🔸افرادی که تکلیف جلسه امروز را انجام دادند، و از مطالب خوب افرادی که ارائه نمودند استفاده کردیم.
🔻جلسه ۴ درس #نظام_اندیشه_2
04- نظام اندیشه2 بهار 1400.mp3
20.7M
🔸جلسه ۴ 👆 #نظام_اندیشه_2
- پنجشنبه ٢۶ فروردین ۱۴۰۰
- ارائه خانم زهرا غیبی از مباحث تکلیف جلسه
- ماه مبارک رمضان، ماه عبور از تعلقات بدن و خود بدن پنداری، با انقطاع از مشتهیات بدنی در روزه، و اتصال به خود حقیقی و حقیقت باقی و الهی در روحمان که وجه الله و نور خداست.
- تبیین مقام «خلیفة الله مطلق» (حقیقت الروح) در پنج تعبیر دینی:
١. تجلی اعظم الهی
٢. ظهور مطلق الهی
٣. اسم اعظم الهی (کلمه تامه الهی)
۴. وجه الله اعظم
۵. آیت کبری (آیت الله اعظم)
- رابطه میان انسان کامل خليفة الله (ظهور مطلق حق) با مخلوقات دیگر (ظهورات مقید)، و رابطه این مظاهر با خدای سبحان (وجود مطلق حق)
- تمایز نظام وجود (ثبوت و هستی)، با نظام ظهور (اثبات و ادراک و سلوک انسان)
🔻ادامه نکات👇
🌐 eitaa.com/nezam_andishe/552
🔸
⭕️ تکلیف آینده👇
🌐 eitaa.com/nezam_andishe/553
🔸
@Nezam_Andishe
بسم الله
🔸نکات جلسه 4 درس #نظام_اندیشه_2
🔻ماه مبارک رمضان، ماه عبور از تعلقات بدن و خود بدن پنداری، با انقطاع از مشتهیات بدنی در روزه، و اتصال به خود حقیقی وحقیقت باقی و الهی در روحمان است که وجه الله و نور خداست
- در ایام قدسی ماه رمضان، از ابتدا دارد ایجاد آمادگی در جان ما میشود برای ظهور مطلق الهی، با نزول حقیقت الروح و ملائکه الهی در شب قدر، که راه یافتن به حقیقت نور خدا در خلیفة الله و امام زمانمان است.
- اگر این آمادگی با عبادت جمعیمان در ماه رمضان ایجاد شود، در شب قدر ٢٣ ماه رمضان که نور مقام الروح خلیفة الله مطلق در جانمان کشف میشود، در سحرش ندای آسمانی جبرئیل ع بر ظهور نور امام زمان در جهان هم برای اهل ایمان کشف میشود.
- آمادگی یافتن با توجهات روزانه ماست به قرآن و مناجات و دعاهای اسماء الله (دعای سحر، جوشن کبیر، و...)، ضمن پاکسازی چشم و گوش و زبان و کل ارکان وجودمان از محرمات و هر مخالف رضایت خدا.
- در این مراقبه الهی در ماه رمضان، در هر وجهی از وجودمان، نور اسمی از اسماء الله را می یابیم؛ در چشم نور اسم بصیر الهی، و در گوش نور اسم سمیع الهی، و در زبان نور اسم متکلم الهی، و در خیال نور اسم مصوّر الهی، و در حافظه نور اسم حفیظ الهی، و در دست ها نور اسم مماسک و فعال الهی، و در پاها نور اسم ذو البطش الهی، و... .
- با تجلی اسماءالله در جانمان، رفته رفته قرب نوافل و فرائض در جان ما محقق میشود، که با نور خدا میبینیم و میشنویم و میگوییم و فعالیت میکنیم (در قرب نوافل)، و بالاتر در قرب فرائض، به شعاع نور امام و شأن او شدن، در تمام ارکان وجودمان وجه الله شویم (در چشم عینُ الله، در زبان لسان الله، در گوش اذن الله، در اراده مشیة الله، در دست یدُ الله، و...).
- وقتی مراقبه کنیم که جز برای رضای خدا کاری نکنیم، تماما وجودمان به نور خدا روشن میشود، و حقیقت نور روح الهی تمام ارض و بدن زمینی ما را روشن خواهد کرد و نور خدا را آشکارا میبینیم که «أَشرَقَتِ الأرضُ بِنورِ رَبِّها» و «اللهُ نورُ السَّماواتِ و الأرض».
- اینگونه جنبه وجهُ اللهی و حقیقت نوری در وجودمان را کشف و شکوفا کنیم، که گنج و گوهری نورانی پنهان شده در زیر خاکهای بدنمان است.
🔻باید خود حقیقیمان را در ماه رمضان کشف کنیم.
🔻و بعظمتك التى ملأت كل شئ، و بوجهك الباقى بعد فناء كل شئ، وبأسمائك التى ملأت أركان كل شئ، وبعلمك الذى أحاط بكل شئ، و بنور وجهك الذی اضاء له کل شئ، یا نورُ یا قدوس
- در این👆فراز دعای کمیل، به حقیقت پر بودن تمام ارکان همه اشیاء از اسماءالله توجه میکنیم، تا تمام ارکان وجودخودمان را هم اختیارا مملوّ از توجه به نور اسماءالله در آنها کنیم و خود حقیقیمان را در ظهور اسماء الهی در وجودمان کشف کنیم، که این همان آشکار شدن تربیت و تعلیم الهی به جانمان است که فرمود: «علّم آدم الأسماء کلها»
🔻رابطه میان انسان کامل خليفة الله (ظهور مطلق حق) با مخلوقات دیگر (ظهورات مقید)، و رابطه این مظاهر با خدای سبحان (وجود مطلق حق)
- استفاده از مثال نور و آینه، در رابطه "آئینه نامحدود و صاف و زلال و تمامنمای انسان کامل (خلیفة الله)" (ظهور مطلق الهی)، با تابش نور انعکاسش در آئینه خردهای محدود و مقعّر و محدّب در مخلوقات (ظهورات مقید الهی)، و رابطه همهشان با نور خدای سبحان (هستی محض و وجود مطلق حق).
- تمایز نظام وجود (ثبوت و هستی)، با نظام ظهور (اثبات و ادراک و سلوک انسان)
- حرکت مطلق انسان در نظام ظهور و سلوک بسوی ظهور نامتناهی خدای سبحان
- رابطه قلبِ انسان با تجلی خدا در قرآن
- عطش نامتناهی انسان به خدای سبحان
🔻تنها راه آرامشِ در حس فقر و نیاز ذات انسان با توجهش به ذکر خدای سبحان است، یعنی خود را فقط بندهی خدا و وابسته به خدا بیابد.
🌷ضرورت وجود حجت در زمین:
ضرورت وجد و یافتن و درکِ «فقر مطلق و تام وجودی» در یک نفس انسانی بر زمین، که با «وجد فقر مطلق در او»، فیض وجود حق بر او بجوشد، و بر تمام مراتب وجود در دامنهی مقیدات از فقر مطلق او جاری شود.
- تا حجتِ افقر الی الله نباشد که تمام مقیدات را عائله خویش ببیند و دامنه فقر خویش در دعا را فقر تمام هستی به اطلاقش بیابد، اگر او نباشد هیچ اخذی از حضرت غنی حمید دریافت نمیشود.
- اوست که همه را خویش میبیند، و از فقر تمام دامنهی وجودی خویش در تمام هستی، به محضر ارباب ابراز حاجت و اضطرار میکند، و جوشش فیض وجودی حق را اخذ کرده و با تشعشع خویش به تمام موجودات مقید میرساند
- اوست افقر خلق الی الله، که واسطه فیض حق به خلق میشود.
- اوست افقر ظروف خلقی، نسبت به انوار الهی در اسماءالله، یعنی فقرش اتمّ است به کلمات تامه اسماء الله، که تمام اسماءالله به تمام مراتبشان جاری در قلب حجت الهی هستند، و چون او افقر و اتم به اسماء الهی است حامل اسم اعظم الهی در مرتبهی تامّ اتمّ اسماء است
🔸
@Nezam_Andishe
⭕️ تکلیف جلسه آینده (در ٢ اردیبهشت ۱۴۰۰) :
🔻مطالعه «درس ۸ جزوه»
(صفحات ٧۹ الی ۹۰)👇و آمادگی کنفرانس آن در کلاس (و یا ارسال صوت کنفرانس در خصوصی ایتا @msalehi).
🌐 eitaa.com/nezam_andishe/492
🔴 تکلیف ترم اولی های درس نظام 2:
🔻 گوش دادن تا انتهای صوت سوم از پنج جلسه بحث «حقیقت قرآن، جمال امام زمان (علیه السلام)»، وخواندن فیش متنی آن، و نهایتاً آمادگی برای ارائه کنفرانس در کلاس (و ارسال صوت کنفرانس در خصوصی ایتا @msalehi).
📌دسترسی از لینک زیر👇
🌐 eitaa.com/nezam_andishe/298
(فایلهای ۵ جلسه بحث حقیقت قرآن بررسی شدند و همه سالم هستند. اگر برای فردی یکی از صوت ها اجرا نشد، در گوشی خودش در تنظیمات ایتا از مسیر زیر👇«حافظه موقت ایتا» را پاک کند، سپس مجددا فایل را دانلود کند که اجرا خواهد شد:
📌 تنظیمات ایتا >> داده ها و ذخیره سازی >> مدیریت حافظه >> «پاک کردن حافظه موقت»
🔸
🔴تکلیف اختیاری:
👌 تحقیق در قرآن و روایات و بیان علما، پیرامون «ارتباط "مقام خلیفةُ اللهی انسان کامل" با پنج تعبیر ذکر شده: (تجلی الله، ظهور الله، اسم الله یا کلمة الله، وجه الله، آیت الله)»
👌بیان دریافتهای قرآنی شما در ماه رمضان، در رابطه با حقیقت انسان و شناخت ابعاد وجودش از آیات قرآن
🔸
@Nezam_Andishe
🔴 لینک ورود به محیط کلاس #نظام_اندیشه_2 (اولین جلسه ترم دوم) برای دانشجویان «حوزه علوم اسلامی دانشگاههای کاشان، اصفهان، و بیرجند» در بستر اسکای روم با گزینه میهمان👇
🌐 https://www.skyroom.online/ch/althakhaer/islam
🔻پنجشنبه ها، ساعت ١٠:١۵ الی ١١:۴۵
✅ تا دقایقی دیگر خدمتگزار هستیم.
🔻افراد علاقمند هم میتوانند بعنوان مهمان شرکت کنند.
🔸افرادی که تکلیف جلسه را انجام دادند.
🔻جلسه ۵ درس #نظام_اندیشه_2
05- نظام اندیشه2 بهار 1400.mp3
20.11M
🔸جلسه ۵ 👆 #نظام_اندیشه_2
- پنجشنبه ٢ اردیبهشت ۱۴۰۰
- ادامه مثال نور و آینه، در فهم رابطه میان انسان کامل خليفة الله (ظهور مطلق حق؛ آینه صاف و نامتناهی تمام نما) با مخلوقات دیگر (ظهورات مقید؛ آینه های کوچک و مقعر و محدب) و رابطه این مظاهر با خدای سبحان (نور وجود مطلق حق)
- تصویر آینه دو خصوصیت دارد: واقعی است، و تماماً وابسته به صاحب جمال است (نه مستقل)، که واقعیت داشتنش در ظهور نورِ واقعی اوست.
- استفاده از مثال معرفت نفسی رابطه "مَن" انسان (ظهور مطلق خلیفه الهی؛ مَن الهی و اسم اعظم) با اعضا و قوایش (ظهورات مقید؛ مخلوقات و اسماء متکثره با ظهورات محدود) و رابطه همهشان با خدای سبحان (هستی محض و وجود مطلق حق؛ مسمّای مطلق همه اسماء که همه آیتِ او هستند)
- پاسخ نیاز نامحدود طلبی انسان، فقط در نظام روحی او موجود است، که پاسخش نور نامحدود خدای سبحان است.
- انسان در همه نیازهایش بدنبال خدا میگردد که با اسمائش به او جلوه میکند، اما وقتی مشغول بدن و دنیای بدن شود، دیگر آن وجه الهی را نمی بیند و طعم ارتباط با خدا در همه صحنه ها را نمیچشد، و همیشه روحش تشنه و عطشناک میماند و با «شراب طهور نور الهی» سیراب نمیشود.
🔻ادامه نکات👇
🌐 eitaa.com/nezam_andishe/558
🔸
⭕️ تکلیف آینده👇
🌐 eitaa.com/nezam_andishe/559
🔸
@Nezam_Andishe
بسم الله
🔸 نکات جلسه 5 درس #نظام_اندیشه_2
- ادامه مثال نور و آینه، در فهم رابطه میان انسان کامل خليفة الله (ظهور مطلق حق؛ آینه صاف و نامتناهی تمام نما) با مخلوقات دیگر (ظهورات مقید؛ آینه های کوچک و مقعر و محدب) و رابطه این مظاهر با خدای سبحان (نور وجود مطلق حق)
- تصویر آینه دو خصوصیت دارد: واقعی است، و تماماً وابسته به صاحب جمال است (نه مستقل)، که واقعیت داشتنش در ظهور نورِ واقعی اوست.
- استفاده از مثال معرفت نفسی رابطه "مَن" انسان (ظهور مطلق خلیفه الهی؛ مَن الهی و اسم اعظم) با اعضا و قوایش (ظهورات مقید؛ مخلوقات و اسماء متکثره با ظهورات محدود) و رابطه همهشان با خدای سبحان (هستی محض و وجود مطلق حق؛ مسمّای مطلق همه اسماء که همه آیتِ او هستند)
- سلوک انسان در یافتن: فقر الی الله، فنای فی الله، و ظهور نورِ الله شدن و امرخدا را در قلب و اخلاق و اعمال ظاهر ساختن.
- احساس نیاز مطلق انسان و فقر نامتناهی و وابستگی بینهایت و استعداد نامحدود انسان در ارتباطش با خداوند متعال، که جبلّت و فطرتش عاشق و تشنهی تمام اسماء الهی به مراتب بینهایتشان است
- پاسخ نیاز نامحدود طلبی انسان، فقط در نظام روحی او موجود است، که پاسخش نور نامحدود خدای سبحان است.
- شیطان برای آنکه انسان را از آن مقصود حقیقیِ جانش منحرف کند، در معرفت (علم) و ارزشگذاریِ عملیِ او خطا ایجاد میکند. وقتی انسان در معرفت نفس و شناخت خودش خطا یابد که بجای شناخت وجه روحانیش و عطش نامتناهی طلبیش در آن وجه روحانی، خودش را بدن ببیند، آن وقت در ارزشگذاری عملی هم در بدن و مطامع دنیوی محدود بدنبال آن نامحدود میگردد که باعث میشود همیشه در سراب فانی و فریب آن بماند.
- انسان در همه نیازهایش بدنبال خدا میگردد که با اسمائش به او جلوه میکند، اما وقتی مشغول بدن و دنیای بدن شود، دیگر آن وجه الهی را نمی بیند و طعم ارتباط با خدا در همه صحنه ها را نمیچشد، و همیشه روحش تشنه و عطشناک میماند و با «شراب طهور نور الهی» سیراب نمیشود.
- انسان در کتابها دنبال علم نامتناهی میگردد، در سلامتی ها و امنیت ها دنبال سلام نامتناهی و امنیت نامحدود میگردد، در قدرت ها و محبت ها دنبال قدرت نامحدود و محبت نامحدود میگردد، در جذبه زیبایی ها و لذت ها و مسرتها دنبال زیبایی نامحدود و لذت و سرور نامحدود میگردد، و پاسخ همه نیازهای نامحدود انسان، خداست. فقط خداست که توجهش موجب طمأنینه و آرامش نیازهای ذاتی انسان میشود. منتها وقتی توجه تامّ انسان به خدا نباشد، این عطش ذاتی او سیراب نمیشود.
- انسان مؤمن وقتی اول هر کاری و هر ارتباطی در دنیا آغازش با توجه تامّ به خدا باشد و «بسم الله الرحمن الرحیم» بگوید و راه حلال را دنبال کند، دارد توجّه روحش را از این آغاز محدود در آن وجه دنیوی، بسوی افق نامحدودِ آن در نور خدای سبحان میکشاند، که در هیچ صحنه زندگی دنیا متوقف در حدود دنیوی آنها نشود، و هر لذت و محبت و قدرت و علم و زیبایی و لطافت در دنیا همه سکویِ پرتاب او بسوی نور نامتناهی خدا در این تجلیات اسمائیش باشد. در عین اینکه بدن و نیاز بدنیش هم بصورت حلال با رضایت خدا رفع میشود، مهمتر از آن توجّه مَن و نیاز ذاتی روحش بسوی غذای ملکوتیش در نور خدای سبحان هم رفع میشود.
🔸
@Nezam_Andishe
⭕️ تکلیف جلسه آینده (در ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰) :
🔻مطالعه «درس ۹ و ۱۰ جزوه»
(صفحات ۹۱ الی ۱۰۹)👇و آمادگی کنفرانس آن در کلاس (و یا ارسال صوت کنفرانس در خصوصی ایتا @msalehi).
🌐 eitaa.com/nezam_andishe/492
🔴 تکلیف ترم اولی های درس نظام 2:
🔻 گوش دادن تا انتهای صوت چهارم از پنج جلسه بحث «حقیقت قرآن، جمال امام زمان (علیه السلام)»، وخواندن فیش متنی آن، و نهایتاً آمادگی برای ارائه کنفرانس در کلاس (و ارسال صوت کنفرانس در خصوصی ایتا @msalehi).
📌دسترسی از لینک زیر👇
🌐 eitaa.com/nezam_andishe/298
(فایلهای ۵ جلسه بحث حقیقت قرآن بررسی شدند و همه سالم هستند. اگر برای فردی یکی از صوت ها اجرا نشد، در گوشی خودش در تنظیمات ایتا از مسیر زیر👇«حافظه موقت ایتا» را پاک کند، سپس مجددا فایل را دانلود کند که اجرا خواهد شد:
📌 تنظیمات ایتا >> داده ها و ذخیره سازی >> مدیریت حافظه >> «پاک کردن حافظه موقت»
🔸
🔴تکلیف اختیاری:
👌بیان دریافتهای قرآنی شما در ماه رمضان، در رابطه با حقیقت انسان و شناخت ابعاد وجودش از آیات قرآن
🔸
@Nezam_Andishe
🔴 لینک ورود به محیط کلاس #نظام_اندیشه_2 (اولین جلسه ترم دوم) برای دانشجویان «حوزه علوم اسلامی دانشگاههای کاشان، اصفهان، و بیرجند» در بستر اسکای روم با گزینه میهمان👇
🌐 https://www.skyroom.online/ch/althakhaer/islam
🔻پنجشنبه ها، ساعت ١٠:١۵ الی ١١:۴۵
✅ تا دقایقی دیگر خدمتگزار هستیم.
🔻افراد علاقمند هم میتوانند بعنوان مهمان شرکت کنند.
✅حاضرین درس امروز👆 (+ خانم مهدیه ذوالفقاری)
🔻جلسه ۶ درس #نظام_اندیشه_2
🔸افرادی که تکلیف جلسه امروز را انجام دادند، و از مطالب خوب افرادی که ارائه نمودند استفاده کردیم.
🔻جلسه ۶ درس #نظام_اندیشه_2
06- نظام اندیشه2 بهار 1400.mp3
4.21M
🔸جلسه ۶ 👆 #نظام_اندیشه_2
- پنجشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
- انسان مخلوقی جامع است که در خلقتش تمام مراتب عالم امر و عالم خلق را شامل شده، و لذا تمامِ نیازهای تمام مخلوقات به خدا را یکجا در وجودش به خدا احساس میکند، و تمامِ اسماء الله و اوامر الهی نازل شده وظاهر شده در مقامات و درجات ملائکة الله را در جنبه روحی اش ظرفیت و استعداد دریافت و بقاء به کمالاتِ آنها دارد.
- انسان، فطرتا، در تمامِ نیازهایش، به دنبال وجه نامحدودِ کمالاتِ مطلوب و ملایم با وجودش در جستجوست، و از هر حد و نقص و توقفی که ناملایم با فطرت اوست رویگردان است. پس وقتی زیبایی را میجوید «زیبای مطلق و نامحدود» را میخواهد، و وقتی قدرت و محبت و معنا را میجوید «قدرت مطلق» و «محبت نامحدود» و «معنای بینهایت» را میخواهد.
- اگر انسان در کمال طلبی و هدف گذاری و اراده و عملش متوقف در حدود دنیایی و بدنی شود، یا با عجب و خودبینی در یک سطحی متوقف شود، اینها موجب سقوط و هلاکت انسان و تخریب فطرتِ بینهایت طلب او میشوند.
- اعتباریات، یعنی عبور دادنِ معنا از مورد حقیقی به مورد مجازی آن، که مثلا مالکیّتی که نسبت به ارتباط «من» خودش با اعضا و قوایش احساس میکند، سرایت و عبور دهد به ارتباطش با اجسام بیرونی و مالکیت بر زمین و کتاب و موبایل و ...
🔻ادامه نکات👇
🌐 eitaa.com/nezam_andishe/565
⭕️ تکلیف آینده👇
🌐 eitaa.com/nezam_andishe/566
🔸
@Nezam_Andishe
🔸نکات جلسه 6 درس #نظام_اندیشه_2
- انسان مخلوقی جامع است که در خلقتش تمام مراتب عالم امر و عالم خلق را شامل شده، و لذا تمامِ نیازهای تمام مخلوقات به خدا را یکجا در وجودش به خدا احساس میکند، و تمامِ اسماء الله و اوامر الهی نازل شده وظاهر شده در مقامات و درجات ملائکة الله را در جنبه روحی اش ظرفیت و استعداد دریافت و بقاء به کمالاتِ آنها دارد.
- انسان، فطرتا، در تمامِ نیازهایش، به دنبال وجه نامحدودِ کمالاتِ مطلوب و ملایم با وجودش در جستجوست، و از هر حد و نقص و توقفی که ناملایم با فطرت اوست رویگردان است. پس وقتی زیبایی را میجوید «زیبای مطلق و نامحدود» را میخواهد، و وقتی قدرت و محبت و معنا را میجوید «قدرت مطلق» و «محبت نامحدود» و «معنای بینهایت» را میخواهد.
- اگر انسان در کمال طلبی و هدف گذاری و اراده و عملش متوقف در حدود دنیایی و بدنی شود، یا با عجب و خودبینی در یک سطحی متوقف شود، اینها موجب سقوط و هلاکت انسان و تخریب فطرتِ بینهایت طلب او میشوند.
- اعتباریات، یعنی عبور دادنِ معنا از مورد حقیقی به مورد مجازی آن، که مثلا مالکیّتی که نسبت به ارتباط «من» خودش با اعضا و قوایش احساس میکند، سرایت و عبور دهد به ارتباطش با اجسام بیرونی و مالکیت بر زمین و کتاب و موبایل و ...
- درون اعتباریات، انسان به دنبال آن معنا و حقیقتِ درون آنها میگردد، و آن مصداق خارجی، صرفا یک مورد مجازی است، درحالی که انسان در جستجوی حقیقتِ معنای سرایت داده شده و عبورد داده شده به آن مورد است. مثلا وقتی در «اعتبار اختصاص و مالکیت» بدنبال مالک شدن به ماشین و خانه و اموال و موبایل و لب تاپ و لباس و زینت ها و ... است، در حقیقت دنبال رسیدن به معنای حقیقیِ «مالکیت مطلق» است که در این موارد مجازی دنبال آن معنای حقیقیِ مالکیت است، ولذا وقتی به هرکدام از این موارد میرسد بازهم سیر نمیشود و مطلوبش را نمی یابد، چون اینها هم مصداقِ حقیقیِ مالکیت نیستند، و هم محدود و متوقف در حدود دنیایی هستند، پس نمیتوانند عطش فطرت نامتناهی طلب انسان را در تمنای «اسم مالک الهی» سیراب کنند. همینطور هست در اعتبارات دیگر، مانند اعتبار قدرت و مسئولیت های اجتماعی، اعتبار ریاست، اعتبار زینت و زیبایی های دنیوی، اعتبار شهرت، و ...
- اعتباری که مبتنی بر حقایق تکوینی الهی باشد، اعتبار حق است که برنامه دین برای پاسخ به فطرت نامحدود طلب انسان عرضه کرده است، و اگر اعتباری مبتنی بر حقایق تکوینی نباشد، و صرفا امور مجازی و ذهنی را دنبال کند، اعتبار باطل است که همان برنامه دنیوی اهل دنیاست و به تعبیر قرآن، سراب و پوچ و لهو (مشغول کننده پوچ) و لعب (بازی بدون هدف) است:
⚡️« وَ الَّذينَ كَفَرُوا أَعْمالُهُمْ كَسَرابٍ بِقيعَةٍ » (النور 39)
⚡️«وَ ما هذِهِ الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاَّ لَهْوٌ وَ لَعِب» (العنکبوت 64)
⚡️« اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَياةُ الدُّنْيا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زينَةٌ وَ تَفاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَ تَكاثُرٌ فِي الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ» (الحدید 20)
⚡️ «وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاَّ لَعِبٌ وَ لَهْو» (الانعام 32)
⚡️ «يَعْلَمُونَ ظاهِراً مِنَ الْحَياةِ الدُّنْيا وَ هُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غافِلُون » (الروم 7)
⚡️ «إِنَّمَا الْحَياةُ الدُّنْيا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ » (محمد 36)
🔸
@Nezam_Andishe
⭕️ تکلیف جلسه آینده (در ١۶ اردیبهشت ۱۴۰۰) :
🔻مطالعه «درس ١٠ و ۱١ جزوه»
(صفحات ١٠١ الی ۱١٧)👇و آمادگی کنفرانس آن در کلاس (و یا ارسال صوت کنفرانس در خصوصی ایتا @msalehi).
🌐 eitaa.com/nezam_andishe/492
🔴 تکلیف ترم اولی های درس نظام 2:
🔻 گوش دادن تا انتهای صوت پنجم از پنج جلسه بحث «حقیقت قرآن، جمال امام زمان (علیه السلام)»، وخواندن فیش متنی آن، و نهایتاً آمادگی برای ارائه کنفرانس در کلاس (و ارسال صوت کنفرانس در خصوصی ایتا @msalehi).
📌دسترسی از لینک زیر👇
🌐 eitaa.com/nezam_andishe/598
🔸
🔴تکلیف اختیاری:
👌بیان دریافتهای قرآنی شما در ماه رمضان، در رابطه با حقیقت انسان و شناخت ابعاد وجودش از آیات قرآن
🔸
@Nezam_Andishe
#اطلاعیه
#یادآوری
🔻جهت یادآوری به معرفت جویان بزرگوار، همانطور که در جلسه گذشته گفته شد، بعلت مراعات وقت استراحت بعد از شب قدر، جلسه فردا پنجشنبه ١۶ اردیبهشت ١۴٠٠ درس انسان شناسی، بعد از ظهر رأس ساعت ١٧ برگزار خواهدشد.
⭕️ ساعت درس #نظام_اندیشه_2 فردا:
🔻پنجشنبه، ساعت ١٧ الی ١٨:٣٠
🙏 در شب قدر همدیگر را دعا کنیم 🤲
🔸
@Nezam_Andishe
🔴 لینک ورود به محیط کلاس #نظام_اندیشه_2 (اولین جلسه ترم دوم) برای دانشجویان «حوزه علوم اسلامی دانشگاههای کاشان، اصفهان، و بیرجند» در بستر اسکای روم با گزینه میهمان👇
🌐 https://www.skyroom.online/ch/althakhaer/islam
🔻امروز پنجشنبه، ساعت ١۷ الی ١۸:٣٠
✅ تا دقایقی دیگر خدمتگزار هستیم.
🔻افراد علاقمند هم میتوانند بعنوان مهمان شرکت کنند.
✅حاضرین درس امروز👆 (+ خانم فاطمه ترکی)
🔻جلسه ۷ درس #نظام_اندیشه_2
🔸افرادی که تکلیف جلسه امروز را انجام دادند (+ خانم فاطمه ترکی).
🔻جلسه ۷ درس #نظام_اندیشه_2
07- نظام اندیشه2 بهار 1400.mp3
17.38M
🔸جلسه ۷ 👆 #نظام_اندیشه_2
- پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
- اعتباریات باطل شیطانی، ذهنیت های وهمی است که بشر را به هبوط بیشتر در سراب تعلقات دنیا فرو میبرند، و انسان را از حقیقتِ روحش و از بهشتِ فطرتش خارج میکنند.
- اعتباریات بالحق الهی، قوانین و ارزش گذاری های مبتنی بر تکوین و خلقت و فطرت الهی انسان و جهان هستند که مرحله مرحله انسان را بسوی هماهنگی بیشتر با عالم هستی و پیشرفت در فطرت و راه یابی به شکوفایی بیشتر حقیقت انسانی و روحانی اش برسد.
- ریشه اعتبارات باطلِ خلاف واقعیت، در اصالت دادن به بدن، و دروغ و فریب توهمی در خودشناسی است، که شیطان به انسان القا میکند که تو بدنی و خودت و زندگیت را با امیال بدنی و دنیوی تنظیم کن. پس ریشه همه اعتبارات باطل، دروغ و اوهام است که از سقوط در خودشناسی آغاز شده و به سقوط در شناخت اهداف زندگی و سبک زندگی و ... کشیده میشود.
- اعتبارات بالباطل حرام و ممنوع هستند در دین الهی، و تنها اعتبارات بالحق در آن حلال و مجاز اند:
💫سوره نساء (آیه ۲۹) : يا أيها الذين آمنوا لا تأكلوا أموالكم بينكم بالباطل إلا أن تكون تجارة عن تراض منكم و لا تقتلوا أنفسكم إن الله كان بكم رحيما
- اعتبارات بالحق دین، مطابق فطرت انسان در تمام لایه های وجودش، از جانب خدای سبحان عرضه شده است:
💫سوره الروم آیه 30 : فأقم وجهك للدين حنيفا فطرت الله التي فطر الناس عليها لا تبديل لخلق الله ذلك الدين القيم و لكن أكثر الناس لا يعلمون
🔻ادامه نکات👇
🌐 eitaa.com/nezam_andishe/572
⭕️ تکلیف آینده👇
🌐 eitaa.com/nezam_andishe/573
🔸
@Nezam_Andishe
🔸خلاصه نکات جلسه 7 درس #نظام_اندیشه_2
🔻 اعتباریات باطل شیطانی، ذهنیت های وهمی است که بشر را به هبوط بیشتر در سراب تعلقات دنیا فرو میبرند، و انسان را از حقیقتِ روحش و از بهشتِ فطرتش خارج میکنند.
🔻 اعتبارات بالحق الهی، قوانین و ارزش گذاری های مبتنی بر تکوین و خلقت و فطرت الهی انسان و جهان هستند که مرحله مرحله انسان را بسوی هماهنگی بیشتر با عالم هستی و پیشرفت در فطرت و راه یابی به شکوفایی بیشتر حقیقت انسانی و روحانی اش برسد.
🔻 ریشه اعتبارات باطلِ خلاف واقعیت، در اصالت دادن به بدن، و دروغ و فریب توهمی در خودشناسی است، که شیطان به انسان القا میکند که تو بدنی و خودت و زندگیت را با امیال بدنی و دنیوی تنظیم کن. پس ریشه همه اعتبارات باطل، دروغ و اوهام است که از سقوط در خودشناسی آغاز شده و به سقوط در شناخت اهداف زندگی و سبک زندگی و ... کشیده میشود.
🔻 اعتبارات بالباطل حرام و ممنوع هستند در دین الهی، و تنها اعتبارات بالحق در آن حلال و مجاز اند:
💫سوره بقره (آیه ۱۸۸) : «وَلَا تَأْكُلُوٓا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ وَتُدْلُوا بِهَآ إِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُوا فَرِيقًا مِنْ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُون»
💫 سوره نساء (آیه ۲۹) : «يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَأْكُلُوٓا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ إِلَّآ أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً عَنْ تَرَاضٍ مِنْكُمْ وَلَا تَقْتُلُوٓا أَنْفُسَكُمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيمًا»
💫سوره نساء (آیه ۱۶۱) : «وَأَخْذِهِمُ الرِّبَا وَقَدْ نُهُوا عَنْهُ وَأَكْلِهِمْ أَمْوَالَ النَّاسِ بِالْبَاطِلِ وَأَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ مِنْهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا»
💫سوره توبه (آیه ۳۴) : «يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوٓا إِنَّ كَثِيرًا مِنَ الْأَحْبَارِ وَالرُّهْبَانِ لَيَأْكُلُونَ أَمْوَالَ النَّاسِ بِالْبَاطِلِ وَيَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَالَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلَا يُنْفِقُونَهَا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ»
🔻دین الهی، برنامه اعتبارات بالحق منطبق با واقعیت است که انسان را در ساختار فطرت و خلقت اولیه اش رشد داده، و بسوی کمالات بالاتر انسانیش میرساند. صدق و وفای به وعده را که ابتدائا بصورت بسیط در فطرتش الهام به خوب و زیبا بودنش داشت، و دروغ و خلف وعده را که در الهام فطرتش بد و نقص می یافت، حال در نظام وحیانی دین مصادیق گوناگون صدق و راستی و وفاداری به عهد الهی را معرفی کرده، و مصادیق متعدد دروغ و خلف وعده و نقض عهد و میثاق الهی را نشان میدهد، تا انسان با رعایت آنها به مراحل پیشرفته تر از خلقتش برسد و انسان کامل و شکوفا شود.
🔻 فطرت شوق به کمال، با جذب امور ملایم و سازگار با خلقت انسان را که دین معرفی کرده با جذب کمالات بسمت مثبت فعال میشود، و فطرت فرار از نقص هم با دفع امور ناملایم و ناسازگار با خلقت انسان که دین معرفی کرده با دفع نقصها ها بسمت مثبت فعال میشود. تا با هم حرکت نظام انسانی بسوی کمالش را رقم بزنند.
🔻 امور سازگار با فطرت انسانی در حرکت دین که مطابق بافطرت است شکوفا میشود، چه در نظام فرد و چه در نظام اجتماعی، از عدالت و محبت و امنیت و پیشرفت در تمام لایه های وجود انسان.
🔻 اعتبارات بالحق دین، مطابق فطرت انسان در تمام لایه های وجودش، از جانب خدای سبحان عرضه شده است:
💫سوره الروم آیه 30 : «فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنيفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها لا تَبْديلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُون»
🔻 کسی که روند زندگیش به خطورات شیطانی گوش دهد، با زینت توهمی که شیطان در ذهن او نسبت به امور باطل ایجاد میکند، هم خطای در علم و شناخت پیدا میکند، و هم خطای در عمل و ارزش گذاری های زندگیش. این دو خطای علمی و عملی، موجب ایجاد شبهه و شک و اضطراب و پریشانی و استرس و پوچی در علم و عمل انسان میشود. کسی که فریب دروغین شیطان را باور کند و در عمل به کذب و دروغ و بدی ها مبتلا شود، در علم و باورش هم رفته رفته به تکذیب آیات الهی و شعبه های دروغ در تمام گناهان و شرک و شک مبتلا شده و دچار شک و شبهه و انکار در اعتقادات حق سابقش میشود:
💫 سوره الروم آیه 10 : «ثُمَّ كانَ عاقِبَةَ الَّذينَ أَساؤُا السُّواى أَنْ كَذَّبُوا بِآياتِ اللَّهِ وَ كانُوا بِها يَسْتَهْزِؤُن»
🔻 تحولات اجتماعی و فردی در تاریخ انسانی، با ارائه شدن برنامه دین از آغاز خلقت انسان شروع شد، که جبهه حق با شاخص وحی انبیاء الهی برنامه رشد انسان را عرضه کرد، و در نبرد با شیاطین و جبهه باطل و طواغیت که علیه دین و حیات انسانی برخواستند، این تحولات تا امروز به پیش آمده، و بسوی تحقق کامل جامعهی مطابق فطرت توحیدی در دوران ظهور به پیش میرود.
🔸
@Nezam_Andishe
⭕️ تکلیف جلسه آینده (در ٣٠ اردیبهشت ۱۴۰۰) :
🔻مطالعه «درس ١٢ و ۱٣ جزوه»
(صفحات ١١٨ الی ۱٣۵)👇و آمادگی کنفرانس آن در کلاس (و یا ارسال صوت کنفرانس در خصوصی ایتا @msalehi).
🌐 eitaa.com/nezam_andishe/492
🔴 تکلیف ترم اولی های درس نظام 2:
🔻هم تکلیف عمومی درس ١٢ و ١٣ جزوه، و هم تکالیف سابق (اگر انجام ندادند و نفرستادند) که ارائه کل صوت پنج جلسه بحث «حقیقت قرآن، جمال امام زمان (علیه السلام)»، وخواندن فیش متنی آن، و نهایتاً ارسال صوت کنفرانس در خصوصی ایتا @msalehi است.
📌دسترسی از لینک زیر👇
🌐 eitaa.com/nezam_andishe/598
🔸
@Nezam_Andishe
🔸چون برخی فایلها از سرور ایتا حذف شده بود، برای دسترسی بزرگوارانی که تکلیف نظام 1 را دارند مجددا ارسال شد👇