♦️ویژگی های عقل ورزی وحیانی♦️
🔹بر اثر نگاه عقل ورزی وحیانی ، بینش ساماندهی میشود و رفتار هم در آن مسیر قرار میگیرد و بعد از شناخت و ایجاد عشق و علاقه و تمایل ، این گرایش عقلانی، در رفتار جامعه هم اثر خواهد کرد.
🔹در آیه لا ینال عهدی الظالمین نشان میدهد که عقل ورزی وحیانی معصوم است استدلال همانست که بنیاد فلسفه سیاسی اسلام بر عصمت است پیامبر معصوم است عقل و قرآن هم معصوم است.
حجت الاسلام علی اصغر سام دلیری بخش اول
▫️دویست و شصت و دومین جلسه گروه علمی کلام مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع “ویژگی های عقل ورزی وحیانی از منظر قرآن و حدیث” با ارائه حجت الاسلام علی اصغر سام دلیری (هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان) سه شنبه ۰۴ مهرماه ۱۴۰۲ برگزار شد.
🔸حجت الاسلام دلیری در ابتدای بحث خاطر نشان کردند : موضوع مدنظر بحث مفصلی دارد لذا از بحثهای مقدماتی میگذرم.یک سوال آنست که ویژگیهای عقل ورزی وحیانی از منظر قرآن و حدیث چیست ؟ در بررسی منابع و کتب حدیثی خصوصاً در بحث کتاب العقل و الجهل به این میرسیم که عقل ورزی میتواند وحیانی باشد ، ما باید توجه کنیم که اصلاً ضرورت بحث چیست چون رویکرد ما در این امر، تربیتی است ، در تحقیق خود، ضرورت بحث را هم در چند حیطه گرایشی و تمایلاتی و عملی مورد بحث قرار داده ایم.
🔸در بحث ضرورت پژوهش در بعد بینشی این مسئله اهمیتش روشن است و علاقه و عقل ورزی وحیانی ، هم از جهت ایجاد بینش درست، حاصل میشود ، بر اثر این نوع نگاه، بینش ساماندهی میشود و رفتار هم در آن مسیر قرار میگیرد و بعد از شناخت و ایجاد عشق و علاقه و تمایل ، این گرایش عقلانی، در رفتار جامعه هم اثر خواهد کرد.
🔸موانعی هم در این بحث هست ازجمله نداشتن رویکرد کاربردی به این مسئله عقل ورزی است و یافته ما آنست که تلاش کنیم با بازشناسی آن در حیطه های رفتاری و عملی عاطفی و تمایل آنها را هم درگیر کنیم و سعی میکنیم که عقل را به مرز عصمت نزدیک نماییم.
🔸عقل در فرهنگ لغت فارسی به معنی دانش، دریافت، و آنچه است که تمیز دهنده بین خیر و شر است .
🔸عقل از نگاه اندیشمندان مسلمان هم مورد بررسی قرار گرفته ، واژه وحی در فرهنگ فارسی به معنی همان پیام خداوند متعال از طریق رسول است و به گفته آیت الله سبحانی، هر نوع ادراک سری و پنهانی را هم وحی گفتهاند .
🔸وحی از حقایقی است که هنوز بشر پرده از اسرار آن برنداشته است آقای سعیدیمهر هم گفته وحی نوعی ادراک خاص است که از راه حس، حدس و تفکر ظاهری حاصل نمیشود بلکه خدا از این راه ادراک ویژه حقایق را منتقل میکند و دریافت آنهم معصومانه است قرآن وحی را چگونه معنا میکند؟ قرآن وضع قوانین تکوینی در خلقت را وحی میداند.
🔸در آیه لا ینال عهدی الظالمین نشان میدهد که عقل ورزی وحیانی معصوم است استدلال همانست که بنیاد فلسفه سیاسی اسلام بر عصمت است پیامبر معصوم است عقل و قرآن هم معصوم است و رهبر جامعه برای هدایت انسان ها هک معصوم باید باشد انسان نمیتواند هر کس را معصوم بداند ، پس به نوعی، این مفهوم، به معنی خود نبوت و رسالت است .
🔸نمیتواند پیامبر عقل ورزی را تأکید کند ولی عقل ورزی معصوم نباشد این عقل معصومانه است و ناشی و متأثر از قدرت و ثروت و اغراض و شهوات و غیره نیست ما میگوییم اگر عقل این ویژگیهای منفی و چنین نقایصی را نداشته باشد معصومانه است و الا همان عقل ظاهری ، شیطنت و نکراء می شود.
🔸اینکه در روایات آمدهاست العقل ما عبد به الرحمن، معلوم است که عقل آلوده ، با عبودیت جور درنمیآید پس این عقل به معصوم میرسد و نزدیک میشود خدای تعالی هیچ بنده ای را به تعقل امر نمیکند درحالیکه این تعقل دارای گمراهی و ضلالت باشد، گاهی در جامعه افرادی را عاقل میدانند که بهسرعت تولید پول میکنند و به هر شکلی درمیآیند تا سود ببرند جامعه اینگونه افراد را عاقل میدانند ولی ما عقل را جور دیگری مطرح میکنیم.
🔸امامت بهمعنای منصبی است که در شئون مختلف مثل قضاء و اخلاق تربیت و غیره میتواند مدیریت کند خدا که میفرماید عقل ورزی حجیت دارد پس باید معصوم باشد والا حجیت ندارد.
ادامه دارد ...
https://hekmateislami.com/?p=14553
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
▫️حجت الاسلام دکتر احمدحسین شریفی : اهمیت مطالعه و خواندن در فرآیند تفکر
🔹«تفکر» و «تعمق»، بدون «علم» و «آگاهی»، «تخیل» است؛ و راه تحصیل «علم» هم «خواندن» است و «خواندن» است و «خواندن».
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
◾️آغاز ثبتنام دوره جدید «طرح صراط» (ویژه طلاب پایه های ۴ ، ۵ و ۶)
1⃣ طرحی برای آمادگی ورود به سطح عالی
2⃣ پاسخ به سوالات شما راجع به:
🔸 انتخاب رشته تخصصی
🔸 تولید علوم انسانی اسلامی
🔸هویت و معیشت
🔸 تبلیغ داخلی و خارجی
3⃣ به همراه تست استعدادسنجی و معرفی مراکز و مؤسسات مطرح سطح عالی قم
▫️امکان استفاده از دوره به صورت حضوری، آنلاین و آفلاین
▫️توضیحات تکمیلی طرح و ثبت نام: @Admin_serat1402
▫️مهلت ثبت نام : ۴ آبان تا ۱۳ آبان
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
▪️برگزاری چهارمین نشست علمی معرفی اسلام شیعی به عرصه بین الملل در جهان معاصر
🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء و با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، چهارمین نشست علمی معرفی اسلام شیعی به عرصه بین الملل در جهان معاصر با تکیه بر اندیشه های حضرت علامه جوادی آملی حفظه الله، روز پنجشنبه 18 آبان ماه در محل بنیاد اسراء برگزار می گردد.
◾️سخنرانان:
▫️جناب استاد محمد مهدی ایمانی پور؛ (رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی)
▫️جناب استاد حمید پارسانیا؛ (استاد حوزه و دانشگاه)
▫️جناب استاد مرتضی جوادی آملی؛ (استاد حوزه و دانشگاه)
🔹زمان: پنجشنبه 18 آبان ماه ساعت 10 – 12
🔹مکان: قم ـ بلوار75 متری عمار یاسر ـ نبش خیابان شهید قدوسی ـ بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء
لینک پخش زنده :
🌐 el.esra.ir/ch/hamaishesra
🌐 https://esra.ir
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
◾️ویژگیهای استاد تراز در تولید علم◾️
🔹اطلاعات مناسبی از داشتهها و ظرفیتهای خودی دارند و از ذخایر فرهنگی و اقتصادی و علمی و اجتماعی و تاریخی ملت خود آگاهی نسبتاً دقیقی دارند.
🔹اینان هم در رفتار و هم در گفتار، خودباوری را به مخاطبان خود به ویژه دانشجویان تزریق میکنند.
احمدحسین شریفی استاد حوزه و دانشگاه
▫️یکی از مهمترین ارکان «تولید علم»، استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاهها هستند. اما سوگمندانه باید گفت که چنین انتظاری از بخش نه چندان کمی از اساتید، انتظاری واقعبینانه نیست. کم نیستند اساتیدی که حتی در انجام وظایف ابتدایی خود، یعنی تدریس موفق و رضایتبخش و تلاش در جهت گرفتن پایه ترفیع سالیانه، دچار مشکلاند! و بعضاً احساس میشود که اساساً از ابتدا مسیر درستی برای زندگی خود انتخاب نکردهاند!
🔹از طرف دیگر هم کم نیستند استادانی که حقیقتاً بار اصلی رشد و توسعه و ارتقاء علمی کشور را بر دوش میکشند. اینان از ارکان اصلی تولید علماند.
▫️اینان کسانی هستند که :
1⃣ سرشار از «عشق به اسلام و انقلاب و عزت ملی»اند؛ [کسانی که در این ویژگیها ضعفی داشته باشند، اگر هم توانایی علمی داشته باشند، ترجیح میدهند خادم ظالمان و مستکبران و مدافعان دروغین لیبرالیسم باشند، تا در خدمت اسلام و انقلاب و ایران؛]
2⃣ به شدت علاقمند به «خلاقیت و نوآوری»اند؛ همواره در اندیشه انجام کارهای جدید و تولیدات نو و ابداعیاند؛
3⃣ نه تنها از «مرزهای دانش» آگاهی دارند؛ بلکه خود در مرز دانش حرکت میکنند؛ و بلکه در تلاشاند تا خود از «خطشکنان دانش» شوند؛
4⃣ روحیه «دانشجوپروری» دارند؛ برای دانشجویان وقت میگذارند؛ به ساعات متعارف کلاس بسنده نمیکنند؛ دانشجویان را واقعاً همچون فرزند خود میدانند؛ یعنی نه تنها نسبت به وضعیت آنها بیاعتنا نیستند؛ که همه همّ و غمشان رشد و تعالی علمی و معنوی دانشجویان است؛
5⃣ «خودآگاه»اند؛ یعنی اطلاعات مناسبی از داشتهها و ظرفیتهای خودی دارند و از ذخایر فرهنگی و اقتصادی و علمی و اجتماعی و تاریخی ملت خود آگاهی نسبتاً دقیقی دارند؛
6⃣ «خودباور»ند؛ با تمام وجود به شعار «ما میتوانیم» و «باید بتوانیم» اعتقاد دارند. مدافع غیرت و عزت علمیاند؛
7⃣ «مروج خودباوری» هم هستند؛ اینان هم در رفتار و هم در گفتار، خودباوری را به مخاطبان خود به ویژه دانشجویان تزریق میکنند.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
▪️فایل صوتی سخنرانی حجت الاسلام احمدحسین شریفی در افتتاحیه هفتمین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی
🔹مکان: تهران، فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
🔹زمان: ۲۲ آبان ۱۴۰۲
▫️هفتمین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی با حضور وزیر علوم، رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، رئیس فرهنگستان علوم، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی، رئیس مجمع عالی علوم انسانی اسلامی، رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و جمعی از اندیشمندان حوزه علوم انسانی اسلامی در فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی برگزار شد.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
سخنرانی افتتاحیه هفتمین کنگره علوم انسانی اسلامی.mp3
12.97M
فایل صوتی سخنرانی حجت الاسلام احمدحسین شریفی در افتتاحیه هفتمین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی
♦️انسان شناسی حلقه مفقوده♦️
🔹انقلاب اسلامی یک انقلاب تحولگرا به خصوص در علوم انسانی بوده و ما قصد تولید علوم انسانیای را داریم که برطرف کننده مسائل بشر باشد و به نوعی هوای تنفس انسان باشد.
🔹انسانی که مخلوق خدا و به تعبیر فلسفه اسلامی عین ربط به حق است، این انسان مورد مطالعه علوم انسانی اسلامی است. تفسیر از انسان باید تغییر کند.
احمدحسین شریفی رئیس دانشگاه قم
▫️هفتمین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی با حضور وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری،رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، وجمعی از اندیشمندان حوزه علوم انسانی اسلامی در فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی برگزار شد.
🔸احمد حسین شریفی دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی و دبیر کنگره بیان کرد: درود و سلام میفرستیم به همه شهدا به ویژه شهدای غزه که یک ماه است تحت وحشیانهترین جنایتها قرار دارند و مظلومانه و مقتدرانه پوچی همه شعارهای زیبای دنیای غرب را نشان دادند. همه دنیای غرب با همه داشتهها جمع شدهاند که این مردم بیدفاع را از میان بردارند ولی انشاالله اینطور نخواهد شد و پیروزی با حق است.
🔸مدتهاست عدهای از گوشه کناردنیا و از جمله ایران سخن از محتضر بودن علوم انسانی به میان میآورند؛ سخن از تعطیلی علوم انسانی و سخن از مرگ علوم انسانی. این اصطلاحات در ادبیات برخی اندیشمندان، رایج است. به هر حال دهههاست این سخنها گفته میشود. بنده هم موافق این ایده هستم که علوم انسانی موجود؛ علوم انسانیای که توجیهگر جنایات صهیونیستها است، مرده است.
🔸متأسفانه بعضی که در گوشهوکنار کشور مرگ یک نفر را بهانه قرار میدادند الان قفل بر دهان زدهاند. مردم غزه این خدمت را داشتند که یک تنه ناکارآمدی علوم انسانی غربی را نشان دادند. الان در دانشگاههای بزرگ نام شهدای فلسطینی را ذکر میکنند و مینویسند. قبلاً این همه آگاهی وجود نداشت و کسی جرئت نمیکرد از این موضوعات حرف بزند، کسی جرئت نداشت هلوکاست را زیر سؤال ببرد و خیلیها به خاطر چنین اظهاراتی اخراج میشدند. به همین دلیل هم میگویم علوم انسانی موجود برای جامعه ما راهگشا نیست. بنابراین فلسفه ما این است که راه دیگری نشان بدهیم که پیام جمهوری اسلامی را به بشر بنمایاند و قوت این ایده در حوزه نظر و عمل را نشان بدهد.
🔸خبرنگاری، در زمان تبعید امام خمینی از او میپرسد که آینده بعد از شاه را چگونه میبینید و ایشان میگویند مسئله ما شاه نیست. ما میخواهیم ریلگذاری را تغییر دهیم و میخواهیم سازمان ملل بر بنیان توحید باشد و علم و حقوق بشر بر بنیان توحید باشد.
🔸 انقلاب اسلامی یک انقلاب تحولگرا به خصوص در علوم انسانی بوده است. ما قصد داریم علوم انسانیای را تولید کنیم که برطرف کننده مسائل بشر باشد و به نوعی هوای تنفس انسان باشد. انسان به تفسیر اومانیستی و خداگونهاش، انسان نیست. تفسیر از انسان بر اساس داروینیسم نیز حقیقت انسان نیست بلکه نهایتاً درباره یک حیوان ارتقا یافته است. روانشناسی و اخلاق و حقوقی که بر آن بنیان شده باشد متعلق به انسان نیست.
🔸انسانی که مخلوق خداست و به تعبیر فلسفه اسلامی عین ربط به حق است، این انسان مورد مطالعه علوم انسانی اسلامی است. تفسیر از انسان باید تغییر کند. آرمان این بشر بر اساس بنیانهای غربی یعنی سودگرایی، لذت گرایی و یلهگی است. این علم کجا و آن علم که در خدمت تعالی انسان باشد کجا. فکر میکنم خلأ رشتههای علوم انسانی ما همین مطالعات انسانشناسی است. در دانشگاههای ما مثلاً دو واحد درس برای علوم انسانی انتقادی نیست. نگاه انتقادی مطالعه نشده و برداشت عمیقی از علوم قرآنی صورت نگرفته است.
🔸این کنگره برکات خوبی داشته است و تا کنون ۷۰۷ مقاله را تولید کردهایم که در مجلدات مختلف منتشر شده است. شبکه ای از ۳۳۰۰ اندیشمند دغدغهمند و ناقد را از کشورهای مختلف مانند افغانستان و اندونزی و سوریه و … تشکیل دادیم. افزون بر این ابتکاری که در دوره هفتم صورت گرفت این بود که این کنگره در این دوره برای اولین بار در ۱۰ روز برگزار میشود. ما در ۱۵ مرکز دانشگاهی و علمی کمیسیونهای مختلف کنگره را خواهیم داشت. برخی از کمیسیونها بیش از ۱۰۰ مقاله داشتند که بخشی از آن ارائه میشود. پژوهشگاهها نیز کمک خوبی به کنگره کردهاند.
🔸کنگره از همان ابتدا گارد خودش را نسبت به مدعیان و منتقدان علم دینی و علوم انسانی باز کرد و حتی از مخالفان دعوت کردیم که مناظره و گفتگو کنند. این فضا یک فضای تقلیدی و تعصبی نیست و برای هر کسی که در حوزه تحول علوم انسانی حرفی برای گفتن دارد، آماده است.
تحولی هم که در وزارت علوم آغاز شده انشاالله مستمر باشد و ما هم بتوانیم رسالتمان را انجام دهیم.
ibna.ir/x6ggx
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
📙 انتشار کتاب «نظریه اعتباریات امام خمینی (ره) و نقش آن در استنباط» اثر حجت الاسلام سید محمد هاشمی
▪️این اثر در حقیقت تلاشی برای تبیین نظریه امام خمینی ره در باب اعتباریات و لزوم تفکیک این ادراکات از ادراکات حقیقی، در علوم اعتباری است.
▪️ از این رو اندیشه ایشان در این باب که در آثار مختلفشان مطرح شده، صورت بندی منظمی پیدا کرده و اثر توجه به آن در علم اصول و فقه نیز روشن گشته است.
▪️ همچنین مقایسه ای در همین رابطه، میان نگاه های امام خمینی ره و محقق عراقی ره - از نمایندگان برجسته مکتب نجف - صورت گرفته است.
▫️برای تهیه حضوری کتاب به آدرس زیر مراجعه کنید: قم، مجتمع ناشران، طبقه همکف، پلاک 13، کتاب فردا
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
◾️فایل صوتی نشست بصیرتی-روشنگری مدرسه علمیه خاتم الانبیاء قم ،(به مناسبات سالگرد ارتحال علامه طباطبایی)
با محوریت
🔹بررسی افکار توحیدی-اجتماعی علامه طباطبایی (رحمة الله علیه)
با سخنرانی
🔹 حجةالاسلام والمسلمین سید مهدی موسوی
🔸چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ / ساعت ۹ صبح
🔸سالن جلسات مدرسه علمیه خاتم الانبیاء
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
توحید اجتماعی در اندیشه علامه طباطبایی .mp3
35.29M
بررسی افکار توحیدی-اجتماعی علامه طباطبایی (رحمة الله علیه) حجةالاسلام سید مهدی موسوی
◾️علوم اجتماعی غیرانسانی غربی!◾️
احمدحسین شریفی استاد حوزه و دانشگاه
🔹بنده بارها گفته و نوشتهام که تصویر و تفسیر عالمان علوم انسانی غربی از «انسان»، تصویر و تفسیری سراسر مخدوش و مغشوش و نادرست است.
🔹برخی از آنان متأثر از انسانشناسی اگوست کنتاند، که در واقع گونهای از «خداانگاری انسان» است و برخی دیگر متأثر از انسانشناسی داروینیستیاند که «حیوانانگاری انسان» است.
🔹هیچ کدام تصویر و تصور درستی از انسان ندارند!به عنوان مثال، هربرت اسپنسر (1820-1903)، جامعهشناس مشهور انگليسي، و یکی از خداوندگاران علوم اجتماعی غربی و لیبرالی است.
🔹انسانشناسی داروینیستی وی را میتوان در این جملات غیرانسانی و غیراخلاقی او مشاهده کرد: «نگهداری از آدمهای بهدردنخور به بهای آدمهای خوب ستمی است بزرگ؛ ایجاد عمدی گرفتاری برای نسلهای آینده است. برای آیندگان ستمی بزرگتر از این نیست که جمعیت رو به افزایشی از آدمهای کودن و تنبل و مجرم را برای آنها بهجا گذاشت. ... تمام هموغم طبیعت خلاص شدن از شر اینچنین آدمهایی و پاک کردن جهان از وجود آنها و جا باز کردن برای بهتران است. اگر آنها برای زنده ماندن بهاندازه کافی کامل نیستند میمیرند و چهبهتر که میمیرند.»
🔹این در حالی است که برخی از جامعهشناسان ما بدون توجه به مبانی فکری و بنیانهای انسانشناختی اسپنسر و امثال او، سخنان اینان را «علم» و به مثابه وحی منزل تلقی کرده و نقدهای جامعهشناسان مسلمان و مدافعان علوم انسانی اسلامی به این سخنان را «نقدهای ایدئولوژیک» میپندارند!
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
◾️سلسله نشست های
ایده های علوم انسانی اسلامی
اندیشمندان جهان اسلام
🔹نشست دوم : «علوم انسانی اسلامی در منظومه فکری آیت الله خامنه ای» با ارائه حجت الاسلام مهدی موسوی
▫️مکان : دانشگاه قم/ تالار اندیشه
▫️زمان : چهارشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵/۳۰
▫️پخش آنلاین
https://app.bigbluebutton.me/join/o5wzq07yyt
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
▫️رونمایی از اولین کتاب فارسی در حوزه حکمرانی اسلامی
▫️با تساهلگری نمیتوان نظریهپردازی در حوزه حکمرانی داشت
🔹مراسم رونمایی از کتاب حکمت و فقه حکمرانی تالیف استاد عبدالحسین خسروپناه، بهعنوان اولین کتاب فارسی در موضوع حکمرانی اسلامی، همزمان با گرامیداشت روز کتاب و کتابخوانی صبح امروز چهارشنبه ۲۴ آبان در مدرسه حکمرانی شهید بهشتی وابسته به دانشگاه عالی دفاع ملی با حضور سردار احمدی مقدم، ریاست دانشگاه و دیگر اعضای هیات علمی این دانشگاه برگزار شد.
🔹حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسم رونمایی گفت: نسبت حکمرانی و حکومتداری نسبت عموم و خصوص من وجه است و به عنوان یک علم میان رشتهای، نسبتهایی با علومی مانند مدیریت و علوم سیاسی دارد.
🔹این علم یک عنوان یک موضوع جدید شناخته شده که در حدود ۴۰ سال پیش، غرب فعالیتهای درباره آن آغاز کرده و در ۲۰ سال گذشته، رشد فوق العادهای در این زمینه داشته است.
https://sccr.ir/News/23583/1/
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
درباره کتاب حکمت و فقه حکمرانی .mp3
6.6M
سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: رونمایی کتاب حکمت و فقه حکمرانی
▪️سلسله نشستهای علمی با موضوع «تاثیر حکمت عملی بر فقه» با ارائه حجت الاسلام سعیدی حسینی
▫️پنج شنبه ۲۵ آبان ماه
▫️قم، بلوار جمهوری، میدان سپاه، بعد از خیابان شهید اخلاقی ۱ پلاک۱۲ موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی، طبقه اول
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
نشست تاثیر حکمت عملی بر فقه-استاد سعیدی حسینی-14020825.MP3
17.56M
نشست علمی با موضوع «تاثیر حکمت عملی بر فقه» با ارائه حجت الاسلام سعیدی حسینی
هدایت شده از تمدن نوین اسلامی
▪️فایل صوتی نشست تخصصی جهاد تبیین با موضوع: «غزه؛ فرصتی تمدن ساز برای اسلام » حجت الاسلام ثقفی، (مسئول بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی)
▫️ پنج شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@TamadonEN
هدایت شده از تمدن نوین اسلامی
سخنرانی15 آبان.mp3
25.64M
«غزه؛ فرصتی تمدن ساز برای اسلام » حجت الاسلام ثقفی
هدایت شده از تمدن نوین اسلامی
◾️ آشنایان با شیوه استنباط و سوال زمانه میتوانند مثل شهید مطهری برای تمدن اسلامی تولید فکر کنند.
🔹برای ایجاد یک تمدن اسلامی - مانند هر تمدّن دیگر - دو عنصر اساسی لازم است: یکی تولید فکر، یکی پرورش انسان ...
🔹تولید فکر در هر زمانی متناسب با نیاز آن زمان از این اقیانوس عظیم معارف ممکن است. یک روزی حرفهای مرحوم شهید مطهّری که مطرح میشد، به گوش بعضی ناآشنا میآمد. حرفهای شهید مطهّری، حرفهای دین و قرآن بود؛ اما بسیاری از کسانی که با دین و قرآن هم سر و کار داشتند، با آن حرفها آشنایی نداشتند!
🔹در همه زمانها این امکان برای متفکّران آگاه، قرآنشناسان، حدیثشناسان، آشنایان با شیوه استنباط از قرآن و حدیث وجود دارد که اگر به نیاز زمانه آشنا باشند، سؤال زمانه را بدانند، میتوانند سخن روز را از معارف اسلامی بیرون بیاورند. حرف نو همیشه وجود دارد؛ تولید فکر، تولید اندیشه راهنما و راهگشا برای بشریّت.
۱۳۷۹/۷/۱۴
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=21451
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@TamadonEN
▪️نشست علمی" تطبیق علوم و مهندسی استنباط" با ارائه حجت الاسلام استاد حیدری فسایی
▫️پنجشنبه ۲ آذر ماه ، ۱۰ صبح
▫️قم،بلوار جمهوری اسلامی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ، طبقه ۵ ، سالن اندیشه
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
▪️امام خامنه ای : علوم انسانی رایج، ماهیتاً مخالف با نظام اسلامی هستند.
▫️«آنچه که به ما گزارش دادند، در بین این مجموعهی عظیم دانشجویی کشور که حدود سه میلیون و نیم مثلاً دانشجوی دولتی و آزاد و پیام نور و بقیهی دانشگاههای کشور داریم، حدود دو میلیون اینها دانشجویان علوم انسانیاند!
▫️این به یک صورت، انسان را نگران میکند. ما در زمینهی علوم انسانی، کار بومی، تحقیقات اسلامی چقدر داریم؟ کتاب آماده در زمینههای علوم انسانی مگر چقدر داریم؟ استاد مبرزی که معتقد به جهانبینی اسلامی باشد و بخواهد جامعهشناسی یا روانشناسی یا مدیریت یا غیره درس بدهد، مگر چقدر داریم، که این همه دانشجو برای این رشتهها میگیریم؟
▫️این نگرانکننده است. بسیاری از مباحث علوم انسانی، مبتنی بر فلسفههائی هستند که مبنایش مادیگری است، مبنایش حیوان انگاشتن انسان است، عدم مسئولیت انسان در قبال خداوند متعال است، نداشتن نگاه معنوی به انسان و جهان است.
▫️خوب، این علوم انسانی را ترجمه کنیم، آنچه را که غربیها گفتند و نوشتند، عیناً ما همان را بیاوریم به جوان خودمان تعلیم بدهیم، در واقع شکاکیت و تردید و بیاعتقادی به مبانی الهی و اسلامی و ارزشهای خودمان را در قالبهای درسی به جوانها منتقل کنیم؛ این چیز خیلی مطلوبی نیست.»
(بیانات معظم له در دیدار اساتید دانشگاهها، ۱۳۸۸/۶/۸)
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
▪️فایل صوتی سخنرانی استاد حسن رحیمپور ازغدی با موضوع:«ملاصدرا و فلسفههای پنهان در پس "علوم اجتماعی"("علوم انسانی"، تفصیل "اجمال فلسفه" است)»
▫️روز بزرگداشت ملاصدرا _ نشست(ظرفیت شناسی علوم انسانی در فلسفه اسلامی)
▫️آبعلی _ تهران _ تابستان ۱۳۹۷
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
استاد حسن رحیمپور ازغدی با موضوع ملاصدرا و فلسفههای پنهان در پس علوم اجتماعی.mp3
14.87M
حسن رحیمپور ازغدی با موضوع:«علوم اجتماعی"("علوم انسانی"، تفصیل "اجمال فلسفه" است)»
◾️فایل های صوتی نشست علمی با موضوع: «بررسی ابعاد حاکمیت دین در اندیشه و سیره علامه طباطبایی ره»
▫️با حضور: آیت الله شیخ عبدالکریم فرحانی ،حجت الاسلام علی فرحانی
و حجت الاسلام سید فرید موالی زاده
🔹دبیر علمی:حجت الاسلام و المسلمین میرزاده
▫️سه شنبه ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۲
▫️ قم، خیابان شهیدین،مدرسه فقهی امیرالمومنین علیه السلام
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
عبدالکریم فرحانی.mp3
1.53M
آیت الله عبدالکریم فرحانی : علامه طباطبایی هم سیره نوشتند و هم آدم سازی کردند...
▪️ویژگی های عقل ورزی وحیانی▪️
🔹پیامبر فرمودند: یا عَلىُّ اَلعَقلَ مَا اکتُسِبَت بِهِ الجَنَّهُ و طُلِبَ بِهِ رِضَى الرَّحمنِ؛ یا على عقل چیزى است که با آن بهشت و خشنودى خداوند رحمان به دست مى آید.
حجت الاسلام علی اصغر سام دلیری بخش دوم
▫️دویست و شصت و دومین جلسه گروه علمی کلام مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع “ویژگی های عقل ورزی وحیانی از منظر قرآن و حدیث” با ارائه حجت الاسلام علی اصغر سام دلیری (هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان) سه شنبه ۰۴ مهرماه ۱۴۰۲ برگزار شد.
🔸مسئله بعدی که طبق آیه ۹۷ سوره نحل حیات طیبه قرآنی هم باید با عقل ورزی معصومانه همراه باشد و الا حیات طیبه نمیشود.
🔸در اشارات قرآنی : إنی جاعلٌ فیالأرض خلیفةً …. علم آدم الأسماء اینها نشان میدهد باید آموزش دید و یاد گرفت تا به آن درجات رسید اینها دعوت به عقل ورزی است که خب در نتیجه ،این عقل ورزی باید معصوم باشد و الا دعوت به آن درست نیست در روایات هم میتوان ویژگیهایی را دریافت کرد که نشان میدهد عقل ورزی باید معصومانه باشد ثواب و دریافت پاداش برای شخص هم با عنوان عقلانیت وی معرفی شدهاست پس معلوم است که منظور، عقلی است که انسان را به عبودیت برساند و معصومانه باشد.
🔸در روایات هم هست که سوال شد عقل چه چیزی است؟ پاسخ داده شد العقل ما عبد به الرحمن و اکتسب به الجنان ،
🔸پیامبر فرمودند: یا عَلىُّ اَلعَقلَ مَا اکتُسِبَت بِهِ الجَنَّهُ و طُلِبَ بِهِ رِضَى الرَّحمنِ؛ یا على عقل چیزى است که با آن بهشت و خشنودى خداوند رحمان به دست مى آید.
من لایحضره الفقیه،ج۴،ص۳۶۹.
🔸معلوم است که این عقل ورزی باید معصوم باشد که بتوان به واسطه آن کسب جنان اتفاق بیافتد.
🔸فقد العقل فقد الحیاة در روایات اینگونه آمدهاست که عدم حیات و عدم عقلانیت همراهی دارد و نیز در روایت آمدهاست که اصل الإنسان لبه، یعنی همان عقلانیت خاص یا لب، اصل انسان است در روایت دیگر زینت انسان و شریفترین امتیاز انسان عقل نامیده شد العقل اشرف المزیة و نیز روایت دیگری وجود دارد العقل ثوب جدید لا یبلی ، امیرالمومنین فرمودند عقل لباس نویی است که کهنه نمیشود ، عقل ورزی درختی است که میوه آن سخاوت است اینجا عقل ورزی به معنی مرحله رفتار است، من لا عقل له لادین له در روایات آمدهاست که عقل، سبب نصرت الهی و امداد جامعه میشود.
▫️نظرات اساتید حاضر:
🔸استاد اسدی: با تشکر از مباحث چینش یافته و تبیین شده شما،
🔸چند نکته عرض میکنم یکی این که شما گفتید این نعمت عقل را در جهت وحی استفاده کنیم گویی این میشود که ما نیاز به معصوم نداریم و همین کافی است شما گفتید نمیشود خدا عقل را قرار دهد ولی مفاد آن معتبر نباشد معنایش آن است که عقل با شرایط ذکر شده برای ما کافیست و نیاز به امام نداریم و روایتی که از امام کاظم مطرح شد که خدا دو حجت دارد یکی ظاهر و یکی باطن حال سوال آن است که این حجت باطن چه نسبتی با حجت ظاهر دارد؟ از طرف دیگر آیا نتیجه اش آن است ما به وحی هم نیاز نداریم چون همین عقل ورزی کافی است؟
🔸نکته بعد آنکه آیا عقل و وحی به چه مفهومی است یعنی عقل را معیار قرار دهیم و آن را مقید به شرع میکنیم؟ همان حرفی که مقدسین و تفکیکی ها میگویند سوال آنست که آیا میشود این حرف را گفت که عقل را محدود کنیم؟ حال آنکه عقل محدود شدنی نیست و نمیشود آن را محدود کرد ، عقل بما هو عقل محدودیتی ندارد و نمیتوان آن را مقید و محدود کرد، این راه شهید مطهری هم میفرمایند.
🔸استاد یوسفی: چند سوال اینجا مطرح است :
1⃣یکی اینکه ماهیت عقد چه شد و عقل ورزی چه چیزی هست ؟ و ابهامی در مفاهیم است گاهی از عقل گفتید گاهی عقل ورزس و گاهی به سمت محتوا و مؤدای عقل رفتید ،
2⃣ نکته دوم آنکه آیا عقل نظری مدنظر است یا عقل عملی؟ عمده روایتی که مطرح شد ، عقل عملی را می رساند ، منظور از حدود ۸۰ درصد روایت ما در بحث عقل ، در واقع عقل عملی است . ابهام بعدی آنکه محدوده کار عقل چقدر است؟ آیا عقل در هر حوزه وارد شود معصوم است؟ آیا در جزئیات هم میتواند ورود کند محدوده عقل و عقل ورزی چیست و بعد هم سؤال میشود که کار معصوم و وحی چیست ؟ در عقل نظری هم عصمت بهمعنای عصمت از خطا و اشتباه است.
🔸استاد میرزایی: باید حیطه بحث روشن شود معمولاً وقتی صحبت از عقل و عصمت میشود یعنی عصمت از خطا نکته بعد آنکه خود آیات و دستور به سیر آفاق و انفس توسط خدل، آیا معنایش آن است که تمام دیدهها و شنیدههایمان معصوم است ، در برخی موارد حجیت هم مطرح شده و معذریت ، آیا حجیت به معنی عدم خطا و عصمت است؟ در روایات العقل ما عبد به الرحمان، بیشترناظر به عقل عملی و مذکی است نه عقل شناختی.
ادامه دارد ...
https://hekmateislami.com/?p=14553
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
◾️برگزاری دوره آموزشی کوتاه مدت آشنایی با علوم انسانی اسلامی
▫️سرفصل ها
• آشنایی با تطورات علوم انسانی در ایران معاصر
• مبانی علوم انسانی اسلامی
• روش شناسی علوم انسانی اسلامی
🔹 با ارائه حجج الاسلام استاد مهدی موسوی ، امین اسدپور و دکتر حسین حاج محمدی
▫️دانشگاه قم/ پژوهشکده علوم انسانی اسلامی
▫️آذرماه ۱۴۰۲/ پنج شنبه ها از ساعت ۸ صبح تا ۱۱/۳۰
▫️لینک ثبت نام
https://sibchedownload.ir/sabt-2
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami