◾️فایل های صوتی سخنرانی علمی
با موضوع «نقشه جامع علوم و معارف بشری» با ارائه حجت الاسلام محمد حسین ملک زاده
🔹این درس گفتار در دو جلسه درچهارمین دوره مدرسه علوم انسانی اسلامی صدرا سهریور ماه ۱۳۹۸ در تهران ویژه دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی یا بالاتر برگزار شد.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
طبقه بندی علوم، جلسه1، شهریور98.mp3
16.66M
جلسه یک : تاریخچه طبقه بندی علوم بین دانشمندان اسلامی و غربی
طبقه بندی علوم، جلسه2، شهریور98، دوره چهارم صدرا، آبعلی.mp3
35.9M
جلسه دو : توضیح و تبیین طبقه بندی علوم و معارف، طبق دیدگاه مختار
🏴 تسلیت سالروز درگذشت نبی مکرم اسلام (روحی فداه)و امام مجتبی سبط اکبر پیامبر (روحی فداه)
◾️علامه مصباح یزدی : اسلام، مدیون صبر امام حسن (علیهالسلام)
🔹به طور قطع میشود گفت که اگر آن رفتار امام حسن (صلح با معاویه) نبود زمينهای برای شهادت سيدالشهدا هم به اين صورت که اين برکات را داشته باشد فراهم نمیشد، و بنیاميه آن چنان اسلام را وارونه جلوه میدادند و اهلبيت را برخلاف معرفی میکرند که امروز من و شما شناختی نسبت به اسلام صحيح و اهلبيت نمیداشتيم.
🔹به يک معنا آنچه از بقای اسلام صحيح در عالم داريم و به خصوص آنچه ما از تشيع در عالم داريم مرهون تدبير و رفتار حکيمانه و صبورانه امام حسن صلواتاللهعليه است.
۱۳۹۲/۰۵/۰۱
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
◾️«امید معکوس» مصطفی ملکیان ◾️
🔹آیا خواندن مدرنیته (آنهم ترجمههای مغلوط مدرنیته در ایران، آنهم هم گزیدههای سکولار از مدرنیته، و نیز آنهم قسمتهای تاریخگذشتۀ از غرب) به شناخت از غرب منتهی می شود یا ما را به تعبیر برخی از محققان «انباردار کالاهای مصرفی غرب» قرار میدهد.
🔹از استاد ملکیان باید پرسید که آینده ما در گرو کدامین نسل است، نسلی که غرب را شناخته است، یا نسلی که «خود» را میشناسد؟ در میانۀ «خود» و «غرب» اولویت ما برای آینده کدام است؟
حبیب الله بابایی استاد حوزه و دانشگاه
▫️حجت الاسلام دکتر حبیب الله بابایی از اساتید حوزه و دانشگاه ، مدیر گروه مطالعات فرهنگی و تمدنی دانشگاه باقرالعلوم و پژوهشگاه علوم و معارف اسلامی، اخیرا یاداشتی در کانال خود با عنوان « امید معکوس ، مصطفی ملکیان » منتشر کرده اند که در واقع به نقد پرسش اخیر آقای مصطفی ملکیان با عنوان «چرا به آینده ایران امیدواریم؟» پرداخته است. در ادامه این یادداشت در دو بخش خدمت مخاطبین گرامی ارائه خواهد شد.
🔸جناب استاد ملکیان اخیرا پرسشی را مطرح کردهاند که «چرا به آیندۀ ایران امیدوارم؟» ایشان بهانۀ امیدواری به آینده ایران را در این میدانند که نسل جوان ما غرب، فلسفه غرب، علوم غربی،هنر غربی و فنون غربی را شناخته است به گونهای برتر و بالاتر از دیگر کشورهای اسلامی و حتی بیشتر از اندازۀ خودِ غربیان.
🔸اینکه مثل ایشان به مقوله «امید» میپردازند واقعا جای امیدواری است، ولی آنجا که میبینید همین امید، زمینه را برای انحطاط و پسرفت میگشاید مایۀ ناامیدی و حسرت است.
▪️از این رو، باید نکاتی را متذکر شد:
1. آیا خواندن مدرنیته (آنهم ترجمههای مغلوط مدرنیته در ایران، آنهم هم گزیدههای سکولار از مدرنیته، و نیز آنهم قسمتهای تاریخگذشتۀ از غرب) به شناخت از غرب منتهی می شود یا ما را به تعبیر برخی از محققان «انباردار کالاهای مصرفی غرب» قرار میدهد. چهطور جامعه حوزوی و دانشگاهی که اندازۀ یک واحد درسی، غربشناسی نمی خواند و به اندازه یک کتاب محققانه در باره شناخت غرب (نه مدرنیته) نمینویسد، می تواند ادعای غربشناسی پیدا کند؟
2. از استاد ملکیان باید پرسید که آینده ما در گرو کدامین نسل است، نسلی که غرب را شناخته است، یا نسلی که «خود» را میشناسد؟ در میانۀ «خود» و «غرب» اولویت ما برای آینده کدام است؟ چرا ایشان در این امیدواری، هیچ و هیچ به شناخت «خود» اشاره نمیکند. اساسا از نظر ایشان، نسبت شناخت ما از غرب با شناخت ما از خود چیست و ما چسان از مسیر شناخت غرب به شکوفایی و آیندۀ درخشان خود میرسیم؟
3. از نظر جناب ملکیان، ما در مدرن شدگی ترقی کرده ایم و باید به آیندهای بازتر همچنان امیدوار باشیم. مثالهای ایشان را توجه کنید: اینکه چون الان خانمهای ما مجبور نیستند پوشیه بزنند پس رو به رشدیم؛ اینکه ما در خانه ویدئو داریم پس آیندهای خوب در انتظار ماست. جناب ملکیان به این سئوال پاسخ نمی دهند که غرب در ایران کدامین امیدهای ما را در حوزه آموزش، در حوزه فرهنگ عمومی و اخلاقیات اجتماعی، در تأمین ارزشهای خانوادگی، در ساخت عدالت اجتماعی، در عرصه رفاه عمومی و اقتصادی، برآورده کرده است؟
🔸همینطور معلوم نیست جناب ایشان در امیدواریشان و در میزان ترقی انسان ایرانی در این چهل و اندی سال چرا به «استقلال سیاسی و استقلال اجتماعی»، به «رشد علمی»، به «امنیت فراگیر در منطقه» و نیز به «رشد و توسعۀ معنویت» اشارهای نمیکند و آنها را در پازل امیدواری خود نمیگنجاند و از آنها الهامی برای خوشینی دریافت نمیکند؟!
ادامه دارد ...
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
▪️ایت الله سید محمدمهدی میرباقری : کتاب الهی، طرح جامعی است که بخشی از آن، ادارۀ جامعۀ بشری است.
▫️وجود مقدس نبیاکرم(ص) با اين طرح، عالَم را بهسمت خدا پيش میبرند.بهاندازهای که ما اهل سرّ و اهل همراهی شديم و از امتحانات، سرفراز بیرون آمدیم، از اين علم به ما هم داده میشود و میفهميم که در کجای این عالَم هستيم و چه کار بايد بکنيم.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
◾️«امید معکوس» مصطفی ملکیان ◾️
🔹به نظرم جناب ملکیان اندیشههای نوین ترکهای امروز در دانشگاه های جدید ترکیه، محققان مسلمان در موسسات علمی جهان عرب، پژوهشگران شبه قاره و نیز اندیشمندان شرق آسیا در جاهایی مثل ISTAC را نمیشناسد و از این رو خود را به راحتی بالا میبیند.
🔹برخی از نخبگان جهان عرب در همین کشورهای عربی مثل قطر، مثل تونس، حتی مثل سوریه گاه چندین دهه از امثال ماها و نیز از اساتیدی مثل ملکیان جلوتر، غربیتر (در ادبیات سکولار) و مسلمانتر (در ادبیات دینیشان) هستند.
حبیب الله بابایی استاد حوزه و دانشگاه
▫️حجت الاسلام دکتر حبیب الله بابایی از اساتید حوزه و دانشگاه ، مدیر گروه مطالعات فرهنگی و تمدنی دانشگاه باقرالعلوم و پژوهشگاه علوم و معارف اسلامی، اخیرا یاداشتی در کانال خود با عنوان « امید معکوس ، مصطفی ملکیان » منتشر کرده اند که در واقع به نقد پرسش اخیر آقای مصطفی ملکیان با عنوان «چرا به آینده ایران امیدواریم؟» پرداخته است. در ادامه این یادداشت در دو بخش خدمت مخاطبین گرامی ارائه خواهد شد.
4. آقای ملکیان، در مورد کشورهای اسلامی واقعا به گزاف سخن گفته است. به نظرم جناب ملکیان اندیشههای نوین ترکهای امروز در دانشگاه های جدید ترکیه، محققان مسلمان در موسسات علمی جهان عرب، پژوهشگران شبه قاره و نیز اندیشمندان شرق آسیا در جاهایی مثل ISTAC را نمیشناسد و از این رو خود را به راحتی بالا میبیند.
🔸برخی از نخبگان جهان عرب در همین کشورهای عربی مثل قطر، مثل تونس، حتی مثل سوریه گاه چندین دهه از امثال ماها و نیز از اساتیدی مثل ملکیان جلوتر، غربیتر (در ادبیات سکولار) و مسلمانتر (در ادبیات دینیشان) هستند. اساتیدی مثل جناب ملکیان که به تواضع شهرت دارند، نباید مخاطبین و دانشجویان خود را متوهم بار بیاورند و در غرور تاریخی و گاه جهل مرکب نسل امروز، که از کشورهای پیرامون و از زبان آنها هیچ نمیداند، بدمند.
5. دوگانۀ «تجدد» و «تمدن» را همواره باید در نظر داشت. واقعیت این است که «تجدد» در ایران در یک فرایند کاریکاتوری شکل گرفته است به گونهای که به جدّ میتوان گفت که «تجدد غربی در غرب» تفاوتهای بنیادین و اساسیای دارد با «تجدد غربی در شرق» از جمله در ایران.
🔸یعنی همان میزان از پیشرفت غربی در غرب، برای شرقیِ در شرق حاصل نشده است. آنچه جناب ملکیان همچنان بدان امیدوار است، تجدد شکسته و آبرفتهای است که نه مدرنیتۀ اورجینال غربی است و نه مدرنیتۀ بومی شدۀ شرقی (ببینید همین وضعیت حجاب ما را که از پوشیه عبور کردهایم و پوشش استاندارد لیبرال را هم پیدا نکرده ایم و حالا از جناب ملکیان بخواهید هویت یا بی هویتی همین حجاب موجود امروز را که نه غربی است و نه شرقی، تعریف کند و آیندهای برای آن ترسیم نماید.) حال در این سیر معیوب تجدد، جناب استاد ما را به چه آیندهای از غربی شدن امیدوار میسازد؟
6. بله باید به آینده امید داشت، ولی نه به آینده تجدد غربی در ایران، بلکه باید به آینده تمدن ایرانی و اسلامی امیدوار بود. تمدنی که صبغۀ ایرانی بودن، مسلمان بودن، و معاصر بودن در آن جامعه، شاخص و برجسته باشد.
🔸ما امید داریم به ساخت آیندۀ خود، آیندهای که از رهگذر شناخت خود (نه از رهگذر صِرف ترجمۀ دیگران) و تکیه بر داراییهای خود و الگوهای خودی حاصل میشود.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از تمدن نوین اسلامی
◾️فایل صوتی سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع : «سه ساحت فقهی و جامعه شناختی و تمدنی راهپیمایی اربعین»
▫️این سخنرانی در ششمین همایش اربعین دانشگاه علامه طباطبایی ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ انجام شده است.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@TamadonEN
هدایت شده از تمدن نوین اسلامی
سه ساحت فقهی و جامعه شناختی و تمدنی راهپیمایی اربعین حسینی .mp3
9.19M
سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع : «سه ساحت فقهی و جامعه شناختی و تمدنی راهپیمایی اربعین»
◾️مرحوم آیت الله محمد تقی بهجت فومنی (رحمة الله علیه) :
▫️ حرم مطهر حضرت امام رضا علیه السلام نعمت بزرگ و گرانقدری است که در اختیار ایرانیهاست، عظمتش را خدا میداند.
▫️ به حدّی که امام جواد علیه السلام میفرماید:«زِيَارَةُ أَبِی أَفْضَلُ وَ ذَلِكَ أَنَّ أَبَاعَبْدِ اللَّهِ يَزُورُهُ كُلُّ النَّاسِ وَ أَبِی لاَ يَزُورُهُ إِلاَّ الْخَوَاصُّ مِنَ الشِّيعَةِ».
▫️ زیارت پدرم امام رضا علیه السلام از زیارت امام حسین علیه السلام افضل است؛ زیرا امام حسین علیه السلام را همه مردم زیارت میکنند، ولی پدرم را جز شیعیان خاصّ (شیعیان دوازده امامی) زیارت نمیکنند.
▫️ لذا کرامات از ضریح آن حضرت، بیشتر از ضریح امام حسین علیه السلام ظاهر میشود. بنابراین، ایرانیها باید نعمت حرم حضرت امام رضا علیه السلام را که زیارت آن برایشان فراهم است، مغتنم بشمارند.
▪️ در محضر آیت الله بهجت، ج ۱ ص ۳۲۸
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از تمدن نوین اسلامی
▪️ فایل صوتی سخنرانی حجت الاسلام حمید پارسانیا با موضوع «نسبت پیادهروی اربعین و تمدن آینده بشر»
◾️ سخنرانی استاد پارسانیا در بین الحرمین که در شب اربعین حسینی(علیه السلام) در ویژه برنامه «هم قدم آفتاب» و از شبکه چهار سیما پخش شد، تقدیم شما مخاطبان گرامی میشود.
▫️لینک فایل تصویری در تلوبیون👇
https://telewebion.com/episode/0x87a636b
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@TamadonEN
هدایت شده از تمدن نوین اسلامی
هم قدم آفتاب -حمیدپارسانیا-اربعین.mp3
37.41M
حجت الاسلام حمید پارسانیا با موضوع «نسبت پیادهروی اربعین و تمدن آینده بشر»
▫️وبینار روششناسی فقه اجتماعی با رویکرد فقه هنر با ارائه : حجتالاسلام دکتر میرخندان
🔹چهارشنبه ۲۹ شهریور، ساعت ۱۷
🔹کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام:
ارسال پیام به @mhd_p135 یا تماس با 09307861971
@meftahandishe_com
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
♦️تذکر به متخصصین علوم اجتماعی ♦️
🔹لطفا دست از تعصب نسبت به دستگاه مفهومی موجود در علوم اجتماعی غربی بردارید و تلاش کنید دستگاهی مفهومی متناسب با کنشهای اجتماعی مردمان موحد و دیندار ایران تولید کنید.
🔹لطفا دستکم همچون برخی از محققان غربی، تلاش کنید با همان روشهای متداول در مکتب تفسیرگرایی، مدتی کوتاه زیست انسانِ ولایی و انقلابی و مسلمان را هم تجربه کنید.
🔹لطفا در اندیشه تولید روشی اطمینانآور برای فهم مرادات و مقاصد کنشگران و راهیابی به حاق معانی و انگیزههای آنان باشید.
احمدحسین شریفی استاد حوزه و دانشگاه
🔸بسیاری از متخصصان وطنی علوم اجتماعی غربی دائماً از «احتضار» و «مرگ» علوم انسانی و اجتماعی در کشور ما سخن میگویند. همواره از بیمهری و بیاعتنایی مردم و مدیران جامعه به علوم اجتماعی مینالند و برای این منظور نشست و میزگرد هم میگیرند!
🔸با فرض پذیرش این نگرانی، سؤال این است که آیا واقعاً علوم انسانی و اجتماعی موجود، علیرغم کارآمدی و توانمندی و گرهگشاییهایی که در حیات اجتماعی انسان ایرانی داشتهاند باز هم مورد بیاعتنایی و بیمهری مردم و مدیران واقع شدهاند؟! یا آنکه اساساً علوم موجود با توجه به مبانی و معیارها و ارزشهای حاکم بر آنها و با توجه به روشهای تحقیقی که در آنها وجود دارد، علومی ناکارآمد بوده و نه تنها توانایی گرهگشایی از مسائل مردم ایران را ندارند که هیچ تناسبی با بنیانهای دینی و اسلامی ما هم ندارند؟
🔸بنده به بخش دوم معتقدم.
و به متخصصان وطنی و ایرانی و مسلمان این علوم توصیه میکنم پیش از هر چیز سعی کنید علمیت و کارآمدی این علوم را برای مسائل ایران اسلامی اثبات کنید.و معتقدم شرط لازم برای اثبات کارآمدی این علوم برای انسان ایرانی آن است که:
1⃣ اولاً، دست از تعصب نسبت به دستگاه مفهومی موجود در علوم اجتماعی غربی بردارید و تلاش کنید دستگاهی مفهومی متناسب با کنشهای اجتماعی مردمان موحد و دیندار ایران تولید کنید. زیرا بسیار واضح است که با دستگاه مفهومی وارداتی و اجارهای از جوامع لیبرالی و الحادی، هرگز نمیتوان فهمی درست و واقعبینانه از کنشهای اجتماعی انسان توحیدی و جامعه دینی داشت!
2⃣ ثانیاً، روشهای صائبی برای دستیابی به توصیفی واقعبینانه، و نه سوگیرانه و مقلدانه، از کنشهای اجتماعی مردم تولید کنید؛
3⃣ ثالثاً، در اندیشه تولید روشی اطمینانآور برای فهم مرادات و مقاصد کنشگران و راهیابی به حاق معانی و انگیزههای آنان باشید. و البته تولید چنین روشی، نیازمند داشتن فهمی درست از آموزهها و انگیزههای دینی و مفاهیمی چون ایثار و احسان و خیرخواهی و عشق به تعالی و امثال آن است.
4⃣ رابعاً، در مقام تبیین و کشف چرایی کنشها، کلیشهای برخورد نکنید و خود را از اسارت تبیینهای صرفاً مادی و کمّی و سکولار رها کنید. چرا که با چنان تبیینهایی هرگز نمیتوان کنشها و پدیدههای واقعی انسان مسلمان را فهم کرد.
5⃣ و خامساً، دستکم همچون برخی از محققان غربی، تلاش کنید با همان روشهای متداول در مکتب تفسیرگرایی، مدتی کوتاه زیست انسانِ ولایی و انقلابی و مسلمان را هم تجربه کنید. بیطرفانه و به هدف فهم حقیقت، در پیادهروی اربعین شرکت کنید. در مناسک دینی و برنامههای هفتگی هیئات مذهبی مشارکت کنید. شور و اشتیاق و نشاط جوانان و نوجوانان را در این مجالس ببینید. و از اسارت تحلیلهای کلیشهای درباب مناسک و مراسم مذهبی خارج شوید.
🔸البته در کنار همه اینها سعی کنید فهم درستی از توحید و هدایت و نجات و رحمت الهی و امثال آن داشته باشید چرا که بدون داشتن چنین درکی هرگز نمیتوانید روشنگری، نجاتبخشی، هدایتگری و رحمت واسعه الهی بودن امام حسین و دستگاه حسینی را درک کنید.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️برگزاری کرسی آزاد اندیشی با موضوع : « بازخوانی و نقد دوره گذاری موضوع شناسی احکام فقهی در تاریخ امامیه » با ارائه حجت الاسلام سید محمد حسن حکیم
🔹چهارشنبه ۵ مهر۱۴۰۲،ساعت ۱۶ الی ۱۸
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از تمدن نوین اسلامی
▫️شانزدهمین جشنواره بین المللی «پژوهش فرهنگی» در هفته پژوهش 1402 برگزار می گردد و مهلت ارسال آثار تا 15 مهر 1402 می باشد.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
هدایت شده از تمدن نوین اسلامی
▫️فایل صوتی سخنرانی حجت الاسلام محمد حسین ملک زاده با موضوع: جایگاه اجتهاد در تمدن سازی اسلامی
🔹 زمان: ۳ بهمن ۹۵
🔹مکان: قم، مدرسه علمیه حقانی
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
هدایت شده از تمدن نوین اسلامی
جایگاه اجتهاد در تمدن سازی اسلامی.mp3
7.3M
حجت الاسلام محمد حسین ملک زاده با موضوع: جایگاه اجتهاد در تمدن سازی اسلامی
▫️دانشگاه قم به دنبال مرجعیت زبان فارسی در پژوهشهای علوم انسانی است.
احمد حسین شریفی رئیس دانشگاه قم
🔹 ما میخواهیم در حوزه استانداردهای علم سنجی در دنیا با استفاده از مولفههای فکری خودمان وارد عرصه شویم، به خصوص در حوزه علوم انسانی اسلامی که اساتید و متخصصان ما در آن پژوهشها و تحقیقات علمی متعددی را به انجام رساندند.
🔹 در همین رابطه دانشگاه قم همکاریهای گسترده علمی با مجامع بین المللی دارد و میکوشد با ارتقا سطح کمی و کیفی پژوهشها در علوم مختلف، علاوه بر کمک به مرجعیت زبان فارسی در تحقیقات دانشگاهی، شاخصهای مورد نظر را در حوزههای علمی تبیین و ترویج کند.
🔹 در حال حاضر علاوه بر مقالات پژوهشی، نشریات و مجلات تخصصی متعددی در دانشگاه قم با همین رویکرد منتشر و در اختیار دانشپژوهان داخلی و بینالمللی قرار میگیرد و ما با استفاده از ظرفیتهای خوب ایجاد شده دانشگاه در موضوع جذب دانشجویان خارجی، این راهبرد را با جدیت دنبال میکنیم.
🔸متن کامل:
http://ihkn.ir/?p=34893
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️فایل صوتی سخنرانی _ علمی با موضوع «روش شناسی فقه دولت» استاد محمد حسین ملک زاده
🔹مکان: قم، مؤسسه فتوح اندیشه
🔹زمان: ۱۳ دی ۹۵
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
.
▫️امروز ششم ربیعالاول، سالروز رحلت انسان موحّد و سالک کوی محبت، مرحوم آیت الله سیدعلی قاضی طباطبایی است.
🔸 نکات فراوانی از این مرد الهی نقل شده است:
🔹 علامه طباطبایی از استادش آیتالله قاضی نقل کرده است که در مورد یکی از بیتوتههای خویش در مسجد کوفه فرموده بود: « در و دیوار مسجد کوفه امشب تا صبح، آنقدر تسبیح گفتند که نگذاشتند کمی استراحت کنیم.»
پ.ن: تسبیح در و دیوار کوفه را شنیدن، هنر امثال این ولی الهی است؛ وگرنه، دهها شخص دیگر نیز در آن شب، ممکن است در آن مسجد باشند و بیخبر از تسبیح و تقدیس باشند؛ چرا که او مَحرَم این طریقت است و آنان نامحرم.
🔹 بارها به اطرافیان خود توصیه مینمود که در لطافت درون، تلاش کنید و نفس خود را از زمختی رها کنید، که هر چه هست، در لطافت است. ایشان بهترین راه برای تحصیل لطافت نفس را مداومت بر حضور در مجالس روضهی سیدالشهداء علیهالسلام توصیف میکرد.
پ.ن: سروصدا در این دنیا زیاد است و فرصت بسیار کم. تلاش کنیم خودمان را گم نکنیم و محرم صداها و دیدارهایی شویم که کمیابند.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
🔹 چند وقت پیش از آیت الله بهجت رحمةالله علیه پرسیدم: چطور می شود امام زمان علیه السلام را درک کرد؟
🔹گفتند: زیاد قرآن بخوانید و به قرآن زیاد نگاه کنید. از وقتی این حرف را زدند، قرآن خواندن روزانهام ترک نشده بود.
🔹 اما امروز خیلی دلم گرفت، با خود گفتم: در این مدت، چرا نباید یک حس نزدیکی به امام زمان علیه السلام داشته باشم⁉️
🔹 بعد از جلسه، بدون اینکه حرفی بزنم، آقا برگشتند و به من گفتند:«چشم آدم باید مواظب باشد. اگر کسی میخواهد آقا امام زمان علیه السلام را ببیند، باید مواظب چشمش باشد که گناه نکند».
🔹سرم را پایین انداختم. حساب و کتاب چشمهایم خیلی وقت بود که از دستم در رفته بود.
🔸در خانه اگر کس است، ص ۴۳
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از تمدن نوین اسلامی
▫️کتاب «چیستی رویکرد تمدنی (از عرصه نظر تا صحنه عمل)» به کوشش محمدرضا بهمنی خدنگ و مهدی ملایی آرانی است که در پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ۴۱۷ صفحه تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه به چاپ رسید.
🔹مطالعه این کتاب، نه فقط به لحاظ نظری، بلکه به لحاظ فهم واقعیات پیرامونی و تحلیل تمدنی از هر یک از آنها میتواند بسیار مهم و حائز اهمیت باشد. آنچه در این مجموعه گرد آمده است، نه موضوع «تمدن» بلکه «رویکرد تمدنی» است که در یک فرایند گروهی و جمعی طراحی، تعریف و تولید شده است.
🔹این مجموعه در پی کشف و توصیف و تحلیل «نگاه تمدنی» یا «بینش تمدنی» یا «رویکرد تمدنی» است. کسی که میخواهد رویکرد تمدنی را در ساحتهای مختلف علمی به کار برد یا به هر یک از موضوعات مورد مطالعه خود امتداد تمدنی ببخشد، بدین کتاب و ادبیات گردآمده در آن نیاز خواهد داشت.
🔹کتاب حاضر که مشتمل بر مجموعه مقالات جمعی از تمدن پژوهان است هر چند هر یک از نویسندگان در این مجموعه نقطه عزیمت متفاوت نمونه متفاوتی را محور تحمل و مطالعه خود قرار داده و احیاناً تحلیلهای متفاوتی از آن نمونهها ارائه کرده است، در مجموع تمامی این نوشته یک چشم انداز مشترک تمدنی فراروی محققان و پژوهشگران تمدنی قرار میدهد و مسیر متفاوتی پیش روی محققان در دانشگاه و حوزه میگشاید و پژوهشگاه جاری در ایران و بلکه در جهان اسلام را به سمت نگاه تمدنی پیش میبرد.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
◾️السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَبا مُحَمَّدٍ الْحَسَنِ بْنَ عَلِيٍّ الْهادِي الْمُهْتَدِي وَ رَحْمَةُ اللّٰهِ وَ بَرَكاتُهُ
▫️اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْهادِي إِلَىٰ دِينِكَ وَ الدَّاعِي إِلىٰ سَبِيلِكَ، عَلَمِ الْهُدىٰ وَ مَنارِ التُّقىٰ وَ مَعْدِنِ الْحِجىٰ وَ مأْوَى النُّهَىٰ وَ غَيْثِ الْوَرَىٰ وَ سَحَابِ الْحِكْمَةِ وَ بَحْرِ الْمَوْعِظَةِ وَ وَارِثِ الْأَئِمَّةِ وَ الشَّهِيدِ عَلَى الْأُمَّةِ، الْمَعْصُومِ الْمُهَذَّبِ وَ الْفاضِلِ الْمُقَرَّبِ وَ الْمُطَهَّرِ مِنَ الرِّجْسِ، الَّذِي وَرَّثْتَهُ عِلْمَ الْكِتابِ وَ أَلْهَمْتَهُ فَصْلَ الْخِطابِ وَ نَصَبْتَهُ عَلَماً لِأَهْلِ قِبْلَتِكَ وَ قَرَنْتَ طاعَتَهُ بِطاعَتِكَ وَ فَرَضْتَ مَوَدَّتَهُ عَلَىٰ جَمِيعِ خَلِيقَتِكَ.
🏴 سالروز شهادت مظلومانه حضرت امام حسن عسکری (علیه السلام) بر امام عصر (عجل الله تعالی ظهوره) و تمامی شیعیان و محبان آن حضرت تسلیت باد.
🏴آجرك الله یا بقیة الله
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
◾️حجت الاسلام حمید پارسانیا : شبکه مفهومی نظریات علمی
🔹 هر نظریه صرف نظر از این که به قلمرو فرهنگ و تاریخ بشر گام مینهد، به اقتضای ذات و هویت معنایی خود با شبکهای از مفاهیم و معانی فرادست یا فرودست خود ارتباط و ربط منطقی دارد. حضور یک نظریه در فرهنگ به معنای ظهور و بروز آن در ظرف آگاهی جمعی جامعه است.
🔹 هر نظریه به هنگامی که به هر دلیل در یک جامعه علمی ظاهر و آشکار شود به لحاظ منطقی شبکه لوازم پیشین و پسین خود را به همراه دارد. بخشهایی از این شبکه که کانون توجه جامعه علمی قرار گرفته باشند، بخشهای روشن و آشکار آن است و بخشهای دیگر، بخشهای پنهان و در حاشیه هستند.
🔹 معرفتهای در حاشیه به تناسب قوت و قدرت متنهای آشکار، آمادگی و استعداد بروز و ظهور را دارند و عوامل مختلف فردی و اجتماعی زمینههای بروز و ظهور معرفتهای در حاشیه را فراهم میآورند.
▫️کتاب فلسفه و روش علوم اجتماعی
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
▫️فایل صوتی نشست تخصصی با موضوع " نسبت «حکمت» و «شریعت» در فلسفه ابنسینا " با ارائه حجت الاسلام احمد حسین شریفی
🔹این نشست به مناسبت بزرگداشت شیخ الرئیس بن سینا در موسسه حکمت و فلسفه ایران اول شهریور ۱۴۰۱ برگزار شد.
▪️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس▪️
@OlomEnsaniEslami
نسبت حکمت و شریعت از نگاه ابنسینا.mp3
21.94M
احمدحسین شریفی
نسبت «حکمت» و «شریعت» در فلسفه ابنسینا
▫️آقا ردای سَبزِ اِمامَت مُبارک
▫️پوشیدَنِ لِباسِ خِلافَت مُبارَک
▫️اِی آخَرین ذَخیرهِ زَهراییِ حسین
▫️آغاز روزِگار اِمامَت مُبارَک...
🌺 السَّلامُ عَلَيْكَ، عَجَّلَ اللَّهُ لَكَ مَا وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَ ظُهُورِ الْأَمْرِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلايَ، أَنَا مَوْلاكَ عَارِفٌ بِأُولاكَ وَ أُخْرَاكَ، أَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى بِكَ وَ بِآلِ بَيْتِكَ، وَ أَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ وَ ظُهُورَ الْحَقِّ عَلَى يَدَيْكَ ...
🔹 آغاز امامت و زعامت حضرت ولی عصر (روحی و نفسی فداه) مبارک باد💐💐
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️دانلود متن دومین فصلنامۀ علمی تخصصی مطالعات شبهه پژوهی
🔹صاحب امتیاز : مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزههای علمیه)
🔹سردبیر : حجت الاسلام دکتر محمد جعفری
🔹مقالات ارسالی به این نشریه، در سطح علمی پژوهشی و در موضوعاتی پیرامون فلسفۀ شبهه مانند مفهوم شناسی، تبارشناسی، پیامدها، تبیین روانشناختی و جامعهشناختی شبهه، شیوههای القاء شبهه، پیش نیازهای شبهه پژوهی، اصول، مبانی و شیوههای شبهه پژوهی، جریان شناسی شبهه، رسانههای شبهه افکن و پاسخگو با تأکید بر نگاه درجۀ دوم و بیرونی به شبهه می باشد.
▪️گفتنی است در اين شماره، مقالاتی با عناوين ذيل ارائه گرديده است:👇👇
📝 ملاحظات روششناختی در چگونگی مواجهه با الحاد جدیـد ✍️ حمیدرضا شاکرین
📝 خاستگاه و مبادی شبهات علم دینی ✍️ رمضان علیتبار
📝 گونهشناسی شبهات تاریخی و ترفندهای آنان ✍️ مصطفی محسنی
📝 نیازسنجی پژوهشی در گستره شبههپژوهی ✍️ احمدرضا فامیل دردشتی
📝پاسخگویی به سؤالات از منظر قرآن کریم (مبانی، اهداف، شیوهها و نمونهها) ✍️ مجید خاموشی
📝 تعینات شخصيتی شبههگران و حاملان شبهه در پارادایم نظری اسلام ✍️ فرانک بهمنی ـ سعید بهمنی
▫️برای جزئیات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید:
https://www.shobhepajouhi.ir/
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami