 مثل لذت سیگار کشیدن🚬 و لذت تنبلی و پرخوری🍟 و تمسخر و سایر لذّت های حرام.... 🔞⭕️🔞 🌍 ما انسانها در دنیا بیشتر درگیرِ انتخاب بین "رنجِ خوب و لذّتِ بد" هستیم 🔹و برای همین شناختِ این دو مورد👆 خیلی میتونه به انتخاب های بهترِ ما کمک کنه. ✅💍🌷 🌺 همیشه سعی کنید توی دنیا تا اونجا که میشه "لذّت های خوب" رو ببرید ⚠️ "اما به هیچ وجه حتّی فکرِ ذره ای از لذّت های بد رو هم نکنید"👉 👆👆👆✔️🔸 * چرا؟ 🔻چون لذّت های بد اولاً "انسان رو حقیر و پست میکنن" 🔺و ثانیاً "امکانِ بردنِ لذّت های خوب و زیبا رو از شما میگیرن" در واقع دیگه نمیتونی لذّت های خوب ببری...😞 🚫🚫🚫 🎴 مثلاً کسی که خدای نکرده سراغ "رابطه حرام با زنان و دختران مختلف" میره 💔 از همسرِ خودش زده میشه و لذّتِ رابطه خوب با همسرش رو از دست خواهد داد. 🌐 خصوصاً در زمانه ما که زمینه این ارتباطات خیلی بیشتر فراهم شده باید بیشتر مراقبِ فریب های هوای نفس و شیاطین بود....👌 ☑️👆📢 🌹 توی زندگی خانوادگی اگه رنجی بهت رسید حتماً یه رنج خوبه ✔️سعی کن با لبخند تحمل کنی تا بزرگ بشی...😊 ✅🔷➖💖🌺 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ┄┄┄••❅❈✧❈❅••┄┄┄ ⚘ @Nahjolbalaghe2
2.mp3
1.74M
۱۲ 🌺 انتخاب همسر مهمه ولی نه اونقدر که میگن....😒 خییییلی مهم!!!👌 استاد پناهیان ⚘ @Nahjolbalaghe2
❓پرسش ❔چطوری میشود ثابت کرد که قرآن برای تمام دوره های زندگی بشریت هست نه فقط مربوط به یک دوره؟ چون بهایی ها ادعا میکنند که قرآن فقط دستوراتش مربوط به همان زمان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم میشود. ❔ ❓بهایی ها میگن قوانین و دستورات اسلام همشون باطل شده و مربوط به هزارسال پیش هست و خاتمیت وجود ندارد چون خود پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرموده که هزار سال بعد ازمن پیامبر دیگه ایی میاید چطور میشود ادعای باطل بودن قرآن و اسلام را رد کرد؟ 💠پاسخ💠 👌با تامل در آیات و روایات به وضوح بدست می آید که اسلام و قرآنی آیینی جهانی بوده و رسالت پیامبر اسلام تا روز قیامت باقی خواهد بود و به هیچ عنوان پس از ایشان پیامبر دیگری نخواهد آمد. 👌خداوند می فرماید: «بگو ای مردم من رسول خدا به سوی همه شما هستم» 🔷اعراف158 ❗️«ما تو را برای بشارت و انذار تمام مردم ارسال کردیم» 🔷سبا28 ❗️«ما تو را برای تمام مردم فرستادیم» 🔷نسائ 79 ❗️« ما تو را به عنوان رحمتی برای جهانیان فرستادیم» 🔷انبیا107 ❗️« پر برکت است خداوندی که قرآن را بر بنده اش نازل کرد تا برای جهانیان منذر باشد» 🔷فرقان1 ❗️« ( بگو) قرآن بر من وحی شده است تا شما و هرکس که دعوتم به او برسد را انذار دهم» 🔷انعام19 🗯همینطور ایات زیر بر این مطلب گواه است؛ ♻️صف 9- نسائ 170- ابراهیم 1- ال عمران 138 👌پیامبر گرامی فرمود: « من برای هدایت تمام مردم بر انگیخته شده ام» 📚وسائل الشیعه ج3 ص350 🔶و فرمود: « برای هدایت تمام مردم بر انگیخته شده ام اعم از عرب و عجم» 📚امالی صدوق ص187 👌امام صادق فرمود: « خداوند پیامبرش را برای تمام مردم فرستاد .اعم از اهل مشرق و مغرب و اهل آسمان و اهل زمین از جن و انس» 📚البرهان فی تفسیر القرآن ج4 ص521 🔶شاهد دیگر جهانی بودن دعوت اسلام نامه هایی متعددی است که پیامبر گرامی برای زمامداران بزرگ دنیا مانند کسری ایران و قیصر روم مینوشت و آنان را به اسلام دعوت می کرد . 📚مکاتیب الرسول ج1 ص109 📚بحار الانوار ج20 ص377 باب21 👌با توجه به این نکات روشن می شود که این ادعا که دعوت اسلام اختصاص به مردم عرب زمان پیامبر داشته و تمام جهانیان را شامل نمی شده است ادعایی دروغین بوده که قابل اعتنا نمی باشد. ❗️ همینطور در این نیز شکی نمی باشد که پیامبر گرامی خاتم پیامبران نیز بوده و پس از ایشان پیامبر دیگری نیز نخواهد امد؛ 1⃣آيات و روایات فوق که تصریح بر جهانی بودن دعوت آیین اسلام برای همه مردم تا روز قیامت می کرد شاهدی بر خاتمیت پیامبر گرامی و دعوت اسلام نیز می باشد زیرا اگر پس از آیین اسلام قرار باشد آیین دیگری برای مردم بیاید دعوت اسلام نمی تواند شامل همه مردم تا روز قیامت شود. 2⃣خداوند نیز صریحا می فرماید: « محمد پدر هیچ یک از مردان شما نیست ولی رسول خدا و ختم کننده و آخرین پیامبران است» 🔷احزاب40 3⃣روایات فراوانی نیز تصریح به خاتمیت پیامبر گرامی می کند؛ 🔶امام صادق فرمود: «خداوند با پیامبر اسلام به سلسله پیامبران خاتمه داد و بعد از او هرگز پیامبری برانگیخته نخواهد شد» 📚الکافی ج1 ص269 👌پیامبر گرامی فرمود: «من خاتم و پایان دهنده سلسله پیامبران و انبیا هستم» 📚عیون الاخبار ج2 ص74 📚بحار الانوار ج39 ص36 🔷وفرمود: « هیچ پیامبری پس از من نیست و هیچ سنتی پس از سنت من نخواهد بود » 📚امالی مفید ص53 🔷حضرت امیر می فرماید: « محمد امین وحی خدا و خاتم رسولان او بود» 📚نهج البلاغه خطبه 183 👌روشن میشود این سخن که پیامبر وعده به آمدن به پیامبر دیگری پس از هزار سال داده است کذب و دروغ بهاییان بوده که قابل اعتنا نمی باشد.
❇️شیخ ابی سعید ابی الخیر را گفتند: 💠 فلان کس بر روی آب می رود. شیخ گفت: «سهل است، وزغی و صعوه ای بر روی آب می برود.» شیخ را گفتند: فلان کس در هوا می پرد. شیخ گفت: «زغنی و مگسی نیز در هوا بپرد.» او را گفتند: فلان کس در یک لحظه از شهری به شهری می برود. 🔸 شیخ گفت: «شیطان نیز در یک نفس از مشرق به مغرب می شود. این چنین چیزها را بس قیمتی نیست.! 🔹 مرد آن بود که در میان خلق بنشیند و برخیزد و بجنبد و با خلق داد و ستد کند و با خلق درآمیزد و یک لحظه از خدا غافل نباشد».
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄ ❇️فردی از امام جعفر صادق (ع) سوال کرد: از کجا بدانم که از درگاه خدا رانده شده ام یا نه؟ 💠حضرت فرمودند: به قلبت رجوع کن؛ اگر دیدی محبت مادرم زهرا سلام الله علیها در قلبت هست، بدان خدا لطفش با توست؛ و الا از درگاه خدا رانده شده ای. 📚 بحارالانوار، ج ۴۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰با خدا زندگی‌کن تا مهربانی‌اش را درک کنی! 🔰 چطور با خدا زندگی کنم؟ 🔴 ؟-ج۱۴ (۱) 🔸یکی از موانع درک مهربانی خدا «آشنانبودن با خدا» است؛ چرا با خدا آشنا نیستیم؟ چون با او زندگی نمی‌کنیم! 🔸می‌گویند: اگر خواستی کسی را بشناسی با او به سفر برو، با او زندگی کن، با او معامله و تجارت کن. 🔸زندگی‌کردن با خدا یعنی به‌خاطر خدا یک‌کاری را انجام‌دادن یا یک‌کاری را انجام‌ندادن(ترک گناه)؛ فرقی نمی‌کند آن کار کوچک باشد یا بزرگ؛ کافی است خدا خوشش بیاید. 🔸یک معامله‌ای با خدا انجام بده؛ مثلاً یک کسی را ببخش یا از چیزی که برایت دوست‌داشتنی است بگذر... با خدا تجارت کن؛ ببین خدا چندجا با تو مهربان خواهد بود! با همین کارهای کوچک، زندگی‌کردن با خدا را شروع کن، استاد پناهیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با اینکه رفتارهایم جلوی فرزندم خوب بوده، پس چرا خوب تربیت نشده؟! 👌پاسخ کلیدی و مهم به مشاورۀ یک مادر ➕راهکار اصلی در تربیت فرزند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
053.النجم.mp3
2.76M
✅ سوره نجم 🎤صوت استاد خلیل الحصری @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌻 🎥تفسیر فوق‌العاده و دقیق معنای اشداء علی الکفار! #آیات‌سیاست 🔹آیت‌الله‌حائری‌شیرازی 🍃🌹🍃 @Nahjolbalaghe2
🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃 @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
✨ #بِسْمِ‌اللهِ‌الرَّحْمنِ‌الرَّحِيم✨ ✨وَرَبُّكَ يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ وَيَخْتَارُ مَا كَانَ لَهُمُ
✨ ✨ ✨ قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِن جَعَلَ اللَّهُ عَلَيْكُمُ اللَّيْلَ سَرْمَداً إِلَي يَوْمِ الْقِيَامَةِ مَنْ إِلَهٌ غَيْرُ اللَّهِ يَأْتِيكُم بِضِيَاء أَفَلَا تَسْمَعُونَ (71) /قصص 🍃بگو: آيا انديشيده ايد كه اگر خدا شب را تا روز رستاخيز پايدار بدارد، كدام خدايى غير از «اللّه» براى شما روشنى خواهد آورد؟ پس آيا نمى شنويد؟ 🔵كلمه ى «سَرمَد» به معناى دائم و هميشگى است. جمله ى «أفلاتَسمعون»، با محتواى آيه كه پيرامون شب است تناسب دارد؛ زيرا قدرت شنيدن انسان در شب، همچنان محفوظ است، هرچند چشمان او چيزى نبيند، چنانكه در آيه ى بعد كه بحث در ارتباط با روز است، جمله ى «أفلا تبصرون» آمده است. از جمله راه هاى شناخت خداوند، انديشه ى پيرامون زوال يا تغيير نعمت هاست؛ البتّه جابجايى و توالى شب و روز، يكى از بزرگ ترين نعمت ها و آيات الهى است. 🔻- شيوه ى احتجاج با مخالفان را از خداوند بياموزيم. «قل أرايتم» 🌺- بهترين نشانه هاى خداشناسى آن است كه براى همه كس، در همه جا و در همه وقت، قابل دسترسى باشد. «قل أرايتم» 🔹- يكى از شيوه هاى قرآن، طرح پرسش هاى بيدار كننده است. «اِن جعل اللّه...» ♦️- حركت زمين و ايجاد شب و روز، با اراده ى الهى است. «جعل... اليل سرمدا» 🌷- طبيعت، زيباترين تابلو و كتاب معرفت الهى است. «اليل - ضياء» 🔸- در عقايد نبايد تقليد كرد. «أرأيتم - أفلا تسمعون» 💥- در تبليغ، از وجدان مخاطبين استمداد بطلبيم. «أرأيتم... من اله... أفلا تسمعون» ⚘ @Nahjolbalaghe2 ‌تفسیر‌‌قرآن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا