eitaa logo
نهج البلاغه ایها
1.8هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
707 ویدیو
46 فایل
لینک عضویت در کانال نهج البلاغه ایها: http://eitaa.com/joinchat/2906390528C2c9b7b7778
مشاهده در ایتا
دانلود
animation.gif
2.39M
🌹عیـد قـربان، ✅جشن رهایی از اسارت نفس ✅و شکوفایی ایمان و یقین ✅عیـد سرسپردگی و بندگی ✅عیــــد نزدیک شدن دلها به قـرب الهی 🔰بـر همـه مسلمانان مبـارک باد 🆔 @nahjolbalagheeiha
🌹🌹خطبه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در ✅ حمد و ثنا از آن خداست او را سپاس گوئیم و از او کمک خواهیم و از او طلب بخشش کنیم و به سویش توبه کنیم و از پلیدیهای خویش و کردار ناپسندمان به خدا پناه می‌بریم. ✅ آن را که خدا هدایتش فرمود گمراه‌کننده‌ای ندارد و اگر خدا گمراهش کند او را راهنمائی نباشد و شهادت می‌دهم که هیچ معبودی جز خداوند سزاوار پرستش نیست یگانه است و بی‌أنباز و شهادت می‌دهم که محمّد بنده و فرستاده اوست. ✅ ای بندگان خدا! شما را به پروای الهی سفارش و بر فرمانبری او ترغیب می‌کنم و از او طلب خیر و صلاح می‌کنم و اکنون می‌گویم: ✅ ای مردم! به آنچه برایتان شرح می‌دهم گوش فرا دهید زیرا نمیدانم شاید سال دیگر در این مکان شما را نبینم. ✅ ای مردم! تا دم مرگ خون و آبروی هر یک از شما محترم است به مانند حرمت این روزتان در این شهرتان، هان آیا مأموریّت خود را رساندم؟ خداوندا تو شاهد باش! ✅ هر آنکه نزدش امانتی است به صاحبش بازگرداند همانا معاملات ربوی دوران جاهلیّت به تمامی ملغی و باطل است و نخستین ربائی که لغو می‌کنم ربح پولهای عبّاس بن عبد المطّلب است و نیز هر خونی که در دوران جاهلیّت بر گرده کسی مانده همه اکنون هدر می‌باشد و نخستین خونی که هدر می‌کنم خون عامر بن ربیعة بن الحارث بن عبد المطّلب است و به تحقیق هر افتخار موروثی دوران جاهلیّت باطل است بجز خادمی کعبه و سقایت حاجّ و در قتل عمد قصاص است و قتل شبیه به عمد یعنی قتلی که با عصا و سنگ صورت گرفته باشد دیه‌اش صد شتر است و آنکه بیشتر از این طلبد این فزونی از آداب دوران جاهلیّت است. ✅ ای مردم! براستی شیطان از اینکه در سرزمین شما پرستش شود مأیوس و ناامید گشته ولی هنوز به فرمانبری در غیر آن؛ یعنی در سبک گرفتن معاصی خشنود است. ✅ ای مردم! إِنَّمَا النَّسِی‌ءُ زِیادَةٌ فِی الْکُفْرِ یُضَلُّ بِهِ الَّذِینَ کَفَرُوا یُحِلُّونَهُ عاماً وَ یُحَرِّمُونَهُ عاماً لِیُواطِؤُا عِدَّةَ ما حَرَّمَ اللَّهُ ( توبه: 37) و به تحقیق روزگار به همان وضعیت و حالتی که در آن روز خداوند آسمانها و زمین را خلق کرد چرخیده و بازگشته است و إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنا عَشَرَ شَهْراً فِی کِتابِ اللَّهِ یَوْمَ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ مِنْها أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ (توبه: 36) سه ماه آن پی در پی است: «ذو القعدة، ذو الحجّة و محرّم» و «رجب» که بین ماه جمادی الثّانی و شعبان است. هان آیا حکم خدا را رساندم؟ بار إلها خود گواه باش! ✅ ای مردم! همانا برای زنانتان بر شما حقّی است و نیز برای شما بر آنان حقّی است حقّ شما این است: کسی را به بسترتان نیاورد و جز با اجازه شما کسی را که مکروهش دارید به منزلتان راه ندهد و پاک نگهداشتن دامن خویش از هر زشتی، پس در صورت عدم رعایت این حقوق خداوند در سختگیری و ترک همخوابگی و تنبیهشان نه به اندازه‌ای که دردناک باشد به شما رخصت داده است و اگر پذیرفتند و شما را فرمان بردند پس غذا و پوشاکشان در حدّ معمولی و متعارف بر عهده شماست. آنان در نزد شما امانات الهی هستند و کامگیری از آنان را بنا بر حکم کتاب خدا بر خود حلال کرده‌اید پس تقوای الهی را در موردشان رعایت کرده و سفارشات مرا در حقّ آنان بپذیرید. ✅ ای مردم! همانا مؤمنان با یک دیگر برادرند و برای هیچ مؤمنی مال برادرش جز با رضایت خاطر او روا نیست. هان! آیا دستورات الهی را رساندم؟ بار إلها خود شاهد باش! ✅ مبادا به کفر بازگشته و یک دیگر را گردن زده و بکشید زیرا من در میان شما یادگاری قرار دادم که اگر از آن پیروی کنید هرگز گمراه نخواهید شد و آن یادگار، است و ؛ که همان خاندانم می‌باشد، هان! آیا دستور خدا را رساندم؟ بار إلها خود گواه باش! ✅ ای مردم! به تحقیق پروردگارتان یکی است و پدرتان نیز یکی است همه شما از آدم و او نیز از خاک بود إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ (حجرات: 13) برای هیچ فرد عربی بر عجمی فضیلتی نیست مگر به پرهیزگاری. هان! آیا إبلاغ کردم؟ گفتند: آری، فرمود: پس حاضر به غایب برساند. ✅ ای مردم! همانا خداوند سهم هر وارثی را از میراث معیّن نموده و وصیّت به بیشتر از ثلث برای هیچ وارثی قابل اجرا نیست. فرزند متعلّق به صاحب بستر یعنی شوهر است و نصیب شخص زناکارکه مدّعی پدری آن فرزند شده خیبت و نومیدی است و آنکه ادّعای پدری غیر از پدرش و خود را به غیر مولای خود منتسب کند لعنت خدا و فرشتگان و همه مردمان بر او باد و خداوند از او هیچ توبه و جریمه‌ای را نپذیرد و درود و رحمت خدا بر شما باد. 📚تحف العقول/ترجمه جعفری، ص: 36-38 @nahjolbalagheeiha
🌹🌹فرمایشات صادق عليه السلام در باره : ✅ چون خواستى گزارى پيش از آن كه عزم رفتن كنى دلت را براى خدا از هر دلبستگى و مشغله اى و از هر حجابى تهى ساز ✅ همه كارهايت را به آفريدگارت وا گذار و در تمام حركات و سكناتت به او توكّل كن و سر سپرده قضا و قدر و حكم او شو و دنيا و آسايش و مردمان را رها كن ✅ حقوقى را كه از مردم به گردن دارى بپرداز و بر توشه راه و مركب و همسفران و نيرو و جوانى و مال و دارايى خود تكيه مكن كه بيم آن مى رود اين همه دشمن و مايه وبال تو گردند؛ زيرا آن كه مدعى خشنودى خدا باشد و با اين حال به چيزى ديگر پشتگرم شود خداوند همان چيز را دشمن و مايه وبال و زحمت او گرداند تا به او بفهماند كه اگر خدا نگه دار نباشد و توفيق ندهد نه او و نه هيچ كس ديگر را توان و چاره اى نيست. ✅ چنان آماده شو كه گويى اميد برگشت ندارى [براى ديگران ]همسفرى خوب و نيكو باش. ✅ اوقات فرايض خداوند و سنتهاى پيامبرش صلى الله عليه و آله را رعايت كن و چيزهاى ديگرى را كه رعايت آنها بر تو لازم است مانند: ادب و تحمل ديگران و شكيبايى، سپاسگزارى، مهربانى، بخشش و ايثارِ ره توشه خود به همسفران را در طول سفر پاس بدار. ✅ آن گاه با آب توبه خالص، گناهانت را بشوى و جامه صدق و صفا و خضوع و خشوع بر تن كن. ✅ خويشتن را از هر آنچه تو را از ياد خدا و طاعت او باز مى دارد، مُحرم ساز. ✅ آن گاه كه خداوند عزّ و جلّ را مى خوانى او را لبيك گوى، لبيكى خالص و پاكيزه و ناب و به دستگيره استوار او (عروة الوثقى) چنگ زن. دلت را همراه فرشتگان بر گرد عرش به طواف آر، همان گونه كه خودت همراه با مسلمانان بر گرد خانه خدا طواف مى كنى. ✅ هنگام هروله كردن از هواى نفس خويش بگريز و از همه نيرو و توانت دست بشوى . ✅ با رفتن به سوى مِنا، از غفلت و لغزشهاى خود نيز به درآى و آنچه را بر تو روا نيست و سزاوارش نيستى تمنّا مكن. ✅ در [صحراى] عرفات، به خطاها و گناهان خود اعتراف كن و با خداوند بر وحدانيّت و يگانگى او تجديد پيمان كن. ✅ در مزدلفه، با اطمينان به خدا نزديك شو. با فراز آمدن بر كوه [مشعر]، روحت را نيز به سوى ملأ اعلى بفرست. ✅ هنگام ، گلوى هوس و طمع را نيز بِبُر. ✅ در رمى جمرات به خواهشها و پستى و دنائت و كردارهاى زشت و نكوهيده نيز سنگ بينداز. هنگام تراشيدن سر، عيبهاى آشكار و پنهانت را نيز بزداى . ✅ آن گاه كه به درون حرم مى روى از اين كه دنبال خواهشت روى خود را در امان و پناه و كنف حمايت خداوند در آر. با يقين به عظمت صاحب خانه و شناخت شكوه و قدرت او خانه را زيارت كن. از سر خشنودى به قسمت خداوند و خضوع در برابر عزّت و قدرت او، حجر الاسود را استلام كن. ✅ با طواف وداع با هرچه جز اوست وداع كن آن گاه كه بر صفا مى ايستى روح و روان خود را براى آن روزى كه به ديدار خدا مى روى مصفّا كن. در مروه، با مروّت باش و جامه تقوا بر تن كن . ✅ بر شرايطى كه در اين حجّ خود نهاده اى و پيمانى كه با خدايت بَسته اى و تا روز رستاخيز آن را بر گردن گرفته اى، استوار و پا برجا باش. 📚 بحار الانوار، ج ۱، ص ۱۲۴ @nahjolbalagheeiha
🌹🌹امام علی علیه السلام: 🕋 آيا مشاهده نميكنيد كه همانا خداوند سبحان، انسانهاي پيشين از آدم عليه السّلام تا آيندگان اين جهان را با سنگهايي در مكّه آزمايش كرد كه نه زيان ميرسانند، و نه نفعي دارند، نه ميبينند و نه ميشنوند اين سنگها را خانه محترم خود قرار داده و آن را عامل پايداري مردم گردانيد. 🕋 سپس كعبه را در سنگلاخترين مكانها، بي گياه ترين زمينها و كم فاصله ترين درّهها، در ميان كوههاي خشن، سنگريزه هاي فراوان و چشمه هاي كم آب و آباديهاي از هم دور قرار داد، كه نه شتر، نه اسب و گاو و گوسفند، هيچ كدام در آن سرزمين آسايش ندارند. 🕋 سپس آدم عليه السلام و فرزندانش را فرمان داد كه به سوي كعبه برگردند و آن را مركز اجتماع و سر منزل مقصود و بار اندازشان گردانند، تا مردم با عشق قلبها، به سرعت از ميان فلات و دشتهاي دور و از درون شهرها، روستاها، درّههاي عميق، و جزاير از هم پراكنده درياها به مكّه روي آورند، شانه هاي خود را بجنبانند و گرداگرد كعبه بر زبان جاري سازند و در اطراف خانه طواف كنند و با موهاي آشفته و بدنهاي پر گرد و غبار در حركت باشند. 🕋 لباسهاي خود را كه نشانه شخصيّت هر فرد است در آورند و با اصلاح نكردن موهاي سر، قيافه خود را تغيير دهند، كه آزموني بزرگ و امتحاني سخت و آزمايشي آشكار است براي پاكسازي و خالص شدن، كه خداوند آن را سبب رحمت و رسيدن به بهشت قرار داد. 🕋 اگر خداوند خانه محترمش و مكانهاي انجام مراسم حج را، در ميان باغها و نهرها و سرزمينهاي سبز و هموار و پردرخت و ميوه، مناطقي آباد و داراي خانه ها و كاخهاي بسيار و آباديهاي به هم پيوسته، در ميان گندمزارها و باغات خرّم و پر از گل و گياه، داراي مناظري زيبا و پر آب، در وسط باغستاني شادي آفرين و جادّه هاي آباد قرار ميداد، به همان اندازه كه آزمايش ساده بود، پاداش نيز سبكتر ميشد. 🕋 اگر پايه ها و بنيان كعبه و سنگهايي كه در ساختمان آن به كار رفته از زمرّد سبز و ياقوت سرخ و داراي نور و روشنايي بود، ✅ دلها ديرتر به شك و ترديد ميرسيدند، ✅ و تلاش شيطان بر قلبها كمتر اثر ميگذاشت ✅ و وسوسه هاي پنهاني او در مردم كارگر نبود. 🕋 درصورتي كه خداوند ✅ بندگان خود را با انواع سختيها ميآزمايد ✅ و با مشكلات زياد به عبادت ميخواند، ✅ و به اقسام گرفتاريها مبتلا ميسازد، تا و را از دلهايشان خارج كند و به جاي آن آورد و درهاي و را به رويشان بگشايد و وسائل و را به آساني در اختيارشان گذارد. 📚 نهج البلاغه، خطبه 192 @nahjolbalagheeiha
بعد از ✅ شما سپاه يك زن بوديد و پيروان حيوان (شتر عايشه)، تا شتر صدا مي كرد مي جنگيديد و تا دست و پاي آن قطع گرديد فرار كرديد ✅ اخلاق شما پست ✅ و پيمان شما از هم گسسته ✅ دين شما دورويي ✅ و آب آشاميدني شما شور و ناگوار است ✅ كسي كه ميان شما زندگي كند به كيفر گناهش گرفتار مي شود ✅ و آن كس كه از شما دوري گزيند مشمول آمرزش پروردگار مي گردد ✅ گويا مسجد شما را مي بينم كه چون سينه كشتي غرق شده است، كه عذاب خدا از بالا و پايين او را احاطه مي كند و سرنشينان آن همه غرق مي شوند. ✅ و در روايتی ديگر آمده: خاك شهر شما بد بوترين خاكها است، از همه جا به آب نزديكتر و از آسمان دورتر و نه دهم شر و فساد در شهر شما نهفته است ✅ كسي كه در شهر شما باشد گرفتار گناه و آنكه بيرون رود در پناه عفو خداست گويي شهر شما را مي نگرم كه غرق شده و آب آن را فرا گرفته، چيزي از آن ديده نمي شود، مگر جاهاي بلند مسجد، مانند سينه مرغ بر روي امواج آب دريا! 📚 نهج البلاغه، خطبه 13 @nahjolbalagheeiha
🌹🌹سفارشات امام کاظم علیه السلام به هشام بن حکم: 🔹از روی حقّ به شما می‌گویم: بی‌شکّ مردم در مورد حکمت دو گروهند: 1⃣ فردی که آن را استوار و محکم بر زبان جاری سازد و با کردار تأیید و تصدیقش نماید 2⃣ و دیگری آن کس که حکمت را بخوبی می‌گوید ولی با بدی کردارش آن را تباه می‌سازد، چه دور است فاصله آن دو! ✅ پس خوشا بحال و وای به حال و گفتار. 🔹ای خطاکاران، مساجد پروردگار خود را زندان جسم و پیشانی خود کنید و دلهای خود را خانه تقوا قرار دهید، نه آنکه پناهگاه شهوات. 🔹بتحقیق بیتاب‌ترین شما هنگام بلا، دنیا دوست‌ترین شما است و صبورترین شما بر بلا زاهدترین شما به دنیا می‌باشد. 🔹ای خطاکاران، نه چون زاغهای رباینده باشید، و نه مانند روبهان حیله‌گر و نه گرگهای دغل و نه مانند شیران درنده که با مردم آن کنید که آنها با شکار خود می‌کنند و دسته‌ای را بربایید و گروهی را بفریبید و به گروهی خیانت نمائید! 🔹از روی حقّ به شما می‌گویم: بدن با ظاهری سالم و باطنی فاسد چه سود دارد و از چه شرّی باز می‌دارد؟! و نیز بدنهای مورد پسندتان با قلبهائی فاسد سودی نبخشند! شما را چه سود که ظاهر خود را پاک سازید در حالی که قلبهاتان آلوده است، چون غربال مباشید که آرد نرم را بیرون می‌راند و سبوس را نگه می‌دارد، شما نیز این گونه‌اید که سخن حکیمانه را از دهان خارج می‌سازید در حالی که کینه و نادرستی در سینه‌هایتان باقی است. 🔹ای دنیا پرستان، شما همچون چراغید که مردمان را نور می‌دهد ولی خود را می‌سوزاند! ای بنی اسرائیل، همنشین محفل علما شوید گر چه [از شدّت ازدحام] بر زانو نشینید، که بی‌شکّ خداوند دلهای مرده را به نور حکمت جان بخشد، همان طور که زمین خشک و بی‌حاصل را بباران تند حیات دهد. 📚 تحف العقول/ترجمه جعفری، ص: 371 @nahjolbalagheeiha
🌹🌹خداوند متعال می فرمایند: 💠«قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِ‌هِمْ وَیَحْفَظُوا فُرُ‌وجَهُمْ ذَلِکَ أَزْکَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ‌ بِمَا یَصْنَعُونَ» ♦️«[‍‌ای پیامبر!] به بگو: ✅ چشمان خود را [ از نگاه حرام ] فروگیرند ✅ و پاکدامنی خود را حفظ نمایند. ◀️ این برای آنان پاکیزه تر است. بی گمان خداوند به آنچه انجام می‌دهند آگاه است» @nahjolbalagheeiha 💠 وَ قُلْ لِلْمُؤْمِنٰاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصٰارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لاٰ يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلاّٰ مٰا ظَهَرَ مِنْهٰا وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلىٰ جُيُوبِهِنَّ وَ لاٰ يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلاّٰ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبٰائِهِنَّ أَوْ آبٰاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنٰائِهِنَّ أَوْ أَبْنٰاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوٰانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوٰانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوٰاتِهِنَّ أَوْ نِسٰائِهِنَّ أَوْ مٰا مَلَكَتْ أَيْمٰانُهُنَّ أَوِ اَلتّٰابِعِينَ غَيْرِ أُولِي اَلْإِرْبَةِ مِنَ اَلرِّجٰالِ أَوِ اَلطِّفْلِ اَلَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلىٰ عَوْرٰاتِ اَلنِّسٰاءِ وَ لاٰ يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مٰا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَى اَللّٰهِ جَمِيعاً أَيُّهَا اَلْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ♦️و به بگو: ✅«دیدگان خود را [ از هر نامحرمى ] فرو بندند ✅ و پاکدامنى ورزند ✅ و زیورهاى خود را آشکار نگردانند مگر آنچه که [طبعا] از آن پیداست. ✅ و باید روسرى خود را بر گردن خویش [ فرو ] اندازند ✅ و زیورهایشان را جز براى شوهرانشان یا پدرانشان یا پدران شوهرانشان یا پسرانشان یا پسران شوهرانشان یا برادرانشان یا پسران برادرانشان یا پسران خواهرانشان یا زنان [همکیش ] خود یا کنیزانشان یا خدمتکاران مرد که [از زن ] بى نیازند یا کودکانى که بر عورتهاى زنان وقوف حاصل نکرده اند، آشکار نکنند ✅ و پاهاى خود را [ به گونه اى به زمین ] نکوبند تا آنچه از زینتشان نهفته مى دارند معلوم گردد. ◀️ اى مؤمنان، همگى [ از مرد و زن ] به درگاه خدا توبه کنید، امید که رستگار شوید. 📚 قرآن کریم، آیات ۳۰ و ۳۱ سوره نور @nahjolbalagheeiha
🌹🌹پيامبر صلي الله عليه و آله: 💠 اِنَّ يَومَ الجُمُعَةِ سَيِّدُ الاَيّامِ يُضاعِفُ اللّه ُ فيهِ الحَسَناتِ وَ يَمحو فيهِالسَّيِّئاتِ وَ يَرفَعُ فيهِ الدَّرَجاتِ وَ يَستَجيبُ فيهِ الدَّعَواتِ وَ يَكشِفُ فيهِ الكُرُباتِ وَ يَقضىفيهِ الحَوائِجَ العِظامَ وَ هُوَ يَومُ المَزيدِ ، للّه ِِ فيهِ عُتَقاءُ و طُـلَقاءُ مِنَ النّارِ ما دَعا بِهِ اَحَدٌ مِنَالنّاسِ وَ قَد عَرَفَ حَقَّهُ وَ حُرمَتَهُ اِلاّ كانَ حَقّـا عَلَى اللّه ِ عَزَّوَجَلَّ اَنْ يَجْعَلَهُ مِن عُتَقائِهِوَ طُلَقائِهِ مِنَ النّارِ ؛ ، سرور روزهاست. در اين روز خداوند ◀️ خوبى ها را چند برابر مى كند ◀️ و بدى ها و گناهان را پاك مى كند ◀️ و درجات را افزايش مى دهد ◀️ و دعاها را مستجاب مى نمايد ◀️ و رنج و اندوه ها را برطرف مى سازد ◀️ و حاجت هاى بزرگ را برآورده مى كند ◀️ روز افزونى و فراوانى است ◀️ در اين روز خداوند بسيارى را از آتش مى رهانَد و آزاد مى كند. ◀️ اَحَدى از مردم در اين روز دعا نكند به شرط آن كه حق و حرمت آن را بشناسد، مگر آن كه بر عهده خداوند عزّوجلّ است كه او را از رها و آزادشدگان از آتش، قرار دهد. 📚 كافى، ج 3، ص 414، ح 5 @nahjolbalagheeiha
🌹🌹پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم) روز عيد فرمودند: ✅ (علیه السّلام) تفسیر کتاب خدا و دعوت کننده به سوى خداست، آگاه باشید که حلال و حرام بیش از آنست که من معرفى و به آنها امر و نهى کنم و بشمارم. پس دستور داشتم که از شما عهد و پیمان بگیرم که آنچه را در مورد امیرمؤمنان و پیشوایان بعد او از طرف خداوند بزرگ آوردم، بپذیرید. ✅ اى مردم! اندیشه کنید و آیات الهى را بفهمید، در محکمات آن دقت کنید و متشابهات آن را دنبال نکنید. به خدا قسم هرگز کسى نداهاى قرآن را نمى تواند بیان کند و تفسیر آن را روشن کند، جز آن کسى که من دست او را گرفته ام (و او را معرفى کردم). 📚 وسايل الشيعه: ج 18،ص 142، ح 43 @nahjolbalagheeiha
🌹🌹پيامبر اکرم صلّي الله علیه و آله: 🕋 يا معشر المسلمين ليبلغ الشاهد الغائب، اوصى من آمن بى و صدقنى بولاية على، الا ان ولاية على ولايتى و ولايتى ولاية ربى، عهدا عهده الى ربى و امرنى ان ابلغكموه. ♦️رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) (در روز ) فرمودند: ✅ اى مسلمانان! حاضران به غايبان برسانند: كسى را كه به من ايمان آورده و مرا تصديق كرده است، به سفارش مى كنم ✅ آگاه باشيد ، ولايت من است و ولايت من، ولايت خداى من است. اين عهد و پيمانى بود از طرف پروردگارم كه فرمانم داد تا به شما برسانم. 📚 بحارالانوار، ج 37، ص 141،ح 35 @nahjolbalagheeiha
🕋 « یا أیّها الرّسول بلّغ ما اُنزل اِلیک من رّبک وإن لّم تفعل فما بلّغت رسالته» . ♦️« ای پیامبر،آنچه را ازخداوند بر تو نازل شده است ابلاغ کن که اگر چنین نکنی،ابلاغ رسالت خدا نکرده ای» 📚 👈 با این آیه که در بازگشت از آخرین سفر حج بر آن حضرت نازل گردید مامور به ابلاغ چه پیامی شد که نرساندن آن به مردم، به تباه ساختن تمامی کوشش های پیامبر می انجامید؟ آیا واقعا این پیام بزرگ، اعلام دوستی و یاوری علی(ع) است ؟! 🆔 @nahjolbalagheeiha 🕋 يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِين ♦️ﺍﻯ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ! ﺁﻧﭽﻪ ﺍﺯ ﺳﻮﻯ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ [ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﻭ ﺭﻫﺒﺮﻯ ﻋﻠﻰ ﺑﻦ ﺍﺑﻰ ﻃﺎﻟﺐ ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ (ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم) ] ﺑﺮ ﺗﻮ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪﻩ ﺍﺑﻠﺎﻍ ﻛﻦ؛ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺍﻧﺠﺎم ﻧﺪﻫﻰ ﭘﻴﺎم ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﻧﺮﺳﺎﻧﺪﻩ ﺍﻯ ﻭﺧﺪﺍ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺍﺯ [ ﺁﺳﻴﺐ ﻭ ﮔﺰﻧﺪ ] ﻣﺮﺩم ﻧﮕﻪ ﻣﻰ ﺩﺍﺭﺩ؛ ﻗﻄﻌﺎ ﺧﺪﺍ ﮔﺮﻭﻩ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﺪ. 📚 🆔 @nahjolbalagheeiha 🕋 ألیوم أکملت لکم دینکم أتممت علیکم نعمتی و رضیّت لکم ألاسلام دینا ♦️امروز دین شما را به کمال رساندم و نعمت را بر شما تمام کردم ودین اسلام را برایتان برگزیدم 📚 👈 این آیه، پس از اعلام امامت علی(ع) بر پیامبر نازل شد ♦️♦️آیا اعلام دوستی پیامبر با حضرت علی علیه السلام که همه مردم از آن خبر داشتند می تواند کامل کننده دین باشد؟! 🆔 @nahjolbalagheeiha
✅ مُبلّغ غدیر باشیم ◀️ وصف امیرالمومنین علیه السلام از زبان رهبر جماعت اهل سنّت ⁉️ ﺷﺎﻓﻌﻰ ، ﺩﺭ ﺟﻮﺍﺏ ﻛﺴﻰ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺳﻮﺍﻝ ﻛﺮﺩه بود ﮔﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ : 🌹 ... ﭼﻪ ﺑﮕﻮﻳﻢ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻣﺮﺩﻯ ﻛﻪ ﺩﻭﺳﺘﺎﻧﺶ ﻣﻨﺎﻗﺐ ﻭ ﻛﻤﺎﻟﺎﺕ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺭﻭﻯ " ﺗﻘﻴّﻪ ﻭ ﺗﺮس " ﭘﻨﻬﺎﻥ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺩﺷﻤﻨﺎﻧﺶ ﺍﺯ ﺭﻭﻯ " ﻛﻴﻨﻪ ﻭ ﻋﺪﺍﻭﺕ " ﭘﻮﺷﻴﺪﻩ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﻭﺻﻒ ، ﻓﻀﺎﺋﻞ ﺍﻭ ﻣﺸﺮﻕ ﻭ ﻣﻐﺮﺏ ﻋﺎﻟﻢ ﺭﺍ ﭘﺮ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ... 📚 القطره : ج۱ ، ص۳۷۰ 📚 ﺩﺍﺭﺍﻟﺴﻠﺎﻡ : ج۲ ، ص۴۷ @nahjolbalagheeiha
✅ مبلغ باشیم 🌹🌹 رسول خدا (ص) در خطبه فرمودند: 🔹مَعاشِرَ النَّاسِ! 💢 اي مردم! 🔹اِنّی قَدْ بَلَّغْتُ ما اُمِرْتُ بِتَبْليغِهِ، 💢 من آنچه را که مأمور به ابلاغش بودم به شما ابلاغ کردم و گفتم و ماموریت خود را انجام دادم 🔹حُجَّةً عَلي كُلِّ حاضِرٍ وَ غائِبِ، 💢 تا حجّتی باشد بر حاضر و غائب 🔹وَ عَلي كُلِّ اَحَدٍ مِمَّنْ شَهِدَ أَوْ لَمْ يَشْهَدْ، 💢 و بر همه‌ی كسانی كه حضور دارند يا ندارند 🔹وُلِدَ أَوْ لَمْ يُولَدْ، 💢 و همه‌ی کسانی که به دنيا آمده‌اند يا نيامده‌اند. 🔹فَلْيُبَلِّغِ الْحاضِرُ الْغائِبَ، 💢 پس حاضران به غائبان 🔹وَ الْوالِدُ الْوَلَدَ اِلی يَوْمِ الْقِيامَةِ. 💢 و پدران به فرزندانِ خود تا روز قيامت این پیام را برسانند. 📚 بحارالانوار، به نقل از احتجاج طبرسی 🔺🔻خوب دقّت کنیم.❗️ ♦️♦️ پیغمبر (ص) حجّت رو بر همه تمام کرده: حاضر و غایب، حتّی اونهایی که هنوز به دنیا نیومدن. ✅✅ و از همه‌ی ما خواسته که پیام رو به نسلهای بعد برسونیم: 🔶🔸فَلْيُبَلِّغِ الْحاضِرُ الْغائِب. 🔷🔹پدرانِ ما، این امانت رو به ما رسوندن. و امروز این امانت در دست ماست که باید به نسلهای بعد برسونیم❗️ @nahjolbalagheeiha
✅مبلغ غدیر باشیم ✍️ در کلّ قرآن، آیات زیادی داریم که خدا درباره دستوراتِ مختلفِ اعتقادی، اخلاقی، احکام و... به پیامبر می‌فرماید: «قُل» یعنی ای پیامبر! به مردم بگو. 🔴 و پیامبر هم همیشه، دستور خدا رو اجرا میکرد، و پیامِ الهی رو برای مردم بازگو میکرد. ♦️♦️امّا در روز غدیر، آیه‌ای که برای اعلامِ جانشینیِ حضرت علی (ع) نازل شده، یه لحن دیگه‌ای داره: 🕋 یٰا أَیُّهَا الرَّسُولُ، بَلِّغْ مٰا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ، فَمٰا بَلَّغْتَ رِسٰالَتَهُ وَ اللّٰهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النّٰاسِ، إِنَّ اللّٰهَ لاٰ یَهْدِی الْقَوْمَ الْکٰافِرِینَ. 💢 ای رسول خدا! 💢 آنچه را از سوی پروردگارت به تو نازل شده است، به مردم ابلاغ کن، 💢 و اگر چنین نکنی، رسالتِ الهی را نرسانده‌ای، 💢 و بدان که خداوند تو را از شرّ مردم و کسانی که تحمّل شنیدن این پیام مهم را ندارند، حفظ می‌کند. 💢 همانا خداوند گروه کافران را هدایت نمی‌کند. 📚سوره مائده، آیه ۶۷ ♦️ دقّت کنیم! ◀️ خدا همیشه می‌فرمود: «قُل» یعنی بگو؛ ◀️ولی اینجا می‌فرماید: «بَلِّغْ» یعنی ابلاغ کن. ❌حتّی نمی‌فرماید «أبلِغ». ✅ کلمه «بَلِّغْ» از همه این کلمات محکم‌تر و قاطع‌تره، و نشانه ابلاغِ قطعی، رسمی و مهمّه. 🔴 و از اون مهم‌تر اینکه، پیامبر نسبت به عدمِ ابلاغِ این پیامِ مهم تهدید شده، که اگر این پیام مهم رو ابلاغ نکنه، همه زحماتش به هدر میره. 🔴در تمامِ قرآن، فقط همین یک آیه است که پیامبر اکرم (ص) نسبت به کتمانِ پیام تهدید شده. 🕋وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ، فَمٰا بَلَّغْتَ رِسٰالَتَهُ 🔴ای پیامبر، اگر این پیامِ مهم رو ابلاغ نکنی، همه ۲۳ سال رسالتت به هدر میره. هیچ و پوچ. 🔷🔹پس حتماً مطلبِ خیلی مهمی هست، که خدا پیامبر رو اینطوری تهدید میکنه. ◀️خودِ پیامبر (ص) هم، به امیرالمومنین (ع) فرمود: 🕋«یَا عَلِیُّ... لَوْ لَمْ أُبَلِّغْ مَا أُمِرْتُ بِهِ مِنْ وَلَایَتِکَ لَحَبِطَ عَمَلِی.» ♦️«ای علی! اگر آنچه درباره ولایتِ توست، به مردم نرسانم، تمام اعمالِ من محو می‌شود.» 📚 تفسیر نورالثقلین و امالی شیخ صدوق. ◀️تازه، قرآن می‌فرماید: ♦️ای پیامبر! این ابلاغ باید عملی هم باشه، گفتنِ خالی فایده نداره. ◀️چون تو قسمت بعدیِ آیه می‌فرماید: 🕋«وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ» اگر عمل نکنی... اگر انجام ندهی... آیه نمی‌فرماید: 🕋 «إِنْ لَمْ تَبلَغ» اگر نگویی... ⚠️ پیامِ غدیر انقدر مهمّه که اگر پیامبر هم در ابلاغِ این پیام کوتاهی کنه، انگار هیچ کاری انجام نداده.❗️ ◀️دلیل اینهمه تاکید و تهدید اینه که: ♦️اگر بعد از پیامبر، رهبریِ صحیح وجود نداشته باشه، مکتب نابود میشه و امّت گمراه میشن. ♦️ چون رکنِ اصلیِ اسلام، امامت و حکومته و انکارِ ولایت و امامت، نوعی کفر به حساب میاد. ⁉️ از کجا میگیم انکار ولایت نوعی کفره؟؟ ◀️چون آخرِ آیه می‌فرماید: 🕋إِنَّ اللّٰهَ لاٰ یَهْدِی الْقَوْمَ الْکٰافِرِینَ ♦️یعنی کسانی که این ولایت رو انکار کنند، کافرند و خدا اونها رو هدایت نمیکنه. @nahjolbalagheeiha
4_5875177809642520902.mp3
12.1M
🕋تفسیرکامل آیه۶۷مائده《یا أیّها الرّسول بلّغ ما اُنزل اِلیک من ربک...》 ✅مطالب فوقالعاده درباره 🌹با باز نشر این فایل در سهیم باشیم @nahjolbalagheeiha
🔻چرا عید از همه‌ی اعیاد بالاتر است؟ رهبرانقلاب: اینکه در بعضی از تعبیرات گفته شده است که عید عیدالله‌الاکبر و از همه‌ی اعیاد بالاتر است، علّت این و وجه این چیست؟ خب، در قرآن کریم آیاتی هست که به غیر از مسئله‌ی به مسئله‌ی دیگری قابل تطبیق نیست. 🔹همین آیه‌ی معروف «الیَومَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَروا مِن دینِکُم فَلا تَخشَوهُم وَ اخشَونِ اَلیَومَ اَکمَلتُ لَکُم دینَکُم وَ اَتمَمتُ عَلیکُم نِعمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الاِسلامَ دیناً» که در اوایل سوره‌ی مائده است، با غیر مسئله‌ای در وزن و اهمّیّت و اندازه‌ی مسئله‌ی ، قابل تطبیق نیست. 🔹امروز روزی است که دشمنان -کفّار- از دین شما مأیوس شدند. چه چیزی مگر بر دین اضافه شد که دشمن را مأیوس کرد؟ ...این تعبیر درباره‌ی نماز، زکات و جهاد نیامده است. 🔸پس این یک قضیّه‌ی دیگری غیر از احکام فرعی است. آن قضیّه چیست؟ قضیّه‌ی رهبری جامعه‌ی اسلامی؛ قضیّه‌ی نظام حکومت و امامت در جامعه‌ی اسلامی. ۹۵/۰۶/۳۰ @nahjolbalagheeiha
🌹🌹عید ✅ کمال دین ✅ سالروز اتمام نعمت ✅ و هنگامه اعلان وصایت ✅ و ولایت امام علی (ع) بر شیعیان و پیروان حضرتش مبارکباد 🆔 @nahjolbalagheeiha
🌹🌹قسمتی از خطبه رسول الله(ص) ✅ آگاه باشید ! به زودی پس از من امامت را با پادشاهی جا به جا نموده، آن را غصب کرده و به تصرف خویش درآورند. نفرین و خشم خدا بر غاصبان و چپاولگرا ! هان ای مردم ! صراط مستقیم خداوند منم، که شما را به پیروی آن امر فرموده، و پس از من علی است و آن گاه فرزندانم از نسل علی ، پیشوایان راه راستند که به درستی و راستی راهنمایند. سپس پیامبر(ص) سوره مبارکه حمـد را قرائت فرموده و بیان داشتند: هان بخدا سوگند این سوره در باره من نازل شده و شامل امامان میباشد و به آنان اختصاص دارد، آنان اولیای خدایند که ترس و اندوهی بر آنان نیست. آگاه باشبد ! ستیزندگان با امامان، گمراه و همکاران شیاطینند...... هان ! دوستداران امامان مؤمنانی هستند که قرآن در وصف آنان فرموده : « آنان که ایمان آورده......در امان و راه راست هستند.» هشدار ! دوستداران امامان آنانند که با آرامش و سلام به بهشت خواهند رفت و فرشتگان با سلام آنان را پذیرفته و خواهند گفت: درود بر شما که پاک شده اید، اینک داخل بهشت شوید که در بهشت جاودانه خواهید بود.» و بدینگوه پیامبر رحمت اوصاف دوستداران امامان را بطور مفصّــل بیان نموده و در پایان افـزودنـد : هان ای مردم ! بدانید که همانا من انذارگرم و علی بشارت دهنده، هان ای مردم ! من بیم دهنده ام و علی راهنما، هان ای مردم ! من پیامبرم و علی وصیّ من است. هان ای مردم ! من فرستاده ام و علی امام و وصیّ پس از من است و امامان پس از او فرزندان اویند. هان ای مردم ! من والــد آنانم ولی ایشان از نسل علی خواهند بود. سپس به توصیف آخرین امام و دوازدهمین جانشین خود پرداخته فرمودند: آگاه باشید ! همانا آخــرین امـــام، قــائـــم مهـــــدی از ماست . هــــــان ! او بر تمامی ادیان چیره خواهد بود. هشـــدار ! که اوست انتقام گیرنده از ستمکاران. هشـــدار ! که اوست فاتح دژ هـــا و منهدم کننده آنها، هشـــدار ! که اوست چیره شونده بر تمامی قبایل مشرکان و راهنمای آنان، هشـــدار ! که اوست خــونخــــواه تمام اولیای خدا. هشـــدار ! که اوست یاور دین خدا. هشـــدار ! که او از دریایی ژرف پیمانه های افزون گیرد. هشـــدار ! که او به هر ارزشمندی به اندازه ارزش او، و به هر نادان و بی ارزشی به اندازه ظرفیت وارزش او نیکی کند. هشـــدار ! که او نیکو و برگزیده خداوند است. هشـــدار ! که او وارث دانش ها و حاکم بر ادراک هاست. هان ! بدانیدکه او از سوی پروردگارش سخن میگوید و آیات و نشانه های او را بر پا میکند، هـــــان ! بدانید اوست بالیده و استوار. بیدار باشید ! هموست که اختیار امور جهانیان و آئین آنها به او وا گذار شده است. آگاه باشید ! که تمامی گذشتگان ظهور او را پیشگوئی کرده اند. آگاه باشید ! که اوست حجت پایدار و پس از او حجتی نخواهد بود. آگاه باشید ! درستی و راستی و نـــور و روشنائی تنها نــزد اوست. هــان ! کسی بر او پیروز نخواهد شد و ستیزندۀ او یاری نخواهد گشت. آگاه باشید ! که او ولیّ خدا در زمین، داور او در میان مردم، و امانتدار امور آشکار و نهان است. هان ای مردم ! هیچ سرزمینی نیست مگر اینکه خداوند به خاطر تکذیب اهل آن (حق را) آنان را پیش از روز رستاخیز نابود خواهد کرد و به امام مهــدی خواهد سپرد..... هان ای مردم ! همانا سخن من فرمان خدا و من است، و هیچ امر به معروف و نهی از منکری جز با امام معصوم تحقق و کمال نمی یابد. @nahjolbalagheeiha
✍در واقعہ غدیر خم پیامبر اڪرم (ص) آخریڹ خطابہ تاریخي خود را در یازده بخش براے جہانیاڹ ایراد فرمودند: 🔻۱) حمد و ثناے خداوند را بہ جاے آورده از صفات و رحمت حضرت حق را بیاڹ ڪردند و بہ بندگي خود شہادت دادند. 🔻۲) امرے مہم درباره حضرت علي (ع) ابلاغ فرمود و بیاڹ داشت اگر ایڹ را نگویم رسالت الہي را نرسانده‌ام و از عذاب خدا مي‌ترسم. 🔻۳) امامت دوازده امام بعد از خود را اعلام ڪردند. 🔻۴) بازواڹ حضرت علي (ع) را گرفتند و آڹ حضرت را از جا بلند ڪرده فرمودند: «مڹ ڪنت مولاه فہذا علي مولاه» 🔻۵) حضرت صراحتـاً فرمودند، هرڪس از ولایت ائمہ سر بـاز زند اعماڸ نیڪش سقوط و در جہنم خواهد بود. 🔻۶) با تلاوت آیاتي از قرآن ڪریم دربـاره عذاب الہي فرمودند: «منظور از ایڹ آیات عده‌اے اصحاب مڹ هستند ڪہ مأمور بہ چشم‌پوشي از آنـاڹ هستم ولي بدانند ڪہ خداوند ما را بر معاندین و مخالفین و خائنیڹ و مقصریڹ حجت قرار داده و اغماض نسبت بہ آناڹ در دنیا مانع از عذاب آخرت نیست.» 🔻۷) بیاڹ اثرات ولایت اهڸ بیت (ع) ڪرده و فرمودند اصحابِ صراط مستقیم، در سوره حمد، شیعیاڹِ اهڸ بیت هستند. 🔻۸) مطالبي مہم و اساسي در مقـام حضرت حجت بڹ الحسڹ (ع) فرمودند. 🔻۹) مردم را بہ بیعت با خود و امیرالمؤمنیڹ (ع) دعوت ڪردند. 🔻۱۰) ڪیفیت بیاڹ احڪام خداوند (حلاڸ‌ها، حرام‌ها...) ذڪر ڪردند. 🔻۱۱) بیعت لساني انجام شد و فرمودند: خداوند امر ڪرده است تا قبل از بیعت با دست، از زباڹ‌هاے شما اقـرار بگیرم. ❌آیا ڪافي نیست ڪہ معنـا و حقیقت غـدیـر را بفہمیم؟ ✔️پس غـدیـر یعني: 💠حق و حقیقت، عید بزرگ خداوند متعاڸ، عیـد بـزرگ پیـامبـراڹ، عید ولایت، عید فـروزاڹ، عیـد آسمـاني، روز درود و بـرائت، سنـد فضیلت علي (ع) و روز سپاس‌گزارے است.💠 🍃🌺عجب تمثيلي است ايڹ ڪہ علي مولود ڪعبہ است  يعني ايڹ ڪہ باطڹ قبلہ را در امام پيدا ڪڹ🌺🍃 @nahjolbalagheeiha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹فقط یه یا علی بگید و گوش بدید ✅اشکتون جاری شد ما را هم دعا بفرمایید ♦به اندازه ارادتتان باز نشر کنید 🆔 @nahjolbalagheeiha
💎امروز دینتان را برایتان کامل کردم. 🔻سوره مائده، بخشی از آیه ۳ ✅ این بخش از آیه در #روز_غدیر بر پیامبر اکرم (ص) نازل شد. 🌹🌹 #عید_کامل_شدن_دین_مبارک 🆔 @nahjolbalagheeiha
👇👇👇 ♨سوال: 🔰با توجه به این که واقعه غدیر خم بعد از مراسم حج بود آیا برای اعلام خلافت امیرالمؤمنین بهتر نبود در مراسم حج که همه مردم حضود داشتند این اعلام انجام می شد؟ ✍پاسخ: ✅به دلیل دو ضلعی بودن پرسش پاسخ در دو محور ارایه می شود: الف_ جایگاهی که برای ابلاغ پیام مزبور انتخاب شده بود، نقطهای بود که غیر از اهل مکه همه حجاج از آن عبور میکردند و در آن جا همه حجاج وجود داشتند. در ضمن شاید طرح مسئله در مکه مخالفت بسیار جدی در پی داشت ، زیرا حضرت علی (ع) بسیاری از سران قریش و اهل مکه را کشته بود . اعلان ولایت و پذیرش در آن جا دشوار می‌نمود و خوف فتنه می‌رفت . این مسئله می‌تواند از پایان آیه ابلاغ"... والله یعصمک من الناس"(۱) خداوند تو را از (شر) مردم حفظ خواهد کرد ، به دست آید. شاید انتخاب آن مکان به آن دلیل باشد که اگر در ضمن اعمال حج، این عمل انجام میشد، برجستگی لازم را پیدا نمیکرد و شکوه تاریخی آن محو میگردید. از همین رو مکان مستقل و زمانی جدا از دیگر اعمال انتخاب شد که در عین امکان اجتماع عظیم مسلمانان، این مطلب به عنوان خبری کاملاً تازه و نو، توسط حجاج به بلاد مختلف اسلامی پخش شود ، تا برجستگی و شکوه و طراوت آن بهتر حفظ گردد. در این جا می‌توانست شواهد و قرائنی جمع شود که این مسئله را برجسته نماید، مانند اعلان تنها یک واقعه ، نه چیز دیگر ، نگه داشتن مردم در زیر آفتاب سوزناک ، برگرداندن کسانی که به جلو رفتند و منتظر ماندن برای کسانی که عقب ماندند ، فرصت کافی برای اعلان و بیعت کردن دیگران با علی (ع) ، در حالی که در ایام حج در مکه در روز‌های اول که فرصت کافی وجود داشت ، حضرت علی در یمن بود و در مکه حضور نداشت . در روز‌های آخر به مکه می‌رسد که اعمال حج به صورت فشرده بوده است. البته در تاریخ دیدیم که چگونه با این همه تمهیدات ، اصل مسئله از مسیر خود منحرف شد. . کسانی این مسئله را انکار کردند که در آن جمعیت حضور داشتند ، پس اگر حتی در مکه انجام می‌شد ، چه فرقی در اصل مسئله داشت ؟ در حالی که امروز می‌بینیم با توجیهاتی چون "ولایت" به معنای دوستی است ، حقانیت ولایت و امامت حضرت علی (ع) را انکار می‌کنند، پس برای کسانی که نخواهند حقیقت را قبول نمایند، توجیهات ، در صورت اعلان در مکه نیز وجود‌ داشت . ب_ درباره فراز دوم پرسش باید گفت: اولاً:‌به فرض کلمه مولا در حدیث غدیر از کلمات چند منظوره تلقی شود و هر کسی برداشت خاصی از آن بنماید، جای تردید نیست که این تعبیر در کلام حضرت متأثر از روش وحی و قرآن کریم است. در قرآن کریم در مسایل متعدد و مختلف برای بیان مقاصد الهی از کلماتی استفاده شده که چندین معنا برای آن وجود دارد ، ولی همان کلمات به دلیل اسراری که برای ما نهفته است، به کار گرفته شده، در این باره آیات فراوانی قابل طرح است . در کلّ همان طور که قرآن کریم در بسیاری موارد از کلمات به اصطلاح متشابه استفاده کرده ، حقایقی را بیان داشته و سبب و حکمت آن برای کسی به خوبی روشن نیست، پیامبر(ص) نیز در برخی موارد از جمله جریان غدیر از این روش قرآنی استفاده کرده ، ولایت را با کلمه «مولا» بیان کرده است . سرّ اصلی و حکمت واقعی آن شاید به خوبی برای کسی روشن نباشد . این هیچ گونه محذوری ندارد، بلکه در عرف حقایق وحیانی ادامه مطلب در پست زیر: 👇👇👇
مطرح است. دوم: پیامبر(ص) در مقام بیان ولایت امیرمؤمنان در روز غدیر از قرآن کریم تبعیت کرده است چون در قرآن کریم نیز جریان ولایت با واژه «ولی» بیان شده : «إنّما ولیّکم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلوه و یؤتون الزکوه و هم راکعون؛(۲) ولی شما تنها خدا و پیامبر او است و کسانی که ایمان آورده‌اند. همان کسانی که نماز برپا می‌دارند و در حال رکوع زکات می‌دهند». بر اساس منابع شیعی و سنی این آیه در شأن امیر مؤمنان(ع) نازل شده مثلاً قوشجی که از علمای بزرگ اهل سنت است ،در شرح تجرید الاعتقاد تصریح نموده که به اجماع مفسران این آیه درباره علی(ع) نازل شده است.(۳) این آیه که نزد شیعیان معروف به آیة ولایت است، در مقام بیان ولایت علی(ع) از کلمه «ولی» استفاده کرده است. بنابر این اگر در خطبة غدیر حضرت پیامبر در مقام اعلان ولایت امیرمؤمنان به عنوان سرپرست امت و جانشین بعد از خود از کلمه مولا استفاده کرده ،ممکن است به دلیل تأسّی به قرآن بوده باشد. سوم: دلایل و شواهدی بسیاری در روز غدیر رخ داده که هر کدام برای کسی که در پی دانستن حقیقت باشد ،نشانه هدایت و دلیل روشن به معنا مولا در کلام پیامبر است، مثلاً هیچ عاقلی نمی‌پذیرد که حضرت پیامبر آن همه مردم مسافر را آن مدت در آفتاب گرم نگاه دارد تا دوستی علی(ع) را به آن ها اعلان کند. از نحوه رخداد غدیر به خوبی معلوم است که حضرت در خطبه غدیر مرادش اعلان سرپرستی امت و جانشین بعد از خود بوده است، و گرنه برای بیان محبت و دوستی آن همه مقدمات لازم نبود ،به خصوص آن که این رخداد در حجة‌الوداع و روزهای آخر عمر حضرت پیش آمده است. از این گذشته در همان خطبه غدیر حضرت پیامبر قبل از اعلان خلافت و ولایت امیر مؤمنان با تعبیر «من کنت مولاه فهذا علیّ مولاه» این جمله را خطاب به مردم فرمود: «ألست أولى بکم من أنفسکم؛ آیا من در حق تسلط و ولایت و سرپرستی بر شما از خودتان سزاوارتر نیستم؟» همه گفتند: بلى یا رسول الله؛ آری شما سزاوارتر هستید. آن گاه حضرت فرمود: «هر کس من مولای اویم،‌ علی مولای اوست». از این معلوم می‌شود که کلمه مولا در کلام حضرت به معنای سرپرستی است و نه دوستی.(۴) همان طور که کلام پیشین حضرت به معنای سرپرستی است. چهارم: خلافت و جانشینی امیر مؤمنان(ع) غیر از جریان غدیر در چند مورد دیگر نیز از سوی پیامبر ابلاغ شده است، مثلاً در جریان یوم الدار، حدیث یوم الدار و حدیث منزلت، حدیث ثقلین و مانند آن ها درباره جانشینی امیر مؤمنان سخن گفته شده ، این روایات غیر از منابع شیعی در کتاب‌های اهل سنت نیز به صورت متواتر نقل شده است. پس به دلایل گوناگون کلمه مولا در حدیث غدیر مفهوم روشنی دارد . هرگز نمی‌توان آن را به معنای دوستی در آن رخداد تلقی کرد. پیامبر در مکه و در عرفات و منی نیز خواست که مسله ولایت را ابلاغ کند ، ولی بر اثر سر و صدای عده ای موفق نشد . یکی از دلایل این که مولا به معنای پیشوایی است ، این که در شعر حسان که به مناسبت عدیر سروده ، مولا به همین معنا آمده است. (۵) پی‌نوشت‌ها: ۱.مایده(۵) آیه۶۷. ۲. همان، آیه ۵۵. ۳. سیمای اهل بیت در عرفان امام خمینی، ص ۲۰۸، نشر مؤسسه آثار امام خمینی ۱۳۸۷ش. ۴. مرتضى مطهری، مجموعه آثار، ج ۴، ص ۸۶۸، نشر صدرا ۱۳۷۴ش. ۵.الغدیر ،ج۲ ،ص۳۴ نشر دارالکتب الاسلامیه ،تهران ۱۳۶۶ ش؛ محمد سعیدی مهر، آموزشی کلام اسلامی، ج۲ ،ص۱۶۵ ، طه ،قم،۱۳۸۳ ش. @nahjolbalagheeiha