eitaa logo
علوم انسانی اسلامی
1.2هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
28 ویدیو
159 فایل
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▫️فایل صوتی کامل هفتمین جلسه از سلسله نشست های مجازی « آشنایی با نظام فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی » 🔹با عنوان « نظریه‌ی سیاسی امام خمینی(ره) » با ارائه حجت‌الاسلام و المسلمین سعید صلح‌میرزایی 🔸سه‌شنبه ، دوازدهم اسفند ۱۳۹۹ ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
♦️چیستی و امکان فلسفه دین اسلامی♦️ 🔹مبتنی بر این وجه سوم در فلسفه دین اسلامی اولا باید مبتنی بر مبانی الاهی و توحیدی بحث کنیم و ثانیا مراقب باشیم کسانی که در این حوزه تربیت می‌شوند و مطالعه می‌کنند به سمت جریان‌هایی که بی‌بنیان هستند یا مخالف جریان الهی‌اند، نروند. 🔹جریان الحاد از مراکز آکادمیک استفاده می‌کند و تلاش می‌کند تا مبانی و جهت تربیت شدگان در حوزه مباحث معرفتی به سمت جریان الهی نباشد. جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه بخش چهارم ▫️به گزارش پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، نخستین پیش نشست علمی همایش ملی فلسفه دین اسلامی با عنوان نشست “چیستی و امکان فلسفه دین اسلامی” تحت نرم افزار اسکایپ و با حضور آقایان حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علیرضا قائمی‌نیا، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد جعفری، دکتر رضا اکبری و دکتر رسول رسولی‌پور برگزار شد. ▫️در این نشست علمی که به همت قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه و با همکاری برخی موسسات علمی همچون موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) و مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد، هر یک از اساتید دیدگاه‌ها و نکات خود را درباره چیستی و امکان فلسفه دین اسلامی بیان نمودند. 🔸وی ادامه داد: این تعریف با دو تعریف نخست بسیار متفاوت است. اما از نظر بنده هر سه وجه گفته شده امکان‌پذیر است. علیرغم اینکه آنچه محصول دیدگاه سوم است در کشور ما با اشکالاتی مواجه است و بنده نسبت به آن نقد دارم اما مبتنی بر آنچه در سایر سنت‌های دینی واقع شده این وجه سوم نیز قابل پذیرش است. چرا که در سنت‌های دینی دیگر مانند مسیحیت و یهودیت نیز این دغدغه وجود داشته و مثلا پلانتینگا در دو سخنرانی به وظایف فلاسفه دین مسیحی در مقابل فلاسفه دین به اصطلاح سکولار پرداخته است. 🔸وی خاطرنشان کرد: بنابراین در این وجه سوم فیلسوف دین متعهد به یک دین در مقابل فلاسفه دین ملحد یا حتی خنثی می‌تواند به مباحث حوزه فلسفه دین جهت دهد و به اصطلاح آنها را هدفمند کند. بنابراین مبتنی بر این وجه سوم در فلسفه دین اسلامی اولا باید مبتنی بر مبانی الاهی و توحیدی بحث کنیم و ثانیا مراقب باشیم کسانی که در این حوزه تربیت می‌شوند و مطالعه می‌کنند به سمت جریان‌هایی که بی‌بنیان هستند یا مخالف جریان الهی‌اند، نروند. 🔸دکتر رسولی‌پور در پایان سخنان خود گفت: باید پذیرفت که جریان الحاد از مراکز آکادمیک استفاده می‌کند و تلاش می‌کند تا مبانی و جهت تربیت شدگان در حوزه مباحث معرفتی به سمت جریان الهی نباشد. در نهایت تأکید می‌کنم که فلسفه دین به هر سه وجهی که بیان شد امکان‌پذیر است اما آنچه محصول وجه سوم در ایران است معلول و معیوب است و می‌توان درباره آن به بحث و نقد پرداخت. 🔸حجت‌الاسلام دکتر علیرضا قائمی‌نیا آخرین سخنران این نشست علمی بود. وی در ابتدا به چند نکته اشاره نمود و گفت: در خصوص استفاده از واژه‌ها به خصوص واژه اسلامی در جامعه ما افراط و تفریط‌هایی وجود دارد و بنده نیز موافقم که باید این واژه‌ها با دقت بکار رود. این تنها در خصوص واژه اسلامی نیست. مثلا سینمای متعالیه یا سیاست متعالیه بر اساس حکمت متعالیه اصطلاحاتی است که به کار می‌رود و البته معتقدم باید در کاربرد اینگونه واژه‌ها دقت نمود و افراط و تفریط نشود. البته درباره فلسفه دین اسلامی معتقدم این واژه را می‌توان و باید بکاربرد که در ادامه دلایل خود را درباره آن توضیح خواهم داد. 🔸قائمی‌نیا درباره مقبولیت در جامعه علمی نیز گفت: لزوما همه افرادی که به عنوان صاحب‌نظر در یک حوزه شناخته می‌شوند احاطه کامل به همه مباحث ندارند و مثلا عدم استفاده از یک واژه توسط آنها نمی‌تواند به معنای عدم مقبولیت آن اصطلاح باشد. مثلا در دیداری که با پلنتینگا داشتیم ایشان اذعان کرد که از مباحث اسلامی هیچ اطلاعی ندارد و هیچ مطالعه‌ای درباره قرآن نداشته است اما در عین حال تأکید می‌کرد که دین حق مسیحیت است. روشن است که برای ایشان به عنوان یک چهره شاخص در فلسفه دین، فلسفه دین اسلامی مقبولیت ندارد اما به نظر نمی‌رسد بتوان نظر ایشان را در این مورد ملاک قرار داد. 🔸اگر بخواهیم برای کاربرد اصطلاحات تحلیل علمی داشته باشیم، من در وهله نخست میان دانش‌های سخت مانند فیزیک، شیمی و امثال آن با دانش‌های نرم مانند جامعه‌شناسی و روانشناس تفاوت قائلم. در دانش‌های سخت بکار بردن این اصطلاحات و قیود به سهولت امکان‌پذیر نیست اما در دانش‌های نرم این اصطلاحات را با لحاظ حساسیت و دقت با سهولت بیشتری می‌توان بکار برد. 🔸مقبولیت آنها نیاز به زمان دارد. حتی در دانش‌های سخت هم اصطلاحات در همان ابتدا با مقبولیت مواجه نبوده‌اند. مثلا معلوم نیست اصطلاحاتی مانند جرم یا انرژی یا انرژی اتمی از همان ابتدا با مقبولیت جامعه علمی مواجه بوده است. ادامه دارد ... http://iict.ac.ir/gnqotb/ ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️فایل صوتی کامل هشتمین جلسه «آشنایی با نظام فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی» 🔹با عنوان « تاریخ از دیدگاه امامین انقلاب » با ارائه حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر جواد سلیمانی‌امیری 🔸 چهار‌شنبه، سیزدهم اسفند ۱۳۹۹ ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
♦️چیستی و امکان فلسفه دین اسلامی♦️ 🔹فلسفه دین هم از منظر فلسفه علم یک دانش است و برای خود پارادایم خاصی دارد. این پارادایم مبانی معرفت‌شناختی و متافیزیکی خاصی دارد. روش‌های خاصی دارد. مسائل خاصی دارد و تئوری‌های خاصی دارد. 🔹فلسفه دینی اسلامی خوانده می‌شود که مبتنی بر پارادایم اسلامی باشد بنابراین می‌تواند مبانی – متافیزیکی، معرفت‌شناختی، انسان‌شناختی و ..- را شامل شود، مسائل را شامل شود و حتی روش را هم در بر گیرد. جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه بخش پنجم (بخش آخر) ▫️نخستین پیش نشست علمی همایش ملی فلسفه دین اسلامی با عنوان نشست “چیستی و امکان فلسفه دین اسلامی” تحت نرم افزار اسکایپ و با حضور آقایان حجت‌الاسلام دکتر علیرضا قائمی‌نیا، حجت‌الاسلام دکتر محمد جعفری، دکتر رضا اکبری و دکتر رسول رسولی‌پور برگزار شد. ▫️در این نشست علمی که به همت قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه و با همکاری برخی موسسات علمی همچون موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) و مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد، هر یک از اساتید دیدگاه‌ها و نکات خود را درباره چیستی و امکان فلسفه دین اسلامی بیان نمودند. 🔸به نظر می‌رسد بحث و بررسی درباره واژه‌ها و اصطلاحات و گفت‌وگوهای علمی به مقبولیت آنها در جامعه علمی کمک می‌کند و نیاز به گذشت زمان است. علاوه بر آن مقبولیت اصطلاحات در علوم انسانی ملاحظات خاص خود را دارد. 🔸به هر حال تأکید می‌کنم که کاربرد این اصطلاحات باید با دقت باشد و هم از افراط آن پرهیز کرد و هم در آن تفریط نورزید. 🔸همانطور که دوستان دیگر هم اشاره کردند اصطلاحاتی مانند فلسفه دین یهودی و مسیحی نیز در ادبیات فلسفه دین رایج بکار رفته و حتی چندین کتاب با عنوان فلسفه دین اسلامی به نگارش در آمده، اگر چه نمی‌خواهم در اینجا درباره قوت و ضعف آنها قضاوت کنم اما کاربرد این اصطلاح را در ادبیات فلسفه دین رایج نشان می‌دهد. 🔸همچنین در کتب بسیاری بخش‌هایی به دیدگاه‌های فلاسفه اسلامی اشاره دارد. بنابراین مشکل اصلی خود اصطلاح نیست. نکته دیگر این است که بنده درباره فلسفه دین، فلسفه دین اسلامی و حتی عقل میان مقام تعریف و مقام تحقق تمایز می‌نهم. 🔸وی با تشریح مثالی گفت: فرض کنید بپذیریم که فلسفه دین خردورزی متعادل درباره دین است – که البته درباره این تعریف هم نکاتی مطرح است – اما آیا در مقام تحقق هم فلسفه دین معاصر چنین بوده و عقل به همین معنا و مطابق همین تعریف در آن بکار رفته است یا در مقام تحقق فراز و نشیب داشته است؟ 🔸فلسفه دین در بدو پیدایش خود رنگ تحلیلی داشته و همین اواخر است که فلسفه دین قاره‌ای در حال اعلام وجود است و به عنوان یک دیسیپلین مشخص مطرح می‌شود و در عین حال در فلسفه دین قاره‌ای هم عقل به آن شکل که در تعریف ذکر شده بکار نرفته است. بله در مقام تعریف می‌توان سخن از اعتدال عقل گفت. 🔸حتی برخی گفته‌اند فلسفه دین از توجیه باورهای دینی بحث می‌کند و یا فلسفه دین را به نگاه عقلی نسبت به مسائل دینی تعریف کرده‌اند؛ اما همه اینها در مقام تعریف است. اما اگر در مقام تحقق نگاه کنیم به تعبیری با همان شباهت خانوادگی وینگنشتاینی مواجهیم و فلسفه‌های دین داریم نه یک فلسفه دین واحد. 🔸حتی در فلسفه دین تحلیلی هم یک فلسفه دین واحد نداریم و با فلسفه‌های دین متعدد تحلیلی مواجهیم. هر یک از این فلسفه‌های دین برای خود پارادایمی دارند و البته دو به دو یا چند به چند با هم اشتراکاتی دارند ولی هر کدام را باید یک فلسفه دین با پارادایم خاص خود دانست. 🔸بنابراین باید تشخیص دهیم که فلسفه‌های دین محقق در چه محدوده‌هایی قرار می‌گیرند. نکته دیگری که می‌خواهم به آن اشاره کنم این است که بنده نسبت به فلسفه دین بیشتر نگاه فلسفه علمی دارم. 🔸فلسفه دین هم از منظر فلسفه علم یک دانش است و برای خود پارادایم خاصی دارد. این پارادایم مبانی معرفت‌شناختی و متافیزیکی خاصی دارد. روش‌های خاصی دارد. مسائل خاصی دارد و تئوری‌های خاصی دارد. 🔸البته با یک علم بلوغ یافته مواجه نیستیم اما آنچه در فلسفه علم درباره دانش‌ها بیان شده، اختصاص به علوم سخت ندارد و علوم نرم را هم شامل می‌شود و فلسفه دین هم از آن مستثنی نیست. بنابراین در فلسفه دین اسلامی هم به همین نحو است. یعنی فلسفه دین اسلامی فقط آنچه فلاسفه مسلمان در حوزه دین گفته‌اند یا فقط مسائل دین اسلام نیست. 🔸فلسفه دینی اسلامی خوانده می‌شود که مبتنی بر پارادایم اسلامی باشد بنابراین می‌تواند مبانی – متافیزیکی، معرفت‌شناختی، انسان‌شناختی و .. را شامل شود، مسائل را شامل شود و حتی روش را هم در بر گیرد. ممکن است کسی که در فلسفه دین اسلامی کار می‌کند روش تحلیلی را نپذیرد و مثلا مبتنی بر روش برهان سینوی بحث کند. http://iict.ac.ir/gnqotb/ ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️فایل های صوتی و متنی کامل نهمین جلسه از سلسله نشست‌های مجازی « نظام فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی » 🔹با موضوع « نظام فکری علامه جعفری (ره) » با ارائه حجت‌الاسلام و المسلمین موسوی 🔸 پنجشنبه ، چهاردهم اسفند ۱۳۹۹ ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
♦️علوم انسانی و مطالبه رهبری از حوزه ♦️ 🔹رهبری می‌فرمایند ما یک نظام فلسفی داریم که باید از آن تولید فکر به دست بیاید و بعد از آن سراغ تولید علم برویم و بعد بتوانیم تمدن نوین اسلامی را ایجاد کنیم. 🔹ما باید اول تولید فکر کنیم تا بتوانیم علم را، فناوری را، و مدیریت کشور را، جلو ببریم و این تولید فکر از تولید علم مهمتر می‌باشد و تولید فکر هم منبعث از فلسفه است. آیه الله عبدالکریم فرحانی استاد درس خارج فقه ▫️به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح، آیت‌الله عبدالکریم فرحانی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم در سلسله جلسات درس خارج مبانی فقه حکومتی عنوان کرد: یکی از دغدغه‌های چند ده ساله امام خامنه‌ای در مورد مسائل علوم انسانی است. 🔸وی افزود: ایشان قائل هستند علوم انسانی به شکل موجود مضر است، چون برگرفته از جهان بینی و تفکرات پوزیتویسم است و خصوصیت علوم انسانی این گونه است که جهان بینی در آن تاثیر به سزایی دارد و برای حل این مطلب باید یک ورود عمیق همراه با اجتهاد جواهری در این مباحث داشت. 🔸آیت‌الله فرحانی یادآور شد: ایشان می‌فرمایند: علوم انسانی ما برگرفته از تفکرات پوزیتویسم قرن ۱۵ و ۱۶ اورپاست و قبل از آن اصلا چیزی به نام علوم انسانی نبوده است و همچنین غربی‌ها در قرن ۱۸ و ۱۹ بعضی از شاخ‌های علوم انسانی را تدوین کرده‌اند و تولیدات آن‌ها برای ما کارایی ندارد که هیچ، مضر هم می باشد. 🔸وی ادامه داد: خصوصیت علوم انسانی غرب به گونه‌ایی است که دانش آموخته خود را به گونه‌ای بار می‌آورد که نگاهش به مسائل آن علم غیر اسلامی است و می‌بینیم همان شخص متدین که ضد انقلاب هم نیست مبانی دینی این مسائل را متوجه نمی‌شود گرچه رد نمی‌کند ولی چون آن مطلبی را که در مورد مثلا اقتصاد اسلامی مطرح می‌کنیم با یافته‌های علمی خود ناسازگار می‌بیند به خرجش نمی‌رود. 🔸استاد درس خارج حوزه علمیه قم عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: یکی از مطالبات بنده از حوزه علمیه در مورد رشته‌های علوم انسانی مثل تعلیم و تربیت است که باید روی آن کار بشود و تولید صورت بگیرد و اساسا ایشان می‌فرمایند حوزه علمیه باید پایه‌های علوم انسانی مبتنی بر تفکرات اسلامی و جهان بینی اسلامی را مستحکم پی ریزی کند. 🔸وی اضافه کرد: این پایه‌ها ریخته نمی‌شود و این ممکن نخواهد شد مگر این‌که با علوم انسانی آشنا شوید و در آن تبحر داشته باشید ولی باید دانست این کافی نیست و باید جلوتر رفت یعنی نیاز است بر روی آن علوم اجتهاد صورت گیرد و با همان متد جواهری استنباط شوند به یک معنا باید مرز علم را شکست. 🔸آیت‌الله فرحانی گفت: رهبر انقلاب قائل هستند کار اساسی و اولیه‌ای که باید صورت بگیرد تدوین مبنای علمی و فلسفی تحول علوم انسانی است ایشان اسم این کار را می‌گذارند تولید فکر. ما باید اول تولید فکر کنیم تا بتوانیم علم را، فناوری را، و مدیریت کشور را، جلو ببریم و این تولید فکر از تولید علم مهمتر می‌باشد و تولید فکر هم منبعث از فلسفه است. 🔸وی افزود: ایشان می‌فرمایند ما یک نظام فلسفی داریم که باید از آن تولید فکر به دست بیاید و بعد از آن سراغ تولید علم برویم و بعد بتوانیم تمدن نوین اسلامی را ایجاد کنیم. 🔸این استاد حوزه تأکید کرد: این وظیفه حوزه و طلاب می‌باشد و باید با متد جواهری وارد این عرصه شد و علوم انسانی اسلامی را تولید کرد. http://meftaah.com/?p=22443 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️فایل صوتی جلسه رونمایی از کتاب " رابطه علم و دین از منظر چهار حکیم مسلمان معاصر " با سخنرانی آیه الله غلامرضا فیاضی و دکتر مهدی گلشنی 🔹پنجشنبه ۲۳ بهمن ماه ۱۳۹۹ 🔹مجمع عالی حکمت اسلامی 💫 دکتر مهدی گلشنی، استاد دانشگاه صنعتی شریف پرسش‌هایی پیرامون «علم و دین» مطرح کرده و از دانشمندان الهیدان در کشورهای مختلف خواستار جواب شده‌ است. 💫 این سؤالات همچنین برای چهار حکیم مسلمان معاصر، حضرات آیات جوادی آملی، حسن‌زاده آملی، سبحانی و مصباح یزدی هم ارسال شده است؛ که پاسخ های این حضرات در قالب یک جلد آماده و امروز رونمایی شد. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami