⬅️ را کرده است تا جای امکان براساس منابع اصیل اسلامی يعنی دو ثقل گرانبهای کلام الله مجید و روايات شمهای از آموزههای تشکیلاتی موجود در آن را بیان کند.
✔️✔️
📋 در اين جزوه به سراغ قرآن رفته و سعی شده است مطالب تشکیلاتی
به کار رفته در آن بیان شود.
➖🔹 گفتنی است که آيات بسیاری از کلام الله مجید مستقیم و غیر مستقیم
بر مسائل اجتماعی تکیه دارند و مطالبی پیرامون چرايی و چیستی و
چگونگی ابعاد مختلف زندگی اجتماعی را بیان می کند.
⚛ تشکیلات
اسلامی به عنوان سمبل زندگی اجتماعی از اين ابعاد استثنا نیست و حتی میتوان به بیانی ديگر، آن را حاصل عملیاتی شدن آموزههای
اجتماعی کلام الله مجید در حاق واقع دانست.
〰 لازم به ذکر است که تفسیرهای بیان شده ذيل هر آيه الزاما تفاسیر
بدون نقص و اشکالی نیست ولی به منظور دوری از تفسیر به رأی
تلاش شده است مطالب استخراجی حدالامکان برگرفته از تفاسیر
مشهور باشد.
📝✔️
🔰 جزوه حاضر، هفتمین جزوه از سلسله جزوات «دين تشکیلاتی» است
که از صحبتهای استاد گرامی دکتر حسین عرب اسدی، استخراج شده است.
💠✅
مروری بر آیات تشکیلاتی قرآن کریم
(بخش اول)
✨ سوره بقره، آیات ۲ تا ۲۲
⬅️ اين آيات، جامعه را سهدسته میکند به اين صورت که چهار آيه
اول مربوط به متقین، دو آيه در مورد کافران و سیزده آيه در مورد
منافقین است.
♻️ اين دستهبندی نشان میدهد که اولا هرگاه میخواهید
کار تشکیلاتی کنید بايد توان تقسیمبندی مخاطبین رو داشته باشید و آنها را بايد با توجه به آرمان مورد نظرتان دستهبندی کنید؛
🔷 ثانیا
ويژگی هر کدام از اين مخاطبین را هم بايد بدانید و ثالثا اين ويژگیها را به اعضای تیم خود بگويید.
➕➖✍
♒️ پس ابتدا بايد مخاطبین را دسته بندی کنیم؛ يا اين فرد با ماست يا با
ما نیست و اگر با ما نیست دو دسته میشود يا با ما کاری ندارد يا
مخالف ماست که اين در مجموع سهدسته مخاطب برای ما میشود.
🔷 ♦️ 🔶
✍ در تاريخ اين دستهبندی را میبینید که جايی طرف ابوموسی اشعری
👇
➖است و کاری به امیرالمومنین ندارد و جايی ديگر اشعث است که مدام سنگاندازی میکند و با منافقین همکاری دارد.⭕️
✨ آيه میگويد
که اين طور نباشد که فقط در دلتان اينها را بدانید بلکه رسم اينها
را بايد بیان کنید و شاخص هم اهداف سازمان و اهداف تشکیلاتی
شماست که در اين راستا دستهبندی معنا دارد.
✅👌
👈 اگر يک نفر منتقد رهبر تشکیلات است رهبر تشکیلات حق ندارد او را محروم کند ولی
اگر با اهداف تشکیلات ناسازگار است میتواند او را محروم کند.
❌👈🚨
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
مقدمه ✅ از آنجا که دين اسلام، يک دين اجتماعی است و به مسائل اجتماع توجه ويژهای دارد میبايد منا
🖊نکته چهارم در مورد منافقین است که تعداد زيادتری آيه در مورد اينها صحبت می کند.
🌿 به اين دلیل که متقین تقريبا معلوم است چه کسانی هستند: «الَّذينَّ آمَّنُوا وَّ عَّمِلُوا الصَّالِحاتِ سَّیَّجْعَّلُ لَّهُمُ الرَّحْمنُ وُدا» يعنی يک رابطه دوستی بینشان برقرار است،🌺
⚡️ کافران هم چنین
حالی دارند، ⚡️
ولی در مورد منافقین اين گونه نیست. منافقین ويژگیشان اين است که «وَّ مِنَّ النَّاسِ مَّن يَّقُولُ ءَّامَّنا َّبِاللهِ وَّ بِالْیَّوْمِ الاَّخِرِ »،
در اهداف سازمان با تو اعلام آمادگی میکنند درحالی که بعد از اتمام جلسه متوجه میشويد که نیتشان با تشکیلات نیست 👌
⬅️ «يَّقُولُ ءَّامَّنَّا بِاللهِ وَّ بِالْیَّوْمِ الاْخِرِ وَّ مَّا هُم بِمُؤْمِنِینَّ».
«يخَّدِعُونَّ اللهَّ وَّ الَّذِينَّ ءَّامَّنُواْ وَّ مَّا يخَّدَّعُونَّ إِلَّا أَّنفُسَّهُمْ وَّ مَّا يَّشْعُرُونَّ» ⭕️
➰اين قسمت نیت منافقین را فاش میکند و میفرمايد منافقین نیتشان
خدعهزدن است. اينگونه آدمها دو نوع هستند عدهای قصد خدعه دارند😎
💢 اینگونه آدم ها دو نوع هستند عده ای قصد خدعه دارند ولی توان آن را ندارند مثلا در رودربايستی گیر کردهاند که چون به شما قول دادهاند کار کنند میترسند اگر زير قولشان بزنند
وابسته به نوع تشکیلات ضرر ببینند برای مثلا میترسند کارشان را
از دست بدهند يا مدرک نگیرند يا برچسب منافق بخرند و...
✴️ در صورتی که در واقع اين افراد تحمل و صبر اينکه شما را همراهی
کنند، ندارند؛ بنابراين اين عده دستهای میشوند بین شما و منافقان که دائما اعتراض و غرولند میکنند که میل شخصیشان به طرف خلاف شماست.
🔴 نوع دوم هم عدهای هستند که نفوذی و اهل خدعهاند که خدای متعال میفرمايد اين عده هم در حقیقت نمیتوانند کاری کنند به دلیل اينکه اين افراد به خودشان خدعه میزنند نه به
خدا.
➖🔻نکته بعدی اين است که اين افراد در ظاهر کاملا شبیه مؤمنین هستند به اين معنا که مثل شما ريش میگذارند، نماز میخوانند و... چرا
که اگر قرار بود مشخص باشند که اهدافشان با ما نیست ديگر منافق
نبودند.
😎💢👿
👈 اين دسته بندی جامعه را به تعابیر ديگر در روايات هم میتوان مشاهده کرد برای مثال روايت است که روزی امیرالمومنین دست کمیل را گرفتند و با هم به قبرستان کوفه رفتند، آنگاه فرمودند:
🌸 «النَّاسُ ثَّلَّاثَّةٌ عَّالِمٌ رَّبَّانِیٌ وَّ مُتَّعَّلمٌ عَّلَّى سَّبِیلِ نَّجَّاةٍ وَّ هَّمَّجٌ رَّعَّاع»🌸
➖🔹 این تقسیمبندی مبنايش علم است و با هدف دنبال حقیقت بودن انجام شده است؛
✅ فردی که «متعلم علی سبیل نجاه» است دست وپا میزند که در مسیر درست باشد
⬅️ ولی شرايط «همج رعاع» خیلی مشکل دارد به طوری که در بحثهای کلان اجتماعی اين گروه برای شما مشکلات زيادی ايجاد میکنند چرا که با حرکت باد مسیرشان جابجا
میشود.♨️
〽️بحث عوام وخواص در بیان مقام معظم رهبری دقیقا بر اين مبنا استوار است. اگر عوام در زمان خواص اهل حق باشند، بهشتیاند
🌿🌺🌿
➖ ولی اگر در زمان خواص اهل باطل باشند، جهنمیاند.
🔥🔥👿
🖇 اين دستهبندی متناسب با هر تشکیلاتی تعريف میشود که نقشهای
افراد در تشکیلات میبايد متناسب با اين دستهبندی انجام شود.✔️
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
🖊نکته چهارم در مورد منافقین است که تعداد زيادتری آيه در مورد اينها صحبت می کند. 🌿 به اين دلیل که
🌷سوره بقره، آیات ۲۴۶ تا ۲۵۲
➖🔹اين آيات پیرامون داستان طالوت و جالوت است. نکته اول اين است که رهبر تشکیلات اسلامی از جانب خدا نصب میشود، به همین
خاطر بنیاسرائیل وقتی میخواهند به جنگ بروند، از نبی خود میخواهند که برای ايشان پادشاه و ملکی از جانب خدا انتخاب کند.
✅ اين نشان میدهد که در تشکیلات اسلامی، در انتخاب رهبر تشکیلات
مردم هیچ کارهاند. البته اين نکته نفی تأثیر مردم در شکلگیری نظام
نیست چرا که مردم اگر نیايند، نظام شکست میخورد؛ ولی با همین
شکست هم باز اين مردم هستند که چوب پای کار نیامدنشان را
میخورند به صورتی که اشرار بر آنها مسلط میشوند.
✨ آيه میگويد
از کجا معلوم شما بجنگید؟ بنی اسرائیل گفتند: مگر ممکن است در راه خدا نجنگیم؟
👌حال سؤال مطرح میشود که شاخص انتخاب يک رهبر يا مدير
اسلامی چیست؟
🔖 بنی اسرائیل شروع میکنند برخی ويژگیهايی را که در اين مورد به ذهنشان میرسد و انتظار دارند رهبر تشکیلات
بايد آنها را داشته باشد، بیان میکنند؛ طالوت پول ندارد، جايگاه
اجتماعی ندارد.
🔵 در صورتی که چون اين خداست که بايد او را انتخاب کند، پس اين انتخاب مَّلَّک هیچ ربطی به مردم بنی اسرائیل
ندارد
👈 ولی باز هم در اينجا خدای متعال شاخص میگذارد؛ رهبر و
مدير اسلامی بايد هم دانش داشته باشد و هم توانمندی. منظور از اين
دانش، دانش فهم دين است نه دانشهای ديگر که الان رايج است.
✅✅
🌺 البته خدای متعال باز به اين شاخصها هم بسنده نکرد و شاخص
تابوت را هم گذاشت، تابوتی که آن را فرشتگان میآورند.
🕊⚰🕊
🔆 در آيه ۲۴۹ می فرمايد در يک کار تشکیلاتی، اکثريت پای کار نمیايستند و اساسا ابتدا تا انتهای کار تشکیلاتی میدان ابتلاء و امتحان است که در اينجا با ننوشیدن آب نهر سپاه بنی اسرائیل امتحان شدند.
🌀ابتلاء چیزی است که همیشه هست، چه افراد بخواهند و چه نخواهند.
🍃 رأس هرم تشکیلات هم بايد خودش زمینهی چنین ابتلائی را فراهم آورد.✔️
🔸 اين شد که در اين داستان اکثريت از آب نهر خوردند مگر اندکی؛ يعنی اکثريت پای کار نايستادند.
💥شما وقت در راه خدا حرکت
کرديد، يک عدهای به طور طبیعی کم میآورند و پیاده میشوند که به آنها ریزشها میگویند و عدهای هم رویش دارند.
✴️ ⚛
⏪ در ادامه هنگامی که به سپاه جالوت رسیدند گفتند: ما نمی توانیم با اين تعداد
زياد سپاه جالوت بجنگیم؛ ما کم هستیم و آنها بسیارند.
🔚 ولی عدهای
هم گفتند که چه بسا گروه کوچکی که به اذن الهی بر گروه بزرگی
پیروز شوند.
💞💪✔️
🌐 در کار تشکیلاتی اکثريت مهم نیست، شما اگر اقلیت
پايه کار داشته باشید مطمئن باشید میتوانید کار را جلو ببريد.✅
🌷در آيه «رَّبنا أَّفْرِغْ عَّلَّیْنا صَّبْراًّ وَّ ثَّبِتْ أَّقْدامَّنا»🌷
🔹 بهترين دعا برای پیروزی
در نبرد مقابل کفار کسب صبر آن هم از نوع تشکیلاتی است چرا که در آيات بعد مطرح خواهد شد که اگر به صورت تشکیلاتی صبور باشند به نسبت يک به ده پیروزند، در اينجا هم از خدا میخواهند که به آنها صبر عنايت فرمايد.✔️
☝️ پس دعا بايد متناسب با شرايط باشد که در اينجا بطور کامل رعايت شده است، پس مستجاب میشود.
✨ آيه ۲۵۱ میفرمايد که خدا اينها را شکست داد. حال در اين تشکیلات
داود امتحان را پس میدهد و خدا هم او را پیامبر میکند.
💠✅
♋️ اين نشان میدهد که از تشکیلات خوب آدمهای خوب تربیت میشوند.
✳️ اساسا سنت الهی برای اين قرار گرفته است که اوامر و نواهی الهی در تشکیلات اسلامی تحقق يابد و اگر اين مجاهده نبود، زمین را فساد
فرا می گرفت.
✨ آيه ۲۵۲ به پیامبر مکرم اسلام سنتی را يادآوری میکند که از اين
آيات استخراج میشود و میگويد اين اتفاقاتی که افتاد آياتی است که نشانههايی در آن برای تو ای پیامبر است که اگر در اين راه قرار
بگیری سنت الهی جاری میگردد.
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
🌷سوره بقره، آیات ۲۴۶ تا ۲۵۲ ➖🔹اين آيات پیرامون داستان طالوت و جالوت است. نکته اول اين است که رهبر ت
🌸 «سوره آل عمران، آیه ۲۰۰»
«یا ایها الذین امنوا اصبروا و صابروا و رابطوا و اتقوا الله لعلکم تفلحون»🌸
ای اهل ایمان در کار دین صبور باشید و یکدیگر را به صبر و مقاومت سفارش کنید و مهیا و مراقب کار دشمن بوده و خدا ترس باشید، باشد که پیروز و رستگار گردید.
👌✨اين آيه میفرمايد جامعه اسلامی اول بايد صبر کند، بعد بايد اين صبر گفتمان قالب جامعه بشود به اين معنا که هر يک صبر خود را به صبر
ديگرى تکیه دهد چون باعث مىشود که تک تک افراد نیروى يکديگر را به هم وصل کنند و همه نیروها يکى شود.
✅🔵
⬅️ اين دو مفهوم
يکی در مقام فردی و يکی در مقام اجتماعی است .
👈 «وَّ رابِطُوا» مرابطه از نظر معنا اعم از مصابره است، چون مصابره عبارت بود از وصل کردن نیروى مقاومت افراد جامعه در برابر شدائد و مرابطه عبارت است از همین وصل کردن نیروها،
➖🔷 اما نه تنها نیروى مقاومت در برابر شدائد، بلکه همه نیروها و کارها، در جمیع شؤون زندگى دينى، چه
در حال شدت و چه در حال رخا و خوشى .
➰ به تعبیر ديگر جامعه اسلامی ابتدا بايد تک تک افرادش صبر کنند، سپس اين صبر را گفتمانی فراگیر در جامعه کنند و بعد با هم رابطه برقرار کنند.
👤🔁👤✅
📍در اين رابطه طرفینی، نوعی از ارتباطات و همبستگیها نهفته است.
🔰 اينجا آيه صراحتا میگويد که ای جامعه اسلامی بايد با هم رابطه داشته
باشید!
🌟حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله میفرمايند: «اخْتِلَّافُ أُمتِی رَّحْمَّة»🌟 که آيت الله مهدوی کنی در جلسه اخلاق میفرمودند
واژه «اختلاف» در اين روايت منظور دعوا نیست، بلکه منظور از آن رفت و آمد است شبیه اختلاف ملائکه که منظور رفت و آمد آنهاست.
👈 معنا اين میشود که رحمت در اين رابطه و رفت و آمدهاست که
اين پايینترين سطح فهم تشکیلات است.💕
⚡️نکته جالب آيه اينجاست که اين کلمه «رابطوا» در کنار دو کلمه «اصبروا» و «صابروا» قرار گرفته است؛
➖🔹 در جای ديگر داريم «إِلَّا الذِينَّ
آمَّنُوا وَّعَّمِلُوا الصَّالِحَّاتِ وَّتَّوَّاصَّوْا بِالْحَّق ِ وَّتَّوَّاصَّوْا بِالصبْرِ» اين
«صابروا» در اين آيه همان «تواصوا» است؛ يکديگر را به صبر فراخواندن يا صبر طرفینی داشتن يا صبری که در برخورد با ديگران
موضوعیت پیدا میکند.
🔰💠🔰
🔵✔️اين نشان میدهد که در کار تشکیلاتی تحمل شرط است؛ پس درکار تشکیلاتی هم صبر لازم است و هم صبر در آن ایجاد شود.
👌🌿 يعنی کسانی
که کار تشکیلاتی میکنند و يا با يک تشکیلات کار میکنند آدمهای
پختهتر و با تحملتری هستند نسبت به آدمهايی که يک گوشهای
عزلت گزيدهاند و کاری نمیکنند. چرا؟
⁉️⁉️🤔
♦️ چون اين فرد مجبور است که در کار روزانهاش با دهها نفر تعامل داشته باشد اين تعامل رفت و برگشتی مجبورش میکند که خوب گوش دهد، مجبورش میکند که اختلافات کلامی که پیش میآيد را تحمل کند، زود نتیجه نگیرد،
زود قضاوت نکند و...
🔚 پس دو نوع صبر در اينجا مطرح شد:
☘ يکی
صبر درونی تکتک افراد و
يکی صبر جمعی که از اين ارتباط حاصل
میشود.🍀
☝️ بنابراين اگر کمحوصله هستید و نمیتوانید صبر کنید
بدانید که تشکیلاتی نیستید.⭕️
🚨ترتیب و تقدم رعايت شده در آيه هم خیلی اهمیت دارد؛ اول «اصبروا» بعد «صابروا» بعد «رابطوا»، اما حواستان جمع باشد اين
عرصه، عرصه پرخطری است به همین خاطر در ادامه میفرمايد:👇
✨«واتقوا الله لعلکم تفلحون».✨
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
🌸 «سوره آل عمران، آیه ۲۰۰» «یا ایها الذین امنوا اصبروا و صابروا و رابطوا و اتقوا الله لعلکم تفلحون»🌸
مروری بر آیات تشکیلاتی قرآن کریم (بخش اول)
🌷 سوره نساء، آیه ۵۹ تا ۶۴
✨ اين آيات، در باره يکى از مهمترين مسائل اسلامى، يعنى مسئله رهبرى
بحث مىکند و مراجع واقعى مسلمین را در مسائل مختلف دينى و
اجتماعى مشخص مىسازد و تأکید آن بر منظم ساختن نظام داخلی
در جامعه اسلامی است .✔️
☝️نخست به مردم با ايمان دستور مىدهد که از خداوند اطاعت کنند،
بديهى است براى يک فرد با ايمان همه اطاعتها بايد به اطاعت پروردگار منتهى شود، و هر گونه رهبرى بايد از ذات پاک او
سرچشمه گیرد، و طبق فرمان او باشد، زيرا حاکم و مالک تکوينى جهان هستى او است، و هر گونه حاکمیت و مالکیت بايد به فرمان
او باشد (يا أَّیهَّا الذِينَّ آمَّنُوا أَّطِیعُوا اللَّهَّ).
✅👌🌸
✌️ در مرحله بعد، فرمان به
پیروى از پیامبر (ص) مىدهد، پیامبرى که معصوم است و هرگز از روی هوی و هوس، سخن نمیگوید.🍃
💫 پیامبرى که نماينده خدا در میان
مردم است و سخن او سخن خدا است، و اين منصب و موقعیت را خداوند به او داده است،🌿
🔵 بنابراين اطاعت از خداوند، مقتضاى خالقیت و حاکمیت ذات او است، ولى اطاعت از پیامبر (ص) مولود فرمان پروردگار است و به تعبیر ديگر خداوند واجب الاطاعة بالذات
است، و پیامبر (ص) واجب الاطاعه بالغیر و شايد تکرار اطیعوا در آيه اشاره به همین موضوع يعنى تفاوت دو اطاعت دارد (و اطیعوا الرسول)
➖👌 و مرحله سوم فرمان به اطاعت از اولواالامر مىدهد که از متن جامعه اسلامى برخاسته و حافظ دين و دنیاى مردم است .
💎✅🌏
📿 علامه طباطبايی در مورد سیاق آيات میفرمايد:
«در اين آيات مردم را تشويق و تحريک مىکند، به اين که خدا را اطاعت کنند، و رسول و اولىالامر را نیز اطاعت کنند، و بدين وسیله ريشههاى اختلاف و
مشاجره و نزاع را قطع نموده،🔹
〰 هر جا که با يکديگر درگیر شدند مساله را به خدا و رسولش ارجاع دهند، و از نفاق بپرهیزند، چنین نباشند که به ظاهر اظهار ايمان کنند ولى وقتى خدا و رسول بعد از ارجاع مساله مورد اختلاف به ضرر يکى حکم کرد، ناراحت شوند، و کفر باطنیشان از اين که تسلیم حکم خدا شوند بازشان بدارد،💢
⬅️ و نیز تشويق مىکند به اين که تسلیم اوامر خدا و رسول باشند، و هم چنان اين مطالب را دنبال مىکند، تا برسد به آياتى که دعوت به جهاد مىکند، و حکم جهاد را روشن میسازد
🔚 و به کوچ کردن از وطن در راه خدا میپردازد، پس همه این آیات مؤمنین را برای جهاد در راه خدا تجهیز میکند و نظام داخلیشان را منظم میسازد».
🔷 💠 🔷
➖🔹 بنابراين اطاعت، ساز و کار سازماندهی جامعهی اسلامی است که
تنها عامل رهايی از نزاعهای اجتماعی محسوب میشود.
✅✅
🌺 آيات
مربوطه اين اطاعت را براساس يک رابطهی طولی، الهی میداند.
⭕️ در حالی که دشمن درجه يک انسانها يعنی شیطان با درک اهمیت
اين اطاعت در تلاش است که کارهای افراد را برايشان زينت دهد و آنها را به گمراهی بکشاند «يُرِيدُ الشَّیْطَّانُ أَّن يُضِل َّهُمْ ضَّلَّالَّا بَّعِیدًّا».⚡️
⚛ پس وظیفهی جامعهی ايمانی که بصورت جمعی مخاطب آيات قرار
گرفتهاند اين است که نه تنها به سمت شیطان به عنوان نماد ولايت
طاغوت نروند بلکه بايد به او کافر شوند «قَّدْ أُمِرُواْ أَّن يَّکْفُرُواْ بِهِ»؛ آنها مأمورند که به طاغوت، کفر بورزند
👈 و در جای ديگر تکمیل
همین آيه آمده است 🌸 «فَّمَّنْ يَّکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَّ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَّقَّدِ اسْتَّمْسَّکَّ
بِالْعُرْوَّةِ الْوُثْقى لَّا انْفِصامَّ لَّها»🌸 يعنى کسى که به طاغوت کفر بورزد و
بخدا ايمان آورد، به ريسمان محکم چنگ زده است که پاره شدنى نیست .✔️
🚦به تعبیری میتوان گفت که اين کفر به طاغوت که در اينجا
آمده است يعنی نه تنها فرمان طاغوت را نبايد تبعیت کرد بلکه نشانههای آن را هم نبايد باقی گذاشت و اساس مؤمنین امر شدهاند که به طاغوت کافر شدهاند.
➡️ 🚫🚫
🔵 نکته مهم ديگری که در آيات وجود دارد اين است که می فرمايد
🌷«وَّ مَّا أَّرْسَّلْنَّا مِن رَّسُولٍ إِلَّا لِیُطَّاعَّ بِإِذْنِ»🌷 ما بیدلیل رسول را برای شما نفرستاديم بلکه اساس رسول فرستاده شده است که تبعیت شود.✅
➖🔹 پس اهمیت اطاعت از رسول اينقدر مهم است که آيه دلیل ارسال رسل را
تبعیت شدن میداند.
💢 بديهی است که اگر جامعهی ايمانی با ناديده
گرفتن تبعیت ذکر شده در اين آيات به دنبال طاغوت برود، با ايجاد
تنازع، خود را به سمت فروپاشی حرکت داده است.
💠 اين آيات همه مقدمهی آيه بسیار مهم ۶۵ است که در ادامه ذيل
سرفصلی مجزا بیان شده است.
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
🌷سوره بقره، آیات ۲۴۶ تا ۲۵۲ ➖🔹اين آيات پیرامون داستان طالوت و جالوت است. نکته اول اين است که رهبر ت
✨ سوره نساء، آیه ۶۵
«فَلا وَ رَبِکَ لا یُؤمِنُونَ حَتی یُحَکِّموکَ فیما شَجَرَ بَینَهُم ثُمَّ لا یَجِدُوا فی اَنفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَیتَ وَ یُسَلِّمُوا تَسلیماً»✨
نه چنین است، قسم به خدای تو که اینان(به حقیقت) اهل ایمان نمیشوند مگر آنکه در خصومت و نزاعشان تنها تو را حَکَم کنند و آن گاه به هر حکمی که کنی اعتراض نداشته، کاملاً (از دل و جان) تسلیم فرمان تو باشند.
❤️✅💕
🔹 اين آيه معنای دقیق ايمان داشتن را اين گونه ذکر میکند: ايمان عبارت است از اين که انسان به طور تام و کامل و به باطن و ظاهر تسلیم امر خدا و رسولش باشد، و چگونه ممکن است کسى مؤمن حقیقى باشد، و در عین حال در برابر حکمى از احکام او تسلیم
نشود، يا به ظاهر و يا اگر به ظاهر اظهار تسلیم مىکند در باطن جانش
تسلیم نباشد به ظاهر از ترس رسوايى اظهار تسلیم کند ولى در باطن دلش به خاطر اين که حکم نام برده که با حال و هواى او سازگار نیست منزجر باشد.
🖤💢❌
♒️ به عبارت ديگر وقتی که رئیس تشکیلات در جامعهی اسلامی حکمی را صادر میکند، حتی اگر خلاف هم باشد
نه تنها اطاعت میکنند بلکه از صمیم قلب با آن حکم همراهند، اين
است معنای ايمان جمعی به رئیس تشکیلات در جامعه اسلامی.✔️
💠 اين
ايمان از جنس ايمان در اجتماع است و با آيهای که میفرمايد:
🔅«يُؤْمِنُونَّ بِالْغَّیْبِ» که ايمانش از جنس ايمان فردی است، فرق میکند.
❇️ به منظور تبیین بهتر مفاهیم تشکیلاتی آيه در ذيل تقسیمبندی مختلفی
از انواع اطاعتهای ممکن در يک کار تشکیلاتی بیان شده است:
🔸 حالت اول: حالتی که فرد در سلسه مراتب تشکیلاتی اطاعت میکند و آن امر با اراده و خواسته او تطابق دارد؛ در اينجا فرد با تبعیت امر، هنری از خودش نشان نداده است، چرا که اساسا عقل او هم همین
را حکم می کرد و هیچ گونه تعارضی بوجود نیامده است که نیاز
باشد پا روی خواستههای فردیاش بگذارد و از امر تشکیلاتی تبعیت
کند.
🔸 حالت دوم: حالتی که فردی به کاری مأمور میشود و اطاعت میکند اما نسبت به فلسفهی آن امر جهل دارد.
🔸 حالت سوم: حالتی که فردی امر میشود و نسبت به فلسفه آن کار
علم دارد و دلیل مخالف هم دارد ولی باز هم اطاعت میکند.
➖🔸 حالت چهارم: حالتی است که فردی امر میشود و نسبت به فلسفه
آن کار علم دارد و دلیل مخالف هم دارد ولی با اين وجود با طوع و رغبت درونی اطاعت میکند؛ اين ايمانی است که در اين آيه مطرح شده است. نه تنها از درون ناراحت نیست بلکه با طوع و رغبت درونی آن را اطاعت میکند.
👌لذا ايمان اينجا معنا میيابد که نشان دهندهی وحدت روحانی با ولايت حاکم بر تشکیلات اسلامی است يعنی مرحلهای که فرد به جايی میرسد که با تمام وجود میگويد: «هر چه آن خسرو کند شیرين بود».
✔️🌺
🌟 «ثُم َّ لا يَّجِدُوا فی أَّنْفُسِهِمْ حَّرَّجاًّ مِمَّا قَّضَّیْتَّ وَّ يُسَّلِمُوا تَّسْلیماًّ» وقتی
چنین ايمانی وجود داشته باشد، مسلما افراد وقتی اطاعت میکنند ديگر غر نمیزنند، و حتی اگر تصمیم گرفته شده به شکست منجر
شد، کنايه نمیزنند و اين شکست را به رخ مسئول و ديگر اعضای
تشکیلات، که در آن تصمیم دخیل بودند، نمیکشند.
🌐👥👌
🚨 به تعبیر ديگر
اگر در تشکیلاتی، هنگام تصمیم اشتباه اعضا شروع به کنايه زدن به مسئول مربوطه کردند، می توان اين را برداشت کرد که ايمان
تشکیلاتی اين افراد ايمانی نیست که از اين آيه برداشت میشود.
🔵 نمونهی چنین ايمان راسخی را میتوان در زمان دفاع مقدس، در
شخصیت شهید ابراهیم همت، فرمانده لشگر ۲۷ محمد رسول الله(ص) یافت.✅
🌷 وقتی که نقل میکنند فرماندهان تصمیم گرفتند عملیات
را از محوری انجام دهند که شهید همت مخالف جدی آن بود ولی
وقتی نتیجه جلسه اين شد که از همان محور عملیات صورت گیرد،
شهید همت از افرادی بود که جدی تر از ديگران برای انجام عملیات
در میدان حاضر شد به طوری که گويا او خود اين محور را پیشنهاد
داده است.
اينجاست که معنای صحیح ولايت پذيری تجلی پیدا میکند.
⚔ يا در داستان مربوط به لشگرکشی اسلام به فرماندهی اسامه، امتحان
چنین ولايتپذيری دشواری گرفته شد. وقتی که پیامبر گرامی اسلام(ص) جوان ۱۹ سالهای به نام اسامه را به عنوان فرمانده سپاه اسلام معرفی کرد، بر خیلی پذيرش اين جايگاه برای اسامه و تبعیت از او خیلی سخت بود.
🔷 به طور کلی میتوان از آيه اين نکته را برداشت کرد که جايگاه
مسئول تشکیلات، يک جايگاه ولايی است نه جايگاه يک انسان عادی.
✅🔰
🌱 بر همین اساس است که فردی که در اين جايگاه قرار میگیرد،
نیازمند تبعیت است.
🌟 در آيه مربوطه صحبتی از وحی و ابلاغ آن نیست
بلکه موضوع حکم کردن در يک مشاجرهی اجتماعی است که ربط
مستقیمی هم به عصمت ندارد.
🌀در اينجا صحبت از اين است که
تشکیلات اسلامی تعیین بیابد برای همین تبعیت در اسلام اهمیت جدی پیدا میکند.
🌺 کمکهای امیرالمومنین برای خلفای سهگانه در آن زمان و عدم سرزنش و شماتت آنها شامل مثالی برای این نکته است.🔸
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
✨ سوره نساء، آیه ۶۵ «فَلا وَ رَبِکَ لا یُؤمِنُونَ حَتی یُحَکِّموکَ فیما شَجَرَ بَینَهُم ثُمَّ لا یَ
مروری بر آیات تشکیلاتی قرآن کریم (بخش اول)
🌹سوره مائده، آیات ۵۴ تا ۵۶
✨ یٰاأَیُّهَا اْلَّذِینَ اَمَنوُا مَن یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَن دِینِه ے فَسَوْفَ یَأْتِی اْللهُ بِقَوْمٍ یُحٍبُّهُم وَ یُُحِبُّونَهُ أَذِلَّهٍ عَلَی اْلْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلَی اْلْکَٰافِرِینَ یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اْلله وَ لَا یَخَافُونَ لَوْمَةَ لَآئِمٍ ذَالِکَ فَضْلُ اْللهِ یُؤْتِیهِ مَن یَشَاءُ وَ اْللهٓ وَاسِعٌ عَلِیمٌ ۵۴ أِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اْللهُ وَ رَسُولُهُ وَاْلَّذَین ءَامَنُوا اْلَّذِینَ یُقیِمُونَ اْلصَّلَوٰاةَ وَ یُؤْتُونَ اْلزَّکَوٰاةَ وَ هُمْ رَٰاکِعُونَ ۵۵ وَ مَن یَتَوَلَّ اْللهَ وَ رَسُولَهُ وَ اْلَّذِینَ ءَامَنُواْ فَأِنَّ حِزْبَ اْللهِ هُمُ اْلْغَٰالِبوٓنَ ۵۶✨
🌸ای گروهی که ایمان آوردهاید، هر که از شما از دین خدا مرتد شود به زودی خدا قومی را که بسیار دوست دارد و آنها نیز خدا را دوست دارند و نسبت به مؤمنان سرافکنده و فروتن و به کافران سرافراز و مقتدرند ( به نصرت اسلام) برانگیزد که در راه خدا جهاد کنند(و در راه دین) از نکوهش و ملامت احدی باک ندارند. این است فضل خدا، به هر که خواهد عطا کند و خدا را رحمت وسیع بیمنتهاست و (به احوال همه) دانا است.🌸(۵۴) ولی امر و یاور شما تنها خدا و رسول و مؤمنانی خواهند بود که نماز به پا داشته و به فقرا در حال رکوع زکات می دهند( به اتفاق مفسران مراد حضرت علی علیه السلام است).🌸(۵۵) و هر کس که خدا و اهل رسول و اهل ایمان را ولی و فرمانروای خود داند(پیروز است) که تنها لشکر خدا فاتح و غالب خواهد بود.(۵۶)🌸
👌✅ آيه ريزش در تشکیلات را يک امر عادی میداند، يعنی همواره کسانی هستند که نمیتوانند فعالیت را ادامه دهند و در میانه راه میبُرند. حال سؤال مطرح میشود که شاخص ريزش و رويش چیست؟
❓🤔❓
⁉️و اگر کسانی کم آورند چه کار بايد بکنیم؟
⚡️«مَّن يَّرْتَّد َّ مِنکُمْ عَّن دِينِهِ» فکر نکنید که شما کاری میکنید و عجب
و غرور شما را بگیرد، بلکه خدا کسانی دارد که در جايی آنها را ذخیره کرده است به محض اينکه شما کم آورديد آنها را جايگزين
شما میکند.🔹
♦️ پس هر کجايی که کم آورديد بدانید که راه حق بیراهرو نخواهد بود. شما نباشید حتما کسانی ديگر هستند که اين راه را ادامه دهند. بنابراين ما هیچ منتی بر سر کسی نداريم بلکه اين ذات
باری تعالی است که با قرار دادن ما در جايگاه انجام چنین کارهايی
بر سر ما منت گذاشته است.
✔️💠💯
🔆 عبارت زيبايی است که به زيبايی اين
قسمت را تبیین میکند:«اگر تو نیايی علم روی زمین نمیماند، ولی
تو تلاش کن که افتخار علم داری را از دست ندهی!».
✨ خدای متعال در ادامه آيات با مطرح کردن ويژگیهای تشکیلات
مطلوب، رويشها را مطرح میکند.↘️
✳️ ويژگی اولیاش هم اين است
که خدای متعال آنها را دوست دارد و آنها هم خدا را دوست دارند.
🔹〰 در ادامه شروع به بیان ويژگیهای تشکیلات مطلوب اسلامی میکند.
✨میفرمايد در کار تشکیلاتی کسانی بايد بیايند که «أَّذِلةٍ عَّلىَّ الْمُؤْمِنِینَّ»
جلوی مؤمنین متواضع هستند اما در عین حال آدمهای بی دست و پا و ضعیفی نیستند.
💖👌💪
☀️ «أَّعِزَّةٍ عَّلىَّ الْکَّافِرِينَّ» جلوی کافران شکستناپذيرند و مجاهده میکنند. «يجُاهِدُونَّ فىِ سَّبِیلِ اللَّهِ»☀️
قائمه و عمود
کار تشکیلات به اين جهاد بستگی دارد؛ زيرا افرادی در تشکیلات
مطلوب اسلامی وجود دارند که مجاهدند يعنی اگر شما کم کاری
کنید و از زير کار در برويد نه تنها آنها در انجام کارشان سست نمیشوند بلکه مجاهدانه جور کار شما را هم میکشند.👌
💎 مقام معظم رهبری در بیانی مفهوم مجاهده را تبیین میکنند. ايشان میفرمايند:
👈 «مجاهدت اعم از مقاتله است؛ مقاتله يعنى جنگ نظامى، مجاهدت
مجموعهاى از انواع مبارزهها است؛
🔺 جنگ نظامى،
🔺جنگ فکرى،
🔺 جنگ روحى،
🔺جنگ اجتماعى،
➰مجموع اينها اسمش مجاهدت است،
مجاهدت شامل همهى اينها هم هست.
آن کسانى که اهل مجاهدت در راه خدايند
🌀 - يکى از خصوصیات مجاهدت و معناى جهاد اين است که دشمن در مقابل انسان باشد؛ هر تلاشى را جهاد نمیگويند؛ ممکن است کسى يک کار علمىاى هم بکند [اما] جهاد نباشد؛
⚜ جهاد، آن حرکتى است که در مواجههى با يک خصم، با يک دشمن، انجام میگیرد - و اين خصوصیت را دارند، اين روحیه را دارند، براى همهى
اجتماعات وجودشان مبارک است؛ چون اجتماعات بشرى خالى از دشمن نیستند - حالا کم يا زياد؛ يک وقت مثل ما دشمن زياد دارند، يک وقت هم اين قدر دشمن ندارند اما بالاخره دارند -
🔸✔️