eitaa logo
علوم انسانی اسلامی
1.3هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
33 ویدیو
166 فایل
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
مشاهده در ایتا
دانلود
إنالله و إنا إلیه راجعون! آجـرک الله یا‌بقیـة‌الله آجـرک الله یاصاحب‌الزّمان 🏴 تسلیت خدمت حضرت ولیعصر (روحی فداه) و همه عزاداران ارباب 🏴 كيف نعزي بعضنا البعض في يوم عاشوراء؟ ◾️سأل الراوي الامام الباقر عليه السلام:فكَيْفَ يُعَزِّي بَعْضُهُمْ بَعْضاً ؟ فقال عليه السلام:يَقُولُونَ عَظَّمَ اَللَّهُ أُجُورَنَا بِمُصَابِنَا بِالْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ جَعَلَنَا وَ إِيَّاكُمْ مِنَ اَلطَّالِبِينَ بِثَأْرِهِ مَعَ وَلِيِّهِ اَلْإِمَامِ اَلْمَهْدِيِّ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ. ◾️راوی از امام باقر علیه السلام سوال کرد:اگر بعضى خواهند برخى ديگر را تسليت بدهند[بمصیبت امام حسین علیه السلام] چگونه و چه بگويند؟ ▪️امام باقر علیه السلام فرمود: میگویند خداوند متعال اجرها و ثواب‌هاى عزادار بودن ما را براى امام حسين عليه السّلام زياد گردانده و ما و شما را در ركاب ولىّ‌ آن حضرت، حضرت امام مهدى قائم آل محمّد صلوات اللّٰه عليهم اجمعين از طلب‌كنندگان خون آن جناب قرار دهد. 📚 کامل الزيارات ، ابن قولویه قمی، ج 1 ، ص 175 . ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
🏴ابيات مقبل کاشانی مناسب با روز عاشورا ( امروز عراق روز عاشوراست) : ▪️ روايت است كه چون تنگ شد بر او ميدان فتـــــاد از حـــــركت ذوالجــناح وز جـــولان ▪️ نه سيــــد الشهدا بر جـدال طاقت داشت نه ذوالجـــناح دگــر تاب استقامــت داشت ▪️ كشيــــد پــا ز ركـــاب آن خلاصـــه ايجـــاد به رنـــــگ پرتو خورشـــيد، بر زمين افتــاد ▪️ هـــوا زجور مخـــالف چــو قيرگـــون گرديد عزيز فاطـــــمه از اسب سرنگون گــــرديد ▪️ بلند مرتبــــه شاهــي زصـــدر زين افــــتاد اگــر غلط نكـــنم، بر زميــن افتاد... ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
▪️فايل صوتي کرسی علمی ترویجی : «منطق علم متناسب با زیست‌بوم ایرانی اسلامی» با ارائه : دکتر سید‌محمد‌رضا تقوی (استاد تمام گروه روان‌شناسی بالینی دانشگاه شیراز) 🔹 ناقد: دکتر محسن جاجرمی‌زاده 🔹 مدیر جلسه: دکتر سیدسعید زاهد ▫️ دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ ساعت ۸:۱۵ تا ۱۰:۳۰ ▫️ دانشگاه شیراز؛ پژوهشکده تحول در علوم انسانی ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
s9.mp3
30.67M
«منطق علم متناسب با زیست‌بوم ایرانی اسلامی» با ارائه : دکتر سید‌محمد‌رضا تقوی
▪️استاد میرباقری : ما حتماً باید قلّه‌های علم و تکنولوژی غربی را فتح کنیم، و الّا نمی‌توانیم آن را کنترل کنیم. 🔹رویکرد ما فتح قلّه‌های علم مدرن و عبور از آن مرزهاست. شما تا به علوم روز مسلط نشوید، ‌اصلاً نمی‌توانید کاری با آن انجام دهید. ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
▪️انتشار شماره 46 و 47 فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا (پاییز و زمستان 1402) با مدیرمسئولی حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی و سردبیری دکتر امیر سیاهپوش ▫️فهرست مطالب این شماره: https://scih.ir/I50Z2 ▫️دریافت نسخه آنلاین مجله از نورمگز: https://www.noormags.ir/view/fa/magazine/number/157929 ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
▪️محمد رضا كرباسچي (كارشناسي ارشد فلسفه علوم اجتماعي) : كتاب " درامدي بر علوم انساني اسلامي در انديشه آيت الله خامنه اي " نقطه ی عطف در گفتمان سازي علوم انساني اسلامي 🔹این کتاب در شرایطی به جامعه ی ما عرضه شد، که جامعه ی ما ۴۵سال پس از انقلاب اسلامی، در حوزه های گوناگون علوم انسانی هنوز هم بر سفره ی بیگانه نشسته است. 🔹از سوی دیگر بسیاری -حتی در جبهه فکری انقلاب اسلامی- بی توجه به تاریخ علم و نظام اندیشه متفکران مسلمان، عطای تولید علوم انسانی بر اساس اندیشه ی آنان را به لقایش بخشیده اند و برای تولید این مهم سراغ آبشخورهای دیگر رفته اند. 🔹در حالیکه مطابق آنچه در این کتاب -و کمی پیش تر در کتاب الگوهای کلان تولید علوم انسانی.‌...- عرضه شده، مسائل و موضوعات علوم انسانی از دیرباز مورد توجه و بحث عالمان جریان حکمت و اجتهاد بوده و آنان با ادبیات خاص جهان اسلام، آن را کاویده و تا جایی جلو آورده اند. 🔹این کتاب خط بطلانی بر این اندیشه و نموداری کامل است از بسترهای تاریخی توجه به مسائل علوم انسانی، روش و هر آنچه که برای تولد علوم انسانی در یک جامعه ی در حال رشد لازم است. 🔹این کتاب -با تمام نقاط قوت و ضعفش- نقطه ی عطفی خواهد بود در مطالعات علوم انسانی اسلامی و بسیاری از نهرهای کوچک اندیشه را که سالها تشنه ی چنین آبی بودند را سیراب کرده و موجب تقویت این جریان خواهد گردید. ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
▪️علامه محمد تقي مصباح يزدي : ما مکلّفیم برای دفاع از عقاید اسلامی و ارزش‌های مکتبی، به "سلاح علم" مجهّز شویم، تا بتوانیم با اینگونه افراد[منحرف]، منطقی برخورد کنیم و گرنه این کار تنها با شعار، عملی نمی‌شود. گفتن «مرگ بر فلان» نمی‌تواند ذهن دانشجویی را که با این شبهات آلوده شده اصلاح کند و او را به عقاید اسلامی مؤمن گرداند. 🔹کسی را که به شک و شبهه مبتلا شده است با هیجانات و احساسات و موعظه نمی‌توان قانع کرد تا از شک خود دست بشوید.دشمنان ما نقشه‌های خود را خوب طراحی و اجرا می‌کنند. 🔹چاره‌ای نیست جز اینکه بیشتر احساس مسئولیت کنیم و خود را در حال جنگ با شیطان و عفریت‌های او بدانیم. زندگی ما باید سراسر جهاد باشد.» ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
▪️فايل صوتي نشست " فيزیک كوانتوم و نسبت و اثر آن بر حکمرانی مبتنی بر علوم انسانی (روایت های فرامرزی)" 🔹با ارائه : دکتر سیدهادی رضوی‌پور (دكترای فيزیک از دانشگاه مک‌گيل، كانادا) 🔹شنبه ۳۰ تیرماه ۱۴۰۳ 📥 جهت دانلود فایل ارائه شده در نشست کلیک کنید ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
فيزیک كوانتوم و حکمرانی مبتنی بر علوم انسانی.mp3
14.5M
" فيزیک كوانتوم و نسبت و اثر آن بر حکمرانی مبتنی بر علوم انسانی (روایت های فرامرزی) " دکتر سیدهادی رضوی‌پور
▪️استاد ميرباقري :‌اشکال مهمی که به حوزه‌های دانشیِ برخی کشورها وارد است، اين است که خودشان صاحب علم و تکنولوژی نيستند. آنها وقتی صاحب علم و تکنولوژی هستند که بر صفر تا صد آن مسلّط باشند، حتی اگر آن را خودشان توليد نکرده باشند. 🔹آن علم و تکنولوژی‌ای که منطق و فلسفۀ حاکم بر آن در اختیار ما نباشد، در اختیار ما نخواهد بود و ما فقط مصرف‌کنندۀ آن خواهیم بود، نه صاحب و مالک و واجد آن. 🔹واجدیتِ علم و تکنولوژی به تسلطِ بر آن است و نه مصرفِ آن. در این هنگام است که می‌توان از علم و تکنولوژیِ کنونی عبور کرد و تولیدهای جدید دست یافت. ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
◼️چگونگی وصول انسان به کمال حقیقی ◼️ ▫️انسان شناسی؛ چگونگی وصول انسان به کمال حقیقی از طریق حجت شرعی (در بیان علامه طباطبایی) حجت السلام علی فرحانی استاد سطوح عالي حوزه 🔹 سوال اساسی که برای هر متفکری پیش می آید این است که: بر اساس نظام عالم یعنی نظام علیت، هر فعلی تاثیری «تکوینی» دارد لذا اگر انسان می خواهد به کمال واقعی و تکوینی خود برسد باید یک سری افعال را انجام دهد و یک سری افعال را ترک کند. این در حالی است که برخی از جزئیات احکام که ائمه بیان کرده به دست ما نرسیده و این ماجرا انسان را به همین اندازه از کمال حقیقی خود دور می کند. 🔹مبتنی بر قبول این مساله برخی از اعلام نتیجه گرفتند که پس اگر انسان بتواند به یقین بالمعنی الاخص نسبت به جزئیات احکام برسد ولو اینکه شارع هم آن را بیان نکرده باشد باید دست پیدا کند تا به استکمال واقعی دست یابد. 🔹این مطلب در کلمات محی الدین عربی در فتوحات هست و در کلمات آیت الله جوادی در کتاب هدایت در قرآن دیده میشود بلکه حتی در کلمات صدرا هم وجود دارد چه اینکه ملاصدرا در کتاب مفاتیح الغیب و اسرار الآیات به این سمت متمایل می شود که اگر انسان می تواند با کشف لدنی به لوح محفوظ دست پیدا کند و به جزئیات احکام دست یابد باید این کار را بکند و مطابق آن عمل کند. 🔹اما مرحوم علامه در کتب مختلف خود از جمله المیزان با این مطلب مخالفت کرده و می فرمایند : اگرچه قبول داریم که هر فعلی اثری تکوینی دارد بلکه هر کنشی واکنشی دارد، اما بر اساس انسان شناسی و ادله، صغرویا مطلبی که گفته شد را قبول نداریم یعنی کمال انسان را چیز دیگری می دانیم. 🔹ایشان قائل اند که کمال انسان یک کمال است و نه کمالات متعدده. لذا مصالح و مفاسد به نحو جمع وجود ندارد بلکه یک مصلحت واحده است که جمیع احکام برای وصول به آن آمده اند. در ادله از این کمال سه تعبیر وجود دارد: 1️⃣ عبور از نفس 2️⃣ عبور از شیطان 3️⃣ اخلاص 🔹علامه می فرمایند این کمال هرگز حاصل نمیشود الا با تعبد به شارع مقدس و تعبد به حجت شرعی چه حجت شرعی مطابق با مراد واقعی معصوم باشد چه نباشد بلکه چه این حجت شرعی اثر تکوینی خاصی مانند چشم برزخی و دیدار با امام زمان علیه السلام داشته باشد چه نداشته باشد. به عبارت دیگر این کمال ای که هدف عالم خلقت است و انسان برای آن خلق شده و شریعت برای آن تشریع شده است غیر از بروزات و اثرات تکوین ای همچون طی الارض و .... می باشد. 🔹مراد از اخلاص و عبور از نفس هم این است که انسان هر چه که انجام می دهد به خاطر خدا باشد. به تعبیر زیبای علامه مصباح، «ما اگر خودمان به ریسمان خدا چنگ بزنیم این ریسمان شیطان است نه خدا.» یعنی انسان باید به جائی برسد که خدا و ریسمان خدا را هم برای خود خدا بخواهدو نه برای خودش. این یعنی عبور کامل از نفس و نادیده گرفتن خود. 🔹از همین جا علامه قائل اند اگرچه احکام جزئیه ای که امام مي گويند تابع مصالحی است و مجتهد هم تمام تلاش خود را برای وصول به همان انجام می دهد اما اگر هم به آن دست پیدا نکرد و به حکم دیگری رسید عمل به آن حکم همان تاثیر عمل به حکم واقعی را دارد زیرا هر دو چیزی غیر از تعبد به شارع نداشته و نتیجه هر دو ندیدن نفس و رسیدن به اخلاص است. 🔹البته ممکن است حکم جزئی که مجتهد به آن رسیده است و حجت شرعیه ای که برای او محرز شده است اثر تکوینی خاصی نداشته باشد اما این نقصی نیست زیرا آن اثر تکوینی کمالی محسوب نمیشود بلکه کمال واقعی همان کمالی است که نتیجه « تعبد به شارع» است. به تعبیر زیبای علامه، آنچه که شریعت می خواهد قتل تدریجی نفس است. 🔹اگر قرار باشد که احکام جزئی که امام بیان می کند دخیل در استکمال انسان باشد نتیجه اش این است که چون « بداهتا» کثیری از این احکام جزئی به دست ما نرسیده و بسیاری از ادله تحریف و یا نابود شده اند ما به همان اندازه که به آن احکام دست پیدا نمیکنیم از کمال حقیقی خود که مقصود خلقت است دور میشویم یعنی راه کمال بسته میشود. اما تالی قطعا باطل بوده پس مقدم هم مانند آن است. 🔹لذا علامه می فرمایند قرآن سبیل انسان را خود انسان می داند. و به عبارت دیگر اصلا مبدا و مقصدی وجود ندارد زیرا عبور کردن از نفس خودِ همان وصول به واجب تعالی است. و این مقام که به تعبیر علامه همان مقام ولایت است و در پس پرده « غیب» - نه شهادت-می باشد برای همه انسان ها در نظر گرفته شده و همه هم به آن خوانده شده اند. 🔹به تعبیر حضرت امیر : الاسلام هو التسلیم و التسلیم هو الیقین و الیقین هو الاطاعه و الاخلاص بما جاء به الرسول. یعنی نهایت اسلام همان اطاعت و اخلاص است. با این نگاه مشخص میشود که تنها راه وصول به مقصد و مقصود، همان تعبد به حجت شرعی می باشد! ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami