eitaa logo
نردبان فقاهت
4.4هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
40 ویدیو
86 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ اختلافی در مورد برپاییِ نماز عیدین به جماعت ✔️ آیت الله سید موسی شبیری زنجانی (حفظه‌الله) 1396/4/4 🔹 در سابق به من پیشنهاد نماز جماعت عید می‌دادند. دو بار با فاصله رفتم ادلّه را نگاه کردم. آقای خمینی هم احتیاط می‌کند؛ البته ایشان رجائی صحیح می‌داند؛ ولی ما رجائاً هم باطل می‌دانیم. ایشان حرمت ذاتی قائل نیست؛ ولی به نظر من ظاهر این تعابیر دالّ بر این است که این‌ها مقاماتی است که غصب شده‌اند و این‌طور استفاده می‌شود که این تشریفات برای ذات این عمل است؛ یعنی همان برنامه خارجی محسوس که برنامه عید است، این مبغوض است و لذا نفس انجام این عمل از طرف غیر امام معصوم ـ بنابر نظریه اختصاص آن به امام ـ مشکل است و اگر از ادله نفهمیم و بخواهیم رجائاً به‌جا آوریم به نظرم در این‌جا حرمت ذاتی دارد و رجاء در جایی است که حرمت تشریعی داشته باشد؛ نه ذاتی. ما که حرمت را ذاتی می‌دانیم، نمی‌شود بگوییم همان تشریفات اعمال شود و فقط نیت رجائی باشد؛ لذا رجائاً هم کافی نیست. اگر حرمت تشریعی باشد در جایی که رجائاً به‌جا آورد تشریع نکرده است؛ ولی اگر حرمت ذاتی باشد رجائاً هم نمی‌شود انجام داد. ربطی هم به بحث حاکمیت یا عدم حاکمیت طاغوت ندارد. مورد بحث این است که شرعِ مطهّر جایز می‌داند یا نه. آقای خمینی هم اشکال می‌کرد و می‌گفت که به جماعت خواندن نماز عیدین شبهه دارد. ما مراجعه کردیم و دیدیم مشکل است و نتوانستیم به جواز آن مطمئن شویم. @Nardebane_feghahat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه شصت و چهارم» 152 🔸 مستحبات نماز عیدین 🔹 استحبابِ اصحار (به صحرا رفتن) الّا در مکه 🔸 برخی معتقدند که «اصحار» خصوصیّت ندارد، بلکه مهم، رفتنِ زیر آسمان است 🔹 اذان برای نماز عید؟ 🔸 گاهی اذان و اقامه: «اذا اجتمعا افترقا و اذا افترقا اجتمعا» 🔹 مستحبٌ فی مستحب! 🔸 افطار قبل از رفتن به نماز عید فطر 🔹 مسلّح‌بودن در نماز عید، کراهت دارد 🔸 خواندن نافله قبل و بعد نماز عید کراهت دارد @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج اصول استاد مرتضی ترابی 99/03/13 🔸 آیا این جملات خبریه ظهور در وجوب دارد یا نه؟ عرض کردیم در اینجا دو قول است: 1⃣ نظر اول این است که آخوند(ره) و اکثر اصولی‌ها می گویند ظهور در وجوب دارد مگر این‌که قرینه‌ای بر خلاف باشد، مثلاً در آیه «وَ الْوالِداتُ يُرْضِعْنَ أَوْلادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كامِلَيْن‌» اگر قرینه ای نداشتیم باید می‌گفتیم شیر دادن واجب است تا دو سال. پس هر جمله‌ خبریه‌ای که در مقام طلب استعمال بشود، ظهور در وجوب دارد مگر قرینه‌ای بر خلاف باشد. 2⃣ نظر دوم این است که عده‌ای مثل محقق ثانی و صاحب مدارک و مرحوم نراقی و شیخ بهایی (رحمهم الله) و دیگران فرموده‌اند ظهور در وجوب ندارد و مجمل می‌شود و فقط اصل مطلوبیت را می‌فهمیم و بیشتر از این را نمی‌شود فهمید؛ چون دارای اجمال است. @Nardebane_feghahat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه شصت و پنجم» 153 🔹 مسائل خمس 🔸 «مسائل» غیر منصرف است، لذا به تنوین خوانده نمی‌شود 🔹 آیا تکبیرات تسع واجب است؟ 🔸 دلیلِ قائلین به وجوب (سید مرتضی، ابن‌جنید، ابوالصلاح حلبی، ابن‌ادریس و...) چیست؟ 🔹 «یعقوب بن یقطین» برادرِ علی بن یقطین است آیا قنوت نماز عید واجب است؟ 🔸 بر فرض وجوبِ قنوت، آیا الفاظ خاصی در آن واجب است؟ یا هر دعایی را می‌توان خواند؟ 🔹 اگر روز جمعه و روز عید، یک‌روز باشد، تکلیف برای نماز جمعه و نماز عید چیست؟ 🔸 آیا سقوط نماز جمعه در فرض مذکور، به نحو رخصت است یا به نحو عزیمت؟ 🔹 امام در خطبه خود اعلام کند که... 🔸 خطبتانِ نماز عید، بعد از صلاة است و مقدّم‌نمودنِ آن، بدعت است 🔹 ادخال ما لیس من الدین فی الدین 🔸 استماع خطبتین در نماز عید، واجب است یا مستحب؟ 🔹 انتقال منبر از مسجد به صحرا؟! 🔸 بعد از طلوع شمسِ روزِ عید، سفر چه حکمی دارد؟ 🔹 نکته‌ای پیرامون ابوبصیر 🔸 تعارض همواره بین دو حجّت است 🔹 لا حجة هیچگاه با حجت تعارض نمی‌کند 🔸 منشأ تردّد چیست؟ @Nardebane_feghahat
✔️ مبروك ✔️ بس العلي الكرار تحلى الخلافة @Nardebane_feghahat
✔️ در کانال تلگرامی «نردبان فقاهت» نظرسنجی برای انتخابات قرار داده شده. دوستانی که مایل بودند، شرکت نمایند. این نظرسنجی برای آشنایی با نظرات مخاطبین کانال در نظر گرفته شده است https://t.me/Nardebane_feghahat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه شصت و ششم» 154 🔹 صلاة الکسوف 🔸 گاهی کسوف و خسوف به جای یکدیگر استعمال می‌شوند 🔹 برخی معتقدند که استفاده از «صلاة الکسوف» به جای «صلاة الآیات» از باب تسمیه شیء به اسمِ اغلب افراد است 🔸 کسوف القمر و خسوف الشمس هم استعمال می‌شود 🔹 چرا به «صلاة الآیات»، صلاة الکسوف می‌گویند؟ 🔸 نماز آیات در چه مواردی واجب‌ می‌شود؟ 🔹 وقت نماز آیات از چه موقع شروع می‌گردد و تا چه زمانی ادامه دارد؟ 🔸 آیا تمام الانجلاء ملاک است یا الأخذ بالإنجلاء (شروع شدن به انجلاء)؟ 🔹 ادا و قضا در مورد نماز آیات @Nardebane_feghahat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه شصت و هفتم» 155 🔹 اگر اطلاعی از کسوف نداشته و انجلاء کامل رخ داده باشد، قضای نماز آیات بر او واجب است؟ 🔸 آیا قضا تابع اداء است یا قضا دلیل مستأنف و جدید می‌خواهد؟ 🔹 کیفیت نماز آیات 🔸 مستحبات نماز آیات 🔹 شافعی معتقد است که فقط کسوفین را می‌توان به جماعت خواند 🔸 اطاله‌ی نماز آیات به مقدار زمانِ کسوف، استحباب دارد 🔹 استحباب طول‌دادنِ رکوع در نماز آیات 🔸 خواندنِ چه سوره‌هایی در نماز آیات مستحب است؟ @Nardebane_feghahat
بهشت عاشق‌تر است نسبت به سلمان تا سلمان به بهشت روضة الواعظين: قال رسول الله (صلى الله عليه وآله): يا علي إن الجنة تشتاق إليك و إلى عمار وسلمان و أبي ذر والمقداد. و قال أبو عبد‌الله (عليه السلام): الإيمان عشر درجات، فالمقداد في الثامنة، و أبوذر في التاسعة، و سلمان في العاشرة. ...قال رسول الله (صلى الله عليه وآله): إن الجنة لأشوق إلى سلمان من سلمان إلى الجنة و إن الجنة لأعشق لسلمان من سلمان للجنة. 📚 بحار الأنوار - العلامة المجلسي - ج ٢٢ الصفحة ٣٤١ @Nardebane_feghahat