eitaa logo
پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم)
2.3هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
203 ویدیو
77 فایل
پژوهشگاه فضای مجازی _ پردیس قم ارتباط با ادمین : @pardisQom45
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰سلسله درس گفتارهای اخلاق فضای مجازی برمبنای اخلاق اسلامی 🔶با حضور جناب آقای محمدمهدی نصرهرندی مدیر گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی ✅ ۱۳ تیر الی ۲۸شهریور ۱۴۰۱ 👈 روزهای دوشنبه ساعت ۱۰ وارد لینک شده، روی گزینه «ورود به عنوان مهمان» کلیک کنید و سپس وارد کلاس شوید. https://daneh.ir/demo2/mod/lmskaranskyroomtwo/view.php?id=8599 ✔️جهت ثبت‌نام و اطلاع از نحوه دریافت گواهی شرکت در دوره، به آیدی @oisc_rooydad در ایتا پیام دهید. 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
🔰سلسله نشست های الگوی فقهی بازی های رایانه ای 🔹روش موضوع شناسی مسائل مستحدثه با تطبیق بر بازی های رایانه ای 🔸ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین محمد علی خادمی کوشا 🔸مکان حضوری: ساختمان دبیرخانه انجمن های حوزه پخش زنده: noo.rs/r2esb سایت انجمن: http://cssa.ir/ 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
🔰 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی،برای انجام پروژه های تحقیقاتی خود، اقدام به جذب محقق و پژوهشگر در حوزه های مختلف علوم انسانی- اسلامی و فضای مجازی می کند. ⬅️ مهلت ثبت نام و ارسال رزومه برای علاقه‌مندان تا بیستم تیر ماه سال جاری اعلام شده است. 🔹جذب پژوهشگر با توجه به رزومه پژوهشی افراد انجام شده و از پژوهش ها در فرآیند سیاست گذاری، تصمیم سازی و مقرره گذاری فضای مجازی در شورای عالی فضای مجازی، استفاده خواهد شد. 📌علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ارسال رزومه می‌توانند از راه‌های زیر اقدام کنند. ➖ آی دی ایتا : @mojtabaniazi ➖ ایمیل : mojtabaniazi7766@gmail.com 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
⭕️ شکایت «امان» از توییتر به‌دلیل انتشار محتوای نفرت‌انگیز علیه مسلمانان 🔰انجمن استرالیایی حمایت از مسلمانان «امان» شکایت خود را مبنی بر عدم حذف محتوای ضد اسلامی توسط توییتر به کمیسیون حقوق بشر کوئینزلند استرالیا ارائه داد. 🔹این انجمن مدعی است که توییتر به‌عنوان انتشار دهنده پست‌ها در زمینه محتوای آنها نیز مسئول است. 🔻این انجمن اعلام می دارد علیرغم تذکرهای بسیار نسبت به حذف پست‌هایی با مضامین «قرآن راهنمای تروریست‌ها»، «رمضان ماه کشتن کفار» ولی این شبکه هیچ واکنشی نشان نداده است. 🔸براساس قوانین استرالیا درباره محتوای منتشر شده در شبکه های اجتماعی، باید شرکت ها قوانین ضد تبعیض نژادی و عدم توهین به سایر اقوام و ادیان را رعایت کنند. 📍این شکایت در حالی انجام شده که براساس سیاست‌های خود توییتر، کاربران نمی‌توانند بر اساس نژاد، قومیت، جنسیت و وابستگی مذهبی، خشونت علیه دیگران را ترویج یا مستقیماً به دیگران حمله کرده یا تهدید کنند. ✍️ ریتا مارکول وکیل این انجمن می‌افزاید: علیرغم تعامل با توییتر از ژوئیه 2020 تا ژوئیه 2021 درباره حذف اینگونه پست‌ها ولی واکنش قابل توجهی از توییتر دریافت نکرده است. 🌐 تهیه شده در واحد 🌐 دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
🔰فراخوان ارسال رزومه در حوزه مطالعات اسلامی زنان، خانواده و فضای مجازی توسط دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی، منتشر شد. 🔻دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی، به منظور پشتیبانی علمی و رفع خلأ های پژوهشی در فرآیند سیاست گذاری و تصمیم سازی شورای عالی فضای مجازی در حوزه مطالعات اسلامی زنان، خانواده و فضای مجازی، اقدام به جذب پژوهشگر با رزومه مرتبط می‌کند. 🔹مهلت ثبت نام و ارسال رزومه برای علاقه‌مندان تا بیستم تیر ماه سال جاری اعلام شده است. 🔸جذب پژوهشگر با توجه به رزومه پژوهشی افراد انجام شده و از پژوهش ها در فرآیند سیاست گذاری، تصمیم سازی و مقرره گذاری فضای مجازی در شورای عالی فضای مجازی، استفاده خواهد شد. 📌علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ارسال رزومه می‌توانند از راه‌های زیر اقدام کنند. آی دی ایتا : @mojtabaniazi ایمیل : mojtabaniazi7766@gmail.com 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 حجت‌الاسلام استاد درس خارج حوزه علمیه در گفت‌وگو با دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی : 🔺فضای مجازی قابلیت واداری ثانوی طبیعی دارد. اگر فکر الهی در پشتوانه‌‌ی این تفکر و تربیت نباشد، انسان مبتلا به فساد و انحراف می‌شود. ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
5⃣ گزیده‌ای از سلسله‌جلسات با موضوع: هویت و فضای مجازی (2) 🔺فرهنگ: مجموعه‌ای است درهم‌تنیده و اکتسابی، حاوی اندیشه، عاطفه و عمل، که در دو بُعد مادی و معنوی در بستر زمانی و مکانی مشخص به‌نحو فرایندی شکل گرفته است. فرهنگ در ضمیر ناخودآگاه نهادینه شده و به انسان و جامعه، معنا، یک‌رنگی و هویت می‌بخشد. جامعه‌ای که فرهنگ مستقل‌تر و قوی‌تری دارد، هویت قوی‌تر خواهد داشت. 🔺فرهنگ اسلامی: مجموعه‌ای هویت‌زا و وحدت‌آفرین در عرصه‌های اندیشه، علم، هنر، زبان، مناسک، آیین‌ها، شیوه زندگی فردی و اجتماعی که زاییده ایمان و آموزه‌های اسلامی و عقل بوده، در چهارچوب عقاید، اخلاق، احکام اسلامی و عقل به‌وسیله خلاقیت و تعاملات اجتماعی و نیز تحولات عصری و مکانی، جلوه‌های متنوع و متکثری می‌پذیرد. با وجود این‌که شریعت اسلامی وحدت‌بخش است، اما همان‌طورکه فرهنگ اسلامی به‌وسیله خلاقیت و تعاملات اجتماعی و نیز تحولات عصری و مکانی، جلوه‌های متنوع و متکثری می‌پذیرد، هویت اجتماعی مسلمانان نیز تنوع و تکثرپذیر است و منافاتی با این‌ مسئله ندارد که همه از اصول مشترکی پیروی کنیم. 🔸فرهنگ و تمدن اسلامی، به سمت کم‌رنگ کردن تکثّر هویتی و غلبه دادن هویت جمعی بر هویت شخصی حرکت نمی‌کند. اما این تکثر در لایه‌های پیرامونی هسته سختِ فرهنگ اسلامی شکل می‌گیرد، نه در هسته سخت، و لزوماً ذیل جهان‌بینی الهی به‌وجود می‌آید. ✅ آیاتی از قرآن کریم نشان‌دهنده از‌بین نبردن تکثرهاست: 👈«يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا» (حجرات: ۱۳). 👈«وَمِنْ آيَاتِهِ خَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافُ أَلْسِنَتِكُمْ وَأَلْوَانِكُمْ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِلْعَالِمِينَ» (روم: ۲۲). 👈«وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ» (ابراهیم: ۴). اسلام افزون‌بر این‌که به‌دنبال یکسان‌سازی انسان‌های مسلمان نیست، به دنبال یکسان‌سازی جوامع اسلامی هم نیست. جوامع هم می‌توانند تکثر داشته باشند. ✔️ برای دیدن فیلم کامل جلسه دوم، روی لینک زیر کلیک کنید. https://www.aparat.com/v/ls9PI 🔸 تهیه شده در 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
بلاک چین و مالکیت فکری.pdf
105.7K
💠 " فقه بلاک چین" 📚📚 . . ⏪ با عنوان «تحلیل و تطبیق حقوق مالکیت فکری در بلاک چین» (قالب پیشنهادی: ) . . 👈 برای آشنایی با و سؤالات فرعی موضوع پیشنهادی، فایل را مطالعه کنید! 👈 واحد پژوهش دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی، از انجام پژوهش های پیشنهادی توسط پژوهشگران محترم، حمایت علمی، مادی و معنوی بعمل می آورد. ☑️ تهیه شده در میز " مسأله شناسی" واحد پژوهش دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
یکصد و چهاردهمین نشست از سلسله‌نشست‌های علمی دین و فضای مجازی 🔺با موضوع: بررسی قاعده دفع ضرر محتمل با تأکید بر مسائل فضای مجازی 🔸 با حضور: حجت‌الاسلام و المسلمین ابوالحسن حسنی کارشناس فقه فضای مجازی 📆 پنجشنبه ۹ تیر ۱۴۰۱ 🕙 ساعت ۱۱ صبح 📡 پخش زنده(با ترافیک رایگان): http://heyatonline.ir/graaph ⭕️ نشست به صورت مجازی برگزار می گردد. جهت کسب اطلاعات بیشتر به آیدی @oisc_rooydad در پیام‌رسان ایتا مراجعه کنید. 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
🔎چیستی و فرایند زیست خبری سالم و ایده‌آل! 🔸در مواجهه با اخبار روزمره، با سه گروه از مردم مواجه هستیم که از تعداد گروه نخست باید کاست و کمیت گروه دوم و کیفیت گروه سوم را باید افزایش داد. 1️⃣رسانه‌خوان ها: این گروه بیشتر به دنبال پرسه‌زنی و هستند و فقط می‌خوانند و متعجب می‌شوند و فوروارد می‌کنند. 2️⃣رسانه‌دان ها: این صنف هم می‌خوانند و هم تحلیل می‌کنند. دروازه‌بانی خبر از ویژگی های این صنف از اهالی رسانه است. 3️⃣رسانه‌بان ها: این افراد هم می‌خوانند، هم تحلیل و دروازه‌بانی خبر انجام می‌دهند و هم در پی جریان سازی و هستند و به اصطلاح، رصد و محیط بانی هم می‌کنند. 🔹برای این هدف، در گام نخست، مکث و تامل و تفکر درباره چیستی و چرایی خبر هنگام مواجهه اولیه و در گام بعدی را با جستجوی ساده از منابع اصلی یا جستجوی معکوس در مواقع عکس و فیلم بایستی در دستور کار قرار دهیم. 🔸در همین رابطه گفتنی است اگرچه بیش از 60 جلد کتاب نوشته ولی اغلب دانشجویان ارتباطات وی را با جمله معروف که در سال 1940 نگاشت ، می شناسند: چه کسی ، چه چیزی را ، از چه مجرایی ، و به چه کسی و با چه تاثیری می گوید. 🔹در مواجهه با هر متن یا پیام رسانه‌ای در عصری که به و اشباع اطلاعاتی مبتلاست و راست و دروغ مخلوط شده و اخبار جعلی(disinformation) قدرت مانور بالایی یافته اند، مکث، تحلیل و راستی‌آزمایی فرایند زیست سالم و مصرف مناسب به شمار می‌رود. 🔸این فرایند، صرفا سنگ محکی برای خبر درست از غلط نیست و حتی برای تشخیص خبر خوب از خبر بد نیز بکار می‌رود. با اینکه در عصر رسانه دچار تحول جدی شده و معرفت از حالت عمودی بدیهی_نظری، بصورت افقی و شبکه‌ای درآمده و انسجام‌ اطلاعاتی جایگاه مبناگرایی معرفتی را تنگ کرده است، اما همچنان می‌توان از ساحت معرفت و حقیقت دفاع نمود و رژیم مصرف سالمی را تجربه کرد. ✍️علیرضا محمدلو، کارشناس و پژوهشگر رسانه و سردبیر پایگاه خبری 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
⭕️ نظارت مصر بر محتوای منتشر شده توسط پلتفرم‌های اینترنتی پخش فیلم 🔰رئیس شورای عالی تنظیم مقررات رسانه‌ها در مصر بیان کرد: این شورا در حال تدوین سندی است تا نظارت‌های اخلاقی و قانونی را بر محتوای منتشر شده توسط پلتفرم‌های پخش تلویزیونی اینترنتی مانند «نتفلیکس» و «شاهد» اعمال کند. 🔹الصحفي كرم جبر تأکید کرد: انتشار محتوایی که همجنس‌بازی یا خشونت را ترویج می‌کند، از نظر قانونی و اجتماعی قابل قبول نیست. 🔸وی خاطرنشان کرد: پلتفرم‌های پخش تلویزیونی پولی نمی‌توانند بدون تایید شورای عالی مقررات رسانه‌ای در مصر فعالیت کنند و این شورا به دنبال دستیابی به قانونی است که بتواند تعادلی را بین آزادی رسانه‌ها و حفظ فرهنگ، اخلاق، ارزش ها و قوانین مصر ایجاد کند. 📍او همچنین خبر داد که در همین راستا این شورا دیداری را با نمایندگان شرکت «نتفلیکس» داشته و نسبت به رعایت قوانین و ارزش‌های مصر با آنها گفتگو کرده است. ✍️ شورای عالی تنظیم مقررات رسانه‌‌ای در مصر بالاترین نهاد قانون‌گذاری و نظارت بر محتوای رسانه‌ای در مصر می‌باشد. 🌐 تهیه شده در واحد 🌐 دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر معظم انقلاب: یکی از حقوق عمومی مردم این است که امنیت روانی داشته باشند. یعنی هر روز یک شایعه و یا دروغی در ذهن‌ها پخش نشود. 🔹قبلا تنها روزنامه‌ها بودند امروز نیز به آن اضافه شده است. یکی از وظایف قوه قضائیه برخورد با برهم زنندگان امنیت روانی مردم است. 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
💢 4️⃣1️⃣ تسهیل ازدواج با Muzmatch (بخش دوم) 🔰در سال ۲۰۱۷، Muzmatch در مجموع ۱,۷۵ میلیون دلار در دور اولیه جمع‌آوری سرمایه، از طریق چند شرکت سرمایه‌گذاری مستقر در لندن و آمریکا مانند Hambro Perks، جمع‌آوری کرد و در همان سال گزارش داد که در ۱۶۰ کشور جهان، ۲۰۰ هزار عضو این را سایت دارد و بیش از ۶۰۰۰ زوج در این پلتفرم با هم ملاقات کردند. 🔹در سال ۲۰۲۰، در طول همه‌گیری کووید-۱۹، Muzmatch به اولین پلتفرم همسرگزینی مذهبی تبدیل شد که ویژگی تماس ویدئویی رایگان درون برنامه‌ای را فعال کرد. یک بررسی در همان زمان نشان داد که ۸۳ درصد از کاربران این پلتفرم گفته‌اند که به دلیل قرنطینه در تلاش برای داشتن زندگی مشترک هستند. 📍شهزاد یونس در مورد Muzmatch توضیح داده که این برنامه یک برنامه مبتنی بر عکس (مانند Tinder) نیست. در عوض، هدف آن یک پایگاه کاربری از افراد جدی است که به دنبال ازدواج و روابط بوده و مایل به سرمایه‌گذاری زمان و انرژی در این فرآیند هستند. ✍️این برنامه در حال حاضر بیش از ۱,۵ میلیون کاربر در ۲۱۰ کشور جهان دارد. 🌐 تهیه شده در واحد 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
🖤 ذکر لب‌های خسته‌ام این است، یا جوادالائمه ادرکنی ▪️السلام علیک یا جوادالائمه (علیه السلام) 🏴 شهادت جانسوز امام محمدتقی علیه السلام، تسلیت 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
🔴 راه‌اندازی «IslamiNET» توسط بانک الأهلي الإسلامي عمان 🔰 بانک الأهلی عمان در جهت پیشبرد نقشه راه بانک‌داری دیجیتالی، پروژه «IslamiNET» را راه‌اندازی کرد. 🔹یوسف الرواحی، رئیس بانک الأهلي اظهار داشت: IslamiNET به عنوان یک سرویس کارآمد بر خط است که ویژگی بارز آن انطباق با شریعت اسلامی می‌باشد. 📍این سرویس با تکیه بر قدرت پیشرفت های نوآورانه و فناوری، یک پورتال آنلاین دوزبانه است که خدمات متعددی را ارائه می دهد که امکان کنترل دسترسی کاربر را به راحتی فراهم می کند و مشتری را قادر می سازد تا امور بانکی خود را انجام دهد. 👌 ویژگی‌های این سامانه عبارت است از انتقال آسان وجوه، پرداخت های انبوه، WPS و انتقال حقوق، PASI و پرداخت قبض برای مشتریان در بخش شرکتی. 🏦 بانک الأهلي الإسلامي از زمان تأسیس در سال 2013 تلاش داشته ساختار کامل حاکمیت شرعی بانکداری اسلامی را با تشکیل هیئت نظارت شرعی، اداره حسابرسی و انطباق شرعی در شعب خود اجرا کند. 🌐 تهیه شده در واحد 🌐 دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
📘 هشتمین شماره «اسلام و فضای مجازی» منتشر شد 📘 Eighth issue of the “Islam and Cyberspace newsletter” ✅ The eighth issue of the “Islam and Cyberspace newsletter” was published. The newsletter has been prepared and published by the International Unit of the Office of Islamic Studies on Cyberspace (OISC). The main topic of the newsletter is Islamic news on cyberspace. ◀️ اهم اخبار : ـ دکتر هالیس ادمیر: متاورس فرصتی برای اسلام و مسلمانان؛ ـ خودداری فیسبوک و توییتر از حذف 90 درصد از محتوای اسلام‌هراسانه؛ ـ حجت الاسلام نهاوندی: ضرورت نگارش کتاب درباره فقه متاورس. ⬇️ متن کامل این در پست بعدی 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
بولتن انگلیسی شماره هشت.pdf
1.45M
📘 هشتمین شماره «اسلام و فضای مجازی» 📘 Eighth issue of the “Islam and Cyberspace newsletter” 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
6️⃣ گزیده‌ای از سلسله‌جلسات با موضوع: هویت و فضای مجازی (3) 🔺رابطه هویت و فضای مجازی (فضای مجازی در طول بحث جهانی شدن درنظر گرفته شده است.) 🔸همان خطری که از ناحیه جهانی شدن برای هویت ممکن است رخ دهد، درخصوص فضای مجازی نیز تقریباً احساس می‌شود؛ زیرا در ساختار فضای مجازی، نه‌تنها تلاش می‌شود مرزهای بین فرهنگی ازبین رود، بلکه فرهنگ جدید ـ مثلاً تحت‌عنوان فرهنگ جهانی ـ جای فرهنگ اجتماعی را بگیرد. اِشکال این کار آن است که شالوده فرهنگ جهانی برپایه مدرنیسم است. همچنین این فرهنگ، تمایزات فرهنگی و هویتی جوامع را که برای آن‌ها سرمایه است، نادیده می‌گیرد. 🔸هویت جعلی و دروغین در فضای مجازی، یا محصول عدم‌خودآگاهی است یا محصول عقده‌ها و گره‌های روانی؛ البته هویت‌های جعلی همیشه محصول جوامع بسته نیستند؛ گاهی جامعه‌ای که کاربر در آن زندگی می‌کند، جامعه بازی شمرده می‌شود، ولی قوانینی که برای رعایت حقوق و منافع دیگران وضع شده، فرد را آزار می‌دهد و به‌دنبال فضایی است که با هویت ناشناس قانون را نادیده بگیرد. 🔹استفاده از هویت جعلی، نه‌تنها در فضای مجازی، بلکه در فضای حقیقی هم اثرگذار است؛ البته در زندگی مجازی، فرد به‌دنبال عبور از قانون نیست، بلکه تلاش فرد مصروف به بازسازی شخصیت خود براساس آرزوهایی است که دارد. 🔸مشکل در اینجاست که زندگی مجازی، زندگی‌ای خیالی است و تغییر هویت، نه‌تنها اثری در پیشرفت مادی فرد ندارد، بلکه او را از رشد و تعالی معنوی نیز باز می‌دارد (برخی آثار مثبت هم برای این امر می‌توان متصور بود، اما برایند امر آن چیزی است که گفته شد). 🔺اثر تغییر هویت در زندگی حقیقی قابلِ‌توجه است؛ زیرا گستردگی حضور افراد در فضای مجازی، موجب می‌شود میان هویت جعلی و هویت واقعی خلط صورت بگیرد و این خلط در زندگی حقیقی آثار مخربی داشته باشد. زندگی در فضای مجازی با هویت مصنوعی، موجب می‌شود در زندگی حقیقی به خودانزواگری بینجامد. 🔸می‌توان فضای مجازی‌ای داشت که آثار مخرب هویت‌های جعلی یا چندهویتی را کاهش دهد و این به ریل‌گذاری در فضای مجازی وابسته است. زیست مجازی انسان را وارد یک زندگی آشوبناک می‌کند. ⭕️ امروزه نیازمند معماری‌ای برای فضای مجازی هستیم که: 1. مبتنی بر خودآگاهی باشد. 2. مبتنی بر کرامت انسانی باشد. 3. به رشد واقعی انسان در دو بُعد مادی و معنوی کمک کند. تمدن نوین اسلامی، به‌دنبال بازسازی فضای مجازی است، نه کنار گذاشتنِ آن. ✔️ برای دیدن فیلم کامل جلسه دوم، روی لینک زیر کلیک کنید. https://www.aparat.com/v/ls9PI 🔸 تهیه شده در 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
💠عنوان کتاب: کتاب: iMuslims: Rewiring the House of Islam مسلمانان اینترنتی: ارتباط مجدد در خاستگاه اسلام ✍️ نویسنده: گری بونت (Gary Bunt) 📌تحصیلات: دکتری مطالعات اسلامی فضای مجازی، دانشگاه ولز 📆 سال انتشار: دانشگاه کمبریج، 2009 🗒 تعداد صفحات: 358 (بخش دوم) 🔹مهمترین مطالب بیان شده در این کتاب به شرح ذیل می‌باشد: 1️⃣ وبلاگ‌ها و سایت‌ها به عنوان مسئله مورد بحث ما انتخاب شده است. چرا که بسیاری از مسلمانان با دیدن آن‌ها به کتاب‌های آنلاین و شبکه‌های اجتماعی مدّنظر خود دسترسی پیدا می‌کنند. 2️⃣ اینترنت تاثیر چشمگیری در گسترش انواع فعالیت‌های جهادمحور گروه‌هایی مثل القاعده داشته است. این گروه‌ها اینترنت را به عنوان ابزار لجستیکی و تبلیغاتی خود انتخاب کرده‌اند. 3️⃣ این کتاب در تلاش است تا نشان دهد گرچه فعالیت‌های گروه‌های جهادی جنبه مهمی از زندگی مسلمانان است و به توجه و درک بیشتری نیاز دارد، اما به هیچ وجه تصویر کاملی از اسلام و فضای مجازی را تبیین نمی‌کنند. 🌐 تهیه شده در واحد 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
🌐آیا با دیپ‌فیک( Deepfake) سرنوشت هوش‌مصنوعی مانند دینامیت می‌شود ؟ ✍️ مجتبی نیازی ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🔺 در دهه‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته و در حوزه‌های گوناگونی استفاده شده است. این تکنولوژی ، منجر به تغیرات بسیار مثبتی در همه ی علوم شده ؛ لکن این همه‌ی ماجرا نیست و مانند بسیاری از تکنولوژی‌های جهان ، انسان مترصد است که آن را به انحراف بکشد. 🔺 و اپلیکیشن‌های طراحی‌شده برای دیپ فیک که بر پایه هوش مصنوعی ایجاد شده‌اند، برای جایگزین کردن چهره یک فرد با چهره فرد دیگری آموزش داده شده‌اند. در بسیاری موارد از چهره افراد مشهور است که سوءاستفاده می‌شود . به نوعی این فناوری می‌تواند حرکات متنوعی اعم از صحبت کردن ، راه رفتن ، غم و شادی را تقلید کند ، بدون اینکه شخص صاحب هویت ، خبری داشته باشد . 🔺 برخی از پژوهشگران این تکنولوژی را بزرگترین ابزار جعل تاریخ می دانند ، ابزاری عمومی که به شخص اجازه می دهد با چند عکس ، دست به یک جعل در سطح گسترده بزند 🔺با دیپ‌فیک در آینده ای نزدیک تشخیص ویدیو های جعلی از واقعی تبدیل به کار غیرممکنی خواهد شد ، ترس مهمی که در اذهان توسعه دهندگان هوش مصنوعی ایجاد شده ، شباهت روند منحرف شدن بسیاری از تکنولوژی‌ها از‌جمله با است. در مصاحبه با یک نشریه فرانسوی قصد خود از تولید دینامیت را کنجکاوی و تسهیل در پل‌سازی عنوان‌ کرد . اما ابزاری برای کشتار و نابودی بسیاری از انسان‌ها شد؛ سوال مهم این است که هوش مصنوعی که یک تکنولوژی برای توسعه و پیشرفت در و می‌باشد با دیپ‌فیک باعث نابودی بسیاری از انسان ها خواهد شد ؟ ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
💢 7️⃣ سایت اسلام آنلاین (Islamonline.net) (بخش پایانی) ✍️ متفکر مسلمان آقای یوسف قرضاوی در سال 2005 این سایت را راه‌اندازی کرد و شعار آن را اعتبار و امتیاز قرار داد. او در حال حاضر همراه انجمن خیریه البلاغ قطر این سایت را اداره می‌کند. 📍در نگاه اول شاید گفته شود چون این سایت متعلق به یوسف قرضاوی است پس محتوای بارگزاری شده در آن با گرایش‌های دینی و سیاسی خاص منتشر می شود، اما اینگونه نیست و از سایر متفکران و نویسندگان نیز مطالبی منتشر می شود. 🔹برای نمونه مصاحبه با جامعه شناسی ایرانی با نام «آصف بیات» درباره پسا اسلام‌گرایی را منتشر کرده است. یا مطلبی از «لوای صفی» درباره اسلام و دولت سکولار در سایت بارگزاری کرده است. 🔸تنوع مطالب موجود در سایت با گرایش های سیاسی و فکری متفاوت سبب جذب مخاطب از گروه های مختلف شده است. 👌 دفتر مرکزی اسلام آنلاین در دوحه است اما محتوای آن در قاهره هدایت می شود. 1500 خبرنگار، مشاور و پژوهشگر اسلامی از سراسر جهان با این وب سایت همکاری دارند. 🌐 تهیه شده در واحد 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
گزارش نشست دکتر عصفور ـ فارسی.pdf
230K
🔰سیزدهمین نشست از سلسله نشست‌های بین‌المللی دین و فضای مجازی با عنوان «نقش هوش مصنوعی و سامانه‌های هوشمند در اجتهاد» با حضور حجت الاسلام دکتر الشیخ عبدالمجيد العصفور از بحرین برگزار شد. 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
یکصد و چهارمین نشست؛ دفع ضرر.pdf
371.4K
◀️ یکصد و چهاردهمین نشست از سلسله نشست‌های علمی دین و فضای مجازی با موضوع "بررسی قاعده دفع ضرر محتمل با تاکید بر مسایل فضای مجازی" با حضور حجت الاسلام و المسلمین ابوالحسن حسنی، کارشناس فقه فضای مجازی در دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی برگزار شد. 👆گزارش خبری کامل این نشست علمی را بخوانید. 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با متفاوت است 🎙 حجت الاسلام انبیایی در جنگ روانی به مغز کاری نداریم به ساختار ذهنی و روش استنتاج آن کاری نداریم . صرفا با اطلاعات غلط، تصمیمی را می گیرد که ما می خواهیم اما در جنگ شناحتی ... 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
بلاک چین و حریم خصوصی.docx
18K
💠 " فقه بلاک چین" 📚📚 . . ⏪ با عنوان «تحلیل و تطبیق حقوق حریم خصوصی در بلاک چین» (قالب پیشنهادی: ) . . 👈 برای آشنایی با و سؤالات فرعی موضوع پیشنهادی، فایل را مطالعه کنید! 👈 واحد پژوهش دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی، از انجام پژوهش های پیشنهادی توسط پژوهشگران محترم، حمایت علمی، مادی و معنوی بعمل می آورد. ☑️ تهیه شده در میز " مسأله شناسی" واحد پژوهش دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi