🔹 لزوم اتصال پژوهشهای بنیادین به دولت از طریق علوم انسانی
▫️دکتر عطاءالله رفیعی آتانی، رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی:
🔹 تحول بنیادین در علوم انسانی از نظر کمی و کیفیتی بزرگتر از این است که صرفا در چارچوب جشنواره یا با ابزارهای جشنواره رقم بخورد. به نظرم اتفاقی که در حال رخ دادن است، نشان دادن قلهها توسط جشنواره است تا برترینها را به جامعه علمی معرفی و دستاوردهای مهم را نشان دهد و تا حدی مدل سازی و متمایز کند.
🔹 جشنواره فارابی آثار جدی علمی را از آثار معمولی تر جدا میسازد. در نتیجه نخبه های جوان علمی به برگزیدگان برتر جشنواره به عنوان نمونه و به عنوان قلههای علمی نگاه میکنند. درهمین راستا رقابت علمی میان پیشکسوتان و جوانان شکل میگیرد و میتواند برای دورههای مختلف سنی تبدیل به یک الگو شود. به همین دلیل است که جشنواره دارای اثرات مهمی است.
🔹 اگر جشنواره بخواهد نقش اساسیتری را ایفا کند، می تواند جوایز را محدودتر و کیفیتر کند. باید شاخصهایی علاوه بر پروندهها و مدارک علمی که در اختیار جشنواره است به عنوان مبنای علمی قرار گیرد و یا افرادی که دستاوردهای زیادی مانند تربیت شاگرد داشتند و در جامعه علمی اثرگذار بودند، در شاخصها بررسی شوند.
متن کامل:
http://ihkn.ir/?p=33633
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
♦️پیرامون مناظره دو اقتصاددان♦️
🔹نظریه لیبرال بر پایه اندیشه سکولار با به کار گیری آموزه های دینی در علم اقتصاد مخالف است. اگرچه ممکن است که صاحب آن نظریه فردی مذهبی باشد. مانند جریان موسوم به روشنفکری دینی در ایران که آموزه های دینی را در مباحث علمی شان دخالت نمی دهند.
🔹به هر حال، کمترین فایده این مناظره آگاهی عمومی از ریشه های فکری پدید آورندگان وضعیت نابسامان اقتصادی موجود است. همان کسانی که امروز به جای پاسخگو بودن، موضع اپوزیسیون گرفته اند.
داود مهدویزادگان بخش دوم (بخش آخر)
▫️شب گذشته مناظره دیدنی میان دو اقتصاد دان ایرانی که هر کدام مدافع دیدگاه خاصی و تاثیر گذار هستند؛ یعنی آقای دکتر موسی غنی نژاد و آقای دکتر مسعود درخشان، در شبکه افق برگزار شد. همانطور که حدس زده می شد مناظره ای عالمانه و بی پرده و بدون ملاحظه و لذا همراه با پاره ای از مواجهه های خارج از عرف بود. نگارنده از این گفتگو بهره بردم و به سهم خود از برگزارکنندگان آن تشکر می کنم.
7⃣ دکتر درخشان مدعی بود که اندیشه لیبرالیستی غربی، ماتریالیستی و الحادی است. اما آقای دکتر غنی نژاد در پاسخ مثال به لرد اکتون می زند که او لیبرال مذهبی و مسیحی مقید کاتولیک بود. در حالی که ایشان مغالطه ورزیده است. سخن در دخالت دادن آموزه های دینی در نظریه های علمی است و نه اينکه این افراد چقدر مذهبی هستند. نظریه لیبرال بر پایه اندیشه سکولار با به کار گیری آموزه های دینی در علم اقتصاد مخالف است. اگرچه ممکن است که صاحب آن نظریه فردی مذهبی باشد. مانند جریان موسوم به روشنفکری دینی در ایران که آموزه های دینی را در مباحث علمی شان دخالت نمی دهند.
8⃣ نکته مهم دیگری که در گفتار دکتر غنی نژاد مشهود بود تفسیر ایشان از نظام سرمایهداری امپریالیسم آمریکا است. به زعم ایشان نظام سرمایه داری آمریکا از کف کار تا یکجایی قانونی و موافق با اصول علمی پیش می رود ولی از یکجا به بعد یعنی در سطوح فوقانی قدرت به سرمایه داری رفاقتی و انحصاری تبدیل می شود. اما آیا باید چنین اقتصاد سرمایه داری طبقاتی را ستود یا نکوهش کرد. سرمایه داری قانونی که نردبان سرمایه داری رفاقتی است، اصالت علمی ندارد و فریبی بیش نیست.
9⃣ باور دکتر غنی نژاد به سراب بودن عدالت اجتماعی هم خیلی عجیب و نا گوار است. بی جهت نیست که مدیران اقتصادی مملکت در سه دهه اخیر دغدغه جدی نسبت به مساله عدالت اجتماعی نداشتند.
🔺 به هر حال، کمترین فایده این مناظره آگاهی عمومی از ریشه های فکری پدید آورندگان وضعیت نابسامان اقتصادی موجود است. همان کسانی که امروز به جای پاسخگو بودن، موضع اپوزیسیون گرفته اند. بطور قطع، کار برای دولت تحول خواه آیت الله رئیسی بسیار سخت و دشوار است. ولی اگر دست به جراحی بزرگ نزند، با این پروپاگاندایی که آنها دارند، وضعیت اقتصادی موجود را ناجوانمردانه به پای این دولت ثبت می کنند.
ttps://www.farsnews.ir/news/14020206000014/%D9%86%DA%A9%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D8%B5%D9%88%D8%B5-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B8%D8%B1%D9%87-%D8%AF%D9%88-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D8%AF%D8%A7%D9%86
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️فایل های صوتی سخنرانی مرحوم علامه شهید مرتضی مطهری در حسینیه ارشاد با موضوع : «الهامی از شیخ الطائفه»
🔹علامه شهید مطهری در سال 1348 در مشهد در کنگره هزاره شیخ طوسی سخنرانی با موضوع «الهامی از شیخ الطائفه» داشتند که مطالب ایشان به صورت مقاله ای در کتاب شش مقاله با همین عنوان منتشر شده است.
🔹ایشان ظاهرا پس از آن کنگره در حسینیه ارشاد، در دو جلسه هم گزارشی از آن کنگره بیان می کنند و هم مطلب خود که همان «الهامی از شیخ الطائفه» است را به تفصیل بیان می کنند که این دو صوت در مجموعه آثار ایشان وجود ندارد.
1⃣ جلسه اول با موضوع: آشنایی با بیوگرافیِ شیخ طوسی(ره)،پیشرفت علوم اسلامی توسط دانشمندان مسلمان ،اسلام آوردن ایرانیان و ...
2⃣ جلسه دوم با موضوع: آشنایی با بیوگرافیِ شیخ طوسی(ره) ، تمایل دانشجویان اروپا به علوم اسلامی ، اِجتِهاد و تَفَقُّه، قدمتِ علمیِ حوزه علمیه نجف اشرف و ...
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️معرفی کتاب «عقل و دین از منظر روشنفکران دینی معاصر» اثر حجه الاسلام دکتر محمد جعفری
🔹نظری اجمالی به گفتمان اندیشه دینی در چند دهه اخیر، از تاثیر گذاری روشنفکران دینی در این عرصه خبر می دهد. بی تردید روشنفکران دینی در دهه های اخیر به ویژه دوران پس از انقلاب در برانگیختن برخی مباحث فلسفی - دینی سهم وافری داشته اند ؛ مباحثی که غالبا نظرات موافق و مخالف زیادی را بر می انگیخت و گاه به چالشهای اساسی در صحنه اجتماعی، فرهنگی و سیاسی هم منجر می گشت . با این توصیف، این کتاب بر آن است که نسبت عقل و دین را که بنیادی ترین مبنای نظری و فکری روشنفکران در نظریه پردازی و ایده پردازی آنهاست، از منظر شاخصترین چهره های این جریان در سه دهه اخیر ، به نقد و بررسی بگذارد .
🔹در این کتاب ضمن بررسی نگرشهای مختلف در مورد نسبت معارف عقلانی و معارف وحیانی، به بیان اندیشههای روشنفکران دینی در این زمینه پرداخته شده و چالشهایی که این افراد در زمینههای مختلف سیاسی و اجتماعی و اعتقادی در جامعه اسلامی ایجاد کردهاند، بررسی گردیده است. نویسنده به نقد و بررسی دیدگاههای عبدالکریم سروش، محمد مجتهد شبستری و ... در زمینه ایمان و عقلانیت، نقش عقل در تبیین و تکامل باورهای دینی، هرمنوتیک قرآن و سنت، عقل و توجیه باورهای دینی و تجزیه و تحلیل گزارههای دینی توسط عقل پرداخته و نحوه برداشت آنان در این عرصه را به چالش کشیده است.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️انتشار کتاب «عوامل مؤثر بر ادراک عدالت اجتماعی» به قلم احمد اولیایی
🔹دشمن برای ایجاد فاصله میان مردم و نظام جمهوری اسلامی از ابزارهای متعددی استفاده می کند اما مقوله عدالت اجتماعی یکی از مهم ترین بسترهایی است که دشمن با جنگ شناختی وضعیت آن را برای مردم نامطلوب بازنمایی می کند و ادراک عدالت را دچار خدشه می کند.
🔹 کتاب حاضر در ۱۶۵ صفحه در صدد است مقوله ادراک عدالت اجتماعی را به مثابه یک مسأله شناختی واکاوی کند. ادراک عدالت اجتماعی می تواند متفاوت با عدالت واقعی در جامعه باشد اما به همان اندازه مهم است.
🔹اینکه کدام عوامل معرفتی مانند تعریف ما از عدالت و کدام عوامل غیرمعرفتی مانند رسانه می توانند بر ادراک مردم از عدالت اجتماعی تأثیر بگذارند، مباحث اصلی این کتاب را تشکیل می دهند.
🔹 جهت تهیه این کتاب می توانند به انتشارات شناخت پژوه به نشانی قم، خیابان نوزده دی(باجک)، بین کوچه ۳۸ و ۴۰ مراجعه و یا از طریق تلفنی با شماره ۰۲۵۳۷۷۲۳۰۶۳ و ۰۲۵۳۷۷۲۵۵۶۸تماس حاصل کنند.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
♦️علوم انسانی اسلامی، داوری اردکانی، سروش ♦️
🔹علمهای دیگر… با روش خاص به تحقیق در مسایل خاص خود میپردازند و ملاک درستی و نادرستیشان رعایت روش است. هیچ علمی را با ملاک بیرون از آن نمیتوان سنجید.
🔹داوری کردن در باب علم، بدون دانستن فلسفه و تاریخ علم و روششناسی علم، پای از گلیم خود فراتر بردن و تیر در تاریکی افکندن است.
عبدالکریم سروش بخش دوم
▫️به گزارش انصاف نیوز ، پس از دعوت دبیرخانه نشست علم دینی در اسفندماه ۱۳۹۶ از دکتر داوری اردکانی برای شرکت در این نشست و معرفی نماینده خود ، ایشان طی نامهی از شرکت در این نشست امتناع ورزیدند. انتشار این نامه از ایشان با واکنشهای فراوانی روبرو شد. یکی از تندترین واکنشها به این نامه یادداشت دکتر «عبدالکریم سروش» بود. در ادامه متن نامهی اردکانی و یادداشتهای سروش خدمت مخاطبان کانال علوم انسانی اسلامی ارائه می گردد:
💫 نقد سروش به نامهی داوری اردکانی
▫️یادداشت انتقادی سروش بر نامهی داوری اردکانی که در کانال تلگرامی او منتشر شد با اندکی اصلاح در پی میآید:
1⃣ یکم: چنین مینماید که از دکتر رضا داوری اردکانی، دعوتی به عمل آمده است تا در «نشست علم دینی» شرکت کند و داوری عذر آورده است که نه خود بدانجا میرود، نه کسی را میتواند بفرستد، چرا که «این بحث سی سال است که به نتیجه نرسیده است و به نظر نمیرسد که در آینده نیز به نتیجه برسد»! وی آنگاه دلیل خود را چنین میآورد که «وصف دینی نمیتواند صفت ذاتی علم باشد» و میافزاید که «فقه و اصول فقه و حدیث و تفسیر و کلام و حتی فلسفه اسلامی در زمرهی علوم اسلامی هستند ولی علمهای دیگر… با روش خاص به تحقیق در مسایل خاص خود میپردازند و ملاک درستی و نادرستیشان رعایت روش است. هیچ علمی را با ملاک بیرون از آن نمیتوان سنجید.»
🔸این سخنان را اگر کسی جز چهرهی ماندگار فلسفه و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رییس فرهنگستان علوم و استاد برجستهی فلسفهی دانشگاه تهران و صاحب نشان درجه یک علمی کشور گفته بود، لاحول میخواندم و «اذا مرّو باللغو مرّوا کراماً» گویان از آن درمیگذشتم. لکن، چه جای تساهل است؟ وقتی اعظم فلاسفه قوم که نور چشم نظام، «فیلسوف فرهنگ»، مدافع ولایت افلاطونی و قهرمان غربستیزی و سینهچاک اسلام ولایی، نامهای سرگشاده مینویسد، آیا نباید از آن رازگشایی کرد!؟
🔸گروهی به هلهله برخاستهاند که گویا دکتر داوری در کهنسالی «مستبصر» شده و پشت به استبداد دینی کرده و غیرت علمیاش جنبیده و با دلیری دست ردّ به سینهی تاریکاندیشان و دینفروشان و دانشتراشان زده و نشان داده است که گرچه آب از جویبار نظام نوشیده امّا میوهای بدانان نداده است و حرفی را که سی سال است دیگران میزنند او هم عاقبت بازگو کرده است.
🔸این البته ابتهاجی کاذب و اجتهادی فاسد است. نان به نرخ روز خوردن که اینهمه هلهله ندارد. امّا مرا درین مقام سخنی با آنان نیست! سخن من این است که آیا داوری اردکانی بضاعت لازم برای چنان داوریهایی دارد و آیا دلایلی که برای نفی «علم انسانی دینی» آورده از استواری فلسفی برخوردار است؟ و آشکار کنم که به قول فقیهان: اَلحُکمُ کَماذکرهُ لا لما ذکره.
🔸این را هم بیفزایم که داوری بهانه است، روی سخن با [سیستم] سفلهپروری ست که فاجعههای فرهنگی یکی پس از دیگری ازان بر میخیزد. شاید مشفقانه بتوان گفت که داوری اردکانی خود از قربانیان این [سیستم] است گرچه بیتقصیر نیست.
2⃣ دوم: در بضاعت وی همین قدر باید گفت که وی از فلسفه علم (علمشناسی فلسفی و تاریخ علم) چندان چیزی نمیداند و حداکثر اطلاع او از روششناسی علم، همان است که در کتاب فلیسین شاله ترجمه دکتر یحیی مهدوی در جوانی خوانده است؛ کتابی که یکصد سال پیش برای دبیرستانهای کشور فرانسه نوشته شده و هفتاد سال پیش به فارسی برگردانده و کتاب دانشگاهی شده است. داوری کردن در باب علم، بدون دانستن فلسفه و تاریخ علم و روششناسی علم، پای از گلیم خود فراتر بردن و تیر در تاریکی افکندن است. وی در کتاب «فلسفه کارل پوپر» نشان داد که بهرغم هایوهوی نظامشادکنی که علیه آن فیلسوف برآورد، هنوز حتی معنی ابطالپذیری را نمیداند!
ادامه دارد ...
http://www.ensafnews.com/103701/%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%8C-%D8%AF%D8%A7%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%B3%D8%B1%D9%88%D8%B4/
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️اولین نشست از سلسله نشستهای علمی کمیسیون علوم انسانی اسلامی در حوزه دفاعی ـ امنیتی با موضوع : «روششناسی علوم انسانی اسلامی با تأکید بر حوزه دفاع و امنیت» و با ارائه حجتالاسلام دکتر احمدحسین شریفی
🔸دبیر علمی: حجتالاسلام دکتر احمد شعبانی
🔸یکشنبه 11 تیر 1402 ساعت 10 – 12
🔸قم ـ بلوار شهید محلاتی ـ پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیهالسلام)
لینک مجازی:
https://www.skyroom.online/ch/isri/neshastelmi
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
♦️علم دینی از ديدگاه سعيد زیباکلام♦️
🔹ذهن چون عادت کرده وقتی چنين شيئی با اين شکل و خصوصيات ببيند فورا به چيزی که با آن مانوس است تطبيق نمايد.
🔹اساسا فطرت آدمی بر آن است که در علم به دنبال جستجوی شواهدی بر فرضيه خود می گردد.
حجت الاسلام ربانی گلپایگانی بخش پنجم
▫️حجت الاسلام علی ربانی گلپایگانی ( عضو شورای علمی کلام اسلامی، عضو هیئت علمی مؤسسه امام صادق(ع) ) در دروس خارج کلام خود که در سال ۹۵ - ۹۴ برگزار شده است به بررسی دیدگاههای موافقان و مخالفان علم دینی پرداختند. ایشان در سه جلسه از جلسات خارج علم کلام به بررسی و تحلیل دیدگاه یکی از موافقان علم دینی دکتر سعید زیباکلام پرداختند.
🔸اما خطايی که در اينجا صورت گرفته مربوط به حس نيست زيرا همان طور که مرحوم علامه طباطبايی فرموده است حس هرگز خطا نمی کند بلکه اين خطا مربوط به تطبيقی که ذهن انجام داده است. ذهن چون عادت کرده وقتی چنين شيئی با اين شکل و خصوصيات ببيند فورا به چيزی که با آن مانوس است تطبيق نمايد. در اينجا نيز آنچه چشم ديده درست است و صحيح است.
🔸شهيد بهشتی در مثالی می فرمايد سيبی که بعد از مسواک زدن خورده می شود و خلاف مزه واقعی سيب را می دهد بدان خاطر نيست که حس در تشخيص مزه خطا کرده است بلکه در واقع آنچه فرد خورده سيب به تنهايی نبوده بلکه ذراتی از سيب با ذرات مانده از خمير دندان مخلوط شده و چنين مزه ای ايجاد کرده است.
🔸بنابراين ما هم اين سخن را قبول داريم و هم نداريم. آنجا که در ادراکات حسی عنصر تطبيق وارد می شود احتمال خطا وجود دارد اما اگر تطبيقی در کار نباشد ديگر خطايی معنا ندارد. در مورد اول اگر چنين نقضی يافت شود حتی با وجود يک مورد، فرضيه گذشته باطل خواهد شد مثلا وقتی گفته می شود همه قوها سفيد است، اگر يک قوی سياه مشاهده شود، اين مشاهده آن فرضيه سابق را باطل می کند.
🔸وی گفته است دانشمندان راضی نيستند تا با يافتن يک مورد نقض دست از نظريه قبلی خود بردارند بلکه آن را مورد بررسی قرار می دهند. اگر فهميدند آن مورد درست است باز دست از فرضيه قبلی خود بر نمی دارند، اما اين بدان خاطر نيست که روش ابطال گرايی را صحيح نمی دانند بلکه معلوم می شود روش اثبات گرايی مطابق با فطرت بشر است. منتهی آنان قوانين علمی را دو گونه می دانند: قوانين جهان شمول و قوانين آماری. با پيدا شدن مورد نقض، قانون را حفظ کرده و تبصره ای بر آن می زنند.
🔸اساسا فطرت آدمی بر آن است که در علم به دنبال جستجوی شواهدی بر فرضيه خود می گردد. نظريه ابطال گرايی ارزش معرفتی علم را خيلی پايين می آورد و فقط آن را برای عمل مفيد می داند در حالی که اثبات گرا معتقد است به علم دست يافته است.
🔸ايشان در اين محور بر اساس سخن دو نفر از فلاسفه علم از اثبات گرايان و ابطال گرايان، بيان کردند که فرضيه ها و نظريه های علمی تحت تاثير عوامل مختلفی که خارج از علم هستند قرار می گيرند. اين عوامل برخی جنبه معرفتی داشته و برخی اعتقادی و برخی جنبه روانی و روحی دارند. تاثير اين عوامل هم در مرحله پيدايش فرضيه و هم مقام داوری و نظريه پردازی وجود دارد. با توجه به اين مطلب راه برای معرفت ها و باورها و احساس های دينی در علم امکان پذير است.
▫️در نقد اين محور دو نکته بيان شد:
🔸اول اينکه در باب فرضيه ها اين مقدار از تاثير گذاری، دغدغه پی جويان علم دينی را بر نمی دارد زيرا حتی منکران علم دينی نيز اين مقدار از تاثير گذاری را پذيرفته اند.
🔸ديگر اينکه اين مساله تحت هيچ قانون و ضابطه ای قرار ندارد و صرف يک احتمال است و لذا راه کار و درصد آن معلوم نيست.
🔸بخش دوم اين محور اين بود که می خواستند از موارد نقضی که توسط گزاره های حسی و مشاهدتی بر قانون های علمی رخ می داد، تاثير دين بر علم را اثبات کنند. گفتند در اينجا به لحاظ منطقی نمی توان کاری کرد و اين مساله به تعلقات و تمنيات و يا به تعبير ديگر ملاحظات مصلحت جويانه عالم تجربی باز می گردد. اين تعلقات و تمنيات فرد نيز تحت تاثير باورهای او شکل می گيرد و لذا دين در اين حوزه تاثير گذار است. اين مساله همانند سخن کانت است که می گفت چون نمی توانيم از عقل نظری بهره بگيريم به سراغ عقل عملی می رويم.
▫️اما اين سخن به دو دليل صحيح نيست:
1⃣ اول اينکه پاره ای از قضايای حسی، بديهی و قطعی هستند و در صورتی که اين دست گزاره ها محقق شود بايد نسبت به آنها تسليم بود. مگر اينکه آن گزاره های حسی خالص نبوده بلکه مشتمل بر نظريه هايی باشند که در آن صورت امکان خطا در آنها راه می يابد.
ادامه دارد ...
https://www.eshia.ir/feqh/archive/text/rabani/kalam/94/941217/
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
💫 رهبری در دیدار با رئیس و مسئولان قضائیه:
▫️خیلی از فسادها در مورد اموال غیرمنقول، از همین معاملات غیر رسمی و معاملات عادی به وجود میآید؛ باید جلوی این گرفته بشود.
▫️حالا به فرض از دیدگاه شورای محترم نگهبان یک اشکالی هم این قانون مجلس داشته باشد، مصلحت قطعی نظام و کشور در این است که این قانون دنبال بشود.
محسن ابراهیمی استاد دانشگاه
🔹در مورد این بیان رهبری، نکات مختلف فقهی و اصولی وجود دارد که می توان مورد بررسی قرار گیرد:
🔹در پله اول این است که شورای نگهبان که فقهی بودن این حکم را بررسی می کند، این دیدگاه را داشته باشد که از جهت فقهی، حکم معاملات غیررسمی بطلان است. این همان است که حضرت امام از آن به «رعایت عنصر زمان و مکان» تعبیر می کردند.
🔹در این پله، در واقع به دلیل تغییر موضوع در عصر حاضر، حکم نیز تغییر می یابد. تغییر موضوع از این طریق است که یا موضوع حکم در زمان صدور، ذیل عنوان عامّی بوده است و اکنون از ذیل آن عنوان خارج شده است (همانند مسئله شطرنج) و یا اینکه قیدی در موضوع وجود داشته است که آن قید امروزه وجود ندارد.
🔹در پله دوم می فرمایند: «مصلحت قطعی نظام و کشور در این است که این قانون دنبال بشود». در فرضی که به هیج طریقی فقه نتواند، بطلان آن معامله را بپذیرد، مصلحت، حاکم بر آن است و باید طبق مصلحت عمل کرد.
🔹نسبت بین مصلحت و فقه از بحث های دامنه داری است که از ابتدای انقلاب بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. مطلب دیگر ارتباط بین مصلحت و عدالت است. آیا مصلحت بازگشت به عدالت دارد یا برعکس؟
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
♦️فقه و مصلحت بی اعتباری معاملات غیررسمی♦️
🔹در پله اول این است که شورای نگهبان که فقهی بودن این حکم را بررسی می کند، این دیدگاه را داشته باشد که از جهت فقهی، حکم معاملات غیررسمی بطلان است. این همان است که حضرت امام از آن به «رعایت عنصر زمان و مکان» تعبیر می کردند.
🔹در پله دوم می فرمایند: «مصلحت قطعی نظام و کشور در این است که این قانون دنبال بشود». در فرضی که به هیج طریقی فقه نتواند، بطلان آن معامله را بپذیرد، مصلحت، حاکم بر آن است و باید طبق مصلحت عمل کرد.
محسن ابراهیمی بخش اول
▫️رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولین قوه قضائیه در تاریخ ششم تیرماه چنین فرمودند: «یک مسئلهی دیگر که اینجا من یادداشت کردهام و جزو مناشئ فساد است و ....همین مسئلهی سلب اعتبار از معاملات غیر رسمی در اموال غیرمنقول؛ این چیز مهمی است. خیلی از فسادها در مورد اموال غیرمنقول، از همین معاملات غیر رسمی و معاملات عادی به وجود میآید؛ باید جلوی این گرفته بشود. و واقعاً اینجوری است که اگر حالا به فرض از دیدگاه شورای محترم نگهبان یک اشکالی هم این قانون مجلس داشته باشد، مصلحت قطعی نظام و کشور در این است که این قانون دنبال بشود»
🔸این مسئله مدتهاست که توسط پژوهشگران و محققان به عنوان یکی از عوامل فسادزا معاملات مطرح شده است، اما فقهای شورای نگهبان با آن مخالفت می کردند. تا اینکه دیروز رهبری مطلب فوق را بیان فرمودند.
🔸در مورد این بیان رهبری، نکات مختلف فقهی و اصولی وجود دارد که می توان مورد بررسی قرار گیرد:
🔹در بیان ایشان دو پله وجود دارد.
1⃣ پله اول: «به فرض از دیدگاه شورای محترم نگهبان یک اشکالی هم این قانون مجلس داشته باشد» در پله اول این است که شورای نگهبان که فقهی بودن این حکم را بررسی می کند، این دیدگاه را داشته باشد که از جهت فقهی، حکم معاملات غیررسمی بطلان است. این همان است که حضرت امام از آن به «رعایت عنصر زمان و مکان» تعبیر می کردند. در این پله، در واقع به دلیل تغییر موضوع در عصر حاضر، حکم نیز تغییر می یابد.
🔸تغییر موضوع از این طریق است که یا موضوع حکم در زمان صدور، ذیل عنوان عامّی بوده است و اکنون از ذیل آن عنوان خارج شده است (همانند مسئله شطرنج) و یا اینکه قیدی در موضوع وجود داشته است که آن قید امروزه وجود ندارد.
🔸در فرض اول باید به نوعی بتوان ملاک حکم را کشف کرد، مثل اینکه مکتوب کردن معاملات به قصد، جلوگیری از فساد بوده است و در آن دوران صرف نوشتن و شاهد گرفتن از فساد جلوگیری می کرده است، اما امروزه آن مقدار کفایت نمی کند.
2️⃣ در پله دوم می فرمایند: «مصلحت قطعی نظام و کشور در این است که این قانون دنبال بشود». در فرضی که به هیج طریقی فقه نتواند، بطلان آن معامله را بپذیرد، مصلحت، حاکم بر آن است و باید طبق مصلحت عمل کرد. نسبت بین مصلحت و فقه از بحث های دامنه داری است که از ابتدای انقلاب بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. مطلب دیگر ارتباط بین مصلحت و عدالت است. آیا مصلحت بازگشت به عدالت دارد یا برعکس؟
🔸همچنین این نکته قابل توجه است که معمولا اختلافات شورا و مجلس به مجمع ارجاع داده می شود اما در این مورد، رهبری معظم شخصا و در تریبون عمومی این مسئله را بیان می کنند.
3️⃣ ایشان دلیل مصلحت داشتن این حکم را فسادزا بودن آن می دانند. این سوال وجود دارد که آیا فساد، از مصادیق ظلم است که به این دلیل قبح دارد و یا اینکه خودش از احکام مستقل عقل و هم عرض با ظلم است؟ اگر بتوان آن را مصداق ظلم بدانیم و عادلانه بودن حکم را از شروط شرعی بودن بدانیم، به همان پله اول برمی گردیم و می توان گفت در شرایط فعلی چون موضوع ظالمانه است.
🔸اساسا موضوع تغییر کرده است و لذا حکم سابق بر آن جاری نیست. در این موضوع، می توان به کتاب نظام حقوق زن در اسلام شهید مطهری و نقش عدالت و تشخیص مصداق آن در شریعت مراجعه کرد.
4️⃣ در مورد مسائل اقتصادی و تجاری توجه به این جمله از شهید (ره) حائز اهمیت است: «سرمايه دارى در دنياى امروز يك پديده نو و بىسابقهاى است كه دو سه قرن از عمر آن بيشتر نمىگذرد، و يك پديده اقتصادى و اجتماعى نوى است كه محصول پيشرفت و ترقى تكنيك جديد است؛ ازاينرو مستقلًا به عنوان يك مسئله مستحدث بايد از آن بحث شود.
ادامه دارد ...
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫صوت کامل نشست تخصصی " هوش مصنوعی و علوم اجتماعی محاسباتی " با ارائه حجت السلام علیرضا قائمی نیا
🔹این نشست با همکاری
قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه و موسسه فرهنگی هنری حکمت بالغه به صورت مجازی شنبه دهم تیرماه 1402 برگزار گردید.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
♦️فقه و مصلحت بی اعتباری معاملات غیررسمی♦️
🔹سرمايه دارى جديد يك پديده جداگانه و مستقل و بىسابقهاى است و جداگانه و مستقلًا بايد درباره آن اجتهاد كرد.
🔹مسئلهاى كه در قديم داراى حكمى بوده است به ظاهر همان مسأله در روابط حاكم بر سياست و اجتماع و اقتصاد يك نظام ممكن است حكم جديدى پيدا كند.
محسن ابراهیمی بخش دوم (بخش آخر)
▫️رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولین قوه قضائیه در تاریخ ششم تیرماه چنین فرمودند: «یک مسئلهی دیگر که اینجا من یادداشت کردهام و جزو مناشئ فساد است و ....همین مسئلهی سلب اعتبار از معاملات غیر رسمی در اموال غیرمنقول؛ این چیز مهمی است. خیلی از فسادها در مورد اموال غیرمنقول، از همین معاملات غیر رسمی و معاملات عادی به وجود میآید؛ باید جلوی این گرفته بشود. و واقعاً اینجوری است که اگر حالا به فرض از دیدگاه شورای محترم نگهبان یک اشکالی هم این قانون مجلس داشته باشد، مصلحت قطعی نظام و کشور در این است که این قانون دنبال بشود»
🔸فقهاى عصر از مسائل بانك و بيمه و چك و سفته به عنوان مسائل مستحدث كم و بيش بحثهايى كرده و مىكنند ولى توجه ندارند كه رأس و رئيس مسائل مستحدثه خود سرمايه دارى است، زيرا ابتدائاً چنين تصور مىرود كه سرمايه دارى يك موضوع كهنه و قديمى است كه شارع اسلام براى آن حدود و موازينى مقرر كرده است؛ تجارت، اجاره، مستغلّات، مزارعه، مضاربه، مساقات، شركتها، همه اينها سرمايه دارى است كه در اسلام براى آنها احكام و مقرراتى تعيين شده است، اما اينكه مقدار سرمايه كمتر يا بيشتر باشد ربطى به مطلب ندارد.
🔸ولى حقيقت مطلب اينطور نيست؛ سرمايه دارى جديد يك پديده جداگانه و مستقل و بىسابقهاى است و جداگانه و مستقلًا بايد درباره آن اجتهاد كرد؛ همچنان كه تجارت در دنياى جديد سرمايه دارى با تجارت ساده قديم از لحاظ ماهيت ممكن است متفاوت باشد».
5️⃣ حضرت امام (ره) در نامه تشکیل مجمع تشخیص مصلحت چنین می نویسند: « مصلحت نظام از امور مهمهاى است كه گاهى غفلت از آن موجب شكست اسلام عزيز مىگردد. امروز جهان اسلام نظام جمهورى اسلامى ايران را تابلوى تمام نماى حل معضلات خويش مىدانند. مصلحت نظام و مردم از امور مهمهاى است كه مقاومت در مقابل آن ممكن است اسلام پابرهنگان زمين را در زمانهاى دور و نزديك زير سؤال برد، و اسلام امريكايى مستكبرين و متكبرين را با پشتوانه ميلياردها دلار توسط ايادى داخل و خارج آنان پيروز گرداند.»
6️⃣ بخشی از پیام امام (ره) درباره شورای نگهبان: «تذكرى پدرانه به اعضاى عزيز شوراى نگهبان مى دهم كه خودشان قبل از اين گيرها، مصلحت نظام را در نظر بگيرند، چرا كه يكى از مسائل بسيار مهم در دنياى پر آشوب كنونى نقش زمان و مكان در اجتهاد و نوع تصميمگيريها است.
🔸حكومتْ فلسفه عملىِ برخورد با شرك و كفر و معضلات داخلى و خارجى را تعيين مى كند. و اين بحثهاى طلبگى مدارس، كه در چهارچوب تئوريهاست، نه تنها قابل حل نيست، كه ما را به بنبستهايى مى كشاند كه منجر به نقض ظاهرى قانون اساسى مىگردد. شما در عين اينكه بايد تمام توان خودتان را بگذاريد كه خلاف شرعى صورت نگيرد- و خدا آن روز را نياورد- بايد تمام سعى خودتان را بنماييد كه خداى ناكرده اسلام در پيچ و خمهاى اقتصادى، نظامى، اجتماعى و سياسى، متهم به عدم قدرت اداره جهان نگردد. خداوند به همه اعضاى محترم مجمع تشخيص مصلحت توفيق دهد تا هر چه بهتر به اسلام خدمت كنيد».
7️⃣ همچنین در بخشی از نامه به آقای منتظری می فرمایند: «طلاب عزيز، ائمه محترم جمعه و جماعات، روزنامه ها، و راديو- تلويزيون، بايد براى مردم اين قضيه ساده را روشن كنند كه در اسلام مصلحت نظام از مسائلى است كه مقدم بر هر چيز است، و همه بايد تابع آن باشيم»
8️⃣ حضرت امام در بخشی از منشور روحانیت چنین می نگارند: « اين جانب معتقد به فقه سنتى و اجتهاد جواهرى هستم و تخلف از آن را جايز نمىدانم. اجتهاد به همان سبك صحيح است ولى اين بدان معنا نيست كه فقه اسلام پويا نيست، زمان و مكان دو عنصر تعيينكننده در اجتهادند.
🔸 مسئلهاى كه در قديم داراى حكمى بوده است به ظاهر همان مسأله در روابط حاكم بر سياست و اجتماع و اقتصاد يك نظام ممكن است حكم جديدى پيدا كند، بدان معنا كه با شناخت دقيق روابط اقتصادى و اجتماعى و سياسى همان موضوع اول كه از نظر ظاهر با قديم فرقى نكرده است، واقعاً موضوع جديدى شده است كه قهراً حكم جديدى مىطلبد. مجتهد بايد به مسائل زمان خود احاطه داشته باشد»
9️⃣ از مقایسه مورد 6 و 8 این سوال به ذهن می رسد که دخالت «زمان و مکان» فقط در تشخیص موضوع است (با توجه به مورد8) یا اینکه رعایت مصلحت هم از فروع دخالت «زمان و مکان» در استنباط است (با توجه به مورد 6)؟؟؟
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از مدرسه مجازی رویش پژوهش
🌿 وبینار آموزش #مقالهنویسی کاربردی
🌿 #زمان: ۱۷ و ۱۸ و ۱۹ تیر، ساعت ۱۸، آنلاین (اسکای روم)
🌿 همراه با #گواهی
🌿 لینک ثبتنام و توضیحات بیشتر:
www.b2n.ir/h76403
🌿 برگزارکنندگان:
مدرسه مجازی رویش پژوهش و انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه با همکاری دیگر مراکز علمی کشور
🌿 کارشناسان پاسخگو: @mroyesh
🌱 مدرسه مجازی #رویش پژوهش
https://eitaa.com/joinchat/3648323715C970376fb41
▫️تخفیف اختصاصی خدمت مخاطبین فرهیخته کانال علوم انسانی اسلامی
🔹با همکاری و عنایت مدرسه مجازی رویش پژوهش ، تخفیف ۲۰ درصدی برای شرکت در پنجمین دوره آموزشی «مقاله نویسی» برای مخاطبین فرهیخته و گرامی کانال مهیا شده است ؛ لذا دوستان در صورت تمایل ، می توانند از این امکان استفاده کنند.
🔹برای استفاده از کد تخفیف اختصاصی ، شناسه کانال را بدون علامت @ در محل مورد نظر وارد کنید و از این تخفیف استفاده کنید.
کد تخفیف شرکت در دوره 👇
OlomEnsaniEslami
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
💫 ظرفیت سنجی نظام های فکری معاصر در تحول علوم انسانی
🔹سر فصل های دوره :
▫️نظام فکری «سید جمال الدین اسد آبادی»ارائه توسط (استاد مهدی موسوی)
▫️نظام فکری «امام روح الله خمینی»ارائه توسط (استاد امین اسدپور)
▫️نظام فکری «علامه محمد حسین طباطبایی»ارائه توسط ( استاد امین اسدپور)
▫️نظام فکری « علامه محمدتقی جعفری» ارائه توسط (استاد مهدی موسوی)
▫️نظام فکری «شهید مرتضی مطهری»ارائه توسط( استاد محمد هاشمی)
▫️نظام فکری «شهیدمحمدحسینی بهشتی» ارائه توسط ( استاد شریف لک زایی)
▫️نظام فکری «شهید محمد باقر صدر»ارائه توسط ( استاد حسین بحرینی یزدی)
▫️ نظام فکری «آیت الله سید علی خامنه ای» ارائه توسط ( استاد مهدی موسوی)
▫️نظام فکری «امام موسی صدر» ارائه توسط (استاد شریف لک زایی)
▫️نظام فکری «آیت الله عبدالله جوادی آملی» ارائه توسط ( استاد حسین حاج محمدی )
نظام فکری «آیت الله محمد تقی مصباح» ارائه توسط (استاد علی مصباح یزدی)
🔹 برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر
yun.ir/d13ucf
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
♦️تطور روششناسی علوم انسانی در ایران♦️
🔹نمیتوان به محقق گفت که همه دادههای فکری و نظریات را رها کن و واقعیت را آن طور که هست ببین. شدنی نیست.
🔹بنابراین به اعتقاد من بایستی فرضیه داشته باشیم، فکر داشته باشیم، با تخصص مان فرضیه را بسازیم، فرضیه را مستند بسازیم.
پروفسور باقر ساروخانی قسمت پنجم
▫️پروفسور باقر ساروخانی از نظریه پردازان و اندیشمندان علوم ارتباطات و جامعه شناسی در کشور ماست که کارهای ارزنده و ماندگاری در حوزه نظریههای ارتباطات و روش شناسی از خود به یادگار گذاشته است. آنچه در ادامه میخوانید نظرات ایشان درباره تطور روش شناسی علوم انسانی در کشور است.
▫️نظراتی که به حوزه آسیب-شناسی روش شناسی های کمی و کیفی ورود میکند و در نهایت مسیری روشن پیش پای محققین و پژوهشگران باز میکند. حقیقتاً نظرات منسجم و ساختارمند باقر ساروخانی در حوزه روش شناسی علوم انسانی میتواند پاسخگوی بسیاری از سردرگمیها و ناهنجاریهای امروز نظام دانشگاهی ما باشد. این مصاحبه در اولین شماره نشریه تخصصی مطالعات نوین ارتباطی منتشر شده است.
🔸به اعتقاد من داشتن فرضیه نه تنها در عالم دانش که در کل هستی وجود دارد. اصلاً زندگی ما فرضیه است، انسان موجود فرضیهساز است. از صبح تا شب مشغول فرضیهسازی هستیم. روزی شاید دهها فرضیه تولید میکنیم، دم به دم حدس میزنیم. مثلاً تلویزیون خبری میگوید و هر کسی حدس و گمان خودش را درباره آن دارد. اگر به سوال باشد، سوال هیچ فایدهای ندارد.
🔸قدرت فکری ما و قدرت اندیشه و استدلال ما در این جا منعکس میشود، استناد ما از این جا خودش را نشان میدهد. برخی حدسهای بهتری میزنیم و هوش بیشتری در مقایسه با دیگران داریم. انسان ذاتاً موجود فرضیهساز است و زندگی با حدسها جریان پیدا میکند.
🔸در آن مورد، به خانم گفته بودند که فرضیه نداریم و فقط سوال بپرس. تحقیق در حد دکتری است، ولی نه فرضیه دارد، نه نمونه گیری دارد، نه تعمیم پذیری دارد و نه نظریه سازی دارد! اساتید هم به دانشجو میگویند برای رفتن به دنیای تحقیق باید اندیشه بکر داشته باشید، یعنی دادههای قبلی را رها کنید و واقعیت را فارغ از دادههای قبلی ببینید؛ همه اینها غلط است.
🔸 این که به دنیای واقعیت پاک نگاه کنی، اندیشههای قبلی تو را هدایت نکند، همه دادههای فکری خود را رها کنی و خودِ واقعیت را همان طور که هست ببینی! اینها نادرست است و شدنی هم نیست.
🔸بگذارید مثالی بزنم. دزدی به منزلی میزند، کاراگاهی را میآوریم که بررسی کند، آیا میتوان به کارگاهی گفت تخصصات را رها کن، دادههای ذهنیات را رها کن، فقط واقعیت خانه را ببین؟! اصلاً شدنی نیست. او از تخصصاش استفاده میکند. علاوه بر این، مشاهده کاراگاه اتفاقی نیست، سرگردان نیست، مشاهده وی بر اساس تخصصاش حرکت میکند، شاخص دارد. بنابراین نمیتوان به محقق گفت که همه دادههای فکری و نظریات را رها کن و واقعیت را آن طور که هست ببین. شدنی نیست.
🔸اما محقق باید دچار توهم و افکار قالبی و خرافات نباشد و نخواهد واقعیت را به شکل خاص خودش در بیاورد. باید ما تحقیق را عینی ببینیم و واقعیت را آنطور که هست ببینیم. تا اینجا درست، ولی نمیتوان تخصص را کنار گذاشت. باید با تخصص پژوهش را شکل داد. بنابراین میتوان گفت که موضوعِ داشتن دیدگاه خاص و ناب در یک حوزه درست است، رهایی از خرافات و افکار قالبی، ولی در یک حوزه درست نیست و محقق باید از تخصص خودش برای دیدن واقعیت و فهم آنها بهره ببرد.
🔸بنابراین به اعتقاد من بایستی فرضیه داشته باشیم، فکر داشته باشیم، با تخصص مان فرضیه را بسازیم، فرضیه را مستند بسازیم. فرضیه سازی هفت مرحله دارد. باید آن را به دست آورد و شکار کرد و تحقیق را بر اساس آن شکل داد. فرضیه را باید تبدیل به نظریه کنیم.
🔸ولی دانش کمی و دانش کیفی در فرضیه سازی تفاوت دارند. برای همین در دانشهای کیفی اسم فرضیه را که متعلق به دانشهای کمی است به کار نمیبریم و میگوئیم گزارههای پژوهش. آنجا hypothesis بود و اینجا premise است. اینجا فرضیه ماهیت متفاوتی دارد و برای همین از گزاره استفاده میکنیم. اما تفاوت آنها چیست؟
🔸فرض کنید میخواهم درباره اعتماد خبری رسانه کار کنم و ببینم رسانه ملی چقدر در اخبارش اعتماد دارد و مردم گوش میکنند و به آن اعتماد میکنند. در اینجا اعتماد را نگاه میکنم، ابتدا روی انواع اعتماد بررسی میکنم و تفاوت اعتماد و اعتبار را استخراج میکنیم، مفهومسازی و گونهسازی میکنیم. شناخت دقیق به دست میآوریم. در واقع آمادگی تخصصی پیدا میکنیم و بعد وارد میدان میشویم. با کوله باری از دانایی و تخصص وارد میدان میشویم. هنوز گزارهای تولید نکردم.
ادامه دارد ...
http://farhangemrooz.com/news/63449
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️فایل صوتی نشست علمی با عنوان "ظرفیت اندیشه فارابی برای علوم انسانی و سیاست ایران امروز ما"
🔹این نشست با ارائه دکتر سید حسین شهرستانی بعدازظهر چهارشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۲ در سالن اجتماعات ساختمان دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شده است.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
♦️تلقی فیزیکال از علوم انسانی♦️
🔹«هستی» غیر از «فهم هستی» است: درست است که واقعیت و هستی در مقام ثبوت، مسلمان و غیرمسلمان ندارد، اما «تلقی از واقعیت» چطور؟ «فهم واقعیت» چطور؟ «نوع نگاه به واقعیت» چطور؟
🔹اگر «تمایز موضوعی» را پذیرفتید چارهای ندارید جز آنکه «تمایز روشی» را نیز بپذیرید، زیرا «روش زاییده و مولود موضوع» است؛ و نه امری قراردادی و تحمیلی بر موضوع.
احمد حسین شریفی استاد حوزه و دانشگاه
▫️ پاسخ احمد حسین شریفی به اظهار نظر سید مصطفی محقق داماد؛ درباره درست یا غلط بودن پسوند اسلامی برای علوم انسانی
▫️صحبت های سید مصطفی محققداماد، در تاریخ ۶ تیر ۱۴۰۲ در مصاحبه با سایت انتخاب:
🔸«معتقدم رشتههای مختلف علوم انسانی اکثراً جزو علوم به معنای خاص یا Science است. روانشناسی علم است؛ جامعهشناسی علم است و روش علمی میخواهد. علم نه مسلمان است و نه کافر. شیمی نه مسلمان است و نه کافر. مثلاً اینکه فرمول شیمیایی آب از ترکیب H۲O حاصل میشود، ... نه مسلمان است و نه کافر! این علم است و ربطی به اسلام و کفر ندارد.
🔸به هرحال من چندان موافق اسلامی شدن علوم انسانی نیستم؛ چرا؟ چون علم از مقوله هستی است و دین از مقوله بایستی است. هستی و بایستی دو مقوله متفاوت هستند. ...»
https://www.entekhab.ir/fa/news/731445
🔷 پاسخ حجت الاسلام استاد احمد حسین شریفی:
1⃣ اولاً، «علوم انسانی» تماماً از مقوله «هستی» نیستند؛ بخش عمدهای از آنها از مقوله «بایستی» است.
2⃣ ثانیاً، «دین» نیز تماماً از مقوله «بایستی» نیست؛ بسیاری از گزارههای دینی از مقوله «هستی»اند. اکثر قریب به اتفاق آیات مربوط به معرفت، جهان، خدا و انسان از مقوله هستیاند و نه بایستی.
3⃣ ثالثاً، «بایدها» ریشه در «هستها» دارند: از نگاه اسلام و بر اساس حکمت عملی شیعی، «بایدهای اسلامی» ریشه در «هستها» دارند و بلکه بیانی دیگر از «هستها»یند. مگر نه اینکه «الاحکام الشرعیة تابع للمصالح و المفاسد الواقعیة»
4⃣ رابعاً، «هستی» غیر از «فهم هستی» است: درست است که واقعیت و هستی در مقام ثبوت، مسلمان و غیرمسلمان ندارد، اما «تلقی از واقعیت» چطور؟ «فهم واقعیت» چطور؟ «نوع نگاه به واقعیت» چطور؟ آیا اینها هم مسلمان و غیر مسلمان ندارد؟ یعنی آیا تلقی فلسفه اسلامی و به طور کلی اسلام، از «هستی»، با تلقی فلسفه اومانیستی از هستی تفاوتی ندارد؟ آیا «فهم توحیدی» از الوهیت با «فهم تثلیثی» از آن تفاوتی ندارد؟
5⃣ خامساً، علوم انسانی غیر از علوم طبیعیاند: علوم انسانی را در صورتی میتوان در زمره شیمی و فیزیک به شمار آورد که موضوع، مسائل، غایات و روشهای آنها یکسان باشد. در حالی که «موضوع علوم انسانی» متفاوت با «موضوع علوم طبیعی» است و جالب است که خود جناب استاد محقق داماد در همین مصاحبه به این مسأله اشاره میکند! و اگر «تمایز موضوعی» را پذیرفتید چارهای ندارید جز آنکه «تمایز روشی» را نیز بپذیرید، زیرا «روش زاییده و مولود موضوع» است؛ و نه امری قراردادی و تحمیلی بر موضوع.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️فایل صوتی نشست تخصصی «فرآیند اجتماعی سازی تقریب بین مذاهب اسلامی »با ارائه: حجت السلام احمد مبلغی (استاد حوزه و دانشگاه)
💫اهم مطالب ارائه شده در نشست:
1⃣ضرورت اجتماعی سازی تقریب
2⃣ اصول لازم الرعایه در اجتماعی سازی تقریب
🔸 اصل بازسازی مفاهیم اجتماعی ناظر به جامعه اسلامی
🔸 اصل درهم تنیدگی پدیده های اجتماعی
🔸 اصل امامت کتاب
🔹این نشست در همایش ملی تقریب مذاهب اسلامی و تمدن سازی نوین اسلامی در گام دوم انقلاب بعد از ظهر پنج شنبه ششم بهمن ۱۴۰۱ درشهر قم، پژوهشکده باقرالعلوم (علیهالسلام) برگزار شد.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami