▫️برگزاری رقابت های علمی - نخبگانی کشوری با محوریت «فقه و اصول» «ادبیات عرب» و «کلام اسلامی»و «منطق و فلسفه»
🔸مهلت ثبت نام : ۳۰ مرداد ماه ۱۴۰۰
🔸زمان آزمون مرحله اول : آبان ماه ۱۴۰۰
✨ این دوره توسط دبیرخانه رقابت های علمی - نخبگانی حوزه علمیه علمیه خراسان با همکاری مدارس علمیه،مراکز و موسسات حوزوی و دانشگاهی برگزار می شود.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️فایل متنی قسمتی از کتاب : «تعامل حوزه علمیه با رشته های علوم انسانی» اثر عبدالمجید مبلغی
💫 این کتاب شامل ۳ فصل است :
فصل اول : مطالعه تاریخی و جامعه شناختی تعامل حوزه و دانشگاه
فصل دوم : مطالعه اندیشه ای و معرفت شناختی تعامل حوزه و دانشگاه
فصل سوم : مطالعه دین پژوهی و افق تعامل حوزه و دانشگاه
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️برگزاری دوره معرفتی اندیشه اجتماعی حضرت امام خمینی (ره) توسط اندیشکده ضحی
💫 عناوین دوره
سیر تطور اندیشه اجتماعی حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه) آزادی | عدالت | جمهوریت | حدود اختیارات ولایت فقیه | شاخصهای دولت اسلامی و استکبار ستیزی (از منظر امام خمینی (ره))
🔸زمان ثبت نام : ۷ الی ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
🔸زمان برگزاری : ۳۱ مرداد الی ۶ شهریور ۱۴۰۰
🔸 مکان: شهر مقدس قم
🔹 این دوره برای طلاب سطوح عالی ( برادران - خواهران) بوده ، ظرفیت حضوری (محدود) و ظرفیت مجازی نامحدود می باشد.
🔹 هزینه شرکت در دوره حضوری ۱۰۰ هزار تومان و مجازی ۲۰ هزار تومان می باشد.
✨ برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به آیدی زیر مراجعه کنید:
@abdollah14
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
♦️امام خمینی و علوم انسانی اسلامی♦️
🔹علوم انسانی اسلامی بدین معناست که با چشمانی باز و عقلانیت لازم، روش و آیین پدران علم جدید را مورد نقادی قرار داده و با دلیل و برهان معلوم سازیم که آنان بر راه صحیحی حرکت نکرده اند و در مقابل آنها تفسیرها و نظریه پردازیهای درستی به عمل آوریم.
🔹به نظر می رسد که پدران علم جدید که براساس روش صرفاً علمی و تجربه گرایانه اصول وحیانی و ماوراء طبیعی را تبیین و تفسیر کرده بر روش صحیح و درستی حرکت ننموده اند.
دکتر محمد محمدرضایی بخش ششم (بخش آخر)
▫️به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاعرسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و به نقل از پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، محمد محمدرضایی سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی قبسات در مقاله ای به بررسی دیدگاه حضرت امام خمینی(ره) در باب علوم طبیعی و انسانی اسلامی پرداخته است:
🔸علوم انسانی اسلامی بدین معناست که با چشمانی باز و عقلانیت لازم، روش و آیین پدران علم جدید را مورد نقادی قرار داده و با دلیل و برهان معلوم سازیم که آنان بر راه صحیحی حرکت نکرده اند و در مقابل آنها تفسیرها و نظریه پردازیهای درستی به عمل آوریم
🔸حال سؤال این است که این پدران علم جدید با این افکار نادرست، صلاحیت تدوین علوم جدید را داشته اند؟ آیا ما باید این افکار نادرست و غیر علمی را با تبلیغات به عنوان نظریات علمی، دانسته و نظریه های مخالف این تئوری ها را غیر علمی و دخالت ایدئولوژی در دین قلمداد کنیم و ذهن و روان دانشجویان خود را آکنده از این نظریات به اصطلاح نادرست علمی نموده و هر گونه مخالفت با آنها را دخالت دین در عرصه علم تلقی نماییم؟
🔸آیا پیروی از این پدران علوم انسانی جدید که ملحد و تجربه گرا و مادی گرا هستند. یادآور این آیات قرآن نیست: وَإِذَا قِیلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنْزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا أَلْفَیْنَا عَلَیْهِ آبَاءَنَا ۗ أَوَلَوْ کَانَ آبَاؤُهُمْ لَا یَعْقِلُونَ شَیْئًا وَلَا یَهْتَدُونَ. ۲۰
🔸و چون کفار را گویند: پیروی از شریعت و کتابی که خدا فرستاده کنید، پاسخ دهند که ما پیرو کیش پدران خود خواهیم بود. آیا بایست آنها تابع پدران باشند گر چه آن پدران بیعقل و نادان بوده و هرگز به حق و راستی راه نیافته باشند؟ وَإِذَا قِیلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنْزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَیْهِ آبَاءَنَا أَوَلَوْ کَانَ الشَّیْطَانُ یَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِیرِ.۲۱ (و هنگامی که به آنان گفته شود: «از آنچه خدا نازل کرده پیروی کنید«!، میگویند: «نه، بلکه ما از چیزی پیروی میکنیم که پدران خود را بر آن یافتیم!» آیا حتّی اگر شیطان آنان را دعوت به عذاب آتش فروزان کند (باز هم تبعیّت میکنند)؟!
🔸هنگامی که پیامبر گرامی اسلام(ص)، برخی از مردم را دعوت به آیین، عقلانی و درست می نمود، می گفتند که ما از آیین و برنامه هایی پدرانمان پیروی می کنیم و قرآن می فرماید آیا تبعیت کورکورانه از پدرانی که خود بر راه صحیح نبودند، امر درستی است؟
🔸به نظر می رسد که پدران علم جدید که براساس روش صرفاً علمی و تجربه گرایانه اصول وحیانی و ماوراء طبیعی را تبیین و تفسیر کرده بر روش صحیح و درستی حرکت ننموده اند.
🔸آیا با این نظریات الحادی و تجربی گرایانه و مادی گرایانه می توان دیدگاه امام خمینی(ره) را که اعتقاد داشت که رسالت همه انبیاء آن بود که همه علوم را به توحید برگردانند، محقق نمود و یا استقلال فرهنگی کشور را برآورده نمود.
🔸براساس همین نظریات نادرست به اصطلاح علمی پدران علوم انسانی جدید است که رهبر حکیم و فرزانه و دانشمندمان حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی) می فرمایند: علوم انسانی جدید نه تنها مفید است بلکه مضر به حال دانشجویان می باشد.
🔸بنابراین از مسئولان محترم و دخیل در امور دانشگاهی و سیاسی می خواهم که جریان علوم انسانی اسلامی را تقویت نمایند و بیش از این نگذاریم که در محافل علمی بر اثر تبلیغات نادرست، افکار ناصحیح و غیر علمی به عنوان نظریات علمی مطرح گردد.
iict.ac.ir/oloom
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️نشست سیزدهم از سلسله نشست های حرکت قرن با موضوع : «آسیبشناسی مشارکت مردمی در جامعه ایرانی»
🔹با ارائه دهنده : حجتالاسلام سید مهدی موسوی ، استاد حوزه و دانشگاه
🔹زمان: پنجشنبه ١۴ مرداد ١۴٠٠، ١۵ الی ١٧
✨لینک جلسه :
http://Vc.isu.ac.ir/ch/latifi
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
💫 برگزاری دورههای مهارتی استفاده از زبان انگلیسی ویژه محققان علوم انسانی
▫️ دوره عمومی آشنایی با ساختارهای زبانی
▫️ دوره تخصصی نگارش چکیده و مقالات علمی (Academic Writing)
▫️ دوره تخصصی تکنیکهای متنخوانی و ترجمه متون تخصصی علمی
🔸 با تدریس : دکتر شهریار شجاعی پور
🔸 مهلت ثبت نام : تا ۲۰ مردادماه ۱۴۰۰
🔹 این دوره توسط مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه و مدرسه حکمرانی شهید بهشتی در راستای توانمندسازی اعضای هیأتعلمی پژوهشگاه و دانشگاه و محققان جوان کشور برگزار می شود.
✨ لینک ثبت نام:
iict.ac.ir/events
✨ کسب اطلاعات بیشتر :
09331002672 (آقای جهانی)
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از تمدن نوین اسلامی
▫️فایل صوتی نشست «از فقه فردی تا فقه تمدنساز» با ارائه: حجت الاسلام ابوالقاسم علیدوست
🔹 این نشست با همکاری مراکز تخصصی آموزش فلسفه وکلام اسلامی نور حکمت رضوی و فقه و اصول امام رضا (علیه السلام) مشهد در ۱۳ تیرماه ۱۴۰۰ برگزار شد.
🔹 در این نشست، استاد علیدوست به برخی ابعاد روش استنباط فقه تمدنی اشاره داشتند، از جمله «لزوم استنباط فقه تمدنی با رویکرد شبکه دلالی (نظام حلقوی، نظام هرمی) در مقابل رویکرد گزارهای»
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
▫️فایل متنی شصت و نهمین شماره فصلنامه انتقادی - نظری «کتاب نقد» در بررسی و نقد "نظریه علم دینی علامه حضرت آیتالله جوادی آملی"؛ در زمستان ۱۳۹۲
💫این مجموعه شامل شش مقاله با عناوین زیر میباشد:
1⃣ سخن آغازین : علی اکبر رشاد
2⃣ فلسفه الهی و محال بودن علم غیردینی : حضرت آیت الله جوادی آملی
3⃣ چیستی معنا و مسیر تحقق علم دینی از نگاه آیت الله جوادی آملی : قاسم جعفرزاده
4⃣ حساب علم دینی در «هندسه معرفت دینی» بررسی انگاره علامه علامه جوادی آملی : خسرو باقری
5⃣ دوگونگی و ابهام در سرنوشت اسلامیت علوم در کلام فیسوف متأله: علیرضا پیروزمند
6⃣ دینی انگاری همه گزاره های علمی آری یا نه؟ : گفت و گو با ابوالقاسم علیدوست
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️معرفی کتاب « رنسانس دینی و سکولاریسم پنهان » اثر حجت الاسلام دکتر حمید پارسانیا
✨ بخشی از کتاب
🔹تفسیر و توجیه سکولار و دنیوی دیانت و معنویت از جهات مختلف صور گوناگونی دارد؛ به لحاظ خاستگاه، برخی از آنها دین و معنویت را حاصل فعالیت ذهنی آدمی برای تبیین نظری جهان در مرحلهای از مراحل تکوین معرفت بشری میدانند و بعضی دیگر تفسیرهای احساسی و روانکاوانه از معنویت ارائه میدهند ...
🔹جريانى که استحاله فرهنگ دينى را در دستور کار خود قرار داده باشد، با ترويج پنهان و آرام باورهاى سکولار امکان تحول فرهنگ را در عميق ترين لايه هاى معرفتى آن فراهم مي آورد.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
♦️کارکرد عقل در علوم انسانی از منظر قرآن♦️
🔹نزدیک به ۱۰۰ مورد در قرآن پیرامون مشتقات عقل بحث شده و به صورت غیرمستقیم نیز مواردی داریم که مشابه عقل هستند، مانند قلب و فواد که دو وجهی هستند و جنبه هستیشناسی و ادراکی دارند و جایی که جنبه ادراکی دارد، مورد توجه بنده قرار گرفته است.
🔹مراد از علوم انسانی صرفا معنای علوم اجتماعی ، علوم تجربی و مباحث متافیزکی نیست بلکه مباحث ناظر به علوم اجتماعی و درونی انسان اعم از تربیت تا بحثهای آخرت و دنیای انسان ذیل علوم انسانی میگنجد و مسائل ناظر به ساحات انسانی و ساحات آخرت که ناظر به کنش انسانی و مسئله انسانی است، مد نظر داریم.
دکتر رمضان علی تبار بخش اول
▫️به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاعرسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کرسی علمی- ترویجی با موضوع “کارکردهای معرفتی عقل در علوم انسانی اسلامی (با تأکید بر آیات قرآن)“ یکشنبه ۱۷ اسفند ماه ۱۳۹۹، توسط گروه تخصصی علوم انسانی قرآنی با مشارکت گروه منطق فهم دین پژوهشگاه به صورت مجازی تحت نرم افزار اسکایپ برگزار شد.
▫️در این کرسی علمی، دکتر رمضان علیتبار به عنوان ارائهدهنده، حجتالاسلام و المسلمین علیرضا قائمینیا و حجتالاسلام و المسلمین محمدعلی اسدینسب به عنوان ناقد حضور داشتند.
▫️سنجشگری ظرفیت قابل توجه عقل است.
🔸دکتر رمضان علیتبار، عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه به ارائه بحث خود در این زمینه پرداخت که در ادامه میخوانید؛
🔸عنوان بحث کارکردهای معرفتی عقل در علوم انسانی از منظر قرآن کریم است. در این بحث سه محور کلی و یا به عبارتی دو محور کلی را طرح میکنم؛ یکی معناشناسی عقل و یکی کارکردهای عقل در علوم انسانی از منظر قرآن.
🔸در مباحث مقدماتی، معناشناسی عقل و مترادفهایی که در قرآن معادل عقل هستند، مورد توجه بنده بوده است که این معادلها میتواند با معنای عقل سازگار باشد. همچنین بحث معنای عقل در فلسفه را داریم که جنبه هستیشناسی عقل است.
🔸نزدیک به ۱۰۰ مورد در قرآن پیرامون مشتقات عقل بحث شده و به صورت غیرمستقیم نیز مواردی داریم که مشابه عقل هستند، مانند قلب و فواد که دو وجهی هستند و جنبه هستیشناسی و ادراکی دارند و جایی که جنبه ادراکی دارد، مورد توجه بنده قرار گرفته است.
🔸جایی که میگوییم کاربرد عقل را دارد، آیاتی است که از قلب و فواد در کارکرد عقل استفاده شده است و همچنین برخی از جاها کلمه عقل و مشتقات آن به کار برده نشده است، بلکه واژگانی به کار رفته که ناظر به کارکردهای عقل هستند، مانند شعور، بصیرت، درایت و … که اینها از مفاهیمی هستند که در قرآن زیاد به کار رفته و ناظر به کارکردهای عقل هستند. وقتی میگوییم کارکردهای عقل در علوم انسانی، یعنی مشتقات و مترادفهای عقل مورد توجه ما است.برخی از کارکردهای عقل مشترک بین همه علوم هستند، اما در اینجا آن آیاتی که مورد توجه بوده اینطور نیست که منحصر در علوم انسانی باشد.
🔸 مراد از علوم انسانی نیز به تلقی خودم صرفا معنای علوم اجتماعی و یا علوم تجربی نیست و حتی مشتمل بر مباحث متافیزکی مانند فلسفه و هستیشناسی هم نیست، اما قلمرو بیشتری نسبت به کاربرد امروزیاش دارد. مباحث ناظر به علوم اجتماعی و مسائل ناظر به مباحث درونی انسان اعم از تربیت تا بحثهای آخرت و دنیای انسان ذیل علوم انسانی میگنجد و این مسائلی که ناظر به ساحات انسانی هستند را علوم انسانی گرفتهام و آنکه مربوط به آخرت است نیز ناظر به کنش انسانی و مسئله انسانی است، مد نظر داریم.
🔸اما جایی که قیامت را بحث میکند، دیگر علوم انسانی نیست و هستیشناسی است، اما یکسری از کارها که نتیجه کار انسان است، مانند عقاب و ثواب مسائل انسانی است و نتیجه کنش انسانی را بحث میکند که در قیامت و برزخ چه اتفاقی برای بشر میافتد و شاید خیلیها بگویند اینها علوم انسانی نیستند و اگر علوم انسانی را سکولار بدانیم، ۵۰ درصد مسائل انسانی خارج میشوند، چون آنها مباحث اخروی و درونی انسانی را لحاظ نمیکنند.
ادامه دارد ...
http://iict.ac.ir/1399/12/aghll/
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️فایل های صوتی نشست علمی با موضوع : «سکولاریسم نقابدار ، نقد و بررسی پروژه فکری و ابعاد شخصیتی عبدالکریم سروش»
🔹با حضور اساتید: حجت الاسلام خسروپناه ، حجت الاسلام قاسمیان
، استاد زرشناس ، استاد معاف
🔸۱۳ بهمن ماه ۱۳۹۹ ،کتابخانه مجلس شورای اسلامی
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
♦️کارکرد عقل در علوم انسانی از منظر قرآن♦️
🔹کارکردهای عقل را به ۲ دسته نظری و عملی طبقهبندی کردم ، با کارکرد عملی کاری نداریم، اما با این لحاظ است که در این طبقهبندی، عملی نتیجه نظری است.
🔹عقل کارکرد زیرساختی و روساختی دارد. جنبه زیرساختی یعنی برخی از آیات که به خلقت و خدا و پیامبر و متافیزیک ارجاع میدهد، در حقیقت مسئله علوم انسانی را مطرح نکرده اما از آنها مبانی علوم انسانی به دست میآید و جنبه روساختی این که خدا دعوت به تعقل در حوزه مسائل انسانی میکند که از جلمه سیر در زمین و دیدن دیگران است.
دکتر رمضان علی تبار بخش دوم
▫️به گزارش اطلاعرسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کرسی علمی - ترویجی با موضوع “کارکردهای معرفتی عقل در علوم انسانی اسلامی (با تأکید بر آیات قرآن)“ ۱۷ اسفند ۱۳۹۹، توسط گروه تخصصی علوم انسانی قرآنی با مشارکت گروه منطق فهم دین پژوهشگاه به صورت مجازی برگزار شد.
▫️در این کرسی، دکتر رمضان علیتبار به عنوان ارائهدهنده، حجج الاسلام قائمینیا و اسدینسب به عنوان ناقدان بودند.
🔸لذا کارکردهای عقل را به چند دسته طبقهبندی کردهام و باید بگویم مسائل انسانی در آیات قرآن غلبه دارد. بنده میخواهم بگویم این دستهها را میتوانیم در نظر بگیریم و شاید برخی از کارکردها نیز مغفول مانده باشد.
🔸طبقهبندی به نظری و عملی است و در اینجا با کارکردهای عملی کاری نداریم، اما با این لحاظ است که در این طبقهبندی، عملی نتیجه نظری است. با توجه به طبقهبندی که برای عقل میکنند که نظری و عملی است، اینجا نظری و عملی را به این اعتبار آوردیم که آن بعد عملی محصول بعد نظری است. چون انسان عاقل است و هر مسئله نظری که داشته باشد برایندش میتواند تاثیر عملی داشته باشد.
🔸با این طبقهبندی، در کارکردهای نظری عقل، جنبه منبع بودن و ابزار بودن عقل را تاکید کردهام و بعد عقل محض و ناب و … را مطرح کردهام و در متن مقاله نیز نشان دادهام که کجا جنبه تجربی و … دارد. به ویژه در علوم انسانی به معنای آنچه ناظر به انسان و انسانیات است این مباحث مطرح میشود. البته که عرفان نیز ناظر به کنش انسانی است و ما با وجه موحد بودن انسان کار داریم و عقل ناب و محض در اینجا نیز کاربرد دارد. کارکردهای معرفتی از معرفتزایی استقلالی تا روشسازی نیز مواردی است که ناظر به کارکرد عقل است.
🔸کارکردهای منبعی نیز جایی است که جنبه استقلالی دارد. کارکردهای افقی و عمودی نیز مطرح است و اگر علوم انسانی موجود را در نظر بگیریم و به قرآن ارجاع دهیم، باید بگوییم کارکردها افقی است، چون نگاه به ظاهر است و براساس ظاهر آیه بحث میکند اما در اینجا بعد عمودی و باطنی آیات مطرح است که با توجه به چند لایه بودن آیات روی آن تاکید میشود.
🔸عقل نیز این کارکردها را دارد و اگر آیاتی، عقل و انسان را به طبیعت و زمین و زمان و آسمان ارجاع میدهد، علوم انسانی نیستند اما در خیلی از جاها میتوانیم استفاه علوم انسانی ببریم.
🔸جایی که عقل را به مطالعه طبیعت ارجاع میدهد، نه اینکه به معنای ظاهر باشد، بلکه عقل از این طبیعت باید پی به مسائل خودشناسی ببرد و توجه کند که چطور متولد شده و چطور میمیرد. لذا ارجاع به طبیعت بیجان نیست، بلکه این طبیعت هدفمند است و مراجعه به آن انسان را به معنای دیگری ارجاع میدهد.
🔸پس هم معنای ظاهری دارد و در مسائل علوم انسانی نیز همین است. آیاتی که ناظر به انسان است او را به سرگذشت انسانهای دیگر ارجاع میدهد و در این ارجاعها یکی خود ظاهر داستان را میبیند که در گذشته چه شده است، اما قطعا هدف مطالعه یک تاریخ و قصه به معنای ظاهر نیست و یک حالت باطنی و لایه درونی و مطالعه افقی عقل مراد است و حتی جایی که دیگران را نیز سرزنش میکند که چرا به مطالعه اقوام گذشته و … نمیپردازید نیز به همین مطلب توجه دارد.
🔸عقل جنبه غیراستقلالی نیز دارد. مانند فهم فروع احکام و … و اینها را مطالعه کرده و به یک مطلب جدید میرسد و عقل خودش یک معرفتزایی استقلالی نیز دارد که ناظر به مسائل علوم انسانی است و جایی که جنبه منبعی در علوم انسانی دارد، جایی است که خودش جنبه منبعی دارد و بیشتر در اصول کلان، میتواند ارزشها را کشف کند اما بیشتر جاها جنبه ابزاری دارد.
🔸همچنین عقل کارکردهای زیرساختی و روساختی نیز دارد. زیرساختی یعنی برخی از آیات جایی که به خلقت و خدا و پیامبر و منافیزیک ارجاع میدهد، در حقیقت مسئله علوم انسانی را مطرح نمیکند اما از آنها مبانی علوم انسانی به دست میآید و جنبه زیرساختی علوم انسانی را دارد. برخی از مسائل که بیشتر آنها اینطور است، نیز روساختی هستند که خدا دعوت به تعقل در حوزه مسائل انسانی میکند که از جلمه سیر در زمین و دیدن دیگران است.
ادامه دارد ...
http://iict.ac.ir/1399/12/aghll/
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️فایل کتاب «فرایند استنباط معنی از متن» اثر حجت الاسلام احمد میرزایی
🔹بررسی دلالی، یکی از خردهفرایند های اجتهاد است. در کتاب فرآیند استنباط معنی از متن، نویسنده کوشیده است تا روش بررسی دلالی یک متن (فقه النص) را تشریح نماید.
🔹تفکیک قواعد عام زبان (شامل همه زبانها)، قواعد خاص زبان (شامل زبان عربی) و قواعد اخص زبان (شامل قرآن و روایات) از نکات قابل توجه در این تحقیق است.
🔸این کتاب توسط نویسنده اخیرا به صورت رایگان در اختیار فقهپژوهان قرار گرفته است.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️فایل متن کامل کتاب گرانسنگ « عاشورا پژوهی » اثر حجتالاسلام والمسلمین استاد محمد حسینزاده یزدی
✨ ایشان فقیه و فیلسوف انقلابی و از شاگردان برجسته و پیشکسوت مرحوم علامه مصباح یزدی هستند.
💫 کتاب در دو بخش سامان یافته است:
1⃣ دفتر نخست : مبانی معرفتشناختی پژوهش در نهضت عاشورا
2⃣ دفتر دوم : نهضت عاشورا در ساحت روایات(رخدادهای عاشورا در منابع روایی)
💫 این اثر از جهات متعدد کمنظیر و بسیار قابل استفاده است :
🔹در بخش نخست به صورت ریشهای به برخی شبهات عاشورا ستیزان خصوصا روشنفکرنماها و جوجه جامعهشناسهای سکولار پاسخ داده است.
🔹در بخش دوم نیز حاوی برخی روضههای ماثور است که هم متقن و مستند است و هم، بسیار سوزناک و حزنانگیز.
🔸 انشاءالله وعاظ و ذاکرین سیدالشهدا علیهالسلام دعاگوی نویسنده باشند که بدون چشمداشتی متن کامل اثر را جهت انتشار عمومی در اختیار قرار دادند.
🔸در ثواب بازنشر این اثر عاشورایی سهیم باشید.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️لینک فایل تصویری مجله تصویری زاویه با موضوع « نقش گفتار دینی در نهضت مشروطه »
🔹با حضورحجت الاسلام دکتر حمید پارسانیا ، دکتر تقی آزادارمکی
🔹چهارشنبه ۱۳مرداد ماه ۱۴۰۰، ساعت ۲۲
پخش از شبکهٔ ۴ سیما ، برنامهٔ زاویه
https://www.telewebion.com/episode/2627830
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️متن مقاله " ذاتگرایی جدید در فلسفۀ علم معاصر " اثر ابراهیم دادجو (عضو هیأت علمی گروه معرفت شناسی پژوهشگاه)
💫 چکیده از این مقاله :
🔹 در عرصه «فلسفۀ علم معاصر» دو جریان قابل تشخیص است:
1⃣ جریان ضد ذاتگرایی.
2⃣ جریان ذاتگرایی.
🔹جریان نخست از زمان بارکلی و هیوم تا پیش از چهل سال اخیر یکهتاز میدان بود و در چهل سال اخیر از طریق پوزیتیویستها و فلسفههای تحلیلی و زبانی منشأ فراموشی جریان دوم شده است.
🔹جریان دوم در چهل سال اخیر به ظهور رسیده و در تقابل با مابعدالطبیعۀ هیومی بهشدت به گسترش و تقویت مابعدالطبیعۀ ذاتگرایانه همت گماشته است. متأسفانه ایران معاصر از جریان دوم تا حدود زیادی بیاطلاع است.
🔹این مقاله در فصلنامه ذهن شماره ۷۴ (فصلنامه علمی- پژوهشی معرفت شناسی و حوزه های مرتبط) در تابستان ۱۳۹۷ منتشر شده است.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami