eitaa logo
افق مبین||سید محمد هاشمی
1.2هزار دنبال‌کننده
693 عکس
229 ویدیو
16 فایل
تاملات، نوشته ها و جلسات سید محمد هاشمی، طلبه حوزه علمیه قم ارتباط با بنده: @SMHashemi128 کانال آرشیو دروس و جلسات: https://eitaa.com/ofoqemobinsupport
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 تجربه نزدیک به مرگ و چند تامل 🖊 سید محمد هاشمی ⭕️ یکی از تجربه های جذاب و پرطرفدار که به علت دست و پا بسته بودن «سایِنس» در توضیح آن، سر و صدای زیادی نیز به پا کرده، تجربه های نزدیک به است. یعنی تجربه ی شخصیِ شهودیِ فردی که به علت انقطاع موقت از بدن وضعیتی شبیه یا عین مرگ برای او حاصل می شود. ⭕️ چندی پیش در صدا و سیما هم جلساتی برای گفتگو با تجربه گرانِ ایرانی بر پا شده است که ظاهرا توسط بسیاری از مردم دیده شده و فراتر از یک برنامه عادی، تاثیرات مهمی هم داشته است. تاثیراتی که مرگ را واقعی تر از همیشه در برابر چشم مردم قرار داده است. چند مورد از این جلسات را دیدم. انصافا باید برای زنده کردن یاد مرگ به سازندگان برنامه تبریک گفت چون یاد مرگ و حقیقت آن در فشار عجیب دنیای مادی کم کم به محاق رفته و از طرفی سرتاسر دین توصیه به «ذکر الموت» دارد. گزارش های برخی مهمانان برنامه از عالم مرگ - که معلوم بود لزوما درس خوانده عرفان و فلسفه نیستند - با واقعیات فلسفی همخوانی عجیبی داشت که از صحت جدی حداقل برخی تجربه ها خبر می داد. ⭕️ اما چند ملاحظه به ذهن آمد که شاید برای ادامه چنین برنامه هایی موثر باشد: 🔸 1- چالش اعتبار معرفتی از دیرباز شهود و دریافت های فرامادی و فراذهنی با چالش جدی اعتبار معرفتی مواجه بوده است. پیامبران الهی به عنوان بزرگترین شاهدان عالم و کسانی که بالاترین درک حضوری از عالم غیرمادی داشته اند همواره برای اثبات ادعای فرامادی خود معجزه آورده اند. اساسا فلسفه معجزه در ادیان همین است. اولیاء و عرفا نیز همواره دغدغه جدی در این حوزه داشته اند. برای مثال و قرآن و سنت ملاک صحت رویت هاست (مراجعه کنید به داستان حضرت زکریا در سوره مریم) و عرفان نظری (یا فلسفه) در نظر عده ای منطق شهود و محک آن به حساب می آید. یعنی اساس شهود چون احتمال خلط با تسویلات شیطانی داشته و یا پس از پایان رنگ عالم ماده به خود می گرفته است همواره نیاز داشته تا با محک محکمات سنجیده شود. به همین دلیل باید در بسط و ترویج مشاهدات فرامادی انسانهای عادی نیز این محک ها به طور جدی مدنظر قرار گیرد. و هر برنامه ای را در فضای مفهومی این توجه جدی قرار داد که البته در این برنامه تا حدی با حضور برخی کارشناسان رعایت شده ولی شکل چالشی به خود نمی گیرد. 🔸 2- چالش تبدیل علم حضوری به حصولی چالش بسیار جدی دیگر تجربه فرامادی، ترجمه پسینی آن به مفاهیم ذهنی و انتقال آن است. این مطلب که سهمگین ترین چالش ها را در تفسیر متون مقدس نیز به بار آورده است، اهمیت فراوانی دارد. به همین دلیل صرف تبیین و توضیحِ تجربه گر - حتی به فرض صحت تجربه او - نمی توان واگویه حقیقتی باشد که او در آنی دریافت کرده است. علامه طباطبایی به صورت مفصل در جلد سوم المیزان به همین مطلب پرداخته است. به همین دلیل ضمن احترام و استفاده از این تجربه های مهم باید کاملا آگاه بود که این همه حقیقت یا تمام مراتب آن نیست و برای فهم ابعاد حقیقی «موت» راهی جز رجوع به ادبیات قرآنی و روایی وجود ندارد. 🔸 3- مرگ ناتمام نکته بسیار مهم دیگر این است که هیچ یک از تجربه گران اساسا قرار نبوده به معنای واقعی کلمه بمیرند و از عالم به صورت همیشگی جدا شوند. به همین دلیل شاید بشود توصیفات آنها را نه لزوما توصیف مرگ بلکه نحوه ای انقطاع از بدن و حضور در عالم مثال دانست. شاید به همین دلیل است که مثلا تجربه حضور ملک الموت و مراحل بعدی آن، در بیان این تجربه گران بسیار کم رنگ است. از طرفی انقطاع موقت از بدن توضیح بسیار روشن فلسفی دارد و مرتبه ای از آن در خواب هم اتفاق می افتد. به همین دلیل شاید سازندگان برنامه باید دقت کنند که تصویری که در بخش هایی مغایر با تصویر دینی از لحظه موت است را می توان با تغییر تعبیر اصلاح کرد. تجربه نزدیک به مرگ ترجمه عبارت انگلیسی (Near-Death Experience) است شاید نیازی نباشد ما این مرگ را با مرگ نهایی همانندسازی و این گونه ترجمه کنیم. البته در ادبیات عرفانی هم مساله «موت اختیاری» وجود دارد ولی این غیر از موت نهایی انسان و مواجهه پایانی اوست. @ofoqemobin
🎙 جلسات «حقیقت نماز از منظر امام خمینی (ره)» ارائه شده به زبان انگلیسی در ماه مبارک رمضان برای جمعی از جوانان شیعه غرب، در صفحه اینستاگرام: https://www.instagram.com/sayyed_mohammad_hashemi
هدایت شده از المرسلات
🌀نهایت سعی من این بود ... 🔸نهایت سعی من این بود که دین را آنچنان که خدای متعال خواسته، به عنوان روشی برای رفتار علمی، و برنامه‌ای برای زندگی، و تغییری مستمر به سوی کمال مطلوب بفهمم و ارایه کنم. در همه‌‌ی کارهای فکری‌‌ و علمی‌ام، در سخنرانی‌ها و درس‌هایم، روی این خط تمرکز داشتم. 📚خون دلی که لعل شد، ص۵۸ @almorsalaat
7.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌙 سالروز ارتحال فقیه و عارف نورانی حضرت آیت الله العظمی تسلیت باد. واقعا جز ظواهر جسمانی چیز دیگری شبیه به این عبد حقیقی الهی نداریم. یک حمد به نیت ایشان قرائت کنیم. @ofoqemobin
🔶 به حسن و خلق و وفا کس به یار ما نرسد تو را در این سخن انکار کار ما نرسد 🔶 اگر چه حسن فروشان به جلوه آمده‌اند کسی به حسن و ملاحت به یار ما نرسد 🔶 دریغ قافله عمر کان چنان رفتند که گردشان به هوای دیار ما نرسد @ofoqemobin
هدایت شده از المرسلات
✴️راهکاری برای موثرتر 🔸استاد در ابتدای جلسه ای که چند روز پیش به مناسبت شب‌قدر داشتند، بیان کردند که بر اساس نگاه امام و علامه و بر مبنای فاعل بالقصد بودن انسان، لازم است که هر روز دقایقی را به مقصد و خدای متعال توجه داشته باشد. 🔸در ادامه فرمودند که از بهترین ابزارهای ایجاد این توجه، چند دقیقه مطالعه کتب اخلاقی موثر است. 🔊بشنوید: ▫️eitaa.com/almorsalaat/3824 🔸حضرت امام (ره) در مقدمه کتاب شریف شرح حدیث جنود عقل و جهل، ملاک و جایگاه کتاب اخلاقی را بیان میکنند و می فرمایند که کتاب اخلاق نباید نسخه دوا نما بلکه باید دارو باشد. 📖بخوانید: ▫️eitaa.com/almorsalaat/2443 🔸همچنین ایشان در کتاب سرالصلوه چند مورد از علمای اخلاق و عرفان را بیان و توصیه به مطالعه آثار ایشان میکنند. 📖بخوانید: ▫️eitaa.com/almorsalaat/3129 🔸از طرفی میدانیم که یکی از دستورات همه بزرگان از جمله امام خمینی در حدیث اول از چهل حدیث و علامه طباطبایی در نامه به آن جوان، مسئله در ابتدای روز است. به این معنا که شخص در ابتدای روز اهداف خود را یادآوری کند و تصمیم بگیرد که در طول روز آن ها را مراقبه کند. 📖بخوانید: ▫️eitaa.com/almorsalaat/3707 ▫️eitaa.com/palmorsalaat/100 ▫️eitaa.com/palmorsalaat/101 🔸استاد فرحانی چند روز پیش در ضمن مشورت تحصیلی به یکی از طلاب، بحثشان به بحث مشارطه رسید. 🔸ایشان فرمودند: درست است که همه اساتید اخلاق توصیه به مشارطه و مراقبه میکنند. اما هر کدام از این ها روش خاص خود را دارد. 🔸سپس فرمودند که مرحوم آیت الله بهجت، در مورد مشارطه می‌فرمودند که انسان در ابتدای روز چند دقیقه از کتب اخلاقی را بخواند. و عمل کردن به این روش در مشارطه، اثر بیشتری دارد. 🔸خلاصه اینکه بر اساس توضیحات فوق، خوب است که در ابتدای روز چند دقیقه به مطالعه یکی از کتب اخلاقی (آثار امام، علامه، شهید مطهری و یا آثاری را که امام (ره) توصیه کرده اند) پرداخته شود. 🔸انشالله بنا داریم جهت تسهیل در این امر هر روز در ابتدا از یکی از این کتب، مطلبی را در کانال قرار دهیم. باشد که مورد استفاده همه ما قرار گیرد. @almorsalaat
هدایت شده از مکتب امام
صوت- تواصی توحیدی- جلسه دهم- استاد هاشمی.mp3
12.48M
❇️ دوره آموزش مجازی 🖌موضوع: اختلال نرم افزار فکری در جنگ شناختی 👨‍💻استاد: حجت الاسلام والمسلمین (زید عزه) 🕔مورخ: دوشنبه 1400.02.13 ———————————- 🔰گفتمان توحید @goftemane_tohid
هدایت شده از مکتب امام
🔰محلی برای شنیدن حرف های شما ✨ سلسله گفتگوهای گروهی و 🗳گفتمان انتخابات ۱۴۰۰ 🖋 موضوع: آنجایی که ناکام ماندیم 🗓 یکشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۰ ⏰ ساعت: ۲۱:۳۰ ✅ با حضور اساتید مرکز گفتمان توحید 📱گفتگوی صوتی در کانال Rubika.ir/goftemane_tohid -------------------------- 🔰گفتمان توحید @goftemane_tohid
افق مبین||سید محمد هاشمی
🔰محلی برای شنیدن حرف های شما ✨ سلسله گفتگوهای گروهی #تحول_توحیدی و #ایران_قوی 🗳گفتمان انتخابات ۱۴۰۰
این جلسات روزهای فرد از ساعت ۲۱:۳۰ برقرار است و دوستان می‌توانند در فضای تعاملی گفتگوی صوتی با اساتید گفتگو داشته باشند. دوستانتان را نیز به این گفتگو دعوت کنید.
🎙 جلسات تدریس کتاب جهان بینی توحیدی 🔺 این جلسات در سال ۹۹ برای جمعی از طلاب حوزه علمیه قم ارائه شده و اکثر محتوای کتاب به بحث گذاشته شده است. 🔺تعداد جلسه: ۵ 🔶 دریافت جلسات: https://b2n.ir/w23838 🔰 این کتاب از بهترین آثار استاد شهید است. رحمه الله @ofoqemobin
هدایت شده از مکتب امام
🔰محلی برای شنیدن حرف های شما ✨ سلسله گفتگوهای گروهی و 🗳گفتمان انتخابات ۱۴۰۰ 🖋 موضوع: چرا ناکام؟ 🗓 سه شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۰ ⏰ ساعت: ۲۱:۳۰ ✅ با حضور اساتید مرکز گفتمان توحید 📱گفتگوی صوتی در کانال Rubika.ir/goftemane_tohid -------------------------- 🔰گفتمان توحید @goftemane_tohid