eitaa logo
یادداشت‌های من
222 دنبال‌کننده
1 عکس
0 ویدیو
0 فایل
مهدی موحدی؛ دانش آموخته حوزه علمیه قم و دانشگاه معارف https://eitaa.com/Movahhedinik
مشاهده در ایتا
دانلود
مدت ۶ سال امام جماعت یکی از ادارات بودم و با کارکنانش اُنس پیدا کرده‌ام ❤️ هفته گذشته تماس گرفتند و قرار شد به مناسبت هفته بسیج ساعتی با هم بنشینیم و صحبت داشته باشیم. بعد از دو ماه دوری، ملاقات دوستان شیرین و دلچسب است😍 قرار است مختصر صحبت کنم. صحبت برای تحصیل کرده هایی که خود صاحب تحلیل هستند کار آسانی نیست. در این چند روز هر وقت فراغتی داشته ام به موضوع سخن و آنچه باید گفته شود فکر کرده‌ام. معمولا برای سخنرانی بیش از آنکه مطالعه کنم فکر می‌کنم. جمع بندی من این شد که در دو بخش صحبت کنم. بخشی درباره علت تشکیل بسیج و نکته مهمی که در آن هست و بخشی هم درباره مهم‌ترین شعار و گفتمان بسیج. 🔹 در بخش اول از این می‌گویم که تشکیل بسیج در آذر ۵۸ پاسخی بود به تهدید آمریکا برای حمله به ایران👊 فی الواقع بسیج فرصتی است که از دل یک تهدید بیرون آمده. حرف حاج قاسم را یادآوری می‌کنم که گفت "من با تجربه این را می‌گویم که میزان فرصتی که در بحران‌ها وجود دارد در خود فرصت‌ها نیست. اما شرط آن این است که نترسید و نترسیم و نترسانیم" با وام گرفتن از این جمله می‌روم سراغ "نترسیدن" و از شجاعت و نترسی امام و آقا می‌گویم. تحلیلم این است که جنایات وحشیانه صهیونیست‌ها برای غلبه ترس و اختلال دستگاه محاسبات مسؤلان و ملت است و به همین دلیل رهبری فرمودند "نه تعلّل می‌کنیم، نه شتابزده عمل می‌کنیم" یعنی محاسبات و تصمیم کاملا عقلانی و منطقی خواهد بود. 🔹 بخش دوم را با سؤال شروع می‌کنم. می‌خواهم در اینجا از شما هم بپرسم؛ فکر می‌کنید مهم‌ترین شعار و گفتمان بسیج چیست؟ چرا؟ اهمیت این گفتمان آنقدر زیاد است که در عنوان سازمان و تشکیلات بسیج هم قید شده و گفته می‌شود نیروی "مقاومت" بسیج. مقاومت راه سوم است؛ نه تسلیم و نه جنگ. برخی تصور می‌کنند اگر سازش نکنیم تنها گزینه جنگ با هزینه‌های بسیارش خواهد بود و اینچنین است که می‌گویند سازش بهتر است! در حالیکه مقاومت بر خلاف جنگ‌طلبی؛ منطقی عُقلایی دارد. مقاومت ممکن است هزینه داشته باشد اما هزینه‌اش کمتر از هزینه سازش و تسلیم است👌 تجربه سازش پیش چشمان ماست و آزموده را آزمودن خطاست. محمدرضاشاه، صدام، قذافی و گورباچوف نمونه‌های سازشکار هستند که نه تنها موجب توسعه و پیشرفت نشدند بلکه منابع و مولفه‌های قدرت کشورشان را به حراج گذاشتند🤔 تجربه مقاومت هم پیش چشمان ماست. به قول هِنری کسینجر جمهوری اسلامی توانسته امپراتوری هخامنشی را تجدید کند. نفوذ معنوی ایران از یک‌سو تا دریای مدیترانه و از سوی دیگر تا تنگه باب المندب پیش رفته و مخصوصا بعد از طوفان الاقصی افکار عمومی جهان عرب را جذب خود نموده و این‌ها همه مدیون مقاومت است💪 📌 متأسفانه علیرغم همه این تجارب، امروز در کشور برخی همچنان بر گزینه سازش با غرب اصرار دارند و این مسأله، ضرورت تبیینِ گفتمان مقاومت را دوچندان می‌کند. ✍ مهدی موحدی https://eitaa.com/Notemovahhedi
💠 نگاه قرآنی به آتش‌بس در لبنان 1⃣ شهادت سیدحسن و فرماندهان حزب‌الله ضربه بزرگی برای جبهه مقاومت است اما جریان مقاومت قائم به شخص نیست. أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَىٰ أَعْقَابِكُمْ 2⃣ هلاکت دهها صهیونیست، نابودی تانک‌ها و ناکامی پدافند اسرائیل در رهگیری پهپادهای حزب‌الله و حکم دادگاه لاهه برای نتانیاهو ضربه بزرگی برای اسرائیل است. وَ رَدَّ اللَّهُ الَّذِينَ كَفَرُوا بِغَيْظِهِمْ لَمْ يَنَالُوا خَيْرًا 3⃣ پس ضرباتی زده‌ایم و ضرباتی خورده‌ایم. إِنْ يَمْسَسْكُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِثْلُهُ 4⃣ ادامه جنگ برای هیچ کدام از طرفين امکان پذیر نبود و آتش بس تنها راه بود. 5⃣ حزب‌الله نیاز به بازسازی دارد، نیاز به شارژ توان تسلیحاتی خود دارد و در یک کلام نیاز به زمان دارد که این مهم را آتش‌بس فراهم می‌کند. إِلَّا مُتَحَرِّفًا لِقِتَالٍ أَوْ مُتَحَيِّزًا إِلَىٰ فِئَةٍ 6⃣ فراموش نکنیم که آتش‌بس موقت است و هرلحظه امکان دارد نقض شود پس جنگ تمام نشده و برای قضاوت زود است. وَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا...وَ إِنْ يُرِيدُوا أَنْ يَخْدَعُوكَ فَإِنَّ حَسْبَكَ اللَّهُ ✅ اگر در وعده خدا و در حقانیت جبهه مقاومت شک نداریم باید بدانیم در نهایت پیروزیم. بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْباطِلِ فَيَدْمَغُهُ فَإِذا هُوَ زاهِقٌ‌. ✍ مهدی موحدی https://eitaa.com/Notemovahhedi
🗓 به بهانه دهم و یازدهم آذر سالروز شهادت دو چهره شاخص تاریخ ایران یعنی شهید مدرس و میرزا کوچک خان جنگلی یک ارزیابی را در کلاس هایم اجرا کردم. نتایج در همه کلاس‌ها مشابه بود. به دانش‌آموزان گفتم اسامی زیر را در یک برگه کوچک بنویسند. 1⃣ سید حسن مدرس 2⃣ میرزا کوچک خان جنگلی 3⃣ سید مجتبی نواب 4⃣ سید ابولقاسم کاشانی 5⃣ رئیسعلی دلواری خطی فاصله می‌شود و در ادامه... 1⃣ لیونل مِسی 2⃣ کریستین رونالدو 3⃣ ایلان ماسک 4⃣ استیو جابز 5⃣ بیل گیتس قرار است جلو اسامی را به صورت زیر علامت بزنند. 👈 اسامی که تاکنون نشنیده‌اند ✖️ 👈 اسامی که فقط شنیده‌اند ➕ 👈 اسامی که درباره‌اش اطلاعاتی دارند ✔️ در قدم بعد برای علامت‌ها امتیاز تعریف کرده‌ام. اولی بدون امتیاز دومی ۵ امتیاز و سومی ۱۰ امتیاز. در نهایت هم می‌خواهم امتیازات دسته اول و دسته دوم اسامی را به تفکیک جمع بزنند. نتیجه تأسف برانگیز است!😔 دسته اول اسامی؛ بالاترین امتیاز ۲۰، آن هم به لطف نام بلوار مدرس و درس رئیسعلی دلواری در کتاب فارسی پنجم ابتدایی و شُهرت میرزا کوچک خان. دسته دوم اسامی؛ امتیاز چند نفر ۵۰ و بقیه تماما بالای ۳۰. بگذریم از دانش‌آموزی که فکر می‌کرد مدرس از شهدای دفاع مقدس است!😐 دانش‌آموزی که کاشانی را ورزشکار می‌دانست!😑 فکرم بدجور به هم ریخته؛ وقتی نامگذاری معابر و اماکن به این شخصیت هاست، صداوسیما برایشان برنامه سازی کرده، در کتب درسی از آنها یاد شده و... چرا نتیجه این‌گونه است؟!🤔 لحن سرزنش آمیز خوب نیست اما گاهی افراد را به فکر فرو می‌برد، با همین هدف از بچه‌ها به خاطر نشناختن قهرمان‌های ملّی گِله می‌کنم و... سکوتی طولانی که با سؤال دانش‌آموزی شکسته می‌شود... می‌خواهد بداند و بشناسد و من، مثل ماهی‌گیری که ماهی به قلابش افتاده، خوشحال شروع به معرفی این پنج شخصیت می‌کنم. ✍ مهدی موحدی https://eitaa.com/Notemovahhedi
💠 ما شبیه فاطمه نیستیم! 🔹 فاطمه زهرا سلام الله علیها بعد از رحلت پیامبر تلاش فراوانی برای حفظ دستاوردهای انقلاب نبوی و جلوگیری از انحراف مسیر انقلاب کرد. 📌 سکوت و سستی در دفاع از حق می‌تواند زحمات یک نسل را بر باد دهد. مسلمانان در دوران سیزده ساله مکه آزارهای زیادی از مشرکین دیدند، در شِعب ابیطالب شدیدترین تحریم اقتصادی را تجربه کردند، رنج مهاجرت به حبشه و بعدا مدینه را به جان خریدند، در اُحد بهترین‌ها را از دست دادند و همه این زحمات برای پیروزی انقلاب بود اما حالا، فقط چند روز بعد از رحلت پیامبر با سکوت خلایق، تمام این زحمات رو به نابودی است. خطری که فاطمه سلام الله علیها را از خانه به مسجد کشاند و آن خطبه پرحرارت را رقم زد. خطری که حضرت را وادار به گفتگوی چهره به چهره می‌کند و چهل شب درب خانه‌ اصحاب را می‌کوبد. او می‌خواهد سکوت را بشکند... 👆 این و کمی بیشتر سخنرانی کوتاه من در شب شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها در مسجد بود. 📌 "کمی بیشترش" گریزی است به جامعه خودمان. جامعه‌ای که در سکوت بزرگترها، کوچکترها حرفهای عجیبی می‌زنند. در همین دو هفته، چند نفر از دانش‌آموزانم تمجیدهایی از شاه و تعریف‌هایی از دوره او کرده‌اند! در یک جمع خاص بحث‌های داغی با چند جوانِ پهلَوی چی داشته‌ام! (شاید بعدا درباره‌اش بنویسم) از نسل جدید که بیشتر وقتش را صرف تفریح و سرگرمی می‌کند و اطلاعاتش را از کلیپ‌های چند دقیقه‌ای اینستاگرام می‌گیرد نمی‌توان انتظار داشت صفحات تاریخ را ورق بزند اما از نسل قدیم انتظار است روایت کند! بزرگترهایی که خود شاهد دوران شاه بوده‌اند؛ زندگی کرده‌اند، با جاده‌های خاکی، خانه‌های اشتراکی، حمام‌های عمومی، غذاهای سنتی، میوه‌های محلی، بخاری‌های نفتی، موتورهای گازی و... زندگی کرده‌اند، با جوان‌هایی که حالا چهل سال از نبودنشان می‌گذرد! دیده‌اند خون دادن‌ها و خون دل خوردن‌ها را؛ می‌دانند این انقلاب سخت به دست آمد. حق این است که زندگی شخصی خود را برای فرزندان و نوه هایشان روایت کنند، چهره به چهره؛ مثل فاطمه سلام الله علیها؛ اما واقع این است که اکثراً شبیه عافیت طلبانِ ساکت در مدینه اند! ✍ مهدی موحدی https://eitaa.com/Notemovahhedi
🔰 در قضایای سوریه سرعت تحولات و پیچیدگی رفتار بازیگران جرأت نوشتن و تحلیل کردن را از انسان می‌گیرد. بسیاری از افرادی که در نوشتن بی‌باک هستند گمانه‌زنی‌های نادرستی داشتند! الان هم طیف دیگری از کانال دارهای بی باک، بدون اطلاع؛ حدسیات را مبنای تحلیل قرار داده‌اند و افراد یا گروههایی را مقصر می‌دانند در حالی که قرآن با صراحت از این رفتار نهی می‌کند و می‌فرماید: وَلاَ تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولـئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْؤُولاً 📌 مراقب باشیم ✍ مهدی موحدی https://eitaa.com/Notemovahhedi
🔹 دیروز به یک دبیرستان پسرانه دعوت شدم. با اینکه کلاس‌های خودم و برنامه‌های تبلیغی که دارم وقتم را پر کرده پذیرفتم. البته یک خاطره بد هم از این دبیرستان خاص داشتم و آن هم اینکه سال گذشته بعد از تماس اداره، قرار شد یک ساعت جلسه روشنگری داشته باشیم ولی وقتی به آنجا رفتم مدیر مدرسه حاضر به همکاری نبود و به معاون پرورشی تندی می‌کرد که چرا قبول کرده‌ای؟! مگر نمیدانی درس ریاضی دارند؟! من هم که وضعیت را این‌طور دیدم اعلام کردم کارهای مهمتری دارم و اصراری به کلاس رفتن نیست. این‌بار هم معاون پرورشی با مدیر چانه‌زنی کرد تا توانست کلاس فیزیک را بگیرد! در این وضعیتی که دانش‌آموزان با صدها شبهه نیازمند این جلسات هستند بهانه‌گیری بعضی مدارس مایه تأسف است! 🔺 گفتگوی صمیمانه و خوبی داشتیم و مباحث مهمی مطرح شد که در اینجا فقط به سؤال یکی از دانش‌آموزان اشاره می‌کنم. 👈 حاج آقا مگر دین اختیاری نیست؟ گفتم: بله همین‌طور است. پرسید پس چرا وقتی حضرت محمد به خسروپرویز نامه نوشت که به خدای یکتا ایمان بیاور و او جواب داد ما خودمان به خدای یکتا معتقدیم و نیازی به دین اعراب نداریم عرب‌ها حمله کردند و ایرانیان را مجبور به دین اسلام کردند؟! 📌 این اولین بار نیست که این شبهه را در مدارس می‌شنوم. اما پاسخ من به این سؤال 1⃣ چنین گزارشی از برخورد خسروپرویز در تاریخ نیامده بلکه آنچه نقل شده این است که چون در ابتدای نامه نوشته بود "از محمد فرستاده خدا به کسری پادشاه فارس" ناراحت شد و گفت این کیست که نام خودش را بر نام من مقدم داشته؟! و بعد نامه را پاره کرد! و البته چند سال بین این نامه و حمله اعراب فاصله بوده. حمله بعد از رحلت پیامبر و در دوره خلیفه اول بود. 2⃣ این ادعا که مردم ایران مجبور به اسلام شدند بیش از آنکه انتقاد به اعراب باشد توهین به ایرانیان است چرا که آنها را قومی سست نشان داده که با اندک تحمیل از عقیده خود دست می‌کشند! 3⃣ اگر با یک حمله دین یک ملت عوض می‌شود پس چرا بعد از حمله مغول ایرانیان بودایی نشدند؟! 4⃣ مردم اندونزی (بزرگترین کشور اسلامی) چرا مسلمان شدند؟ آنجا که اعراب حمله نکردند! 5⃣ آنچه در تاریخ دیده‌ایم این است که لشکر اسلام هر شهری را تصرف می‌کرد مردم را بین مسلمان‌ شدن، مالیات دادن و یا جنگیدن مخیّر می‌کرد. 6⃣ تا پایان حکومت بنی عباس یعنی ۲۰۰ سال پس از فتوحات آتشکده‌های زرتشتی فعال بود و این یعنی کسی مجبور به تغییر دین نشده. 7⃣ ایرانیان از حکومت ساسانی به خاطر ساختار طبقاتی اش ناراضی بودند و زمانی که تعالیم اسلام را دیدند از آن استقبال کردند. 8⃣ البته در برخی فتوحات خشونت‌هایی اتفاق افتاده که هیچ توجیهی ندارد و اینجا شیعه باید سرش را بالا بگیرد و اعلام کند ما پیرو کسی هستیم که وقتی به حکومت رسید لشکرکشی را متوقف و به اصلاح درون پرداخت و به همین جهت مورد انتقاد برخی اعراب قرار گرفت! 9⃣ تمجید پیامبر و اهلبیت از ایرانیان و اصحابی چون سلمان فارسی نشان دهنده ایمان مستحکم ایرانیان است. 🔟 فارغ از این بحث تاریخی، امروز شما می‌توانید درباره حقانیت اسلام و تعالیم آن تحقیق کنید و خودتان تصمیم بگیرید. ✍ مهدی موحدی https://eitaa.com/Notemovahhedi
💠 کثرت در عین وحدت (توضیحی پیرامون اقدام هیئات مذهبی در سبزوار) 🔹 در حکمت الهی گفته می‌شود عالم با همه کثرتش یک تصویر را منعکس می‌کند و یک هدف را محقق می‌نماید. اگر بخواهیم این نگاه توحیدی را در تشکل‌های مذهبی جاری کنیم ناگزیر هستیم علاوه بر حفظ کثرت این تشکل‌ها گاهی اجتماع کنیم، تا فراموش نکنیم که هدف همه ما یک چیز است و زیر یک پرچم هستیم. وقتی منیّت در کار آمد و شد هیأت ما و هیأت آنها و رقابت‌های بچه‌گانه... آن وقت در نقطه شکست هستیم! 🔸 با ابتکار هیأت شهید شجیعی سبزوار چند سالی است همزمان با شب وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها اجتماع هیأت‌های مذهبی شکل می‌گیرد. ذاکرانِ همه‌ی این هیأت‌ها سهمی در اجرای برنامه دارند. شب گذشته توفیق سخنرانی در این مراسم نصیب این کمترین شد. 📌 در عرایضم یادآوری کردم این مراسم در حقیقت با لطف خود حضرت ام البنین سلام الله علیها است. چرا که او مادر است و مادر، بچه‌ها را جمع می‌کند. تذکر دادم که این مراسمات می‌تواند به نزدیک شدن ظهور حضرت مهدی سلام الله علیه کمک نماید البته اگر حقیقتاً یک تجدید میثاق با ایشان باشد چنانکه خود حضرت به شیخ مفید نوشت: لَوْ أَنَّ أَشْیاعَنَا...عَلَی اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فِی الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیهِمْ لَمَا تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْیمْنُ بِلِقَائِنَا. توضیح دادم؛ وقتی هیأت می‌تواند تجدید میثاق با امام باشد که ناظر به نیازهای حال امّت اسلامی برون داد و خروجی داشته باشد. هیأت مذهبی که سهمی در تقویت نظام ولایی ندارد در کدامین جریان است؟! به راستی هیأت‌های سکولار یادشان نیست در همین کشور در دوره رضاخانی، روضه‌خوانی ممنوع بود؟! یادشان نیست عتبات عالیات در اولین روزهای سقوط صدام و پیش از ورود ایران فضای نامطلوبی داشت؟! نخوانده‌اند صد سال پیش وهابی‌ها با حرم اهلبیت در بقیع چه کردند و در عصر ما با حضور به موقع ایران در سوریه یک آجر از حرم زینبیه کم نشد؟! کجای داستانی اخوی؟! نظام ولایی و جان بر کفانِ آن به گردن ما خیلی حق دارند. ✍ مهدی موحدی https://eitaa.com/Notemovahhedi
خیلی خوب است که فردی بعد از سالها، عشقش به همسر مرحومش سرد نشده باشد😍 ولی، اصلا خوب نیست یک رئیس جمهور در یک جلسه رسمی و جلو دوربین‌ها و در حضور مهمانان خارجی نتواند بر احساساتش غلبه کند و در شرایط حساس منطقه که باید مهمترین پیامها از تریبون رئیس جمهور منعکس شود او تریبون را ترک کند!😞 بله؛ بد است که دم از قانون بزنیم ولی برای اجرای قانون مصوّب بهانه تراشی کنیم!😔 خیلی بد است که دم از قانون بزنیم ولی معاون غیرقانونی داشته باشیم!😐 و البته خیلی بدتر است با مردم از صداقت بگوییم ولی سخنگوی ما ترک فعل را با دروغگویی تبدیل به دستاورد کند!😠 مصیبت است که وزیر ما با تصمیماتش، نرخ ارز را جهش بدهد و بعد بگوید علت این جهش ترامپ و اسرائیل است!😖 ناجوانمردانه است که هنگام رأی گرفتن از واردات خودرو و شکستن انحصار بگوییم و بعد از گران شدن ۳۰ درصدی خوردوهای داخلی معاون اجرایی ما بگوید طبیعتا باید می‌شد!😢 افتضاح است کسانی که چندی پیش نظام را متهم می‌کردند؛ پست بگیرند😭 و بدتر از همه‌ی این‌ها سکوت نمایندگانی است که قرار بود حقوق ملت و اجرای قانون را پیگیری کنند😟 و البته خیلی خوب است اگر همه این بدی ها تجربه‌ای به تجربیات ملت ایران بیافزاید🧐 ✍ مهدی موحدی https://eitaa.com/Notemovahhedi
🔹 طی یک هفته اخیر دو محفل قرآنی در سطح شهر را تجربه کردم. نکاتی به نظرم رسید که به برخی از برگزارکنندگان هم گفتم اما تذکر عمومی آن هم لازم است. برای همین این متن را نوشتم و امیدوارم مخاطبان عزیز با حوصله و بدون پیش‌داوری مطالعه کنند. 👈 نکته اول اینکه استقبال عجیب و دور از انتظار مردم سبزوار از این دو محفل قرآنی در این سرمای هوا نشانه ارادت مردم به ساحت نورانی قرآن کریم است. 👈 نکته دوم هم اینکه یک چیز در این محافل باید می‌بود و نبود! یک چیز هم نباید می‌بود و مع الاسف بود! 📌 اولی توجه به معنا، مفهوم، تفسیر و در یک کلام؛ روح قرآن. این غفلت بزرگ، نتیجه‌اش این می‌شود که در یک برنامه سه ساعته حتی سه دقیقه به ترجمه یک آیه هم اشاره نشود. با عرض معذرت نشسته‌ایم دور هم و چنان که افرادی در یک کنسرت از صدای خواننده به وجد می‌آیند با قرائتِ یک نفس و گام بلند و تحریرهای ریز آقای قاری به وجد می‌آییم و دلمان خوش است که قرآن گوش دادیم! خوب است از خودمان بپرسیم چقدر فهمیدیم؟! 📌 و اما دومی دَف و ضرب و پخش موسیقی، کف زدن‌های مداوم حین قرآن و اختلاط زن و مرد که هیچ سنخیتی با قرآن کریم ندارد. می‌دانم که الان برخی می‌گویند شما سخت‌گیر هستید و قرآن خودش آهنگین است و موسیقی دارد و مگر کف زدن چه اشکالی دارد و با روش‌های کهنه مخاطب به جلسات نخواهد آمد و ... که در این نوشتار مجالی برای پاسخ به این موارد نیست و فقط به همین بسنده کنم که همه‌ی این‌ها شاید در جای دیگر بدون اشکال باشد اما در این جلسات و در محضر قرآن جایی ندارد! از روایات اهلبیت درباره قرآن فهمیده‌ام شأن و عظمت قرآن آنقدر بالاست که جا دارد به خودمان سخت بگیریم و آداب آن را رعایت کنیم. فقط یک مثال: در زندگی علماء خوانده‌ام در اتاقی که قرآن بود پایشان را دراز نمی‌کردند. 👈 نکته آخر اینکه این نقدها به معنای نادیده‌ گرفتن زحمات عزیزان نیست بلکه برای اصلاح و تکمیل این زحمات است. دستبوس همه‌ی خادمان قرآنیم🌹 ✍ مهدی موحدی https://eitaa.com/Notemovahhedi
یادداشت‌های من
🔹از یکی از مدارس دخترانه تماس گرفته و می‌گوید می‌توانید یک ساعتی برای دانش‌آموزان ما صحبت کنید که جو
🔹 چند روز پیش دوباره به این مدرسه دعوت شدم. دخترها شلوغ بازی پسرها را ندارند اما زیرک هستند و دنبال مچ گیری! 👈 یکی پرسید: اگر کسی مسلمان نباشد می‌رود جهنم؟ می‌دانستم خودش را آماده کرده با جواب "بله" هزار جور ایراد بگیرد و از تنگ نظری مسلمانان بگوید! برای همین، همان اول خیالش را راحت کردم و گفتم: خوشبختانه ما در جای خدا ننشسته‌ایم و خودش می‌داند و بنده هایش! اما چیزی که من فهمیده‌ام این است که سه نوع دیدگاه در پاسخ این سؤال در بین صاحب‌نظرانِ همه ادیان وجود دارد. 1⃣ گروهی مثل عالمان یهود معتقد به انصحارگرایی هستند و می‌گویند فقط یهودیان هستند که رستگار و اهل بهشت هستند. آنها معتقدند یک یهودی در انجام عمل آزاد است و صرف نژاد و اعتقادش او را به بهشت می‌رساند. قرآن هم به اعتقاد این گروه اشاره کرده و فرموده قُلْ إِنْ كَانَتْ لَكُمُ الدَّارُ الْآخِرَةُ عِنْدَ اللَّهِ خَالِصَةً مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ. 2⃣ گروه دوم مثل روشنفکران دینی مسیحی معتقد به کثرت‌گرایی هستند و می‌گویند همه انسان‌ها با هر فکری رستگار و اهل بهشت هستند؛ از این جهت فرقی بین بت‌پرست و خداپرست و بی خدا نیست! هر جور دلت می‌خواهد زندگی کن چون عیسی مسیح با تحمل مصائب، کفاره گناهان بشر شده و تهِ ماجرای همه بهشت است! 3⃣ گروه سوم که عالمان مسلمان هم جزء این دسته‌اند معتقد به شمولگرایی هستند. یعنی حق یک چیز ثابت است و ادیان مختلف بهره ای از آن دارند و هر فرد به اندازه بهره‌ای که از حق دارد پاداش الهی را دریافت می‌کند. البته ادیان روند تکاملی داشته و اسلام به عنوان آخرین دین، کاملترین دین است و در تطبیق کامل با حق. اگر کسی آگاهانه آن را رد کند مثل سربازی است که دستور دوم فرمانده را به بهانه عمل به دستور اول نادیده بگیرد! چنین کسی هیچ بهره‌ای از حق ندارد. آیه زیر درباره چنین افرادی است. وَمَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ. اما افرادی که بی اطلاع از اسلام هستند یا تحت تأثیر اسلام هراسی از آن دور شده‌اند به اندازه میزانِ عمل به دین خودشان پاداش دریافت می‌کنند. قرآن عاقبت این گروه را اینچنین توصیف کرده: إِلاَّ الْمُسْتَضْعَفِینَ ... لاَ یَسْتَطِیعُونَ حِیلَةً وَلاَ یَهْتَدُونَ سَبِیلاً فَأُوْلَـئِکَ عَسَی اللّهُ أَن یَعْفُوَ عَنْهُمْ. حق صرفا عقیده صحیح نیست بلکه عمل بر طبق آن است بنابراین یک مسلمان که به لوازم اسلام پایبند نیست هم بهشتی نخواهد بود! 📌 ساده سازی و توضیح این موارد برای این مقطع تحصیلی کار آسانی نیست ولی وقتی یک دانش‌آموز دبیرستان سطح سؤالش در حد یک دانشجوی رشته معارف است به امید خوش استعداد بودنش؛ در همان اندازه پاسخ می‌دهی! البته شاید پاسخهای اقناعی کوتاه هم باشد که به ذهن من نرسیده! ادامه دارد.... ✍ مهدی موحدی https://eitaa.com/Notemovahhedi
🔹 یکی دیگر از دانش‌آموزان از وسط کلاس می‌گويد چرا قرآن زن‌ها را کنیز می‌داند؟ با تعجب نگاه می‌کنم و می‌پرسم کجای قرآن چنین چیزی هست؟ نکند قرآن شما با قرآن ما فرق دارد؟! اتفاقا قرآن تفاوتی بین زن و مرد قائل نیست؛ به عنوان مثال آیه ۳۵ سوره احزاب زنان را در کنار مردان توصیف می‌کند. اصلا کلمه کنیز مربوط به زنان مسلمان نیست بلکه درباره زنان کافر است. فوری می‌گوید: حتی زن کافر را نباید کنیز بدانید! 📌 عجول بودن یکی از ویژگی‌های نسلی است که با شبکه‌های اجتماعی رشد کرده. نوجوانی که با استوری، رکورد درک مطلب را به زیر یک دقیقه رسانده حوصله شنیدن پاسخ پنج دقیقه‌ای شبهه را ندارد! 🔸 می‌گویم اگر اجازه بدهید حرفم را کامل کنم، آن وقت درباره‌اش قضاوت کنید. منظور ما از زنان کافر، هر زن غیرمسلمان نیست. کافر دوگونه است برخی با مسلمانان رفتاری مسالمت‌آميز دارند که با آنها کاری نداریم؛ اما برخی دیگر سر جنگ دارند. سؤال این است در جنگ وقتی کسی چه مرد چه زن اسیر شود با او چه کنیم؟! در اینجا چهار راه وجود دارد. 1⃣ او را فورا رها کنیم. این کار احمقانه‌ است چون فردی که با شما جنگیده وقتی آزاد شود تجدیدقوا می‌کند و دوباره به جنگ با شما خواهد آمد! 2⃣ او را بکشیم. این کار غیر انسانی است و دین هم آن را تأیید نمی‌کند. 3⃣ او را زندانی کنیم. این کار غیر منطقی است چون زندانی بودنش برای جامعه هزینه دارد بدون هیچ منفعتی. 4⃣ او در یک خانواده مسلمان به عنوان خدمتکار حضور داشته باشد و ضمن آنکه منافعی برای مردم دارد از حقوقی برخوردار باشد و در کنار این‌ها به آداب اسلامی تربیت شود. 🔺 در کنار چهارمین مورد که انتخاب اسلام است در دستورات دینی یکی از جریمه‌ها برای مسلمانِ متخلف، آزاد کردن برده است. یعنی غلام و کنیزی که در جنگ اسیر شد و بعد از مدتی خدمت در یک خانواده مسلمان اصلاح و تربیت شد آزاد می‌شود و مانند بقیه مسلمانان دارای حق و حقوق است. به نظر شما راه بهتری وجود دارد؟! احساس می‌کنم قانع شده و نیازی به ادامه بحث نیست. ادامه دارد.... ✍ مهدی موحدی https://eitaa.com/Notemovahhedi
🔹 یکی از دانش‌آموزان می‌پرسد چرا دیه زن نصف مرد است؟ آیا از نظر اسلام ارزش زن از مرد کمتر است؟! 🔺 از خودم می‌پرسم مگر پاسخ این سؤال‌ها داده نشده؟! برنامه‌های تلوزیونی، سایت‌های اینترنتی، کانالها و پیجها در فضای مجازی حتی در تلگرام و اینستاگرام و کتاب‌های متعددی که با ادبیات متفاوت به این مباحث پرداخته کم نیستند ولی انگار هیچکدام از آنها را حتی یک بار هم این بچه‌ها ندیده‌اند! 📌 به نظرم مهم‌تر از تولید برنامه و محتوا انتشار حداکثری آن است و این نیازمند یک تلاش همگانی است. به عنوان مثال شما مخاطب عزیزی که این خاطرات را می‌خوانید می‌توانید آن را با کسانی که احساس می‌کنید همین سؤالات در ذهن‌شان است به اشتراک بگذارید. قطعا این اقدام شما اهمیتش کمتر از نوشتن من نیست. بگذریم... 🔸 به جمع نگاهی می‌کنم و می‌گویم همانطور که قبلا هم گفتم قرآن جنسیت را ملاک ارزش‌گذاری نمی‌داند. اما درباره دیه چند نکته بگویم 1⃣ دیه به معنای قیمت و ارزش انسان‌ها نیست قرآن فرموده چنانچه فردی را به ناحق بکشید گویا تمام بشر را نابود کرده‌اید پس جان انسان‌ قابل قیمت گذاری نیست و آنچه به عنوان دیه مطرح است صرفا یک کمک برای جبران بخشی از خسارت است. 2⃣ از نظر شرعی دیه در میزان کمتر از یک‌سوم در مرد و زن مساوی است. 3⃣ در بیشتر از یک‌سوم هم قانون مابه‌التفاوت دیه زن و مرد را از محل صندوق خسارات پرداخت می‌کند و این یعنی الآن تفاوتی وجود ندارد. 4⃣ اگر در اسلام چنین قانونی هست به خاطر آن است که مرد رکن اقتصادی خانواده است و چنانچه آسیب ببيند برای جبران آن، دیه بیشتری در نظر گرفته شده. 5⃣ سؤال مهم این است که دیه مرد به چه کسی می‌رسد؟ جز این است که همسر و فرزندانش از آن منتفع می‌شوند؟! حالا شما بگویید این تفاوت به نفع چه کسی است؟! 📌 دلخوشم در میان سیل شبهات که افراد زیادی را با خود می‌برد شاید چند نفر را بتوانم نجات دهم و همچنان فکر می‌کنم کار اساسی برای جلوگیری از این سیل چیست؟ ✍ مهدی موحدی https://eitaa.com/Notemovahhedi