eitaa logo
پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم)
2.4هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
204 ویدیو
77 فایل
پژوهشگاه فضای مجازی _ پردیس قم ارتباط با ادمین : @pardisQom45
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰سلسله درس گفتارهای فضای مجازی و تمدن نوین اسلامی 🔶با حضور: حجت الاسلام دکتر رضا غلامی . رئیس موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم . پژوهشگر و مدرس عرصه ی فلسفه ی سیاسی و مطالعات فرهنگی ✔️جلسه اول: فلسفه فضای مجازی https://www.aparat.com/v/n3vGR ✔️جلسه دوم: هویت و فضای مجازی https://www.aparat.com/v/ls9PI ✔️جلسه سوم : آزادی و فضای مجازی https://www.aparat.com/v/Pesjk ✔️جلسه چهارم : عدالت و فضای مجازی https://www.aparat.com/v/UNV1P ✔️جلسه پنجم: اخلاق و فضای مجازی https://www.aparat.com/v/B7P9D ✔️جلسه ششم : شریعت و فضای مجازی https://www.aparat.com/v/RP8Wu ✔️جلسه هفتم : فضای مجازی به مثابه تمدن تازه بشری https://www.aparat.com/v/WKRPk ✔️جلسه هشتم: چشم انداز فضای مجازی در تمدن اسلامی https://www.aparat.com/v/jw2Sn ✔️جلسه نهم: تمدن نوین اسلامی و فضای مجازی https://www.aparat.com/v/6kL3j ✔️جلسه دهم : جمهوری اسلامی و حکمرانی بر فضای مجازی https://aparat.com/v/x6MDX 🌐 دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
⭕️ هشدار دار الافتای مصر به یوتیوبرها درباره رواج بی‌اخلاقی 🔹دارالافتای مصر نظر خود را در مورد محتوای ارائه شده توسط یوتیوبرها در پلتفرم های رسانه های اجتماعی منتشر کرد و از آنها خواست به دلیل تأثیر این ویدئوها بر مخاطبان، مسائل شخصی خود را در آن منتشر نکنند. 🔸در این بیانیه آمده است: «یوتیوبرها امور روزمره خانواده خود را منتشر می کنند که اطلاع رسانی این امور برای جلب نظر دیگران و گرفتن لایک بیشتر جایز نیست، زیرا مفاسد زیادی را به‌دنبال دارد. 📍در این بیانیه با استناد به آیه «إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ» آمده است که گسترش فسق در جامعه جنایتی است که خداوند متعال نسبت به آن هشدار داده است. 📚براساس قانون شماره 175 مربوط به مبارزه با جرایم فناوری اطلاعات مصر، انتشار اطلاعات گمراه کننده جرم بوده و مجازات‌هایی برای آن در نظر گرفته شده است. ✍️ یوتیو‌برها کسانی هستند که از YouTube استفاده می‌کنند و ویدیوهایی در موضوعات مختلف ایجاد می‌کنند. آنها بواسطه افزایش بازدید پست‌ها درآمد بالایی کسب می کنند. 🌐 تهیه شده در واحد 🌐 دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
💠 سیزدهمین کرسی ترویجی ارائه و نقد علمی مقالات مرتبط با جشنواره بین المللی "دین و فضای مجازی" 🔹 با ارائه: سرکار خانم زهره مراد نجف آبادی پژوهشگر و مدرس حوزوی 🔻با موضوع: "تحلیل و مقایسه رویکردهای فقه فردی و فقه حکومتی در مواجهه با مسائل نوپدید(مطالعه موردی رمزارز)" 🔹 ناقدین: حجت الاسلام سجاد فرح دل پژوهشگر و مدرس حوزه علمیه قم جناب آقای روح الله شمسی کوشکی پژوهشگر و مسئول واحد پژوهش دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی 📅 زمان: سه‌شنبه، ۳۱ خرداد ۱۴۰۱، ساعت ۱۰ صبح لینک ورود به جلسه: https://daneh.ir/demo2/mod/lmskaranskyroomtwo/view.php?id=8599 🌐 دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
3️⃣گزیده جلسه ۱ از سلسله‌جلسات 🔺فضای مجازی تعارضی با هستی‌شناسی توحیدی ندارد؛ چون فضای مجازی هم یکی از مخلوقات و آیات الهی شمرده می‌شود. در این فضا هیچ اتفاقی خارج از خالقیت و ربوبیت الهی رخ نمی‌دهد. ممکن است بخشی از فضای مجازی، باطل (مقابل حق و صدق) باشد، اما به این معنا نیست که اتفاقی خارج از تسلط و حکومت الهی روی می‌دهد. 🔺امکان شناخت فضای مجازی با منابع و روش‌های رایج در فضای غیرمجازی وجود دارد؛ لذا به یافتن معرفت‌شناسی جدیدی نیاز ندارد، اما این فضا، بنای وفاداری بر صدق ندارد. همچنین، فضای مجازی موجّه بودن را برای خودش خط قرمزی تلقی نمی‌کند. 🔺فضای مجازی زبان خاص خودش را تولید می‌کند و فهم آن در گرو شناخت اختصاصی فضای مجازی است. البته با زبان‌های رایج دنیا منافاتی ندارد و از آن گرفته شده است، اما به آن تخصیص زده است. این زبان، هم بُعد آشکار دارد و هم بُعد رمزآلود. 🔺فضای مجازی از این بابت که در یک بستر سخت‌افزاری و فنّیِ فیزیکال شکل می‌گیرد، محدود است، اما از این نظر که با خیال انسان ارتباط دارد و خیال هم نامحدود است، می‌تواند نامحدود هم تلقی شود، ولی این نامحدود بودن نسبی است. 🔺فضای مجازی و فضای غیرمجازی، دو دنیا در عرض هم نیستند، بلکه رابطه منطقی بین آن‌ها، عموم و خصوص مطلق است (فضای مجازی در طول فضای غیرمجازی قرار گرفته است). این مسئله منافاتی با وضع قوانین و قواعد متفاوت با فضای غیرمجازی ندارد. 🔺نقطه کانونی در فضای مجازی، گسترش نظام سرمایه‌داری و تضمین حیات آن است. 🔺زیست انسان در فضای مجازی، آکواریومی است و سرّ و خفا در آن بی‌معناست؛ لذا انسان در این فضا پیش‌بینی‌پذیر و قابل‌مدیریت است. پس سبک زندگی جدیدی به وجود می‌آید که در راستای منویات نظام سرمایه‌داری است و نتیجه آن، تبدیل جهان به بازار مصرفی یکدست و تولید ثروت بیشتر و بیشتر است. در عین حال که انسان تصور می‌کند در این فضا آزاد است، اما آزادی در چارچوب نظام سرمایه‌داری تحقق پیدا می‌کند. 🔺بشر با سرعت بیشتری به سمت یکدست شدن و حذف فرهنگ‌ها و سنت‌های خرد می‌رود و نیز به سوی جهانی شدنی که این فضا را در دست برخی که خودشان را صاحبان فضای مجازی معرفی می‌کنند، سوق می‌یابد. ازاین‌رو، این شرکت‌های غول و چندملیتی هستند که قوانین این فضا را وضع می‌کنند و دولت‌ها و ملت‌ها نقشی در آن ندارند. پس با استبداد همه‌جانبه و پنهان روبه‌رو هستیم. 🔺ارزش‌ها و ضدارزش‌ها براساس معادلات فایده و سود مشخص می‌شوند؛ اما مفهوم فایده و سود، مفهوم نسبی است. فضای مجازی تصرف‌پذیر است. فضای مجازی فوایدی مانند سرعت بخشیدن به ارتباطات در اقصی نقاط جهان، رفاه بخشیدن و... دارد. ✔️ برای دیدن فیلم کامل جلسه اول،کلیک کنید. 🔸 تهیه شده در 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
💢 7️⃣ سایت اسلام آنلاین (Islamonline.net) (بخش نخست) 🌐 این سایت، یک پایگاه اینترنتی اسلامی است که ماموریت خود را ایجاد وب سایتی اسلامی برای ارائه خدمات به مسلمانان و غیر مسلمانان معرفی می‌کند. مقر آن در دوحه قطر است. ✍️ متفکر مسلمان آقای یوسف قرضاوی در سال 2005 این سایت را راه‌اندازی کرد و شعار آن را اعتبار و امتیاز قرار داد. او در حال حاضر همراه انجمن خیریه البلاغ قطر این سایت را اداره می‌کند. 📍بنابر اطلاعات سایت الکسا، اسلام آنلاین یکی از پربیننده‌ترین سایت‌های مسلمانان می باشد. رتبه آن 3500 در سطح جهان و در مصر رتبه 210 را دارا می‌باشد. 🔹این وب‌گاه اینترنتی دارای دو بخش انگلیسی و عربی است. بخش انگلیسی از موضوعات ذیل تشکیل شده است: اخبار، شریعت زنده، عمق سیاست، خوانش اسلام، خانواده، هنر و فرهنگ، جوانان، مسلمانان اروپا و رادیو اسلام آنلاین. 🔸قسمت جذاب این بخش، امکان طرح سوالات فقهی و گرفتن پاسخ از متخصصان این حوزه است. در هر هفته زمانی نیز تعیین شده که کارشناس فقه بصورت زنده و برخط پاسخگوی سوالات فقهی کاربران باشد. 👌بخش عربی سایت نیز علاوه بر امکانات بخش انگلیسی، شامل بخش‌هایی مانند: مدارک، اسلامی‌ها (ویژه جنبش های اسلامی و اخوان المسلمین)، حوا و آدم، علوم و تندرستی است. 🌐 تهیه شده در واحد 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
4⃣ گزیده‌ای از سلسله‌جلسات با موضوع: هویت و فضای مجازی (1) 🔺هویت: مجموعه ممیّزاتی که فرد را از سایر افراد انسانی جدا می‌کند؛ مانند شناسنامه فرد. 👈پرسش از هویت، یکی از مهم‌ترین و پرمناقشه‌ترین پرسش‌هایی است که در حوزه مباحث انسان‌شناختی مطرح شده است. 🔺هویت نوعی: این نوع هویت که ما را از سایر مخلوقات عالم متمایز می‌سازد، عبارت است از: خودآگاهی انسان از وجود خود، شعور خود و گوهر وجود خود، در عالمی که درآن به‌سر می‌برد و همچنین در رابطه‌اش با این عالَم. 🔺هویت شخصی: انسان به‌دنبال تمایزبخشی خود با دیگر انسان‌هاست. آن خودآگاهی درخصوص ویژگی‌های متمایز شخصی، که از اطلاعات شناسنامه‌ای عمیق‌تر است. از هویت نوعی و هویت شخصی درمی‌یابیم که هویت را نمی‌توان به شخص تحمیل کرد. هویتی ماندگار است که محصول خودآگاهی باشد؛ زیرا چنانچه هویت با خودآگاهی شکل گیرد، قوّه محرکه انسان می‌شود. درباب هویت اجتماعی بیان مقدماتی لازم است: جامعه از تجمع افراد شکل می‌گیرد و اگر این تجمع وجه اتحادی پیدا کرد، موجود جدیدی را به نام «جامعه» خلق می‌کند که در عرض فرد، صاحب اصالت است. اگر توانستیم جامعه را اصیل بدانیم، می‌توانیم برای آن، هویت مستقل از فرد قایل باشیم و اگر چنین شد، جامعه نیز مانند انسان روح دارد، شقاوت و سعادت دارد و... . با دقت در قرآن کریم می‌بینیم افزون‌بر فرد، جامعه نیز مورد تخاطب قرار گرفته و مثلاً برای امت، اجل و سعادت و شقاوت تعیین شده است. 🔺هویت اجتماعی: خودآگاهی جامعه از جوهر وجودی، تمایلات، استعدادها، نواقص و از همه مهم‌تر، مقصد و مسیری است که در آن قرار دارد و آن را از جوامع دیگر متمایز می‌کند. آنچه با ‌عنوان هویت دینی، هویت مذهبی، هویت نژادی، هویت ملی و... مطرح است، در طول هویت اجتماعی قرار دارد. عنصرِ هویت‌ساز در جامعه، فرهنگ است. ✔️ برای دیدن فیلم کامل جلسه دوم، روی لینک زیر کلیک کنید. https://www.aparat.com/v/ls9PI 🔸 تهیه شده در 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
« مدل جدید از حکمرانی جهانی را در دنیا شکل می‌دهد» رییس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در مورد فضای مجازی افزود: در این جلسه نکاتی را رهبر انقلاب مطرح کردند که برای همه ما تکالیفی را ایجاد کرد. وی ادامه داد: رهبر انقلاب در این جلسه فرمودند"فضای سایبری مدل جدید از حکمرانی جهانی است که در این فضا دنیا شکل می‌گیرد و مدل حکمرانی جهان و کشورها را تغییر می‌دهد و ما باید به دنبال مدل جدید حکومتی از حکومت اسلامی در فضای سایبر برویم." https://www.isna.ir/news/96121206510 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡کار رسانه‌ای؛ وظیفه‌ای برای همه! 🔻ماجرای عجیب آدم‌های مذهبی و انقلابی که در ، صفحات خوب و مفید رو در حد لایک و فالو کردن، حمایت نمی‌کنند! 🎙 حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
💢 4️⃣1️⃣ تسهیل ازدواج با Muzmatch (بخش نخست) 🔰در بسیاری از جوامع و با توجه به تغییرات اجتماعی و فرهنگی دهه‌های اخیر، ازدواج برای بسیاری از افراد از جمله مسلمانان تبدیل به کاری مشکل شده و این امر سبب شده که وب‌سایت‌هایی برای پیدا کردن زوج مناسب به وجود بیایند. 📍شرکت Muzmatch یکی از همین وب‌سایت‌ها است که با بهره‌گیری از تجارب وب‌سایت‌های مشابه و درک نیازهای مسلمانان ساکن بریتانیا تلاش کرده که یافتن همسر را برای مسلمانان آسان‌تر کند. 🔹شهزاد یونس در سال 2015 این وب سایت را راه‌اندازی کرد. تفاوتی که Muzmatch با وب‌سایت‌های مشابه داشت، مکانیسم جدیدی بود که برای اعضای خود به کار گرفته بود. این امکان ناشناس ماندن کامل را برای همه اعضای خود فراهم می‌کرد. 🔸برنامه Muzmatch اولین برنامه اسلامی بود که به اعضای آن اجازه داد تا یک همراه یا ولی را که می‌تواند پیام‌های ارسال شده به پروفایل را نظارت کند، وارد این برنامه کنند. 📆 در سال ۲۰۱۶، این پلتفرم امکان تأیید حساب از طریق تصویر سِلفی را معرفی کرد تا مطمئن شود همه افراد در برنامه تأیید شده‌ و واقعی هستند. 🌐 تهیه شده در واحد 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
⬅️ سیزدهمین کرسی ترویجی ارائه مقالات مرتبط با جشنواره بین‌المللی «دین و فضای مجازی» با موضوع «تحلیل و مقایسه رویکردهای فقه فردی و فقه حکومتی در مواجهه با مسائل نوپدید(مطالعه موردی رمزارز)» با ارائه مؤلف مقاله سرکار خانم زهره مراد نجف‌آبادی، پژوهشگر و مدرس حوزوی و نقد اساتید معزز حجت‌الاسلام سجاد فرح‌دل، پژوهشگر و مدرس حوزه علمیه قم و روح‌الله شمسی کوشکی، پژوهشگر و مسئول واحد پژوهش دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی برگزار شد. 👇مطالعه متن کامل گزارش خبری این کرسی در پست بعدی 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
کرسی13.pdf
464.6K
💠 سیزدهمین کرسی ترویجی ارائه و نقد علمی مقالات مرتبط با جشنواره بین المللی "دین و فضای مجازی" برگزار شد. 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
⬅️یکصد و سیزدهمین نشست از سلسله نشست‌های «دین و فضای مجازی» با موضوع «بررسی فقهی معاملات آتی رمزارز (فیوچرز)» با ارائه حجت‌ الاسلام والمسلمین دکتر مهدی خطیبی، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، به همت دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی، برگزار شد. 🔰مطالعه متن کامل گزارش خبری این نشست در پست بعدی 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
بررسی فقهی معاملات آتی رمزارز (فیوچرز).pdf
371K
یکصد و سیزدهمین نشست از سلسله نشست‌های «دین و فضای مجازی» با موضوع «بررسی فقهی معاملات آتی رمزارز (فیوچرز)» برگزار شد. 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
💠عنوان کتاب: کتاب: iMuslims: Rewiring the House of Islam مسلمانان اینترنتی: ارتباط مجدد در خاستگاه اسلام ✍️ نویسنده: گری بونت (Gary Bunt) 📌تحصیلات: دکتری مطالعات اسلامی فضای مجازی، دانشگاه ولز 📆 سال انتشار: دانشگاه کمبریج، 2009 🗒 تعداد صفحات: 358 (بخش نخست) 🔰استفاده از اینترنت تأثیر تحول آفرین و گسترده‌ای بر چگونگی پایبندی مسلمانان به اسلام، نحوه معرفی اسلام به جهان و همچنین درک جوامع مسلمان از خود و هم کیشان خود دارد. 📍کتاب حاضر یک مطالعه برون دینی است که با تبیین پدیده‌های خاص و گرته برداری از عناصر اصلی اسلام، و با رصد مداوم بر طیف وسیعی از مطالب فضای مجازی، بدنبال ارائه شاخص، روند و تبیین تغییرات جهان اسلام در فضای سایبری است. 🔸 پرسش اصلی نویسنده آن است که چگونه مسلمانان اینترنتی از محیط‌های مجازی اسلامی استفاده می‌کنند. پاسخ به این پرسش نیازمند درک سیر تغییر و تحول جوامع مسلمان در مواجهه با پیشرفت فناوری است. 🔹مهمترین مطالب بیان شده در این کتاب به شرح ذیل می‌باشد: 1️⃣ پس از بررسی تاثیر دیجیتالی سازی در روند ایجاد تغییرات در نحوه پردازش، شبکه‌سازی و انتشار اطلاعات در مورد اسلام و مسلمانان به این نتیجه رسیده می‌شود که بسیاری از مسلمانان ، مستقیماً تحت تأثیر اینترنت قرار نمی‌گیرند. ✍️ ادامه دارد... 🌐 تهیه شده در واحد 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
🔰سلسله درس گفتارهای اخلاق فضای مجازی برمبنای اخلاق اسلامی 🔶با حضور جناب آقای محمدمهدی نصرهرندی مدیر گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی ✅ ۱۳ تیر الی ۲۸شهریور ۱۴۰۱ 👈 روزهای دوشنبه ساعت ۱۰ وارد لینک شده، روی گزینه «ورود به عنوان مهمان» کلیک کنید و سپس وارد کلاس شوید. https://daneh.ir/demo2/mod/lmskaranskyroomtwo/view.php?id=8599 ✔️جهت ثبت‌نام و اطلاع از نحوه دریافت گواهی شرکت در دوره، به آیدی @oisc_rooydad در ایتا پیام دهید. 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
🔰سلسله نشست های الگوی فقهی بازی های رایانه ای 🔹روش موضوع شناسی مسائل مستحدثه با تطبیق بر بازی های رایانه ای 🔸ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین محمد علی خادمی کوشا 🔸مکان حضوری: ساختمان دبیرخانه انجمن های حوزه پخش زنده: noo.rs/r2esb سایت انجمن: http://cssa.ir/ 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
🔰 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی،برای انجام پروژه های تحقیقاتی خود، اقدام به جذب محقق و پژوهشگر در حوزه های مختلف علوم انسانی- اسلامی و فضای مجازی می کند. ⬅️ مهلت ثبت نام و ارسال رزومه برای علاقه‌مندان تا بیستم تیر ماه سال جاری اعلام شده است. 🔹جذب پژوهشگر با توجه به رزومه پژوهشی افراد انجام شده و از پژوهش ها در فرآیند سیاست گذاری، تصمیم سازی و مقرره گذاری فضای مجازی در شورای عالی فضای مجازی، استفاده خواهد شد. 📌علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ارسال رزومه می‌توانند از راه‌های زیر اقدام کنند. ➖ آی دی ایتا : @mojtabaniazi ➖ ایمیل : mojtabaniazi7766@gmail.com 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
⭕️ شکایت «امان» از توییتر به‌دلیل انتشار محتوای نفرت‌انگیز علیه مسلمانان 🔰انجمن استرالیایی حمایت از مسلمانان «امان» شکایت خود را مبنی بر عدم حذف محتوای ضد اسلامی توسط توییتر به کمیسیون حقوق بشر کوئینزلند استرالیا ارائه داد. 🔹این انجمن مدعی است که توییتر به‌عنوان انتشار دهنده پست‌ها در زمینه محتوای آنها نیز مسئول است. 🔻این انجمن اعلام می دارد علیرغم تذکرهای بسیار نسبت به حذف پست‌هایی با مضامین «قرآن راهنمای تروریست‌ها»، «رمضان ماه کشتن کفار» ولی این شبکه هیچ واکنشی نشان نداده است. 🔸براساس قوانین استرالیا درباره محتوای منتشر شده در شبکه های اجتماعی، باید شرکت ها قوانین ضد تبعیض نژادی و عدم توهین به سایر اقوام و ادیان را رعایت کنند. 📍این شکایت در حالی انجام شده که براساس سیاست‌های خود توییتر، کاربران نمی‌توانند بر اساس نژاد، قومیت، جنسیت و وابستگی مذهبی، خشونت علیه دیگران را ترویج یا مستقیماً به دیگران حمله کرده یا تهدید کنند. ✍️ ریتا مارکول وکیل این انجمن می‌افزاید: علیرغم تعامل با توییتر از ژوئیه 2020 تا ژوئیه 2021 درباره حذف اینگونه پست‌ها ولی واکنش قابل توجهی از توییتر دریافت نکرده است. 🌐 تهیه شده در واحد 🌐 دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
🔰فراخوان ارسال رزومه در حوزه مطالعات اسلامی زنان، خانواده و فضای مجازی توسط دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی، منتشر شد. 🔻دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی، به منظور پشتیبانی علمی و رفع خلأ های پژوهشی در فرآیند سیاست گذاری و تصمیم سازی شورای عالی فضای مجازی در حوزه مطالعات اسلامی زنان، خانواده و فضای مجازی، اقدام به جذب پژوهشگر با رزومه مرتبط می‌کند. 🔹مهلت ثبت نام و ارسال رزومه برای علاقه‌مندان تا بیستم تیر ماه سال جاری اعلام شده است. 🔸جذب پژوهشگر با توجه به رزومه پژوهشی افراد انجام شده و از پژوهش ها در فرآیند سیاست گذاری، تصمیم سازی و مقرره گذاری فضای مجازی در شورای عالی فضای مجازی، استفاده خواهد شد. 📌علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ارسال رزومه می‌توانند از راه‌های زیر اقدام کنند. آی دی ایتا : @mojtabaniazi ایمیل : mojtabaniazi7766@gmail.com 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 حجت‌الاسلام استاد درس خارج حوزه علمیه در گفت‌وگو با دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی : 🔺فضای مجازی قابلیت واداری ثانوی طبیعی دارد. اگر فکر الهی در پشتوانه‌‌ی این تفکر و تربیت نباشد، انسان مبتلا به فساد و انحراف می‌شود. ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
5⃣ گزیده‌ای از سلسله‌جلسات با موضوع: هویت و فضای مجازی (2) 🔺فرهنگ: مجموعه‌ای است درهم‌تنیده و اکتسابی، حاوی اندیشه، عاطفه و عمل، که در دو بُعد مادی و معنوی در بستر زمانی و مکانی مشخص به‌نحو فرایندی شکل گرفته است. فرهنگ در ضمیر ناخودآگاه نهادینه شده و به انسان و جامعه، معنا، یک‌رنگی و هویت می‌بخشد. جامعه‌ای که فرهنگ مستقل‌تر و قوی‌تری دارد، هویت قوی‌تر خواهد داشت. 🔺فرهنگ اسلامی: مجموعه‌ای هویت‌زا و وحدت‌آفرین در عرصه‌های اندیشه، علم، هنر، زبان، مناسک، آیین‌ها، شیوه زندگی فردی و اجتماعی که زاییده ایمان و آموزه‌های اسلامی و عقل بوده، در چهارچوب عقاید، اخلاق، احکام اسلامی و عقل به‌وسیله خلاقیت و تعاملات اجتماعی و نیز تحولات عصری و مکانی، جلوه‌های متنوع و متکثری می‌پذیرد. با وجود این‌که شریعت اسلامی وحدت‌بخش است، اما همان‌طورکه فرهنگ اسلامی به‌وسیله خلاقیت و تعاملات اجتماعی و نیز تحولات عصری و مکانی، جلوه‌های متنوع و متکثری می‌پذیرد، هویت اجتماعی مسلمانان نیز تنوع و تکثرپذیر است و منافاتی با این‌ مسئله ندارد که همه از اصول مشترکی پیروی کنیم. 🔸فرهنگ و تمدن اسلامی، به سمت کم‌رنگ کردن تکثّر هویتی و غلبه دادن هویت جمعی بر هویت شخصی حرکت نمی‌کند. اما این تکثر در لایه‌های پیرامونی هسته سختِ فرهنگ اسلامی شکل می‌گیرد، نه در هسته سخت، و لزوماً ذیل جهان‌بینی الهی به‌وجود می‌آید. ✅ آیاتی از قرآن کریم نشان‌دهنده از‌بین نبردن تکثرهاست: 👈«يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا» (حجرات: ۱۳). 👈«وَمِنْ آيَاتِهِ خَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافُ أَلْسِنَتِكُمْ وَأَلْوَانِكُمْ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِلْعَالِمِينَ» (روم: ۲۲). 👈«وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ» (ابراهیم: ۴). اسلام افزون‌بر این‌که به‌دنبال یکسان‌سازی انسان‌های مسلمان نیست، به دنبال یکسان‌سازی جوامع اسلامی هم نیست. جوامع هم می‌توانند تکثر داشته باشند. ✔️ برای دیدن فیلم کامل جلسه دوم، روی لینک زیر کلیک کنید. https://www.aparat.com/v/ls9PI 🔸 تهیه شده در 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
بلاک چین و مالکیت فکری.pdf
105.7K
💠 " فقه بلاک چین" 📚📚 . . ⏪ با عنوان «تحلیل و تطبیق حقوق مالکیت فکری در بلاک چین» (قالب پیشنهادی: ) . . 👈 برای آشنایی با و سؤالات فرعی موضوع پیشنهادی، فایل را مطالعه کنید! 👈 واحد پژوهش دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی، از انجام پژوهش های پیشنهادی توسط پژوهشگران محترم، حمایت علمی، مادی و معنوی بعمل می آورد. ☑️ تهیه شده در میز " مسأله شناسی" واحد پژوهش دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
یکصد و چهاردهمین نشست از سلسله‌نشست‌های علمی دین و فضای مجازی 🔺با موضوع: بررسی قاعده دفع ضرر محتمل با تأکید بر مسائل فضای مجازی 🔸 با حضور: حجت‌الاسلام و المسلمین ابوالحسن حسنی کارشناس فقه فضای مجازی 📆 پنجشنبه ۹ تیر ۱۴۰۱ 🕙 ساعت ۱۱ صبح 📡 پخش زنده(با ترافیک رایگان): http://heyatonline.ir/graaph ⭕️ نشست به صورت مجازی برگزار می گردد. جهت کسب اطلاعات بیشتر به آیدی @oisc_rooydad در پیام‌رسان ایتا مراجعه کنید. 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
🔎چیستی و فرایند زیست خبری سالم و ایده‌آل! 🔸در مواجهه با اخبار روزمره، با سه گروه از مردم مواجه هستیم که از تعداد گروه نخست باید کاست و کمیت گروه دوم و کیفیت گروه سوم را باید افزایش داد. 1️⃣رسانه‌خوان ها: این گروه بیشتر به دنبال پرسه‌زنی و هستند و فقط می‌خوانند و متعجب می‌شوند و فوروارد می‌کنند. 2️⃣رسانه‌دان ها: این صنف هم می‌خوانند و هم تحلیل می‌کنند. دروازه‌بانی خبر از ویژگی های این صنف از اهالی رسانه است. 3️⃣رسانه‌بان ها: این افراد هم می‌خوانند، هم تحلیل و دروازه‌بانی خبر انجام می‌دهند و هم در پی جریان سازی و هستند و به اصطلاح، رصد و محیط بانی هم می‌کنند. 🔹برای این هدف، در گام نخست، مکث و تامل و تفکر درباره چیستی و چرایی خبر هنگام مواجهه اولیه و در گام بعدی را با جستجوی ساده از منابع اصلی یا جستجوی معکوس در مواقع عکس و فیلم بایستی در دستور کار قرار دهیم. 🔸در همین رابطه گفتنی است اگرچه بیش از 60 جلد کتاب نوشته ولی اغلب دانشجویان ارتباطات وی را با جمله معروف که در سال 1940 نگاشت ، می شناسند: چه کسی ، چه چیزی را ، از چه مجرایی ، و به چه کسی و با چه تاثیری می گوید. 🔹در مواجهه با هر متن یا پیام رسانه‌ای در عصری که به و اشباع اطلاعاتی مبتلاست و راست و دروغ مخلوط شده و اخبار جعلی(disinformation) قدرت مانور بالایی یافته اند، مکث، تحلیل و راستی‌آزمایی فرایند زیست سالم و مصرف مناسب به شمار می‌رود. 🔸این فرایند، صرفا سنگ محکی برای خبر درست از غلط نیست و حتی برای تشخیص خبر خوب از خبر بد نیز بکار می‌رود. با اینکه در عصر رسانه دچار تحول جدی شده و معرفت از حالت عمودی بدیهی_نظری، بصورت افقی و شبکه‌ای درآمده و انسجام‌ اطلاعاتی جایگاه مبناگرایی معرفتی را تنگ کرده است، اما همچنان می‌توان از ساحت معرفت و حقیقت دفاع نمود و رژیم مصرف سالمی را تجربه کرد. ✍️علیرضا محمدلو، کارشناس و پژوهشگر رسانه و سردبیر پایگاه خبری 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
⭕️ نظارت مصر بر محتوای منتشر شده توسط پلتفرم‌های اینترنتی پخش فیلم 🔰رئیس شورای عالی تنظیم مقررات رسانه‌ها در مصر بیان کرد: این شورا در حال تدوین سندی است تا نظارت‌های اخلاقی و قانونی را بر محتوای منتشر شده توسط پلتفرم‌های پخش تلویزیونی اینترنتی مانند «نتفلیکس» و «شاهد» اعمال کند. 🔹الصحفي كرم جبر تأکید کرد: انتشار محتوایی که همجنس‌بازی یا خشونت را ترویج می‌کند، از نظر قانونی و اجتماعی قابل قبول نیست. 🔸وی خاطرنشان کرد: پلتفرم‌های پخش تلویزیونی پولی نمی‌توانند بدون تایید شورای عالی مقررات رسانه‌ای در مصر فعالیت کنند و این شورا به دنبال دستیابی به قانونی است که بتواند تعادلی را بین آزادی رسانه‌ها و حفظ فرهنگ، اخلاق، ارزش ها و قوانین مصر ایجاد کند. 📍او همچنین خبر داد که در همین راستا این شورا دیداری را با نمایندگان شرکت «نتفلیکس» داشته و نسبت به رعایت قوانین و ارزش‌های مصر با آنها گفتگو کرده است. ✍️ شورای عالی تنظیم مقررات رسانه‌‌ای در مصر بالاترین نهاد قانون‌گذاری و نظارت بر محتوای رسانه‌ای در مصر می‌باشد. 🌐 تهیه شده در واحد 🌐 دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi