هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▫️فایل صوتی هم اندیشی با موضوع «نظام مسائل فکری مرحوم آیت الله شاه ابادی»
🔹با حضور حجج اسلام:
محمدرضا فلاح شیروانی
ذبیح الله نعیمیان
محمدعلی رنجبر
سید مهدی موسوی
امین اسدپور
علی محمدی
حسین ایزدی
🔹این همایش در راستای کنگره بین المللی فقیه تهران از سوی موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) روز دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ ساعت در موسسه امام رضا (ع) برگزار شد.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
نظام مسائل فکری مرحوم آیت الله شاه ابادی.mp3
35.08M
صوت هم اندیشی در نظام مسائل فکری عارف کامل ایت الله شاه ابادی
▫️فراخوان پذیرش نهمین دوره پژوهشگری معارف انقلاب اسلامی
🔹مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی به منظور تربیت پژوهشگر معارف انقلاب اسلامی با اتکا به تجربه برگزاری هشت دوره، برای سال ۱۴۰۲ از بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاهها (کارشناسی ارشد و دکتری) و طلاب سطوح عالی حوزه های علمیه (سطح ۳ و ۴) از طریق آزمون و مصاحبه برای یک دوره آموزشی و پژوهشی دو ساله در شهرهای تهران، مشهد و قم پژوهشگر میپذیرد.
🔸مطالعه جزئیات بیشتر و ثبتنام در دوره:
https://khl.ink/f/53266
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
♦️تطور روششناسی علوم انسانی در ایران♦️
🔹ما معتقدیم هر پژوهشی که اتفاق میافتد زاویه دید پژوهشگر را دارد. این را قبول داریم و معتقدیم تحقیقات خارج از اندیشه محقق نیست، بنابراین کمیگرایان اشتباه میکردند که میگفتند تحقیق باید ناب باشد و جدای از خود محقق. خیر! خود محقق جدای از تحقیق نیست.
🔹بنابراین اینکه تحقیق روایت محقق باشد، قبول نمیکنیم، روایت محقق در حد ۵ درصد و ۹۵ درصد باید منعکس کننده واقعیت باشد و تسلیم واقعیت باشیم. پس به ناچار باید وارد جهان تعمیم پذیری بشویم و امین واقعیت شویم و آن را منعکس کنیم. هنر ما اینجاست.
پروفسور باقر ساروخانی قسمت ششم
▫️پروفسور باقر ساروخانی از نظریه پردازان و اندیشمندان علوم ارتباطات و جامعه شناسی در کشور ماست که کارهای ارزنده و ماندگاری در حوزه نظریههای ارتباطات و روش شناسی از خود به یادگار گذاشته است. آنچه در ادامه میخوانید نظرات ایشان درباره تطور روش شناسی علوم انسانی در کشور است.
▫️نظراتی که به حوزه آسیب-شناسی روش شناسی های کمی و کیفی ورود میکند و در نهایت مسیری روشن پیش پای محققین و پژوهشگران باز میکند. حقیقتاً نظرات منسجم و ساختارمند باقر ساروخانی در حوزه روش شناسی علوم انسانی میتواند پاسخگوی بسیاری از سردرگمیها و ناهنجاریهای امروز نظام دانشگاهی ما باشد. این مصاحبه در اولین شماره نشریه تخصصی مطالعات نوین ارتباطی منتشر شده است.
🔸کوله باری از دانایی فراهم کردم و بعد در خود واقعیت با استفاده از روش دلفی که روشی کیفی است میروم از متخصصین سوال میپرسم، ولی هنوز گزارهای نساختم. میبینم که همه این متخصصین میگویند اعتبار رسانه با چنین آسیبهایی روبرو است. آرام آرام گزارهام ساخته میشود.
🔸فرض کنید آسیب اعتبار در رسانه ملی، آسیب تناقض گویی یا جناحیشدن است. حالا به گزاره میرسم. حالا میخواهم سیاسی شدن رسانه را کنترل کنم. اینجاست که گزاره با فرضیه فرق میکند. با کوله بار تخصص و تجربه میرود، استناد جمع میکند، مطالعه اولیه دارد و میگوید میخواهم اعتبار رسانه را بررسی کنم و اگر اعتبار ندارد به علت این است که فراجناجی نیست.
🔸اینهایی را که میگویم خیلیها نمیپذیرند و میگویند فرضیه اصلاً لازم نیست.
🔸آیا تبلیغ کیفی تحقیقی است که فقط روایت محقق است یا خیر، روایت واقعیت است. متأسفانه الان به روایت محقق بدل شده است، یعنی محقق میگوید که به نظرم سالمندآزاری وجود دارد، ولی وقتی میپرسیم که کجا، چقدر و چگونه؟ میگوید نظر من این است!
🔸ما معتقدیم هر پژوهشی که اتفاق میافتد زاویه دید پژوهشگر را دارد. این را قبول داریم و معتقدیم تحقیقات خارج از اندیشه محقق نیست، بنابراین کمیگرایان اشتباه میکردند که میگفتند تحقیق باید ناب باشد و جدای از خود محقق. خیر! خود محقق جدای از تحقیق نیست.
🔸حالا به ارزش هم میرسیم. کمیگرایان میگویند تحقیق باید فارغ از ارزش باشد، ولی ما میگوئیم که ارزش هم میتواند در تحقق باشد، اما چطور و کجا؟ اگر قرار باشد ۹۰ درصد پژوهش از زاویه فرد باشد، آن میشود تحقیق فردی. این به درد نمیخورد و مستند نیست و کسی هم آن را به عنوان اپیستمه قبول نمیکند.
🔸بنابراین اینکه تحقیق روایت محقق باشد، قبول نمیکنیم، روایت محقق در حد ۵ درصد و ۹۵ درصد باید منعکس کننده واقعیت باشد و تسلیم واقعیت باشیم. پس به ناچار باید وارد جهان تعمیم پذیری بشویم و امین واقعیت شویم و آن را منعکس کنیم. هنر ما اینجاست.
🔸بنابراین نیازمند اندیشه هستیم و آن را در گزارهها دیدیم. نیازمند تخصص هستیم و خالصسازی کمیگراها را قبول نداریم. باید بتوانیم حالا نمونه گیری هم انجام دهیم. نمونهگیری انواع مختلف دارد؛ نمونهگیری نظری، اجباری، هدفمند و… است. باید نمونهگیری داشته باشیم. در اینجا نمونهگیری خیلی خاص و ظریفی داریم که بتواند در کوتاه مدت داده را حاصل کند و جریانها را در اختیار ما قرار دهد و نه واقعیتهای ایزوله را.
ادامه دارد ...
http://farhangemrooz.com/news/63449
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️فایل صوتی پنجمین نشست از سلسله نشست های مکتب شناسی فقهی آیت الله خامنه ای با عنوان «شاخصههای مکتب فقهی آیت الله خامنهای» با ارائه استاد محسن فقیهی
🔹این سلسله نشست ها با همکاری مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) و دفتر حفظ و نثر آثار آیت الله خامنه ای برگزار می شود.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️سلسله نشستهای تخصصی بررسی شواهد الربوبیه(مشهد سوم) با رویکرد فلسفه اجتماعی
🔹پیش نشست دکتر سید مهدی امامی جمعه، استاد تمام دانشگاه اصفهان
🔸 سهشنبه ۲۷ تیر ساعت ۱۴:۳۰
🔸 خیابان حافظ، سالن جلسات حوزه ریاست دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
ثبت نام:
m8r.ir/1244
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
♦️شهید بهشتی و عدالت اجتماعی♦️
🔹منظورشان از سیاست تولید و توزیع مثل سیاست زمین صفر و رفع احتکار زمین توسط دولت است تا قیمت تمام شده مسکن، ارزان شده و خود مردم قادر به انجامش باشند.
🔹شهید بهشتی حکومتی که نماینده جامعه باشد را بر مالکیت شخصی و خصوصی -آنجا که به توازن اجتماعی ضربه بزند- اولویت می داد که با توجه به اصول نظام صحیح اقتصاد در اسلام مداخله کند و روابط خارجی را تصحیح کند.
حجت الاسلام قنبریان بخش آخر
▫️در آستانه سالروز شهادت آیت الله شهید سید محمد بهشتی و هفته قوه قضائیه نشستی با حضور حجت الاسلام محسن قنبریان از اساتید حوزه و دانشگاه در مدرسه معصومیه قم با عنوان « شهید بهشتی و عدالت اجتماعی » برگزار شد که صوت و چکیده این نشست خدمت مخاطبین فرهیخته کانال علوم انسانی اسلامی ارائه خواهد گردید.
🔸شهید بهشتی در این اصل بین نیازهای پوشاک و خوراک و مسکن با نیاز بهداشت و آموزش به درستی و به جا فرق می گذارد . در ص۲۱و۲۲ دولت را مباشر برای در اختیار قراردادن خوراک و پوشاک و حتی مسکن نمی داند و این (مباشرت دولت) بدترین نوع می شمارد. "آنچه در قانون اساسی مورد نظر بوده این است که شکل اقتصادی، توزیع درآمدها، ایجاد امکانات شغلی، برنامه ریزی های اقتصادی به سمتی برود که با کار خلاق و فعال خود انسان ها این نیازها تامین شود."
🔸"پس تامین مسکن معنایش این است که باید سیاست تولید و توزیع مسکن در جمهوری اسلامی چنان سیاستی باشد که همه بتوانند در حد نیازشان مسکن تهیه کنند، نه این که دولت بیاید برای همه خانه بسازد و به صورت کوپنی ،جیره بندی و سهمیه بندی، سهمیه مسکن بدهد. این منظور نیست".
🔸منظورشان از سیاست تولید و توزیع مثل سیاست زمین صفر و رفع احتکار زمین توسط دولت است تا قیمت تمام شده مسکن، ارزان شده و خود مردم قادر به انجامش باشند.
🔸اما درباره بهداشت و آموزش، دولتی بودن را درست می داند:"اما در مورد بهداشت و درمان، می تواند حمایتی باشد این مساله ای است که هیچ اشکالی ندارد دولتی باشد".
🔸همین جا هم راه حل را اجبار و عمومی کردن بیمه همگانی و ملزم کردن تمام دستگاه های درمانی به طرف قرارداد بودن با بیمه می شمارد؛ با این توجه که ایشان بیمه را دولتی می خواست.
🔸درباره آموزش هم می گوید:"درباره آموزش و پرورش نقش دولت، نقش اصلی است یعنی دولت باید امکان آموزش رایگان را برای همه فراهم کند".
🔸در بین سه اصل اساسی ذکر شده این یکی مهمتر و شاه بیت شهید بهشتی است که در بند۲ اصل۴۳ قانون اساسی -که پیشنهاد خود ایشان است- هم آمده است.
🔸در ص۳۳و۳۴ مباحث کاربردی خیلی خوب از ترتب بندهای اصل۴۳ و نقش بند۲ سخن گفته است. بند۲ این است: "تامین شرایط و امکانات کار برای همه به منظور رسیدن به اشتغال کامل و قرار دادن وسائل کاردر اختیار همه کسانی که قادر به کارند ولی وسائل کار ندارند در شکل تعاونی، از راه وام بدون بهره یا هر راه مشروع دیگر که نه به تمرکز و تداول ثروت در دست افراد و گروه های خاص منتهی شود و نه دولت را به صورت یک کارفرمای بزرگ در آورد..."
🔸 آیا فقه با این حرف مخالف است؟ یعنی مالک ابزار کار خود شدن را منع می کند؟! اینجا آن طبیب، در نقش فقیه حاضر می شود و از نظامی می گوید که با تحققش و تصحیح روابط خارجی بر آن اساس، دیگر عقد اجاره موجب استثمار نیمی از پدران جامعه نمیشود!
🔸این نمونه از اصول آن نظام صحیح عادلانه است که به توازن اجتماعی می انجامد و گفتیم بهشتی آنرا هم از دین و شریعت استنباط می کند و بستره احکام فرعیه اش می کند.
🔸توجه شایسته دیگر شهید بهشتی به این است که اقتصاد بدون سیاست درست نمی شود لذا هم در بند۲ اصل۴۳ حاکمیت سرمایه بر ابزار تولید و کار را رفع می کند و هم به کارگر در مثل اصل۱۰۴ قدرت سیاسی می دهد.
🔸در این تلازم می گوید: "یکی از راه های منزوی کردن توده مردم در عرصه سیاست و تصمیم گیری و سرنوشت سازی، همین است که کاری بکنیم مردم آن قدر صبح تا شب به فکر مسائل اقتصادی شان باشند که اصلا یاد مسائل سیاسی نباشند!"
🔸حضور در تحلیل و مسائل سیاسی کشور را برای همه "تا بتوانند در رهبری کشور شرکت کنند یعنی سهمی را که هر انسانی در هدایت امور سیاسی کشور دارد درست ایفا کنند" را لازم و منوط به مثل بند۲ اصل ۴۳ می دانست.
🔸شهید بهشتی حکومتی که نماینده جامعه باشد را بر مالکیت شخصی و خصوصی -آنجا که به توازن اجتماعی ضربه بزند- اولویت می داد که با توجه به اصول نظام صحیح اقتصاد در اسلام مداخله کند و روابط خارجی را تصحیح کند.
⬅️ در یک کلام شهید بهشتی عدالت اجتماعی را با مردمی کردن اقتصاد + جمهوریت در سیاست تعقیب می کرد.
http://mghanbarian.ir/lecture/7027/
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️فایل صوتی سخنرانی با عنوان «تحلیل و بررسی فطرت در کلام علما»
🔹با ارائه حجتالاسلام محمدصفر جبرئیلی (عضو هیأت علمی گروه کلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی)
🔹رادیو سراسری معارف؛ ۱۲ تیرماه۱۴۰۲
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
♦️عقلانیت فطری و علامه طباطبایی♦️
🔹در اعتقاد علامه، از آنجايي که همواره حق با حجت و دليل قاطع همراه است و باطل هيچ دليلى ندارد، جداسازي حق از باطل و خير از شر، با حجت ها و دلايل قاطعي که توسط عقل کشف مي شود صورت مي گيرد.
🔹در نظر علامه تمام معارف وحیانی با عقول بشری، در افقی نزدیک به یکدیگر قرار داشته و رابطه ای تنگاتنگ بین قرآن و عقل برقرار است؛ آنگونه که بیانات قرآن، فهم و درک انسان را رشد داده و سبب تشخیص حق از باطل خواهد شد.
▫️دویست و بیست و هشتمین جلسه گروه علمی فلسفه مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع “مختصات عقلانیت فطری از منظر علامه طباطبائی” با ارائه دکتر مهدی جلالوند چهارشنبه ۱۷ خرداد ماه ۱۴۰۳ برگزار شد.
🔸عقل، خصیصه ای است که انسان را از دیگر حیوانات متمایز کرده و وجه برتری او بر آنها شمرده شده است و تلقی ارزشمندانه از عقل در همه انسان ها، آنها را به سمت استفاده حداکثری از عقل سوق داده و در تلاش برای انتساب افعال و اعمال خود به وصف عقلانی قرار داده است؛ لذا تلاش های فراوانی در شناخت تصویر صحیحی از آن، توسط اندیشمندان صورت گرفته تا به سبب آن، کارکردها و نحوه استفاده از عقل را ارائه و نتایج به کارگیری آن در زندگی فردی و اجتماعی، به انسان گوشزد گردد.
🔸علامه طباطبایی نیز در پی شناخت صحیح عقل و کارکردهای آن برآمده و برای ارائه تصویر روشنی از کارکردهای عقل، گام هایی برداشته است.
🔸در اعتقاد علامه، از آنجايي که همواره حق با حجت و دليل قاطع همراه است و باطل هيچ دليلى ندارد، جداسازي حق از باطل و خير از شر، با حجت ها و دلايل قاطعي که توسط عقل کشف مي شود صورت مي گيرد؛ لذا افعال و اقوال حسن، برخلاف سيئات، مطابق حکم عقل هستند.
🔸بدين سبب است که خداي متعال اساس همه آنچه براي بشر بيان نموده را نيرويي قرار داده که به وسيله آن، حق را از باطل تميز مي دهد و اين نيرو همان عقل است (طباطبایی 1371، ج2، ص188).
🔸علامه طباطبايي نيروي جداکننده حق و باطل و خير و شر را عقل عرفي نمي داند، بلکه قيدي به آن افزوده و به سبب آن، تعريفي کامل از عقل ارائه نموده است؛ اين قيد همان حرکت نيروي مذکور در طريق فطرت سالم انساني و دوري از اميال و غرايز و مسائل شهواني است.
🔸علامه طباطبایی در رد رویکردهای عقلی جوامع مادی، لذائذ حیوانی و مشتهیات نفسانی را مانعی برای دستیابی به گنجینه¬های معارف فطری بشر دانسته و این مسئله را سببی در فراموشی و دوری از فضائل انسانی و موروثی می داند. در نظر ایشان، نتیجه این تفکر و عقلانیت، غرق شدن مجامع پیشرفته غربی در مادیات و تسلیم در برابر لذت های حیوانی و غفلت از معنویت و سعادت حقیقی خواهد بود. (طباطبایی 1371، ج7، ص277)
🔸در نظر علامه تمام معارف وحیانی با عقول بشری، در افقی نزدیک به یکدیگر قرار داشته و رابطه ای تنگاتنگ بین قرآن و عقل برقرار است؛ آنگونه که بیانات قرآن، فهم و درک انسان را رشد داده و سبب تشخیص حق از باطل خواهد شد؛ از طرفی عقل نیز امور خیر و نافع موردنظر قرآن را خیر و نافع می داند و امور باطل و شر در نظر آن را باطل و شر می شناسد(طباطبایی 1371، ج3، ص292)
🔸 از این رو رویکرد مورد نظر مرحوم علامه، متفاوت از قرائت¬های غالب در غرب و شرق است و تأکید فراوانی بر فطرت انسان دارد، لذا آن را رویکرد فطری عقل یا عقلانیت فطری می نامیم...
https://hekmateislami.com/?p=14399
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️برگزاری اولین مدرسه تابستانه اقتصاد اسلامی توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی
💫محورهای ارائه شده در مدرسه :
1⃣ نقد نظریات اقتصاد مدرن و ارائۀ رویکردهای بدیل
2⃣ ارائۀ رویکرد اسلامی به حوزههای توزیع اولیه، تولید، تجارت، اعتبارات و بازتوزیع
3⃣ تطبیق رویکرد اسلامی با چالشهای موجود نظام اقتصادی کشور
🔹باحضور اساتید مطرح اقتصاد اسلامی و کارشناسان و مسئولین اقتصادی ویژه برادران
💫 مخاطبین:
• دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتههای علوم اجتماعی
• فارغالتحصیلان ارشد و دکتری رشتههای علوم اجتماعی
• طلاب سطوح عالی حوزههای علمیه
🔸ثبتنام اولیه: از ۲۵ تا ۳۱ تیر
🔸شهر مقدس قم
🔸ثبتنام در سایت:
sahwa.ir (ظرفیت محدود)
🔸اطلاع رسانی در بله:
ble.ir/HSIE1402
🔸اطلاع رسانی در ایتا:
eitaa.com/HSIE1402
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▪️فرا رسیدن ماه محرم الحرام ماه عزاداری و سوگواری اباعبدالله الحسین (علیه السلام) تسلیت باد.
بازاین چه شورش است که درخلقِ عالم است
بازاین چه نوحه وچه عزا وچه ماتم است
بازاین چه رستخیز عظیم است کز زمین
بی نفخِ صور خاسته تاعرش اعظم است
این صبحِ تیره بازدمیداز کجا کزو
کارِجهان وخلقِ جهان جمله درهم است
گویا طلوع میکند از مغرب آفتاب
کاشوب در تمامی ذرّات عالم است
گر خوانمش قیامتِ دنیا بعید نیست
این رستخیزِ عام که نامش محرّم است
در بارگاهِ قدس که جای ملال نیست
سرهای قدسیان همه بر زانوی غم است
جِن و مَلک بر آدمیان نوحه می کنند
گویا عزای اَشرفِ اولّاد آدم است
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
◾️متن کامل کتاب گرانسنگ «عاشورا پژوهی»اثر جناب حجتالاسلام محمد حسینزاده یزدی از نشر معارف
🔹 ایشان فقیه و فیلسوف انقلابی بوده و از شاگردان برجسته و پیشکسوت مرحوم علامه محمد تقی مصباح یزدی به شمار می آید.
▪️کتاب در دو بخش سامان یافته است:
▫️دفتر نخست: مبانی معرفتشناختی پژوهش در نهضت عاشورا
🔹در بخش نخست به صورت ریشهای به برخی شبهات عاشورا ستیزان خصوصا روشنفکرنماها و جوجه جامعهشناسهای سکولار پاسخ داده است.
▫️دفتر دوم: نهضت عاشورا در ساحت روایات(رخدادهای عاشورا در منابع روایی)
🔹در بخش دوم نیز حاوی برخی روضههای ماثور است که هم متقن و مستند است و هم، بسیار سوزناک و حزنانگیز.
🔹این اثر از جهات متعدد کمنظیر و بسیار قابل استفاده است. انشاءالله وعاظ و ذاکرین سیدالشهدا (علیهالسلام) دعاگوی نویسنده باشند که بدون چشمداشتی متن کامل اثر را جهت انتشار عمومی در اختیار قرار دادند.
🏴 در ثواب بازنشر این اثر عاشورایی سهیم باشید.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
عاشوراپژوهی استاد حسینزاده.pdf
1.29M
به مناسبت فرا رسیدن ماه ماتم اباعبدالله (علیه السلام)
▪️فایل صوتی سخنرانی آیت الله علیدوست در نشست علمی «میراث محاکم شرع»
🔹موضوع نشست :
1⃣ آسیبشناسی وضعیت قضایی امروز با نظرداشت محاکم تاریخی فقها
2⃣ تحلیل کتاب جدیدالانتشار استاد ابوالحسنی (منذر)
▪️این نشست در روز یکشنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۲ در تهران، پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی برگزار گردید.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
◾️تطور روششناسی علوم انسانی در ایران◾️
🔹باید در جایی قرار بگیریم که اپیستمه تولید کنیم، داده درست، موثق، معتبر و دفاع پذیر تولید کنیم. باید آنقدر دقیق کار کرد که بتوانیم کارگزاران پژوهش را قانع کنیم.
🔹درباره ارزش هم باید بگویم که در روشهای کیفی اعتقاد این است که نباید از ارزش فارغ شد. ولی میگویم باید ارزش وجود داشته باشد، از این منظر که برای شروع کار پژوهشی باید کار برای پژوهشگر ارزش داشته باشد. ولی دادههای تولیدی باید مستقل از ارزش پژوهشگر باشد، نه اینکه ارزش خود را بر دادهها تحمیل کند.
🔹دنیای جدیدی را داریم تجربه میکنیم، دانش جدیدی را داریم تولید میکنیم، راه جدیدی را در پیش گرفتهایم. اگر بخواهیم در این راه فرضیه، اندیشه ورزی، تعمیم پذیری و … را رها کنیم، عملاً دانش اجتماعی از دست رفته است.
پروفسور باقر ساروخانی قسمت آخر
▪️پروفسور باقر ساروخانی از نظریه پردازان و اندیشمندان علوم ارتباطات و جامعه شناسی در کشور ماست که کارهای ارزنده و ماندگاری در حوزه نظریههای ارتباطات و روش شناسی از خود به یادگار گذاشته است. آنچه در ادامه میخوانید نظرات ایشان درباره تطور روش شناسی علوم انسانی در کشور است.
▪️نظراتی که به حوزه آسیب-شناسی روش شناسی های کمی و کیفی ورود میکند و در نهایت مسیری روشن پیش پای محققین و پژوهشگران باز میکند. حقیقتاً نظرات منسجم و ساختارمند باقر ساروخانی در حوزه روش شناسی علوم انسانی میتواند پاسخگوی بسیاری از سردرگمیها و ناهنجاریهای امروز نظام دانشگاهی ما باشد. این مصاحبه در اولین شماره نشریه تخصصی مطالعات نوین ارتباطی منتشر شده است.
🔸برای این منظور دیگر نمیتوانیم تحقیق اجتماعی را در اختیار هر کسی قرار دهیم! کسی باید تحقیق اجتماعی را انجام دهد که آن کولهبار تخصص را با خودش حمل کند. الان درباره اعتماد رسانه کار میکنم، چه کار باید کرد که با مطالعه صد نفر درباره اعتبار و اعتماد رسانه اظهار نظر کنیم.
🔸در روشهای کمی اظهار میشد که ده هزار نفر را مطالعه کردیم، ولی دادهها درست نبود. در روشهای کمی نمیتوانستیم ذهن آدمها را با روشهای کمی بخوانیم. در روشهای کیفی اما نمونه را با تخصص و دانایی انتخاب میکنیم، آدمها را گونهشناسی میکنیم و بر اساس آن از افراد سوال میپرسیم. اگر درست نمونه گیری کنیم میتوانم با مصاحبه با صد نفر به نتایج درست برسیم.
🔸متأسفانه برای اینکه در حیاط نیافتیم، آنقدر عقب عقب رفتیم که افتادیم در حیاط همسایه. هم آنجا افراط بود و هم اینجا تفریط بود. بنابراین باید در جایی قرار بگیریم که اپیستمه تولید کنیم، داده درست، موثق، معتبر و دفاع پذیر تولید کنیم.
🔸باید آنقدر دقیق کار کرد که بتوانیم کارگزاران پژوهش را قانع کنیم. درباره ارزش هم باید بگویم که در روشهای کیفی اعتقاد این است که نباید از ارزش فارغ شد. ولی میگویم باید ارزش وجود داشته باشد، از این منظر که برای شروع کار پژوهشی باید کار برای پژوهشگر ارزش داشته باشد. ولی دادههای تولیدی باید مستقل از ارزش پژوهشگر باشد، نه اینکه ارزش خود را بر دادهها تحمیل کند.
🔸دنیای جدیدی را داریم تجربه میکنیم، دانش جدیدی را داریم تولید میکنیم، راه جدیدی را در پیش گرفتهایم. اگر بخواهیم در این راه فرضیه، اندیشه ورزی، تعمیم پذیری و … را رها کنیم، عملاً دانش اجتماعی از دست رفته است. به نظر من اگر این موارد را رها کنیم، تحقیق شما به درد هیچ کس نمیخورد. در هر حال دچار ناهنجاری هستیم و امیدوارم هر چه سریعتر از این فضا خارج شویم.
▫️ آینده را چطور میبینید، آیا آینده روششناسی علوم انسانی را در ایران روشن میبینید؟
🔸الان در وضعیت کرونایی بسیاری از برنامههای ما لغو شده است و در حال حاضر چیزی نداریم جز همین قلم. با همین قلم باید سعی کنیم راه را نشان دهیم.
http://farhangemrooz.com/news/63449
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
▪️ برنامه سخنرانی حجت الاسلام عبدالحمید واسطی در دهه اول محرم با عنوان «جامعه، معنای زندگی و آینده»
▪️ زمان: ۲۶ تیر لغایت ۵ مرداد ماه، شب اول تا شب یازدهم محرم الحرام ۱۴۴۵، ساعت ۲۰:۳۰ الی ۲۲
▪️ مکان: میدان فلسطین، دانشگاه بینالمللی امام رضا (علیهالسلام)
▫️ سرفصلهای کلی جلسات:
۱. چیستی جامعه، شاخصهای جامعه سالم و بیمار
۲. چیستی آینده و آیندهنگری و خصوصیات انسان آیندهنگر
۳. توصیف وضعیت فعلی اجتماعی و آینده احتمالی
۴. آسیب اصلی در وضعیت اجتماعی دهه آینده: فقدان معنای زندگی و بحران هویت
۵. چیستی و انواع معنای زندگی و روش معنایابی ناخودآگاه و خودآگاه زندگی
۶. معنای زندگی و جامعه رشدیافته
۷. چگونگی دستیابی به رشد در زندگی
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
◾️دوره آموزشی آشنایی با «روششناسی اجتهاد با رویکرد فقه نظام ساز» به صورت حضوری و مجازی
🔹۱۸ الی ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
🔹قم، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)
🔹ثبت نام و کسب اطلاعات بییشتر:
@feqhe_nezam_saz
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
◾️ نقش عاشورا در علم و عمل اجتماعی شیعیان◾️
🔹اولین لایه تأثیرگذاری عاشورا که عمیقترین سطح آن نیز هست، آن بخش از تحلیلهایی است که نسبت به عاشورا در احادیث وجود دارد و در بخشی از معارف و دانشهای شیعیان بازتاب آن یافته است.
🔹واقعیت این است که مقاومتهای سیاسی شیعیان در طول تاریخ همواره ملهم از حرکت امام حسین(ع) و واقعه عاشورا بوده است و یکی از شواهد این مدعا، حرکت مردم در پیروزی انقلاب اسلامی است
حمید پارسانیا استاد حوزه و دانشگاه
🔸 واقعه عاشورا به عنوان عنصری محوری در فرهنگ، تاریخ و دانش اسلامی است که در علم و عمل اجتماعی شیعیان انعکاس یافته و تاثیرگذار است. اولین لایه این تأثیرگذاری که عمیقترین سطح آن نیز هست، آن بخش از تحلیلهایی است که نسبت به عاشورا در احادیث وجود دارد و در بخشی از معارف و دانشهای شیعیان بازتاب آن یافته است.
🔸 بر این مبنا عاشورا به صورت واقعهای الهی دیده میشود که از آدم تا خاتم وجود داشته و تا روز قیامت نقش آفرینی خواهد کرد. در چنین رویکردی، عاشورا ناظر به یک واقعه در مقطعی تاریخی و موقعیتی نیست، بلکه اتفاقی است که رخ داده، تمام نشده و ازلی و ابدی است. بر این اساس، عاشورا به حسبِ ظاهری در مقطعی از زمان به وقوع پیوسته ولی به لحاظِ حقیقتِ آن، سرمدی و جاویدان بوده و با همه عالم و اهل عالم گره خورده است.
🔸 از این منظر، هیچ یک از کنشگرانِ واقعه عاشورا از این مسأله مستثنی نیستند و این موضوع محدود به امام حسین علیه السلام یا اصحاب ایشان نیست و حتی کسانی که در جبهه مقابل امام نیز قرار گرفتهاند، مشمول این حکم میشوند. از این رو است که بر اساس آیات، احادیث و روایات، واقعه عاشورا با فطرت الهی پیوند می خورد و در واقع، عهد و پیمانی است که خداوند با همه بندگانش بسته است.
🔸در حادثه عاشورا همه بر شاکله وجودی خود عمل میکنند. ظاهر و باطن جدا نیست، حقیقت فرد ظاهر شده و تعین یافته است. باطن عرفانی و فلسفی این واقعه، جدای از رفتار اجتماعی و سیاسی شیعیان نیست و درعمل و حیات آنان نیز قابل پیگیری و تسری است و در علم اجتماعی شیعیان تاثیرگذار بوده است و در چند سطح و لایه درس متناظر با خود را دارد.
🔸درسی که از واقعه عاشورا می توان گرفت کاملا سیاسی و اجتماعی است و از طرف دیگر با حقیقت و معنویت عالم نیز پیوند می خورد و به همین تناسب در شاکله و شخصیت شیعیان، به لحاظ نظری، فکری و رفتاری اثرگذار و متجلی است و تمسک به آن، بخشی از هویت تشیع را شکل می دهد.
🔸در کنار جلوه و تجسم عاشورا در هویت شیعی، انعکاس و بازتاب تفکر عاشورایی را در عملکرد و کنش سیاسی شیعیان نیز می توان ردگیری کرد.
🔸واقعیت این است که مقاومتهای سیاسی شیعیان در طول تاریخ همواره ملهم از حرکت امام حسین(ع) و واقعه عاشورا بوده است و یکی از شواهد این مدعا، حرکت مردم در پیروزی انقلاب اسلامی است که یکی از پایههای اساسی این حرکت سیاسی، مراسم و مناسک دهه محرم و واقعه عاشورا بوده است و حتی خود حضرت امام خمینی(ره) در حرکت سیاسی خود که مبارزه با ظلم و استبداد بود از حضرت امام حسین(ع) و واقعه عاشورا ملهم بود و این نگاه و نگرش را به بدنه جامعه هم تزریق می کردند.
🔸به طور کلی تشیع هر جای تاریخ که کوشیده در برابر ظلم و استبداد زمانه اش بایستد به امام حسین(ع) و حرکت ایشان اقتدا کرده است.
1️⃣ تبیین واقعه عاشورا؛ از این منظر این حادثه مشیتی الهی و رسالتی عظیم بر دوش امام حسین بوده و صحرای کربلا ظرفِ تحقق این وظیفه الهی است.
2️⃣ توصیف واقعه عاشورا؛ در اینجا در توصیفِ چگونگی زیست و رفتار امام، عملِ امام خالصانهترین عمل نسبت به خداوند سبحان و تعالی و عین وجه الله و عمیق ترین مرتبه توحید و اوج شیفتگی جمال الهی قلمداد میشود.
3️⃣ تجویز واقعه عاشورا؛ در این سطح، به پیامدهای نهضت عاشورا پرداخته شده و امام چون اسوهای تصور میشود که برای تمامی انسانها در همه اعصار آموزندهاند. در این ساحت، تاثیر عاشورا بر فقه اجتماعی شیعی، نحوه تعامل شیعیان با قدرتهای موجود و عمل و رفتار شیعیان در ادوار تاریخ مورد توجه قرار میگیرد.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
▪️برنامه سخنرانی حجت الاسلام حسین سوزنچی در دهه اول محرم با عنوان « ارتباطات اجتماعی در جامعه دینی و مومن واقعی (سوره حجرات)»
▫️از سه شنبه۲۷ تیرماه ، به مدت
۱۱ شب ، ساعت ۲۰:۱۵
▫️شاهرود،خیابان ۲۲بهمن، مسجد قرآن
🔹انشاالله تعالی فایل های صوتی جلسات را برای استفاده مخاطبین فرهیخته کانال علوم انسانی اسلامی به اشتراک گذاشته میشود.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
سخنرانی دکتر حسین سوزنچی01.mp3
32.42M
شب اول محرم 1402 حجت الاسلام سوزنچی
عنوان بحث : دورنمایی از سوره حجرات و ربط آن با امروز و با عاشورا