eitaa logo
افق مبین||سید محمد هاشمی
1.2هزار دنبال‌کننده
589 عکس
142 ویدیو
12 فایل
تاملات، نوشته ها و جلسات سید محمد هاشمی، طلبه حوزه علمیه قم ارتباط با بنده: @SMHashemi128
مشاهده در ایتا
دانلود
🕌 عملی شریف برای شب بیست و دوم ماه مبارک رجب (امشب) ⭕️ مرحوم در کتاب شریف به روایت از رسول الله (ص) نمازی برای شب بیست و دوم رجب بیان می کند. در این روایت پیامبر فرموده است هر که این نماز را به جا آورد قبل از مرگ مقام خود در را خواهد دید. نحوه انجام: 🔅8رکعت (4 نماز دو رکعتی) 🔺هررکعت:حمد(1)+کافرون(7) 👈بعدازنماز:صلوات(10)+استغفار(10) 🖊 متن روایت در اقبال: وجدناه في كتب فتح الأبواب إلى دار الثواب مرويّا عن النبي صلّى اللّه عليه و آله قال: و من صلّى الليلة الثانية و العشرين من رجب ثماني ركعات بالحمد مرة و «قُلْ يٰا أَيُّهَا الْكٰافِرُونَ» سبع مرات، فإذا فرغ من الصلاة صلّى على النبي صلّى اللّه عليه و آله عشر مرات و استغفر اللّه عزّ و جلّ عشر مرات، فإذا فعل ذلك لم يخرج من الدنيا حتّى يرى مكانه من الجنّة، و يكون موته على الإسلام و يكون له أجر سبعين نبيّا (ج 3 ص 258) التماس دعا @ofoqemobin
⭕️ جریان جهالت 🔺 امشب پس از بسته شدن درب های حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها عده جمع شدند و به اعتراض درها را شکستند و پیروزمندانه وارد حرم شدند. 🔺 ظاهرا گفته شده که بخشی از عوامل این حمله طرفداران فرقه ای منحط هستند. 🔺دوستان انقلابی و برادران مومن باید بدانند که تا زمانی که اشتباهات ما ادامه دارد این ساختارشکنی واضح نیز ادامه خواهدیافت. 🔺وقتی بخشی از افراد از روز اول شیوع این ویروس تحلیل های به مخاطبان تحویل دادند و کل این ویروس را مخصوص ژن ایرانی دانستند و بودن بیماری را هم منکر شدند و همه را از رفتن به بیمارستان بر حذر داشند باید منتظر این روز می بودیم. تا چه زمانی باید جای تحلیلهای عالمانه را جاهلانه و بی سند بگیرد؟ 🔺تا چه زمانی باید به جای بحث و اندیشه به یاوه گویی فرصت دهیم؟ تا کی باید جدول برنامه های انگلیسی منحوس را اشتباهات ویرانگر ما پر کند؟ 🔺کار باید به جایی برسد که فرقه منحطی به خود اجازه دهد قانون را و درب حرم را بشکند. همان فرقه ای که یک قطره خون برای زینب کبری (س) نداده، همان فرقه ای که از هر فرصتی برای لجن مالی به چهره استفاده کرده، همان فرقه ای که در روز نهم ربیع هر فسق و فجوری را به نام فرحه الزهرا در همین شهر قم حلال می داند. 🔺باید بازگردیم و در فهمهایمان تامل کنیم. الحمدلله که پیامهای رهبر انقلاب واضح و صریح است و الا باید با جهالتهای مستمر چه می کردیم؟ پ.ن: البته که دردناک ترین اتفاق دیدن بسته شدن درب حرم حضرت معصومه(س)در قم است حرمی که مرکز انوار الهی است. ✏️ سید محمد هاشمی @ofoqemobin
⭕️ عرفت الله بفسخ العزائم ☀️ بعد از شهادت تصور می کردم عید امسال پرشورترین سال اردوهای باشد. خصوصا که گلزار شهدای هم مقصد جدیدی برای عاشقان بود. ⭕️ اما همانطور که امیرالمومنین (ع) فرمود: «عرفت الله بفسخ العزائم و حل العقود و نقض الهمم»، امسال با شیوع ویروس این اردوی نورانی که برای خودم جزو بهترین سفرها محسوب می شود تعطیل شد. 🔰اما جمعی از طلاب فاضل و جهادی که از نزدیک میشناسمشان و تجربه روایتگری هر ساله در مناطق عملیاتی دارند، در کانالشان تلاش کرده اند همان فضای نورانی راهیان نور را در فضای مجازی ترویج کنند. به نظرم در کارشان بسیار موفقند و نمونه یک کار ارزشمند انقلابی را ارائه کرده اند می توانید از کانال های این بزرگواران استفاده کنید: @darmasirroshd https://eitaa.com/tahavole @ofoqemobin
🎙مجموعه جلسات تدریس (بخش دوم) 📌 تدریس استدلالی بر اساس کتاب شهید مطهری ✅ دانشگاه شهید رجایی تهران (1394) ⭕️ تعداد جلسات: 10 🔰 این جلسات به غرض تدریس یک دور بحث فلسفی و کلامی حول مساله توحید ارائه شده اما تلاش شده ساختار آن بر اساس کتاب مذکور شکل بگیرد. ✅ مناسب برای دانشجویان و علاقه مندان به الهیات اسلامی 🎙 دانلود صوت جلسات: https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/263 @ofoqemobin
🔰 اخباری گری نمرده است ⭕️ روح کنارگذاشتن عقل و چسبیدن به ظاهر ادله است. تبلور ظاهری این روح، گرچه در تاریخ شیعه با ظهور مرحوم آغاز و با انقلاب علمی مرحوم در کربلا به پایان رسید، اما پایان ظاهری جریان اخباری گری به معنای پایان ریشه های فکری ایشان در میان ما نبود. در مقاله ای که پیرامون اصل اجتهاد در اسلام نوشته است می فرماید: ⭕️ «البته مكتب اخبارى در اثر اين مقاومتها شكست خورد و الآن جز در گوشه و كنارها پيروانى ندارد، ولى همه افكار اخباريگرى كه به سرعت و شدت بعد از پيدايش ملا امين در مغزها نفوذ كرد و در حدود دويست سال كم و بيش سيادت كرد از مغزها بيرون نرفته، الآن هم مى‏بينيد خيلى‏ها تفسير قرآن را اگر حديثى در كار نباشد جايز نمى‏دانند. جمود اخباريگرى در بسيارى از مسائل اخلاقى و اجتماعى و بلكه پاره‏اى مسائل فقهى هنوز هم حكومت مى‏كند. فعلًا مجال شرح و بسط نيست.» (ج20، ص 171) ایشان با دیدی دقیق به خوبی فهمیده بود که در پس اندیشه های برخی که شاید اصولی و منتقد اخباریون هم باشند، عصاره اندیشه اخباری گری موجود است. ⭕️ این نگاه و اندیشه در نوع حداکثری خود فقط ظاهر قرآن و سنت را حجت می داند اما طیف های دیگری از این اندیشه وجود دارند که گرچه آن ادعای بزرگ را مطرح نمی کنند اما عملا ارزشی برای عقل و ساختارهای اساسی تفکر اسلامی قائل نیستند. ⭕️ این جماعت هرگز نمی توانند با مسائل حکومتی کنار بیایند، چون به هیچ وجه نمی توانند مسائلی مانند «مصلحت» و «تزاحم» و ... را هضم کنند. اگر طرفدار حکومت اسلامی باشند معمولا هزینه سازی می کنند و اگر مخالف باشند از هر فرصتی برای ضربه بهره می برند. ⭕️ در مواجهه با مسائل جدید هم معمولا خود را بی نیاز از تامل دقیق در آن می بینند و معمولا به یافته و بافته های سابق خود دل بسته اند و از آن رو بر نمی گردانند، متاسفانه از کلامشان آثار کثرت مطالعه در حوزه های جدید به چشم نمی خورد. ⭕️ در همین مساله ظهور دیگری از این تفکر دیده شد. در این ایام برخی به راحتی و به صرف دلبستگی به قرائتی از طب اسلامی بسیاری از مسائل بهداشتی را انکار می کنند و همه چیز را ساخته و پرداخته سازمان بهداشت جهانی و ... می بینند. و متاسفانه برای ادعای خود هرگز دلیل موجهی ارائه نمی کنند و فرمان بحث را از معمولا به می چرخانند. آنچه تا کنون انجام داده اند ضررهای جبران ناپذیری به وجهه دینداری و روحانیت زده است. ⭕️ از همین جا باز باید به حال وضع فعلی گفتگو و در حوزه های علمیه تاسف خورد. حوزه ای که همواره محل طرح بحث های جدی و عدم تعبد علمی بوده است امروز باید میدان دارِ بحث ها و چالش های اساسی مردم عصر خویش حداقل در حوزه الهیات باشد. متاسفانه در غیاب حوزه، عنان این بحث به دست عده ای افتاده که از دین هیچ نمی دانند و در برخی محافل عملی مشغول سخن اند. دو نکته در پایان: 1- عموم این افراد برادرانی با حسن نیت و اخلاص هستند که فکر می کنند این کارشان به اسلام کمکی می کند لذا باید باب همدلی و گفتگو را باز کرد. 2- جریان دیگری در حوزه ها وجود دارد که علیرغم ظاهر به شدت سنتی، عمیقا در برابر غرب زره انداخته و معتقد است اسلام در هیچ حوزه ای از مسائل جدید (مانند علوم انسانی و ...) حرفی برای گفتن ندارد. پیرامون این طیف هم باید بیشتر سخن گفت. ✏️ سید محمد هاشمی 27/12/98 @ofoqemobin
⭕️ یکی از مخاطبان محترم کانال زحمت کشیدند و ارجاعات المیزانی این پست را جدا کردند. با تشکر از ایشان برای سایر بزرگواران به اشتراک میگذارم. @ofoqemobin 👇👇👇
✏️حکمت طباطبایی شماره پنجم ؛ 🔸 «معرفی رساله الولایه» ☀️ علامه طباطبایی بخش مهمی از ساختار هستی شناسی و هنجاری اندیشه خود را مبتنی بر قرآن و سنت استوار کرده است. یکی از ارکان مهم این اندیشه مباحث مربوط به نفس انسان و طریق سلوک اوست. رساله های مهم مانند رساله انسان، #الولایه، المنامات و النبوات و برخی رسائل دیگر و خصوصا تفسیر شریف المیزان وظیفه تبیین این بخش از اندیشه اسلامی را بر عهده دارند. ☀️ در این میان رساله شریف الولایه ارزش بسیار بالایی دارد. در این نوبت از مباحث #حکمتِ_طباطبایی به معرفی اجمالی این رساله شریف می پردازیم. ان شاء الله که مورد عنایت و توجه صاحب آن واقع شویم. #حکمت_طباطبایی شماره های قبلی پرونده «#حکمت_طباطبایی»: (شماره اول) https://eitaa.com/Ofoqemobin/74 (شماره دوم) https://eitaa.com/Ofoqemobin/98 (شماره سوم) https://eitaa.com/Ofoqemobin/113 (شماره چهارم) https://eitaa.com/Ofoqemobin/187 @ofoqemobin 📌 متن کامل #یادداشت را #بخوانید 👇👇👇👇👇👇
💢نگاهی به رساله الولایه، اثر گرانقدر علامه طباطبایی ✏️ سید محمد هاشمی 🔘🔘🔘🔘🔘 🔸رساله شریف الولایه، حاصل اندیشه های شریفِ جامعِ معقول و منقول، علامه سید محمد حسین طباطبایی است. این رساله به جهات متعددی کم نظیر بلکه بی نظیر است. در این نوشته برخی وجوه این اثر نورانی را معرفی خواهیم کرد. ✅رهاورد اسلام 🔸به نظر شریف علامه طباطبایی، اسلام آیینی است که برای اولین بار پرده از شیوه سلوک به سمت مقصد نهاییِ انسان برداشته است. و مسیر سلوکی اسلام همان مسیری است که هدف خداوند از خلقت را محقق می کند. ایشان در تفسیر شریف المیزان پس از ذکر مسلک اخلاقی یونانی و مسلک اخلاقی انبیاء الهی به مسلک قرآن کریم که مخصوص به اسلام است می پردازد: «و هاهنا مسلك ثالث مخصوص بالقرآن الكريم لا يوجد في شي‏ء مما نقل إلينا من الكتب السماوية، و تعاليم الأنبياء الماضين سلام الله عليهم أجمعين، و لا في المعارف المأثورة من الحكماء الإلهيين، و هو تربية الإنسان وصفا و علما باستعمال علوم و معارف لا يبقى معها موضوع الرذائل، و بعبارة أخرى إزالة الأوصاف الرذيلة بالرفع لا بالدفع.» (ج 1 ص 360) 🔸این مسیر سلوکی جز با یافتِ حقیقت توحید و عبور از تمامی «غیر الله» حاصل نمی شود. در این مسیر انسان از خود عبور می کند و با این عبور حتی جنت و نار برای خود نمی خواهد و به افقی بالاتر از هر آنچه میل و حب نفس است می رسد. این قاعده اساسی موضوع بسیاری از بیانات مرحوم علامه طباطبایی در مجموعه آثار ایشان است. به نوعی می توان تمامی تفسیر المیزان را تلاشی برای توضیح همین حقیقت الهی و کنکاش ابعاد و اطراف آن بر اساس آیات قرآن دانست. ✅هدف رساله الولایه 🔸رساله الولایه اثری است که مستقیما و مستقلا همین رسالت سنگین را به دوش کشیده و مقام نهایی انسان را تحت عنوان «» مطرح می کند. هدف این رساله تبیین مقصد و مسیر منحصر به فردی است که شریعت اسلامی برای بشر به ارمغان آورده است. به همین دلیل ایشان در ابتدای رساله می فرماید: «رسالة في الولاية، و أنّها هي الكمال الأخير الحقيقي للإنسان، و أنّها الغرض الأخير من تشريع الشريعة الحقّة الإلهيّة على ما يستفاد من صريح البرهان، و يدلّ عليه ظواهر البيانات الدينيّة» ✅روش شناسی رساله (همبستگی قرآن و برهان) 🔸این رساله آینه تمام نمای روشِ اسلام شناسی علامه طباطبایی است. روش ایشان در فهم حقایق عالم، از طریق برهان می گذرد و به ساحل آیات و روایات می رسد. همانگونه که پیش از این در برخی نوشته ها اشاره شد، علامه طباطبایی علاوه بر اعتبار عقل فلسفی و حتی عبور از مرزهای فلسفه صدرایی، بستر نهایی فهم تفاصیل و جزییات حقایقِ هستی شناختی و انسان شناختی را فهم محققانه قرآن و سنت می داند. به همین دلیل است که ایشان در مقدمه المیزان غرض از نگارش آن تفسیر را تبیین حقایق معارفی در قرآن کریم دانسته است. بر این اساس هم نگاه عقل گریز و چسبیده به برخی ظواهر قرآن و سنت، انسان را به بیراهه می برد و هم سکنی گزیدنِ صرف در آشیانه عقل و دوری از قرآن و سنت قدرت پرواز را از انسان می گیرد. خصوصا اینکه مرحوم علامه رهاورد رساله الولایه را فراتر از عقل و مختص به شریعت حقه اسلامیه می داند. البته بحث در همبستگی قرآن و عرفان و برهان بیان مبسوطی می طلبد که بخشی از آن پیش از این در مقاله «عترت، تنها مسیر معنویت» منتشر شده است. 🔸بر اساس همین روش در تمامی فصول این رساله، مولف ابتدا آخرین استدلال عقلی را بر مطلوب اقامه کرده سپس به سراغ قرآن و سنت می رود و جالب این که آنچه از قرآن و سنت نتیجه می گیرد همان نتیجه برهان عقلی است البته «مع زیاده». ✅فصل بندی رساله 🔸این رساله شریف که ظاهرا در روستای شاد آباد و در دوران زندگی یازده ساله ایشان در تبریز به رشته تحریر در آمده است، دارای پنج فصل و هر فصل آن مشتمل بر استدلالات عقلی و دلالت های قرآنی و روایی است. 🔸در فصل اول این رساله ایشان ثابت می کند که حقایق دینی تنها اعتباریاتی قراردادی نیستند بلکه تمامی احکام و دستورات شارع بر حقایقی مستحکم استوارند و انسان را به سمت حقایقی نورانی بالا می برند: ⚡️چرخ با این اختران ، نغز و خوش و زیباستی ⚡️صورتی در زیر دارد آنچه در بالاستی 🔸در فصل دوم ایشان پس از عبور از وهم اعتباریتِ صرفِ نظام تشریع، به سراغ حقیقت تکوینی عالم رفته، مراتب حقیقی هستی را از ماده و مثال و عقل و فراتر از آن اثبات می کند. و تفاوت قوس نزول هستی و قوس صعودِ انسانی در این عوالم را تا نیل به سر منزل مقصود یعنی حقیقت توحید روشن می نماید. از این فصل است که علاوه بر اشارات برهانی، دعوت به حرکت آغاز می شود. و کار، کم کم از موقف نظر به مسیر عمل می رسد. @ofoqemobin ادامه👇👇👇
👆🏻👆🏻👆🏻 ادامه از بالا 🔸در فصل سوم، مولف حقیقتی امید بخش را بیان و اثبات می کند. این حقیقت که تحفه حقیقی این کتاب است این است که حرکت انسان و عبور از عالم ماده و وصول به مقصود، هرگز منحصر به انبیاء و اوصیاء طاهرین نیست و بر اساس حقیقت علیت، هر آن که عنوان انسان بر او صادق است قادر است ندای دعوت الهی را بشنود و حرکت کند. 🔸این توضیح نیز ابتدا با برهانی مختصر از عقل و سپس با دلایل متعدد قرآنی و روایی اثبات می شود. مسیر ایشان در استظهار از آیات نیز مطابق با روش ایشان در تفسیر المیزان است. آنچه ایشان در این بخش از قرآن و سنت ثابت می کند آن قدر جالب و جدید و اعجاب آور است که شاید برخی حصول آن از قرآن و سنت را برنتابند؛ حال آنکه هدف وحی همین بوده است. 🔸فصل چهارم کتاب را شاید بتوان مهمترین فصل دانست. در این بخش مرحوم علامه، چیستی طریق و کیفیت وصول به سمت کمالی که در فصل دوم ثابت شد را بیان می کند. 🔸ایشان در این بخش بر اساس برهانی خاص ثابت می کند که تمام ادراکات انسانی پیش از هر چیزی به باطن آن متعلق ادراک، تعلق گرفته است و بر این اساس ثابت می کند که شهود حقایق غیبیه عالم و در نهایت حقیقتِ تمام حقایق متوقف بر شهود و معرفت نفس است. در همین مسیر ایشان معنای ظهور و بطون و چیستی فناء را نیز توضیح می دهد و در نهایت بیان می کند که این برهان پیش از این در هیچ اثری مطرح نشده است و از مواهب رحمان به ایشان است: «و هذا البرهان من مواهب اللّه سبحانه المختصّة بهذه الرسالة، و الحمد للّه.» 🔸در این فصل ایشان به یکی از اساسی ترین مسائل در مباحث مربوط به سلوک و عرفان نیز می پردازد: آیا کیفیت طریق نورانی معرفت نفس در شریعت بیان شده است یا تنها شریعت اسلام به آن راضی است؟ 🔸ایشان در پاسخ با صراحت بیان می کند که این طریق و کیفیت آن نه تنها در شریعت بیان شده بلکه اساسا شریعت با تمامی جزییات آن را بیان کرده و به آن دعوت نموده است: «لكنّ الحقّ الذي عليه أهل الحقّ، و هو الظاهر من الكتاب و السّنّة أنّ شريعة الإسلام لا يجوّز التوجّه إلى غير اللّه سبحانه للسالك إليه تعالى بوجه من الوجوه، و لا الاعتصام بغيره سبحانه إلّا بطريق أمر بلزومه و أخذه.» 🔸و در ادامه کار را با اهالی سایر طرق و مسیرها یکسره کرده از قول یکی از اهالی حقیقیِ حق در تبیین تفاوت سلوک ریاضات شرعی و غیر شرعی می فرماید: « و نعم ما قال بعض أهل الكمال أنّ الميل من متابعة الشرع إلى الرياضات الشاقّة، فرار من الأشقّ إلى الأسهل، فإنّ الشرع قتل مستمرّ للنفس، دائمي ما دامت موجودة، و الرياضة الشاقّة قتل دفعي، و هو أسهل إيثارا.». 🔸مرحوم علامه در فصل پنجم و پایانی کتاب نیز به مقامات انسانی که سالک این سبیل است می پردازد و آنچه لا یدرک و لا یوصف است را بر اساس برهان عقلی و قرآن و سنت بیان و توصیف می نماید. ✅جمع بندی 🔸رساله شریف الولایه از جهاتی شاید مهمترین رساله علامه طباطبایی باشد چون به مهمترین موضوع پرداخته و آن را مبین کرده است. مناسب است که علاقه مندان به این اثر، آن را با استاد بخوانند. استادی که بر نظام فلسفی، تفسیری و اصولی علامه طباطبایی آشنا باشد و تراث عرفان اسلامی را نیز به دقت بشناسد. @ofoqemobin
هدایت شده از در جستجوی تحول
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧معجزه اشک ، روایت رزمنده ای که در کربلای ۴ اسیر می شود. ⬇️اینو که گوش کردی حتما عکس پایین رو هم ببین،ضرر نمیکنی...! http://eitaa.com/tahavole