eitaa logo
پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم)
2.4هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
204 ویدیو
77 فایل
پژوهشگاه فضای مجازی _ پردیس قم ارتباط با ادمین : @pardisQom45
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰یازدهمین ارائه مقالات مرتبط با جشنواره بین‌المللی «دین و فضای مجازی» با موضوع «بررسی فلسفی-فقهی مالکیت در فضای مجازی» با ارائه مؤلف مقاله احمد سعادت، مدیر گروه فلسفه و عرفان اسلامی جامعه‌المصطفی نمایندگی گرگان و نقد اساتید معزز حجت‌الاسلام حسنی، کارشناس دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی و دکتر حمیدرضا مقصودی، دکتری اقتصاد اسلامی برگزار شد. 👇مطالعه متن کامل این گزارش در پست بعدی ✅ دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
کرسی11.pdf
279.5K
🔰یازدهمین ارائه مقالات مرتبط با جشنواره بین‌المللی « » با موضوع «بررسی فلسفی-فقهی مالکیت در فضای مجازی» ✅ دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥تیزر گفتگو با موضوع توصیه‌نامه دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی به قانون‌گذاران و مقرره گذاران فضای مجازی 💠با حضور: حجت الاسلام رضا حاج حسینی 🔹مجری کارشناس: روح الله شمسی کوشکی ⬅️ فایل کامل این گفتگو را در کانال آپارات دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی مشاهده فرمایید: https://www.aparat.com/v/lBu5F ✅ دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
💠عنوان کتاب: الاحتيال عبر الإنترنت، صوره – أساليبه وحكمه في الاسلام والقوانين المعاصرة کلاهبرداری اینترنتی؛ روش‌ها و انواع، احکام آن از منظر شرعی وقانونی ✍️ نویسنده: أحمد محمد عبد الرؤوف المنيفي 📌تحصیلات: کارشناسی ارشد حقوق دنشگاه یمن 📆 سال انتشار: یمن ؛ 2013 🗒 تعداد صفحات: 51 (بخش دوم) 🔻 این کتاب در قالب یک مقدمه و دو بخش اصلی نگاشته شده است: (1) تعریف کلاهبرداری و انواع آن؛ (2) قوانین مدنی کشورها درباره کلاهبرداری اینترنتی؛ (3) قوانین اسلامی درباره کلاهبرداری اینترنتی. هدف نویسنده از نگارش این کتاب، بررسی قانونی و فقهی این جرم از منظر احکام اسلامی است. 📌 پژوهشگر در بخش سوم به تبیین حاکمیت قوانین اسلامی درباره جرم‌انگاری کلاهبرداری همت می‌گمارد. اصل فریب‌کاری در اسلام حرام است و به کسانی که در این عرصه فعالیت کنند وعده عذاب داده شده است. 🔹قانون عمومی و کلّی اسلام حرمت کلاهبرداری است و همه انواع آن را شامل می‌شود. دین اسلام در مواجهه با این نوع جرم دو گونه برخورد دارد: 1️⃣ برخورد ایجابی یعنی قوانینی و شرایطی را وضع کرده است که از وقوع جرم پیشگیری کند مانند شروطی که در صحت عقد بیع گذارده است؛ 2️⃣ برخورد سلبی یعنی مجازات‌هایی که پس از وقوع جرم وضع شده که جنبه بازدارندگی داشته باشد. 🌐 تهیه شده در واحد ✅دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
💠 دوزادهمین کرسی ترویجی ارائه و نقد علمی مقالات مرتبط با جشنواره بین المللی "دین و فضای مجازی" 🔹 با ارائه: جناب آقای رضا سامان پژوهشگر حوزه فضای مجازی 🔻با موضوع: "نسبت سنجی نظام ولایت فقیه و فناوری زنجیره بلوکی" 🔹 ناقدین: حجت الاسلام دکتر غلامی پژوهشگر و مدرس عرصه فلسفه سیاسی و مطالعات فرهنگی حجت الاسلام علیرضا صدوق پژوهشگر و عضو انجمن بلاکچین ایران 📅 زمان: دوشنبه، 23 خرداد 1401، ساعت 15 لینک پخش زنده: https://daneh.ir/demo2/mod/lmskaranskyroomtwo/view.php?id=8599 ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
┄┅═══••✾••═══┅┄ 🌐متاورس و انقلاب علوم‌ انسانی ✍️ بابک نبی ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🔺این زیست دوم متاورسی که موازی با زیست نخست واقعی انسان است، اثرات و تعاریف جدیدی به همراه خواهد داشت. این حرکت از زیست متاورسی به زیست واقعی و بالعکس، آیا یگانه خواهد شد؟آیا دو جهان موازی بر هم اثرگذار باقی خواهد ماند؟ 🔺وقتی شما می‌توانید در متاورس، خانواده‌ای تازه تشکیل دهید با یک سری آواتارهای دیگر و از سویی دارای یک زندگی دیگر در جهان واقعی هم هستید، مفهوم تازه خانواده چه می‌شود؟ دوگانه انگاری خانواده مجازی و واقعی چگونه تعریف خواهدشد؟ آیا در مفاهیم به ثنویت خواهیم رسید؟ 🔺با توجه به این که خانواده به عنوان کوچک‌ترین نهاد اجتماعی از نظر مفاهیم و شکل تغییر خواهد کرد، تکلیف دیگر نهادهای اجتماعی چه خواهد بود و در آینده شکل و تعریف آن‌ها به چه صورت است؟ 🔺با توجه به این‌که می‌توان پوسته‌های مختلف شخصیتی را در جهان متاورس انتخاب کرد و یک شخص سفید پوست در جهان واقعی می‌تواند فردی سیاه پوست در آن جهان باشد و بالعکس، مفهوم نژاد چه می‌شود؟ 🔺با توجه به خلق شهرهای جدید و مرزهای جدید، و نوع انتقال میان سرزمینی، مفاهیم جهانی شدن چه تغییری خواهند کرد؟ مدنیت چه باز تعریفی خواهد داشت؟ و هزاران هزار سوال دیگر... 🔺نکته‌ای که باید اشاره کنم این است که بعضی‌ها معتقد هستند که این فضای مجازی و متاورس مانند یک توهم برای بشر است، باید در جواب گفت اگر تعداد چشم‌گیری از افراد این توهم را مشاهده کنند و در لمس آن دارای احساسات مشترک باشند، آیا این توهم تبدیل به واقعیت نشده است؟ 🔺همان‌طور که خواهیم دید با خلق جهان جدید و موازی با جهان واقعیت با تمام تفاوت و شباهت‌های هر دو جهان، بسیاری از مفاهیم انیس شده با ما که سال‌هاست به عنوان یک قطعیت در آمده تغییر خواهند کرد، علوم انسانی پوست خواهد انداخت و دوباره چرخه اندیشه به گردش در خواهد آمد. 🔺در این مطلب سعی من بر آن بوده که با توجه به آن‌که در ابتدای مسیر این جهان جدید و تازه هستیم، توجه اهالی سرزمین علوم اجتماعی و مطالعات فرهنگی و همچنین آن‌ها که در راه توسعه و درک این تکنولوژی در تلاش هستند، به عنوان چراغ در دستان راه زیست نوین را جلب کنم، چون هر چه زودتر در این ورطه قدم گذاشت، می‌توان با مسایل بی سردرگمی و جدی‌تر برخورد کرد. ┄┅═══••✾••═══┅┄ ✅منبع : دوفصلنامه علوم انسانی دانشگاه آزاد ✅ دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
🔵 برگزاری چهارمین نشست «مقابله با افراطی‌گرایی در عصر دیجیتال؛ افراطی گرایی دینی: مبانی فکری و راهبردهای مقابله با آن» 📍این اجلاس سه روزه به همت مرکز سلام دارالافتای مصر و دبیرخانه کل فتواهای مصر در تاریخ 9-7 ژوئن (17 تا 19خرداد) در دانشگاه الازهر قاهره برگزار شد. 🔸در این کنفرانس علمی شیخ کامل الحسینی از پژوهشگران دارالافتای مصر اظهار داشت: گستردگی و در دسترس همگانی بودن شبکه‌های اجتماعی ابزاری مناسب برای ترویج تفکرات و عقاید افراطی است که باید نهادهای دینی فکری برای مقابله با آن بکنند و خوشبختانه مرکز دار السلام با انتشار چندین پلتفرم توانسته نقش خوبی در این زمینه ایفا کند. 🔻دکتر مصطفی دومان یکی از اعضای شورای دینی بلژیک گفت: با توجه به پیدایش انقلاب دیجیتالی، روش های سنتی شناخته شده دیگر برای مقابله با افراط گرایی قابل اجرا نیست، بلکه باید به توسعه روش های جدید پرداخت. 🔹دکتر ایمن الشیوی، استاد فرهنگستان هنر و رئیس دانشکده رسانه دانشگاه بدر عراق نیز خاطر نشان کرد: مدارس، دانشگاه ها، مساجد، منبرها، رسانه و خانواده ابزار مهمی برای مقابله با تفکرات افراطی هستند. 🌐 تهیه شده در واحد ✅ دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
🔰مرحوم عاشقانه و عالمانه از انقلاب و حکومت دینی دفاع می‌کرد 🔻آیت الله سید محمد قائم مقامی، در مراسم بزرگداشت مرحوم نادر طالب زاده در دفتر مطالعات اسلامی‌ مرکز ملی فضای مجازی گفت: «بنده 40 سال با ایشان مرتبط بودم و انصافا ایشان را بعد از شهید آوینی، در عرصه فرهنگی، فکری و رسانه‌ای انقلاب بی بدیل می‌دیدم. مرحوم طالب زاده بزرگترین واقعه فرهنگی عصر ما، که همین انقلاب اسلامی‌است را درک کرده بود؛ یک درک عقلانی، شهودی و واقعا معرفتی. در خاطراتشان آمده که ایشان در غرب به دنبال حقیقت بود؛ این حقیقت، همان عبارت اخری دین خداست؛ دین خالص، دین حق و دین ناب؛ دینی که چه از لحاظ متن (قرآن کریم) و چه فهم(فهم اهل بیت و تابعین ایشان) الهی و قدسی و از جانب خدا باشد. مرحوم طالب زاده به دنبال حقیقت همراه با لوازم آن بود؛ فضلیت، خیر، اخلاق، عدالت، آزادی حقیقی، هنر، زیبایی و جمال، از جمله ویژگی‌های جدایی ناپذیر حقیقت است.» 👇مطالعه متن کامل گزارش خبری در پست بعدی ✅ دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
آیت الله سید محمد قائم مقامی.pdf
266.5K
🔻بزرگداشت مرحوم نادر طالب زاده 🎙سخنران: آیت الله سید محمد قائم مقامی ✅ دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
💢 6️⃣ کتابخانه مجازی الورّاق (بخش دوم) 🌐 این سایت دربردارنده متونی از میراث فرهنگ عربی و نیز اسنادی شنیداری است؛ چنانکه کاربر می تواند به نسخه خوبی از فرهنگ لسان العرب نوشته ابن منظور دست یابد. 📚الوراق همچنین دارای بانک اطلاعاتی ناشران، نویسندگان و محققان نیز هست که کمک شایانی به کاربران می‌کند. 📍سایت الوراق تا کنون توانسته است به جایزه بهترین محتوا در نشست جامعه اطلاعاتی در سال 2005 و نیز جایزه بهترین محتوای فرهنگی در امارات در همان سال دست یابد. 🔹ماهانه بیش از شش هزار نفر به عضویت الوراق در می آیند که بصورت رایگان این امر صورت می پذیرد. 👌این پایگاه اینترنتی در مقایسه با گیگا پدیا از کتاب های قدیمی‌تری برخوردار است، علتش اینست که گیگاپدیا کاربر محور است و این کاربران هستند که کتاب ها را بارگزاری می کنند بدون در نظر گرفتن حقوق معنوی و حق کپی رایت نویسندگان، درحالی که در الوراق با حفظ حقوق مولفین کتاب ها توسط مسئولین سایت بارگزاری می شوند. ✍️ حوزه های فعالیتی الوراق عبارتنداز: ادبیات عرب، تاریخ، تاریخ علم، علوم اسلامی و حوزه هایی که با ادبیات کلاسیک در ارتباط هستند. 🌐 تهیه شده در واحد ✅ دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
1️⃣گزیده جلسه ۱ از سلسله‌جلسات ❇️ فلسفه فضای مجازی 🔺دو نوع رویکرد به فلسفه فضای مجازی وجود دارد: 1️⃣ مطالعه عقلانی و برهانی هستی‌شناسی فضای مجازی: آنچه در فلسفه اسلامی انجام می‌گیرد، برای پدیده فضای مجازی انجام شود و از منظر هستی‌شناسانه مورد مطالعه قرار گیرد و به‌تبع آن، از منظر معرفت‌شناسی مطالعه گردد. 2️⃣ مطالعه برون‌نگر و عقلانی درباره ماهیت، احوال، احکام و نسبت‌مندی‌های فضای مجازی: در این‌جا دو اصل برون‌نگری درمقابل درون‌نگری، و عقلانی و استدلالی دربرابر روش تجربی و تفصیلی از اهمیت بالایی برخوردار است. آنچه در این جلسات پیگیری می‌شود، با رویکرد دوم است؛ یعنی برگرفته از تعریفی از فلسفه‌های مضاف است که در مراکز علمی رواج یافته و از منظر برون‌نگرانه است. 🔺کلیدی‌ترین پرسش در فلسفه فضای مجازی؛ ماهیت و چیستی فضای مجازی فضای مجازی، محیط عظیم اجتماعی است که مبتنی بر رایانه و شبکه اینترنت طراحی شده است. اینترنت، یک شبکه مادر جهانی است متشکّل از شبکه‌های به‌هم‌پیوسته که انواع خدمات ارتباطاتی را براساس دستور‌العمل‌‌های مشخص و استاندارد در اختیار قرار می‌دهد. شبکه مادر است؛ چون در این شبکه عظیم انواع شبکه‌های تخصصی، مانند شبکه‌های عمومی، خصوصی، دولتی، دانشگاهی، تجاری و... با دامنه‌های محلی یا جهانی وجود دارد. شبکه اینترنت یا ازطریق کابل، رایانه‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند یا بدون استفاده از کابل و بی‌سیم. فنّاوری‌های مرتبط با اینترنت در حال نوبه‌نو شدن هستند و یکنواخت باقی نمانده‌اند. فضای مجازی یک فضای عظیم و تقریباً نامحدود است برای تعامل غیرفیزیکی، بدون نیاز به برخورداری از هویت واقعی و با آزادی نسبتاً کامل. تقریباً نامحدود است؛ چون فضای مجازی، فضایی مادی و فیزیکی است و نامحدود در فضای فیزیکی، با نامحدود در فضای متافیزیکی متفاوت است و نباید میان این دو خلط کنیم. آزادی را، آزادی نسبتاً کامل بیان می‌کنیم. ⭕️ در فضای مجازی، نقطه کانونی ارتباط و تعامل غیرفیزیکی است؛ یعنی انسان می‌تواند با هرکس، اعم از شخص حقیقی و حقوقی، در هر زمان و هر مکان به‌صورت زنده و برخط، تعامل داشته باشد، بدون این‌که جسم او در آن حضور داشته باشد. دقت شود که این موضوع با این‌که فضای مجازی را در پارادایم فیزیک تعریف کنیم و برای آن شأن متافیزیکی قایل نباشیم، منافات ندارد. اما در بعد ملاقات و ارتباط، جسم فرد هیچ حضوری در زمان و مکان نداشته باشد، به شکل فراجسمی در هر لحظه که اراده کند، با هر مکانی ارتباط برقرار یا خدماتی ارائه یا دریافت می‌کند. ✔️ برای دیدن فیلم کامل جلسه اول اینجا را کلیک کنید. 🔸 تهیه شده در 🌐 دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
2️⃣گزیده جلسه ۱ از سلسله‌جلسات 🔺تفاوت دیگر فضای مجازی و غیرمجازی این است که این ارتباط بدون نیاز به هویت‌مندی صورت می‌گیرد؛ یعنی افشای هویت واقعی، یک اصل نیست. عدم‌افشای هویت و نیز دستورالعمل‌هایی که در این فضا وجود دارد، سطح بالایی از آزادی را در ارتباطات فضای مجازی پدید آورده است؛ اما این آزادی، نسبی است و در برخی موارد بیشتر و برخی موارد کمتر است و حتی می‌توان در برخی موارد شاهد سلب آزادی بود. 🔺فضای مجازی، درجه بالاتری از ارتباط متنی و کلامی دارد. 🔺در این دنیای شبیه‌سازی‌شده قادرند با مدل‌های گرافیکیِ مبتنی بر متن، دوبعدی یا سه‌بعدی به نام «آواتار» با یکدیگر تعامل داشته باشند؛ در حدی که بتوانند با هم زندگی کنند. 🔺فضای مجازی دنیای شبیه‌سازی‌شده به تقلید از دنیای فیزیکی است، اما از نوع سفارشی. در دنیای غیرمجازی برخی حوادث را نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم و آن‌ها را به‌نحو مطلوب خود پیش ببریم، اما در فضای مجازی هر آنچه اتفاق می‌افتد، با اراده طراح آن است و طبیعی است اتفاقات حسب سفارش و انتظار در آن رقم می‌خورد؛ مانند یک بازی خیالی. 🔺در این فضا ناممکن‌های دنیای غیرمجازی می‌توانند ممکن شوند. همچنین، ممکن است هنجارهای اجتماعی وجود نداشته باشد یا متفاوت باشد. 🔺این شبیه‌سازی، از فنّاوری‌های موجود در بازی‌های رایانه‌ایِ مبتنی بر گرافیک و انیمیشن به شکل گسترده استفاده می‌کند؛ لذا فضای مجازی بسیار سریع از متن به تصویر، و از تصاویر دوبُعدی به سمت تصاویر سه‌بعدی در حال حرکت است. اغراق نیست اگر بگوییم بیش از شصت درصد از حجم آنچه در این فضا تبادل می‌شود، برپایه تصویر است. 🔺چرا آواتار؟ زیرا در این دنیای سه‌بعدیِ شبیه‌سازی‌شده و بازی‌گونه، افراد می‌توانند چهره خود یا شخصیت موردعلاقه‌شان را روی هویت‌های مجازی قرار دهند و به نوعی با آن‌ها همزیستی داشته باشند یا با آن‌ها همزادپنداری داشته باشند. 🔺هر آنچه در فضای مجازی رخ می‌دهد، زاییده ذهن بشر است. هوش مصنوعی می‌تواند رفتار مشابه رفتارهای هوشمند انسانی داشته باشد و فرایندهای تفکری و شیوه‌های استدلالی انسانی را به صورت تجربی ـ و نه عقل کلی ـ شبیه‌سازی کند؛ همچنین توانایی یادگیری دارد. 🔺هرآنچه در فضای مجازی رخ می‌دهد، هم جنبه صددرصد فیزیکی دارد و متافیزیک نیست. درواقع فضای مجازی، ترکیبی از فنّاوری‌های سخت و نرم است. 🔺مجاز، نقطه مقابل حقیقت (صدق خارجی) است، نه نقطه مقابل فیزیک؛ همچنین، نقطه مقابل واقعیت هم نیست. در فضای مجازی همه‌چیز براساس قاعده حرکت و قانون زمان و مکان روی می‌دهد که در این دنیا با آن زیست می‌کنیم و مانند عالم مجرد نیست. ✔️ برای دیدن فیلم کامل جلسه اول، اینجا را کلیک کنید. 🔸 تهیه شده در 🌐 دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
⭕️ مسلمانان و زنان هندی هدف جدید ویدئوهای یوتیوب 🔰 بر اساس گزارش مرکز تجارت و حقوق بشر NYU Stern، اینفلوئنسرهای حامی حزب ملی گرای هندو حاکم هند از ویدئوهای یوتیوب برای انتشار تئوری های توطئه و محتوای نفرت انگیز علیه مسلمانان و زنان استفاده می‌کنند. 🔻 هند بیش از 450 میلیون کاربر یوتیوب دارد که تقریباً دو برابر کاربران آمریکایی است. 🔹در این گزارش آمده است: «انبوهی از دشنام‌های زن‌ستیزانه که اینفلوئنسرهای ملی‌گرای هندی یوتیوب از آنها استفاده کرده‌اند، سبب انتشار و رواج اینگونه توهین‌هایی در این پلتفرم شده است. 📍یکی از سخنگویان شرکت یوتیوب اظهار داشت: ما تلاش می کنیم تا رویکردهای مداومی را درباره نحوه عملکرد کاربران در بارگزاری ویدئوها و مصاحبه ها ارائه دهیم. ✍️ هند با بیش از 1.3 میلیارد نفر و استفاده رو به رشد از اینترنت، یک بازار مصرفی مهم و سودآور برای شرکت های رسانه‌ای اجتماعی است. 🔸با این حال، حمایت برخی از مردم هند از محتواهای منتشر شده توسط ملی‌گرایان هندو چالش‌هایی را برای شرکت‌های بزرگ فناوری در زمینه موازنه‌سازی آزادی بیان و محدود کردن محتوای نفرت‌آمیز ایجاد کرده است. 🌐 تهیه شده در واحد 🌐 دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠بعد از شهید آوینی که ویژگی‌های خاص خودش را داشت آقای طالب زاده را بی بدیل می‌دیدم 🎥بزرگداشت مرحوم 🎙سخنران: آیت الله سید محمد قائم مقامی 🔻مشاهده فیلم کامل در کانال آپارت دفتر مطالعات اسلامی https://www.aparat.com/v/17zQP ⬅️ تهیه شده در واحد 🌐 دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
💢 3️⃣1️⃣ «اسکن حلال»؛ مسیر کوتاه رسیدن به محصولات حلال 🔰 محصولات حلال تنها به مواد غذایی و آشامیدنی محدود نمی‌شود، بلکه طیف بزرگی از خدمات و محصولات را شامل می‌شود. محصولات آرایشی و بهداشتی، خدمات مسافرتی، گردشگری، حمل و نقل و داروسازی از مهمترین حوزه‌هایی هستند که گواهینامه حلال در مورد آنها صادر می‌شود. 📍برخی از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های فعال در حوزه فناوری تلاش کرده‌اند که امکانی را برای مسلمانان در راستای دسترسی به محصولات حلال پیدا کنند. 🔹«اسکن حلال» (Scan Halal) یکی از همین اپلیکیشن‌ها است که از سوی شرکتی به همین نام در شهر شیکاگو واقع در ایالت ایلینویز آمریکا ساخته شده است. شرکت اسکن حلال، سازمان حلال مستقلی در سطح جهانی است که در حوزه آموزش، حمایت و ترویج محصولات حلال فعالیت می‌کند. ✍️به گفته مسئولان این شرکت، اسکن حلال برای توانمندسازی افراد ساخته شده و هدف از ساخت آن شفاف‌سازی بازار غذاهای حلال است. 🔻تیم داخلی این شرکت از متخصصان مواد غذایی، متخصص تغذیه و حسابرسان تشکیل شده و به گفته مسئولان این شرکت، هیچ نوع حمایت و یا جهت‌گیری سیاسی در حوزه مسائل دینی ندارند. محصولات عرضه شده در این اپلیکیشن قیمتی بین ۹,۹۹ دلار تا ۲۳.۹۹ دلار دارند. 👌اسکن حلال در سمینارها و کنفرانس‌های مختلف در سطح ملی و بین‌المللی که در زمینه محصولات غذایی حلال برگزار می‌شود، حضور فعالی دارد. 🌐 تهیه شده در واحد 🌐 دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
⭕️ اولین همایش بین‌المللی اسلام و فضای مجازی 🔹به همت دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی، اولین همایش بین‌المللی اسلام و فضای مجازی در پایان سال 1401 با هدف تولید دانش و نظریه‌پردازی، تضارب اندیشه‌ها و ارتباط مستمر با جامعه علمی جهان اسلام برگزار می‌شود. 🔸برگزاری پیش‌نشست‌های علمی با حضور اساتید برجسته داخلی و خارجی به زبان‌های انگلیسی و عربی، از جمله برنامه‌های حاشیه‌ای این همایش است. 🔹مقالات پذیرفته شده، در پایگاه‌های پژوهشی معتبر نمایه خواهد شد. 💢 تذکرات مهم: 🔸تنها مقالات به زبان انگلیسی یا عربی پذیرفته خواهد شد. 🔸 مقالات تنها از طریق سایت همایش دریافت می‌شود. 🌐 اخبار تکمیلی کنفرانس بین‌المللی اسلام و فضای مجازی را درلینک زیر مشاهده فرمایید: https://b2n.ir/b94906 🌐 دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
◀️ دوازدهمین کرسی ترویجی ارائه مقالات مرتبط با جشنواره بین المللی «دین و فضای مجازی» با موضوع « نسبت سنجی نظام ولایت فقیه و فناوری زنجیره بلوکی با تأکید بر عنصر دولت گریزی» با ارائه آقای رضا سامان، پژوهشگر حوزه فضای مجازی و نقد اساتید معزز حجت الاسلام دکتر رضا غلامی، رئیس موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی صدرا و حجت الاسلام علیرضا صدوق، پژوهشگر و عضو انجمن بلاکچین ایران در دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی برگزار شد. ⬇️ مطالعه گزارش خبری کامل این نشست در پست بعدی 🌐 دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
کرسی دوازدهم.pdf
503.5K
◀️ دوازدهمین کرسی ترویجی ارائه مقالات مرتبط با جشنواره بین المللی «دین و فضای مجازی» با موضوع « نسبت سنجی نظام ولایت فقیه و فناوری زنجیره بلوکی با تأکید بر عنصر دولت گریزی» برگزار شد. 🌐 دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
✅ صد و سیزدهمین نشست از سلسله‌نشست‌های علمی دین و فضای مجازی 🔺با موضوع بررسی فقهی معاملات آتی رمزارز (فیوچرز) 🔸 باحضور حجت‌ الاسلام والمسلمین دکتر مهدی خطیبی عضو هیئت علمی گروه اقتصاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) 📆 تاریخ: پنجشنبه ۲ تیر ۱۴۰۱ 🕙 زمان: ۱۰ صبح 📡 پخش زنده(با ترافیک رایگان): http://heyatonline.ir/graaph ⭕️ نشست به صورت حضوری(محدود) و مجازی برگزار می گردد. جهت شرکت به صورت حضوری و کسب اطلاعات بیشتر به آیدی @oisc_rooydad در پیام‌رسان ایتا مراجعه کنید. 🌐 دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @oisc_majazi
پژوهشگران شاخص مطالعات اسلامی فضای مجازی دکتر مدیحه شیخ عبدالعزیز (Madihah Sheikh Abdul Aziz) 📌زبان آثار: انگلیسی 🔹تابعیت: مالزی 🔸حوزه پژوهش: فناوری اطلاعات ؛ بازی‌های رایانه‌ای 👩‍🎓سوابق تحصیلی: ➖ دکترای فناوری اطلاعات از دانشگاه فناوری Swinburne، ملبورن استرالیا. ➖ کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر (چند رسانه ای) از دانشگاه پوترا مالزی. ➖ کارشناسی فناوری اطلاعات (مطالعات چند رسانه ای) از دانشگاه Kebangsaan مالزی. 🏢سوابق شغلی: ➖ استادیار دانشگاه اسلامی بین المللی مالزی. 📚 تالیفات: ➖ فواید بازی‌های دیجیتال از منظر اسلام و دیدگاه علمای مسلمان، 2019. ➖ بررسی انواع بازی‌های دیجیتال با توجه به ارزشهای اسلامی، 2019. ➖آیا می‌توان با بازی‌های دیجیتال کودکان مسلمان را به یادگیری معارف اسلامی تشویق کرد؟ 2019. 🌐 تهیه شده در واحد ✅ دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
🔰سلسله درس گفتارهای فضای مجازی و تمدن نوین اسلامی 🔶با حضور: حجت الاسلام دکتر رضا غلامی . رئیس موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم . پژوهشگر و مدرس عرصه ی فلسفه ی سیاسی و مطالعات فرهنگی ✔️جلسه اول: فلسفه فضای مجازی https://www.aparat.com/v/n3vGR ✔️جلسه دوم: هویت و فضای مجازی https://www.aparat.com/v/ls9PI ✔️جلسه سوم : آزادی و فضای مجازی https://www.aparat.com/v/Pesjk ✔️جلسه چهارم : عدالت و فضای مجازی https://www.aparat.com/v/UNV1P ✔️جلسه پنجم: اخلاق و فضای مجازی https://www.aparat.com/v/B7P9D ✔️جلسه ششم : شریعت و فضای مجازی https://www.aparat.com/v/RP8Wu ✔️جلسه هفتم : فضای مجازی به مثابه تمدن تازه بشری https://www.aparat.com/v/WKRPk ✔️جلسه هشتم: چشم انداز فضای مجازی در تمدن اسلامی https://www.aparat.com/v/jw2Sn ✔️جلسه نهم: تمدن نوین اسلامی و فضای مجازی https://www.aparat.com/v/6kL3j ✔️جلسه دهم : جمهوری اسلامی و حکمرانی بر فضای مجازی https://aparat.com/v/x6MDX 🌐 دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
⭕️ هشدار دار الافتای مصر به یوتیوبرها درباره رواج بی‌اخلاقی 🔹دارالافتای مصر نظر خود را در مورد محتوای ارائه شده توسط یوتیوبرها در پلتفرم های رسانه های اجتماعی منتشر کرد و از آنها خواست به دلیل تأثیر این ویدئوها بر مخاطبان، مسائل شخصی خود را در آن منتشر نکنند. 🔸در این بیانیه آمده است: «یوتیوبرها امور روزمره خانواده خود را منتشر می کنند که اطلاع رسانی این امور برای جلب نظر دیگران و گرفتن لایک بیشتر جایز نیست، زیرا مفاسد زیادی را به‌دنبال دارد. 📍در این بیانیه با استناد به آیه «إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ» آمده است که گسترش فسق در جامعه جنایتی است که خداوند متعال نسبت به آن هشدار داده است. 📚براساس قانون شماره 175 مربوط به مبارزه با جرایم فناوری اطلاعات مصر، انتشار اطلاعات گمراه کننده جرم بوده و مجازات‌هایی برای آن در نظر گرفته شده است. ✍️ یوتیو‌برها کسانی هستند که از YouTube استفاده می‌کنند و ویدیوهایی در موضوعات مختلف ایجاد می‌کنند. آنها بواسطه افزایش بازدید پست‌ها درآمد بالایی کسب می کنند. 🌐 تهیه شده در واحد 🌐 دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
💠 سیزدهمین کرسی ترویجی ارائه و نقد علمی مقالات مرتبط با جشنواره بین المللی "دین و فضای مجازی" 🔹 با ارائه: سرکار خانم زهره مراد نجف آبادی پژوهشگر و مدرس حوزوی 🔻با موضوع: "تحلیل و مقایسه رویکردهای فقه فردی و فقه حکومتی در مواجهه با مسائل نوپدید(مطالعه موردی رمزارز)" 🔹 ناقدین: حجت الاسلام سجاد فرح دل پژوهشگر و مدرس حوزه علمیه قم جناب آقای روح الله شمسی کوشکی پژوهشگر و مسئول واحد پژوهش دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی 📅 زمان: سه‌شنبه، ۳۱ خرداد ۱۴۰۱، ساعت ۱۰ صبح لینک ورود به جلسه: https://daneh.ir/demo2/mod/lmskaranskyroomtwo/view.php?id=8599 🌐 دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
3️⃣گزیده جلسه ۱ از سلسله‌جلسات 🔺فضای مجازی تعارضی با هستی‌شناسی توحیدی ندارد؛ چون فضای مجازی هم یکی از مخلوقات و آیات الهی شمرده می‌شود. در این فضا هیچ اتفاقی خارج از خالقیت و ربوبیت الهی رخ نمی‌دهد. ممکن است بخشی از فضای مجازی، باطل (مقابل حق و صدق) باشد، اما به این معنا نیست که اتفاقی خارج از تسلط و حکومت الهی روی می‌دهد. 🔺امکان شناخت فضای مجازی با منابع و روش‌های رایج در فضای غیرمجازی وجود دارد؛ لذا به یافتن معرفت‌شناسی جدیدی نیاز ندارد، اما این فضا، بنای وفاداری بر صدق ندارد. همچنین، فضای مجازی موجّه بودن را برای خودش خط قرمزی تلقی نمی‌کند. 🔺فضای مجازی زبان خاص خودش را تولید می‌کند و فهم آن در گرو شناخت اختصاصی فضای مجازی است. البته با زبان‌های رایج دنیا منافاتی ندارد و از آن گرفته شده است، اما به آن تخصیص زده است. این زبان، هم بُعد آشکار دارد و هم بُعد رمزآلود. 🔺فضای مجازی از این بابت که در یک بستر سخت‌افزاری و فنّیِ فیزیکال شکل می‌گیرد، محدود است، اما از این نظر که با خیال انسان ارتباط دارد و خیال هم نامحدود است، می‌تواند نامحدود هم تلقی شود، ولی این نامحدود بودن نسبی است. 🔺فضای مجازی و فضای غیرمجازی، دو دنیا در عرض هم نیستند، بلکه رابطه منطقی بین آن‌ها، عموم و خصوص مطلق است (فضای مجازی در طول فضای غیرمجازی قرار گرفته است). این مسئله منافاتی با وضع قوانین و قواعد متفاوت با فضای غیرمجازی ندارد. 🔺نقطه کانونی در فضای مجازی، گسترش نظام سرمایه‌داری و تضمین حیات آن است. 🔺زیست انسان در فضای مجازی، آکواریومی است و سرّ و خفا در آن بی‌معناست؛ لذا انسان در این فضا پیش‌بینی‌پذیر و قابل‌مدیریت است. پس سبک زندگی جدیدی به وجود می‌آید که در راستای منویات نظام سرمایه‌داری است و نتیجه آن، تبدیل جهان به بازار مصرفی یکدست و تولید ثروت بیشتر و بیشتر است. در عین حال که انسان تصور می‌کند در این فضا آزاد است، اما آزادی در چارچوب نظام سرمایه‌داری تحقق پیدا می‌کند. 🔺بشر با سرعت بیشتری به سمت یکدست شدن و حذف فرهنگ‌ها و سنت‌های خرد می‌رود و نیز به سوی جهانی شدنی که این فضا را در دست برخی که خودشان را صاحبان فضای مجازی معرفی می‌کنند، سوق می‌یابد. ازاین‌رو، این شرکت‌های غول و چندملیتی هستند که قوانین این فضا را وضع می‌کنند و دولت‌ها و ملت‌ها نقشی در آن ندارند. پس با استبداد همه‌جانبه و پنهان روبه‌رو هستیم. 🔺ارزش‌ها و ضدارزش‌ها براساس معادلات فایده و سود مشخص می‌شوند؛ اما مفهوم فایده و سود، مفهوم نسبی است. فضای مجازی تصرف‌پذیر است. فضای مجازی فوایدی مانند سرعت بخشیدن به ارتباطات در اقصی نقاط جهان، رفاه بخشیدن و... دارد. ✔️ برای دیدن فیلم کامل جلسه اول،کلیک کنید. 🔸 تهیه شده در 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
💢 7️⃣ سایت اسلام آنلاین (Islamonline.net) (بخش نخست) 🌐 این سایت، یک پایگاه اینترنتی اسلامی است که ماموریت خود را ایجاد وب سایتی اسلامی برای ارائه خدمات به مسلمانان و غیر مسلمانان معرفی می‌کند. مقر آن در دوحه قطر است. ✍️ متفکر مسلمان آقای یوسف قرضاوی در سال 2005 این سایت را راه‌اندازی کرد و شعار آن را اعتبار و امتیاز قرار داد. او در حال حاضر همراه انجمن خیریه البلاغ قطر این سایت را اداره می‌کند. 📍بنابر اطلاعات سایت الکسا، اسلام آنلاین یکی از پربیننده‌ترین سایت‌های مسلمانان می باشد. رتبه آن 3500 در سطح جهان و در مصر رتبه 210 را دارا می‌باشد. 🔹این وب‌گاه اینترنتی دارای دو بخش انگلیسی و عربی است. بخش انگلیسی از موضوعات ذیل تشکیل شده است: اخبار، شریعت زنده، عمق سیاست، خوانش اسلام، خانواده، هنر و فرهنگ، جوانان، مسلمانان اروپا و رادیو اسلام آنلاین. 🔸قسمت جذاب این بخش، امکان طرح سوالات فقهی و گرفتن پاسخ از متخصصان این حوزه است. در هر هفته زمانی نیز تعیین شده که کارشناس فقه بصورت زنده و برخط پاسخگوی سوالات فقهی کاربران باشد. 👌بخش عربی سایت نیز علاوه بر امکانات بخش انگلیسی، شامل بخش‌هایی مانند: مدارک، اسلامی‌ها (ویژه جنبش های اسلامی و اخوان المسلمین)، حوا و آدم، علوم و تندرستی است. 🌐 تهیه شده در واحد 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi