هدایت شده از تمدن نوین اسلامی
▫️انتشار مجموعه مقالات با عنوان «حکيم جريانساز : آيتالله مصباح از نهضت اسلامي تا تمدنسازي اسلامي »
🔹توسط گروه تاريخ انديشه معاصر مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام
✨فهرست مباحث
1⃣ بخش اول : نقش آيتالله مصباح در نهضت اسلامي تا تمدنسازي اسلامي
🔸آيتالله مصباح در دوره مبارزات انقلابي: اهتمام به اسلاميتِ نهضت و کادرسازي براي نظام اسلامي/ عليرضا جوادزاده
🔸فيلسوف آزادي و آگاهي / ابوذر مظاهري
🔸علامه مصباح، حکيم در ميدان / صفدر الهيراد
🔸نقش مصباح و سليماني در پروژه تمدنسازي /حسن رحيم پور ازغدي
🔸شخصيت تمدني آيت الله مصباح / موسي نجفي
2⃣ بخش دوم : نظريهپردازي آيتالله مصباح براي حرکت از نهضت اسلامي تا تمدن نوين اسلامي
🔸عوامل تغييرات اجتماعي در انديشه آيتالله مصباح / رضا رمضاننرگسي
🔸تكامل اجتماعي و تاريخي در انديشه آيتالله مصباح / عبدالرسول يعقوبي
🔸دولت اسلامي در انديشه آيتالله مصباح / مهدي ابوطالبي
🔸هرم نيازهاي تمدني در تمدنسازي نوين اسلامي از ديدگاه علامه مصباح /ابوذر مظاهري
🔸نقش اسلاميسازي علوم انساني در شکلگيري تمدن اسلامي از ديدگاه علامه مصباح/ احمد حسین شریفی
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
♦️علم و دین از نظر علامه حسن زاده آملی♦️
🔹چون در قرآن براى نماز امر به تحصيل وقت و قبله شده بود، مسلمانان ناچار گشتند براى تعيين سمت قبله بلد و اوقات نماز هيئت و نجوم بياموزند، و هيئت و نجوم آنان را به ساير شعب رياضى محتاج ساخت.
🔹براى زكات و خراج به مساحت اراضى و علم حساب پرداختند، و جهاد و حج راه جهانگردى و سياحت به روى آنها بگشود و اطلاع بر احوال امم مختلفه و كشورهاى جهان يافتند و كتب جغرافيا و امثال آن را نوشتند.
علامه حسن زاده آملی بخش چهارم
▫️دکتر مهدی گلشنی، استاد دانشگاه صنعتی شریف پرسشهایی پیرامون «علم و دین» مطرح کرده و از دانشمندان الهیدان در کشورهای مختلف خواستار جواب شده است.
▫️ این سؤالات همچنین برای چهار حکیم مسلمان معاصر، حضرات آیات جوادی آملی، حسنزاده آملی، سبحانی و مصباح یزدی هم ارسال شده است؛ علامه حسن زاده آملی ضمن تقدیر از این شخصیت علمی، به پرسشهای ایشان پاسخ داده که متن پاسخهای علامه حسن زاده آملی به شرح زیر است:
🔸و اين گونه اعترافات صادقانه در كتاب يادشده از نويسندگان آن بسيار است.
🔸كتاب دوم به نام علوم اسلامى و نقش آن در تحوّل علمى جهان آلدوميهلى است كه به ترجمه فارسى آقايان محمد رضا شجاع رضوى، و دكتر اسد الله علوى، به اهتمام بنياد پژوهشهاى آستان قدس رضوى به طبع رسيده است.
🔸و نظير دو كتاب يادشده، كتب و مقالات بسيارى از اصحاب قلم و ارباب دانش و بينش نوشته شده است، و اكنون به چند سطرى از گفتار استاد عزيزم حضرت علّامه شعرانى (رضوان اللّه عليه) تحت عنوان «تأثير قرآن در پيدايش تمدّن عظيم اسلامى» تمسّك و تبرّك مىجويم:
🔸آن كه تاريخ خوانده است و بر احوال امم گذشته آگاه گرديده داند كه تا زمان پيدايش يونان هيچ قومى بدان پايه از علم نرسيدند و آن تمدّن نيافتند، و آنها كه پيش از يونان بودند همه در علم و تمدّن پستتر از آنان بودند، و اندكى پيش از اسكندر علماء و حكماء در يونان بسيار شدند چون سقراط و افلاطون. و اسكندر كه عالم را بگرفت علم و زبان يونانى را در جهان منتشر كرد و مردم را از آن بهره مند ساخت، تا هزار سال زبان يونانى زبان علمى جهان بود و دانشمندان بدان زبان علم مىآموختند و كتاب مىنوشتند هر چند خود يونانى نبودند حتى پيروان حضرت مسيح (عليه السلام) تاريخ آن حضرت را كه انجيل نام دارد به زبان يونانى نوشتند، و لفظ انجيل هم كلمه يونانى است به معنى مژده، با آن كه هم خود آنها و هم حضرت عيسى (عليه السلام) زبانشان عبرى بود.
🔸هزار سال پس از اسكندر حضرت خاتم انبياء محمد بن عبد الله (صلوات اللّه عليه) ظهور كرد و قرآن را به عربى آورد و اوضاع جهان دگرگون شد، زبان عربى جاى زبان يونانى را گرفت و از آن درگذشت و مسلمانان علوم يونانى را گرفتند و چندين برابر بر آن افزودند و اين مقام كه زبان عربى در جهان يافت و علومى كه به اين زبان نوشته شد هيچ زبانى قبل از آن اين مقام نيافت.
🔸در تواريخ آمده است كه كتابخانه اسكندريّه در مصر بزرگترين كتابخانه دنياى قديم بود محتوى بر علوم يونانى و بيست و پنج هزار جلد كتاب داشت اما به عهد اسلام كتابخانه مسلمانان بر يك ميليون شامل بود.
▫️جرجى زيدان در تاريخ تمدّن اسلام و تاريخ آداب اللغه گويد:
🔸دو خليفه فاطمى مصر عزيز بالله (365- 386)، و حاكم بامر الله (386- 411) در مصر كتابخانهها انشاء كردند مشتمل بر نزديك يك ميليون كتاب يعنى چهل برابر كتابخانه يونانيان در اسكندريه.
🔸كتابخانههاى بزرگ در مصر و عراق و اندلس و غير آن بسيار بود هر يك مشتمل بر صدها هزار جلد، و ابواب آن براى طالبان علم و مطالعه كنندگان باز بود. پس آثار دانش عربى چهل برابر بيش از يونان بود.
🔸در علم ادب و اخلاق و موعظه و فقه و سياست مدن و جغرافيا، يونانيان كتاب داشتند اما با كتب عربى قابل مقايسه نيست نه از جهت كثرت و نه تحقيق ... در رياضى خصوصا حساب و جبر و مقابله و هيئت و نجوم مسلمانان بر يونانيان تفوّق عظيم داشتند ... و اينها همه از بركت قرآن است و ما اين سخن را به گزاف نگوييم كه تجربه و تاريخ بر آن گواه است.
🔸و چون در قرآن براى نماز امر به تحصيل وقت و قبله شده بود، مسلمانان ناچار گشتند براى تعيين سمت قبله بلد و اوقات نماز هيئت و نجوم بياموزند، و هيئت و نجوم آنان را به ساير شعب رياضى محتاج ساخت، و قوانين ميراث و فرائض چون در اسلام حساب پيچيده دارد آنان را به آموختن علم حساب واداشت،
🔸و براى زكات و خراج به مساحت اراضى و علم حساب پرداختند، و جهاد و حج راه جهانگردى و سياحت به روى آنها بگشود و اطلاع بر احوال امم مختلفه و كشورهاى جهان يافتند و كتب جغرافيا و امثال آن را نوشتند.
ادامه دارد ...
http://lobolmizan.ir/quest/cat/149
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️فایل صوتی کرسی ترویجی "نظریه فهم شبکه ای متن" با ارائه حجت الاسلام و المسلمین عبدالحمید واسطی
💫 اهم مطالب مطرح شده در این کرسی :
🔸فهم شبکهای معنا به مثابه یک زیرساخت برای استظهار از ادله نقلی؛
✨بیشتر بخوانید:
iict.ac.ir/fahmshabake-2
✨همچنین فایل های ضمیمه این کرسی :
🔹مقاله روش تحقیق شبکهای
🔹 مقاله فهم شبکهای معنا
🔸سه شنبه ۲۶ اسفندماه ۹۹
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
♦️علم و دین از نظر علامه حسن زاده آملی♦️
🔹چون دقت كنى و نيك بنگرى همه علوم را به بركت قرآن آموختند ... و پس از اين ثابت مىكنيم كه تمدّن و علوم فرنگى دنباله همان علوم اسلامى است و از مسيحيّت ناشى نشده است.
🔹همان گونه كه كتاب تكوينى- أعنى نظام هستى- براساس علم و حكمت است كه «عالم يعنى علم انباشته روى هم»، كتاب تدوينى اعنى قرآن كريم نيز به مثابت كتاب تكوينى است كه عين علم و محض حقيقت است.
علامه حسن زاده آملی بخش پنجم
▫️دکتر مهدی گلشنی، استاد دانشگاه صنعتی شریف پرسشهایی پیرامون «علم و دین» مطرح کرده و از دانشمندان الهیدان در کشورهای مختلف خواستار جواب شده است.
▫️ این سؤالات همچنین برای چهار حکیم مسلمان معاصر، حضرات آیات جوادی آملی، حسنزاده آملی، سبحانی و مصباح یزدی هم ارسال شده است؛ علامه حسن زاده آملی ضمن تقدیر از این شخصیت علمی، به پرسشهای ایشان پاسخ داده که متن پاسخهای علامه حسن زاده آملی به شرح زیر است:
🔸و چون در قرآن از تقليد آباء و اجداد نهى كرده است و دعوت به دين حق و تحقيق ادلّه را واجب فرموده و مخالفين اسلام و منكرين اديان پيوسته در احتجاج با مسلمانان بودند مسلمانان هم مجبور شدند با آنان از راه استدلال مباحثه كنند و از اين رو بر اقوال حكماى يونان و غير آنان آگاه گشتند و طريقه استدلال و منطق آموختند، و هكذا چون دقت كنى و نيك بنگرى همه علوم را به بركت قرآن آموختند ... و پس از اين ثابت مىكنيم كه تمدّن و علوم فرنگى دنباله همان علوم اسلامى است و از مسيحيّت ناشى نشده است.
🔸اين بود كلام مورد نظر استاد علامه شعرانى (أنار اللّه برهانه) كه از كتاب ارزشمند و گرانقدر آن جناب به نام راه سعادت به اختصار نقل كردهايم.
۶. آيا «علم دينى» امكان دارد؟
🔸فهم داعى از عبارت سؤال اين است كه آيا انسانها مىتوانند به اسرار احكام و ديگر فرمودههاى دين الهى آگاه شوند؟
در پاسخ آن گوييم: همان گونه كه كتاب تكوينى- أعنى نظام هستى- براساس علم و حكمت است كه «عالم يعنى علم انباشته روى هم»، كتاب تدوينى اعنى قرآن كريم نيز به مثابت كتاب تكوينى است كه عين علم و محض حقيقت است.
🔸مثلا همه احكام واجبات متضمّن مصالحاند، و همه محرّمات را مفاسدى است. احكام دين از اول كتاب طهارت تا آخر كتاب ديات بر مبناى علل و اسباباند. از خوردن غوره و آب آن، و انگور و شيره و سركه و كشمش آن منع و نهى نفرموده است، ولى از شرب خمر آن چون مفاسد و مضارّ آن بسيار است امر به اجتناب فرموده است كه يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَيْسِرُ وَ الْأَنْصابُ وَ الْأَزْلامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ إِنَّما يُرِيدُ الشَّيْطانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ فِي الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ وَ يَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ عَنِ الصَّلاةِ فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ.(مائده، آيه 93 و 94.)
🔸جوامع روايى كه تراث علمى صادر بيت وحى و عصمتاند، و در حقيقت تفسير انفسى قرآن كريماند، بيانگر بسيارى از اسرار احكام و آداب ديناند، و اشارات و راهنماييهايى دارند كه سرمايه تحقيق پژوهشگر دينىاند. كتاب علل الشرائع جناب شيخ صدوق در ۶۴۷ باب، و كتاب ديگرش به نام معانى الاخبار در ۴۲۶ باب، نمونهاى از اين حكم حكيماند.
🔸مثلا إمام الكلّ فى الكلّ حضرت امير المؤمنين على (عليه السلام) در بيان سرّى از اسرار تكوينى فرموده است:ليس شىء تغيب أذناه إلّا و هو يبيض، و ليس شىء تظهر أذناه إلّا و هو يلد. (عيون الأخبار ابن قتيبه دينورى، ج 2، ص 88).
🔸يعنى هر جاندارى كه گوشهاى او برآمده نيست تخم مىگذارد، و هر جاندارى كه گوشهاى او برآمده است بچه مىزايد.
🔸چنان كه مار و سوسمار و ماهى و مارماهى و باخه و اكثر پرندگان كه گوش آنها به سر آنها چسبيده است و لاله ندارد تخم مىنهند؛ و انسان و آهو و اسب و شتر و شير و شبپره كه گوش آنها برآمده است و لاله دارد بچه مىآورند.
🔸از خانمى بزرگوار كه نويسنده و دانشپژوه بوده است و با عزم و اراده و همّتى شگفت در پى تحقيق اين موضوع مهمّ برآمده است يادى شود، و آن اين كه فاضل قاجار فرهاد ميرزا در كتاب شريف زنبيل (ط ۱، ص ۱۴) گويد : «از مجلس امير كمال الدين حسين فنائى نقل شد: حضرت صادق (عليه السلام) از امّ جابر پرسيد كه در چه كارى؟ عرض كرد كه مىخواهم تحقيق كنم از چرنده و پرنده كدام بيضه مىنهند و كدام بچه مىآورند؟
🔸فرمود كه احتياج به اين مقدار فكر نيست، بنويس كه گوش هر حيوانى كه مرتفع است بچه مىآورد، و هر كدام كه منخفض است بيضه مىنهد ذلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ.*
ادامه دارد ...
http://lobolmizan.ir/quest/cat/149
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
💫 فایلهای صوتی جلسه بیست و یکم درسگفتار « علم دینی » حجت الاسلام دکتر احمد حسین شریفی با موضوع « روش نظریه پردازی اکتشافی »
1⃣ قسمت اول : نکات مقدماتی
2⃣ قسمت دوم : گامهاي ۱ و ۲و ۳
3⃣ قسمت سوم : گامهاي ۴ و ۵ و ۶
4⃣ قسمت چهارم : گامهاي ۷ و ۸ و ۹
▫️در اين جلسات استاد شریفی به تشريح روش نظريهپردازي اکتشافي در علوم انساني پرداخته است.
▫️این درس گفتار توسط ایشان در بنیاد فقهی مدیریت اسلامی در تابستان سال ۹۹ در بین طلاب این بنیاد ایراد شده است.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami