eitaa logo
افق مبین||سید محمد هاشمی
1.2هزار دنبال‌کننده
591 عکس
142 ویدیو
12 فایل
تاملات، نوشته ها و جلسات سید محمد هاشمی، طلبه حوزه علمیه قم ارتباط با بنده: @SMHashemi128
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 غرب شناسی و انقلاب اسلامی ⭕️ در جلساتی به صورت فشرده و ساده نگاهی به غرب و تحولات آن داشتیم و ضمن پرداخت به عناصر اصلی این فرهنگ و تمدن، از دوران میانه تا پدیده استعمار و موقف فعلی انقلاب اسلامی را بررسی کردیم. 🔸 دوره بینش ناب فعالان فرهنگی بیرجند 🎙 سه جلسه: https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/722 @ofoqemobin
🏴 با خبر شدم دوست و برادر عزیز جناب حجت الاسلام و المسلمین رضایی مدیر سابق حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان دار فانی را وداع گفته اند. توفیق همکاری با ایشان در آن مجموعه در سالهای ۹۳ تا ۹۵ و ابتکار و دغدغه و تلاش جدی آن مرد عزیز، برایم فراموش نشدنی است. حقیقتا خبری سهمگین و دردناک بود. خدا ایشان را با اهل بیت طاهرین محشور و در آن دنیا نیز وی را در امتداد همان مسیر نورانی که در حیات خود طی کرد، قرار دهد. 🏴 برای شادی روح ایشان فاتحه ای قرائت کنیم.
قُلْ مُوتُوا بِغَيْظِكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ آل عمران: ۱۱۹ @ofoqemobin
📕 نظام اندیشه استاد شهید مطهری 🔸 در سال 97 در مجموعه ای از جلسات برای جمعی از طلاب فاضل، تلاش کردیم نمایی کلی از نظام اندیشه استاد شهید مطهری ارائه کنیم. 🔸بعد از آن جناب حجت الاسلام حسینی کوهساری - از طلاب سخت کوش همان جلسه - مجموعه این جلسات را پیاده و تنظیم و آدرس دهی کردند و دیروز اطلاع دادند که چاپ کتاب با همین عنوان به پایان رسیده است. 🔸 طبیعتا هنوز نکات بسیاری از اندیشه شهید مطهری وجود دارد که در این جلسات به آن اشاره نشد اما تلاش بر این بود که هندسه فکر ایشان صورت بندی شود. ضمن تشکر از جناب حجت الاسلام کوهساری بزرگوارانی که مایلند نسخه ای از این کتاب داشته باشند به آی دی یا شماره زیر اطلاع دهند: @Koohsar30 0911 861 6130 @ofoqemobin
🔰 فهرست مطالب کتاب «درآمدی بر نظام اندیشه استاد شهید مطهری»
🏴 بازنشر به مناسبت آغاز ماه محرم و آغاز سال جدید قمری👇
✳️نگاهی به کتاب المراقبات (اثر عارف بزرگ، میرزا جواد آقا ملکی تبریزی) 🖊 سید محمد هاشمی 💠💠💠💠💠 ✅شجره ی طیبه ی نجف 🔺در کنار مضجع سید الشهداء علیه السلام بزرگمردی به خاک سپرده شده که روزی فضلا و طلاب از شدت سوز و گداز و خوف و مهابت درسش سرگشته و مجنون در کوچه های نجف اشرف انگشت نما می شدند. جوهره ی اخلاق و معنویت و عرفان حوزه های شیعی ده ها سال است که مرهون علم و عمل و روح صعود کرده ی اوست. این مرد بزرگ الهی مرحوم ملاحسینقلی همدانی است. 🔺از ثمرات نورانی و قدسی حیات این مرد، عارفِ واصلِ رسته ی از دنیا و رسیده ی به محبوب، مرحوم میرزا جواد ملکی تبریزی است. او کسی است که سوغات معنویت سلسله ی نجف را به قم آورد و بساط کیمیاگری روح مومنین را در جوار دختر موسی بن جعفر علیهما السلام بر پا کرد. 🔺او علاوه بر تربیت شاگردانش در زمان حیات، آثار گرانبهایی به یادگار گذاشت تا توفیق شاگردی او تا زمان ما از کسی که همت و عزمی دارد سلب نگردد. آثار اخلاقی او مانند اسرار الصلوه، رساله ی لقاء الله و المراقبات هر کدام ساختار و نظام معنوی انسان و مسیر او را ساخته و روحش را جلا می دهد. در این نوشته تلاش می کنیم به قدر وسع، نگاهی به کتاب المراقبات ایشان بیندازیم. ✅هادی ایام سال 🔺کتاب المراقبات، راهنمای سلوک و مراقبه ی سالانه ی یک مومن است. این کتاب پس از مقدمه، دوازده بخش دارد که به مراقبات و اعمال ماه های دوازده گانه ی قمری می پردازد. می توان گفت مهمترین اعمال هر ماه و مراقبات آن در فصول مختلف این کتاب گنجانده شده است. 🔺 این اثر به شهادت علامه ی طباطبایی در تقریظ ابتدایی کتاب، از بهترین آثاری است که در باب مراقبه و توجه به معنویات نوشته شده است. این کتاب در کنار محتوای بسیار عمیق، متنی ساده، صادق و صمیمی دارد. ✅مربی مشفق 🔺مولف عظیم القدر کتاب در تمامی مراحل در کنار خواننده حضور دارد و در موارد زیادی خود را خطاب قرار می دهد. برای مثال مرحوم میرزا در پاسخ به ملک داعی که طبق روایت نبوی هر شب در ماه رجب ذاکرین و تائبین را ندا می دهد با سوز و گدازی صادقانه از زبان خود می فرماید: « قد انعمت و اکرمت و دعوت الی السعاده العظمی و المحله الکبری فما ابعد محلنا الخسیس و مقامنا الارذل و حالنا الخبیث و مکاننا الاخس من ذکر ربنا ...» 🔺مولف تقریبا در سرتاسر کتاب با ضمیر مخاطب و به طور مستقیم با قلب و دل خواننده سخن می گوید و در تمامی مواقف و مراقبات سال دست مخاطب خود را مانند پدری مهربان می گیرد و خواننده را رها نمی کند. برای مثال در مقدمه ی کتاب، دلسوزانه و البته با انذار خواننده را مخاطب قرار می دهد و میفرماید: 🔹«فتامل فی هذا التوانی لامر الاخره هل هو من ضعف الایمان بها؟ فاحذر ان ینصرم هذا الایمان الضعیف عند شدائد الاهوال، لا سیما عند سکرات الموت، و یختم لک بسوء العاقبه» 🔺و درهمانجا پس از ذکر حدیث قدسی پیرامون شوق و محبت خداوند به بندگانش، می فرماید: 🔹«و ان لم تکن اهلا لهذه الهمه فلامحاله من السعی الجمیل و ترک التضییع و التعطیل بالرفق و المداراه ... و ایاک و ایاک ان تتمحض للغفله فی کل حالاتک» 🔺این صداقت بی نهایت و رفق مشفقانه در زمانه ی ما که بازار مکاره ی معنویت فروشی رونق گرفته، متاعی بی نظیر است. مولف بزرگ این کتاب با وجود تمامی قوت های روحی و توانمندی های معنوی و تمحض دائم در ذکر و فکر و مراقبه، هرگز فخری نمی فروشد و دعوت به خود نمی کند بلکه به تبعیت از اهل بیت علیهم السلام، به مومنین درس تذلل و خشوع در برابر پروردگار می آموزد. چنین عرفان و معنویتی در دنیای مسخ شده ما بی نظیر است. به این فقرات از مناجات ایشان در مراقبات ماه رجب دقت کنید: 🔹« ... و ان لم یدرکنا توفیقک و لم یجد بنا عنایتک فلنا الویل ثم الویل الطویل و العناء العویل نحن الاشقیاء المحرومون و اللئام المعذبون بالعذاب الالیم ... » 🔺مولف در تلاش برای امر هدایت، اسوه ی خود را پیامبر اسلام قرار داده و به معنای واقعی کلمه «حریص علیکم» است. ایشان در کنار ذکر اعمال و ثواب آن، هرگاه احساس می کند خواننده با شنیدن ثوابی عظیم برای عملی به ظاهر کوچک استبعاد خواهد کرد به سرعت دست به تصحیح مبادی معرفتی او می زند و او را از مهلکه ی انکار کلمات اهل بیت علیهم السلام دور می سازد. برای مثال پس از ذکر غسل شب اول ماه مبارک رمضان می فرماید: 🔹« اقول: ولعل بعض الناس یثقل علیه تصدیق امثال هذه الاخبار مما لا طریق للعقول الی حکمها، و وجهه الجهل بخواص الافعال و الحرکات لا سیما فیما لیس یری کثیرا ...» 📌ادامه دارد...👇👇👇👇 @ofoqemobin
ادامه 👆👆👆👆👇👇👇👇 💠💠💠💠💠 ✅تعادل در میزان اعمال 🔺همانگونه که در ابتدا اشاره شد مولف این کتاب، یک مربی بزرگ در انسان سازی است. از همین رو کتاب به گونه ای نوشته شده که عارف و عامی و مبتدئین و سالکین بتوانند از آن بهره ی کامل ببرند. 🔺ایشان دائما به لزوم نشاط در عمل و تنظیم میزان کمیت و کیفیت آن توجه می کند و در عین حال راه را برای ارتقاء باز می گذارد. به همین جهت اگر کسی چند سال با توجه و دقت و همت، مراقبات و اعمال این کتاب را پیگیری کند در هر سال همت و توفیقی در انجام اعمال احساس می کند که در سال قبل وجود نداشته است و به انجام اعمالی نائل می شود که پیش از این به علت کسالت و تنبلی یا غفلت موفق به آن نشده است. 🔺جالب آنکه اگر کسی تمامی اعمال موجود در این کتاب را نیز انجام دهد هنوز مسیر بالاتر رفتن برای او موجود است زیرا بخش عظیمی از کتاب نه به تشریح اعمال بلکه به تصحیح امر قلب و نیات اختصاص دارد. 🔺به طور مشخص مولف در ماه رجب و رمضان پیش از ذکر اعمال به تفصیل به شناخت این دو ماه و نحوه ی مهیا کردن قلب برای ورود به آن می پردازد. همه ی این ویژگی ها نشان می دهد که این کتاب باید در کنار مفاتیح الجنان در خانه ی هر یک از پیروان اهل بیت علیهم السلام موجود باشد. ✅عارف مجتهد 🔺مرحوم میرزا جواد ملکی با استفاده از حوزه ی پررونق درسی نجف مقام بلندی در اجتهاد و دین شناسی دارد. ایشان این قوه ی قدسیه را نه فقط در ابواب مختلف فقهی بلکه در نظام آیات و روایات عرفانی و اخلاقی نیز اعمال کرده است. به همین سبب او در جمع ادله و تعارض احتمالی آن ها و تنظیم برنامه ی مراقبه بر اساس صدها روایت، کاری بزرگ و نو انجام داده است. 🔺مرحوم ملکی با اتکا به همین توان، گاه کلمات سایر بزرگان را نیز بررسی و نقد می کند. برای مثال گرچه شخصیت و کتب ایشان به وضوح تحت تاثیر عارف و فقیه نامی، سید بن طاووس قرار دارد، اما در نقاطی از کتاب حتی کلمات سید در کتاب اقبال را نیز مورد بررسی و مداقه قرار می دهد. 🔺این تبحر و دقت ایشان را می توان در بخش های ابتدایی رساله ی لقاء الله نیز به وضوح مشاهده کرد. ایشان در مراقبات ماه ذی حجه نیز با همین رویکرد بین روایاتی که برخی ایام ذی حجه را از رمضان بالاتر می داند و روایات فضل ماه مبارک جمع می کند. از این رو در هنگام مطالعه و استفاده از کتاب المراقبات می توان اطمینان داشت که این تحفه ی ارزشمند معنوی نه از ذهنی لغزان و پر استحسان بلکه از ضمیری دقیق و مجتهد عبور کرده است و تمام ابعاد سندی و دلالی منابع آن با همان سنجه های سنتی محکم اصولی و فقهی مورد ارزیابی قرار گرفته است. 🔺همین رهارود نشانه ی دیگری است برای کسانی که همواره وجود معارف بلند الهی در آیات و روایات را به امور محسوس مادی یا به قول خود مرحوم ملکی در رساله ی لقاء الله به سیب و گلابی بهشت تقلیل داده اند و از طرف دیگر بینه ی محکمی است برای کسانی که سلوک و وصول را از مسیر شرع بر نمی تابند و سه گانه ی متباین حقیقت و شریعت و طریقت را فریاد می کنند. ✅سلوک در سلک اهل بیت علهیم السلام 🔺مولف کتاب، سوز و گداز و توسلی عاشقانه به اهل بیت علیهم اسلام دارد. ایشان در تمامی ایام و ماه های بزرگ اختتام و نتیجه گیری انسان را منوط به توسل به اولیاء طاهرین می کند. 🔺اندوه متراکم مولف در ابتدای مراقبات ماه محرم و شوق عاشقانه او نسبت به ولی عصر در مراقبات ابتدای ماه شوال و عید فطر شاهد صادقی بر محبت و اندکاک شخصیت او در حقیقت معصومین است. 📝آنچه نوشته شد در برابر عظمت مولف این کتاب حتی «هیچ» نیست. کتاب المراقبات ابعاد بسیار دیگری دارد که توضیح آن فراتر از توان این قلم است. آنچه نگاشته شد تنها طرحی اولیه برای آشنایی خوانندگان است. امید که موثر افتد و با فرا رسیدن ماه رجب، جمع بیشتری به این اثر رو آورند و ما را از دعا فراموش نکنند. 🔰سید محمد هاشمی 10خرداد97 💠💠💠💠💠 @ofoqemobin
کتاب «درآمدی بر نظام اندیشه شهید مطهری » 📝فهم نظام فکری شهید مطهری 📝کسب آمادگی برای مطالعه تمام آثار شهید مطهری 📝تقویت تدریس آثار شهید مطهری برای سفارش کتاب، از طریق زیر پیگیری کنید: شماره تماس:۰۹۱۱۸۶۱۶۱۳۰ آیدی: Koohsar30@
☀️ پیشنهادی برای مطالعه در محرم 👇👇👇
☀️ پیشنهادی برای مطالعه در ایام محرم 🔺 یکی از آثار بسیار معتبر که از مجموعه ای از احادیث اهل بیت شکل گرفته و در اواسط قرن چهارم هجری نوشته شده، کتاب کامل الزیارات تالیف مرحوم ابن قولویه قمی است. 🔺 مطالعه این کتاب - مخصوصا بخشی از آن که به سیدالشهداء مرتبط است - بسیار به فهم معارف اهل بیت، لزوم زیارت و شور و حال ایام محرم کمک می کند و دنیایی از زیباییِ نهضت سیدالشهداء در برابر چشم انسان می گذارد. این کتاب حقیقتا اثری فوق العاده است. البته «کامل الزیارات» بیشتر پیرامون مساله زیارت و مقامات معنوی اهل بیت است و چندان به مساله فلسفه قیام سیدالشهداء و ... نمی پردازد. ان شاء الله موفق به مطالعه آن شویم.. 🔺 یک پیشنهاد بر اساس تجربه شخصی این است که دهه اول محرم را با این نوع کتابها بگذرانیم و متوجه مقام و منزلت سیدالشهداء و البته فلسفه قیام او باشیم و چندان به شبهات و سوالات تاریخی در این حوزه مشغول نشویم و آثار خوبی که پیرامون تحریفات عاشورا و نقد و نظرهای اساسی پیرامون نهضت کربلا است را به اوخر محرم و ایام ماه صفر یا سایر ایام سال موکول کنیم. 🔸 البته حس و حال افراد متفاوت است و حساب مبلغان و محققانی که در ایام دهه اول هم برای مجالس و محافل خود به آن نوع مطالعه نیاز دارند جداست. ☀️ یک روایت بسیار زیبا از همین کتاب پیرامون اندکاک وجودی عاشقان سیدالشهداء در حقیقت نورانی ایشان در روز محشر: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَلَیْهِ السَّلامُ : وَ هُمْ حُدَّاثُ الْحُسَيْنِ علیه السلام تَحْتَ الْعَرْشِ وَ فِي ظِلِّ الْعَرْشِ لَا يَخَافُونَ سُوءَ يَوْمِ الْحِسَابِ يُقَالُ لَهُمُ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ فَيَأْبَوْنَ وَ يَخْتَارُونَ مَجْلِسَهُ وَ حَدِيثَهُ وَ إِنَّ الْحُورَ لَتُرْسِلُ إِلَيْهِمْ أَنَّا قَدِ اشْتَقْنَاكُمْ مَعَ الْوِلْدَانِ الْمُخَلَّدِينَ فَمَا يَرْفَعُونَ رئُوسَهُمْ إِلَيْهِمْ لِمَا يَرَوْنَ فِي مَجْلِسِهِمْ مِنَ السُّرُورِ وَ الْكَرَامَة ✏️ این کتاب توسط آقای ذهنی تهرانی به فارسی نیز ترجمه شده است. @ofoqemobin
🔆 سیدالشهداء و نظاره به زوارش از عرش الهی وَ إِنَّهُ (الحسین علیه السلام) لَعَلَى يَمِينِ الْعَرْشِ مُتَعَلِّقٌ يَقُولُ يَا رَبِّ أَنْجِزْ لِي مَا وَعَدْتَنِي وَ إِنَّهُ لَيَنْظُرُ إِلَى زُوَّارِهِ وَ هُوَ أَعْرَفُ بِهِمْ وَ بِأَسْمَاءِ آبَائِهِمْ وَ بِدَرَجَاتِهِمْ وَ بِمَنْزِلَتِهِمْ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ أَحَدِكُمْ بِوَلَدِهِ وَ مَا فِي رَحْلِهِ وَ إِنَّهُ لَيَرَى مَنْ يَبْكِيهِ فَيَسْتَغْفِرُ لَهُ رَحْمَةً لَهُ وَ يَسْأَلُ أَبَاهُ الِاسْتِغْفَارَ لَهُ وَ يَقُولُ لَوْ تَعْلَمُ أَيُّهَا الْبَاكِي مَا أُعِدَّ لَكَ لَفَرِحْتَ أَكْثَرَ مِمَّا جَزِعْتَ فَلَيَسْتَغْفِرُ لَهُ كُلُّ مَنْ سَمِعَ بُكَاءَهُ مِنَ الْمَلَائِكَةِ فِي السَّمَاءِ وَ فِي الْحَائِرِ وَ يَنْقَلِبُ وَ مَا عَلَيْهِ مِنْ ذَنْبٍ. کامل الزیارات ص 329 🏴 سلام بر محرم @ofoqemobin
☀️ خوش به حال عزادارانِ مقیمِ عرش عند الحسین (ع)
🔰 آفت شبهه محوری در تبلیغ دین 🔸 یکی از آفات مهم تبلیغ و تربیت دینی است. شبهه محوری و توجه تام به پرسش و پاسخ هایی که تمامی ندارد، ذهن مخاطبان تربیت دینی را درگیر جزیره های متعدد و بی ربط می کند و قدرت پاسخگویی به مسائل جدید را هم از آنان می گیرد. 🔸 این روش شاید قدری در مواجهه با اهل سنت و برخی مذاهب و جریان های انحرافی کارساز باشد اما در برابر اندیشه های پیچیده تر واقعا ناکام است. نمی شود دانشجو را در برابر «شبهات»! غرب تقویت کرد. اساسا این تعبیر در آن موضع غلط است. وقتی ذهن مخاطب ما با یک مجموعه پیچیده ی اندیشه ای مواجه است نمی توان تنها با گزینش بخش هایی از آن به اصطلاح «شبهه» را پاسخ داد. 🔸 به همین دلیل است که وقتی با دقت بیشتری به مجموعه ای از سوالات امروز جوانان در حوزه های «آزادی»، «عدالت»، «مساله حجاب»، «حاکمیت دینی» و ... بنگریم خواهیم دید اساس این سوالات به یک هویت و واقعیت برمی گردد و پاسخ های ضعیف و موضعی و موقت به آنها دردی از جامعه دوا نمی کند. برای مثال بررسی تاریخ 10 سال اخیر تبلیغ در مساله حجاب یکی از نمادهای شکست در این نوع از تبلیغ دینی است. 🔸 بسیاری از نهادها و مجموعه های تبلیغ دینی در کشور به شدت از این معضل رنج می برند و اکنون هم پی برده اند که نتیجه این مسیر موفقیت نیست. 🔸 جالب این است که هیچ کدام از اندیشمندان تاریخ نهضت اسلامی از امام تا شهید و شهید و و هرگز چنین رویه ای در تبلیغ و تربیت دینی پی نگرفته اند و معلوم نیست ما از کجا این زره پاره را یافته و به زور بر تن دین کرده ایم؟؟ 🔸 شاید اگر در کشور به جای توجه بیش از حد به مراکز پاسخ گویی به «شبهه» نگاه دیگری به تفکرات رقیب می داشتیم، دین داری وضعیت بهتری داشت البته هنوز هم فرصت برای این کار وجود دارد. ✏️ سید محمد هاشمی @ofoqemobin
با توجه به درخواست مکرر طلاب محترم 📚 صوت جلسات درس خارج فقه موسیقی آیت الله فرحانی جهت دانلود در پایگاه نشرآثار استاد بارگذاری شد. 🌐 جهت دانلود صوت ها به تفکیک جلسات لینک ذیل را انتخاب نمایید: http://farhani.net/feqh-ghena/ 👈انشاءالله در ادامه جلسات روزانه در کانال دروس خارج استاد بارگذاری خواهد شد. @albayann
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 فیلم کامل پیام تلویزیونی رهبر انقلاب درباره وضعیت بیماری کرونا
⭕️ ابن اعثم در الفتوح نقل می کند وقتی برای توبه نزد سید الشهداء آمد، امام او را «یا اخی» خطاب کرد ... ⭕️ فإذا الحرّ بن يزيد الرّياحيّ قد أقبل يركض فرسه، حتّى وقف بين يدي الحسين رضى اللّه عنه، فقال: يا ابن بنت رسول اللّه! كنت أوّل من خرج عليك، أفتأذن لي أن أكون أوّل مقتول بين يديك؟ لعلّي أبلغ بذلك درجة الشّهداء، فألحق بجدّك صلّى اللّه عليه و سلّم. فقال الحسين: ! إن تبت، كنت ممّن تاب اللّه عليهم، إنّ اللّه هو التّواب الرّحيم. ابن أعثم، الفتوح، 5/ 184- 185 ⭕️ به امید دستگیری سیدالشهداء از عاشقان در ماه محرم ... ای حر تو از این پیشتر بودی حتی تو در صُلب پدر بودی دیشب دعا کردم که پیش ما بیایی آخر تو نه حرّ یزیدی؛ حرّ مایی «استاد غلامرضا سازگار» @ofoqemobin
🔺 اظهار عشق و ارادت جون به سیدالشهداء پیش از رفتن به میدان: 🔰 وَ اللهِ إِنَّ ريحِي لَمُنْتِنٌ وَ إِنَّ حَسَبي لَلَئيمٌ وَ إِنَّ لَوْنِي لاََسْوَدٌ فَتَنَفَّسْ عَلَيَّ بِالْجَنَّةِ لَيَطيبَ ريحِي وَ يَشْرُفَ حَسَبِي وَ يَبْيَضَّ لَوْني لا وَ اللهِ لا أُفارِقُكُمْ حَتّى يَخْتَلِطَ هَذَا الدَّمُّ الاَْسْوَدُ مَعَ دِمائِكُمْ 🔰 بوسه بر خاک پای «جون» ... @ofoqemobin
🔺 قال حميد بن مسلم: فبينا كذلك إذ خرج علينا غلام كأنّ وجهه شقّة قمر، في يده سيف، و عليه قميص و إزار و نعلان، قد انقطع شسع إحداهما، فقال لي عمر بن سعيد بن نفيل الأزديّ: و اللّه لأشدّنّ عليه. فقلت: سبحان اللّه! و ما تريد بذلك؟ دعه يكفيكه هؤلاء القوم الّذين ما يبقون على أحد منهم. فقال: و اللّه لأشدّنّ عليه. فشدّ عليه، فما ولّى حتّى ضرب رأسه بالسّيف، ففلقه، و وقع الغلام لوجهه، فقال: يا عمّاه! فجلّى الحسين عليه السّلام كما يجلّي الصّقر، ثمّ شدّ شدّة ليث أغضب، فضرب عمر بن‏ سعيد بن نفيل بالسّيف، فاتّقاها بالسّاعد، فقطعها «2» من لدن المرفق، فصاح صيحة سمعها أهل العسكر، ثمّ تنحّى عنه الحسين عليه السّلام، و حملت خيل الكوفة لتستنقذه، فتوطّأته بأرجلها حتّى مات، و انجلت الغبرة، فرأيت الحسين عليه السّلام قائما على رأس الغلام و هو يفحص برجليه، و الحسين عليه السّلام يقول: «بعدا لقوم قتلوك، و من خصمهم يوم القيامة فيك جدّك». ثمّ قال عليه السّلام: «عزّ و اللّه على عمّك أن تدعوه فلا يجيبك، أو يجيبك فلا ينفعك، صوت و اللّه كثر واتره، و قلّ ناصره». ثمّ حمله على صدره، و كأنّي أنظر إلى رجلي الغلام تخطّان الأرض، فجاء به حتّى ألقاه مع ابنه عليّ بن الحسين عليهما السّلام و القتلى من أهل بيته، فسألت عنه؟ فقيل لي: هو القاسم بن الحسن بن عليّ بن أبي طالب عليهم السّلام. 📚 الارشاد للشیخ المفید، ج 2 ، ص 108 ☀️ السلام علی المظلوم الشهید و علی قاسم بن الحسن علیهما صلوات الله @ofoqemobin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| حتی نام اباعبدالله هم مایه برکت است. 🎙استاد علی فرحانی @almorsalaat
🔰 برای سلامتی خادم اسلام و انقلاب، جناب آقای رحیم پور ازغدی دعا کنیم. 🔺 ان شاء الله صحت و عافیت کامل برای ایشان
اللهم اشهد علی هؤلاء القوم ...