◾️حجت اسلام ابوالفضل ساجدي : اربعین و ضرورت اسلامی سازی علوم انسانی (1)
▫️از جمله عوامل ضروری سازی این مسأله، ارائه تحلیلهای منصفانه از موضوعات مربوط به اسلام، تمدن اسلامی و رویدادهای مربوط به آن است.
🔹پرورش یافتگان علوم انسانی غربی، برای مثال روانشناسان یا جامعه شناسان، کمتر به این مسایل می پردازند بلکه غالبا نسبت به این موضوعات یا سکوت اختیار می کنند و یا در مقام بزرگنمایی نقاط منفی خطاهای جوامع اسلامی و ناکارامد جلوه دادن آموزه های اسلام هستند.
🔹رویدادهایی مانند «مقاومت مردم غزه»، یا «پیاده روی اربعین» و اتفاقات عجیب در طی این مسیر از بعد روانشناختی و جامعه شناختی قابل تحلیلهایی است که اگر منصفانه انجام شود انسانهای زیادی از سراسر جهان را بیش از این به خود مشتاق می سازد.
🔹اعتکاف میلیونی جوانان، تجمعات میلیونی در جشن غدیر و فطر، و در شبهای قدر، ایام محرم و ...، همیاریهای مومنانه و کمکهای گسترده اجتماعی در پرتو اعتقادات دینی، در دوران هجمه های گسترده تبلیغاتی علیه ارزشهای اسلامی از سوی دشمنان، شایسته تحلیل علمی جامع و دقیق است که متاسفانه مغفول مانده است.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
بررسی رابطه دین و اخلاق ازمنظر سم هریس .pdf
822.2K
▪️متن مقاله : «بررسی رابطه دین و اخلاق از منظر سم هریس»
▫️ این مقاله به قلم آقایان مرتضی فقیهی فاضل و یوسف دانشور نیلو نگارش یافته و در پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت) به چاپ رسیده است.
🔹 نویسندگان محترم در این مقاله به ادعاهای خداناباورانه و دین ستیزانه سم هریس یکی از سردمداران خداناباوری جدید پرداختهاند. هریس معتقد به تعارض رابطه دین و اخلاق بوده و دین را ویرانگر آن اخلاق میداند. وی از طریق بررسیهای میدانی و استقراء ناقص و اکتفا به برخی شاخصها همچون رفاه مادی، حقوق زنان، رعایت مسائل بهداشتی، رعایت حقوق بشر، دسترسی همگانی به آموزش و همچنین شر و خشن معرفی کردن ادیان ابراهیمی و جامعه دینداران تلاش کرده وانمود کند که وضعیت جوامع خداناباور در حوزه رفتار اخلاقی و بهزیستی از جوامع خداباور به مراتب بهتر است. وی میکوشد این مطلب را به مخاطبان بقبولاند که این خداناباوری است که جامعه را اخلاقیتر کرده است.
🔹 مقاله حاضر، ادعاهای هریس را درباره رابطه دین و اخلاق بررسی نموده و به این نتیجه رسیده است که این ادعاها دچار اشکالات مهمی از جمله تلقی نادرست از اخلاق و ارزشها و مبانی آنها، عدم تعیین دقیق معنای خداباروی و خداناباوری، عدم توجه به شاخصهای مختلف در حیات اخلاقی انسان، رویکرد غیرعلمی در ارزیابی شاخصهای اخلاقی کشورهای خداباور و خداناباور، بیتوجهی به جنایات خداناباوران در طول تاریخ و نیز نگاه سطحی و نادرست به آموزههای دینی است. این مقاله از منابع متنوعی در این باره بهره برده است.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
◾️اولویتهای علوم انسانی اسلامی در نقشه جامع علمی کشور◾️
حجت السلام احمدحسین شریفی استاد حوزه و دانشگاه
▫️نقشه جامع علمی کشور در اواخر دهه هشتاد طی جلسات متعددی (۱۶ جلسه) در شورای عالی انقلاب فرهنگی در اواخر سال ۱۳۸۹ به تصویب رسید و برای اجرا ابلاغ شد. در این نقشه وضعیت مطلوب علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران در افق سال ۱۴۰۴ ترسیم شده است. اولویتهای حوزههای مختلف علمی و فناوری در سه سطح الف، ب و ج ترسیم شده است.
🔹پاسخ به این سؤال که در ماههای آخر افق ترسیم شده در این نقشه، تا چه میزان در دستیابی به اهداف آن موفق بودهایم، نیازمند بررسی دقیق و مستند است.در عین حال معتقدم اولویتهای علمی ترسیم شده در این نقشه دست کم در حوزه علوم انسانی و معارف اسلامی هنوز هم (که در پایان این برنامه هستیم) از حالت اولویت خارج نشدهاند! و تا رسیدن به نقطه رضایتبخشی در این موضوعات فاصله بسیار زیادی داریم.
▫️اولویتهای الف ترسیم شده در نقشه جامع علمی در حوزه «علوم انسانی و معارف اسلامی» عبارتند از:
1.مطالعات قـرآن و حـديث؛
2.كـلام اسـلامی؛
3.فقـه تخصصی؛
4.اقتصاد، جامعهشناسی، علوم سیاسی، حقوق، روانشناسی، علوم تربیتی و مدیریت مبتنی بر مبانی اسلامی؛
5.فلسفههای مضـاف متكی بر حكمت اسـلامی؛
6.فلسـفه ولايـت و امامـت؛
7.اخـلاق كاربردی و حرفهای اسـلامی؛
8.سیاستگذاری و مدیریت علم، فناوری و فرهنگ؛
9.زبان فارسی در مقام زبان علم
▫️و اولویتهای ب نیز عبارتند از:
1.اخلاق اسلامی و مطالعات بینرشتهای آن؛
2.الهيـأت؛
3.عرفـان اســلامی؛
4.فلســفه؛
5.غــربشناســی انتقــادی؛
6.كــارآفر ينی و مهارتافزایی؛
7.تاریخ اسلام و ایران و انقلاب اسلامی؛
8.مطالعـات زنان و خانواده مبتنی بر مبانی اسلامی؛
9.تاریخ علم (با رویکرد تاریخ اسلام و ایران)
10.جغرافیای سیاسی
🔹هر چند در ده سال گذشته فعالیتهای خوبی در تکتک این موضوعات صورت گرفته است؛ اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیار زیادی داریم. اساساً در برخی از این موضوعات، نه در حوزههای علمیه و نه در دانشگاهها، هیچ اقدام قابل ذکری انجام نگرفته است!
🔹معتقدم اهمیت نظارت بر حسن اجرای آییننامهها و اسناد بالادستی در همه حوزهها به ویژه حوزه علم و فناوری، به مراتب بیشتر از اهمیت تدوین و تصویب آنها است.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
4_5958685936815442547.mp3
23.23M
▫️فايل صوتي پاسخ حجت السلام احمد حسين شريفي به سخنان استاد شفیعی کدکنی درباره علوم انسانی اسلامی
🔹 چند سال پیش استاد شفیعی کدکنی درباره علوم انسانی اسلامی و ورود حوزههای علمیه به این بحث سخنانی را بیان کردند، جناب استاد شریفی در اواخر سال ۱۳۹۹ در این زمینه توضیحاتی را بیان کردند.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
▪️حجت السلام ابوالفضل ساجدي : اربعین و ضرورت اسلامی سازی علوم انسانی (2)
▫️همانگونه که در ساحت رشد علوم پزشکی، نظامی و ... باید اندیشمندان داخلی به فکر نیازهای بومی باشند و در حرکت رو به پیشرفت خود منتظر کمکهای خارجی نباشند در عرصه علوم انسانی نیز جوامع اسلامی نیازمند اندیشمندان علوم انسانی هستند که به نیازهای بومی این کشورها توجه صادقانه داشته باشند. از طرفی، چون علوم انسانی «رفتارهای انسان بما هو انسان» را تحلیل می کند لذا با انسان شناسی و دین و فرهنگ پیوند عمیق دارد و اقتضای نیازهای بومی، توجه به میزان نقش اسلام در این علوم است.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
◾️توتالیتاریسم «شبهعلم»◾️
🔹امروزه سطح پژوهشهای آکادمیک در حوزه در عرصههای علوم انسانی بسیار جلوتر از دانشگاههای علوم انسانی در ایران و بلکه دانشگاههای متعدد در کشورهای اسلامی است. امروزه در مراکزی همچون دانشگاه ادیان مذاهب، دانشگاه مفید، موسسه امام خمینی ره، دانشگاه باقرالعلوم و نیز پژوهشگاههای مختلف حوزوی متون انگلیسی، آلمانی و گاه فرانسوی به خوبی خوانده میشود.
🔹مطمئن هستم که این مقدار از سطح آشنایی به زبان در برخی از دانشگاهها حتی دانشگاه تهران وجود ندارد. بخش منابع لاتین در کتابخانه موسسه امام خمینی و دانشگاه ادیان مذاهب از جمله کتابخانههای فاخر در ایران به حساب میآید. بسیاری از فضلای حوزه در مجلات معتبر دنیا به زبان اصلی مینویسند.
حجت السلام حبيب اله بابايي استاد حوزه و دانشگاه
▫️ اخیرا وزیر محترم علوم در جلسه معارفه، ضمن تأکید بر شعار وفاق ملی و ضرورت گفتگو بین انظار مختلف، ناخواسته به طرح یک طبقهبندی دوگانۀ «علم» و «شبه علم» پرداخته و در یک رویکرد «تنبیهی» طیفی از دانشها و دانشمندان را اساسا از جرگۀ علم خارج نموده است. وقتی این جملات جناب وزیر را در بارۀ «شبه علم» خواندم به یاد جملۀ رمون گراسفوگل افتادم آنجا که شکلگیری «خشونت معرفتی» در نهادهای آموزشی مدرن را مطرح نموده و میگوید: «خشونت معرفتی در این محافل دائما دانشهای بومی را سرکوب میکند، و «جبر معرفتیِ اروپامحوری» دانش های غیراروپایی نظیر دانشهای سیاهان و نیز دانشهای بومی مناطق غیراوپایی را خرافه میپندارد و آن را از اساس انکار میکند.»
🔸شاید وزیر محترم علوم مدتهاست فضای حوزههای علمیه را در قم و مشهد و اصفهان از نزدیک ندیده باشند. واقعیت این است که مدتهای مدیدی است که جریان روشنفکری حوزوی در فهم علم جدید و مدرنیتۀ غرب، اعتماد خود را به روشنفکران سکولار و مترجمان ایدئولوژیک از دست داده، و دیگر برای علمی بودناش معطل اجازۀ آنها نمیماند. امروزه سطح پژوهشهای آکادمیک در حوزه در عرصههای علوم انسانی بسیار جلوتر از دانشگاههای علوم انسانی در ایران و بلکه دانشگاههای متعدد در کشورهای اسلامی است. امروزه در مراکزی همچون دانشگاه ادیان مذاهب، دانشگاه مفید، موسسه امام خمینی ره، دانشگاه باقرالعلوم و نیز پژوهشگاههای مختلف حوزوی متون انگلیسی، آلمانی و گاه فرانسوی به خوبی خوانده میشود. مطمئن هستم که این مقدار از سطح آشنایی به زبان در برخی از دانشگاهها حتی دانشگاه تهران وجود ندارد. بخش منابع لاتین در کتابخانه موسسه امام خمینی و دانشگاه ادیان مذاهب از جمله کتابخانههای فاخر در ایران به حساب میآید. بسیاری از فضلای حوزه در مجلات معتبر دنیا به زبان اصلی مینویسند و درعین حال برای گوشهای شنوایی که بحمدالله در دنیای غرب فراوان وجود دارد، به آنچه که «علم واقعی» خوانده می شود، نقدهای روششناختی مهمی مطرح میکنند.
🔸وزیر محترم علوم اگر میخواستند تعریضی به علما داشته باشند، شاید بهتر بود از کرونا شروع نمیکردند. مثال کرونا مثال خوبی برای اثباتِ واقعی بودن علوم جدید و شبهعلم بودن علوم سنتی نیست. در باره کرونا هنوز آنچه در پستوی وزارتخانهها و بیمارستانها مانده، هنوز برملا نشده است. همه میدانیم که دست کم در مورد کرونا، فناوریهای مدرن به تعبیر نوربرت الیاس، مرگ نزدیکان و عزیزان ما (که هنوز در سوگشان میسوزیم) را آسانتر و البته غیرانسانیتر ساخت (مرگی بهداشتی ولی غیراخلاقی). در همان ایامی که دوستداران علم اصیل در وزارت بهداشت ایران، آموزههای سنتی را توهم و خرافه قلمداد میکردند و حتی اجازه استفاده از عسل را در بیمارستانهای ما نمیدادند، چینیها به اذعان ناظران در یک «رقابت ستودنی و تمدنی با آمریکاییها» با استفاده از طب چینی و غذاهای مکمل سنتی، دورههای درمانی در بیمارستان ووهان را از 10 روز به 6 روز تقلیل میدادند و از بسیاری از مرگهای بیرویه جلوگیری میکردند.
🔸 البته میدانم که نباید در برابر مقدورات علم جدید، مقاومت کرد و از همان مقدار از پیشرفتهای غیرقابل انکار هم صرف نظر کرد، لیکن نباید کسی که قرار است مدیریت علم (البته نه مرجعیّت علمی) را در میانۀ انبوهی از دانشمندان و متفکران در حوزه و دانشگاه به دست بگیرد، از علم مدرن و نیز از فلسفۀ علم، چوب و چماقی برای حاشیه راندن دیگر علوم و دیگر عالمان درست کند، در حالی که در همان فلسفه علم در الگوهای تفسیری و همینطور پارادایم انتقادی مرزهای میان علم و فرهنگ و نیز مرزهای بین علم و ایدئولوژی درهم ریخته شده و پایههای طبقهبندیهای پوزیتویستی را بر هم زده است.
ادامه دارد ....
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
▪️قال الصّادق عليهالسّلام: «إذا اُصِبْتَ بمُصيبَةٍ فاذكُرْ مُصابَكَ برسولِ اللّهِ صلّى الله عليه و آله؛ فإنَّ النّاسَ لَم يُصابُوا بمِثلِهِ أبداً، و لَن يُصابُوا بِمِثلِهِ أبداً»
▫️ «هرگاه مصيبتى به تو رسيد، مصيبت رحلت رسول خدا را به ياد آر؛ زيرا مردم هرگز مصيبتى چون مصيبت رسول خدا به خود نديدهاند و هيچگاه هم چنان مصيبتى نخواهند ديد».
📚 امالی طوسی: ص ۶۸۱ ح ۱۴۴۸
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
▫️رهبر انقلاب: بعضی از اهل معرفت و اهل سلوک معنوی معتقدند که ماه ربیعالاول، به معنای حقیقی کلمه، ربیع حیات است، ربیع زندگی است؛ زیرا در این ماه، وجود مقدس پیامبر گرامی و همچنین فرزند بزرگوارش حضرت ابیعبدالله جعفربنمحمدالصّادق ولادت یافتهاند و ولادت پیغمبر سرآغاز همهی برکاتی است که خدای متعال برای بشریت مقدر فرموده است. ۱۳۹۱/۱۱/۱۰
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
▪️انتشار کتاب " فلسفه چگونگی اسلامی " اثر حجت الاسلام محمدمتقیان تبریزی
▫️کتاب "فلسفه چگونگی اسلامی" تقریری است از نظریه فلسفی استاد سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی که به بررسی رابطه «دین» و «عقل نظری» و «دانش تجربی» و نحوه تعامل آنها می پردازد.
🔹 این کتاب به همت انتشارات تمدن نوین اسلامی وابسته به فرهنگستان علوم اسلامی قم در شهریورماه ۱۴۰۳ منتشر گردید.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
▫️فایل های صوتي مهم و کاربردی با سخنراني استاد حسن رحيم پور ازغدي با موضوع " بنیاد های علوم انسانی غربی"
🔹فايل صوتي اول : بررسي آراء و انديشه هاي آگوست کنت
🔹فايل صوتي دوم : بررسي آراء و انديشه هاي مارکس و لیبرالیسم
🔹فايل صوتي سوم : بررسي آراء و انديشه هاي ماکیاولی
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
اگوست کنت.mp3
31.9M
استاد حسن رحيم پور ازغدي " بنیاد های علوم انسانی غربی" بررسي آراء و انديشه هاي آگوست کنت
مارکس و لیبرالیسم.mp3
15.2M
استاد حسن رحيم پور ازغدي " بنیاد های علوم انسانی غربی" بررسي آراء و انديشه هايي ماركس و ليبراليسم
ماکیاولی.mp3
16.58M
استاد حسن رحيم پور ازغدي " بنیاد های علوم انسانی غربی" بررسي آراء و انديشه هاي ماكياولي
◾️توتالیتاریسم «شبهعلم»◾️
🔹برخی از این شبهعلمها مانند «سلامت معنوی»، «مراقبت معنوی»، «مددکاری دینپایه»، و نیز «الهیات عملی» (که بر پایه آموزههای معنوی و دینی در حوزههای علمیه مسیحی است) از نظریه عبور کرده و امروزه در برخی کشورهای اروپایی تبدیل به کلینیک شده است. ما نباید واقعیت و ماهیت علم به ظاهر مدرن خودمان را پنهان کنیم.
🔹جایی که رهبری امت اسلام در پی سیاستها و استراتژیهای تمدنی در عرصههای مختلف زندگی از جمله عرصههای مهم علمی میرود اولا باید به تنوع رویکردها و آزادی اندیشه و بیان در عرصه های علمی اعتنا کرد، و ثانیا باید به سامانههای جدید در خلق دانشهای بومی، پژوهشهای بومی، و علوم اسلامی بیش از پیش تأکید نمود. تقلیل تمام علم به دنیای حس و تجربه آنهم در نسخههای غربیِ قدیم، مسیر رشد علمی کشور را دشوارتر خواهد کرد.
حجت السلام حبيب اله بابايي قسمت دوم (قسمت آخر)
▫️ اخیرا وزیر محترم علوم در جلسه معارفه، ضمن تأکید بر شعار وفاق ملی و ضرورت گفتگو بین انظار مختلف، ناخواسته به طرح یک طبقهبندی دوگانۀ «علم» و «شبه علم» پرداخته و در یک رویکرد «تنبیهی» طیفی از دانشها و دانشمندان را اساسا از جرگۀ علم خارج نموده است. وقتی این جملات جناب وزیر را در بارۀ «شبه علم» خواندم به یاد جملۀ رمون گراسفوگل افتادم آنجا که شکلگیری «خشونت معرفتی» در نهادهای آموزشی مدرن را مطرح نموده و میگوید: «خشونت معرفتی در این محافل دائما دانشهای بومی را سرکوب میکند، و «جبر معرفتیِ اروپامحوری» دانش های غیراروپایی نظیر دانشهای سیاهان و نیز دانشهای بومی مناطق غیراوپایی را خرافه میپندارد و آن را از اساس انکار میکند.»
🔸علاوه اینکه، آن علم واقعی و اصیلی که جناب آقای وزیر آن را آرزو میکنند از کجا میآید؟ منابع این علم چیست؟ داور نهایی این علم چه کسی و متعلق به کدامین دستگاه شناختی است؟ آقای وزیر حتما وضعیت آشفتۀ ترجمههای بی رویه در ایران در عرصههای علمی از جمله علوم انسانی را میداند و میدانند آنچه از ترجمهها به محافل علمی ما سرریز میشود برآمده از اولویتهای بازار، ناشران، و مترجمان است و نه متفکران. محافل علمی و دانشگاهی ما مرکزی برای«مطالعات ترجمه» ندارند، و نیز سیاستگذاریهای روشنی در باب ترجمههای شده و مهمتر ترجمههای نشده (lost translations) ندارند. آنگاه ترجمههایی که هیچ مرکز مطالعات ترجمه، اصول و فرایند آن را بررسی نمیکند (چیزی به نام «فلسفۀ ترجمه» و نیز «اخلاق ترجمه» نداریم)، پیامدهای فکری و فرهنگی آن را تحلیل نمیکند (چیزی به نام «جامعهشناسی ترجمه» نداریم)، و صرفا از برخی محفلهای علمی در اروپای غربی و آمریکای شمالی آنهم فقط از زبان هژمون انگلیسی به نظام مفهومی ما انتقال مییابد، نمیتواند معیار و ملاکی برای تشخیص علم واقعی از شبه علم باشد.
🔸باید بدین نکته تأکید کرد آنچه که امروز وزیر محترم در ایران آن را شبه علم مینامد در دنیای غرب دستکم سابقهای بیش از 60 سال دارد. برخی از این شبهعلمها مانند «سلامت معنوی»، «مراقبت معنوی»، «مددکاری دینپایه»، و نیز «الهیات عملی» (که بر پایه آموزههای معنوی و دینی در حوزههای علمیه مسیحی است) از نظریه عبور کرده و امروزه در برخی کشورهای اروپایی تبدیل به کلینیک شده است. ما نباید واقعیت و ماهیت علم به ظاهر مدرن خودمان را پنهان کنیم. حقیقت آن است که ما شتابزده و سادهلوحانه تسلیم تکصدایی و تکگوییها در علوم جدید شدهایم و خود را در تاریخ قدیم مدرنیتۀ غربی محبوس کردهایم و از این رو همیشه حتی در تقلید از غرب نیز دچار عقبماندگیهای بسیاری شدهایم.
🔸بدینسان به نظر میرسد رویکرد سختِ حقوقی در امر سیاستگزاری علوم میتواند دلالتهای خطرناکی داشته باشد و نوعی از انسداد علمی را در رقابت های علمی دانشگاهی بوجود آورد. جایی که رهبری امت اسلام در پی سیاستها و استراتژیهای تمدنی در عرصههای مختلف زندگی از جمله عرصههای مهم علمی میرود اولا باید به تنوع رویکردها و آزادی اندیشه و بیان در عرصه های علمی اعتنا کرد، و ثانیا باید به سامانههای جدید در خلق دانشهای بومی، پژوهشهای بومی، و علوم اسلامی بیش از پیش تأکید نمود. تقلیل تمام علم به دنیای حس و تجربه آنهم در نسخههای غربیِ قدیم، مسیر رشد علمی کشور را دشوارتر خواهد کرد.
🔸برای عبور از این تناقض، باید بر همان فراز نخست از سخنان وزیر محترم مبنی بر گفتگو پافشاری کرد. باید به گفتگوهای واقعی و متواضعانه تن داد، از سخنرانیها و داوریهای یک طرفه در مهمترین مسئلههای علمی و معرفتی پرهیز نمود، تا بتوان توأمان از علم جدید و علم سنتی در بازسازی گفتمانهای جدید و پاسخهای نوآمد به نیازهای دنیای معاصر استفاده کرد.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️امام خامنه ای: علوم انسانی غربی ذاتا مسموم و ماهیتا معارض با اسلام و نظام اسلامی است...
▫️ آیتالله حائری شیرازی:
آنچه در روایات داریم که در آخرالزمان مردم به سراغ علمای یهود و نصاری می روند همین علوم انسانی غربی است.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
▪️پذیرش دانشجوی علوم اجتماعی در دانشگاه تهران در رشته کارشناسی " جامعه پژوهی اسلامی " از طریق انتخاب رشته آزمون سراسری (برای اولین بار در کشور)
💫مزایای تحصیل در این رشته :
✅ بهره مندی از اساتید علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران
✅ برنامه تحصیلی - تهذیبی زیر نظر اساتید دانشگاه تهران
✅ امکان ادامه تحصیل همسو در مقاطع ارشد و دکتری
✅ استفاده از امکانات و برنامه های انجمن علمی دانشجویی
به کانال انجمن علمی علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران بپیوندید 👇
@saissut
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
تحول حوزه نمایشگاه پژوهش 19 دی 1402.mp3
23.47M
▪️فایل صوتی سخنرانی حجت الاسلام سید محمد هاشمی با موضوع " تحول حوزه از منظر امام خمینی و مقام معظم رهبری"
▫️در سال گذشته توفیق داشتیم به همراه برخی فضلا پژوهشی تحت عنوان «الگوی تحول حوزه از منظر امام خمینی ره و مقام معظم رهبری» را به سرانجام برسانیم.
▫️پژوهشی که در آن – به رغم مطالعات پیشینی بیانات این دو بزرگوار در این حوزه - بازخوانی مجدد و نظام مند بیانات و ایده های این دو اندیشمند و امام بزرگ انقلاب اسلامی تصویری بسیار روشن و متفاوت از حوزه و آینده و گذشته آن در برابر چشم ما نهاد.
واقعا باید افسوس خورد که هنوز و با گذشت دهه ها این رویاهای «کاملا دست یافتنی» در حوزه علمیه نهادینه نشده است.
▫️در دی ماه 1402 در نمایشگاه دستاوردهای علمی واحد های پژوهشی حوزوی، تلاش کردیم تببینی از ایده امام و رهبری در این حوزه داشته باشیم که در فایل صوتی بالا آمده است. این کار ان شاء الله در پژوهشکده مطالعات راهبردی حوزه علمیه به چاپ خواهد رسید.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
▪️استاد محمد قائيني : چرا فتاوای فقهی هوش مصنوعی اعتبار ندارد؟
▫️احتمال دارد یک فقیه برای رسیدن به یک نتیجه در یک مسئله از برخی مقدمات غفلت کند و برای رسیدن به نتیجه، برخی مقدمات لازم و ضروری را نادیده بگیرد. فرض این است برای هوش مصنوعی این غفلت و به کار نگرفتن برخی مقدمات هم مفروض نباشد تا درجه عصمت از خطای این وسیله جدید از مصونیت شخص طبیعی بالاتر باشد.
▫️مثلا فقیه بر اساس مقدمات انتاج به واقع یقین پیدا کند و فرض کنید هوش مصنوعی هم امکان دستیابی به این نتیجه را دارد ولی نتایج حاصل از این دستگاه مثل نتایج اجتهاد فقیه بیش از گمانی نسبت به دیگری ایجاد نمیکند. خود فقیه یقین به واقع دارد ولی یقین او به واقع برای من یقینساز نیست و در بهترین حالت برای من در حد گمان ایجاد میکند چون نظر آن فقیه را با نظر فقیه دیگری در تعارض میبینم. لذا در بالاترین درجه ارزش اینگونه است نظر فقیه برای مقلدش مفید گمان به واقع است.
▫️حالا آیا شارع حجیت نتیجه حاصل از هوش مصنوعی را پذیرفته است؟ خیر، دلیلی به دست ما نرسیده است که نتایج به دست آمده توسط هوش مصنوعی اعتبار دارد. نگویید شارع منعی نکرده است. عدم منع جایی ارزش دارد که معاصر با حضور اصحاب شریعت و امامان معصوم باشد.
http://ijtihadnet.ir/?p=75360
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
▪️فایل های صوتی ارائهی آیتالله صادق آملی لاریجانی با موضوع "نسبت علوم انسانی با موضوعشناسی فقهی "
🔹این سه جلسه توضیحی گویا از وابستگی استنباطات فقهی به فهم موضوعات از منظر علوم انسانی است و این در حالی است که علوم انسانی حاضر، از مناشیء مختلف تحت تأثیر بنیانهای نظری و نظام ارزشی دنیای مدرن است.
🔹درک وابستگی اجتهادات فقهی به تحلیلهای علوم انسانی و همچنین عدم امکان وثوق و رکون به علوم انسانی مدرن، یکی از چالشهای اصلی حدود 150 ساله فقاهت شیعی است.
🔹بیتردید فهم دقیق و سدید این وضعیت، مهمترین عامل حل این چالش است؛به قول یک بنده خدایی «تشخیص درست»، مقدمه «تجویز درست» است!
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
01.mp3
24.57M
"نسبت علوم انسانی با موضوع شناسی فقهی" جلسه اول ؛ شنبه 13 مرداد 1403 - مشهد مقدس
02.mp3
28.42M
"نسبت علوم انسانی با موضوع شناسی فقهی" جلسه دوم ؛ یکشنبه 14 مرداد 1403 - مشهد مقدس
03.mp3
21.83M
نسبت علوم انسانی با موضوع شناسی فقهی " جلسه سوم ؛ دوشنبه 15 مرداد 1403 - مشهد مقدس
▪️امام خامنه ای : مفهوم غلبهی اسلام بر دیگر مکاتب
▫️ممکن است بگویید اگر خدا دین را فرستاد که بر سایر ادیان غلبه دهد پس چرا تاکنون چنین نشده است؟ از صدر اسلام تاکنون ادیانی باقی ماندهاند و حتّی در بعضی از مناطق، اسلام را از بین بردهاند؛ مانند اندلس و جاهای دیگری از آفریقا که مسلمانان را رنگ مسیحیّت دادند.
▫️در پاسخ باید گفت معنای آیه این است که خداوند، پیامبر اکرم (ص) را فرستاد و دین و برنامهی هدایت و حجّت و بیّنه به او داد تا آن را بر سایر ادیان غلبه دهد و با این برنامه رنگها را ببَرد و پاک کند و خودش رنگ ثابت شود.
▫️دین خدایی برای این آمده که مردم هر شکل و برنامهای که در زندگی دارند، رها کرده، این دین و شکل را قبول نمایند. نبیّ اکرم (ص) که میآید، حرف حساب او این است که هرطور زندگی میکردید باید کنار بگذارید؛ آن برنامه برود و این برنامهای که من آوردهام، جای آن را بگیرد.
▫️هر حرف تازهای که اسلام آورده، معنایش همین است که بشر هر شکل و قالبی که در زندگی داشته، آن شکل و قالب را به هم بزند و قالب دین را قبول نماید. بنابراین خداوند هر دینی را که میفرستد، شکل زندگیها را عوض میکند؛ شکل اوّل میرود و شکل دوّم میآید. این است معنایِ «لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ».
📖 کتاب تفسیر سورهی برائت، ص 147
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
▫️استاد عبدالحسین خسروپناه : برخی نآگاهانه یا لجبازانه به غلط،علم دینی و علوم انسانی اسلامی را به نقلی سازی علوم تفسیر میکنند؛ علم نافع عقلانی ، حکیمانه و اسلامی است.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami