💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷
﷽
💠 گزارشی از گفتگوی خبرگزاری شفقنا با استاد مهدوی راد پیرامون «خطبه فدکیه»
🗒 زمان: ۱۶ دی ۱۴۰۰
🔹حضرت زهرا سلام الله علیها در قسمتی از خطبه خود که نقش آفرینی رسول الله را با عبارات بلند طرح می کنند میفرمایند «يكسر الاصنام». یعنی یکی از کارهای بسیار مهم پدرم، در هم شکستن بتها یا به صورت افکندن بتها و در هم شکستن قدرتهای پوشالی ستم گستران بود.
🔹 نامگذاری خطبه حضرت زهرا سلام الله علیها به فدکیه ظلم به این خطبه است؛ زیرا درون مایه و جهت گیری این خطبه خیلی فراتر از فدک است. اگر عنوان درستی بخواهیم برای این خطبه انتخاب کنیم، «بازشناسی میراث بعث» است. اشارات و تصریحات و نکته های عظیمی در خطبه هست که مورد غفلت واقع شده است. یکی از مهمترین نقص شرحها و نوشتههای خطبه، فقدان تاریخینگری به آن است.
🔹 این خطبه حمد و سپاس و سپس نگاه مهمی به احکام دارد. به مردم خطاب می کند که چه بودید و با بعثت چه شدید. در رسیدن به این جایگاه بلند و شکستن شاخ شرک و خاموش کردن شعله های فتنه همواره پدرم علی را به کام دشواری ها می افکند. حضرت تفسیر بسیار قابل تاملی از علی ارائه کرده و سپس به علل رجعت فسادآفرین غم انگیز امت اشاره می کند. دنیا زدگی، شک بارگی، لقمه حرام، تفرقه، منیت و عوامل دیگری را بیان کرده و سپس به ماجرای فدک می پردازد. اگر ابوبکر وسط سخن نمی آمد شاید حضرت ماجرای فدک را ادامه نمی داد.
🔹 حضرت زهرا سلام الله علیها در قسمتی که نقش آفرینی رسول الله را با عبارات بلند طرح می کنند میفرماید «يكسر الاصنام». یعنی یکی از کارهای بسیار مهم پدرم، در هم شکستن بتها یا به صورت افکندن بتها و در هم شکستن قدرتهای پوشالی ستم گستران بود.
🔻شکستن بتها در کجا اتفاق افتاد؟
🔹 فتح مکه یکی از مواردی است که می توان به آن اشاره کرد. اما رد پای چشم گیر دیگری درباره شکستن بت در قبل و بعد از هجرت وجود ندارد. برخی از موارد شاید حضرت به صورت موردی بتی را دیده و دستور شکستن آن را صادر کرده و در کتب تاریخی نیز به آن اشاره شده است.
🔹 در شرحها نیز ذیل این جمله یکسر الاصنام مطلب قابل توجهی نوشته نشده است. یکی از شرح های روان و ادیبانه شرح آقای خلجی است که اصلا این قسمت را رها کرده است. ترجمه های عربی هم این قسمت را رها کرده اند. حضرت زهرا سلام الله از چه سخن گفته اند؟ آیا منظورشان شکستن بتها در فتح مکه بوده است؟
🔻 شکستن بتها در لیله المبیت، حادثه عظیم مغفول مانده
🔹 از حادثه هایی که به آن توجه نشده شکستن بتها در لیله المبیت و شب هجرت است. تحلیل موسوعه امیرالمومنین علیه السلام که توسط دارالحدیث تدوین شد را من نوشتم. وقتی که آیه « وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» را به من دادند این حادثه تاریخی را دیدم. با آقای ریشهری تماس گرفتم. گفت از کجا این را می گویی؟ گفتم از همین نصوصی که به من دادید. گفت چیزی نشود که سنیها برای ما دست بگیرند؟ گفتم اتفاقا اسناد این حادثه از اهل سنت است.
🔹 این حادثه سه گونه روایت دارد. یک دسته برای پیش از هجرت است، یک دسته صریح در لیله المبیت نیست و یک دسته از روایات دقیقا تصریح در لیله المبیت دارد و حضرت امیر می گویند پیامبر به من گفتند ما دو کار داریم که یکی از آنها این است که باید به کعبه رفته و بتها را بشکنیم. یکی از آنها هم خوابیدن حضرت علی(ع) به جای پیامبر(ص) بود.
🔻 لیله المبیت تجلی اخلاص علی
🔹 این شب نشان دهنده قدرت و اخلاص علی بود. چهل نفر جمع شده اند پیامبر را به دلیل آنکه بتهای آنها را نمی پرستد بکشند. با این وجود پیامبر تصمیم گرفته بتهای آنها را بشکند. این تصمیم آب به لانه زنبور ریختن است.
🔹 در فتح مکه ترسی وجود نداشت. در آن زمان شرکی وجود نداشت. اما اقدام عظیم، بت شکنی در لیله المبیت است. حضرت علی می گوید وقتی من پتک را می زدم پیامبر می فرمودند آرام تا کسی صدای آن را نشنود. بتها را می شکنند و علی سپس جای پیامبر می خوابد.
🔻 حادثه فراموش شده لیله المبیت، بهترین احتجاج برای شیعه
🔹 عبدالکریم خطیب ،تحلیل عالمانه ای در کتاب الامام علی بن ابی طالب دارند. می گویند قصه «و من الناس من یشتری نفسه ابتغاء مرضات الله» به گونه ای است که انسان گمان می کند خداوند آن را به گونه ای طراحی کرده که بگوید اگر بنا است در دلهره آمیزترین حادثه علی جایگزین پیامبر باشد، باید در خلافت هم او جایگزین حضرت رسول باشد. می گوید من تعجب می کنم که چرا شیعه ها به این حادثه برای خلافت حضرت علی علیه السلام تمسک نکرده اند.
🔹 در هیچ کدام از سیره های شیعه و سنی از این حادثه مهم خبری نیست. آقای جعفر مرتضی و آیت الله موسوی خرسان در کتاب علی امام البرره به این موضوع اشاره کرده اند. علامه امینی در بهار این مورد را آورده اما نه در سیره؛ بلکه آنجا که از نوروز بحث می کند می گویند لیله المبیت در نوروز اتفاق افتاده و این ماجرا را هم ذکر می کنند.
🔻 حزب علی مظلومترین حزب بعد از رحلت
🔹 حضرت زهرا(س) در قسمتی از خطبه می فرمایند «زعمتم خوف الفتنة الا في الفتنة سقطوا وإن جهنم لمحيطة بالكافرين». این یکی دیگر از جمله هایی است که باید مورد توجه تاریخی قرار بگیرد.
🔹 چرا حضرت از تعبیر فتنه استفاده می کند؟ فتنه فضای شبهه است و نمی توان به راحتی در آن موضع گرفت. کتاب الامام الحسین که محصول صحبت یک شب عاشورای نویسنده است می نویسد در آستانه رحلت حضرت رسول پنج حزب مشغول طراحی بودند. حزب بنی هاشم در میان آنها مظلوم ترین حزب بود. لذا علی می گوید گمان نمی کردم چنین اتفاقی بیفتد.
💠 مشاهده ی مطلب در سایت اصلی:
🌐 https://fa.shafaqna.com/news/1292981
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
🆔 @OstadMahdaviRad
#خاطرات_استاد
💠 به محض شنیدن اذان، عذرخواهی کرده به نماز میایستادند!
🔹 پیش از انقلاب در دهه ۴۰، دکتر خانلری و دکتر مینوی جلساتی را با بزرگان ادب و فضل برگزار میکردند که دکتر شهیدی نیز یکی از اساتید شرکتکننده در این جلسات بود.
ایشان به محض شنیدن «اللهاکبرِ» اذان، از حُضّارِ شرکتکننده عذرخواهی میکردند و جلسه را برای اقامه نماز ترک میکردند!
همه رفتار ایشان در کمال اخلاص و تواضع بود. من به جرأت عرض میکنم که در طول دوران طلبگیام که با شخصیتهای مختلف آشنا شدم، مردی به پاکی و سلامت نفس، در حدِ ایشان ندیدم!
🔹 سیره فرزانگان، عبدالحسن بزرگمهرنیا، نشر سامان دانش، به نقل از: پایگاه خبری تحلیلی شیرازه، گفتگو با استاد محمد علی مهدوی راد، ۹۰/۱۰/۲۹
🆔 @OstadMahdaviRad
#خاطرات_استاد
💠کاری کنید زودتر آزاد شوند و شب عید فطر سر سفره خانواده خود باشند!
🔹 ترجمه نهج البلاغه علامه شهیدی در مسابقه (کتاب سال ولایت) رتبه اول را از خود ساخت. ٢۴ سکه جایزه ایشان بود. حضرت استاد به خاطر این که خُلفِ وعده با دو دانشجو نکنند، نتوانستند در مراسم شرکت کنند. در دانشگاه تربیت مدرس خدمت ایشان رسیدم و سکه ها را تقدیم کردم نپذیرفتند. اصرار کردم فایده ای نداشت. فرمودند: در هر راه خیری که تشخیص می دهید، خرج کنید!
عرض کردم: لااقل خودتان پیشنهاد دهید در چه راهی خرج کنیم؟ فرمودند: سکه ها را نقدکنید و زندانیان آبرومندی که به جهتِ بدهکاری در زندان هستند، و نتوانسته اند بدهیِ خود را بدهند، آزاد کنید!
چون ماه مبارک رمضان بود فرمودند: کاری کنیدکه زودتر آزاد شوند و شب عید فطر سر سفره خانواده خود باشند! همان طورکه استاد فرموده بودند عمل شد و چند زندانیِ بدهکار آزاد شده و شب عید نزد خانواده خود برگشتند!
🔹 مجله بخارا، شماره۹۷، ص۳۱۷، نقل خاطره از استاد محمد علی مهدوی راد، ۹۲/۱۰/٨
🆔 @OstadMahdaviRad
#خاطرات_استاد
💠 حاضر به خُلفِ وعده نشدند!
🔹 در سالی که بنام مبارک امیر مومنان نام گذاری شده بود، درمسابقه (کتاب سال ولایت)، ترجمه نهج البلاغه استاد دکتر سید جعفر شهیدی، رتبه اول را از خود ساخت. مراسم درقم برگزارمی شد، حضرت استاد فقط به این خاطر که با دو دانشجو از لرستان، در محل لغت نامه دهخدا وعده کرده بودند و راهی برای اطلاع دادن به آن ها نداشتند، برای این که خلف وعده نکنند در آن مراسم شرکت نکردند.
هر چه ما راه حل پیشنهاد کردیم نپذیرفنتد و فرمودند:
بسیار دلم میخواهد اما چون نمیخواهم خُلفِ وعده کنم، نمیتوانم!
🔹 سیره فرزانگان، عبدالحسن بزرگمهرنیا، نشر سامان دانش، به نقل از: استاد محمدعلی مهدوی راد، ۹۲/۱۰/٨
🆔 @OstadMahdaviRad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سخنرانی
#فایل_صوتی
🔹 بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار نمود:
🔹 موضوع: پژوهش و مراکز پژوهش در اسلام معاصر و نسبت بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی با آن
🔹 سخنران: حجة الاسلام والمسلمین دکتر مهدوی راد
🔹 زمان: سه شنبه - ۵ بهمن ۱۴۰۰
🆔 @OstadMahdaviRad
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷
﷽
💠 گزارشی از سخنرانی استاد مهدوی راد در مراسم افتتاح ساختمان جدید کتابخانۀ تاریخ اسلام در قم
🗒 زمان: ۴ بهمن ۱۴۰۰
🔹اگر بنا باشد عالمان که تجسم عینی حوزه های علمیه هستند، مرزدار باشند باید همان ویژگی های یک سنگربان را داشته باشند.
🔹 نخستین ویژگی سنگربان این است که حوزۀ حفاظت خود را بشناسد، دوم اینکه ابزار و امکانات در اختیار و نحوۀ استفاده از آنها را به درستی بشناسد.
🔹 اگر بنا باشد، حوزه مرزبان باشد، باید کتاب، تحقیق و پژوهش و نیز مسیرهای پژوهش دیگران را هم بشناسد. این خودباوری راه یک آفت بسیار وحشتناکی است که کم و بیش دچار آن هستیم.
🔹 اسلام دین علم و دانش است. کتاب آسمانی قرآن با «اقرا» آغاز می شود که در ادبیات اصلی عربی به معنای خواندن همراه فهم و تفسیر و درک است.
🔹 مرزبانی چنین دینی بسیار سخت است؛ ما می شنویم بالغ بر ۲۵۰ هزار نسخه تاریخی جمع آوری شده است اما نمی دانیم با چه زحمتی جمع آوری شده است.
🔹 تاریخ را دارای اهمیت فوق العادهای است و بزرگترین خلا ما فقدان تحقیقات تاریخی است.
💠 مشاهده ی مطلب در سایت اصلی:
🌐 https://fa.shafaqna.com/news/1303994
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
🆔 @OstadMahdaviRad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سخنرانی
#فایل_صوتی
🔹 برنامه رادیویی «آیین سپاس»؛ رادیو فرهنگ
🔹 موضوع: معرفی مرحوم استاد سید جعفر شهیدی و خدمات علمی او
🔹 سخنران: حجة الاسلام والمسلمین دکتر مهدوی راد
🔹 زمان: جمعه ۸ بهمن ۱۴۰۰
🆔 @OstadMahdaviRad
#اطلاع_رسانی
💠سلسله جلسات ماهانه بازخوانی الحیات «میراث ماندگار استاد علامه محمدرضا حکیمی(ره)»
🔹 موضوع: «الحیات» زیستن در سایه سار ثقلین
🔹 ارائه دهنده: استاد محمد علی مهدوی راد
🔹 دبیر نشست: حجت الاسلام و المسلمین حسن پویا
🔹 زمان: چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ساعت ۲۰
🌐 لینک حضور در نشست:
http://www.sKyroom.online/mofidclass/azad
🆔 @OstadMahdaviRad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فایل_صوتی
💠سلسله جلسات ماهانه بازخوانی الحیات «میراث ماندگار استاد علامه محمدرضا حکیمی(ره)»
🔹 موضوع: «الحیات» زیستن در سایه سار ثقلین
🔹 سخنران: استاد محمد علی مهدوی راد
🔹 دبیر نشست: حجت الاسلام و المسلمین حسن پویا
🔹 زمان: چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰
🆔 @OstadMahdaviRad
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷
﷽
💠 گزارشی از سخنرانی استاد مهدوی راد در نشست «الحیاه، زیستن در سایهسار ثقلین»
🗒 زمان: ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
🔹سخن گفتن درباره منظومه فکری زندهیاد علامه محمدرضا حکیمی بسیار دشوار و شاید سهل و ممتنع است چون از طرفی انسان فکر میکند راحت است ولی از جهت دیگری بسیار دشوار است چون گزینش نکته از این مجموعه میراثی که در اختیار است دشوار است. حتی سخن درباره مجموعه مجلدات الحیاه هم همین حالت را دارد. من درباره جلد نهم مقاله مفصلی نوشتم، در آخر مقاله خدمت استاد رفتم، گفتم دارم مقالهای درباره جلد نهم مینویسم و چشمانداز کلان کتاب را فصل به فصل معرفی میکنم، از هر بخشی هم یک روایت به عنوان نمونه میآورم ولی در گزینش روایات واقعا متحیر میشوم. ایشان یک خندهای کرد و گفت خیلی خوب است، ما بیش از سی سال است که در برابر هزاران روایت اینگونه هستیم و این تحیر را داریم.
🔹بعد مشاهده کردم ایشان در جلد یازدهم دور برخی روایات خط کشیده بودند. علتش را سوال کردم، ایشان گفتند مردم زندگی سختی دارند و من فکر میکنم هر اندازه میتوانیم حجم کتاب را کم کنیم که ارزان شود و مردم کتاب را بخرند. من از ایشان خواستم این کار را نکند. ایشان فرمودند هم مضمون این روایات در سایر روایات آمده است و امیدواریم در تفصیلی که نوشته میشود بقیه روایات هم بیاید. بنابر این گزینش ایشان در روایات بسیار هوشمندانه است.
🔻 کلید شخصیت علامه حکیمی
🔹عقاد در کتاب «ابوالشهداء» یک سخنی دارد که میخواهم مقدمه صحبت قرار دهم. عقاد میگوید برای ورود به هر شخصیتی یک کلید وجود دارد و اگر پژوهشگر آن کلید را پیدا کند و بعد وارد به ساحت شخصیت شود فهمش متفاوت میشود. به ذهنم آمد کلید شخصیت آقای حکیمی تلاش برای عینیت بخشیدن به آموزههای ثقلین است یا به عبارت دیگر تصویر زیست مومنانه بر اساس معارف ثقلین. الحیاه جلوه والای این مسئله است.
🔹 گمان میکنم مقالات مجموعه «صعود و جهشها» اولین مقالات ایشان باشد. همان زمان خیلی مورد استقبال واقع شد. این مقالات خیلی جهتگیری عجیب دارد. یکبار به ایشان گفتم گاهی که منبر میروم احساس میکنم خطوط فکرم را همان چند مقاله صعود و جهشها ساخته است. از جمله آن مقالات، مقاله فلسفه شورشهای شیعه و مقاله غدیر است. اینها خیلی عجیبی است خصوصا فلسفه شورشهای شیعه با اختصارش غوغا است. در ایران غیر از علامه امینی چه کسی این همه منابع که در پاورقی آمده است، میشناخت و کسی اینگونه از آنها بهره میگرفت. کتاب «آینده در قلمرو اسلام» پاورقیهای مهمی دارد. نویسنده در یکجا مینویسد کسانی که میخواهند تفکر شیعه را آنچنان که هست بشناسند به مقاله فلسفه شورشهای شیعه مراجعه کنند.
🔹ایشان مینویسد من در این مقاله همینقدر میخواهم بگویم بزرگترین و ارزندهترین نظریهای که انسان میتواند پس از مطالعات بیکران به دست آورد همین است و بس که به شناساندن طرز فکری علی(ع) بپردازد و فلسفه علمی او را روشن سازد. این سخن حکیمی در مقاله صعود و جهشها است.
🔹آخرین جلد الحیاه دو موخره دارد. ایشان در آن موخره با تاکید و تشدید مرتب یادآوری میکنند چیزی که امت را به تربیت محمدی میرساند دو رکن اصلی دارد و بس: حقایق قرآن کریم و تعالیم پیامبر(ص) و اهل بیت(ع). این خلاصه تفکر آقای حکیمی است. آقای حکیمی در این دو خلاصه میشود. در تعریف الحیاه هم فرموند الحیاه مجموعهای است علمی پژوهشی و تخصصی که در آن تعالیم اسلام بر پایه قرآن کریم و احادیث شریف گردآوری و تدوین گشته است. این گردآوری و تدوین به گونهای انجام شده است که راه یک زندگی آزاد و پیشرو را برای فرد و اجتماع نشان دهد.
🔹نکته دیگر اینکه من فکر نمیکنم هیچ پژوهش و تحقیقی در این حد جایگاه صحیفه را نشان داده باشد. گمان نمیکنم همه کسانی که درباره اسلام کتابی نوشتند این اندازه به صحیفه توجه کرده باشند. در تمام ابواب و فصول الحیاه صحیفه پخش است. البته که نهجالبلاغه جای خودش را دارد. متاسفانه امروز عظمت صحیفه شناختهشده نیست و حکیمی شیفتگی خاصی به صحیفه دارد.
🔹یک نکته دیگر اینکه آقای حکیمی بیش از هر کسی گستره تمدنی اسلامی را میشناخت و کسی در حد ایشان نمیدانست تمدن اسلامی یعنی چه، لذا تاکید و تشدید بر معارف ثقلین به جهت سعادتآفرینی و رهایی از ضلالت است نه به خاطر دانشگستری. به عبارت دیگر ما دو نگاه داریم یک نگاه ارزشی، هدایتی و فهم دین برای رسیدن به حیات طیبه یا حیات معقول. یک نگاه هم نگاه تمدنی است. آقای حکیمی حتی به فتوحات هم با عظمت نگاه میکرد و آنها را نفی نمیکرد. حتی یک وقتی قسمتی از قصیده شفیعی را برایشان خواندم گفت این فهم تاریخی را آگاهیهای دینی آقای شفیعی به او داده است. ایشان یکجا یک کاشی را دیده و این کاشی در ذهن ایشان یک الهامی ایجاد کرده و از دورهای تاریخ اسلام شروع کرده و همینطور جلو آمده است. اگر معارف ثقلین نبود از کجا این خطوط به وجود میآمد.
🔹یک وقت استاد میگفت قرار بود الحیاه شش جلد شود. مثلا بحث اقتصاد نصف جلد سوم شود. ایشان میفرمودند اگر همین الآن شریعتی زندگی بود دوازده جلد میشد. میفرمودند چند سال مانده به انقلاب بحثهای ایدئولوژی خیلی داغ شد و از جمله آنها بحثهای مهم جهانبینی و ایدئولوژی و رابطه آن دو بود. ایشان میفرمود یک روز برای شریعتی روایت میخواندم و ایشان فکر میکرد. یک مرتبه یک روایت خواندم گفت محمدرضا، این روایت بحث داغ غرب را که ایدئولوژی از جهانبینی برمیخیزد یا برنمیخیزد را مطرح کرده است.
🔻 آیهای که محور مجموعه «الحیاه» شد
🔹همه مجلدات الحیاه با یک آیه شروع میشود: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ». این حیات چه حیاتی است. این حیاتی که خداوند سبحان و پیامبر انسان را به آن فرا میخوانند چه حیاتی است. وزان این آیه وزان اقامه است. احیا همان اقامه است. حیاتی که اینجا هست حیات طیبه است. علامه طباطبایی هم میگویند این حیات یک حیات معمولی نیست و یک حیات معنوی الهی است. شاید بهترین یا از جمله بهترین تفاسیری که از این آیه ارائه شده است برای علامه طباطبایی و صاحب تفسیر الفرقان باشد. الفرقان تفسیر بسیار مظلومی است و نکات بسیار لطیفی دارد. احیا یعنی زندگی را با چیزی آمیختن. احیای دعوت الهی یعنی زندگی را با دعوت الهی بیامیزیم.
💠 مشاهده ی مطلب در سایت اصلی:
🌐 https://iqna.ir/fa/news/4035412
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
🆔 @OstadMahdaviRad
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷
﷽
💠 گزارشی از سخنرانی استاد مهدوی راد در نشست «الحیاه، زیستن در سایهسار ثقلین»
🗒 زمان: ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
🔹سخن گفتن درباره منظومه فکری زندهیاد علامه محمدرضا حکیمی بسیار دشوار و شاید سهل و ممتنع است چون از طرفی انسان فکر میکند راحت است ولی از جهت دیگری بسیار دشوار است چون گزینش نکته از این مجموعه میراثی که در اختیار است دشوار است. حتی سخن درباره مجموعه مجلدات الحیاه هم همین حالت را دارد. من درباره جلد نهم مقاله مفصلی نوشتم، در آخر مقاله خدمت استاد رفتم، گفتم دارم مقالهای درباره جلد نهم مینویسم و چشمانداز کلان کتاب را فصل به فصل معرفی میکنم، از هر بخشی هم یک روایت به عنوان نمونه میآورم ولی در گزینش روایات واقعا متحیر میشوم. ایشان یک خندهای کرد و گفت خیلی خوب است، ما بیش از سی سال است که در برابر هزاران روایت اینگونه هستیم و این تحیر را داریم.
🔹بعد مشاهده کردم ایشان در جلد یازدهم دور برخی روایات خط کشیده بودند. علتش را سوال کردم، ایشان گفتند مردم زندگی سختی دارند و من فکر میکنم هر اندازه میتوانیم حجم کتاب را کم کنیم که ارزان شود و مردم کتاب را بخرند. من از ایشان خواستم این کار را نکند. ایشان فرمودند هم مضمون این روایات در سایر روایات آمده است و امیدواریم در تفصیلی که نوشته میشود بقیه روایات هم بیاید. بنابر این گزینش ایشان در روایات بسیار هوشمندانه است.
🔻 کلید شخصیت علامه حکیمی
🔹عقاد در کتاب «ابوالشهداء» یک سخنی دارد که میخواهم مقدمه صحبت قرار دهم. عقاد میگوید برای ورود به هر شخصیتی یک کلید وجود دارد و اگر پژوهشگر آن کلید را پیدا کند و بعد وارد به ساحت شخصیت شود فهمش متفاوت میشود. به ذهنم آمد کلید شخصیت آقای حکیمی تلاش برای عینیت بخشیدن به آموزههای ثقلین است یا به عبارت دیگر تصویر زیست مومنانه بر اساس معارف ثقلین. الحیاه جلوه والای این مسئله است.
🔹 گمان میکنم مقالات مجموعه «صعود و جهشها» اولین مقالات ایشان باشد. همان زمان خیلی مورد استقبال واقع شد. این مقالات خیلی جهتگیری عجیب دارد. یکبار به ایشان گفتم گاهی که منبر میروم احساس میکنم خطوط فکرم را همان چند مقاله صعود و جهشها ساخته است. از جمله آن مقالات، مقاله فلسفه شورشهای شیعه و مقاله غدیر است. اینها خیلی عجیبی است خصوصا فلسفه شورشهای شیعه با اختصارش غوغا است. در ایران غیر از علامه امینی چه کسی این همه منابع که در پاورقی آمده است، میشناخت و کسی اینگونه از آنها بهره میگرفت. کتاب «آینده در قلمرو اسلام» پاورقیهای مهمی دارد. نویسنده در یکجا مینویسد کسانی که میخواهند تفکر شیعه را آنچنان که هست بشناسند به مقاله فلسفه شورشهای شیعه مراجعه کنند.
🔹ایشان مینویسد من در این مقاله همینقدر میخواهم بگویم بزرگترین و ارزندهترین نظریهای که انسان میتواند پس از مطالعات بیکران به دست آورد همین است و بس که به شناساندن طرز فکری علی(ع) بپردازد و فلسفه علمی او را روشن سازد. این سخن حکیمی در مقاله صعود و جهشها است.
🔹آخرین جلد الحیاه دو موخره دارد. ایشان در آن موخره با تاکید و تشدید مرتب یادآوری میکنند چیزی که امت را به تربیت محمدی میرساند دو رکن اصلی دارد و بس: حقایق قرآن کریم و تعالیم پیامبر(ص) و اهل بیت(ع). این خلاصه تفکر آقای حکیمی است. آقای حکیمی در این دو خلاصه میشود. در تعریف الحیاه هم فرموند الحیاه مجموعهای است علمی پژوهشی و تخصصی که در آن تعالیم اسلام بر پایه قرآن کریم و احادیث شریف گردآوری و تدوین گشته است. این گردآوری و تدوین به گونهای انجام شده است که راه یک زندگی آزاد و پیشرو را برای فرد و اجتماع نشان دهد.
🔹نکته دیگر اینکه من فکر نمیکنم هیچ پژوهش و تحقیقی در این حد جایگاه صحیفه را نشان داده باشد. گمان نمیکنم همه کسانی که درباره اسلام کتابی نوشتند این اندازه به صحیفه توجه کرده باشند. در تمام ابواب و فصول الحیاه صحیفه پخش است. البته که نهجالبلاغه جای خودش را دارد. متاسفانه امروز عظمت صحیفه شناختهشده نیست و حکیمی شیفتگی خاصی به صحیفه دارد.
🔹یک نکته دیگر اینکه آقای حکیمی بیش از هر کسی گستره تمدنی اسلامی را میشناخت و کسی در حد ایشان نمیدانست تمدن اسلامی یعنی چه، لذا تاکید و تشدید بر معارف ثقلین به جهت سعادتآفرینی و رهایی از ضلالت است نه به خاطر دانشگستری. به عبارت دیگر ما دو نگاه داریم یک نگاه ارزشی، هدایتی و فهم دین برای رسیدن به حیات طیبه یا حیات معقول. یک نگاه هم نگاه تمدنی است. آقای حکیمی حتی به فتوحات هم با عظمت نگاه میکرد و آنها را نفی نمیکرد. حتی یک وقتی قسمتی از قصیده شفیعی را برایشان خواندم گفت این فهم تاریخی را آگاهیهای دینی آقای شفیعی به او داده است. ایشان یکجا یک کاشی را دیده و این کاشی در ذهن ایشان یک الهامی ایجاد کرده و از دورهای تاریخ اسلام شروع کرده و همینطور جلو آمده است. اگر معارف ثقلین نبود از کجا این خطوط به وجود میآمد.
🔹یک وقت استاد میگفت قرار بود الحیاه شش جلد شود. مثلا بحث اقتصاد نصف جلد سوم شود. ایشان میفرمودند اگر همین الآن شریعتی زندگی بود دوازده جلد میشد. میفرمودند چند سال مانده به انقلاب بحثهای ایدئولوژی خیلی داغ شد و از جمله آنها بحثهای مهم جهانبینی و ایدئولوژی و رابطه آن دو بود. ایشان میفرمود یک روز برای شریعتی روایت میخواندم و ایشان فکر میکرد. یک مرتبه یک روایت خواندم گفت محمدرضا، این روایت بحث داغ غرب را که ایدئولوژی از جهانبینی برمیخیزد یا برنمیخیزد را مطرح کرده است.
🔻 آیهای که محور مجموعه «الحیاه» شد
🔹همه مجلدات الحیاه با یک آیه شروع میشود: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ». این حیات چه حیاتی است. این حیاتی که خداوند سبحان و پیامبر انسان را به آن فرا میخوانند چه حیاتی است. وزان این آیه وزان اقامه است. احیا همان اقامه است. حیاتی که اینجا هست حیات طیبه است. علامه طباطبایی هم میگویند این حیات یک حیات معمولی نیست و یک حیات معنوی الهی است. شاید بهترین یا از جمله بهترین تفاسیری که از این آیه ارائه شده است برای علامه طباطبایی و صاحب تفسیر الفرقان باشد. الفرقان تفسیر بسیار مظلومی است و نکات بسیار لطیفی دارد. احیا یعنی زندگی را با چیزی آمیختن. احیای دعوت الهی یعنی زندگی را با دعوت الهی بیامیزیم.
💠 مشاهده ی مطلب در سایت اصلی:
🌐 https://iqna.ir/fa/news/4035412
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
🆔 @OstadMahdaviRad
#معرفی_کتاب
🔹 عنوان کتاب: اندیشه سیاسی در گفتمان علوی
🔹 نویسنده: جمعی از محققین
🆔 @OstadMahdaviRad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فایل_صوتی_معرفی_کتاب
💠 معرفی کتاب توسط استاد مهدوی راد
🔹 عنوان کتاب: اندیشه سیاسی در گفتمان علوی
🆔 @OstadMahdaviRad