✔️ «صیغه منتهی الجموع» غیر منصرف است و لذا تنوین قبول نمیکند.
#ادبیات
@Nardebane_feghahat
✳️ دو پرسش از آیت الله سید علی میلانی
❓ آیا در دورهای که شما شاگرد مرحوم آیتﷲ سید محمد روحانی(ره) بودید نظرشان مبتنی بر انسداد بود؟
🔹 بله. عوض نشده بود. ایشان مذاقشان بهگونهای بود که سعی میکردند نظرات آخوند را توجیه کنند و خیلی به آخوند اعتقاد داشتند. دوره درسی ایشان جمع و جورتر از آقای وحید بود.
❓آقای وحید که انفتاحی هستند؟
🔸 بله ایشان حجیت خبر واحد را با سیره عقلائیه تمام میدانند.
#اصول
#انسداد
@Nardebane_feghahat
🔹 مرحوم ملّا امین استرآبادی معتقد بود که در تمامی مسائل میتوان دلالتِ قطعی از شرع به دست آورد، حتی در دیه خَدْش!
🔸 ایشان میفرماید:
«الصواب عندي مذهب قدمائنا الأخباريّين وطريقتهم، أمّا مذهبهم فهو أنّ كلّ ما تحتاج إليه الامّة إلى يوم القيامة عليه دلالة قطعية من قبله تعالى حتّى أرش الخدش»
📚 الفوائد المدنيّة، الأسترآبادي، محمّد أمين ج1 ص104
🔹 ایشان بابِ علم را مفتوح میدانست و اصلاً نیازی به ظن نمیدید که به دنبال حجیّت آن باشد، اما اصولیین باب علم را مفتوح نمیدانستد و لذا بحث حجیّت ظن را مطرح کردند.
#اصول
@Nardebane_feghahat
✳️ #کتاب_الأموات (10)
✔️ درس خارج فقه آیت الله مظاهری
90/02/25
🔸 «نبش قبر» حرام است. دلیلش هم توهین است. این علت است. هر کجا هم توهین نیست، اشکال ندارد ولو یک روز باشد که مُرده باشد. مثلاً یک روز است که مُرده، حالا انگشتر قیمتیاش را یادشان رفته در بیاورند، گفتهاند طوری نیست. باز گفتهاند در همین مورد اگر بدن میّت بو گرفته، -هر چه باشد- نمیشود! برای اینکه هتک مؤمن است و هتک مؤمن ارزشش یک انگشتر و یک میلیارد و یک میلیون و اینها نیست. نمیشود توهین به مؤمن بشود!
🔹 بنابراین ممکن است یک روز باشد مُرده باشد و نبش قبر جایز باشد، و ممکن است هزار سال باشد مُرده باشد اما نبش قبر جایز نباشد. آن جا که یک روز است مُرده، جایز است؛ دو روز است، سه روز است، جایز است آن جا که مثلا قبر را میخواهند جابجا کنند {مثلاً} اشتباه دفنش کردهاند یا اینکه مثلاً میخواهند ببرند مشاهد مشرفه! داعی عقلایی روی آن است. دیگر هتک نیست. هتک مؤمن که نیست. بنابراین این نبش قبر ولو اینکه مثلا چند روز باشد مُرده باشد یا مثلا یک سال باشد مُرده باشد یا مثلا دو سه سال است مُرده است که دیگر بو و امثال اینها ندارد، فقط استخوان است میخواهند استخوانها را ببرند مشاهد مشرفه که مرحوم سید سابقاً روی آن فتوی دادند و این جا هم با این دلیلی که جلو میآییم، یک قاعده کلی درست میکنیم و میگوییم هر کجا هتک نیست - و داعی عقلایی روی آن هست که نبش کنیم- نبش میکنیم و نبشش جایز است،و هر کجا نه، نه. هر کجا هتک است نه. هر کجا هتک نیست جایز است.
#فقه
#مظاهری
#نبش_قبر
@Nardebane_feghahat
4_5877456427232005236.pdf
395.3K
✔️ بررسی اعتبار رؤیت پیغمبر اکرم (ص) در خواب، با نظر به امتناع تمثّل شیطان به شکل حضرت
✍ علی اصغر نعیمی
@Nardebane_feghahat
✳️ #شرایع_الإسلام (1)
✔️ مرحوم تستری در مورد محقّق حلی (صاحب شرایع) چنین فرموده است:
🔸 أقول: هو أوّلُ من جعل الكتبَ الفقهيّة بترتيب المتأخّرين، فجَمَعَ في شرائعه لبّ ما في نهاية الشيخ (الّذي كان مضامين الأخبار) و ما في مبسوطه و خلافه (اللّذيْنِ كانا على حَذْوِ كتب العامّة في جمع الفروع) و قبله كان بعضهم يكتب كالنهاية -كسرائر الحلّي- و بعضهم كالمبسوط و الخلاف -كمهذّب القاضي- و له تحقيقات أنيقَة.
📚 قاموس الرجال، التستري، الشيخ محمد تقي ج2 ص616
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #شرایع_الإسلام (2)
🔸 گفتهاند مرحوم آیت الله مرعشی نجفی (ره) در تشرّفی که در مسجد سهله خدمت صاحب الزمان (عج) داشت، حضرت در تعریف و تمجید از شرایع الاسلامِ مرحوم محقق حلی فرمود: تمام آن مطابق با واقع است مگر کمی از مسائل آن.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ قبر مرحوم محقق حلّی (1)
🔹 و في منهج المقال بعد نقله: الشائع ان قبره في الحلة وهو مزور معروف وعليه قبة وله خدام يتوارثون ذلك أبا عن جد وقد خربت عمارته منذ سنين فأمر الأستاذ العلامة دام علاه - هو البهبهاني - بعض أهل الحلة فعمروها وقد تشرفت بزيارته قبل ذلك وبعده.
🔸 أقول: يمكن أن يكون دفن بالحلة أولاً، ثم نقل إلى النجف كما جرى للسيدين المرتضى والرضي والله أعلم.
📚 أعيان الشيعة، الأمين، السيد محسن ج4 ص89
@Nardebane_feghahat
4_5886744165160586470.pdf
8.57M
📚 كتاب مراقد المعارف، جلد 1
@Nardebane_feghahat
4_5886744165160586471.pdf
8.53M
📚 كتاب مراقد المعارف، جلد 2
@Nardebane_feghahat
✔️ شیخ جعفر کاشف الغطاء فرموده: «الفقه باقٍ علی بکارته لا یمسّه أحدٌ الّا أنا و الشّهید و ولدی موسی.»
📚 قصص العلماء ص229
#فقه
@Nardebane_feghahat