▫️فایل کتاب "علی و شهر بی آرمان" اثر ارزشمند دانشمند معاصر استاد حسن رحیم پور ازغدی به مناسبت عیدالله الاکبر عید بزرگ غدیر تقدیم به همه عشاق امیرالمومنین (روحی فداه)
🔹علی(ع) و شهر بی آرمان نخستین مجموعۀ مباحث از سلسلۀ «طرحی برای فردا » حاصل سخنرانی های حسن رحیم پور(ازغدی) و گفتگو با اوست.
🔹این مجموعه شامل چهار جلسه بحث و گفتگو دربارۀ حکومت و دولت علوی، اقتصاد اسلامی در حکومت علی، اصولگرایی و بازگشت به اصول در دوران حکومت آن امام و نیز آزادی و قرائت ها و بحث خودی و غیرخودی در دولت ایشان است.
🔹رحیم پور در این گفتگوها، صریح و روشن از سیرۀ حکومتی امام اوّل شیعیان بحث می کند و جای جای گفتۀ خود را با آیه و حدیث مستند می سازد.
🔹تحلیل های او این امتیاز را دارد که فقط «تاریخ نگاری » و «تاریخ روایی » نیست، بلکه بازخوانی ایده ها و سخنان امیرالمومنین(ع) است که پرسش روز و درد دین داران معاصر ماست و نشان می دهد که اندیشه های تشیع همواره تروتازه است.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami.
1593853152ali.n.pdf
999.4K
کتاب "علی و شهر بی آرمان" هدیه ویژه عید غدیر
هدایت شده از تمدن نوین اسلامی
▫️فایل صوتی سخنرانی استاد حسن رحیم پور ازغدی با عنوان «علی علیهالسلام،غدیر و تمدن سازی»
🔹عید غدیر- اعلام ولایت امیرالمؤمنین علیهالسلام - ۱۴۰۱
🔹این سخنرانی استاد در روز جمعه ۱۴٠۲/۰۴/۱۶ از شبکه یک سیما در برنامه طرحی برای فردا پخش میشود.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
هدایت شده از تمدن نوین اسلامی
۱۶ تیر ۱۴۰۲ - طرحی برای فردا ۱۴۰۲ _ شبکه 1 - ۱۶ تیر ماه ۱۴۰۲.mp3
29.12M
هدیه به مناسبت روز عید برگ غدیر
♦️اصلاحات و خانه اندیشمندان علوم انسانی ♦️
🔹رویکرد شهرداری تهران ، ایجاد یک ظرفیت و بستر برای فعالیت «همه» گروهها، جریانات و ظرفیتهای دانشگاهی، نخبگانی و دانشجویی است. به نحوی که با وضعیت منصفانه و عادلانه همه بتوانند از این ظرفیتها استفاده کنند.
🔹در حال حاضر نیز بیش از ۱۵ مجموعه دانشگاهی و نخبگانی متقاضی استفاده از ظرفیتهای مجموعه خانه اندیشمندان علوم انسانی هستند.
▫️به گزارش سایت فارس نیوز؛ درحالی که خانه اندیشمندان علوم انسانی پلمب نشده، عدهای با دروغپردازی سعی کردند تا موضوع را سیاسی کنند و بر عملکرد خود سرپوش بگذارند.
🔸از شایعه تا واقعیت: درست در مرکز پایتخت، خیابان استاد نجات اللهی، خیابان ورشو؛ ساختمات ۵ هزارمتری که قرار بود روزی «خانه اندیشمندان علوم انسانی» باشد حالا چندسالی است که به گعدهها و دورهمیهای یک عده خاص تبدیل شده است.
🔸 ساختمانی که قرار بود محفلی برای نشستها و گردهماییهای اسانید بازنشسته علوم انسانی باشد، حالا کمتر استادی را میبینی که پایش را در ورشو گذاشته باشد.
🔸 علاوه بر سایه غمباری که بر روح خانه اندیشمندان علوم انسانی سایه افکنده، وضعیت ساختمان اندیشمندان هم علیرغم بودجه سالانه نگهداشت و نگهداری هم وضعیت مناسبی ندارد و به اتاقهای متروکه تبدیل شده و حیاط خلوت اساتید به انباری وسایل خاک خورده مبدل شده است.
🔸حالا شهرداری تهران با توجه به وظیفه قانونی خود درصدد استفاده بهینه از ساختمانهای خود و همچنین در تلاش است تا تمامی امکانات بدون تبعیض ناروا در اختیار همه شهروندان قرار گیرد.
🔸عبدالمطهرمحمدخانی سخنگوی شهرداری تهران در این باره گفت: رویکرد شهرداری تهران مثل همه ظرفیتهای فرهنگی و نخبگانی شهر تهران، ایجاد یک ظرفیت و بستر برای فعالیت «همه» گروهها، جریانات و ظرفیتهای دانشگاهی، نخبگانی و دانشجویی است. به نحوی که با وضعیت منصفانه و عادلانه همه بتوانند از این ظرفیتها استفاده کنند.
▫️دروغ پلمب خانه اندیشمندان علوم انسانی
در همین رابطه و پس از بازدید مهدی صادقی، مدیرکل مطالعات فرهنگی و اجتماعی از ساختمان اندیشمندان علوم انسانی، جریان اصلاحطلب که گعده و حیاط خلوت خود را در خطر دیده بودند، موضوع را به رسانهها کشاندند تا با مظومنمایی به شهرداری تهران فشار مضاعف وارد کنند. اعضای سابق شورای شهر تهران و مدیریت شهری گذشته و رسانههای حامیشان که هوز بابت عملکرد ضعیفشان باید به شهروندان تهرانی پاسخ بدهند، در این میان دروغ پلمب خانه اندیشمندان علوم انسانی را هم منتشر کردند.
▫️تکذیب پلمب خانه اندیشمندان علوم انسانی
🔸سخنگوی شهرداری تهران هم در این باره عنوان کرد: برخی رسانهها متأسفانه با یک برخورد سیاسی و غیرکارشناسی به موضوع ورود کرده و اخبار نادرستی را در این زمینه منتشر کرده اند. تأکید میکنم، هیچگونه پلمبی صورت نگرفته و اصلا در ساختمان مسدود نشده است و به هیچ وجه افراد یا حتی وسایل آنها از مجموعه خارج نشده است و تنها برخی کارشناسان دفتر مطالعات معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برای بازدید نهایی و فراهم آوردن زمینه استفاده از این مجموعه برای نخبگان در ساختمان حضور یافتند. گروه فعلی هم در همان بخش محدود همچنان مشغول فعالیت هستند.
🔸محمدخانی تاکید کرد: البته که از دیگر گروهها نیز برای استفاده از ظرفیت بلااستفاده مجموعه دعوت به عمل خواهد آمد. در حال حاضر نیز بیش از ۱۵ مجموعه دانشگاهی و نخبگانی متقاضی استفاده از ظرفیتهای مجموعه خانه اندیشمندان علوم انسانی هستند.
http://fna.ir/3djnle
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️فایل صوتی نشست «شهید بهشتی و عدالت اجتماعی» با ارائه حجت الاسلام محسن قنبریان (استاد حوزه و دانشگاه)
💫 اهم مطالب ارائه شده در این نشست :
🔸 "دین یعنی عدل و عدل یعنی دین"
🔸چالش سه وجهی پیش پای بهشتی:
- ساختار و روابط اقتصادی سرمایه داری که توازن اجتماعی را بهم ریخته!
- احکام فرعیه ای که عملا موجب عدالت نشده!
- مارکسیست هایی که احکام دین را عامل نظام طبقاتی می شمارند!
⬅️ سه درگیریِ: عینی، میدانی، فکری با این سه چالش
- دفاع از احکام فرعیه مقابل مارکسیست ها
- پس مشکل بی عدالتی از کجاست؟ (دو سطح بحث با فقه گرایان)
- در مواجهه عینی با سرمایه داری!
🔸سه اصل اساسی نظام بهشتی...
- از ۹ اصل به ۷ اصل و بعد به سه اصل بنیادی تر می رسد...
🔹این نشست به مناسبت شهادت دکتر بهشتی در ششم تیرماه ۱۴۰۲ مدرسه معصومیه قم برگزار شد.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
♦️شهید بهشتی و عدالت اجتماعی♦️
🔹بهشتی چون مجتهدی اصولی بود، احکام را تابع مصالح ذاتیه می دانست و اساس مصالح را هم بازگشت به قضیه "عدل حسَن" می دانست لذا احکام اجاره و مضاربه و بیع و... را هیچکدام ذاتا ناعادلانه نمی دانست.
🔹شهید بهشتی نظام عادلانه اجتماعی را صرفا اجرای نهادهای مضاربه و اجاره و... نمی داند بلکه نظام، اصولی است (که باز از دین استخراج میشود)
حجت الاسلام قنبریان بخش اول
▫️در آستانه سالروز شهادت آیت الله شهید سید محمد بهشتی و هفته قوه قضائیه نشستی با حضور حجت الاسلام محسن قنبریان از اساتید حوزه و دانشگاه در مدرسه معصومیه قم با عنوان « شهید بهشتی و عدالت اجتماعی » برگزار شد که صوت و چکیده این نشست خدمت مخاطبین فرهیخته کانال علوم انسانی اسلامی ارائه خواهد گردید.
🔸 "دین یعنی عدل و عدل یعنی دین؛ هرجا دیدید می گویند دین و اسلام اما عدالت اجتماعی نیست، بدانید اسلامش قلابی است."
🔸در ص۷۰ از رابطه شرک و کفر با ظلم می گوید: "ظلم و کفر و شرک و ظلم چنان در قرآن پا به پای هم آمده که قسط و ایمان".
🔸 چالش سه وجهی عدالت پیش پای شهید بهشتی:
۱. ساختار روابط اقتصادی-تجاری سرمایه داری که توازن اجتماعی را بهم ریخته!
۲.احکام فرعیه (اجاره، مضارعه و...) که عملا موجب عدالت نشده!
۳. مارکسیت ها و قرائت های دگر اندیش که احکام دین را عامل نظام طبقاتی و سرمایه داری فاسد می شمرند!
🔸 بالتبع اینها شهید بهشتی درگیری سه وجهی ای دارد:
۱. درگیری عینی با سرمایه داری فاسد و ارائه طرح و ساختار و نظام عادلانه ای برای مقابله با آن و ایجاد توازن اجتماعی.
۲. درگیری میدانی با فقه گرایانی که تقلیل گرایانه فکر می کنند چاره فقط اجرای احکام فرعیه است! گمان می کنند اجاره و مضارعه و... در هر ظرفی، موجب عدالت می شود!
۳. درگیری فکری با مارکسیست ها و دگر اندیشان تا ثابت کند احکام دین و نهادهای اقتصادی (مضاربه و...) در ذات خود عادلانه اند و مشکل جای دیگر (یعنی روابط و ساختار غلط) است.
🔸 درگیری فکری با مارکسیست ها
می گفتند: "اصلا مضاربه وقتی درست است که برای سرمایه سهمی قائل باشیم بنابراین کار را آن شخص دیگر می کند و این طرف آنطرف می دود اما بالاخره ۱٪ یا ۹۰٪ از پاداش و ارزش کار او به جیب این آقای سرمایه دار می رود. پس اسلام به این شکل، بنیان و اساس سرمایه داری را گذاشته است!!"
🔸بهشتی چون مجتهدی اصولی بود، احکام را تابع مصالح ذاتیه می دانست و اساس مصالح را هم بازگشت به قضیه "عدل حسَن" می دانست لذا احکام اجاره و مضاربه و بیع و... را هیچکدام ذاتا ناعادلانه نمی دانست:"اصل تشریع اجاره به هیچ وجه مستلزم این نیست که ما بگوییم از اسلام اینگونه فهمیده میشود که چون اجاره هست بنابراین نظام فاسد مستغلاتی هم درست است! نه هیچ نمی توان اینرا ثابت کرد".
🔸"در اصل تشریع بیع و اجاره، مضاربه و مزارعه و مساقات هیچ انحراف اقتصادی وجود ندارد و از اصول این قوانین و از این ابواب و احکام فقهی هیچ تایید بی عدالتی و نابسامانی ها در نمی آید"
🔸پس مشکل کجاست؟"کمبود مربوط به نظام عادل صحیح اجتماعی است و همه مشکلات را باید در آنجا حل کرد و چون بر روی مسائل مربوط به چنین نظامی آنطور که باید و شاید، نه کار شده نه گفته و شنیده شده و نه عمل شده است این است که ما همیشه خودمان را در حال نابسامانی و بی تعادلی یافته ایم".
🔸شهید بهشتی نظام عادلانه اجتماعی را صرفا اجرای نهادهای مضاربه و اجاره و... نمی داند بلکه نظام، اصولی است (که باز از دین استخراج میشود) اما روابط عینی و خارجی و ساختارهای اقتصادی را توازن می دهد تا عقود و نهادهای احکام فرعیه در آن نتیجه عدالت دهند"در جامعه ای که ساختار روابط اقتصادی و تجاری آن عادلانه است هرکدام از این قواعد(عقود اسلامی) در جای خود مفید و لازم است".
🔸 مواجهه میدانی با تقلیل گرایان
اینان عمدتا فقهای سنتی بودند که گمان می کردند مشکل فقط عدم اجرای احکام فرعی است!
🔸بهشتی نشان می دهد در روابط واقعی اقتصادی )وقتی عدم توازن باشد)اجاره و مضاربه و... نه تنها موجب عدالت نمی شود بلکه پوشش بی عدالتی ها می شود!
🔸با این دسته دو سطح پاسخ می داد:
الف) در مقام احتجاج؛ که مثل طبیب می گفت تا حکم ثانویه بگیرد!
مثلا درباره سود سرمایه در گردش بازرگانی، آنرا عامل تورم و فقر معرفی می کرد و می گفت: "من اینجا بعنوان یک طبیب حرف می زنم نه به عنوان یک فقیه. ملت ما هم فعلا بیمار یک بیماری شکننده اجتماعی و اقتصادی است: بالا رفتن سرسام آور قیمت ها! مگر عیبی دارد که یک بار بنده در خدمت دوستان و مردم ایران باشم و به عنوان یک درمان مطلبی را پیشنهاد کنم؟! من نمی خواهم بگویم مساله از نظر فقهی چگونه است. این مساله توضیحات مفصل تری می خواهد.
ادامه دارد ...
http://mghanbarian.ir/lecture/7027/
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️فایل صوتی هشتمین محفل مدرسه فکرت با عنوان «حکمرانی عدالتمحور با تاکید بر اندیشه شهید بهشتی» با ارائه حجت الاسلام احمد رهدار
🔸شنبه ۱۰ تیرماه ۱۴۰۲
🔸قم، بلوار بسیج، موسسه شناخت
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️برگزاری نشست های مجازی مدرسه تابستانی علوم انسانی اسلامی با حضور و سخنرانی اساتید حوزه و
دانشگاه
💫لیست اساتید با موضوع نشست:
1⃣ نشست «نظریه سازی در تولید علوم اجتماعی اسلامی» با ارائه دکتر حسین بستان ؛ سه شنبه 20 تیر ساعت 8/30 الی 10/30
2⃣ نشست «مدلسازی در روش شناسی تولید علوم انسانی اسلامی» با ارائه دکتر مرضیه عبدلی ؛ سه شنبه 20 تیر ساعت 10/45 الی 12
3⃣ نشست «سنت های الهی و علوم اجتماعی اسلامی» با ارائه دکتر قاسم ترخان ؛ چهارشنبه 21 تیر ساعت 8/30 الی 10/30
4⃣ نشست«آینده پژوهی در علوم انسانی اسلامی» با ارائه دکتر محمد تقی موحد ابطحی ؛ چهارشنبه 21 تیر ساعت 10/45 الی 12
🔸این نشست ها توسط پژوهشکده علم و دین پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی برگزار می شود.
🔸لینک نشست:
https://room.nahad.ir/ch/pajouheshgah
🔸پایگاه اینترنتی: www.pfme.ac.ir
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
♦️علم دینی از ديدگاه سعيد زیباکلام♦️
🔹به تعبير شهيد مطهری بايد قضاوت و داوری درباره معرفت را به خود معرفت سپرد نه معيار های عملی ملاک معرفت از جنس خود معرفت است و آن اين است که معرفت ها به معرفت های بديهی منتهی شود .
🔹آقای سروش می گفت اصلا متن، صامت و گرسنه است و معنايی ندارد. اين خواننده متن است که به آن لفظ معنا می دهد و هم از آن معنا می گيرد. اين شبهه خطرناکی است.
حجت الاسلام ربانی گلپایگانی بخش آخر
▫️حجت الاسلام علی ربانی گلپایگانی ( عضو شورای علمی کلام اسلامی، عضو هیئت علمی مؤسسه امام صادق(ع) ) در دروس خارج کلام خود که در سال ۹۵ - ۹۴ برگزار شده است به بررسی دیدگاههای موافقان و مخالفان علم دینی پرداختند. ایشان در سه جلسه از جلسات خارج علم کلام به بررسی و تحلیل دیدگاه یکی از موافقان علم دینی دکتر سعید زیباکلام پرداختند.
🔸حال اگر به گزاره های مشاهدتی قطعی برخورد کرديم که با نظريه های علمی سازگار نيست، بر آن نظريه ها که تاکنون پذيرفته ايم تبصره ای می زنيم به اين صورت که تاکنون آنها را مطلق می پنداشتيم و اکنون دست از اطلاق آنها بر می داريم. البته کما کان آن نظريه ها به قوت خويش باقی هستند. اين مطلب بر مبنای سخن اثبات گرايان سازگار تر است اگر چه بر اساس نظر ابطال گرايان نيز صحيح است به اين صورت که بگوييم اين موردی که پيدا شده نقضی محدود است و سالبه کليه نيست که کل نظريه گذشته را بر دارد بلکه اطلاق آن قانون را بر می دارد.
🔸بنابراين اين گونه نيست که مساله با پيدا شدن يک يا چند مورد نقض سليقه ای شده و از مدار منطق خارج شود. به تعبير شهيد مطهری بايد قضاوت و داوری درباره معرفت را به خود معرفت سپرد نه معيار های عملی کما اينکه پراگماتيسم می گويد. ايشان در نقد پراگماتيسم اين مساله را بيان فرموده و می گويند ملاک معرفت از جنس خود معرفت است و آن اين است که معرفت ها به معرفت های بديهی منتهی شود .
2⃣ نکته ديگر اينکه اگر اين مبنا را در مورد رد يا قبول نظريه ها بپذيريم و آن را به تصميم گيری و سلايق عالمان برگردانيم پيامد باطلی خواهد داشت و آن گرفتار شدن در دام نسبت گرايی است، زيرا تعلقات و تمنيات عالمان تحت تاثير عوامل گوناگونی قرار دارد و لذا تصميم های متفاوتی می گيرند و ما ديگر نمی توانيم حرف کسی را رد کنيم. ضابطه مند کردن اين تعلقات و تصيميم گيری ها نيز خيلی مشکل و طولانی است. طبق اين سخن تکثر گرايی در معرفت حاصل خواهد شد که همان نسبيت گرايی باطل است.
🔸اين سخن همانند مساله تکثر قرائت هاست که می گويد متن دين صريح نبوده و هر کسی می تواند با توجه به پيش فرض هايی که دارد آن را معنا کند. آقای سروش می گفت اصلا متن، صامت و گرسنه است و معنايی ندارد. اين خواننده متن است که به آن لفظ معنا می دهد و هم از آن معنا می گيرد.
🔸اين شبهه خطرناکی است که مطرح شده تا آنجا که آيت الله مصباح در اين باره می فرمايد: از اول خلقت تا کنون شبهه ای شيطانی به اين کيفيت بيان نشده است زيرا دست همه را می بندد. طبق اين شبهه، قهرمان های فقه مانند شيخ انصاری يک فهم از دين دارد و يک روشنفکر نيز قرائت ديگری از دين دارد.
🔸اينجا است که معلوم می شود مباحث معرفت شناسی از چه جايگاه بالايی برخوردار است. شهيد مطهری می فرمايد اين معرفت شناسی است که سرنوشت جهان بينی ها و ايدئولوژی ها را تعيين می کند و لذا بايد به اين مباحث خيلی اهميت داد . اگر شهيد مطهری اکنون زنده می بودند قطعا يکی از مباحثی که مطرح می کردند بحث هرمنوتيک بود زيرا اينها مباحث شالوده ای است که اگر در آنها انجرافی رخ دهد در ادامه زاويه زيادی پيدا خواهد کرد.
محور دوم
🔸محور ديگر ايشان برای اثبات علم دينی در مورد علوم انسانی است. وی در اين باره می گويد: علوم انسانی و اجتماعی که موضوع آنها انسان است لااقل دو رکن در آنها خواه ناخواه پذيرفته شده است: يکی چيستی انسان و ديگر سعادت و شقاوت اوست. به همين خاطر توصيه ها و تجويزهايی که در اين علم می کنند مبتنی بر تلقی فلسفی است که از انسان دارند.
🔸مثلا جان اسوارت ميل طرفدار آزادی فردی است و آن را اصل می داند مگر اينکه آزادی ديگری را خدشه دار کند. اين ديدگاه وی به خاطر تلقی ای است که از انسان دارد. در ساير علوم انسانی نيز همين گونه است. حال بر اساس اينکه تصوير قبلی ما از انسان و سعادت او در نظريه های علمی نقش دارد، دين هم در هر دو حوزه و رکن انسان يعنی چيستی و سعادت انسان حرف دارد و لذا راه برای تاثير گذاری دين در حوزه علوم انسانی باز می شود .
https://www.eshia.ir/feqh/archive/text/rabani/kalam/94/941218/
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▫️فراخوان مرحله اول طرح «اثربخشی و کاربردی سازی علوم انسانی»
🔹 حمایت از طرحهای خلاقانه در زمینه افزایش و توازن جمعیت، سالمندی و کیفیت زندگی، توسعه زبان فارسی و تحول دیجیتال در حوزه حکمرانی و مدیریت،برگزار می شود.
🔹خدمت اول: این طرح شامل حمایت از پروژههایی پیشنهادی است که توسط یکی از گروه مخاطبین به دبیرخانه طرح ارائه میشود و شامل ویژگیهای زیر است؛
الف- طرح دارای ابعاد نوآورانه قابل ملاحظه در سطح ملی، منطقهای و بینالمللی باشد
ب- امکان ادامه پایدار طرح پس از ارائه حمایتهای اولیه به صورت مستقل و خوداتکا وجود داشته باشد
ج- طرح، امکان حل یک مشکل کلیدی مدنظر در اهداف کلیدی در نظر گرفته شده برای دوره مذکور را داشته باشد
🔹بوت کمپ: شامل یک برنامه آموزشی مهارتی حداقل 48 ساعته با اهداف مشخص و همگرا با اهداف کلان هر دوره برگزاری برنامه اثربخشی و کاربردی سازی علوم انسانی و اجتماعی است.
🔹حمایت از کسب و کارهای نوآور در حوزه علوم انسانی و اجتماعی: در این طرح از واحدهای فناور و نوآوری که دارای محصول یا خدمت در حال توسعه در محورهای دارای اولویت فراخوان هستند، حمایت میشود.
🔸مخاطبان:
- اعضای هیئت علمی
- دانشجویان و دانشآموختگان
- کارکنان
- واحدهای فناور و نوآور
🔹 مهلت ارسال آثار: 31 تیرماه 1402
🔹جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 48394209 تماس برقرار کنید.
🔸 مشروح این خبر را در لینک زیر بخوانید؛
b2n.ir/x17458
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️فایل گفتگوی علمی با موضوع «شهید بهشتی و خرد دنیای جدید»محمود فروزبخش با استاد طاهرزاده
🔹 چهار محور اصلی گفتگو:
۱- چه میشود که دو روحانی به هامبورگ میروند و یکی شهید بهشتی میشود که در عین حضور در جهان، سختْ متعهد به آموزههای دینی است و دیگری آقای محمد شبستری میشود و تقریباً جایگاه وَحی را منکر میشود.
۲- پیشنهاد شهید بهشتی مبنی بر ورود به آموزش و پرورش که استاد طاهرزاده نیز وارد آموزش و پرورش شدند.
۳- جریان ملاقات استاد طاهرزاده با کاظم بجنوردی و صحبت درباره شهید بهشتی و معنویت ایشان در حزب جمهوری.
۴- شخصیت دکتر بهشتی در فهم دیگری، ماورای نگاه کلامی.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
ملت عشق- نشست ششم (mp3cut.net).mp3
32.66M
استاد طاهرزاده "شهید بهشتی و خرد دنیای جدید"
▫️نشست علمی "میراث محاکم شرع" و آیین رونمایی از جدیدترین کتاب استاد علی ابوالحسنی مُنذِر (ره) و طرح اندیشههای آن فرزانه فقید
💫 با سخنرانی اساتید حوزه و دانشگاه :
1️⃣ آیت الله ابوالقاسم علیدوست
موضوع : «محاکم شرع در ترازوی فقه القضاء و فلسفه فقه»
2️⃣ دکتر موسی حقانی
موضوع : «دستاوردهای تاریخی محاکم شرع در تحولات ایران معاصر»
3️⃣ حجتالاسلام دکتر رضا غلامی
موضوع : «محاکم قضایی علما از منظر فلسفه سیاسی»
🔸یکشنبه ۲۵ تیرماه ۱۴۰۲
🔸واقع در پژوهشگاه مطالعات فرهنگی اجتماعی و تمدنی، تهران، پاسداران، خ شهید مومن نژاد، ش ۱۲۴
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️فایل صوتی سخنرانی علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی با عنوان «معرفی فلسفه نظام ولایت»
🔹اهم مطالب ارائه شده در این سخنرانی :
⚡️ فلسفه نظام ولایت در عامترین شكل خودش، سه مرتبه از سرپرستی را در یک نظام ملاحظه میكند:
۱. سرپرستی تکوینی؛
۲. سرپرستی تاریخی؛
۳. سرپرستی اجتماعی.
⚡️ كارآمدی الهی دین در جامعه، بدون در دست داشتنِ روش تحقیقی كه بتواند حركت و تغییر را در ماده به اعتقادات الهی مشروط کند و تبدیلشدن و چگونگی را در تكامل بر این بنیان بیان کند، ممکن نیست.
⚡️ فلسفۀ نظام ولایت یا همان فلسفه شدن اسلامی، یعنی پایگاه همدلی، همفكری و همكاری در جامعه اسلامی.
⚡️ فلسفۀ نظام ولایت یعنی وسیلۀ تبیین تحوّل سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بر محور تكامل دینی.
⚡️ فلسفۀ نظام ولایت یعنی شالودۀ هماهنگسازی تكامل حجیت در فهم دین، اسلامیت در فهم كاربردی دانشگاه و جریان اسلام در فهم اجرایی دولت.
⚡️ ثمرۀ فلسفه نظام ولایت در «حوزه»، دستیابی به اخلاق حکومتی، حكمت حكومتی و فقه حكومتی است و در «دانشگاه» توان پیشبینی، كنترل و هدایت تغییرات بر مبنای معادلاتی است كه رفع نیازمندیهای نظام اسلامی را در جریان توسعۀ نیاز و ارضاء تولید میکند، و در «نظام اجرایی»، ارائۀ مدل شناخت حل معضلات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی داخلی و خارجی بر حول محور كلمۀ اسلام است.
(توضیح دربارۀ صوت: استاد حسینی در این صوت ظاهراً متنی از نوشتههای خودشان را قرائت میکنند و توضیح میدهند.)
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
♦️شهید بهشتی و عدالت اجتماعی♦️
🔹شهید بهشتی معتقد است درمان این بیماری شکننده ای که امروز جامعه ما و اقتصاد ما به آن دچار است حذف کامل سود و بهره دهیِ سرمایه در گردش است.
🔹ایشان اعتقاد دارد که حکومت با توجه به نظام اقتصادی صحیح و عادلانه، توازن اجتماعی را به روابط واقعی و ساختار اقتصادی برگرداند تا این احکام نتیجه عدالت دهند.
حجت الاسلام قنبریان بخش دوم
▫️در آستانه سالروز شهادت آیت الله شهید سید محمد بهشتی و هفته قوه قضائیه نشستی با حضور حجت الاسلام محسن قنبریان از اساتید حوزه و دانشگاه در مدرسه معصومیه قم با عنوان « شهید بهشتی و عدالت اجتماعی » برگزار شد که صوت و چکیده این نشست خدمت مخاطبین فرهیخته کانال علوم انسانی اسلامی ارائه خواهد گردید.
🔸ولی می گویم درمان این بیماری شکننده ای که امروز جامعه ما و اقتصاد ما به آن دچار است حذف کامل سود و بهره دهیِ سرمایه در گردش است".مثل اینکه پزشک در شرایطی برخی غذاهای حلال را بر بیمار مضر می داند و فقیه هم بالتبع حکم به حرمت می کند دارد حرف می زند.
ب) یکبار هم راه اصلی تر خود را بیان می کند که حکومت با توجه به نظام اقتصادی صحیح و عادلانه، توازن اجتماعی را به روابط واقعی و ساختار اقتصادی برگرداند تا این احکام نتیجه عدالت دهند.
🔸"اصل تشریع قانون مضاربه، هیچ مستلزم تصویب سرمایه داری فاسد نیست. در اینجا هم مثل خرید و فروش و مثل اجاره اگر این قرارداد موجب بر هم زدن توازن اقتصادی بشود باز باید با نظارت حکومت صحیح بر نرخ گذاری و هدایت کار، مشکل را حل کرد".از همین جاست که شهید بهشتی ولایت مطلقه فقیه (که حق تشریع موقت دارد) را زودتر از داغ شدن بحث آن بین امام و برخی شاگردان طرح می کند!
🔸این شاگرد زبده امام،ولایت مطلقه فقیه را از همان کتاب البیع امام (الاسلام هو الحکومه...) فهمیده و حتی لفظ مطلقه را هم زودتر از مباحث بعدی و بیان امام، طرح می کند!ولایت مطلقه فقیه را برای تثبیت نظام اقتصادی صالح (که مستخرج از شریعت است و وظیفه تصحیح روابط عینی و واقعی دارد) می خواهد.
🔸فقط در کتاب نظام اقتصادی در اسلام(مباحث کاربردی)، ۷ جا از ولایت مطلقه استفاده می کند که یک جا تصریح به لفظ آن هم هست:
- ص۶۴و۶۵ در مساله زمین و تصریح به تصرف ولو بدون رضایت مالک!
- ص۷۶ در همان مساله زمین و حق اولویت ولی امر در طول مالکیت شخصی و خصوصی
- ص۱۲۷ در بحث مالیات و اجازه وضع مالیات غیر از خمس و زکات
- ص۱۵۴ در ضرورت دولتی بودن بیمه ها
- ص۱۵۵ در مساله تثبیت قیمت ها (۱)
- ص۱۷۷ در دخالت موثر دولت در تعاونی ها به نفع عموم (تصریح به ولایت مطلقه)
- ص۱۹۱و۱۹۲ در دولتی کردن بازرگانی خارجی
🔹 مواجهه عینی با سرمایه داری و ارائه طرح و نظام اقتصاد اسلامی
🔸مواجهه اصلی او در اقتصاد با سرمایه داری فاسد بود. همین جا منظور او از نظام صحیح عادلانه که روابط واقعی و ساختار عینی اقتصاد را متعادل می کند تا احکام فرعیه فقه غیر از ذات عادلانه نتیجه عدالت دهند هم معلوم میشود.
🔸سه فصل اول کتاب نظام اقتصادی در اسلام(مباحث کاربردی) از ۹ اصل این نظام (که در قانون اساسی هم آورده است) می گوید که به ۷ اصل اساسی و در آخر به سه بُعد اصلی قابل شمارش است:
۱. استقلال اقتصادی
۲. مبارزه با فقر و تامین نیازهای اساسی
۳. مبارزه با حاکمیت سرمایه بر نیروی کار/ یا: آزادگی انسان در رابطه با عامل اقتصادی
🔸واضح است این اصول هم از متن دین در می آید و فقیهی با آن مخالفت ندارد اما بدون تحقق درست و کامل آنها، فروعات اجاره و مضاربه در بستره روابط غلط اقتصادی، نتیحه عدالت نمی دهد. بلکه مثلا بخاطر فقدان اصل سوم، نیمی از خانوارهای ایران با عقد اجاره کارگری عملا در استثمار قرار می گیرند. (توجه کنید)
ادامه دارد ...
http://mghanbarian.ir/lecture/7027/
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▫️فایل صوتی هم اندیشی با موضوع «نظام مسائل فکری مرحوم آیت الله شاه ابادی»
🔹با حضور حجج اسلام:
محمدرضا فلاح شیروانی
ذبیح الله نعیمیان
محمدعلی رنجبر
سید مهدی موسوی
امین اسدپور
علی محمدی
حسین ایزدی
🔹این همایش در راستای کنگره بین المللی فقیه تهران از سوی موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) روز دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ ساعت در موسسه امام رضا (ع) برگزار شد.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
نظام مسائل فکری مرحوم آیت الله شاه ابادی.mp3
35.08M
صوت هم اندیشی در نظام مسائل فکری عارف کامل ایت الله شاه ابادی
▫️فراخوان پذیرش نهمین دوره پژوهشگری معارف انقلاب اسلامی
🔹مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی به منظور تربیت پژوهشگر معارف انقلاب اسلامی با اتکا به تجربه برگزاری هشت دوره، برای سال ۱۴۰۲ از بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاهها (کارشناسی ارشد و دکتری) و طلاب سطوح عالی حوزه های علمیه (سطح ۳ و ۴) از طریق آزمون و مصاحبه برای یک دوره آموزشی و پژوهشی دو ساله در شهرهای تهران، مشهد و قم پژوهشگر میپذیرد.
🔸مطالعه جزئیات بیشتر و ثبتنام در دوره:
https://khl.ink/f/53266
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
♦️تطور روششناسی علوم انسانی در ایران♦️
🔹ما معتقدیم هر پژوهشی که اتفاق میافتد زاویه دید پژوهشگر را دارد. این را قبول داریم و معتقدیم تحقیقات خارج از اندیشه محقق نیست، بنابراین کمیگرایان اشتباه میکردند که میگفتند تحقیق باید ناب باشد و جدای از خود محقق. خیر! خود محقق جدای از تحقیق نیست.
🔹بنابراین اینکه تحقیق روایت محقق باشد، قبول نمیکنیم، روایت محقق در حد ۵ درصد و ۹۵ درصد باید منعکس کننده واقعیت باشد و تسلیم واقعیت باشیم. پس به ناچار باید وارد جهان تعمیم پذیری بشویم و امین واقعیت شویم و آن را منعکس کنیم. هنر ما اینجاست.
پروفسور باقر ساروخانی قسمت ششم
▫️پروفسور باقر ساروخانی از نظریه پردازان و اندیشمندان علوم ارتباطات و جامعه شناسی در کشور ماست که کارهای ارزنده و ماندگاری در حوزه نظریههای ارتباطات و روش شناسی از خود به یادگار گذاشته است. آنچه در ادامه میخوانید نظرات ایشان درباره تطور روش شناسی علوم انسانی در کشور است.
▫️نظراتی که به حوزه آسیب-شناسی روش شناسی های کمی و کیفی ورود میکند و در نهایت مسیری روشن پیش پای محققین و پژوهشگران باز میکند. حقیقتاً نظرات منسجم و ساختارمند باقر ساروخانی در حوزه روش شناسی علوم انسانی میتواند پاسخگوی بسیاری از سردرگمیها و ناهنجاریهای امروز نظام دانشگاهی ما باشد. این مصاحبه در اولین شماره نشریه تخصصی مطالعات نوین ارتباطی منتشر شده است.
🔸کوله باری از دانایی فراهم کردم و بعد در خود واقعیت با استفاده از روش دلفی که روشی کیفی است میروم از متخصصین سوال میپرسم، ولی هنوز گزارهای نساختم. میبینم که همه این متخصصین میگویند اعتبار رسانه با چنین آسیبهایی روبرو است. آرام آرام گزارهام ساخته میشود.
🔸فرض کنید آسیب اعتبار در رسانه ملی، آسیب تناقض گویی یا جناحیشدن است. حالا به گزاره میرسم. حالا میخواهم سیاسی شدن رسانه را کنترل کنم. اینجاست که گزاره با فرضیه فرق میکند. با کوله بار تخصص و تجربه میرود، استناد جمع میکند، مطالعه اولیه دارد و میگوید میخواهم اعتبار رسانه را بررسی کنم و اگر اعتبار ندارد به علت این است که فراجناجی نیست.
🔸اینهایی را که میگویم خیلیها نمیپذیرند و میگویند فرضیه اصلاً لازم نیست.
🔸آیا تبلیغ کیفی تحقیقی است که فقط روایت محقق است یا خیر، روایت واقعیت است. متأسفانه الان به روایت محقق بدل شده است، یعنی محقق میگوید که به نظرم سالمندآزاری وجود دارد، ولی وقتی میپرسیم که کجا، چقدر و چگونه؟ میگوید نظر من این است!
🔸ما معتقدیم هر پژوهشی که اتفاق میافتد زاویه دید پژوهشگر را دارد. این را قبول داریم و معتقدیم تحقیقات خارج از اندیشه محقق نیست، بنابراین کمیگرایان اشتباه میکردند که میگفتند تحقیق باید ناب باشد و جدای از خود محقق. خیر! خود محقق جدای از تحقیق نیست.
🔸حالا به ارزش هم میرسیم. کمیگرایان میگویند تحقیق باید فارغ از ارزش باشد، ولی ما میگوئیم که ارزش هم میتواند در تحقق باشد، اما چطور و کجا؟ اگر قرار باشد ۹۰ درصد پژوهش از زاویه فرد باشد، آن میشود تحقیق فردی. این به درد نمیخورد و مستند نیست و کسی هم آن را به عنوان اپیستمه قبول نمیکند.
🔸بنابراین اینکه تحقیق روایت محقق باشد، قبول نمیکنیم، روایت محقق در حد ۵ درصد و ۹۵ درصد باید منعکس کننده واقعیت باشد و تسلیم واقعیت باشیم. پس به ناچار باید وارد جهان تعمیم پذیری بشویم و امین واقعیت شویم و آن را منعکس کنیم. هنر ما اینجاست.
🔸بنابراین نیازمند اندیشه هستیم و آن را در گزارهها دیدیم. نیازمند تخصص هستیم و خالصسازی کمیگراها را قبول نداریم. باید بتوانیم حالا نمونه گیری هم انجام دهیم. نمونهگیری انواع مختلف دارد؛ نمونهگیری نظری، اجباری، هدفمند و… است. باید نمونهگیری داشته باشیم. در اینجا نمونهگیری خیلی خاص و ظریفی داریم که بتواند در کوتاه مدت داده را حاصل کند و جریانها را در اختیار ما قرار دهد و نه واقعیتهای ایزوله را.
ادامه دارد ...
http://farhangemrooz.com/news/63449
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️فایل صوتی پنجمین نشست از سلسله نشست های مکتب شناسی فقهی آیت الله خامنه ای با عنوان «شاخصههای مکتب فقهی آیت الله خامنهای» با ارائه استاد محسن فقیهی
🔹این سلسله نشست ها با همکاری مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) و دفتر حفظ و نثر آثار آیت الله خامنه ای برگزار می شود.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami