eitaa logo
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
591 ویدیو
27 فایل
https://eitaa.com/joinchat/3336437771C6fdc6395f0 در این کانال سعی میکنیم مطالب درست و حسابی درمورد "اصول کار تشکیلاتی" رو خدمتتون ارائه بدیم. ارتباط با ما: @YaFatEMH313 @A313_Z313
مشاهده در ایتا
دانلود
📍در اين رابطه طرفینی، نوعی از ارتباطات و همبستگی‌ها نهفته است. 🔰 اينجا آيه صراحتا می‌گويد که ای جامعه اسلامی‌ بايد با هم رابطه داشته باشید! 🌟حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله می‌فرمايند: «اخْتِلَّافُ أُمتِی رَّحْمَّة»🌟 که آيت الله مهدوی کنی در جلسه اخلاق می‌فرمودند واژه «اختلاف» در اين روايت منظور دعوا نیست، بلکه منظور از آن رفت و آمد است شبیه اختلاف ملائکه که منظور رفت و آمد آنهاست. 👈 معنا اين می‌شود که رحمت در اين رابطه و رفت و آمدهاست که اين پايین‌ترين سطح فهم تشکیلات است.💕 ⚡️نکته جالب آيه اينجاست که اين کلمه «رابطوا» در کنار دو کلمه «اصبروا» و «صابروا» قرار گرفته است؛ ➖🔹 در جای ديگر داريم «إِلَّا الذِينَّ آمَّنُوا وَّعَّمِلُوا الصَّالِحَّاتِ وَّتَّوَّاصَّوْا بِالْحَّق ِ وَّتَّوَّاصَّوْا بِالصبْرِ» اين «صابروا» در اين آيه همان «تواصوا» است؛ يکديگر را به صبر فراخواندن يا صبر طرفینی داشتن يا صبری که در برخورد با ديگران موضوعیت پیدا می‌کند. 🔰💠🔰 🔵✔️اين نشان می‌دهد که در کار تشکیلاتی تحمل شرط است؛ پس درکار تشکیلاتی هم صبر لازم است و هم صبر در آن ایجاد شود.
👌🌿 يعنی کسانی که کار تشکیلاتی می‌کنند و يا با يک تشکیلات کار می‌کنند آدمهای پخته‌تر و با تحمل‌تری هستند نسبت به آدم‌هايی که يک گوشه‌ای عزلت گزيده‌اند و کاری نمی‌کنند. چرا؟ ⁉️⁉️🤔 ♦️ چون اين فرد مجبور است که در کار روزانه‌اش با ده‌ها نفر تعامل داشته باشد اين تعامل رفت و برگشتی مجبورش می‌کند که خوب گوش دهد، مجبورش می‌کند که اختلافات کلامی که پیش می‌آيد را تحمل کند، زود نتیجه نگیرد، زود قضاوت نکند و... 🔚 پس دو نوع صبر در اينجا مطرح شد: ☘ يکی صبر درونی تک‌تک افراد و يکی صبر جمعی که از اين ارتباط حاصل می‌شود.🍀 ☝️ بنابراين اگر کم‌حوصله هستید و نمی‌توانید صبر کنید بدانید که تشکیلاتی نیستید.⭕️ 🚨ترتیب و تقدم رعايت شده در آيه هم خیلی اهمیت دارد؛ اول «اصبروا» بعد «صابروا» بعد «رابطوا»، اما حواستان جمع باشد اين عرصه، عرصه پرخطری است به همین خاطر در ادامه می‌فرمايد:👇 ✨«واتقوا الله لعلکم تفلحون».✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
🌸 «سوره آل عمران، آیه ۲۰۰» «یا ایها الذین امنوا اصبروا و صابروا و رابطوا و اتقوا الله لعلکم تفلحون»🌸
مروری بر آیات تشکیلاتی قرآن کریم (بخش اول) 🌷 سوره نساء، آیه ۵۹ تا ۶۴ ✨ اين آيات، در باره يکى از مهمترين مسائل اسلامى، يعنى مسئله رهبرى بحث مى‌کند و مراجع واقعى مسلمین را در مسائل مختلف دينى و اجتماعى مشخص مى‌سازد و تأکید آن بر منظم ساختن نظام داخلی در جامعه اسلامی است .✔️ ☝️نخست به مردم با ايمان دستور مى‌دهد که از خداوند اطاعت کنند، بديهى است براى يک فرد با ايمان همه اطاعت‌ها بايد به اطاعت پروردگار منتهى شود، و هر گونه رهبرى بايد از ذات پاک او سرچشمه گیرد، و طبق فرمان او باشد، زيرا حاکم و مالک تکوينى جهان هستى او است، و هر گونه حاکمیت و مالکیت بايد به فرمان او باشد (يا أَّیهَّا الذِينَّ آمَّنُوا أَّطِیعُوا اللَّهَّ). ✅👌🌸 ✌️ در مرحله بعد، فرمان به پیروى از پیامبر (ص) مى‌دهد، پیامبرى که معصوم است و هرگز از روی هوی و هوس، سخن نمی‌گوید.🍃
💫 پیامبرى که نماينده خدا در میان مردم است و سخن او سخن خدا است، و اين منصب و موقعیت را خداوند به او داده است،🌿 🔵 بنابراين اطاعت از خداوند، مقتضاى خالقیت و حاکمیت ذات او است، ولى اطاعت از پیامبر (ص) مولود فرمان پروردگار است و به تعبیر ديگر خداوند واجب الاطاعة بالذات است، و پیامبر (ص) واجب الاطاعه بالغیر و شايد تکرار اطیعوا در آيه اشاره به همین موضوع يعنى تفاوت دو اطاعت دارد (و اطیعوا الرسول) ➖👌 و مرحله سوم فرمان به اطاعت از اولوا‌الامر مى‌دهد که از متن جامعه اسلامى برخاسته و حافظ دين و دنیاى مردم است . 💎✅🌏 📿 علامه طباطبايی در مورد سیاق آيات می‌فرمايد: «در اين آيات مردم را تشويق و تحريک مى‌کند، به اين که خدا را اطاعت کنند، و رسول و اولى‌الامر را نیز اطاعت کنند، و بدين وسیله ريشه‌هاى اختلاف و مشاجره و نزاع را قطع نموده،🔹 〰 هر جا که با يکديگر درگیر شدند مساله را به خدا و رسولش ارجاع دهند، و از نفاق بپرهیزند، چنین نباشند که به ظاهر اظهار ايمان کنند ولى وقتى خدا و رسول بعد از ارجاع مساله مورد اختلاف به ضرر يکى حکم کرد، ناراحت شوند، و کفر باطنی‌شان از اين که تسلیم حکم خدا شوند بازشان بدارد،💢 ⬅️ و نیز تشويق مى‌کند به اين که تسلیم اوامر خدا و رسول باشند، و هم چنان اين مطالب را دنبال مى‌کند، تا برسد به آياتى که دعوت به جهاد مى‌کند، و حکم جهاد را روشن می‌سازد 🔚 و به کوچ کردن از وطن در راه خدا می‌پردازد، پس همه این آیات مؤمنین را برای جهاد در راه خدا تجهیز می‌کند و نظام داخلی‌شان را منظم می‌سازد». 🔷 💠 🔷
➖🔹 بنابراين اطاعت، ساز و کار سازماندهی جامعه‌ی اسلامی است که تنها عامل رهايی از نزاع‌های اجتماعی محسوب می‌شود. ✅✅ 🌺 آيات مربوطه اين اطاعت را براساس يک رابطه‌ی طولی، الهی می‌داند. ⭕️ در حالی که دشمن درجه يک انسان‌ها يعنی شیطان با درک اهمیت اين اطاعت در تلاش است که کارهای افراد را برايشان زينت دهد و آنها را به گمراهی بکشاند «يُرِيدُ الشَّیْطَّانُ أَّن يُضِل َّهُمْ ضَّلَّالَّا بَّعِیدًّا».⚡️ ⚛ پس وظیفه‌ی جامعه‌ی ايمانی که بصورت جمعی مخاطب آيات قرار گرفته‌اند اين است که نه تنها به سمت شیطان به عنوان نماد ولايت طاغوت نروند بلکه بايد به او کافر شوند «قَّدْ أُمِرُواْ أَّن يَّکْفُرُواْ بِهِ»؛ آنها مأمورند که به طاغوت، کفر بورزند 👈 و در جای ديگر تکمیل همین آيه آمده است 🌸 «فَّمَّنْ يَّکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَّ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَّقَّدِ اسْتَّمْسَّکَّ بِالْعُرْوَّةِ الْوُثْقى لَّا انْفِصامَّ لَّها»🌸 يعنى کسى که به طاغوت کفر بورزد و بخدا ايمان آورد، به ريسمان محکم چنگ زده است که پاره شدنى نیست .✔️ 🚦به تعبیری می‌توان گفت که اين کفر به طاغوت که در اينجا آمده است يعنی نه تنها فرمان طاغوت را نبايد تبعیت کرد بلکه نشانه‌های آن را هم نبايد باقی گذاشت و اساس مؤمنین امر شده‌اند که به طاغوت کافر شده‌اند. ➡️ 🚫🚫
🔵 نکته مهم ديگری که در آيات وجود دارد اين است که می فرمايد 🌷«وَّ مَّا أَّرْسَّلْنَّا مِن رَّسُولٍ إِلَّا لِیُطَّاعَّ بِإِذْنِ»🌷 ما بی‌دلیل رسول را برای شما نفرستاديم بلکه اساس رسول فرستاده شده است که تبعیت شود.✅ ➖🔹 پس اهمیت اطاعت از رسول اينقدر مهم است که آيه دلیل ارسال رسل را تبعیت شدن می‌داند. 💢 بديهی است که اگر جامعه‌ی ايمانی با ناديده گرفتن تبعیت ذکر شده در اين آيات به دنبال طاغوت برود، با ايجاد تنازع، خود را به سمت فروپاشی حرکت داده است. 💠 اين آيات همه مقدمه‌ی آيه بسیار مهم ۶۵ است که در ادامه ذيل سرفصلی مجزا بیان شده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
🌷سوره بقره، آیات ۲۴۶ تا ۲۵۲ ➖🔹اين آيات پیرامون داستان طالوت و جالوت است. نکته اول اين است که رهبر ت
✨ سوره نساء، آیه ۶۵ «فَلا وَ رَبِکَ لا یُؤمِنُونَ حَتی یُحَکِّموکَ فیما شَجَرَ بَینَهُم ثُمَّ لا یَجِدُوا فی اَنفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَیتَ وَ یُسَلِّمُوا تَسلیماً»✨ نه چنین است، قسم به خدای تو که اینان(به حقیقت) اهل ایمان نمی‌شوند مگر آنکه در خصومت و نزاع‌شان تنها تو را حَکَم کنند و آن گاه به هر حکمی که کنی اعتراض نداشته، کاملاً (از دل و جان) تسلیم فرمان تو باشند. ❤️✅💕 🔹 اين آيه معنای دقیق ايمان داشتن را اين گونه ذکر می‌کند: ايمان عبارت است از اين که انسان به طور تام و کامل و به باطن و ظاهر تسلیم امر خدا و رسولش باشد، و چگونه ممکن است کسى مؤمن حقیقى باشد، و در عین حال در برابر حکمى از احکام او تسلیم نشود، يا به ظاهر و يا اگر به ظاهر اظهار تسلیم مى‌کند در باطن جانش تسلیم نباشد به ظاهر از ترس رسوايى اظهار تسلیم کند ولى در باطن دلش به خاطر اين که حکم نام برده که با حال و هواى او سازگار نیست منزجر باشد. 🖤💢❌
♒️ به عبارت ديگر وقتی که رئیس تشکیلات در جامعه‌ی اسلامی حکمی را صادر می‌کند، حتی اگر خلاف هم باشد نه تنها اطاعت می‌کنند بلکه از صمیم قلب با آن حکم همراهند، اين است معنای ايمان جمعی به رئیس تشکیلات در جامعه اسلامی.✔️ 💠 اين ايمان از جنس ايمان در اجتماع است و با آيه‌ای که می‌فرمايد: 🔅«يُؤْمِنُونَّ بِالْغَّیْبِ» که ايمانش از جنس ايمان فردی است، فرق می‌کند. ❇️ به منظور تبیین بهتر مفاهیم تشکیلاتی آيه در ذيل تقسیم‌بندی مختلفی از انواع اطاعت‌های ممکن در يک کار تشکیلاتی بیان شده است: 🔸 حالت اول: حالتی که فرد در سلسه مراتب تشکیلاتی اطاعت می‌کند و آن امر با اراده و خواسته او تطابق دارد؛ در اينجا فرد با تبعیت امر، هنری از خودش نشان نداده است، چرا که اساسا عقل او هم همین را حکم می کرد و هیچ گونه تعارضی بوجود نیامده است که نیاز باشد پا روی خواسته‌های فردی‌اش بگذارد و از امر تشکیلاتی تبعیت کند. 🔸 حالت دوم: حالتی که فردی به کاری مأمور می‌شود و اطاعت می‌کند اما نسبت به فلسفه‌ی آن امر جهل دارد. 🔸 حالت سوم: حالتی که فردی امر می‌شود و نسبت به فلسفه آن کار علم دارد و دلیل مخالف هم دارد ولی باز هم اطاعت می‌کند.
➖🔸 حالت چهارم: حالتی است که فردی امر می‌شود و نسبت به فلسفه آن کار علم دارد و دلیل مخالف هم دارد ولی با اين وجود با طوع و رغبت درونی اطاعت می‌کند؛ اين ايمانی است که در اين آيه مطرح شده است. نه تنها از درون ناراحت نیست بلکه با طوع و رغبت درونی آن را اطاعت می‌کند. 👌لذا ايمان اينجا معنا می‌يابد که نشان دهنده‌ی وحدت روحانی با ولايت حاکم بر تشکیلات اسلامی است يعنی مرحله‌ای که فرد به جايی می‌رسد که با تمام وجود می‌گويد: «هر چه آن خسرو کند شیرين بود». ✔️🌺 🌟 «ثُم َّ لا يَّجِدُوا فی أَّنْفُسِهِمْ حَّرَّجاًّ مِمَّا قَّضَّیْتَّ وَّ يُسَّلِمُوا تَّسْلیماًّ» وقتی چنین ايمانی وجود داشته باشد، مسلما افراد وقتی اطاعت می‌کنند ديگر غر نمی‌زنند، و حتی اگر تصمیم گرفته شده به شکست منجر شد، کنايه نمی‌زنند و اين شکست را به رخ مسئول و ديگر اعضای تشکیلات، که در آن تصمیم دخیل بودند، نمی‌کشند. 🌐👥👌 🚨 به تعبیر ديگر اگر در تشکیلاتی، هنگام تصمیم اشتباه اعضا شروع به کنايه زدن به مسئول مربوطه کردند، می توان اين را برداشت کرد که ايمان تشکیلاتی اين افراد ايمانی نیست که از اين آيه برداشت می‌شود. 🔵 نمونه‌ی چنین ايمان راسخی را می‌توان در زمان دفاع مقدس، در شخصیت شهید ابراهیم همت، فرمانده لشگر ۲۷ محمد رسول الله(ص) یافت.✅
🌷 وقتی که نقل می‌کنند فرماندهان تصمیم گرفتند عملیات را از محوری انجام دهند که شهید همت مخالف جدی آن بود ولی وقتی نتیجه جلسه اين شد که از همان محور عملیات صورت گیرد، شهید همت از افرادی بود که جدی تر از ديگران برای انجام عملیات در میدان حاضر شد به طوری که گويا او خود اين محور را پیشنهاد داده است. اينجاست که معنای صحیح ولايت پذيری تجلی پیدا می‌کند. ⚔ يا در داستان مربوط به لشگر‌کشی اسلام به فرماندهی اسامه، امتحان چنین ولايت‌پذيری دشواری گرفته شد. وقتی که پیامبر گرامی اسلام(ص) جوان ۱۹ ساله‌ای به نام اسامه را به عنوان فرمانده سپاه اسلام معرفی کرد، بر خیلی پذيرش اين جايگاه برای اسامه و تبعیت از او خیلی سخت بود. 🔷 به طور کلی می‌توان از آيه اين نکته را برداشت کرد که جايگاه مسئول تشکیلات، يک جايگاه ولايی است نه جايگاه يک انسان عادی. ✅🔰 🌱 بر همین اساس است که فردی که در اين جايگاه قرار می‌گیرد، نیازمند تبعیت است. 🌟 در آيه مربوطه صحبتی از وحی و ابلاغ آن نیست بلکه موضوع حکم کردن در يک مشاجره‌ی اجتماعی است که ربط مستقیمی هم به عصمت ندارد. 🌀در اينجا صحبت از اين است که تشکیلات اسلامی تعیین بیابد برای همین تبعیت در اسلام اهمیت جدی پیدا می‌کند. 🌺 کمک‌های امیرالمومنین برای خلفای سه‌گانه در آن زمان و عدم سرزنش و شماتت آن‌ها شامل مثالی برای این نکته است.🔸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
✨ سوره نساء، آیه ۶۵ «فَلا وَ رَبِکَ لا یُؤمِنُونَ حَتی یُحَکِّموکَ فیما شَجَرَ بَینَهُم ثُمَّ لا یَ
مروری بر آیات تشکیلاتی قرآن کریم (بخش اول) 🌹سوره مائده، آیات ۵۴ تا ۵۶ ✨ یٰا‌أَیُّهَا اْلَّذِینَ اَمَنوُا مَن یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَن دِینِه ے فَسَوْفَ یَأْتِی اْللهُ بِقَوْمٍ یُحٍبُّهُم وَ یُُحِبُّونَهُ أَذِلَّهٍ عَلَی اْلْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلَی اْلْکَٰافِرِینَ یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اْلله وَ لَا یَخَافُونَ لَوْمَةَ لَآئِمٍ ذَالِکَ فَضْلُ اْللهِ یُؤْتِیهِ مَن یَشَاءُ وَ اْللهٓ وَاسِعٌ عَلِیمٌ ۵۴ أِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اْللهُ وَ رَسُولُهُ وَاْلَّذَین ءَامَنُوا اْلَّذِینَ یُقیِمُونَ اْلصَّلَوٰاةَ وَ یُؤْتُونَ اْلزَّکَوٰاةَ وَ هُمْ رَٰاکِعُونَ ۵۵‌ وَ مَن یَتَوَلَّ اْللهَ وَ رَسُولَهُ وَ اْلَّذِینَ ءَامَنُواْ فَأِنَّ حِزْبَ اْللهِ هُمُ اْلْغَٰالِبوٓنَ ۵۶✨ 🌸ای گروهی که ایمان آورده‌اید، هر که از شما از دین خدا مرتد شود به زودی خدا قومی را که بسیار دوست دارد و آن‌ها نیز خدا را دوست دارند و نسبت به مؤمنان سرافکنده و فروتن و به کافران سرافراز و مقتدرند ( به نصرت اسلام) برانگیزد که در راه خدا جهاد کنند(و در راه دین) از نکوهش و ملامت احدی باک ندارند. این است فضل خدا، به هر که خواهد عطا کند و خدا را رحمت وسیع بی‌منتهاست و (به احوال همه) دانا است.🌸(۵۴) ولی امر و یاور شما تنها خدا و رسول و مؤمنانی خواهند بود که نماز به پا داشته و به فقرا در حال رکوع زکات می دهند( به اتفاق مفسران مراد حضرت علی علیه السلام است).🌸(۵۵) و هر کس که خدا و اهل رسول و اهل ایمان را ولی و فرمانروای خود داند(پیروز است) که تنها لشکر خدا فاتح و غالب خواهد بود.(۵۶)🌸
👌✅ آيه ريزش در تشکیلات را يک امر عادی می‌داند، يعنی همواره کسانی هستند که نمی‌توانند فعالیت را ادامه دهند و در میانه راه می‌بُرند. حال سؤال مطرح می‌شود که شاخص ريزش و رويش چیست؟ ❓🤔❓ ⁉️و اگر کسانی کم آورند چه کار بايد بکنیم؟ ⚡️«مَّن يَّرْتَّد َّ مِنکُمْ عَّن دِينِهِ» فکر نکنید که شما کاری می‌کنید و عجب و غرور شما را بگیرد، بلکه خدا کسانی دارد که در جايی آنها را ذخیره کرده است به محض اينکه شما کم آورديد آنها را جايگزين شما می‌کند.🔹 ♦️ پس هر کجايی که کم آورديد بدانید که راه حق بی‌راه‌رو نخواهد بود. شما نباشید حتما کسانی ديگر هستند که اين راه را ادامه دهند. بنابراين ما هیچ منتی بر سر کسی نداريم بلکه اين ذات باری تعالی است که با قرار دادن ما در جايگاه انجام چنین کارهايی بر سر ما منت گذاشته است. ✔️💠💯 🔆 عبارت زيبايی است که به زيبايی اين قسمت را تبیین می‌کند:«اگر تو نیايی علم روی زمین نمی‌ماند، ولی تو تلاش کن که افتخار علم داری را از دست ندهی!». ✨ خدای متعال در ادامه آيات با مطرح کردن ويژگیهای تشکیلات مطلوب، رويش‌ها را مطرح می‌کند.↘️ ✳️ ويژگی اولی‌اش هم اين است که خدای متعال آنها را دوست دارد و آنها هم خدا را دوست دارند. 🔹〰 در ادامه شروع به بیان ويژگی‌های تشکیلات مطلوب اسلامی می‌کند. ✨می‌فرمايد در کار تشکیلاتی کسانی بايد بیايند که «أَّذِلةٍ عَّلىَّ الْمُؤْمِنِینَّ» جلوی مؤمنین متواضع هستند اما در عین حال آدمهای بی دست و پا و ضعیفی نیستند. 💖👌💪
☀️ «أَّعِزَّةٍ عَّلىَّ الْکَّافِرِينَّ» جلوی کافران شکست‌ناپذيرند و مجاهده می‌کنند. «يجُاهِدُونَّ فىِ سَّبِیلِ اللَّهِ»☀️ قائمه و عمود کار تشکیلات به اين جهاد بستگی دارد؛ زيرا افرادی در تشکیلات مطلوب اسلامی وجود دارند که مجاهدند يعنی اگر شما کم کاری کنید و از زير کار در برويد نه تنها آنها در انجام کارشان سست نمی‌شوند بلکه مجاهدانه جور کار شما را هم می‌کشند.👌 💎 مقام معظم رهبری در بیانی مفهوم مجاهده را تبیین می‌کنند. ايشان می‌فرمايند: 👈 «مجاهدت اعم از مقاتله است؛ مقاتله يعنى جنگ نظامى، مجاهدت مجموعه‌اى از انواع مبارزه‌ها است؛ 🔺 جنگ نظامى، 🔺جنگ فکرى، 🔺 جنگ روحى، 🔺جنگ اجتماعى، ➰مجموع اينها اسمش مجاهدت است، مجاهدت شامل همه‌ى اينها هم هست. آن کسانى که اهل مجاهدت در راه خدايند 🌀 - يکى از خصوصیات مجاهدت و معناى جهاد اين است که دشمن در مقابل انسان باشد؛ هر تلاشى را جهاد نمی‌گويند؛ ممکن است کسى يک کار علمى‌اى هم بکند [اما] جهاد نباشد؛ ⚜ جهاد، آن حرکتى است که در مواجهه‌ى با يک خصم، با يک دشمن، انجام می‌گیرد - و اين خصوصیت را دارند، اين روحیه را دارند، براى همه‌ى اجتماعات وجودشان مبارک است؛ چون اجتماعات بشرى خالى از دشمن نیستند - حالا کم يا زياد؛ يک وقت مثل ما دشمن زياد دارند، يک وقت هم اين قدر دشمن ندارند اما بالاخره دارند - 🔸✔️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
مروری بر آیات تشکیلاتی قرآن کریم (بخش اول) 🌹سوره مائده، آیات ۵۴ تا ۵۶ ✨ یٰا‌أَیُّهَا اْلَّذِینَ ا
➖🔹 و اگر چنانچه اين جامعه در درون خود يک نیروى مواجه شونده و مقابله کننده‌اى داشته باشد که همان مبارزين و رزمندگان و مجاهدين هستند، می‌تواند احساس امنیت بکند؛ والا اگر اين را نداشته باشد، مثل بدنى است که در درون خودش آن گلبول‌هاى سفید را که مثلاًّ مأمور به مواجهه هستند، نداشته باشد؛ انواع و اقسام بیمارى‌ها بر اين جامعه ممکن است عارض بشود.⭕️ 🌟 «وَّ لَّا يخَّافُونَّ لَّوْمَّةَّ لَّائمٍ» در راه درستی که انتخاب کرده‌اند هیچ سرزنشی آنها را تسلیم نمی‌کنند و با جديت راه‌شان را ادامه می‌دهند هرچند سرزنش کنندگان بسیاری آنها را سرزنش کنند. 💥 در جايی که همه از کار شما تعريف می‌کنند چندان هنر نیست که شما کار را انجام دهید بلکه هنر در جايی است که شما وارد کار شويد و ديگران شروع کنند شما را سرزنش کنند و به شما انگ بزنند. 👌🌐 عرصه‌ی کار تشکیلاتی، عرصه‌ی ملامت است، پس نبايد از اين ملامت‌ها ترسید. ✅✔️ 🌸 «ذَّالِکَّ فَّضْلُ اللهِ يُؤْتِیهِ مَّن يَّشَّاءُ وَّ اللهُ وَّاسِعٌ عَّلِیمٌ» حواستان باشد که افرادی هم که رويش پیدا می‌کنند از خودشان مستقلا چیزی ندارند بلکه همه اينها از فضل خداوند است.🔹 👈 بنابراين آيه می‌گويد هیچ تشکیلاتی اصالت ندارد و در صورتی که از وظیفه تمرد نمايد، حمايت از او برداشته خواهد شد و تشکیلات ديگری جايگزين او خواهد شد. ✴️ ➖🌐✅
⁉️ حال سوال این‌جاست محبوب و مطلوب حق تعالی چه ويژگی‌هايی دارد؟ ⬅️🍃 که در ادامه آيه اين ويژگی ها را چنین بر می‌شمارد: 🔸۱- يُحِبهُمْ 🔸۲- يُحِبونَّهُ 🔸۳- أَّذِلةٍ عَّلَّی الْمُؤْمِنِینَّ 🔹۴- أَّعِز َّةٍ عَّلَّی الْکَّافِرِينَّ 🔹۵- يُجَّاهِدُونَّ فِی سَّبِیلِ اللهِ 🔹۶- لاَّ يَّخَّافُونَّ لَّوْمَّةَّ لآئِمٍ 💕در روايات آمده است که مصداق آيه (۵۵) شخص حضرت امیرعلیه‌السلام است و تصريح در يک تشکیلات عظیم شیعی دارد. 🔵 اين تشکیلات ويژگی بارزش اين است که ولايت را اولويت اساسی خود می‌داند «إِنَّمَّا وَّلِیکُمُ اللهُ وَّرَّسُولُهُ وَّالذِينَّ آمَّنُواْ» که اينها در يک جمله همان تشکیلات حزب الله هستند که بر همه چیز غالب‌اند «فَّإِن َّ حِزْبَّ اللهِ هُمُ الْغَّالِبُونَّ».✅ 💠 حزب اللهی که در انتهای آيه پنجاه و ششم آمده است، همان تشکیلات مطلوب اسلامی است که ويژگی‌هايش را در دو آيه قبل از آن بیان کرده است. 〰 نکته قابل ملاحظه اين است که اگر اينها تولی کردند و تبعیت کردند، غلبه پیدا می‌کنند، پس حزب الله شکست ندارد و فرو نمی‌پاشد. 💎💞✔️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
➖🔹 و اگر چنانچه اين جامعه در درون خود يک نیروى مواجه شونده و مقابله کننده‌اى داشته باشد که همان مبار
✨ سوره انفال آیات ۴۵ و ۴۶ «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا لَقِيتُمْ فِئَةً فَاثْبُتُوا وَاذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيرًا لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ﴿۴۵) ✨ وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ وَاصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ (۴۶)» 🔰 «اى كسانى كه ايمان آورده‏‌ايد چون با گروهى برخورد مى‌كنيد پايدارى ورزيد و خدا را بسيار ياد كنيد باشد كه رستگار شويد (۴۵) 🔰 و از خدا و پيامبرش اطاعت كنيد و با هم نزاع مكنيد كه سست‏ شويد و در نتیجه نیروی شما تحلیل رود و صبر كنيد كه خدا با شكيبايان است (۴۶)» 👈 خطاب آيه به جامعه‌ی اسلامی است و سیاق آيه بحث مقابله با دشمن است ؛ به اين معنای که اگر شما با دشمن مواجه شديد ثابت قدم باشید و خدا را زياد ياد کنید تا رستگار شويد. 〰 🍃 در آيه ۲۰۰ سوره آل عمران بیان شد که صبر در يک کار تشکیلاتی خیلی اهمیت دارد در اينجا مفهومی تحت عنوان ثبات قدم بیان شده است که در خودش صبر و استقامت نهفته است. 💪✔️🌺
⚡️يک معنا يعنی جنگ فرسايشی که تابع سلسه مراتب است و شما بايد آن چیزی را که به‌ شما می‌گويند انجام دهید. ➖🔹 به تعبیری در اجرای وظايف روح ندارد و هر چیزی را که وظیفه‌تان هست بايد انجام دهید. 〽️ اين صبر و حوصله و نوعی ثبات قدم می‌خواهد و هر کسی از اين وظیفه بر نمی‌آيد، مثلاًّ در بسیج کارهای اردويی پر مخاطب است ولی طرح‌های مطالعاتی اينطور نیست، چرا؟ ⁉️⁉️ ✴️ چون يک طرح مطالعاتی با ۱۰۰ نفر شروع می‌شود ولی آخرش ۵ نفر می‌مانند و انگیزه‌ی مدير کار هم خیلی کمکتون می‌شود، اما کل اردو شور و حال است و يک بازه‌ی زمانی مشخص هم دارد. ⚛ نکته قابل تامل اين است که در همین محیط‌ها هست که می‌توان آدم‌های تشکیلاتی را شناسايی کرد.✅ 🔵 به اين معنا که آدم هايی تشکیلاتی هستند که اهل ثبات‌اند، اهل تأمل‌ند، و اين‌ها تشکیلات را به راه می‌اندازند و تشکیلات‌شان هم مؤثر واقع می‌شود، حتی اگر تشکیلات‌شان کوچک باشد. ⬅️💯 لذا ثبات قدم در کار تشکیلاتی نکته قابل تاملی است. ✳️ آيه می‌گويد اولین کاری که آدم ترک در مواجه با يک مشکل و بحران لازم دارد، پای‌مردی و ثبات قدم در آن موضعی است که دارد، بعد از اين ثبات قدم امدادهای الهی می‌آيند. ⭐️⭐️ 💠 بنابراين ابتدا فرموده است «فِئَّةًّ فَّاثْبُتُواْ» و بعد «وَّ اذْکُرُواْ اللهَّ» يعنی ثبات قدم داشته باشید و منتظر امدادهای الهی بشويد.💫
🌺 آيه‌ی دوم مکمل آيه اول است. «وَّ أَّطِیعُواْ اللهَّ وَّ رَّسُولَّهُ» يعنی وحدت فرماندهی، منشأ فرماندهی در تشکیلات اسلامی الهی است، به اين معنا که نمی‌توانیم بگويیم رئیس اين تشکیلات يک نفری باشد، بلکه بايد منشأ اين رياست و ولايت الهی باشد، به تعبیر دقیق‌تر فرمانده بايد باتقواترين فرد و عالم‌ترين به دين باشد – البته الآن بر عکس است يا اصلاًّ در بسیاری از جاها اين نکته رعايت نمی‌شود!– ولی قاعده اين است. ✅✅ 👌 مثلاًّ کسی که وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌شود می‌بايد مجتهد باشد يا شما به عنوان وزير امور خارجه بايد مجتهد باشید چرا که جاهايی وجود دارد که شما بايد سیاست‌گذاری کنید يعنی به نام انقلاب اسلامی سیاست‌گذاری کنید که لازمه‌اش اجتهاد است. 🔹 بنابراين آن کسی که بالاتر از ما قرار می‌گیرد، بايد عالم‌ترين ما باشد يا حداقل در آن تشکیلات او عالم‌ترين باشد؛ اين يک شاخص است. 💯🔵 🔖 شاخص ديگر اين است که او بايد ثابت قدم‌ترين باشد چون در آيه می‌گويد «فَّاثْبُتُواْ». اينکه فرد فقط خیلی خوب آرمان‌های انقلاب را می‌داند کافی نیست، بايد اهل حلم و هضم هم باشد. ⬅️ در جنگ‌ها فرمانده می‌شود جلو است و يک از معانی واژه «امام» جلوداری در چنین نبرد‌هايی است، يعنی شما می‌بینید که فرمانده هنوز هست ، پس بجنگید. 🔶 برای همین در جنگ احد وقتی گفتند پیامبر (ص) شهید شده، ناگهان سپاه اسلام به هم ریخت.💢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
✨ سوره انفال آیات ۴۵ و ۴۶ «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا لَقِيتُمْ فِئَةً فَاثْبُتُوا وَاذْكُ
«وَّ أَّطِیعُواْ اللَّهَّ وَّ رَّسُولَّهُ » يعنی اگر ما کار تشکیلاتی می‌کنیم بايد ذيل اجرای احکام الهی باشیم.✔️ 💢 نگويید ما يک تشکیلاتی برای صادرات نفت داريم بلکه همین کار هم بايد ذيل اجرای احکام الهی باشد. 💥اتفاقاًّ يکی از مشکلات ما در کار تشکیلاتی اين است که در فعالیت‌های تشکیلاتی ما نوعی سکولاريسم رخ داده و نهادينه شده است؛ به اين صورت که مثلا نتوانسته‌ايم پیوندی بین عرصه‌ی بازرگانی و انقلاب اسلامی برقرار کنیم. يا در موارد ديگر که نوعی دوگانگی بین دستورات دينی و مباحث اقتصادی ديده می‌شود. 📍 ما بايد بین آرمان‌های انقلاب و نظام و اسلام و هر کاری که داريم در آن کار انجام می‌دهیم، پیوند برقرار کنیم. 📌 اگر بگويیم خداوند به اقتصاد کاری ندارد که می‌شود: «نُؤْمِنُ بِبَّعْضٍ وَّ نَّکْفُرُ بِبَّعْضٍ» يعنی احکام اقتصادی را کلاًّ کنار گذاشتید.⭕️ ➖🔹 از ادامه‌ی آيه در می‌آيد که اساساًّ اگر «أَّطِیعُواْاللهَّ وَّ رَّسُولَّهُ» بکنید، نزاع رخ نمی‌دهد چرا که اساساًّ کار تشکیلاتی کار پر نزاعی است. 👌✅ ⏮ پس راه برون رفت از نزاع‌های درون تشکیلاتی، اطاعت از خدا و رسولش است. «و لَّا تَّنَّزَّعُواْ» يعنی يک محل نزاع‌هايی وجود دارد، اما قبلش آمده و اين مشکل را حل کرده است «أَّطِیعُواْ اللَّهَّ وَّ رَّسُولَّهُ».💫 🔰 وقتی قانون الهی هست، فقیه هم خودش موظف است احکام الهی را اجرا کند، يعنی من احساس نمی‌کنم مجری هواهای نفسانی يک رئیس هستم، بلکه من احساس می‌کنم مجری احکام الهی هستم چرا که رئیس من از خودش نمی‌گويد، پیامبر هم خودش گفته است که من اينهايی که می‌گويم از خودم نمی‌گويم. 🔷🔷✔️
✨ «وَّ أطِیعُواْ اللَّهَّ وَّ رَّسُولَّهُ وَّ لَّا تَّنَّزَّعُواْ» بعد کارکرد آن را می‌گويد: «فَّتَّفْشَّلُواْ». 🔴 آفت تشکیلات «فَّتَّفْشَّلُواْ» است به معنای اينکه «فشل می‌شويد»، «و تَّذْهَّبَّ رِيحُکمُ» بادتان می‌رود، يعنی ابهت‌تان می‌ريزد يک سپاه منسجم اسلام، يک تشکیلات کامل محکم ايستاده‌اند. 🔶 اصولگراها محکم ايستاده‌اند اما يک نزاع شروع می‌شود. نزاع که شروع می‌شود دشمن چه کار می‌کند؟ فقط خوشحال نمی‌شود بلکه ديگر از شما نمی‌ترسد. ♎️ ابهت شما به يک پارچگی‌تان بود برای همین شما اگر کار تشکیلاتی می‌کنید حق نداريد جايی علیه تشکیلات حرف بزنید. ⭕️🌐✔️ 🕹 در مديريت به اين کار می‌گويند «تعهد سازمانی». سازمان بايد کاری بکند که کارمندانش بهش تعلق خاطر داشته باشند و هر جايی که می‌روند از آن تعريف کنند. 💎 اين خودش يک شاخص است که شما از کارمندان‌تان بپرسید آيا وقتی در جامعه حضور پیدا می‌کنند می‌گويند کارمند کجا هستند يا خیر؟⁉️ 〰🔸 پس بحث اين شد که نزاع زمانی در تشکیلات بوجود می‌آيد که امر رسول خدا فراموش می‌شود و راه حلش هم اين است که امر رسول اجرا شود. ➡️✔️🔵
💢 وقتی در سازمان نزاع رخ داد سازمان فشل می‌شود. 🚶‍♂🕺 👈 ⁉️ سازمان «فشل» يعنی چه؟ و چطور يک سازمان «فشل» می‌شود؟ ⁉️ «تذهب ريحکم» يعنی چه؟ بادتان می‌رود يا بادتان خالی می‌شود به معنای اينکه ابهت‌تان می‌ريزد. ⬅️ بعد می‌فرمايد «وَّ اصْبرِواْ» يعنی صبر کنید! به تعبیر ديگر در کار تشکلاتی مواقعی لازم است که آقايان سکوت کنند و علیه يکديگر موضع گیری نکنند. اين معنای صبر در اين موقعیت است. 😡=💔 ❌ 🚫 چون همین که تو می‌گويی او هم می‌گويد بعد نزاع پیش می‌آيد. ⁉️ «تنازعوا» يعنی چه؟ يعنی همین. نه اينکه با هم دعوا کنید. پس اين «وَّ اصْبرِواْ» خیلی معنا دارد. 🎗بنابراين يکی از راه حل‌های رفع نزاع برمی‌گردد به امر الهی و گردن نهادن به آن، يکی ديگر برمی‌گردد به «وَّ اصْبرِواْ» چون نزاع دو طرف دارد هر طرف که صبر کند درست می‌شود، به تعبیر ديگر بگذار آن طرف همینطور علیه تو بگويد اشکال ندارد. بعد چه اتفاقی می‌افتد؟ ✨ آيه می‌گويد: «ان الله مع الصابرين» يعنی سازمان در اسلام يک معاضد و پشتیبان به نام خدا دارد.✔️ 🔰 در تشکیلات اسلامی معنويات جايگاه ويژه‌ای دارد. 🚨 ما در اينجا با يک نگاه معنوی کل نظام تکوين را می‌بینیم. وقتی می‌گويیم «ان الله مع الصابرين» يعنی خدا و همه‌ی امکاناتش هست! همه‌ی امکاناتش يعنی عالم تکوين پس همه‌ی این معارف در عبارت «ان الله مع الصابرین» جمع شده است. ✔️🔵
💥💫 امدادهای غیبی وقتی می‌آيد که «فاثبتوا» باشد؛ شما محکم بايستید. اين ايستادگی مقدمه‌ی جلب امدادهای غیبی است و اگر شما محکم نايستید نمی‌شود. ➖🔹 در ادامه می‌گويد: «و لاتنازعوا» نزاع نکنید. نزاع يعنی در هم افتادن برای اهداف شخصی؛👌 🌺 قاموس قرآن می‌گويد: «مخاصمه و مجادله را از آن نزاع و تنازع گويند که طرفین يکديگر را جذب و قلع میکنند»؛ پس نزاع به معنای اين نیست که با يکديگر مباحثه نکنید اتفاقا کار کارشناسی کردن خوب است اما نبايد رابطه ی شما بصورتی شود که به مخاصمه و درگیری بینجامد چرا که اگر شد «تفشلوا» و «تذهب ريحکم» ثمره‌ی اين تنازع خواهد بود.⛔️ 🌐 در يک تشکیلات وقتی که شما دعواهای داخلی تشکیلات را نتوانید کنترل کنید و اين بحث‌ها به بیرون کشیده شد تشکیلات به تنازع دچار می‌شود که نتیجه آن اين است که تشکیلات فشل می‌شد. ⭕️ ⭕️ ⭕️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا