هدایت شده از کانال رسمی استاد حسن عباسی
🔴چرا هرچه به جلوتر میرویم، جامعهی ما دینیتر نمیشود❓
🔻پاسخ این است که چطور میتوانیم انتظار داشته باشیم نظام #ارگانیکی که پیش از انقلاب کِشت شده بود، ظرفیت پیاده کردن دین و عدالت در جامعه را داشته باشد؟ از کوزه همان برون تراود که در اوست. ما امروز با یک التقاط در ساختار سیستمی جامعه خود مواجهیم! شاکله و شالودهی ساختارهای نظام ما غیرتوحیدیست.
🔹پایه حقوق اساسی در نظریه « #مونتسکیو» که به ساختار #قوای_سه_گانه در جهان انجامید و در ایران نیز به همین نحو پذیرفته و به اجرا درآمده، از #تثلیث مسیحیت برگرفته شده است. مرحوم عمید زنجانی در کتاب «فقه سیاسی» خود شرح میدهند که چطور قوای « #مجریه، #قضائیه، #مقننه» همعرض با ساختار « #پدر، #پسر، #روح_القدس» تنظیم شده است. اما تنها این نیست؛ حتی غربیها هم به ساختار تثلیثی قوای سهگانه اذعان میکنند.
هیچ چیز در این ساختار سر جای خودش نیست؛ بنابراین، عدالتی که در درون این سیستم نهادینه نشده، چطور میتواند نمود بیرونی داشته باشد؟
⭕️ در بیان و تحلیل مشکلات و ضعفهای جامعه، همهی نگاهها معطوف به شاخ و برگها است و کمتر کسی متوجه اشکالات ریشهای و بنمایهای ساختارهاست. نظام ارگانیکی حاضر، حتی در بهترین حالت خود نیز هرگز نمیتواند جامعهی تراز دینی را بسازد. بدون توجه به ساختار معیوب قوای سهگانه، به اصلاح شاخ و برگها فکر میکنیم؛ غافل از آنکه این یک دور باطل است و برونرفت از آن غیرممکن؛ مگر با گذر از سیستمهای #ارگانیکی به سیستمهای #بایولوژیکی که هم مورد تاکید ائمه اطهار(ع)، امام راحل(ره) و امام حاضر جامعه، (امام خامنهای) بوده و هم مورد توجه برخی فلاسفه غربی چون ماکس وبر (گرچه به صورت ناقص).
#ترند_انقلاب_اسلامی
#جامعه_تراز
✅ #کرسی_نظریه_پردازی #کلبه_کرامت طی مجموعه جلساتی به این مهم پرداخته است؛ یعنی ساخت یک جامعه تراز دینی به صورت یک کل یکپارچه و واحد؛ ساخت جامعهای چون یک انسان تراز که جسم و روح نفس دارد. برخی از جلسات مذکور به این شرح است:
🔸جلسه ۶۷ - «جامعه قضائی» - آبان ۸۶
💻 kolbeh-keramat.ir/Sessions/Single/472
🔸جلسه ۶۳ - «جامعه بیولوژیکی» - مهر ۸۶
💻 kolbeh-keramat.ir/Sessions/Single/468
🔸و مجموعه ۶ جلسه «جامعه تراز» از سرفصل «ترندگذاری انقلاب اسلامی» که تاکنون برگزار شده است:
📚 llink.ir/8c5j
#هفته_قوه_قضائیه
کانال رسمی استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
هدایت شده از پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸گزارش هفتهنامه اشپیگل از شکوه تمدن اسلام و تاثیر آن بر اروپا
🗓به مناسبت سالگرد فتح آندلس به دست مسلمانان
🆔 @vasael_ir
هدایت شده از پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸همایش «نسبت اسلام و توسعه از منظر پنج متفکر اسلامی» برگزار شد
🔹در ابتدای این همایش علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره موانع تحقق اقتصاد اسلامی از منظر شهید مطهری به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: در اقتصاد علمی یا نظری شهید مطهری ابتدا رابطه طبیعی میان عوامل اقتصاد را مورد بحث قرار میدهد و میگوید این نوع اقتصاد مبحثی به عنوان اسلامی و غیر اسلامی ندارد در حالی که در اقتصاد برنامهای، اقتصاد اسلامی و غیر اسلامی عنوان میشود.
🔹شهید مطهری بر این عقیده بود که عدالت در سلسله علل احکام دین است و عدالت مقیاس دین است نه دین مقیاس عدالت، آنچه عدل است دین میگوید نه اینکه هر چه دین میگوید عدل است.
🔹نقطه ضعف اقتصادی کشور ما این است که بخش خصوصی ما بسیار کوچک و ضعیف است و قادر نیست بازار کشورهای همسایه را به دست بگیرد بنابراین ساختار اقتصادی کشور باید تغییر کند.
🔹در ادامه این همایش علیرضا بهشتی، سیدکاظم صدر برادرزاده مرحوم موسی صدر، فرشاد مومنی استاد دانشگاه ، حجت الاسلام والمسلمین یوسفی و اساتید دیگر به ایراد نقطه نظرات در زمینه توسعه و اقتصاد پرداختند.
#اقتصاد
🌐 yon.ir/ckKm2
🆔 @vasael_ir
هدایت شده از پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸ظرفیت نرم افزاری تمدن اسلامی در فقه شیعه
آیت الله علیرضا اعرافی در همایش علمی تمدن اسلامی:
🔹اندیشه ای تمدنی است و آئینی می تواند تمدن آفرین و دارای هویت تمدنی باشد که از یک نظریه کلان برخوردارباشد و به سؤالات اساسی بشر در حوزه های گوناگون زندگی او پاسخ دهد.
🔹کسانی داریم که یا تمدن اسلامی را نقد می کنند و یا تمدن اسلامی را در عصر جدید امکان پذیر نمی دانند. برخی دیگر می گویند تمدن اسلامی میسر است اما تمدن اسلامی به شکل ترکیب انضمامی نه اتحادی.
🔹نظریه سوم جلوتر می آید و می گوید تمدن اسلامی داریم و آن یعنی تمدنی که از روح و اندیشه اسلام سرچشمه گرفته است اما اسلام را به شکل تعلیقی در زندگی بشر تفسیر می کنند.
🔹نظریه چهارم تمدن اسلامی به مفهوم اینکه از درون اندیشه اسلامی و نظامات فقهی، فلسفی و کلامی اسلام، کلان نظریه بیرون می آید و آن نظام جامع کلان نظریه در آفرینش تمدن و جهت دهی و هدایت آن اثر می گذارد.
🔹نظریه پنجم می گوید اسلام تمدنی است و در ذات تمدن می تواند اسلام و اندیشه اسلامی وجود داشته باشد و به همه ساحت های تمدن می تواند اندیشه بدهد و هدایت گری داشته باشد و در همه ساحت ها نقش آفرینی کند.
🔹ما معتقدیم اولا اسلام دین تمدنی است و آن تجربه ای که در تاریخ گذشته آفریده شده است ترکیب انضمامی نبود و ترکیب اتحادی بود که از درون معارف قرآن و اندیشه اسلام یک جوشش و جهش تمدنی شد و پدیدار شد و در عین حال این نگاه تمدنی، یک نگاه تعلیقی و حاشیه ای نیست و اسلام در روح و جان اندیشه تمدنی حضور دارد و در عین حال بسته نیست که نتواند تطورات عالم را تا پایان تاریخ پاسخ بدهد و تطورات تاریخ تا پایان با حفظ سوابق و اصول در نگاه تمدنی اسلام میسر است و براساس آن روح تمدن اسلامی را یک روح واحد می بینیم اما شکل ها و قالب ها می تواند متفاوت باشد.
#مبانی
🌐 yon.ir/zMfW5
🆔 @vasael_ir
هدایت شده از پایگاه فقه حکومتی وسائل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فقه حکومتی در سایه اصول فقه حکومتی تحقق پیدا می کند
🔸حجت الاسلام و المسلمین ایزدهی
#فیلم
🆔 @vasael_ir
هدایت شده از شهریار زرشناس
شهریار زرشناس - رادیو گفتگو - تمدن نوین اسلامی.mp3
5.64M
🔊 #بشنوید
⭕️آیا ظهور تمدن نوین ایرانی-اسلامی امکان پذیر است؟
💬 پاسخ دکتر #شهریار_زرشناس به این پرسش را در برنامه گفتگوی فرهنگی رادیو گفتگو بشنوید
▶️ @DrZarshenas
هدایت شده از بهسوی تمدن نوین اسلامی
✅نخبگان دنیای اسلام باید یک حرکت عظیم فکری و یک خواست عمومی برای پیشرفت علمی و رسیدن به قله علم و دانش را به وجود آورند.
🔻حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز شنبه ۹۷/۲/۲۲ در دیدار شرکت کنندگان در کنگره بین المللی «نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی»، مهمترین نیاز امروز دنیای اسلام را «وحدت و یکپارچگی» و همچنین «حرکت جدی برای پیشرفت علمی در همه علوم» دانستند و تأکید کردند: امروز «بیداری» در دنیای اسلام بوجود آمده است و برغم تلاش غربیها برای انکار آن، این بیداری زمینه ساز گرایش بیشتر به اسلام و نویدبخش آیندهای بهتر است.
رهبر انقلاب اسلامی با قدردانی از دستاندرکاران و پدیدآورندگان این همایش، بویژه شخص حضرت آیت الله مکارم شیرازی، گفتند: امروز هر حرکتی که موجب شناخت بیشتر گروهها و فرقه های اسلامی از یکدیگر شود، یک حسنه است و این گردهمایی از مصادیق حرکت در جهت اتحاد امت اسلامی است.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به تلاش دیرینه دشمنان برای رو در رو قرار دادن مسلمانان، افزودند: در چنین شرایطی، هر عملی که موجب شناخت مسلمانان از نقاط قوت یکدیگر و زمینهساز همافزایی آنها شود، به وحدت و یکپارچگی امت اسلامی کمک خواهد کرد.
ایشان به نقش شیعه در طول تاریخ برای اعتلای علوم اسلامی و طبیعی اشاره و خاطرنشان کردند: این آثار و خدمات گرانبها باید به امت اسلامی معرفی شوند زیرا مایه افتخار و موجب یکپارچگی خواهند بود.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر لزوم مراقبت جدی برای جلوگیری از ایجاد هرگونه شائبه و گلایه میان فِرَق اسلامی، گفتند: یکی از مسائل بسیار مهم و مورد نیاز کنونی دنیای اسلام، موضوع پیشرفت علمی و حرکت جدی در این زمینه است.
حضرت آیت الله خامنه ای، علت اصلی تحت سلطه قرار گرفتن دنیای اسلام را عقب ماندگی علمی دانستند و افزودند: دنیای غرب بعد از قرنهای متمادی عقب ماندگی علمی، توانست با استفاده از پیشرفتهای علمیِ دنیای اسلام، ثروت و قدرت علمی، نظامی، سیاسی و تبلیغاتی خود را افزایش دهد و در نهایت با استعمار، وضعیت کشورهای اسلامی را به شرایط کنونی برساند.
ایشان با اشاره به زورگویی قدرتهای غربی به کشورهای اسلامی و دنباله روی بسیاری از حکام این کشورها از زورگویان بینالمللی، تأکید کردند: این شرایط باید بواسطه پیشرفت علمی کشورهای اسلامی تغییر کند و دنیای اسلام می تواند بار دیگر در قله تمدن بشری قرار گیرد.
رهبر انقلاب، حرکت در مسیر پیشرفت علمی را وظیفه حکومتهای اسلامی و نخبگان آن برشمردند و گفتند: نخبگان دنیای اسلام باید یک حرکت عظیم فکری و یک خواست عمومی برای پیشرفت علمی و رسیدن به قله علم و دانش را به وجود آورند.
حضرت آیت الله خامنه ای از حرکت جمهوری اسلامی ایران در مسیر پیشرفت علمی به عنوان یک نمونه موفق یاد کردند و افزودند: بر اساس گزارشهای مراکز علمی جهانی، شتاب حرکت علمی ایران در سالهای گذشته، ۱۳ برابر متوسط جهانی بوده است.
ایشان خاطرنشان کردند: ما این مسیر را تا رسیدن به مرزهای علم و دانش ادامه خواهیم داد و ایران بر خلاف غربیها، آمادگی انتقال دستاوردها و پیشرفتهای علمی خود را به دیگر کشورهای اسلامی دارد.
رهبر انقلاب، پیشرفت در علوم اسلامی و علوم طبیعی را ضروری خواندند و افزودند: یکی از مواردی که اسلام می تواند در مسائل مختلف بشری «حرف نو» داشته باشد، در زمینه مسائل فقهی است که باید در این زمینه کار بیشتر و جدی تری انجام شود.
حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه باید در زمینه فلسفه و علوم عقلی، سرعت حرکت علمی افزایش یابد، گفتند: غربیها، فلسفه خود را تا عرصه های مختلف مسائل سیاسی و اجتماعی امتداد داده اند و ما نیز باید چنین کاری را انجام دهیم زیرا فلسفه اسلامی، قویتر، ریشهدارتر و مستحکمتر از فلسفه غربی است.
ایشان با اشاره به گسترش بیداری در دنیای اسلام و افزایش گرایش به اسلام در جهان، خاطرنشان کردند: امروز جوانان در دنیا، سؤالهای زیادی دارند که می خواهند پاسخ آنها را در چارچوب اسلام بیابند، بنابراین باید حرکت علمی در دنیای اسلام شتاب بگیرد و امت اسلامی بار دیگر به اوج اقتدار علمی و تمدنی خود برسد تا دشمنان اسلام و امریکاییها نتوانند به رؤسای کشورهای اسلامی دستور بدهند و «باید و نباید» بگویند.
https://eitaa.com/tamadone_novine_islami
ا---------------------------------------------ا
🔻لینک کانالِ «بهسوی تمدن نوین اسلامی» در پیامرسان #سروش:
http://sapp.ir/tamadone_novine_islami
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
جناب استاد دکتر موسی نجفی
سلام عليكم
✅احتراما همانطور كه مستحضر هستيد حضرت رضا(ع) در جريان هجرت تاريخ ساز خود از مرز شلمچه و خوزستان (كه تعبير رهبر معظم انقلاب اسلامي دروازه ورود تشيع به ايران هست) وارد ايران شده اند و از شهرهاي مختلفي نیز عبور كرده اند.
گرچه در گذشته بدليل عدم تحقيق جامع و ميداني اين مسير مورد اختلاف(نظري) بوده است، ولي خوشبختانه اخيرا با ورود بنياد پژوهشهاي اسلامي آستان قدس رضوي این موضوع تقریبا به یک نتیجه نهایی و قطعی رسیده است.
يعني مسير ... خوزستان، کهگیلویه، بخشی از فارس، يزد، خراسان و ... تا مرو .
✅نكته قابل تأمل اين است كه در اين مسير قدمگاههايي وجود دارد كه در برخی شهرها (مثل خرمشهر – آبادان، بهبهان، ابرکوه و نیشابور)، ده ها هزار نفر از مردم هر ساله در سه مناسبت (ميلاد، شهادت و سالروز ورود امام هشتم به هر شهر) مراسمات رضوي باشکوهی دارند ؛ نوع نگاه مردم مسير به مقوله قدمگاه و ورود حضرت يك نگاه اسلامی و نگاهي مقدس است نه يك رويداد تاريخي و باستاني...
*✅حال سوال این است که آیا برپایی و تقویت این مراسمات،(با رعایت صحت تاریخی، حفظ شئونات اسلامی و مدیریت درست فرهنگی توسط علماء ) می تواند در تمدن رضوی و اسلامی نقش آفرین باشد؟ توصیه شما به آستان قدس رضوی و متولیان این آیین ها در شهرهای مسیر؟
لینک دیدگاه مراجع، علما و محققین پیرامون جاده ولایت و حضور مردم در قدمگاه های امام رضا (ع) / وبگاه قدمگاه بهبهان
https://goo.gl/38a2Rj
مستند پیاده روی تاقدمگاه امام رضا(ع) شهرستان بهبهان پخش شده از شبکه های داخلی و بین المللی
https://www.aparat.com/v/gKn0P
🔴🔵جواب استاد:
✅ با تشکر از پرسش جنابعالی و تبریک بابت درک خوب و زمان سنجی نسبت به ارتباط مباحث تاریخی با زمان حال و برنامه ریزی برای آینده ، عرض میشود ما باید بدانیم که در درجه اول از این "نشانه گذاری ها " چه میخواهیم؟ به دنبال این پرسش ، بهتر می توان به مراحل بعدی فکر نمود ۰
نگاه قدسی به معنای منافات داشتن با نگاه تاریخی و ارزشهای آن نیست و هر چه تحقیق و مستندات تاریخی در این رابطه بیشتر شود، ابعاد عمیق تر و جالب تری از این قضیه که حتی "ملیت جدید" قرون بعدی ما ایرانیان در آینه آن قابل رویت است معلوم میگردد۰
✅اما در مورد تمدن رضوی و مسئله قدمگاه ها به نظرم به نکته خوبی اشاره کردید چرا که مهمترین نکته که فاصله فرهنگ را با "تمدن" پر میکند ، حضور عینی و عمیق فرهنگ در جامعه است و این مطلب لابد بایستی با روشها و آئین ها و آدابی خاص و ویژه و با توجه به اصول و معتقدات صحیح فرهنگ شیعه صورت پذیرد ؛ شاید این چنین برنامه ریزهایی بهتر است مرحله به مرحله و نه خیلی کلی و دراز مدت باشد تا در صورت جواب عمیق نگرفتن بتوان آن را اصلاح نمود ؛ البته در این موارد اقدام شتابزده و نسنجیده و بدون برنامه های عمیق معنوی و فرهنگی میتواند نقض غرض باشد و واکنش منفی و طعن و تبلیغات دشمنان اهل بیت علیهم السلام را به همراه بیاورد ۰
🔵اما نکته آخر اینکه گفته بودید توصیه شما به مسئولین و متولیان امر در این مورد چیست ؟ باید بگویم من معمولا به اینگونه مسئولین و مدیران توصیه ای ندارم ؛ و خدا را شکر آنها هم نه به توصیه امثال بنده التفاتی و احتیاجی ندارند ۰ پس هر دو طرف راضی ۰🔴
موفق باشید
https://eitaa.com/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰ضرورت بینش تمدنی در تاریخ حیات انسان ۲۵۰ ساله و تاریخ سیاسی اسلام
https://eitaa.com/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
1_12944836.pdf
886.5K
متن مصاحبه دکتر موسی نجفی با ماهنامه اندیشه نامه :
جنگ تمدنها ، جنگ برتری هاست
https://eitaa.com/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تاریخ_سیاسی_امامان_شیعه
بصیرت افزایی در سیره سیاسی ائمه اطهار علیهم السلام
🔰حفظ "استقلال فکری" و "هویت سیاسی " در تاریخ شیعه ، "عیاری" فراتر از حرکت نظامی و انقلابی
https://eitaa.com/drmousanajafi
هدایت شده از گروه پژوهشی مهرگان
هم زبانی فقه بومی با حقوق جهانی.pdf
779.1K
#مقاله هم زبانی فقه بومی با حقوق جهانی
نویسندگان : دکتر نجف لک زایی، محمدجواد ارسطا
#فقه_بومی
#حقوق_جهانی
ما را در پیام رسان ایرانی ایتا دنبال کنید...
کانال دکتر نجف لک زایی
https://eitaa.com/nlakzaee
کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات اسلامی
https://eitaa.com/dl_islamicdoc_com
هدایت شده از پایگاه فقه حکومتی وسائل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥فلسفه حقیقی دین در اندیشه امام خمینی (ره)
🔸حجت الاسلام و المسلمین دکتر لک زایی
#فیلم
🆔 @vasael_ir
هدایت شده از پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸فقه حکومتی در منظومه فکری امام خمینی (ره)
🗓به مناسبت سالگرد رحلت حضرت امام خمینی (ره)
#اطلاع_نگاشت
🌐 yon.ir/cH26T
🆔 @vasael_ir
هدایت شده از پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸فهم فقه حکومتی امام خمینی مستلزم شناخت رویکرد امام در همه علوم اسلامی است
حجتالاسلام لکزایی در سلسه نشستھای انقلاب اسلامی و فقه حکومتی:
🔹در دین شناسی جامع و موردنظر امام خمینی(ره) به همه آیات قرآن و ابواب روایی توجه میشود و برخلاف نگاه جزئی، سامان دهی حیات انسان در اجتماع اصل قرار میگیرد.
🔹از اینرو فهم فقه حکومتی امام خمینی(ره) مستلزم شناخت مکتب جامع ایشان است.
🔹بنابراین برای رسیدن به فقه حکومتی موردنظر امام خمینی(ره) باید دانش کلام، حکمت، اخلاق، تفسیر قرآن و همه دانشها حکومتی باشد.
#سیاست
🌐 yon.ir/kmr9y
🆔 @vasael_ir
هدایت شده از اخبار استراتژیک
مرجعیت شیعه از دیروز تا امروز-استاد حسن عباسی-قزوین-24اردیبهشت97.mp3
23.29M
#صوت سخنرانی استاد حسن عباسی
موضوع: «مرجعیت شیعه، از دیروز تا امروز؛ لغو امتیاز تنباکو تا بانکداری»
زمان: ۲۴ اردیبهشت ۹۷
مکان: قزوین، محمدیه
مرجع نشر سخنرانیهای استاد حسن عباسی
🌐 @dr_abbasi
هدایت شده از اخبار استراتژیک
اقتصاد مقاومتی در پسابرجام-استاد حسن عباسی-5خرداد97.mp3
27.42M
#صوت سخنرانی استاد حسن عباسی
موضوع: «اقتصاد مقاومتی در پسابرجام»
زمان: ۵ خرداد ۹۷
مکان: تهران - مجتمع فرهنگی سرچشمه
مرجع نشر سخنرانیهای استاد حسن عباسی
🌐 @dr_abbasi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰پرسش یکی از مخاطبین :
✅سلام و عرض ادب
وقتی سخن از پیشرفت میکنیم و میگوییم نظام حمهوری اسلامی استقلال و پیشرفت دارد اما عملا بسیاری از مردم نظام فعلی را با حکومت های حوزه خلیج فارس بعد و پس از انقلاب مقایسه میکنند و زمانی این همه مدرنیته را در دبی می بینیم چگونه پیشرفت در ایران را توجیه کنیم حتی در دوره پهلوی نیز پیشرفت خوبی در صنعت و راه اهن داشتیم؟
✅جواب :
نجفی:
با تشکر از پرسشگر گرامی از طرح پرسشی که متاسفانه امروز در خیلی از اذهان ساده رسوخ نموده است ، اما به نظر قبل از جواب به این سوال بایستی بگویم خود این پرسش دقیق نبوده و دارای نکات انحرافی و غلط اندازی می باشد ۰
یک نکته این است که کسانی که اینگونه به مسائل نگاه میکنند چه" عیاری" و چه خط کشی برای بررسی دارند ؟ اصولا در حرفهای کلی و نقل های بدون عدد و رقم می شود هر چه خواست ، گفت و چون سند و آمار و میزانی نیست ، کسی هم پاسخگو نیست !
کشور عربستان و سایر کشورهای خلیج فارس چه پیشرفت واقعی و دست آورد علمی و دانشگاهی داشته و دارند!! که بخواهند با ایران مقایسه شوند! کدام صنعت مادر و یا زیر ساخت ملی پیشرفته ای داشته اند که بتوان به آنها حسرت خورد ؟!
پیشرفت و توسعه یکی از ابعادش اقتصاد است ولی ابعاد مهمتر توسعه در سیاست و فرهنگ هم متجلی است : حتی برخی صاحب نظران موفقیت در توسعه اقتصادی را معلول توسعه سیاسی و فرهنگی می دانند ؛ کدامیک از این کشورهایی که حسرت مدرنیته شان را می خورند مشارکت سیاسی در حد و اندازه ایران دارند؟ اکثر این کشورها دارای رژیم های پادشاهی و امیر نشین های قرون وسطی هستند و مطبوعات آزاد و یا نهادهای مستقل مدنی که لازمه توسعه است را دارا نمی باشند۰
ایران فعلی علیرغم همه آسیب های مدیریتی و بین المللی و مشکلات عدیده داخلی هنوز هم قدرت اول منطقه است و عربستان و اسرائیل هر زمانی که بخواهند کمی با ایران سرشاخ و یا رویارویی نمایند خیلی زود به دامن بزرگترشان یعنی امریکا فرار میکنند۰ انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب فرا منطقه ای و یک عامل تاثیر گذار جهانی است و شما این عظمت را در سطح دشمنی با ایران میتوانید مشاهده کنید ۰
🔴البته باز تاکید میکنم عظمت ذاتی و تاریخی انقلاب اسلامی دلیلی بر ضعف مدیران و توحیه برخی سیاست های غلط فعلی نیست و اصولا این خبط ها عرضی بوده و به ذات انقلاب اسلامی مربوط نمیشود ۰ نکته آخر این است که بین پیشرفت و توسعه با تکامل و رشد بایستی تفاوت قائل شد۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
هدایت شده از فقه نظام ساز
#چکیده_مقاله
نظامسازی قرآنبنیان؛ چیستی، چرایی و چگونگی
🔹نظامسازی مشترک معنوی برای چهار مصداق نظامشناسی در ساحت تکوین، نظامیابی در ساحت تشریع، نظامسازی در ساحت اعتباریات و نظامگزاری در ساحت عینی است. هرچند به معنای خاص ناظر به اعتبارات اجتماعی و سیاستگذاری عمومی است، ولی به معنای عام دربردارندۀ هر چهار ساحت بوده و قرآن مجید نیز به عنوان منبع معرفتشناسی دینی در ساحات چهارگانه ورود دارد؛ لکن در هر ساحت، به حسب آن ساحت.
🔸بر پایۀ تعریف مختار از نظامسازی، اگر این فرایند از یکسو ابتنا بر مبادی مستخرج از معارف قرآنی نداشته باشد و از سوی دیگر مماس با واقعیتهای اجتماعی نباشد، به جای حل مسائل واقعی، حلال مسائل کاذب، غیراولویتدار و تحمیلی از مبادی دیگر معرفتی است.
🔹 این انحراف از منابع متقن دینی، از یک طرف عامل توفیقنیافتن نظام اسلامی در تحقق اهداف مادی و معنوی خود و درنتیجه تشکیک نخبگان نظام و عامه مردم در هویت انقلابی نظام اسلامی است و از سوی دیگر منجر به استقرار خردهنظامات اجتماعی غیردینی و زمینهساز و جادهصافکن استبداد، هرچند صغیر و استکبار، هرچند بخشی و تشکیل حکمرانی سکولار، هرچند بهطور نرم و خزنده، لکن تئوریزهشده میشود.
✅منتشر شده در جدیدترین شماره نشریه قبسات
@feghheumanism
هدایت شده از تاریخ پهلوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حرفهای عجیب و غریب خنده دار ربع پهلوی پسر محمدرضاشاه در مورد خودش و مشورت با افراد مطمئن 😕
قضاوت با شما
@pahlaviiran
هدایت شده از تفکر و تمدن شبکهای| استاد واسطی
اقتصاد اسلامی و عدالت اجتماعی دکتر پیغامی و دکتر عیوضلو.wma
20.15M
💎 اقتصاد اسلامی و عدالت اجتماعی
👤 دکتر عادل پیغامی
👤 دکتر حسین عیوضلو
🔹 10 اردیبهشت 97
🔸 دانشکده علوم اجتماعی
💠 انجمن علمی علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران
💠 @utsaiss
ميان يك مجموعه اقتصادي به كار گرفته ميشود، و گاه ترتيب و چگونگي اجزا يا چگونگي ساختمان چيزي را با آن توصيف مينمايند و ميگويند: ساختار اين دستگاه طوري است كه با باطري كار ميكند.[2] از آنجا كه اين يك واژة نوظهور در مجموعه لغات فارسي است و در تاريخ كهن ادب فارسي سابقه ندارد، در لسان سياست و حقوق تعريف دقيق و مفهوم روشن از آن به دست نيامد و تفحص پيرامون آن به نتيجة مطلوب نيانجاميد.
اما عجالتاً ميشود گفت: «منظور از ساختار حكومت مجموعه دستگاهها، نهادها و سازمانهاي است كه با تركيب رفتاري و همآهنگيهاي خويش نماد منسجم يك قدرت حاكمه را به نمايش گذاشته و در جهان خارج ملموس ميسازد».
2. مفهوم حكومت
حكومت در لغت فرماندادن، دستگاه دولتي كه بر يك كشور يا ناحيه فرمان ميراند، نظام سياسي و داوري را گويند. اما معناي اصطلاحي اين واژه چندان روشن نيست، حقوقدانان بيشتر روي مجموعه قواي تأكيد دارند كه داراي سرزمين، جمعيت، حكومت و حاكميت باشد، بر اين اساس حكومت و دولت مرادف هم است در حقوق اساسي و علم سياست تعريفهاي متنوعي از حكومت ارائه شده است و همه تلاش دارند توصيف معقول و نماي جذابي از آن به نمايش بگذارند.
يكي از اساتيد فن مينويسد: حكومت هم به معناي عمل حكم راندن و هم به معناي نهادهاي مجري احكام به كار ميرود و از اين رو نسبت به مفهوم انتزاعيتر دولت، مفهوم عينيتر است.[3]
اما آنچه اكنون عملي و ملموس است اين كه حكومت مجموعه از هيئت حاكمه ميباشد كه در يك تقسيمبندي كلان و بسيار كلي شامل قواي ثلاثه، يعني قواي مجريه، قواي مقننه و قواي قضائيه ميگردد و هر سه عنصر در كنار هم مظهر اقتدار و حاكميت ملي را در جامعه بروز و نمود ميدهد.
گفتمانهاي ديگري نيز از نگاه فلاسفه، فقها و اصوليون پيرامون حكومت وجود دارد كه در اين مختصر نميگنجد. اما مفهوم حقوقي حكومت بيش از اين نخواهد بود هر چند كه ممكن است تعبيرات بسيار متغير، پر فراز و نشيب باشد.
3. مفهوم جهان
جهان از نظر لغوي عبارت از كيهان، تمام قسمتهاي كره زمين يا تمام عالم خواهد بود. در فرهنگ عميد تعبير به گيتي، عالم و دنيا شده است. ولي در اصطلاح رايج كنوني گاهي اسم براي كره زمين است، زماني براي بخش از آن به كار ميرود مثل جهام سوم، جهان عرب و گاهي هم براي منطقه و قلمرو خاص آن را استعمال مينمايند، مانند جهان حيوانات و بالاخره در بعض موارد براي مقطع زماني چون جهان امروز به اين واژه متمسك ميشوند.
در لسان روايات كلمه «الأرض» به كار رفته. «قال علي(ع): يَمْلأُ الأَرْضَ عَدْلاً وَ قِسْطاً كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً»[4] يعني پس از ظهور امام عصر(عج) زمين پر از عدل و داد ميشود، همانگونه كه پر از جور و ظلم گشته بود. آيا منظور از آن بخشي از زمين است؟ يا تمام عالم ميباشد؟ آيا در عصر ظهور محدوده مسكوني زمين كوچك ميگردد يا نه قدرت حاكمه ما فوق تصور ما است؟ در بررسي آتي بايد به جواب پرسشهاي فوق نيز برسيم.
4. قراح نظر(ديدگاه خالص)
با توجه به مفردات فوق پيرامون عبارت «ساختار حكومت جهاني حضرت مهدي(عج)» ميتوان گفت: منظور تبيين شكل و چگونگي حكومتي است كه در پايان تاريخ براي بشريت ارزاني ميگردد. براساس دلالت آشكار آيات قرآني و احاديث معصومين(ع) چنين حكومتي حتماً خواهد آمد تا انسانيت را به سعادت كامل برساند.
اين حكومت واحد عددي نيست، چون وجود دو يا چند حكومت همزمان كاملاً منتفي است، پس ميشود گفت: واحد نوعي ميباشد. يعني يك نوع حكومتي كه تا به حال نيامده و كسي نظير آن را نديده است. از جمله «يَمْلأُ الأَرْضَ...» ميفهميم كه اين يك نوع حكومت زميني است و در سراسر كرهای زمين تسلط مييابد. هيچ جاي از زمين باقي نميماند الا اين كه نور حكومت در آنجا تجلي كند.
همانگونه كه رسول خدا(ص) فرمود: «وَ يُبَلِّغُهُ شَرْقَ الأَرْضِ وَ غَرْبَهَا حَتَّى لا يَبْقَى سَهْلٌ وَ لا مَوْضِعٌ مِنْ سَهْلٍ وَ لا جَبَلٍ [جَبَلٌ] وَطِئَهُ ذُو الْقَرْنَيْنِ إِلا وَطِئَهُ»[5] در ضمن احتمال اينكه در آن روزگار جمعيت ساكن زمين جمع و فشرده گردند و قسمتهاي دور دست و كرانههاي آن بدون سكنا باشد بعيد مينمايد؛ بنابراين مفهوم جهانشمولي آن اين خواهد بود كه با وجود پراكندگي جمعيت در اقصي نقاط حكومت فراگير خواهد بود و از مركزيت واحد فرمانروایی صورت ميگيرد. با اين وصف تصور فدرالي بودن يا ايالاتي يا نوع ديگر حاكميت نيز غير علمي و مردود است.
انديشه حكومت جهاني
تسخير كلي جهان، تسلط بر منابع طبيعي و انساني آن، فرمانروایی مطلق در كليت گيتي، پروژه نوظهوري نيست. بشر از روزي كه مفهوم قدرت و توسعه را شناخت، اقدام به كشورگشايي كرد. بر اسب چموش قدرت سوار شد، محدوديتها مرزها و موانع طبيعي و فيزيكي را در نورديد، و تا توانيست به پيش تاخت.
در هر عصر و زماني ما شاهد اين تفكر بودهايم و هنوز اين اندي
آنها ميدهد كه تا به حال كسي نداده است. «تُجْمَعُ إِلَيْهِ أَمْوَالُ الدُّنْيَا كُلُّهَا مَا فِي بَطْنِ الأَرْضِ وَ ظَهْرِهَا فَيَقُولُ لِلنَّاسِ تَعَالَوْا إِلَى مَا قَطَعْتُمْ فِيهِ الأَرْحَامَ وَ سَفَكْتُمْ فِيهِ الدِّمَاءَ وَ رَكِبْتُمْ فِيهِ مَحَارِمَ اللَّهِ. فَيُعْطِي شَيْئاً لَمْ يُعْطِ أَحَدٌ كَانَ قَبْلَهُ»[41] در كشفالغمه از طريق اهلسنت آمده كه رسول خدا(ص) فرمود: «يَكُونُ عِنْدَ انْقِطَاعٍ مِنَ الزَّمَانِ وَ ظُهُورٍ مِنَ الْفِتَنِ رَجُلٌ يُقَالُ لَهُ الْمَهْدِيُّ يَكُونُ عَطَاؤُهُ هَنِيئاً»[42] هنگام خدائيهاي زمانه و آشكار شدن فتنهها و آشوبها مردي خواهد آمد كه معروف به مهدي ميباشد بخششهايش گوارا است. صاحب مكيال المكارم در تفسير اين گوارايي فرموده: چون مؤمنين قبل از ظهور در مشقت زيستهاند و به انواع گرفتاريها و مصائب مواجه شدهاند حالا كه به راحتي رسيده گوارا است.[43]
4. احساس بينيازي در مردم
يكي از خصيصههاي روحي و رواني انسان حرص و طمع فراوان است، هنوز باور انسان نشده كه ممكن است روزي بشر به غناي مادي برسد، تصور آن خيلي مشكل ميباشد و بعد ذهني زياد دارد، اما با تسهلاتي كه در دولت صاحب الامر(عج) انديشيده شده و عينيت خواهد يافت، اين احتمال صورت واقعي به خود خواهد گرفت و مردم جهان از نگاه روحي و رواني اين آمادگي را خواهند يافت كه در خود احساس بينيازي نمايند رسول اعظم(ص) فرمود: خداوند روحيه بينيازي را در قلب امت من قرار ميدهد. «يَجْعَلُ اللَّهُ الْغِنَى فِي قُلُوبِ هَذِهِ الأُمَّة»[44]
اين روايت در منابع اهلسنت نقل شده است، ابي سعيد الخدري ميگويد رسول خدا(ص) فرمود: عدالت مهدوي شامل عموم مرم ميشود [در نتيجه فقر و نيازمندي از جامعه بشري رخت برميبندد، لذا هنگاميكه] فردي از طرف حضرت مهدي اعلام ميكند كه اگر كسي به مال و ثروت احتياج دارد برخيزد، تنها يك نفر از جاي خود بر ميخيزد. امام او را نزد مسئول بيتالمال ميفرستد، تا اموالي را به وي بدهد. خزانهدار دامن او را پر از مال و ثروت ميكند، در اين هنگام آن فرد از كرده خود پشيمان ميگردد و با خود ميگويد: من آزمندترين فرد امت پيامبر(ص) بودم كه چنين درخواستي كردم و اموال را به مسئول بيتالمال بر ميگرداند ولي او آن را بر نميدارد و ميگويد: آنچه را بخشيديم ديگر نميپذيريم.[45] اين حديث به خوبي ميرساند كه وضع عمومي تا چه ميزاني تحول پيدا ميكند تا جایيكه مردم از داشتن مال دنيا گريزان ميگردند و ديگر احساس نيازي به آن ندارند.
عبدالاعلي حلبي از امام باقر(ع) نقل ميكند كه حضرت فرمود: به امرخداوند دانهها از دل زمين بيرون ميگردد و قطرات باران از آسمان فرو ميريزد، و مردم ماليات خود را به دلخواه و افتخار به سوي دولت مهدي(عج) ميبرند و خداوند بر شيعيان ما چنان وسعت، بركت، رفاه و امكانات ارزاني ميدارد كه اگر حقيقت سعادت و نيكبختي را نميفهميدند و به ارزشهاي اخلاقي آراسته نبودند، مست امكانات شده و بر طغيان و تجاوز روي ميآوردند. «يُخْرِجُ اللَّهُ مِنَ الأَرْضِ بَذْرَهَا وَ يُنْزِلُ مِنَ السَّمَاءِ قَطْرَهَا وَ يُخْرِجُ النَّاسُ خَرَاجَهُمْ عَلَى رِقَابِهِمْ إِلَى الْمَهْدِيِّ وَ يُوَسِّعُ اللَّهُ عَلَى شِيعَتِنَا وَ لَوْ لا مَا يُدْرِكُهُمْ مِنَ السَّعَادَةِ لَبَغَوْا»[46] ممكن است شيعه دوازده امامي منظور نباشد، چون در آن روزگار مشكل مذهب و دين وجود ندارد و وحدت ديني كاملاً بر قرار ميگردد، بنابراين منظور امت اسلامي است كه غرق در نعمت ميگردند و خوشبختي را لمس كرده و احساس بينيازي مينمايند.
ساختار فرهنگي
الف) تجديد دين اسلام
قوانين و مقررات اسلام در بخش اعظم جهان رسميت ندارد، كشورهاي اسلامي به مرور زمان از مقررات شريعت فاصله گرفته و ميگيرند، روزي خواهد رسيد كه تمام دستورات حيات بخش اسلام به فراموشي سپرده شود. همين اكنون مسلمانان به خاطري كه به خشونت و جنگسالاري متهم نگردند، «جهاد» كه به تعبير امام علي(ع) سپري در برابر آتش است، (نبايد تصور كرد كه منظور آتش جهنم ميباشد، در همين دنيا نيز سپري در برابر حملات ويرانگر دشمن ميتواند باشد) مسلمانان به راحتي از آن دست كشيدهاند. دشمنان كينهتوز كار را به جاي رساندهاند كه اگر يك مسلمان براي دفاع از خود اسلحه به دست گيرد فوراً به تروريست متهم ميگردند.
زكات كه تأمينكننده نيازهاي دولت اسلامي است كسي به پرداخت آن خود را متعهد نميدانند، ساير قوانين اسلامي نيز سر نوشتهاي مشابه دارد و از حاكميت باز ايستادهاند. بنابراين روزي كه حكومت عدلگستر جهاني در مسند قدرت تكيه زند، مقررات دين اسلام را مو به مو اجرا ميكند و چون مردم يا با آن آشنايي نداشتند يا آن را فراموش كردند اجراي اين قوانين برايشان تازگي خواهد داشت. مخصوصاً مسلمانان متعجب ميشوند و ميگويند نظير آن را نديدهاند. امام صادق(ع) ميگويد: هنگام