🌔مردم در اندیشه اجتماعی اسلامی🌔
🔹در نگاه اسلام، مردم محور همه موضوعات فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی و سیاسیاند. برجستهترین نقش را در جامعهپردازی و تمدنسازی دارند.
🔹 بدون حضور مردم و بدون مشارکت مردمی حتی تکلیف سیاسی و اجتماعی و حکومتی از امام معصوم نیز ساقط میشود.
🔹یعنی حتی بزرگترین انسانها و کاملترین آدمیان برای انجام وظایف خود و ادای حقوق الهی نیازمند کمک و مشارکت مردمیاند. بدون اعانت مردمی و بدون خواست مردم و بدون همراهی مردم امکان تحقق هیچ برنامهای وجود ندارد.
احمدحسین شریفی استاد حوزه و دانشگاه
▫️سال جهش تولید با مشارکت مردم را به محضر همه عزیزان تبریک میگویم و به همین مناسبت به نقش و جایگاه مردم در اندیشه اجتماعی اسلام اشارهای میکنم.
🔸از بنیادیترین اندیشههای اجتماعی اسلام «مردمیسازی» فرهنگ و اقتصاد و اقدامات اجتماعی و حتی مردمی بودن حکومت اسلامی است. در نگاه اسلام، مردم محور همه موضوعات فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی و سیاسیاند. برجستهترین نقش را در جامعهپردازی و تمدنسازی دارند.
🔸قرآن کریم به صراحت میفرماید یکی از کارویژههای پیامبران، مردمی کردن امور بوده است: «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْميزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ؛ (حدید، ۲۵) ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب (آسمانی) و میزان (شناسایی حقّ از باطل و قوانین عادلانه) نازل کردیم تا مردم به عدالت برخیزند»
🔸حضرت امیر(علیه السلام) در مسأله پذیرش حکومت، فرمودند: «لَو لا حُضورُ الحاضِرِ وَ قِیامُ الحُجَّةِ بِوُجودِ النّاصِر ... لَاَلقَیتُ حَبلَها عَلى غارِبِها؛ اگر نبود حضور آن جمعیت و تمام شدن حجت با وجود یار و یاور ... هر آینه مهار شتر خلافت را بر شانهاش میانداختم» این جملات صراحت در این دارد که حضور مردم در تفکر اسلامی آنقدر مهم است که حجتی علیه امام معصوم خواهد بود. یعنی با حضور مردم تکلیف سیاسی و اجتماعی بر امام معصوم منجز میشود و بدون حضور مردم و بدون مشارکت مردمی حتی تکلیف سیاسی و اجتماعی و حکومتی از امام معصوم نیز ساقط میشود.
🔸آن حضرت در ضمن یکی از سخنرانیهای خود در صفین خطاب به یاران و لشکریان خود فرمودند: «وَ لَيْسَ امْرُؤٌ وَ إِنْ عَظُمَتْ فِي الْحَقِّ مَنْزِلَتُهُ وَ تَقَدَّمَتْ فِي الدِّينِ فَضِيلَتُهُ بِفَوْقِ أَنْ يُعَانَ عَلَى مَا حَمَّلَهُ اللَّهُ مِنْ حَقِّه؛ و هیچ کس گر چه منزلتش در حق عظیم باشد و فضیلتش در دین بر دیگران پیشی داشته باشد چنان نیست که در ادای حقی که خدا بر او واجب کرده محتاج به کمک نباشد» یعنی حتی بزرگترین انسانها و کاملترین آدمیان برای انجام وظایف خود و ادای حقوق الهی نیازمند کمک و مشارکت مردمیاند. بدون اعانت مردمی و بدون خواست مردم و بدون همراهی مردم امکان تحقق هیچ برنامهای وجود ندارد.
🔹گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس🔹
@OlomEnsaniEslami
▫️فایل صوتی کرسی علمی ترویجی : « معنای عقل در فلسفه و دین و ظرفیتهای آن برای تحول در علوم انسانی» با ارائه دکتر علی محمد ساجدی
🔹ناقد: دکتر صبورا حاجعلیاورکپور
🔹مدیر جلسه: دکتر فرهاد خرمایی
🔸 ۷ اسفند ۱۴۰۲
🔸دانشگاه شیراز، دانشکده الهیات، سالن شهیدی
🔹گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس🔹
@OlomEnsaniEslami
🌗 صل الله علیک یا حسن بن علی ایها المجتبى یابن رسول الله.
🍁حضرت امام مجتبی (روحی فداه) : کسی که در قلبش جز رضا و خشنودی خدا خطور نکند، چون خدا را بخواند من ضامن اجابت دعای او هستم.
💐 خجسته سالروز ولادت با سعادت سبط النبی، کریم آل طاها، مظهر نور و لطف و بخشش، حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام بر همه شیعیان و محبان اهل بیت علیهم السلام مبارک باد.
🌺🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌺
نیمه ماه مبارک بس شرافت دارد امشب
چون خدا بر بندگان خود عنایت دارد امشب
جشن میلاد حسن در عرش اعلا گشته برپا
زین سبب بر لیلة الاسرا شباهت دارد امشب
🌺🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌺
🔹گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس🔹
@OlomEnsaniEslami
▫️حجت الاسلام احمدحسین شریفی : نقش عقل و دین در کنشهای اجتماعی در روایتی از امام حسن مجتبی (ع)
🔸امام حسن مجتبی علیه السلام در دو جمله کوتاه رابطه علیّ و معلولی میان «عقلانیت و ادب» و «دیانت و حیاء» را به زیبایی بیان میکند:
1⃣ «لَا أَدَبَ لِمَنْ لَا عَقْلَ لَهُ؛ کسی که عقل نداشته باشد، ادب ندارد.»
این سخن بدان معناست که برای سنجش میزان برخورداری افراد و جوامع از عقلانیت، میتوان به سنجش میزان ادب (رفتاری و گفتاری و نوشتاری و ...) آنان پرداخت. به تعبیر دیگر، برای ترویج ادب و اصلاح ادب و آداب اجتماعی باید عقلانیت را تقویت کرد.
2⃣ «وَ لَا حَيَاءَ لِمَنْ لَا دِينَ لَهُ؛ کسی که دین نداشته باشد حیاء هم ندارد.» این بدان معناست که راه «حیاءگستری» در جامعه، تقویت بنیانها و باورهای دینی مردم است. و به تعبیر دیگر، «رواج بیحیایی» در جامعه به معنای «رواج بیدینی» در جامعه هم است.
🔸به تعبیر دیگر میتوان گفت که امام حسن مجتبی علیه السلام در این دو جمله کوتاه، دو راهبرد اصلی برای «ادبگستری» و «حیاگستری» را بیان کردهاند: «تقویت عقلانیت» و «تحکیم بنیانهای فکر دینی»
🔹گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس🔹
@OlomEnsaniEslami
▫️کتاب «پارادایم اسلامی تولید علم؛ رهیافتی به تولید علم تعلیم و تربیت اسلامی در قلمرو علوم انسانی اسلامی» اثر دکتر رحمتالله مرزوقی
💫 منتشر شده در انتشارات آوای نور
🔹«تاریخ تولید و توسعه علم در جهان از دیرباز تاکنون حاکی از آن بوده است که این جریان، تحت حاکمیت دیدگاههای فلسفی و پارادایمهای تولید علم قرار داشته است. «پارادایمها» یا «دستگاهوارهها»یِ تولید علم نیز مبتنی بر رویکردهای جهانبینانه و پیشفرضهای هستیشناختی، انسانشناختی، معرفتشناختی و روششناختی، و همچون یک «سامانه» و «قرارگاه عملیاتی»، فرآیند تولید علم را هدایت و راهبری نمودهاند. از جمله پارادایمهای غالب امروزی حاکم بر روند تولید علم، به ویژه در حوزه علوم انسانی، پارادایمهای پوزیتویستی، تفسیری، انتقادی و پستمدرن هستند، که البته با نوساناتی در سیطره یافتگی یکی از پارادایمهای مذکور بر سایر پارادایمها، در طول تاریخ تحولات تولید علم نیز همراه بوده است.
🔹در نوشتار حاضر با اتخاذ «رویکرد پارادایمی»، سعی در ساماندهی به پیش فرضهای پارادایم اسلامی تولید علم شده است، و ابعاد این پارادایم نیز به نحو نسبتاً مبسوطی مورد بحث قرار گرفته است. انتظار میرود که در پرتو این پارادایم پُرتوان و نیرومند به عنوان «قرارگاه عقیدتی و عملیاتی» تولید علوم اسلامی، جریان تولید علم اسلامی ساماندهی و روند تولید و توسعه آن، به ویژه در حوزه علوم انسانی و علوم تربیتی تسهیل گردد.»
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
▫️فایل های صوتی سلسله نشستهای «پرسشهایی درباره علم دینی» با محوریت کتاب «بیست پرسش درباره علم دینی» و ارائه حجت الاسلام حمید پارسانیا
🔹 ماه مبارک رمضان ۱۴۴۵
🔹 شیراز؛ حرم مطهر حضرت شاهچراغ علیهالسلام
💫 این سلسله نشستها توسط بنیاد علوم انسانی اسلامی آیت الله حائری شیرازی(ره) در ماه مبارک رمضان ۱۴۴۵ قمری در حرم شاهچراغ برگزار شد.
🔹گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس🔹
@OlomEnsaniEslami
💫 معرفی کتاب «بیست پرسش درباره علم دینی» حجت الاسلام حمید پارسانیا ( انتشارات پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی)
🔹«علم دینی به طور عام و علوم اجتماعی اسلامی به طور خاص، مفاهیم نوینی هستند که کاربرد آن در دوران معاصر به پنج دهۀ اخیر باز میگردد و استفاده از این مفاهیم، مربوط به سومین مقطع از مقاطع مواجهۀ جهان اسلام با جهان مدرن است.
🔹ورود ادبیاتی که عقلانیت و علم اسلامی را از موضع سوژه و عقلانیت مدرن به نقد میکشید، سنت فکری اسلامی را جهت دفاع از هویت علمی و عقلی خود، ناگزیر به عرصۀ منازعات علمِ دینی و عقلانیت اسلامی وارد ساخت و بدینترتیب در دهههای پس از انقلاب مسئلۀ علم دینی و اسلامی مستقل از مباحثی که در جهان اسلام شکل گرفته بود، فعال شد.
🔹ویژگی جریان علم دینی و اسلامی در ایران، در مقایسه با جریانهای دیگری که پیش از آن در جهان اسلام شکل گرفته بود، تغذیه آن از سنت عقلی و فلسفی شیعی است. مباحثی که حضرت آیتالله جوادی آملی در سه دهۀ اخیر در این زمینه مطرح کردهاند، نمونهٔ برجسته از ورود بنیانهای فلسفی صدرایی به مباحث علم دینی و عقلانیت اسلامی است.»
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
▫️فایل صوتی نشست علوم اسلامی در مسیر تحول تمدنی (گام نخست گونه بندی و شبکه شناسی) با ارائه حجت الاسلام محمدتقی سبحانی
🔹 فرهنگستان علوم اسلامی
🔹 یکشنبه ۲۹ بهمن 1402
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
▫️رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رمضانی با دانشجویان ، فردای بهتر از امروز را مقصود اصلی کشور و نظام خواندند و با فراخوان دانشجویان و تشکلهای دانشجویی به ارائه راهکارهای نو به نو برای تحقق این هدف اساسی و پیشرفت بدون عقبگرد مادی و معنوی کشور گفتند: تربیت عالم، تولید علم و جهت دادن به این دو مقوله سه وظیفه اصلی دانشگاه است.
🔹دانشگاه ۳ وظیفۀ اصلی داردگر بخواهیم دانشگاه را تعریف کنیم، رکن اصلی تعریف دانشگاه علم است. دانشگاه ۳ وظیفۀ اصلی دارد. اول عالم تربیت کند، دوم علم تولید کند، سوم به تربیت عالم و تولید علم جهت بدهد.
🔹دانشگاههای دنیا عالم تربیت میکنند، علم هم تولید میکنند، اما در این رکن سوم لنگند. نتیجه چه میشود؟ نتیجه این میشود که محصول تربیت علم و تولید علم و تربیت عالم میشود ابزار دست قدرتهای صهیونیستی و قدرتهای استکباری دنیا.
🔹همۀ ارکان دانشگاه باید به این ۳ نقطه توجه کنند. مدیر، استاد، دانشجو، متن درسی، فرایندهای آموزشی، همه باید در خدمت این ۳ جهت باشند.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
🌕 اَللَّهُمَّ أَهْلَ الْكِبْرِيَاءِ وَ الْعَظَمَهِ 🌕
🌺 عید سعید فطر را تبریک میگوییم.
📃 قال الامام الرضا علیهالسلام:
إنَّما جُعِلَ يَومُ الفِطرِ العِيدَ لِيَكونَ لِلمُسلِمينَ مُجتَمَعاً يَجتَمِعُونَ فيهِ و يَبرُزونَ لِلّهِ فَيُمَجِّدُونَهُ عَلي ما مَنَّ عَلَيهِم.
روز فطر از اين رو عيد قرار داده شد تا روز گردهمايی مسلمانان باشد، و در اين روز گرد هم آيند و برای خدا به صحرا (فضايی باز) درآيند و خداوند را بر منّتي كه بر آنها نهاده است ستايش و به بزرگی ياد كنند.
🏷 من لايحضره الفقيه ، ج ۱ ، ص ۵۲۲ .
🔹گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس🔹
@OlomEnsaniEslami
▫️برگزاری همایش «ظرفیتهای اندیشۀ شهید صدر در تحول علوم انسانی»
🔹 شروع همایش از یکشنبه، ۲ اردیبهشت
🔹 مکان: حرم مطهر، صحن امام حسن مجتبی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، ساختمان شماره ۱، سالن شهید سلیمانی
🔹کانال اطلاعرسانی همایش:
@hamayesh_ShahidSadr
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
◼️ علوم انسانی و تجربه وعده صادق ◼️
🔹قطعاً اگر علوم انسانی مدرن به دنبال فهم درست و دقیق تجربه وعده صادق باشد؛ باید به سراغ لایه های معنوی آن برود. واگذاری این کار به متخصصان صنعت موشک سازی سودی برای آنان ندارد. چون آنچه که به این عملیات جان داده است، جهان بینی است که با ولایت الله پیوند وثیق دارد.
🔹این شوک وارده بر ذهنیتِ ذهنیت سازان غرب گرا خیلی عمیق تر از آن است که آنان بتوانند با سرعتی بالا به تحلیلی واقعی و دقیق دست یابند. آنان در چنین حالتی یا صرفاً به ابراز شگفتی رو می آورند یا مجبور به سکوت و گذر زمان و خود فراموشی می شوند. چون علوم انسانی که آنان را تغذیه فکری می کند هیچ تحلیل و نظریه ای برای پدیده عملیات وعده صادق ندارد.
داود مهدوی زادگان استاد حوزه و دانشگاه
▫️عملیات وعده صادق در نوع خود بی نظیر است. چون دستاورد این عملیات فراتر از موشکباران چند پایگاه نظامی و مرکز جاسوسی رژیم جنایتکار صهیونیستی بود. چنانکه این مطلب از تحلیل های چند روز اخیر دوست و دشمن کاملاً پیدا است.
🔸به همین خاطر، لازم است صاحب نظران منصف این واقعه عظیم را نه فقط در قاب عملیات نظامی و مطالعات استراتژیک بلکه از جهات فلسفی، جامعه شناختی، فرهنگی و نظام بین الملل و حتی از بعد آینده پژوهشی بدان توجه عمیق پیدا کنند.
🔸پیش از این عملیات، حجم گسترده تبلیغات غربی و نظام سلطه علیه ایران انقلابی نه فقط افکار عمومی بلکه حتی اندیشه ورزان غربزده را دچار توهم بزرگی کرده بود. تمام تحلیل های آنان مبتنی بر آموزههای علوم انسانی مدرن بر این باور کاذب متصلب شده بود که طرف غربی برنده بازی و غالب و برتر مطلق است و طرف مقابل یا همان اسلام سیاسی، بازنده و مغلوب و مرعوب مطلق است. در نتیجه مغلوب در برابر غالب چاره ای جز تسلیم و رضا ندارد. در غیر این صورت، محکوم به فنا و نیستی است.
🔸بیش از چهل سال است که این آگاهی کاذب توسط رسانه های نظام سلطه و روشنفکران غربزده و مرعوبین رسانه ای و خوارجی مسلکان و ستون پنجمی ها در قالب های مختلف در افکار عمومی تزریق شده است. حتی حجم این تبلیغات در روزهای منتهی به عملیات وعده صادق بسیار گسترده تر شده بود.
🔸اما همه این تلاش های ایدئولوژیک چندین ساله علیرغم سختی و استواری کاذب رسانه ای شان یک شبه دود شد و به هوا رفت. بطوری که اردوگاه داخلی و خارجی جبهه معارض با خلاء ایدئولوژیک مواجه شده است. آنان بالاخره، امروز یا فردا از خود می پرسند که این چه تجربه ناشناخته ای بود که رخ داده است؟
🔸این شوک وارده بر ذهنیتِ ذهنیت سازان غرب گرا خیلی عمیق تر از آن است که آنان بتوانند با سرعتی بالا به تحلیلی واقعی و دقیق دست یابند. آنان در چنین حالتی یا صرفاً به ابراز شگفتی رو می آورند یا مجبور به سکوت و گذر زمان و خود فراموشی می شوند. چون علوم انسانی که آنان را تغذیه فکری می کند هیچ تحلیل و نظریه ای برای پدیده عملیات وعده صادق ندارد.
🔸قطعاً اگر علوم انسانی مدرن به دنبال فهم درست و دقیق تجربه وعده صادق باشد؛ باید به سراغ لایه های معنوی آن برود. واگذاری این کار به متخصصان صنعت موشک سازی سودی برای آنان ندارد. چون آنچه که به این عملیات جان داده است، جهان بینی است که با ولایت الله پیوند وثیق دارد. همانطور که ولایت طاغوت به موشکهای آمریکایی - صهیونیستی جان شیطانی می دهد.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
◻️ به یاد پدر اقتصاد اسلامی ایران : دکتر پرویز داودی
🔹مرحوم دکتر پرویز داودی را باید پدر اقتصاد اسلامی ایران نامید، او در دهه ۶۰ با اندیشمندانی همچون آیت الله هاشمی شاهرودی شروع به تدوین آثار برجسته اقتصاد اسلامی همچون مبانی اقتصاد اسلامی و پول در اقتصاد اسلامی در دفتر همکاری حوزه و دانشگاه کرد.
🔹ایشان به عنوان معاون اقتصادی دکتر نمازی تحقیقات اقتصادی گستردهای را پایهریزی کرد و از عوامل موثر در کنترل تورم سال ۱۳۷۴ بود.
🔹 دکتر داودی در همکاری با علامه مصباح گروه اقتصاد موسسه امام خمینی را تأسیس کرد و رشته فلسفه اقتصاد اسلامی را در موسسه پایهگذاری کرد.
🔹 هنگامیکه معاون اول رئیس جمهور دولت نهم شد، از ظرفیت محققان اقتصاد اسلامی در تدوین برنامه پنجم توسعه استفاده کرد. در ادامه به عنوان رییس مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری در دولت دهم زمینه تدوین کتابهای متعدد شاخصهای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را فراهم کرد.
🔹ایشان در نقش معاون اقتصادی قوه قضاییه و رئیس دفتر ریاست مجمع تشخیص مصلحت همواره حامی صیانت از معیشت مردم در مقابل سیاست های اقتصاد لیبرالی بود، در ادامه ایشان به عنوان عضو مجمع تشخیص مصلحت نیز مردانه جنگید.
🔹 دکتر داودی شیفته اقتصاد اسلامی بود، خط قرمزش سفره مردم و آرمانش مقابله با سیاستهای مخرب نئولیبرالهای داخلی بود، در این مسیر حتی از آبروی خود مایه گذاشت حیف که بسیاری قدر ایشان را ندانستند و به هشدارهای مشفقانه اش گوش ندادند.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
▫️برگزاری همایش علمی با موضوع " تجربه کاوی کارآمدی و چشم انداز شغلی در علومانسانی " تدبیر و تصویر
🔹فرصتها و چالشهای پژوهش در اندیشکدهها و پژوهشکدهها
- دکتر علیپور؛(مسئول طرحهای ویژه حوزه وزارتی، وزارت کشور)
🔹حضور بانوان در عرصههای علوم انسانی
- دکتر کیخا؛(هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی)
🔹 امکانهای سنت در جهت کارآمدی علوم انسانی
- دکتر جبارنژاد؛(استاد دانشگاه و مدیرکل کتابخانههای عمومی استان کهکیلویهوبویراحمد)
🔹 شایستگی و بایستگیهای شغلی در علومسیاسی
- پویا یگانگی؛(دانشآموخته علومسیاسی و کارشناس دادهکاوی)
▫️سهشنبه ۴ اردیبهشت ، ساعت ۱۳
▫️ سالن کنفرانس دانشکده اقتصاد و علومسیاسی
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami