eitaa logo
نردبان فقاهت
5.5هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
50 ویدیو
93 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 هر گاه که یکی از بندگان گنهکار پریشان روزگار دست انابت به امید اجابت به درگاه حق جل و علا بردارد ایزد تعالی در وی نظر نکند. بازش بخواند باز اعراض کند. بازش به تضرّع و زاری بخواند حق سبحانه و تعالی فرماید: «یا ملائکتی قَد استَحْیَیتُ مِن عبدی و لَیس لَهُ غیری فَقد غَفَرت لَهُ» دعوتش را اجابت کردم و حاجتش برآوردم که از بسیاری دعا و زاری بنده همی شرم دارم. کرم بین و لطف خداوندگار گنه بنده کرده است و او شرمسار 📚 گلستان سعدی @Nardebane_feghahat
☘️ بررسی مستندات غلات و صوفیه (18) 🔸«من اراد ینظر الی میت یمشی فلینظر الی علی بن ابی طالب» هرکس می‌خواهد به مرده‌ای که راه می‌رود بنگرد، پس به علی بن ابی طالب بنگرد. صوفیان و عارفان در کنار خبر موتوا قبل ان تموتوا به این خبر نیز برای بحث مرگ اختیاری و تأیید ریاضت‌های صوفیانه و انگاره انسان کامل استناد کرده‌اند. نکات وبلاگ الآثار در مورد این خبر، به همراه مستندات: اجمالاً این حدیث در رساله سیر و سلوک منسوب به سید بحر العلوم (ص110) آمده و از آن جا به کتاب لب اللبابِ سید محمد حسین طهرانی (ص74) و الانوار الساطعة شیخ جواد کربلایی (ص154، 553) راه یافته است. خود سید محمد حسین طهرانی در پاورقی رساله سیر و سلوک میگوید با وجود فحص زیاد آن را نیافته و تنها در تفسیر ملاصدرا بر سوره سجده دیده که آن را به صورت «فلینظر الیّ» آورده است. امّا با جستجو در منابع عرفانی به نظر می‌رسد پیش از هر دو تحریر «فلینظر الی علی بن ابی طالب» و «فلینظر الیّ» آن چه رواج داشته «فلینظر الی ابی ابکر بن ابی قحافة» بوده است. عین القضات همدانی (م525ق) در التمهیدات (ص14،52، 287) و میبدی (م530) در کشف الاسرار (ج9، ص327) و عبد القادر گیلانی (م561ق) در سر الاسرار و مظهر الانوار (ص486) و ابویاسر بدلیسی (م ق6) در بهجة الطائفة (ص67) و سهروردی (م623ق) در عوارف المعارف (ج2، ص601) و عبدالرزاق کاشانی (م ق8) در کشف الوجوه (ص142) و جامی در هفت اورنگ و قیصری در شرح فصوص (ص130) و محمود بن عثمان در مصباح الهدایة و عبد الوهاب شعرانی در الطبقات الکبری و همو در یواقیت و لواقح الانوار و ناصر گیلانی در حکم الفصوص و احمد بن ابراهیم بن علان در حکم الغوثیة همگی این حدیث را با نام ابوبکر ذکر کرده اند و این‌ها همه بر ملاصدرا و رساله منسوب به سید بحر العلوم مقدم بوده‌اند، و البته بسیاری‌شان در آثار او اثر گذار. ملاصدرا (1050ق) در ایقاظ النائمین (ص57) و تفسير القرآن الكريم (ج‏3، ص399؛ ج4، ص408؛ ج6، ص117) روایت را با حذف نام ابوبکر و به صورت «فلینظر الی» آورده است و برای «فلینظر الی علی بن ابی طالب» منبعی متقدم بر رساله مشکوک سیر و سلوک پیدا نشد. 🔻نتیجه: ظاهرا این روایتی است که صوفیان سنی برای ابوبکر جعل کرده اند و سپس صوفیان شیعه آن را با حذف نام ابوبکر تحریف کرده و سپس نام علی بن ابی طالب علیه السلام را به آن افزوده اند. ملاصدرا و نویسنده رساله سیر و سلوک در این زمینه متهم هستند هر چند ممکن است هیچ یک جاعل اصلی نباشند و از منبع واسطه ای این تحریر تحریف شده را گرفته باشند. این احتمال هم قوی است که روایت جعلی درباره ابوبکر ریشه در سخنان دیگری از صوفیه داشته باشد؛ چون غالبا سیر جعلیات عرفانی منسوب به اهل بیت (ع) این گونه است که ابتدا سخنانی از برخی صوفیه صادر، و کم کم مشهور می‌شود. سپس در فضای صوفیان سنی حدیث را به پیامبر (ص) یا یکی از خلفای چهارگانه یا گاه دیگر صحابه و تابعین منسوب می‌کنند. سپس وارد فضای صوفیان شیعی -که متأخر از صوفیان سنی هستند- شده، و به نام امیر المؤمنین ع یا امام صادق ع یا یکی از ارکان تشیع شهرت می‌یابد. منبع: @gholow2 @Nardebane_feghahat
❓سؤال: اگر نامحرم بدون قصد لذت به زن نگاه کند، زن چه مقدار باید خود را بپوشاند؟ ✔️ پاسخ آیت الله صافی گلپاگیانی(ره): 🔸 زن باید تمام بدن و موهای خود را از مرد نامحرم بپوشاند و به احتیاط واجب وجه و کفّین نیز باید مستور باشد و قصد لذت و عدم آن در وجوب پوشش برای زن تأثیری ندارد. والله العالم. @Nardebane_feghahat
✔️ فصل سيزدهم: در بيان صراط است‌ بدان كه از جمله ضرورياتِ دين كه ايمان به آن بايد آورد صراطست و آن جسرى است كه بر روى جهنم مي‌كشند و تا كسى از آن نگذرد داخل بهشت نمى‌شود و در احاديث معتبره خاصه و عامه وارد شده است كه از مو باريكتر است و از شمشير برنده‌تر و از آتش گرم‌تر است و مؤمنان خالص در نهايت آسانى از آن ميگذرند مانند برق جهنده و بعضى بدشوارى مي‌گذرند اما نجات مى‌يابند و بعضى از عقبات آن به جهنم مى‌افتند و آن در آخرت نمونه صراط مستقيم دنيا است كه دين حق و راه ولايت و متابعت حضرت اميرالمؤمنين (عليه السّلام) و حضرت ائمه معصومين از ذريه او است و هر كه از اين صراط عدول و ميل به باطل كرده است در گفتار يا كردار از همان عقبه از صراط آخرت مي‌لغزد و صراط مستقيم سوره حمد اشاره به هر دو است... 📚 حق اليقين، علامه مجلسى ج2 ص462 @Nardebane_feghahat
✔️ یک روز ایشان (آیت الله بروجردی رحمة‌الله‌علیه) یک فرمایشی فرمودند، من به ایشان گفتم: آقا شما چند روز پیش آن جور دستور دادید حالا این جور می‎فرمایید؟ ایشان گفتند: «أنا فی کل یوم رجل» من هر روز یک برداشت جدیدی دارم... 📚 خاطرات آیت الله منتظری ص134 @Nardebane_feghahat
6.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✔️ بیان خاطره‌ای از مقام معظم رهبری @Nardebane_feghahat
سلام عليكم. أرجو منکم الدعاء و قراءة سورة الحمد لشفاء سماحة آية الله السيد احمد المددي حفظه الله و شفاه الله @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه آیت‌الله مرتضوی 98/07/08 🔸 اینکه به رکعت، «رکعت» گفته می‌شود به خاطر این است که مشتمل بر رکوع می‌باشد. @Nardebane_feghahat
نردبان فقاهت
✔️ مرحوم میرزای قمی از «لا خلاف» به «اجماع سکوتی» تعبیر می‌کند. #اصول #اجماع @Nardebane_feghahat
🔹 تنبيهات‌: الأوّل: إذا قال بعض المجتهدين بقول و شاع بين الباقين من غير إنكار له و هو المسمّى بالإجماع السّكوتي، فهو ليس بحجّة، خلافاً لبعض أهل الخلاف‌. 📚 القوانين المحكمة في الأصول، القمّي، الميرزا أبو القاسم ج2 ص267 @Nardebane_feghahat
🌸 تـهـنـئـة ✔️ نتقدم إلى ساحة القداسة الإمام المهدي عليه السلام وعجّل الله تعالى فرجه الشريف بأصدق التهاني والتبريكات بمناسبة حلول ذكرى ميلاد حجة الحجج و ملكة الإسلام الصدّيقة الزهراء صلوات الله عليها. @Nardebane_feghahat
4_5809717100687659406.mp3
6.94M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه سی‌و‌یکم» 119 🔸 اذان و اقامه در کدام نمازها بیشتر تأکید شده؟ 🔹 نمازهای نافله اذان دارد؟ 🔸 «نماز‌های واجبِ غیر یومیه» اذان و اقامه دارد؟ 🔹 سه بار گفتنِ «الصلاة» فقط در مورد نماز آیات وارد شده، ولی فقها تعمیم داده‌اند (البته برخی مانند صاحب مدارک چنین تعمیمی را صحیح ندانسته‌اند) 🔹 اذان و اقامه در نمازهای قضا 🔸 نماز فرادا در صورت خواندن نماز جماعت 🔹 اگر وارد مسجد شود و نماز جماعت تمام شده، می‌تواند به اذان و اقامه آنها اکتفا کند؟ @Nardebane_feghahat