eitaa logo
در جستجوی نجات
43 دنبال‌کننده
46 عکس
18 ویدیو
11 فایل
یادداشت ها و مطالب گزیده محمد سعید نجاتی https://eitaa.com/Nejati1357 زندگینامه و معرفی آثار https://msnejati.andishvaran.ir/fa/ScholarMainpage.html
مشاهده در ایتا
دانلود
🗓 نامسئله‌گیِ تعطیلی، کج‌مسئله‌گیِ شنبه! مصوبهٔ تعطیلیِ شنبه از یک خاستگاه اقتصادی، و مخالفت با آن از خاستگاهی فرهنگی؛ مثل بسیاری از مسائل دیگر چه‌زود طیف موافق-مخالف اجتماعی را به صف کرد و بر صورت غیردقیقِ معیشت-شریعت صورت‌بندی شد؛ هریک هم مجوّز شرعی از مرجعی گرفتند! چنین بحث‌هایی در جامعه و حتی بین مراجع هیچ اشکالی ندارد، البته اگر موضوعِ مورد مناقشه، واقعاً باشد! ولی وقتی با نامسئله مواجه باشیم پرداختنِ جانبین به آن، بزرگ‌ترکردنِ نامسئله‌هاست. ❓«مسئله» چیست؟! چگونه یافته و صورت‌بندی می‌شود؟! ❗️«مشکل عینی»ای در جامعه وقتی منظومهٔ فکری و ارزشی یافته و صورت‌بندیِ خاص شود، «مسئله» متولد می‌شود. اگر مشکل، عینی یا بومیِ ما نبود، صورت‌بندی‌ها «نامسئله» می‌سازد. اگر در نظام اندیشه‌ایِ ناخودی صورت‌بندی شود، «کج‌مسئله» ساخته می‌شود! «حلّ مسئله»، تابع کشف و صورت‌بندیِ درست است. نامسئله، حلّی ندارد و کج‌مسئله، حلّی غلط در پی دارد! ❓باید از موافقان پرسید کدام مشکلِ واقعی، با چه درجه‌ای از اولویّت در نظام اقتصادی، به تعطیلی (شنبه یا پنجشنبه) مربوط است؛ که ذیل تقدّمِ معیشت صورت‌بندی شده است؟! مخالفان با تقدّمِ شریعت (تشبّه به یهود و...) کدام مشکلِ واقعی را نمی‌بینند؟! ❓کاهش یا افزایش ساعت کار هفتگی(۴۴ساعت)، مشکل اصلی است یا بهره‌وریِ پایین و غیرمفیدبودنِ ساعات اشتغال؟! ❓ اگر این آمارهای کارِ مفید درست باشد: - سرانه، ۸۰۰ساعت در سال! - روزانه، متوسط ۲ساعت مفید (در ادارات ۲۲دقیقه)! ⬅️ تعطیلی (شنبه یا پنجشنبه) چه اثری در آن دارد؟! وقتی سهم اول عوامل متعلق به: تبعیض در محیط کار، ضعف مدیریت و نظارت، انباشت نیروی کار، نامتناسب‌بودن با دست‌مزد و... است!؟! ❗️ مشکل اصلیِ ، کم‌رونقیِ اقتصاد بازرگانی -آن‌هم عمدتاً واردات‌پایه، و فقط برای بخشی از تجّار- است یا کم‌رونقیِ تولیدِ داخلی؟! کم‌رونقی و عدمِ جهش تولید، به تعطیل‌کردن (شنبه یا پنجشنبه) مربوط است یا به نبودِ «نظام متوازن تأمین سرمایه» و «دست‌مزد عادلانه»؟! ❓«مردم‌پایه‌کردنِ پیشرفت» با «گسترش مالکیت/انتفاع برای عموم»، عنصر اصلیِ رشد اقتصادی و هم‌زمان عدالت اجتماعی است؛ چرا از این مسئله‌های درجهٔ یک هیچ مصوبه‌ای یا نظارتی بر قانون‌های معطل‌ماندهٔ قبل شنیده نمی‌شود؟! از حوزه و منادیانِ شریعت هم به‌اندازهٔ تعطیلیِ شنبه نوشته و استدلال (فلسفی و اخباری و...) تولید نمی‌شود! البته که روایات مواجههٔ اهل‌بیت(ع) با بني‌امیه در کاربریِ ایام هفته، مواجهه‌ای سیاسی_فرهنگی است؛ اما سنگین‌ترین و اصلی‌ترین مواجههٔ آنها نیست! قیام علیه اموی‌ها نه به‌خاطرِ شنبه و دوشنبه، بلکه برای «اتخذوا مال الله دُوَلا» [بیت‌المال عمومی را میان خود دست‌به‌دست‌کردن] بود! ظاهراً سرمایه‌داریِ زالوصفت اگر به جمعه و شنبه و مانند آن دست نزند، از تیغ قلم و بیان روحانیت در امان می‌ماند! ۱ ⚠️ اگر مجلس شورای اسلامی روی مسئله‌های واقعیِ ایران بایستد، بسیاری از موضوعات را فیک، پوششی، سرکاری و نیش‌غولی خواهد دید؛ خود و جامعه و مراجع را به زحمت نمی‌اندازد که برای نامسئله‌ها، حلّ بتراشند یا برای کج‌مسئله‌ها، خط‌ونشان بکشند. ........................ ۱. البته نمیتوان برخی پرداختهای این چنین را ندید گرفت https://eitaa.com/sedayehowzeh/40932 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ ☑️ @m_ghanbarian
سالها قبل که با جمعی از رفقا از محضر استاد یگانه آیت الله میرباقری سیرمطالعاتی خواستیم ایشان شروع کار را از مفاتیح الجنان وکتب حدیثی دانستند و برآن تاکید کردند، احاطه بالا و تفسیرها و نگاه عمیق و نظام محور ایشان به روایات همیشه این توصیه ایشان را در ذهنم زنده می کرد که امروز با دیدن اعلامیه این مدرسه تحت اشراف ایشان عملیاتی شدن سیرمطالعاتی مد نظرشان را دیدم و خوشحالشدم ای کاش می شدمن هم در این دوره شرکت کنم..
🔔 «دورۀ سوم مدرسه معارفی درایه» 👤تحت اشرافاستاد سید محمدمهدی میرباقری 🔺برای سال تحصیلی ۱۴۰۴_۱۴۰۳ از میان طلاب برادر پایۀ ششم به بالا، به صورت محدود دانش‌پژوه می‌پذیرد. 🔰 نام دوره: آشنایی و انس با قرآن کریم و روایات 🔰 ویژگی‌ها: ⏺ مرور قرآن کریم و آشنایی با مفاهیم کلیدی و روایات تفسیری ⏺ خوانش مصادر اصلی حدیثی با محوریت کتاب شریف کافی ⏺ آشنایی با نظام اندیشۀ معارفی ⏺ کارگاه‌های آموزشی علوم قرآنی و پیراحدیثی (اعتبارسنجی، منبع‌شناسی، تاریخ حدیث) 🔰 مدت دوره: ⏺ سه سال تحصیلی به‌صورت حضوری (شنبه تا چهارشنبه، بعدازظهرها) 🔰 ثبت‌نام: از ۲۵ اردیبهشت الی ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ از طریق سایت مدرسه درایه: madreseyederaye.ir ☎️شماره تماس: ۰۹۱۹۱۹۸۹۳۹۸ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
آقای قنبریان از نزدیک نمی شناسم و سوابقش را نمی دانم ولی الان مدتهاست عضو کانال ایشان شده ام هرچند جز دو سه سخنرانی و چند موضعگیری ایشان را مطالعه نکرده ام ولی سخنانی که تا حالا دیده ام بسیار پخته و جالب بوده است.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی درباره فضیلت امام رضا و شهید جمهور آیت الله رئیسی یادداشت ها و مطالب گزیده محمد سعید نجاتی https://eitaa.com/Nejati1357
محفل تاریخ اندیشان در سلسله بحث های گفتگوی علمی خود به مناسبت نزدیک شدن ایام‌ حج برگزار می کند: ✅سیره معصومین در حج 🎙سخنران:آقای دکتر نجاتی عضو گروه تاریخ و سیره پژوهشکده حج و زیارت 🕘زمان سه شنبه؛ ۱۴۰۳.۳.۱ ساعت ۲۱
☆ بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحیمْ ‌☆ 🏴 مراسم تشییع پیکر مطهر و سایر ▫️صبح سه‌شنبه : تبریز ▫️عصر سه‌شنبه : قم ▫️چهارشنبه : تهران ---> اقامه نماز توسط ▫️پنجشنبه : مشهد ---> مراسم تدفین در حرم آقا اباالحسن علی بن موسی الرضا المرتضی "علیه‌السلام" ↶【به ما بپیوندید 】↷ •┈┈••••✾••✾•••┈┈• 🖤 الشَبابُ المُنْتَظِرُونَ 🖤 https://eitaa.com/Shababoalmontazer
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی درباره فضیلت امام رضا و شهید جمهور آیت الله رئیسی یادداشت ها و مطالب گزیده محمد سعید نجاتی https://eitaa.com/Nejati1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حاج مهدی رسولی: 🔺الهی دورت بگردم برای درد مردم کجا رفته بودی که پیدات نمی‌کردن
وقت عذرخواهی و توبه است ❤️ابن شهرآشوب روایتی از موسی بن سیار نقل می‌کند که می‌گوید با امام رضاع از جایی عبور میکردیم، متوجه شدیم کسی از دنیا رفته، امام هشتم خود را به او رساند، جنازه را به خود چسباند، گفت نگران نباش، دیگر آرامش میبینی، همه نگرانی‌هایت تمام شد. پرسیدم آقا چطور او را میشناسی؟ فرمود من امامم، معلوم است که شیعیانم را هر جا باشند میشناسم. آقا دستش را بر سینه آن جنازه گذاشت و گفت بشارت باد بر تو. ❤️روایت نکته دیگری هم دارد که می‌گویم اما تا همینجا میخواهم بگویم تصور کنید سیدابراهیم، این خادم شصت و چند ساله امام هشتم را که امام بدن سوخته و گل و لای گرفته اش را به آغوش می‌کشد و مژده آرامش به او می‌دهد. میگوید دیگر خسته نباش، نگران نباش، و او مگر خسته چه بود؟ نگران چه بود؟ نگران مردم بود، خسته خدمت بود. آقا او را آرام میکند، یعنی کسی که اندازه یک امت درد داشت را آرام می‌کند. گویا دست بر سینه ایران می‌گذارد و میگوید، نگران نباشید، بشارت به شما. ثلمه و خلا نبودن این خادم عالم و مجاهد را خودم پر میکنم. اما ادامه روایت چیست؟ ❤️آقا امام رضاع به موسی بن سیار میگوید، "ای موسی بن سیار؛ هر کس مشایعت کند جنازه دوستی از دوستان ما را، از گناهان خود بیرون می شود مانند روزی که از مادر متولّد شده که هیچ گناهی بر او نیست." پشت سر این جنازه‌ها، وقت توبه است، وقت بازگشت است، وقت عذرخواهی است. ❤️آنها که مسخره اش کردند،به او تهمت زدند، برگردند، عذرخواهی کنند، خدا میبخشد، رییسی هم میبخشد، مگر ندیدید بعد از بی ادبی و دروغ مهرعلیزاده، سید ابراهیم، سراغش رفت و گفت برایت طلب غفران و بخشش الهی میکنم. پس او هم میبخشد. همانجا بخشید. ❤️آنها که دولت را تنها گذاشتند، حاضر نشدند دست آوردهایش را با صدای رسا فریاد بزنند و در این جنگ نا برابر رسانه ای تنهایش گذاشتند، بروند پشت تابوتش، وقت توبه است، وقت عذرخواهی است. ❤️آنها که در انتخابات نیامدند، می‌دانستند این مدیران بدون حضور و رای ما، فشار بیشتری را باید تحمل کنند، ولی نیامدند، می‌دانستند بدون حضور تک تک ما، مدیران ما دشمن شاد میشوند، با نیامدنشان بار روی شانه های این سید اولاد پیامبر را بیشتر کردند، بیایند تشییع جنازه، پشت تابوتش توبه کنند، عذرخواهی کنند. خدا میبخشد، امام هشتم میبخشد، این سید مظلوم هم میبخشد. ❤️آنهایی که به خاطر حب فلان حزب و فلان شخص به این خادم"عزیز" و "مغتنم" کم محلی کردند، گاهی تهمت زدند، نمازش را، گریه هایش را، خدمتش را، خلوصش را ، زبان و بیانش را نیشخند کردند، بیایند پشت این بدن‌های سوخته، عذرخواهی کنند خدا میبخشد. ❤️آنها که مردم را از مسوولین نظامشان مایوس کردند، فساد را چنان فراگیر جلوه دادند، که مردم ناامید شوند، مایوس شوند، پیشرفت‌ها را نبییند، بیایند پشت تابوت ها، وقت بازگشت است. ❤️من هم باید بیایم، تو هم باید بیایی، همه مان برویم وقت بازگشت است، وقت شروع دوباره است. به جای دعوا با هم کردن، برای هم دعا کنیم، کاری کنیم خدا توبه جمعی ما را ببخشد، اینگونه دلها نزدیک میشود، همانطور که سیدابراهیم دوست داشت ، بر خطاهای قبلیمان اصرار نکنیم. این وقت مناسب را از دست ندهیم. این بدن‌های سوخته، ثابت کرد همگی خطا کردیم، همگی کم گذاشتیم، همگی باید برگردیم. بسم الله.