eitaa logo
علوم انسانی اسلامی
1.2هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
17 ویدیو
158 فایل
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️امام خمینی و علوم انسانی اسلامی♦️ 🔹به نظر حضرت امام دانشگاه مبدأ همه تحولات است. اگر در دانشگاها، تربیت و آموزش صحیح داده شود، سعادت یک ملت را تأمین می‌کند و الا شقاوت آن را رقم می‌زند. 🔹حضرت امام خمینی تربیت و تزکیه را بالاتر از تعلیم می‌داند. بعد از تزکیه است که کتاب و حکمت در انسان اثر می‌کند و الا علم بدون تزکیه همانند حماری می‌ماند که بار او کتاب است. دکتر محمد محمدرضایی بخش سوم ▫️به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و به نقل از پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، محمد محمدرضایی سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی قبسات در مقاله ای به بررسی دیدگاه حضرت امام خمینی(ره) در باب علوم طبیعی و انسانی اسلامی پرداخته است: ۲. انسان باید تزکیه و متصف به مکارم اخلاق شود. 🔸پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌فرماید: بعثت لاتمم مکارم الاخلاق. از این رو هدف تمام تعلیم آموزه‌های وحیانی کسب مکارم اخلاق است. حضرت امام خمینی تربیت و تزکیه را بالاتر از تعلیم می‌داند. بعد از تزکیه است که کتاب و حکمت در انسان اثر می‌کند و الا علم بدون تزکیه همانند حماری می‌ماند که بار او کتاب است. مَثَلُ الَّذینَ حُمِّلُوا التَّوْراهَ ثُمَّ لَمْ یَحْمِلُوها کَمَثَلِ الْحِمارِ یَحْمِلُ أَسْفاراً؛ ۸ حمار به هیچ وجه از آن کتاب‌ها استفاده نمی‌کند. خواه آن کتاب‌ها کتاب توحید یا کتاب فقه یا انسان شناسی یا علوم طبیعی باشد.۹ بنابراین همواره باید این نکته را مد نظر داشته باشیم که هدف از تعلیم و آموزش و تربیت چه در حوزه و چه در دانشگاه تزکیه نفس و کسب فضایل اخلاقی است. ۳. قطع وابستگی و استقلال کشور 🔸به نظر امام خمینی(ره) اگر دانشگاهای ما اعم از حوزوی و دانشگاهی به گونه‌ای که اسلام می‌خواهد تربیت شوند. کشور از وابستگی به اجانب و استعمار مصون می‌ماند، یعنی در دانش و تربیت خودکفا می‌شوند و از تقلید اجانب دوری می‌گزیند. امام در عبارتی می‌فرمایند: دانشگاها بروند دنبال این که جوان‌های ما را مستقل به بار بیاورند، تربیت کنند که بفهمند یک فرهنگ دارد یک فرهنگ بزرگ دارند. بفهمند فرهنگ از اینجا صادر شده است به خارج. بفهمند که ماهم یک چیزی در عالم هستیم و ما خودمان می‌خواهیم خودمان را اداره کنیم.۱۰ و در تعبیر دیگر می‌فرمایند: ما دانشگاهی می‌خواهیم که ما را از وابستگی‌ها بیرون بیاورد، ما را مستقل کند.۱۱ ۴. تأمین سعادت ملت‌ها 🔸به نظر حضرت امام دانشگاه مبدأ همه تحولات است. اگر در دانشگاها، تربیت و آموزش صحیح داده شود، سعادت یک ملت را تأمین می‌کند و الا شقاوت آن را رقم می‌زند. امام در تعبیری زیبا می‌فرمایند :سلام بر دانش و دانشگاهیانی که چراغ راه هدایت و راهنمای ملت به سوی تعالی و سعادت و فضل و فضیلت می‌باشند.۱۲ 🔸و در تعبیر دیگر می‌فرمایند: دانشگاه و حوزه‌های علمیه و روحانیون می‌توانند دو مرکز باشند برای تمام ترقیات و تمام پیشرفت‌های کشور و می‌توانند دو مرکز باشند برای تمام انحرافات و تمام انحطاطات.۱۳ بنابراین، دانشگاه اگر دانشگاه اسلامی باشد، سعادت ملت تأمین است. 🔸پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌فرماید: بعثت لاتمم مکارم الاخلاق. از این رو هدف تمام تعلیم آموزه‌های وحیانی کسب مکارم اخلاق است. حضرت امام خمینی تربیت و تزکیه را بالاتر از تعلیم می‌داند. بعد از تزکیه است که کتاب و حکمت در انسان اثر می‌کند و الا علم بدون تزکیه همانند حماری می‌ماند که بار او کتاب است. ادامه دارد ... iict.ac.ir/oloom ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️انتشار کتاب “واکاوی نظریه عدالت در تفکر اسلامی” به قلم حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی (عضو هیئت علمی دانشگاه )شاهد توسط انتشارات آفتاب توسعه 🔸این کتاب دارای 11 فصل است که در قالب قطع رقعی و تعداد صفحات ۲۶۸ صفحه منتشر شده است. علاقمندان جهت تهیه این کتاب میتوانند به فروشگاه آنلاین صدرا یا فروشگاه های معتبر کتاب مراجعه نمایند. http://scih.ir/M5mcR ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️فایل صوتی نشست «عقلانیت وحیانی به‌روایت تسنیم» با سخنرانی حجت الاسلام دکتر حمید پارسانیا 🔸۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ 🔸دبیر علمی: دکتر مالک شجاعی جشوقانی 💫 این نشست ، نشست دهم از سلسله نشست های وضعیت تفکر در ایران معاصراست که توسط خانهٔ اندیشمندان علوم انسانی برگزار می شود. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
♦️امام خمینی و علوم انسانی اسلامی♦️ 🔹علوم مخصوصاً علوم انسانی غربی بر مبنای اصول تجربه­ گرایانه و مادی­ گرایانه بنا شده­ اند و نتیجه چنین نظریاتی به اصطلاح علمی، چیزی جز الحاد و بی­دینی نخواهد بود. 🔹مدافعان علوم انسانی اسلامی حداقل می­ خواهند اذهان دانشجویان را روشن سازند که چنین نظریاتی بر مبانی نادرستی بنا شده­ اند و حتی الامکان، به تعبیر حضرت امام علوم طبیعی و غیرطبیعی را به توحید برگردانند دکتر محمد محمدرضایی بخش چهارم ▫️به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و به نقل از پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، محمد محمدرضایی سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی قبسات در مقاله ای به بررسی دیدگاه حضرت امام خمینی(ره) در باب علوم طبیعی و انسانی اسلامی پرداخته است: ▫️توضیح 🔸همه ما می­ دانیم که علوم مخصوصاً علوم انسانی غربی بر مبنای اصول تجربه­ گرایانه و مادی­ گرایانه بنا شده­ اند و نتیجه چنین نظریاتی به اصطلاح علمی، چیزی جز الحاد و بی­دینی نخواهد بود. 🔸مدافعان علوم انسانی اسلامی حداقل می­ خواهند اذهان دانشجویان را روشن سازند که چنین نظریاتی بر مبانی نادرستی بنا شده­ اند و حتی الامکان، به تعبیر حضرت امام علوم طبیعی و غیرطبیعی را به توحید برگردانند و اینک برای روشنی بیشتر از طرز تفکر بانیان و پیش قراولان و پدران علوم انسانی جدید که تاثیر زیادی در نظریه پردازی­ه ای علمی داشته ­اند، برخی از نظریات آنان را خدمتتان تقدیم می­ داریم، تا خود قضاوت نمایید که آیا این نظریات، علمی و نظریه مخالف آنها غیر علمی خواهد بود؟ 1⃣دیدگاه دیوید هیوم اسکاتلندی (۱۷۷۶-۱۷۱۱) که تاثیر زیادی بر جریان تجربه­ گرایی علمی داشته است و می­ توان او را پدر تجربه ­گرایی جدید نامید، در عبارتی به روشنی می­ گوید: 🔸“اگر کتابی درباره الهیات یا مابعدالطبیعه مدرسی در دست بگیرم، می­پرسم آیا در آن هیچ استدلال انتزاعی درباره کمیت یا عدد هست؟ آیا استدلال تجربی درباره واقعیات و موجودات در آن هست؟ اگر پاسخ منفی است پس آن را در آتش افکنید چون چیزی جز سفسطه در این کتاب وجود ندارد.”۱۴ 🔸روشن است که براساس این تعابیر، هیوم به امور ماوراطبیعی از جمله خدا، عالم غیب و آخرت و … اعتقادی ندارد. او کسی است که به صراحت اظهار می­ دارد که همه معرفت­ ما از تجربه حاصل و به تجربه ختم می­شود… سوال این است که آیا این نظریه واقعاً علمی و نظریه مخالف آن غیر علمی است؟ و آیا مخالفت مستدل با این نظریه، مخالفت با علوم جدید است؟ کارل پیرسون (۱۸۵۷-۱۹۳۳) استاد دانشگاه لندن که تأثیر زیادی در تبیین­ های طبیعت گرایانه علمی دارد، می ­گوید: روش علمی، تنها طریق و مدخل واقعی به کل قلمرو معرفت است.”۱۵ 🔸بر اساس این دیدگاه، روش تجربی و میکانیکی علمی، تنها طریق کشف حقایق عالم است و اموری که از طریق روش علمی نتوان درباره آن داوری نمود، از قلمرو معرفت انسانی، خارج هستند. در نتیجه مابعدالطبیعه و دین خارج از معرفت بشری قرار می ­گیرد. 2⃣اگوست کنت (۱۷۹۸-۱۸۵۷) فیلسوف و جامعه شناس فرانسوی که معمولاً او رابنیانگذار جامعه شناسی جدید و فلسفه پوزیتیویسم می­دانند، بر آن است که روش پوزیتیویستی و تجربی، برترین روش و آخرین مرحله تکامل و تحول ذهن انسانی است. 🔸او دوران تفکر بشر را سه مرحله می­ داند: ۱٫ مرحله ربانی ۲٫ مرحله فلسفی ۳٫ مرحله تجربی. 🔸براساس دیدگاه او، دوران دو مرحله ربانی و فلسفی به سرآمده است و ادیان موجود، محصول مرحله خاصی از تحول ذهن آدمی است که اکنون زمان آن گذشته است. ذهن علمی و اندیشه اثباتی (تجربی) دیگر نمی­تواند به الوهیت و موجودات ماوراء طبیعی باور داشته باشد. ۱۶ 3⃣ امیل دورکیهم (۱۸۵۸-۱۹۱۷) جامعه­ شناسی مشهور فرانسوی، معتقد است که “قوانین و اخلاقیات، کار و تفریح، علم و فرهنگ و از همه مهتر دین، زاده اجتماع است. همچنین منشاء همه ادیان بزرگ و کوچک توتم پرستی است و پرستش توتم، نمادی از پرستش جامعه است. بنابراین آنچه در همه ادیان مورد پرستش قرار می­ گیرد و نیروها و ویژگی فراطبیعی به آن نسبت داده می ­شود، چیزی جز جامعه نیست. اما مردم تصور می­ کنند که موجودی الوهی را می ­پرستند که در فراسوی جهان قرار دارد و می ­تواند به خواسته­ های آنان پاسخ و مشکلات آنان را حل کند.”۱۷ یعنی خدا همان جامعه است که متدینان به اشتباه او را موجود ماوراء طبیعی قلمداد می ­نمایند. ادامه دارد ... iict.ac.ir/oloom ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️فایل های صوتی سخنرانی حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه (معاونت محترم علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی و امام جمعه موقت دزفول) 1⃣ جریان شناسی فکری جهان اسلام در همایش مطالعات جهان اسلام در جامعه المصطفی العالمیه ۲۸ تیر ۱۴۰۰ 2⃣ حکمت اسلامی و روان شناسی در پیش همایش کمیسیون حکمت اسلامی و تعالی روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه ۲۷ تیر ۱۴۰۰ 3⃣ حکمت اسلامی و زبان شناسی در پیش همایش حکمت اسلامی و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک ۱۴ تیر ۱۴۰۰ ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
♦️امام خمینی و علوم انسانی اسلامی♦️ 🔹امیل دورکیهم معتقد است که “قوانین و اخلاقیات، کار و تفریح، علم و فرهنگ و از همه مهتر دین، زاده اجتماع است. همچنین منشاء همه ادیان بزرگ و کوچک توتم پرستی است و پرستش توتم، نمادی از پرستش جامعه است. 🔹زیگموند فروید معتقد است که دین و خدا جلوه غریزه سرکوب شده جنسی است و نیز تصور خدا نتیجه فرافکنی تصور پدر درون خود انسان است، اما این تصور، خرافه و افسانه ­ای بیش نیست و آسمان تهی است. دکتر محمد محمدرضایی بخش پنجم ▫️به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و به نقل از پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، محمد محمدرضایی سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی قبسات در مقاله ای به بررسی دیدگاه حضرت امام خمینی(ره) در باب علوم طبیعی و انسانی اسلامی پرداخته است: 2⃣ اگوست کنت(۱۷۹۸-۱۸۵۷) فیلسوف و جامعه شناس فرانسوی که معمولاً او رابنیانگذار جامعه شناسی جدید و فلسفه پوزیتیویسم می­دانند، بر آن است که روش پوزیتیویستی و تجربی، برترین روش و آخرین مرحله تکامل و تحول ذهن انسانی است. 🔸او دوران تفکر بشر را سه مرحله می­ داند: ۱٫ مرحله ربانی ۲٫ مرحله فلسفی ۳٫ مرحله تجربی 🔸 براساس دیدگاه او، دوران دو مرحله ربانی و فلسفی به سرآمده است و ادیان موجود، محصول مرحله خاصی از تحول ذهن آدمی است که اکنون زمان آن گذشته است. ذهن علمی و اندیشه اثباتی (تجربی) دیگر نمی­تواند به الوهیت و موجودات ماوراء طبیعی باور داشته باشد. ۱۶ 3⃣ امیل دورکیهم(۱۸۵۸-۱۹۱۷) جامعه­ شناسی مشهور فرانسوی، معتقد است که “قوانین و اخلاقیات، کار و تفریح، علم و فرهنگ و از همه مهتر دین، زاده اجتماع است. همچنین منشاء همه ادیان بزرگ و کوچک توتم پرستی است و پرستش توتم، نمادی از پرستش جامعه است. بنابراین آنچه در همه ادیان مورد پرستش قرار می­ گیرد و نیروها و ویژگی فراطبیعی به آن نسبت داده می ­شود، چیزی جز جامعه نیست. اما مردم تصور می­ کنند که موجودی الوهی را می ­پرستند که در فراسوی جهان قرار دارد و می ­تواند به خواسته­ های آنان پاسخ و مشکلات آنان را حل کند.”۱۷ یعنی خدا همان جامعه است که متدینان به اشتباه او را موجود ماوراء طبیعی قلمداد می ­نمایند. 4⃣ کارل مارکس (۱۸۱۸-۱۸۸۳) اقتصاددان و جامعه شناسی بزرگ آلمانی که در تحولات فکری و اجتماعی سیاسی قرن بیستم بسیار تأثیر داشته است، معتقد است: انسان سازنده دین است نه دین سازنده انسان دین افیون مردم است. من از همه خدایان بیزارم.۱۸ 5⃣ زیگموند فروید(۱۸۵۶-۱۹۳۹) عصب شناس اتریشی که پدر علم روانکاوی شناخته می ­شود، معتقد است که دین و خدا جلوه غریزه سرکوب شده جنسی است و نیز تصور خدا نتیجه فرافکنی تصور پدر درون خود انسان است، اما این تصور، خرافه و افسانه ­ای بیش نیست و آسمان تهی است ۱۹٫ ادامه دارد ... iict.ac.ir/oloom ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️نشست اول از سلسله نشست های آینده علوم اسلامی با موضوع «هوش مصنوعی و آینده علوم اسلامی» با حضور اساتید حوزه و دانشگاه 🔹سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۳۰ ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️فایل صوتی سخنرانی حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه با موضوع : «دکتر فرج نژاد الگوی علوم انسانی جهادی» ✨این سخنرانی در جمع دوستان و شاگردان استاد در تاریخ ۲ مرداد ماه ۱۴۰۰ ایراد شده است. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️ پیشنهادات مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی - اسلامی به رئیس جمهور منتخب 🔹مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی - اسلامی طی نامه ای در خصوص اهمیت ایجاد تحول در علوم انسانی و اسلامی سازی آن و ضرورت حل مشکلات کشور با تکیه بر علوم انسانی اسلامی به رئیس جمهور منتخب پیشنهاداتی ارائه کرد. مشاهده این خبر در : dte.bz/vHkNZ ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️برگزاری رقابت های علمی - نخبگانی کشوری با محوریت «فقه و اصول» «ادبیات عرب» و «کلام اسلامی»و «منطق و فلسفه» 🔸مهلت ثبت نام : ۳۰ مرداد ماه ۱۴۰۰ 🔸زمان آزمون مرحله اول : آبان ماه ۱۴۰۰ ✨ این دوره توسط دبیرخانه رقابت های علمی - نخبگانی حوزه علمیه علمیه خراسان با همکاری مدارس علمیه،مراکز و موسسات حوزوی و دانشگاهی برگزار می شود. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️فایل متنی قسمتی از کتاب : «تعامل حوزه علمیه با رشته های علوم انسانی» اثر عبدالمجید مبلغی 💫 این کتاب شامل ۳ فصل است : فصل اول : مطالعه تاریخی و جامعه شناختی تعامل حوزه و دانشگاه فصل دوم : مطالعه اندیشه ای و معرفت شناختی تعامل حوزه و دانشگاه فصل سوم : مطالعه دین پژوهی و افق تعامل حوزه و دانشگاه ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️برگزاری دوره معرفتی اندیشه اجتماعی حضرت امام خمینی (ره) توسط اندیشکده ضحی 💫 عناوین دوره سیر تطور اندیشه اجتماعی حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه) آزادی | عدالت | جمهوریت | حدود اختیارات ولایت فقیه | شاخص‌های دولت اسلامی و استکبار ستیزی (از منظر امام خمینی (ره)) 🔸زمان ثبت نام : ۷ الی ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ 🔸زمان برگزاری : ۳۱ مرداد الی ۶ شهریور ۱۴۰۰ 🔸 مکان: شهر مقدس قم 🔹 این دوره برای طلاب سطوح عالی ( برادران - خواهران) بوده ، ظرفیت حضوری (محدود) و ظرفیت مجازی نامحدود می باشد. 🔹 هزینه شرکت در دوره حضوری ۱۰۰ هزار تومان و مجازی ۲۰ هزار تومان می باشد. ✨ برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به آیدی زیر مراجعه کنید: @abdollah14 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
♦️امام خمینی و علوم انسانی اسلامی♦️ 🔹علوم انسانی اسلامی بدین معناست که با چشمانی باز و عقلانیت لازم، روش و آیین پدران علم جدید را مورد نقادی قرار داده و با دلیل و برهان معلوم سازیم که آنان بر راه صحیحی حرکت نکرده­ اند و در مقابل آنها تفسیرها و نظریه پردازی­های درستی به عمل آوریم. 🔹به نظر می­ رسد که پدران علم جدید که براساس روش صرفاً علمی و تجربه ­گرایانه اصول وحیانی و ماوراء طبیعی را تبیین و تفسیر کرده­ بر روش صحیح و درستی حرکت ننموده ­اند. دکتر محمد محمدرضایی بخش ششم (بخش آخر) ▫️به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و به نقل از پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، محمد محمدرضایی سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی قبسات در مقاله ای به بررسی دیدگاه حضرت امام خمینی(ره) در باب علوم طبیعی و انسانی اسلامی پرداخته است: 🔸علوم انسانی اسلامی بدین معناست که با چشمانی باز و عقلانیت لازم، روش و آیین پدران علم جدید را مورد نقادی قرار داده و با دلیل و برهان معلوم سازیم که آنان بر راه صحیحی حرکت نکرده­ اند و در مقابل آنها تفسیرها و نظریه پردازی­های درستی به عمل آوریم 🔸حال سؤال این است که این پدران علم جدید با این افکار نادرست، صلاحیت تدوین علوم جدید را داشته ­اند؟ آیا ما باید این افکار نادرست و غیر علمی را با تبلیغات به عنوان نظریات علمی، دانسته و نظریه ­های مخالف این تئوری ها را غیر علمی و دخالت ایدئولوژی در دین قلمداد کنیم و ذهن و روان دانشجویان خود را آکنده از این نظریات به اصطلاح نادرست علمی نموده و هر گونه مخالفت با آنها را دخالت دین در عرصه علم تلقی نماییم؟ 🔸آیا پیروی از این پدران علوم انسانی جدید که ملحد و تجربه­ گرا و مادی ­گرا هستند. یادآور این آیات قرآن نیست: وَإِذَا قِیلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنْزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا أَلْفَیْنَا عَلَیْهِ آبَاءَنَا ۗ أَوَلَوْ کَانَ آبَاؤُهُمْ لَا یَعْقِلُونَ شَیْئًا وَلَا یَهْتَدُونَ. ۲۰ 🔸و چون کفار را گویند: پیروی از شریعت و کتابی که خدا فرستاده کنید، پاسخ دهند که ما پیرو کیش پدران خود خواهیم بود. آیا بایست آنها تابع پدران باشند گر چه آن پدران بی‌عقل و نادان بوده و هرگز به حق و راستی راه نیافته باشند؟ وَإِذَا قِیلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنْزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَیْهِ آبَاءَنَا أَوَلَوْ کَانَ الشَّیْطَانُ یَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِیرِ.۲۱ (و هنگامی که به آنان گفته شود: «از آنچه خدا نازل کرده پیروی کنید«!، می‌گویند: «نه، بلکه ما از چیزی پیروی می‌کنیم که پدران خود را بر آن یافتیم!» آیا حتّی اگر شیطان آنان را دعوت به عذاب آتش فروزان کند (باز هم تبعیّت می‌کنند)؟! 🔸هنگامی که پیامبر گرامی اسلام(ص)، برخی از مردم را دعوت به آیین، عقلانی و درست می­ نمود، می­ گفتند که ما از آیین و برنامه­ هایی پدرانمان پیروی می­ کنیم و قرآن می ­فرماید آیا تبعیت کورکورانه از پدرانی که خود بر راه صحیح نبودند، امر درستی است؟ 🔸به نظر می­ رسد که پدران علم جدید که براساس روش صرفاً علمی و تجربه ­گرایانه اصول وحیانی و ماوراء طبیعی را تبیین و تفسیر کرده­ بر روش صحیح و درستی حرکت ننموده ­اند. 🔸آیا با این نظریات الحادی و تجربی­ گرایانه و مادی ­گرایانه می­ توان دیدگاه امام خمینی(ره) را که اعتقاد داشت که رسالت همه انبیاء آن بود که همه علوم را به توحید برگردانند، محقق نمود و یا استقلال فرهنگی کشور را برآورده نمود. 🔸براساس همین نظریات نادرست به اصطلاح علمی پدران علوم انسانی جدید است که رهبر حکیم و فرزانه و دانشمندمان حضرت آیت الله العظمی خامنه ­ای (مدظله العالی) می ­فرمایند: علوم انسانی جدید نه تنها مفید است بلکه مضر به حال دانشجویان می­ باشد. 🔸بنابراین از مسئولان محترم و دخیل در امور دانشگاهی و سیاسی می­ خواهم که جریان علوم انسانی اسلامی را تقویت نمایند و بیش از این نگذاریم که در محافل علمی بر اثر تبلیغات نادرست، افکار ناصحیح و غیر علمی به عنوان نظریات علمی مطرح گردد. iict.ac.ir/oloom ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️نشست سیزدهم از سلسله نشست های حرکت قرن با موضوع : «آسیب‌شناسی مشارکت مردمی در جامعه ایرانی» 🔹با ارائه دهنده : حجت‌الاسلام سید مهدی موسوی ، استاد حوزه و دانشگاه 🔹زمان: پنجشنبه ١۴ مرداد ١۴٠٠، ١۵ الی ١٧ ✨لینک جلسه : http://Vc.isu.ac.ir/ch/latifi ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
💫 برگزاری دوره‌های مهارتی استفاده از زبان انگلیسی ویژه محققان علوم انسانی ▫️ دوره عمومی آشنایی با ساختارهای زبانی ▫️ دوره تخصصی نگارش چکیده و مقالات علمی (Academic Writing) ▫️ دوره تخصصی تکنیک‌های متن‌خوانی و ترجمه متون تخصصی علمی 🔸 با تدریس : دکتر شهریار شجاعی پور 🔸 مهلت ثبت نام : تا ۲۰ مردادماه ۱۴۰۰ 🔹 این دوره توسط مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه و مدرسه حکمرانی شهید بهشتی در راستای توانمندسازی اعضای هیأت‌علمی پژوهشگاه و دانشگاه و محققان جوان کشور برگزار می شود. ✨ لینک ثبت نام: iict.ac.ir/events ✨ کسب اطلاعات بیشتر : 09331002672 (آقای جهانی) ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
هدایت شده از تمدن نوین اسلامی
▫️فایل صوتی نشست «از فقه فردی تا فقه تمدن‌ساز» با ارائه: حجت الاسلام ابوالقاسم علیدوست 🔹 این نشست با همکاری مراکز تخصصی آموزش فلسفه وکلام اسلامی نور حکمت رضوی و فقه و اصول امام رضا (علیه السلام) مشهد در ۱۳ تیرماه ۱۴۰۰ برگزار شد. 🔹 در این نشست، استاد علیدوست به برخی ابعاد روش استنباط فقه تمدنی اشاره داشتند، از جمله «لزوم استنباط فقه تمدنی با رویکرد شبکه دلالی (نظام حلقوی، نظام هرمی) در مقابل رویکرد گزاره‌ای» ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN