◾️پایانناپذیری فحاشیها: از «شبهعلم» تا «علم شکمی»!◾️
▫️مدافعان علم دینی و علم اسلامی که سالیانی است با رویی گشاده از منتقدان و مخالفان، پذیرایی کرده و میکنند. به آنان اعلام کرده و میکنند که بیایید به دور از فحاشی و توهین و تحقیر در فضایی علمی با هم گفتگو کنیم.
▫️شما که خود را علمدان و علمشناس میدانید، در کجای تاریخ علم دیدهاید که با توهین و تحقیر، نظریهای ابطال شده باشد یا از میدان به بیرون رانده شده باشد؟! چرا حاضر نیستید در یک میدان واقعی علمی، با مدافعان علم دینی گفتگو کنید؟!
احمدحسین شریفی استاد حوزه و دانشگاه
🔹«عدهای متوهم»، «از قعر به رو آورده شده»، «مخالفان ریشهای علم»، «سِمَتگرفته از حکمرانان»، «قدرت یافته از حاکمان»، «دنبالکنندگان علمی میانایی»، «صاحبان مدعیات بیدلیل»، «متقاضیان پول و قدرت»، «کبکصفتان دور از واقعیت»، «پنهان شدگان پشت قدرت»، «به خود مشغولان در خلوت»، «سیاستنشینان در جلوت»، «بهرهمندان از ثروت»، «جویندگان علم ناموجود»، «پنهانشدگان پشت مقدسات»، «خائنان به دانشگاه»، «خائنان به فرهنگ»، «خائنان به اسلام»، «بازیکنندگان در زمین دشمنان»، «به اوج رسانندگان ابتذال علم در ایران»، «غوطهوران در توهم مطلق»، «غرقشدگان توهم دانایی»، «نه علم را میشناسند و نه سیاستگذاری علم را»، «پیاز را با زعفران اشتباه گرفتهاند»، «از شبهعلم گذشته و به گزارههایی مبتنی بر توهم رسیدهاند»، «سخن از روی باد شکم میگویند»، «دنبالکنندگان علم شکمی»، «فراتر روندگان از یاوهگویی».
▫️با اعتذار از ساحت مخاطبان عزیز، بابت فهرست کردن چنین سخنانی ، گمان میکنید از سوی چه کس یا کسانی و درباره چه کس یا کسانی بیان شده است؟
🔹اینها بخشی از تعابیری است که از سوی یکی از مدعیان علمدانی در کشور ما نوشته شده است! اینها تعابیر کسی است که مدتها در جمهوری اسلامی معاون وزیر بوده است! و خود را از مدافعان اخلاق علمی در کشور میداند! علیه بیاخلاقی و بیفرهنگی در کشور داد سخن داده و میدهد! حال چنین شخصی، که خداوند او را به «مرض خودتحقیری» و «درد و رنج فحاشی»، و «بیماری بدگویی» مبتلا کرده است، چنین فحاشیها و رکیکگوییها و ناسزاگوییهایی را خطاب به یکی از اندیشمندان افتخارآفرین، مرزشکنان شناختهشده علم در دنیا، و مدافعان استوار دانش و دانشگاه اسلامی، (و البته سایر مدافعان علم و دانش اسلامی) گفته است!
▫️از روی دلسوزی و طبیبانه، خطاب به این برادر عزیز عرض میکنیم:
اولاً، قدری به خود آیید؛ در خود اندیشه کنید؛ علت عصبانیت و فحاشی و ناسزاگویی خود را بکاوید؛ شاید بتوانید درمانی برای این درد جانکاه بیابید.
ثانیاً، مدافعان علم دینی و علم اسلامی که سالیانی است با رویی گشاده از منتقدان و مخالفان، پذیرایی کرده و میکنند. به آنان اعلام کرده و میکنند که بیایید به دور از فحاشی و توهین و تحقیر در فضایی علمی با هم گفتگو کنیم. خوب است با همان روش علمی مورد قبول خودتان بررسی کنید که چرا تن به گفتگوی علمی نمیدهید؟! و به جای آن راه فحاشی و توهین و تحقیر در پیش میگیرید؟!
🔹مع الاسف، این ادبیات سخیف و رکیک، اختصاصی به این بنده خدا ندارد؛ بلکه مدتهاست که برخی از مدعیان علم و دانایی، به جای تن دادن به گفتگو با مدافعان ایده علم اسلامی، راه فحاشی و هوچیگری در پیش گرفتهاند! و معلوم نیست که چه هدفی از به کار بردن و رواج دادن چنین ادبیاتی در فضای علمی و دانشگاهی کشور دنبال میکنند! آیا واقعاً میپندارند با چنین توهینها و تحقیرهایی میتوانند ماهی مراد خود را صید کنند؟!
🔹و بالاخره خطاب به این بنده خدا عرض میکنم، شما که خود را علمدان و علمشناس میدانید، در کجای تاریخ علم دیدهاید که با توهین و تحقیر، نظریهای ابطال شده باشد یا از میدان به بیرون رانده شده باشد؟! چرا حاضر نیستید در یک میدان واقعی علمی، با مدافعان علم دینی گفتگو کنید؟!
🔹کمترین انتظار این است که دست کم با همان روش علمی مورد قبول خودتان، به «تبیین» نحوه کنشگری مخالفان علم دینی بپردازید، شاید راه نجاتی از این بیماری بیابید.
موجهای تیز دریاهای روح
هست صد چندان که بُد طوفان نوح
لیک اندر چشم کنعان موی رست
نوح و کشتی را بهشت و کوه جست
طرح نو چاپ شده است.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
▪️وفات کریمه اهل بیت( علیهمالسلام والصلوة) حضرت فاطمه معصومه (سلاماللهعلیها) تسلیت باد
▫️ جایگاه ویژه قم و حضرت فاطمه معصومه (س)
🔹امام جعفر صادق علیهالسلام: إِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَکَّةُ أَلاَ إِنَّ لِرَسُولِ اَللَّهِ حَرَماً وَ هُوَ اَلْمَدِینَةُ أَلاَ وَ إِنَّ لِأَمِیرِ اَلْمُؤْمِنِینَ حَرَماً وَ هُوَ اَلْکُوفَةُ أَلاَ وَ إِنَّ قُمَّ اَلْکُوفَةُ اَلصَّغِیرَةُ أَلاَ إِنَّ لِلْجَنَّةِ ثَمَانِیَةَ أَبْوَابٍ ثَلاَثَةٌ مِنْهَا إِلَی قُمَّ تُقْبَضُ فِیهَا اِمْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِی اِسْمُهَا فَاطِمَةُ بِنْتُ مُوسَی وَ تُدْخَلُ بِشَفَاعَتِهَا شِیعَتِی اَلْجَنَّةَ بِأَجْمَعِهِمْ.
🔹 خدا را حرمی است که مکه است؛ رسول خدا (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) را حرمی است که مدینه است و راستی برای امیر المؤمنین (علیه السّلام) حرمی است که کوفه است؛ بدانید قم کوفه صغری است؛ بدانید بهشت را هشت درب است که سه درب آن بسوی قم است؛ در آن زنی از فرزندانم بنام فاطمه درگذرد و بشفاعت او همه شیعههایم به بهشت روند.
📚بحارالأنوار، ج ۵۷، ص ۲۲۸
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▪️فایل صوتی کرسی_علمی_ترویجی با عنوان: " نقد کتاب درآمدی بر فلسفه چگونگی اسلامی" با ارائه کننده: حجت الاسلام محمد متقیانتبریزی (استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم و مولف کتاب )
🔹ناقد: حجت الاسلام عباس حیدریپور
استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم
🔹دبیر علمی: حجت الاسلام احمد زنگنه
استاد و محقق گروه فلسفه فرهنگستان علوم اسلامی قم
🔹زمان: چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ | ساعت ۱۰
🔹مکان: بلوار الغدیر، کوچه ۱۰، ساختمان مفید، طبقه دوم|سالن جلسات فرهنگستان علوم اسلامی قم
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
کرسی نقد کتاب فلسفه چگونگی. متقیان تبریزی.mp3
51.36M
فایل صوتی کرسی_علمی_ترویجی با عنوان: " نقد کتاب درآمدی بر فلسفه چگونگی اسلامی" با ارائه کننده: حجت الاسلام محمد متقیانتبریزی (استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم و مولف کتاب )
◾️انتشار کتاب: «علل و عوامل ناهنجاریهای اجتماعی از نظر استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی» تنظیم و نگارش ؛ عباس معلمی ، حسن نوروزی
▫️معرفی کتاب : موضوع کتاب «علل و عوامل ناهنجاریهای اجتماعی» بررسی و موشکافی گسلها، شکافها و دوقطبیهای اجتماعی است که ثمره و پیامد تنازع فرهنگ غربی با فرهنگ انقلابی است.
➖این دوقطبیها کداماند؟
➖چگونه به وجود آمدهاند ؟
➖چه پیامدهایی دارند؟
➖و راه برونرفت از آنها چیست؟
📖 کتاب حاضر به این چند پرسش پاسخ میدهد.
▪️از نگاه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی، انقلاب اسلامی اثر عمیقی بر مردم گذاشته است و مردم هم بر زندگی و جامعۀ خود اثر میگذارند و لذا چنانچه ساختارهای کلان «سیاسی، فرهنگی و اقتصادی» در تعارض و تقابل با انگیزشها و گرایشها و جهتگیریهای ایمانی و انقلابی باشد، جامعه دچار دوقطبیهای اجتماعی میگردد.
▪️از نگاه ایشان، تنازع قطب حسگرا (قطب توسعۀ غربی) با قطب ارزشگرا (قطب انقلاب اسلامی در حوزه «اقتصاد، علم و دموکراسی» ریشه همۀ ناهنجاریها و بحرانها و تنشهای اجتماعی در ایران است که آشفتگیها و نابسامانیهایی را در ابعاد و ارکان مختلف نظام و کشور پدید آورده است.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
◾️استاد پارسانیا و بنیانگذاری زیربنای حکمی علوم انسانی اسلامی◾️
💫 "تجليل از اقدام مهمی که دیده نشد"
▫️ استاد حمید پارسانیا از اندیشمندان معاصری است که توصيف ماهیت و ابعاد پروژه فکری وی و امتدادهای آن نیاز به بحث تفصیلی دارد.
▫️ در ابتدای سال تحصیلی خبری منتشر شد که درس شرح اسفار جناب استاد پارسانیا بهدلیل اشتغال به تدوین بخشهایی از دروس فصوص آیتالله جوادی آملی فعلاً تعطیل است.خب، خبر ساده است اما به پشت صحنه آن دقت نشد.
https://eitaa.com/parsania_net/3870
🔹 استاد پارسانیا که خود اندیشمندی برجسته، نظریهپرداز و مؤسس است، بیش از سه دهه خود را وقف تنظیم و تدوین و نشر اندیشههای حکمی آیتالله جوادی آملی کرده است.
🔹 مجموعه ارزشمند رحیق مختوم، شرح فصوص و برخی آثار دیگر نتیجه کوشش این استاد فرهیخته است. بااینکه او میتوانست زمان خود را تدوین آثار و کتب خود اختصاص دهد، اما این ایثار با یک هدف راهبردی اتفاق افتاد:
1️⃣ استاد پارسانیا درصدد است موسوعة و زیربنای حکمی تحول علوم انسانی اسلامی را مبتنی بر اندیشه و خوانش یکی از مقررین برجسته حکمت متعالیه را بنیان بگذارد. اتفاقی به ظاهر ساده، اما در حقیقت دارای یک جهتگیری راهبردی و زمینهساز تکیه به تراث در زمینه تحول علمی.
2️⃣ استاد پارسانیا تنها مدون آثار آیتالله جوادی آملی نیستند، بلکه در ارتقای محتوا، قالب و نظارت یافتن آن به حوزههای نیاز فکری روز نیز نقشآفرینی محوری دارند.
🔹 استاد پارسانیا یک ایثار و از خودگذشتگی راهبردی انجام میدهند و بهجای آنکه خود آثار خود را ترویج و تولید کنند، به آثار استادشان میپردازند تا جایی که حتی تدریس خود را نیز اینچنین تعطیل میکنند. این اقدام ارزشمند بهعنوان یک سرمایه راهبردی بهچشم نمیآید.
🔹 تبیین ابعاد شخصیت اخلاقی استاد، پروژه فکری، اقدامات راهبردی، اثرگذاری در لایههای زیرین سیاستگذاری کشور و نقشآفرینی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، امتداد اندیشه، تربیت نسل جدید و... ابعادی است که میتوان بعدا به آن بهصورت مستوفی پرداخت.
سایهی این استاد عزیز مستدام...
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
نظریه مرجعیت علمی قرآن و رویکردهای مختلف در تعامل با علوم انسانی غربی.mp3
17.54M
▪️فایل صوتی سی و پنجمین پیش نشست همایش ملی مرجعیت علمی قرآن کریم با موضوع : نظریه مرجعیت علمی قرآن و رویکردهای مختلف در تعامل با علوم انسانی غربی
🔹 ارائه دهنده: حجت الاسلام محمدتقی احمدی پرتو
🔹ناقد: حجت الاسلام سیدعلیاکبر حسینی رامندی
🔹 دبیر علمی:حجت الاسلام حسین شمآبادی
🔹 زمان: چهارشنبه ۱۸ مهرماه ۱۴۰۳
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
💢مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) با همکاری مراکز عالی آموزشی و پژوهشی برگزار می کند:
📣 سلسله دورههای تربیت مربّی و پژوهشگر در عرفان و فلسفه (در سه سطح #مقدماتی؛ #متوسطه و #پیشرفته)
🔰فرصتی #بی_نظیر با تدریس برجستهترین اساتید
💠 مزایا:
✅ صدور #مدرک معتبر
✅ امکان #پرسش_و_پاسخ و #مشاوره
✅ اولویت #استخدام فارغ التحصیلان
💠اطلاعات بیشتر در کانال ایتا به آدرس:
http://eitaa.com/joinchat/3181904050C32a22f4cab
👈ثبت نام با پیام به آیدی: @Imam_Ali111 یا تماس با: 09919538949 _ 🖥 عزیزان طلبه می توانند از طریق سامانۀ نجاح در دوره ثبت نام کنند.
‼️ دوره #عمومی است و اختصاص به طلاب ندارد.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
2024_10_15_10_11_32_128kbs.mp3
96.76M
◾️فایل صوت نشست تخصصی با موضوع " معماری علم دینی (نظریه پیوندی علم دینی)" با ارائه حجت الاسلام علیرضا قائمی نیا
🔹زمان 24 مهر 1403
🔹در جمع هیئت علمی مؤسسة آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)
▫️در این جلسه نخست دکتر قائمینیا ادعاهای خود را با توجه به مراحل مختلف فسفه علم مطرح کرده و سپس در ادامه اعضای هیئت علمی پرسشهایی پیرامون این ادعاها مطرح کردهاند.
▫️بنا به دیدگاه دکتر قائمینیا, علم دینی حاصل تلفیق مفهومی معرفت دینی با معرفت علمی است. معرفت دینی هم در روی صحنه علم و هم پشت صحنة آن میتواند تأثیر بگذارد. علم دینی هنوز در مرحلة پیشاپارادایمی به سر میبرد.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
شیوه دستیابی به نظامهای اسلامی بر اساس اقتصادنا1.mp3
10.75M
▪️فایل صوتی جلسه اول درسگفتار نظام های اسلامی با موضوع " شیوه دستیابی به مکتب و نظام اسلامی بر اساس کتاب اقتصادنا " با ارائه آیت الله محمد حسین ملک زاده
🔹 زمان: پنج شنبه، ۵ مهرماه ۱۴۰۳
🔹 مکان: قم ، خیابان صفائیه، کوچه ۲۳، پلاک۳۹
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
JRM_Volume 56_Issue 1_Pages 183-202.pdf
502.3K
▪️متن مقاله پژوهشی "رابطۀ علم و دین از منظر علامه حسنزاده آملی" نویسنده احمد ملکی (مدرس سطح عالی، حوزۀ علمیۀ قم، قم، ایران)
💫چکیده مقاله
▫️نزاع میان علم و دین، در مغربزمین، و مخصوصاً بعد از رنسانس، ریشه دارد که تدریجاً در مشرقزمین نیز گسترش یافت و مورد توجه عالمان مسلمان قرار گرفت. در همین راستا، علامه حسن زاده آملی با تکیه بر سنت جامع تفکر اسلامی، به تبیین رابطۀ این دو پرداختهاست، که تحقیق پیشرو در مقام تبیین و بررسی آن، در نهایت به این نتایج دست یافتهاست: علامه حسنزاده در تعریف علم، با اصالت دادن به حیث کاشفیت علم، تقلیل آن را به علوم تجربی ناصواب میدانند. وی در تعریف دین نیز با دینِ حق دانستنِ اسلام، دین را به معنای جعل تشریعی الهی مبتنی بر اسرار تکوینی آفرینش، در جهت سعادت ابدی انسان دانستهاند و نهایتاً در تبیین رابطۀ میان علم و دین، نظریه معاضدت را، چه در حیطه علوم تجربی، چه ریاضی و چه فلسفی و عرفانی، ارائه نمودهاند.
🔹منتشر شده در مجله عرفان و ادیان دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران ؛دوره 56، شماره 1 ؛ شهریور 1402 ؛صفحه 183-202
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
◾️القائد المجاهد ؛ فرمانده شهید یحیی سنوار : ما از مرگ در بستر یا حوادث جاده ای می ترسیم اما از مرگ در راه دین ، وطن و مقدسات مان هراسی نداریم.
🏴 خدا حافظ مجاهد ... تو هم فرقان شدی جداکننده حق و باطل ...
و یحیی هم به سید پیوست ... 😭
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
◾️پیام رهبر انقلاب اسلامی در پی شهادت مجاهد قهرمان، فرمانده «یحیی السنوار»
بسم اللّه الرّحمن الرّحیم
ملّتهای مسلمان! جوانان غیور منطقه!
مجاهد قهرمان، فرمانده یحیی السّنوار، به یاران شهیدش پیوست.
او چهرهی درخشان مقاومت و مجاهدت بود؛ با عزم پولادین در برابر دشمن ظالم و متجاوز ایستاد؛ با تدبیر و شجاعت به او سیلی زد؛ ضربهی جبرانناپذیر هفتم اکتبر را در تاریخ این منطقه به یادگار گذاشت؛ و آنگاه با عزّت و سربلندی به معراج شهیدان پرواز کرد..
کسی چون او که عمری را به مبارزه با دشمن غاصب و ظالم گذرانده است، سرانجامی جز شهادت شایستهی او نیست. فقدان او برای جبههی مقاومت البتّه دردناک است، ولی این جبهه با شهادت برجستگانی چون شیخ احمد یاسین، فتحی شقاقی، رنتیسی و اسماعیل هنیّه از پیشروی باز نماند، و با شهادت سنوار هم کمترین توقّفی نخواهد داشت؛ باذن اللّه. حماس زنده است و زنده خواهد ماند.
ما چون همیشه، در کنار مجاهدان و مبارزان بااخلاص خواهیم ماند؛ بتوفیق من اللّه و عونه.
اینجانب شهادت برادرمان یحیی السّنوار را به خاندانش، به همرزمانش، و به همهی دلبستگان جهاد فیسبیلاللّه تبریک، و فقدانش را تسلیت میگویم.
والسّلام علی عباد اللّه الصّالحین
سیّدعلی خامنهای،۱۴۰۳/۷/۲۸
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
هوش مصنوعی و نظریه آگاهی تطفلی (2).mp3
53.84M
▪️فایل صوتی سنخرانی دکتر علیرضا قائمی نیا با موضوع " هوش مصنوعی و نظریه آگاهی تطفلی"
🔹سخنرانی دکتر قائمینیا در نشست «مبانی فلسفی توسعه هوش مصنوعی» که در آن برای نخستین بار از #نظریهآگاهیتطفلی هوش مصنوعی سخن به میان آورده است.
🔹دکتر قائمینیا نخست از دلایل چهارگانه اهمیت و تفوق هوش مصنوعی بر دیگر فناوریها سخن گفته است.
🔹در ادامه دکتر قائمینیا به تبیین نظریه آگاهی تطفلی هوش مصنوعی پرداخته است. هوش مصنوعی آگاهی مستقل ندارد اما وقتی انسان با آن کار میکند در پرتو آگاهی انسان آگاهیتبعیوتطفلی پیدا میکند.
🔹این نظریه از تلفیق نظریه ذهن توسعه یافته و دیدگاه نهایی مرحوم صدرا در باب نفس به دست میآید.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
رنسانس (2).mp3
34.73M
▪️فایل صوتی استاد محمد فنایی اشکوری با موضوع " نگاهی اجمالی به عصر نوزایی یا تجدید حیات فرهنگی در اروپا" ( تحولات فکری در حوزه های دین، علم و فلسفه در عصر نوزایی)
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
▪️روش شناسی در علوم انسانی؛ مطالعه تطبیقی▪️
▫️بنابر تعریف مختاری که از علوم انسانی اسلامی مطرح کرده ایم، شناخت خود انسان را نیز جزء مسایل علوم انسانی اسلامی دانسته ایم.
▫️مسئلهی روش شناسی در واقع به این برمیگردد که در علوم انسانی، چه توصیفی و چه دستوری، روش حل مسئله چگونه باید باشد.
حجت الاسلام علی مصباح یزدی استاد حوزه و دانشگاه
▫️ در ادامه سلسله جلسات سه شنبه های علوم انسانی اسلامی در ساعت ۱۰ صبح سه شنبه هفدهم مهر ماه ۱۴۰۳ در سالن اندیشهی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) جلسه درون گروهی گروه فلسفه با مدیریت حجت الاسلام دکتر محمدحسن فاطمی نیا و ارائهی استاد علی مصباح یزدی پیرامون موضوع «روش شناسی در علوم انسانی؛ مطالعهای تطبیقی» برگزار شد.
🔹 استاد مصباح پس از سخنانی مقدماتی بیان کردند که مسئلهی روش شناسی در واقع به این برمیگردد که در علوم انسانی، چه توصیفی و چه دستوری، روش حل مسئله چگونه باید باشد؟ بسیاری از کتب نوشته شده راجع به فلسفه علوم انسانی و اجتماعی، غالب محتوایشان، بحث روش شناسی است و اکثر اختلاف دیدگاه ها و مکاتب در حوزه علوم انسانی و اجتماعی حول این مسئله شکل گرفته است و این نشان دهنده آن است که این مطلب مسئلهای اساسی در علوم انسانی است.
🔹 ایشان در ادامه فرمودند: بررسی موضوع علم و ماهیت آن و همچنین اهداف علوم در تعیین روش علم تاثیرگذار است.
🔹 استاد مصباح پس از توضیح این نکته به شرح برخی نظریات و مکاتب مختلف راجع به روش تحقیق در علوم انسانی از جمله مکتب طبیعتگرایی، معناگرایی و تاویلگرایی، تاریخگرایی، پدیدارشناسی، انتقادی و رئالیسم انتقادی پرداخت و پس از پاسخ به برخی سوالات و انتقادات اساتید حاضر، به ارائهی دیدگاه مکتب اسلام در زمینه روش علوم انسانی مشغول گشتند.
◀️ نکته مهمی که برخی اساتید به ویژه استاد اکبر میرسپاه بر آن تاکید داشتند این مهم بود که خود انسانشناسی نیز باید جزء علوم انسانی دانسته شود و البته این امر توسط علامه مصباح مورد تاکید واقع شده و اساس بسیاری از مشکلات در علوم انسانی نیز همین مهم بوده است.
🔹 استاد مصباح نیز این نکته را تایید کرده و فرمودند: بنابر تعریف مختاری که از علوم انسانی اسلامی مطرح کرده ایم، شناخت خود انسان را نیز جزء مسایل علوم انسانی اسلامی دانسته ایم.
🔹برخی از حضار نیز به اهمیت بحث روش شناسی تاکید داشتند. دکتر محمود نمازی عدم پرداخت دقیق به تبیین مفاهیم به ویژه مفاهیم کلیدی این بحث در متن چکیده و سخنرانی سخنران محترم را محل اشکال دانستند که استاد مصباح به این اشکال پاسخ دادند. دکتر مهدی احمد خان بیگی نیز به خروج مسیر بحث از موضوع اصلی که در میانه جلسه به سبب پرسشها و پاسخها ایجاد شده بود اشکال داشتند.
🔹 در پایان دکتر نمازی به اهمیت پرداختن به منابع اسلامی و تامل دقیق در قرآن و سنت برای تدوین انسان شناسی جامع دینی و علوم انسانی اسلامی تاکید کردند.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
علم دینی.mp3
7.21M
▪️فایل صوتی سخنرانی استاد کرمانشاهی با موضوع " علم دینی از نگاه ایت الله جوادی املی"
۱. منظور از علم توحیدی یا علم دینی در بیان آیت الله جوادی حفظه الله چیست؟
۲. نسبت توحید با هویت انقلاب اسلامی امام خمینی رحمه الله علیه چیست؟ انقلاب اسلامی چگونه انقلاب اسلامی میشود و چه رابطه ای با انقلاب ها و جنبش های دیگر دارد؟
۳. پروژه علامه طباطبایی و امام خمینی رحمه الله علیهما چیست و نسبت به یک دیگر چه نسبتی دارند؟
▫️استاد کرمانشاهانی این موارد را ذیل بحث برهان صدیقین علامه طباطبایی بیان فرمودند.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
▪️فایل های صوتی جلسات اول تا چهاردهم درس " خارج فقه اجتماعی " استاد سید محمد صادق علم الهدی سال تحصیلی ( ۰۴ - ۱۴۰۳ )
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
e (1) Khareje Feqhe Ejtemaei 403-04 Alamolhoda_org.mp3
7.46M
▪️فایل صوتی جلسه اول درس " خارج فقه اجتماعی" با ارائه استاد سید محمدصادق علم الهدی
▫️جلسه ۱ : مقدمات و مبانی فقه اجتماعی ؛ ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
💫 مراد از فقه اجتماعی در نگاشتههای فقهی معاصر:
۱ ـ رویکرد اجتماعی فقیه
۲ ـ فقه با موضوع جامعه
+ عوامل مؤثّر در بینش اجتماعی فقیه
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
e (2) Khareje Feqhe Ejtemaei 403-04 Alamolhoda_org.mp3
7.58M
▪️فایل صوتی جلسه دوم درس " خارج فقه اجتماعی" با ارائه استاد سید محمدصادق علم الهدی
▫️جلسه ۲ مقدمات و مبانی فقه اجتماعی ؛ ۱ مهر ۱۴۰۳
💫رسالت فقه اجتماعی
چرا روش رایج فقه برای استنباط گزارههای فقه اجتماعی کافی نیست؟
ویژگی فقه اجتماعی و تفاوت آن با فقه تنجیزی ـ تعذیری رایج (بخش۱)
+ نمونهای عینی از تفاوت نگاه در فقه اجتماعی و فقه فردی
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
e (3) Khareje Feqhe Ejtemaei 403-04 Alamolhoda_org.mp3
8.64M
▪️فایل صوتی جلسه سوم درس " خارج فقه اجتماعی" با ارائه استاد سید محمدصادق علم الهدی
▫️جلسه ۳ مقدمات و مبانی فقه اجتماعی ؛ ۲ مهر ۱۴۰۳
💫ویژگی فقه اجتماعی و تفاوت آن با فقه تنجیزی ـ تعذیری رایج (بخش۲)
بایستههای فقه اجتماعی:
۱ ـ اتّخاذ پیشفرضهای کلامی مناسب
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
e (4) Khareje Feqhe Ejtemaei 403-04 Alamolhoda_org.mp3
8.67M
▪️فایل صوتی جلسه چهارم درس " خارج فقه اجتماعی" با ارائه استاد سید محمدصادق علم الهدی
▫️جلسه ۴ مقدمات و مبانی فقه اجتماعی ؛ ۷ مهر ۱۴۰۳
💫وبایستههای فقه اجتماعی:
۲ـ رویکرد اجتماعی فقیه در مقام فهم و افتاء (بخش۱):
مقام اوّل: عرصه فهم متون (بخش۱)
ـ تبیین دیدگاه شهید صدر در باب لزوم فهم اجتماعی متون
ـ تحلیل فهم اجتماعی متون، ورای آنچه مدّ نظر شهید صدر است
ـ نمونهای از تأثیر رویکرد اجتماعی در فهم متون روایی
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
e (5) Khareje Feqhe Ejtemaei 403-04 Alamolhoda_org.mp3
7.64M
▪️فایل صوتی جلسه پنجم درس " خارج فقه اجتماعی" با ارائه استاد سید محمدصادق علم الهدی
▫️جلسه ۵ مقدمات و مبانی فقه اجتماعی ؛ ۱۱ مهر ۱۴۰۳
💫 بایستههای فقه اجتماعی:
۲ـ رویکرد اجتماعی فقیه در مقام فهم و افتاء (بخش۲):
مقام اوّل: عرصه فهم متون (بخش۲)
ـ تبیین مراد شهید صدر از «فقه النظریه»
مقام دوم: عرصه افتاء و تطبیق رهاورد متون دینی بر موضوعات عینی (بخش۱)
ـ لزوم شناخت دقیق و بهروز نظامات اجتماعی
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
e (6) Khareje Feqhe Ejtemaei 403-04 Alamolhoda_org.mp3
7.98M
▪️فایل صوتی جلسه ششم درس " خارج فقه اجتماعی" با ارائه استاد سید محمدصادق علم الهدی
▫️جلسه ۶ مقدمات و مبانی فقه اجتماعی ؛۱۴ مهر ۱۴۰۳
💫 بایستههای فقه اجتماعی:
۲ـ رویکرد اجتماعی فقیه در مقام فهم و افتاء (بخش۳):
مقام دوم: عرصه افتاء و تطبیق رهاورد متون دینی بر موضوعات عینی (بخش۲)
ـ دغدغه و تحیّر فقیه معاصراندیش
۳ ـ روش استنباطی مناسب (بخش۱):
۳ ـ ۱ ـ اتخاذ شیوه تجمیع ظنون
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
e (7) Khareje Feqhe Ejtemaei 403-04 Alamolhoda_org.mp3
8.06M
▪️فایل صوتی جلسه هفتم درس " خارج فقه اجتماعی" با ارائه استاد سید محمدصادق علم الهدی
▫️جلسه ۷ مقدمات و مبانی فقه اجتماعی ؛۱۵ مهر ۱۴۰۳
💫 بایستههای فقه اجتماعی:
۳ ـ روش استنباطی مناسب (بخش۲):
۳ ـ ۱ ـ اتخاذ شیوه تجمیع ظنون (بخش۲)
۳ ـ ۲ ـ اهتمام به مقاصد کلان شریعت (بخش۱)
ـ چالشهای دخل مقاصد شریعت در فرایند استنباط
ـ انحاء دخالت دادن مقاصد شریعت در فرایند استنباط (بخش۱):
۱ ـ سطح حداقلّی: دخل در تجمیع ظنون
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
e (8) KharejeFeqheEjtemaei - (8) Mabani 403-04 Alamolhoda_org.mp3
8.63M
▪️فایل صوتی جلسه هشتم درس " خارج فقه اجتماعی" با ارائه استاد سید محمدصادق علم الهدی
▫️جلسه ۸ مقدمات و مبانی فقه اجتماعی ؛ ۱۶ مهر ۱۴۰۳
💫 بایستههای فقه اجتماعی:
۳ ـ روش استنباطی مناسب (بخش۳):
۳ ـ ۱ ـ اتّخاذ شیوه تجمیع ظنون (بخش۳)
۳ ـ ۲ ـ اهتمام به مقاصد کلان شریعت (بخش۲)
+ انحاء دخالت دادن مقاصد شریعت در فرایند استنباط:
۲ ـ سطح میانه: نفی حکم
۳ ـ سطح حدّاکثری: اثبات حکم
+ تفاوت مقاصد شریعت از حیث قوّت ثبوت و قوّت اثبات
۳ ـ ۳ ـ استنباط نظاممند (بخش۱)
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
e (9) KharejeFeqheEjtemaei - (9) Mabani 403-04 Alamolhoda_org.mp3
8.39M
▪️فایل صوتی جلسه نهم درس " خارج فقه اجتماعی" با ارائه استاد سید محمدصادق علم الهدی
▫️جلسه ۹ مقدمات و مبانی فقه اجتماعی ؛ ۱۷ مهر ۱۴۰۳
💫 بایستههای فقه اجتماعی:
۳ ـ روش استنباطی مناسب (بخش۴):
۳ ـ ۳ ـ استنباط نظاممند (بخش۲)
ـ بررسی مسالک مختلف در استخراج نظامسازی فقهی:
۱ ـ مسلک نظام ذاتی احکام
ـ اعتبارسنجی مسلک نظام ذاتی
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
e (10) KharejeFeqheEjtemaei - (10) Mabani 403-04 Alamolhoda_org.mp3
8.89M
▪️فایل صوتی جلسه دهم درس " خارج فقه اجتماعی" با ارائه استاد سید محمدصادق علم الهدی
▫️جلسه ۱۰ مقدمات و مبانی فقه اجتماعی ؛۱۸ مهر ۱۴۰۳
💫 بایستههای فقه اجتماعی:
۳ ـ روش استنباطی مناسب (بخش۵):
۳ ـ ۳ ـ استنباط نظاممند (بخش۳)
ـ بررسی مسالک مختلف در استخراج نظامسازی فقهی:
۲ ـ مسلک کشف نظام دینی (بخش۱):
۲ ـ ۱ ـ گرایش ظاهر گرا
۲ ـ ۲ ـ گرایش تئوریپرداز
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami