eitaa logo
علوم انسانی اسلامی
1.2هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
15 ویدیو
157 فایل
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
مشاهده در ایتا
دانلود
◾️ امام حسين(ع) شهيد فراموشكاری مردم ▫️علامه شهید مطهری: مهم‌ترين علت شهادت امام حسين(ع) يا مهم‌ترين علت گرويدن مردم به امويان، ‌جهالت مردم بود. مقصود از جهالت اين نبود كه چون مردم بی‌سواد بودند، مرتكب چنين عملی شدند و اگر تحصيل‌كرده می‌بودند نمی‌كردند؛ نه! در اصطلاح دين، جهالت بيشتر در مقابل عقل گفته می‌شود و مقصود آن تنبّه عقلی است كه مردم بايد داشته باشند، و اين چندان ربطی به سواد و بی‌سوادی ندارد. 🔹به عبارت ديگر امام حسين(ع) شهيد فراموشكاری مردم شد، زيرا اگر در تاريخ ۵۰، ۶۰ ساله خود فكر می‌كردند و قوه تنبه و استنتاج و عبرت‌گيری در آنها می‌بود و به تعبير سيدالشهداء(ع) كه فرمود: «ارجعوا الي عقولكم» اگر به عقل و تجربه ۵۰، ۶۰ساله خود رجوع می‌كردند و جنايت‌های ابوسفيان و معاويه و زياد در كوفه و خاندان اموی را فراموش نمی‌كردند و گول ظاهر فعلی معاويه را (كه دم‌زدن از دين به‌خاطر منافع شخصی است)نمی‌خوردند و عميق فكر می‌كردند، و حساب می‌كردند آيا حسين(ع) برای دين و دنيای آنها بهتر بود يا يزيد و معاويه و عبيدالله، هرگز چنين جنايتی واقع نمی‌شد. 🔹پس درحقيقت علت عمده اينكه مردمی نسبتا معتقد به اسلام اين‌طور با خاندان پيغمبر رفتار كردند، فقط و فقط فراموشكاری و گول ظاهر خوردن آنها بود، يعنی نتوانستند پشت پرده نفاق را ببينند. ظواهر شعائر اسلامی را محفوظ می‌ديدند و توجه به اصول و معانی ازبين‌رفته نداشتند. ▪️حماسه حسينی، ج ۲، ص ۳۳-۳۲ ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
◾️امام صادق ( علیه السلام ) فرمود: «انَ عَمُّنا العَبَّاسُ (علیه السلام) نافِذَ البَصیرَه؛ عموی ما عباس ( علیه السلام ) بینشی ژرف داشته است. ▪️(اعیان الشیعه، ج ۷، ص ۴۳۰) ▫️مقام معظم رهبری : ▪️بصیرت اباالفضل العبّاس کجاست؟ همه یاران حسینی، صاحبان بصیرت بودند؛ اما او بصیرت را بیشتر نشان داد. در روز تاسوعا، مثل امروز عصری، وقتی که فرصتی پیدا شد که او خود را از این بلا نجات دهد؛ یعنی آمدند به او پیشنهاد تسلیم و امان‌نامه کردند و گفتند ما تو را امان میدهیم؛ چنان برخورد جوانمردانه‌ای کرد که دشمن را پشیمان نمود. گفت: من از حسین جدا شوم!؟ وای بر شما! اف بر شما و امان‌نامه شما!(٧٩.١.٢۶) 🏴 فرا رسیدن تاسوعای حسینی تسلیت باد. ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
◾️فایل صوتی سخنرانی حجت الاسلام حمید پارسانیا با عنوان : «آفاق عاشورایی در فرهنگ اسلامی» 🔹این سخنرانی شب هشتم محرم ۱۴۰۲ در ویژه برنامه ماه محرم خانه اندیشمندان علوم انسانی به عنوان «چراغی دیگر» با حضور فرهیختگان و اندیشمندان برگزار شد. 🔹سه شنبه ۳ مردادماه ۱۴۰۲ 🔹خانه اندیشمندان علوم انسانی،سالن فردوسی ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
چراغی دیگر.mp3
23.62M
حمید پارسانیا ویژه برنامه چراغی دیگر با عنوان "آفاق عاشورایی در فرهنگ اسلامی"
▫️نقاشی حضرت ابالفضل (علیه السلام) اثر حسن روح الامین ▫️ نقاشی دیجیتال ▫️ سال تولید: ۱۴۰۲ ◾️روایت کربلا؛ شب نهم محرم 🏴 رهبری : اباالفضل‌العباس اولین کسی بود که آمادگی شهادتش را اعلام کرد. 🔹شب عاشورا، امام حسین (علیه‌السلام) می‌فرمایند فردا ما جنگ نهایی‌مان که شهادت همه ما در آن است انجام خواهد گرفت. بعد می‌فرماید من به همه شما اجازه دادم، حتی یک نفر شما هم نماند، اشکالی ندارد؛ هیچ عهدی از من به گردن شما نیست، بروید. شب را شتر راهوار خودتان قرار بدهید و راه بیفتید بروید. اول کسی که در مقابل این حرف‌ها پاسخ داد، ابوالفضل‌العباس بود؛ عباس‌بن‌علی بلند شد ایستاد گفت: برادر! ما چرا این کار را انجام بدهیم؟ برای اینکه چند روزی بعد از تو بیشتر زنده بمانیم! خدا به ما آن روز را نشان ندهد که ما بعد از تو زنده بمانیم، تو کشته بشوی و ما زنده باشیم. ۱۳۶۴/۰۷/۲۴ ◾️حاج آقا فاطمی نیا 🔹 علاّمه طباطبایی از استادشان آیت‌الله میرزا علی قاضی رحمة الله علیه نقل نمودند که ایشان گفته اند: تمام فیض‌ها از مسیر حضرت أباعبدالله علیه السلام به عالم می رسد؛ و پیشکار ایشان هم حضرت أبوالفضل علیه السلام هستند. ▪️ نکته‌ها از گفته‌ها، ج ۱ ص ۱۵۴ ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
◼️ حضرت ابوالفضل (علیه السلام) باب الحسین(علیه السلام) ▫️علاّمه امینی رحمةالله علیه 🔹من معتقدم همان طوری که آقا أمیرالمؤمنین علیه السلام باب علم رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم است که فرموده:«أَنَا مَدِينَةُ الْعِلْمِ‏ وَ عَلِيٌّ بَابُهَا». هر کس بخواهد به شهر علم رسول الله برود، باید از درب آن وارد شود. 🔹 حضرت أبوالفضل العباس علیه السلام هم باب الحسین علیه السلام است و باید از کانال ایشان به حضرت سیّدالشهداء علیه السلام رسید. ▪️ بر منبر خاطره، ص ۲۶۸ ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
🏴 آجَــــرَکَ ألله یـا بَـقــیَّـة ألله (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) ▪️أین الطالِـب بدم المَــقــتــول بکـربَـلاء 🔹علامه امینی (ره) در شب و روز عاشورا برای حضرت مهدی (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) زیاد صدقه می دادند و می گفتند قلب مبارک حضرت به دلیل این مصیبت عظیم خیلی در فشار است... 🔹امام حسین(علیه السلام) به امام سجّاد (علیه السلام) فرمودند : «به خدا سوگند خون من از جوشش باز نمی ایستد تا خداوند، مهدی (علیه السلام) را برانگیزد.» (مناقب ابن شهر آشوب، ج۴، ص۸۵) (بحار الأنوار؛ ج۴۵، ص۲۹۹) ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
🏴 عَظَّمَ اللَّهُ أُجُورَنَا بِمُصَابِنَا بِالْحُسَيْنِ علیه‌السلام وَ جَعَلَنَا وَ إِيَّاكُمْ‏ مِنَ‏ الطَّالِبِينَ‏ بِثَأْرِهِ مَعَ وَلِيِّهِ الْإِمَامِ الْمَهْدِيِّ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ علیهم‌السلام ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
◾️متن کتاب بکاء الحسین (بازنویسی امواج البکاء) اثر آیت الله ملا نوروز علی معروف به فاضل بسطامی به تصحیح: مجتبی خورشیدی 🔹در این کتاب سعی شده است ضمن بازخوانی گوشه‌هایی از حیات «امام حسین»(ع) لحظاتی از زندگی آن امام که ایشان گریسته و اشک از چشمان وی سرازیر شده است به تصویر کشیده شده و ابعادی از مصائب ایشان در قبل و بعد از واقعه عاشورا منعکس گردد. 🔹در همین راستا نگارنده به اشک‌ها و گریه‌های امام حسین(ع) هنگام وفات پیامبر اسلام(ص)، هنگام وفات فاطمه زهرا(س)، هنگام وفات امیرالمؤمنین علی(ع) و هنگام وفات امام حسن مجتبی(ع) اشاره کرده و سپس برخی از گریه‌هایی که ایشان در زمینه واقعه کربلا انجام داده‌اند را از لحاظ تاریخی رصد کرده است. 🔹در همین زمینه وی به گریه امام حسین(ع) در زمینه شهادت مسلم بن عقیل، هنگام وداع با محمد بن حنفیه، گریه ایشان بر سر مزار پیامبر اسلام(ص) و خدیجه کبری(س) و گریه‌های ایشان در شب و روز عاشورا برای شهادت عزیزترین افراد و نسبت به خویش مانند شهادت اباالفضل العباس، علی اکبر(ع)، شهادت فرزندان زینب(س)، شهادت فرزندان امام حسن(ع)، فرزندان عباس بن علی(ع) و شهادت برخی دیگر از اصحاب و خاندان خویش اشاره کرده و گریه‌های ایشان هنگام وداع با اهل خیام و همچنین گریه‌های سر بریده آن امام پس از شهادت اشاره کرده و امواجی از مصائب بی‌پایان ایشان را ترسیم نموده است. ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
◾️حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: ▫️هرآنچه موجب یادآوری مصائب امام‌ حسین علیه‌السلام شود از شعائر الهی است؛ و تا زمانی که با فعلی که به‌خودی‌خود حرام است، انجام نشود، خداوند و رسول او‌ صلّی‌اللّه‌علیه‌وآله، آن را دوست دارند. ▪️رحمت واسعه، ویراست سوم، ص٣٨١ ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
◾️ صوت سخنرانی شبهای پنجم تا یازدهم محرم الحرام ۱۴۰۲ حجت الاسلام عبدالحمید واسطی با موضوع « جامعه،معنای زندگی و آینده» ▪️ زمان: ۲۶ تیر لغایت ۵ مرداد ماه، شب اول تا شب یازدهم محرم الحرام ۱۴۴۵ ▪️ مکان: میدان فلسطین، دانشگاه بین‌المللی امام رضا (علیه‌السلام) ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
Shab5moharam14020431-01.mp3
32.21M
شب پنجم محرم1402 حجت الاسلام واسطی
Shab6moharam14020501-01.mp3
37.15M
شب ششم محرم 1402 حجت الاسلام واسطی
Shab7moharam14020502-01.m4a
26.73M
شب هفتم محرم 1402 حجت الاسلام واسطی
Shab8moharam14020503-01.mp3
46.48M
شب هشتم محرم 1402 حجت الاسلام واسطی
Shab9moharam14020504-01.mp3
39.21M
شب نهم محرم 1402 حجت الاسلام واسطی
Shab10moharam14020505-01.mp3
30.07M
شب دهم محرم 1402 حجت الاسلام واسطی
Shab11moharam14020506-01.mp3
44.76M
شب یازدهم محرم حجت الاسلام واسطی
◾️جامعه توحیدی چگونه جامعه‌ای‌ست؟ 🔹جامعۀ توحیدی، یک جامعۀ بی‌طبقه است، یک جامعه‌ای است که گروه‌های انسان‌ها در آن جامعه از یکدیگر برحَسب حقوق و مزایا جدا نشدند. 🔹 همهٔ انسان‌ها زیر یک سقف حقوقی زندگی می‌کنند. همه در یک مسیر و با یک نوع امکانات و با یک نوع حقوق زندگی می‌کنند و حرکت می‌کنند. ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
◾️علوم انسانیِ بیگانه با «انسان ایرانی»◾️ 🔹بنده هرگز چنین نگاهی به «علوم انسانی» ندارم. بلکه اهمیت و ضرورت آنها را برای مدیریت فرهنگی، علمی، اقتصادی و سیاسی کشور به مراتب بیش از علوم طبیعی می‌دانم. 🔹واقعیت این است که هم مردم و هم مسؤولان آگاه در جامعه ما، به حق، به «علوم انسانی موجود» بی‌اعتماد و درنتیجه بی‌اعتنایند. و نرم‌افزار موجود را «نرم‌افزاری ویروسی» و بلکه یک «بدافزار معرفتی» برای اداره جامعه می‌دانند. 🔹پیشنهاد بنده به دغدغه‌مندان این است که به جای گلایه نسبت به این بی‌مهری‌ها، بهتر است درباره چرایی آن، تحلیل و تحقیقی جامع صورت دهند. حجت الاسلام احمدحسین شریفی استاد حوزه 🔸«علوم انسانی مُقَفَّل»، «علوم انسانی مُعَطّل»، «علوم انسانی مُسَخّر»، «علوم انسانی مُحتضَر»، «مرگ علوم انسانی» از جمله اصطلاحاتی است که مدتهاست، با نگرانی و ناامیدی در بیان و بنان عده‌ای از دغدغه‌مندان و متخصصان «علوم انسانی وارداتی» در کشور ما مطرح شده و می‌شود. 🔸دائماً و به هر بهانه‌ای از بی‌مهری و بی‌اعتنایی مردم و مدیران به علوم انسانی می‌نالند. و همین بی‌مهری و بی‌توجهی به داده‌های علوم انسانی و به عالمان علوم انسانی را دلیل احتضار و بلکه مرگ علوم انسانی در ایران می‌دانند! 🔸بنده هرگز چنین نگاهی به «علوم انسانی» ندارم. بلکه اهمیت و ضرورت آنها را برای مدیریت فرهنگی، علمی، اقتصادی و سیاسی کشور به مراتب بیش از علوم طبیعی می‌دانم. و به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، علوم انسانی را «هوای تنفسی» مجموعه‌های نخبه و «عهده‌دار هدایت جامعه» و «نرم‌افزار» فردسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی‌ می‌دانم. و معتقدم نه مردم و نه مدیران جامعه اسلامی نمی‌توانند به علوم انسانی بی‌اعتنا و بی‌توجه باشند. مگر کسی می‌تواند خود را بی‌نیاز از هوا برای تنفس بداند؟ و مگر جامعه را بدون نرم‌افزار می‌توان اداره کرد؟! 🔸در عین حال، واقعیت این است که هم مردم و هم مسؤولان آگاه در جامعه ما، به حق، به «علوم انسانی موجود» بی‌اعتماد و درنتیجه بی‌اعتنایند. و نرم‌افزار موجود را «نرم‌افزاری ویروسی» و بلکه یک «بدافزار معرفتی» برای اداره جامعه می‌دانند. 🔸پیشنهاد بنده به دغدغه‌مندان این است که به جای گلایه نسبت به این بی‌مهری‌ها، بهتر است درباره چرایی آن، تحلیل و تحقیقی جامع صورت دهند. 🔸به راستی وقتی مدعیان علوم انسانی به مسائل واقعی مردم و باورها و ارزش‌های آنان بی‌توجهی می‌کنند و هیچ ابزار و روش و واژگانی برای توصیف و تفسیر و تبیین و تقویت یا اصلاح آنها در اختیار ندارد، چرا باید مورد توجه مردم و مسئولان (که آنها نیز از جنس همین مردم‌اند و دغدغه مسائل همین مردم را دارند)، قرار گیرند؟ 🔸وقتی مدعیان روان‌شناسی و جامعه‌شناسی در کشور ما با عینک «فکر غربی» و با «فرهنگ انسان غربی» و با تکیه بر «انسان‌شناسی داروینیستی و اگوست‌کنتی» و «نظام ارزشی لیبرالی» به تحلیل کنش‌های فردی و اجتماعیِ «انسان ایرانی اسلامی» می‌پردازند، نه تنها از نگاه مردم، که از نگاه فرهیختگان جامعه اسلامی نیز «همان به که بمیرد.» 🔸وقتی مردم می‌بییند که با انتشار کوچکترین خبری درباره یک ناهنجاری اخلاقی در گوشه‌ای از کشور، همه باورها و ارزش‌های آنان توسط عده‌ای از مدعیان روان‌شناسی و جامعه‌شناسی و مردم‌شناسی به سخره گرفته می‌شود، چرا باید آنها را باور کنند؟ 🔸وقتی مردم می‌بینند که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین عنصر هویت‌بخش و انسجام‌بخش اجتماعی‌شان یعنی «محرم و صفر» هیچ جایگاهی در تحلیل‌های اقتصادی و اجتماعی و روان‌شناختی و سیاسی مدعیان علوم انسانی ندارد، چرا باید به آنها اعتنایی کنند؟ 🔸وقتی مردم می‌بینند که فلان دانشمند بزرگ روان‌شناسی با برافروختن رگ‌های گردن و با حالتی عصبانی و دور از منطق علمی و با عینک روان‌شناسی غربی و لیبرالی علیه حکم الهی حجاب و علیه فرهنگ چند هزارساله پوشش ایرانیان، موضع‌گیری می‌کند، آیا می‌توانند باور کنند که چنین نگاهی، از روی علم و تحقیق بیان می‌شود؟! ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
◾️حضرت آیت‌الله بهجت (رحمة الله علیه) ▫️ آن آقا بالای منبر می‌گفته است: «وقتی که می‌خواهید به روضه بروید، اگر از شما سؤال کردند که کجا می‌خواهید بروید، نگویید می‌خواهید بروید روضه، بگویید می‌خواهیم برویم کربلا». ▪️ رحمت واسعه، ص۴٣ ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
▪️صوت سخنرانی شب های پنجم تا یازدهم دهه اول محرم ۱۴۰۲ حجت الاسلام حسین سوزنچی با عنوان « ارتباطات اجتماعی در جامعه دینی و مومن واقعی (سوره حجرات)» ▫️از سه شنبه۲۷ تیرماه ، به مدت ۱۱ شب ▫️شاهرود،خیابان ۲۲بهمن، مسجد قرآن (هئیت عاشقان مهدی شاهرود) ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
شب پنجم محرم سخنرانی حجت‌الاسلام دکتر حسین سوزنچی.mp3
37.74M
شب پنجم محرم ۱۴۰۲ حجت الاسلام سوزنچی عنوان بحث : تکمیل بحث دیروز درباره: ۱. مذاکره امام حسین ع با عمر سعد ۲. در عین حال که باید مواظب باشیم از خدا و رسول جلو نیفتیم، اما مواظب باشیم که برخی از عالم‌نمایان واقعا مورد تایید امام ع نیستند (در چه صورتی شیعه نباید از عالم دین تبعیت کند!!!).
سخنرانی حجت‌الاسلام دکتر حسین سوزنچی ... شب ششم.mp3
41.74M
شب ششم محرم ۱۴۰۲ حجت الاسلام سوزنچی عنوان بحث : وَ لَوْ أَنَّهُمْ صَبَرُوا حَتَّی تَخْرُجَ إِلَیهِمْ لَكانَ خَیراً لَهُمْ قاعده استفاده از یک لفظ در چند معنا (تطبیق آیه فوق بر انتظار فرج به عنوان معنای دیگری برای آیه) و نحوه جمع بین صبر و دعا برای تعجیل فرج