اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
🌷 - دیدار با خانواده شهدا (شهدای انقلاب، دفاع مقدس، مدافعان حرم و...) و یا دعوت از آنان در فضای اردو
🔹 برنامه ریزی و تصمیم گیری کلان اجرایی / برنامه های تربیتی اردو
〽️ همانطور که در هدفگذاری و رویکردهای اردو ذکر شد، یکی از اهداف اصلی اردو رشد فردی اعضا و رشد مجموعه است که قطعاً رشد اخلاقی و شخصیتی از ارکان مهم این هدف هستند، پس درواقع یک بعد مهم در تمام قالبهای یک اردوی تشکیلاتی، برنامههای تربیتی است.✅
☝️ این، دلیلی کافی برای این امر است که مسئولین اردو خود را صرفاً در جایگاه فردی که پشتیبانی و کارهای برگزاری اردو را انجام میدهد نبینند و بدانند که باید نقش مربیگری را هم در حین این مسئولیتها بر عهده بگیرند.➡️
👌 مربیگری به این معناست که بدانیم در فرآیند برگزاری اردو، قرار است ابتدا خودمان و سپس افراد شرکتکننده در اردو ساخته شوند و هر یکدر طرح تعالی کلان به میزانی از تغییر در مقایسه با قبل از اردو برسند.☺️
👈برای مربی بودن ابتدا باید تربیت شد.👉
💥 به همین دلیل باید اول بدانیم که خودمان را حتماً موردتوجه قرار دهیم. اگر شخصی به عنوان مسئول اردو، چیزی در چنته نداشته باشد چیزی هم برای انتقال نخواهد داشت. کسی که خودش را نساخته و تربیت نکرده است، اگر بخواهد دیگری را تربیت کند، نهتنها فایده ندارد، بلکه گاهی اثر عکس هم دارد.
⭕️⭕️
🤲 توسل، تضرع، توکل و محاسبهی نفس خویشتن، بزرگترین سرمایهای است که یک مسئول اردو میتواند با خود همراه سازد.
😊 به همین دلیل باید این را تکتک کسانی که مسئولیتی را در اردو بر عهده میگیرند آویزه گوش خود داشته باشند که برای تربیت افراد با آرمانهای مقدسی که بسیج برای آن تشکیلشده است، باید ابتدا خود ما ساختهشده باشیم و خودمان عامل به آن آرمانها باشیم و بعدازآن هم بدانیم که ما مؤثر در عالم وجود نیستیم،👌
✨ این خداست که تأثیر کلام، نگاه، رفتار و عملکرد ما را در دلهای دیگران میاندازد، همانا که «و ما رمیت اذ رمیت ولکن الله رمی».
✅✅
❌ باید توجه داشت که ساخته شدن مربی به این معنی نیست که وی ابتدا تمامی مراحل سیر و سلوک را طی کرده و به فردی تمام عیار تبدیل شود و سپس کار تربیتی را شروع کند، بلکه این مراحل تا حدی میتوانند ملازم با هم پیش روند.)
⁉️ و اما کار تربیتی چیست و مسئولین و کادر اجرایی در عین توجه و مراقبه خود، برای تأثیرات تربیتی در اردو چهکارهایی باید انجام دهند؟
👈 به آن تلاشهایی که برای تأثیرگذاری و تغییرپذیری اعضا در رفتار، کردار و گفتار کادر اردو ایجاد میشود، میگوییم کار تربیتی!
👈 یعنی شما بهعنوان یک مسئول، تمامی رفتار را هدفمند برای تدریس عملی مباحث اخلاقی و تشکیلاتی انجام میدهید. تمام اعضا و جوارح شما میشود معلم تدریس خصوصی به افراد!
👈 و از مجموعهی این اعمال رشد فکری، اخلاقی و رفتاری آنها ایجاد میشود.✅
در ادامه نکاتی در این مورد بیان خواهیم کرد تا با کمک آنها بتوانید برای تأثیرات تربیتی در اردوهایتان برنامهریزی کنید:↘️↘️
😊 - حسن خلق و خوشرو بودن یکی از اصول اولیه تربیت غیرمستقیم اما عمیق و تأثیرگذار است.
〰 ما باید بهگونهای برخورد و رفتار کنیم که اعضا رفتار ما را بپسندند و ما را دوست داشته باشند، اگر ما را بهعنوان مسئول و کادر اردو دوست داشته باشند، برایشان نقش الگو را خواهیم داشت.💕
🔙 اگر صبحها بر صندلی کلاس تئوری نصف کتاب اخلاق و رفتار هم تدریس شود، ارزش و تأثیر کار ما کمتر از آن کلاسها نخواهد بود.
💫☄ - به پاداش و تنبیه، خوف و رجا توجه داشته باشیم که حسن خلق، خوشرویی و دوستی دلیلی بر عدم جدیت و واکنشهای محکم ما در مواقع لازم نمیشود.
✔️ در مواقع لازم باید پاداش و تعریف و تمجید داشته باشیم و در مواقعی هم جدیت و واکنش به رفتار نادرست. سعی کنیم هم در ذهنمان و هم در رفتارمان بر نقاط قوت افراد تکیه کنیم.
😇🙃
💪 _ اصل تعادل را باید حفظ کرد اما حسن خلق و رفتارهای دلنشین ما موجب میشود تذکرات، نقدها و ... را راحتتر از ما قبول کنند. نباید بگذاریم در مورد ما اینطور فکر کنند که از روی قدرت، غرور و از مقامی بالا با آنها برخورد میکنیم چراکه ممکن است با ما لج کنند!🔻
💕 پس حسن خلق و رابطه دوستانه را حفظ کنیم و در مواقع لازم تذکرات را هم به آنها بدهیم که بهتر است در خفا و خارج از جمع باشد. 💕
توجه داشته باشیم که ما به فکر قدرتنمایی نیستیم!🚫
🌟🌷شهید بهشتی:
👈 بدین ترتیب، کارهای اساسی یک تشکیلات برای پی گیری به هدف عالی پیامبران در رساندن انسان به تکامل معنوی عبارتند از:
🍂بالفعل کردن نیروهای بالقوه.
🍂جهت دادن به تمایلات انسان ها.
🍂شتاب دادن به نیروهای راکد و کم کار.
🍂جلوگیری از انحراف و هدر رفتن نیروها.
🍂شناسایی نیروها و استعدادها.
🍂تبدیل نیروهای پراکنده و ایستا به نیروئی مجتمع و پویا و پرتحرک.
🔷➖برای اینکه روشن شود چنین بینشی به هیچ وجه بریده از قانون طبیعت و آفرینش و حتی تشریع الهی نیست، لازم است ضرورت نظم و تشکیلات را در دو بخش از دو دیدگاه بررسی کنیم:
☘از دیدگاه قانون طبیعت و آفرینش
☘از دیدگاه قرآن و سنت
🌷 @Organizational_Work
🌷شهید بهشتی:
💎 تشکل از دیدگاه قانون طبیعت و آفرینش:
🔛در یک نگرش ابتدائی، آنچه را که در درون و برون از خود از کران تا کران گیتی مشاهده میکنیم،
☄💫آنچه را که در سلولها و اتمها و در کهکشانها و... میبینیم نظم است و بس.
♻️💢 همه جا حرکت است و دوام حرکتها وابسته به نظام و حساب و شکلی است که آن حرکتها دارند.
🔶➖ بعنوان مثال اگر یک دانه اتم را در نظر بگیریم حرکت الکترونها به دور هسته اتم دارای مداری مشخص و منظم است که کوچکترین تخلفی از این مدار بوجود آید، سقوط الکترون هسته را بدنبال داشته و انفجار اتم حتمی است. در نظام کهکشانها این بحث کاملاً مصداق دارد ☑️
🔚و در رابطه با سلولها این قضیه صادق است. اگر سلولی کار خود را انجام ندهد، اگر گلبولی به وظیفه خود عمل نکند، اگر عضوی در مداری که برایش تعیین شده حرکت نکند و نظم حاکم را رعایت ننماید باعث بهم خوردن تعادل موجود گشته و انهدام را بدنبال خواهد داشت.✔️
🌷 @Organizational_Work