eitaa logo
💎کانال آموزشی رسمی استاد محمدعلی مهدوی راد💎
432 دنبال‌کننده
181 عکس
12 ویدیو
73 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❔ سؤال: 💠 با این تفاصیل کتاب «خلافت و ولایت» اثر منحصربه‌فردی است. سوای این، چه امتیازاتی نسبت‌به آثار مشابه در این حوزه دارد؟ ✅ پاسخ: 🍃 بحث درباره‌ی ولایت و امامت با شیوه‌ی یادشده‌ی آن روز از جهاتی مشکل بود. از یک‌سو روشن‌فکرمآبانی که هرگونه بحثی را در این زمینه مخالف وحدت اهل قبله می‌دانستند و گاه مخالف روند مبارزه و جهاد با رژیم ستمشاهی بودند و ازسوی دیگر تنگ‌اندیشان و بسته‌ذهنانی که دفاع از علی (علیه السلام) و سخن از خلافت حق و حق خلافت را، با ناسزاگویی، غوغاسالاری و نفرین همگون می‌پنداشتند، بحثی مستند و آمیخته با حرمت به مخالفان را برنمی‌تابیدند. این سخنرانی‌ها آن روز از هر دو سوی این بازتاب را داشته است. استاد شهید مرتضی مطهری در چاپ اول به اشکال‌تراشی‌های گروه اول اشاره کرده و پاسخ داده است. از جمله استاد شهید بر این نکته تأکید می‌کنند که مسئله ی امامت و پیشوایی چیزی نیست که به‌سادگی بتوان از آن چشم پوشید و روشنگری درباره‌ی آن را از دست فرونهاد: «.. گذشته از این‌ها فرضاً در موارد عادی چشم‌پوشی از زشتی‌های تاریخ روا باشد، در مواردی که با متن اسلام و اساسی‌ترین مسئله ی اسلام یعنی مسئله‌ی رهبری مربوط است و سرنوشت جامعه‌ی اسلامی وابسته به آن است، چگونه رواست؟ چشم‌پوشی و اغماض از چنین مسئله‌ای در حکم اغماض و چشم‌پوشی از سعادت مسلمین است». ♻️ بخشی از گفتگوی روزنامه ی شهرآرا با استاد مهدوی راد در تاریخ 16 مرداد 1399: 🌐 https://shahraranews.ir/0009p2 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷 ﷽ 💠 عنوان سرمقاله: بررسی تطبیقی روایات یمانی از منظر فریقین💠 🔹 نویسندگان: دکتر محمدعلی مهدوی‌راد، سید ضیاءالدین علیانسب، حجت روح اللهی 🔹 مجله‌ی حدیث پژوهی، سال ششم، پاییز و زمستان 1393 (شماره ی 12) 🔍 چکیده ی مقاله: 🔹نوشتار پیش رو با عنوان بررسی تطبیقی روایات یمانی از منظر فریقین، در صدد پژوهش و پاسخ این سؤال است که یمانی در روایات چگونه تصویر شده و موارد مشترک و مفترقات روایات فریقین درخصوص یمانی کدام است؟ 🔹 این مقال به شیوه‌ی کتابخانه ای، اهم مباحث روایات را به صورت تطبیقی بررسی نموده و تصویر روشنی از یمانی را ارائه کرده و به این نتیجه رسیده است که روایات فریقین درخصوص یمانی در مواردی مانند نام یمانی، حتمیت قیام، هدایتگری پرچم یمانی، مکان قیام، اقدامات و فتوحات یمانی، قریب به هم بوده و تفاوت محتوایی چندانی ندارد، اما محتوای روایات فریقین در القاب یمانی، زمان قیام و فرجام شخص یمانی و حرکت او متفاوت اند. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم فایل کامل مقاله 👇 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 عید زمین و آسمان 🔹 ویژه برنامه «با مسجد هامبورگ» 🔹 زمان: شنبه 18 مرداد 1399 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷 ﷽ 💠 عنوان سرمقاله: مبانی قرآنی توبه در صحیفه‌ی سجادیه💠 🔹 نویسندگان: مهدیه اکبرلو، دکتر محمدعلی مهدوی‌راد 🔹 مجله‌ی دو فصلنامه‌ی کتاب و سنت، سال چهارم شماره ی ۱ (پیاپی ۹، بهار و تابستان ۱۳۹۵) 🔍 چکیده ی مقاله: 🔹صحیفه‌ی سجادیه، میراث گران قدر و زندگی ساز سید ساجدان علی بن الحسین(علیه السلام) است که به زبور آل محمد(صلی الله علیه وآله) مشهور گشته است. 🔹 در ذیل حدیث متواتر و ارجمند ثقلین و نیز مفاد کلام رسول الله (صلی الله علیه وآله) «انتم مع القرآن و القرآن معکم» آموزه‌های روایی و قرآنی همسوی و همسان هستند. بدین سان مطالعه‌ی درون مایه ی صحیفه ‌ی سجادیه از این منظر پژوهشی ضروری و ثمربخش است. 🔹 چنانچه در بررسی، ارتباط محتوایی ژرف میان این دو میراث گران سنگ تبیین شود، می تواند دلیلی استوار به صحت انتساب صحیفه به امام(علیه السلام) باشد. 🔹 این پژوهش با تبیین ارتباط قرآن و صحیفه و توجه به تفسیر آیات در زمینه ی خاستگاه های توبه، تلاشی در راه نشان دادن پیوند محتوایی این دو کتاب شریف است. 🔹 پژوهش حاضر، با مراجعه به صحیفه‌ی سجادیه، مهم ترین خاستگاه های توبه را - که ریشه در ذات متعالی و صفات کمال پروردگار دارد مانند قدرت، رحمت، غفاریت، توابیت، فضل - استخراج نموده، سپس هرکدام از این اصول را مورد تحلیل و بررسی بیشتر قرار داده است. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم فایل کامل مقاله 👇 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷 ﷽ 💠 عنوان سرمقاله: بازشناسی مفهوم توسعه ی معنایی (بررسی موردی: توسعه ی معنایی در آیه ی 127 سوره ی اعراف و چالش‌های ترجمه و تفسیر آن)💠 🔹 نویسندگان: دکتر محمدعلی مهدوی راد، دکتر الهه هادیان رسنانی 🔹 مجله‌ی پژوهش دینی، دوره ی ۱، شماره ی ۴۰ - ( بهار و تابستان ۱۳۹۹ ) 🔍 چکیده ی مقاله: 🔹قاعده‌ی «توسعه ی معنایی» از قواعد مربوط به مباحث الفاظ و ظاهراً مبحثی جدید و متفاوت با قواعد مشابه است که در موارد زیادی میان آن‌ها خلط می‌شود. مراد از «توسعه ی معنایی»، چندمعنایی به مفهوم دلالت لفظ بر چند معنا در عرض یکدیگر نیست؛ بلکه مراد، شمول و توسعه ی لفظ بر معانی در طول همان اصل معنایی اولیه ی خویش است. 🔹این ظرفیت زبانی در دوره‌ی قبل از ظهور اسلام نیز وجود داشت؛ ولی با ظهور اسلام روشن‌تر گردیده و در فرهنگ اسلامی، واژه‌ها با این نگاه، گستره و توسعه ی بیشتری پیدا کرد و مفاهیم جدیدی در زبان قرآن کریم و روایات عرضه شد. لذا اهل‌بیت(علیهم السلام) از دو زاویه ی تفسیری و تعلیمی به ارائه ی نمونه‌هایی از توسعه ی معنایی در روایات تفسیری پرداخته‌اند. 🔹مهم‌ترین عامل در تشخیص توسعه ی معنایی در قرآن کریم، سیاق آیه است و با توجه به همین امر است که به نظر می‌رسد بسیاری از برداشت‌ها و معادل‌ها به‌ویژه در ترجمه‌های قرآن، معادل‌های دقیقی نبوده و در مواردی نیز نادرست باشد. 🔹به عنوان نمونه، تفاوت فضای آیه ی 127 سوره ی اعراف و آیه ی 4 سوره ی قصص، نیازمند قبول توسعه ی معنایی در آیه ی سوره ی اعراف است که بیشتر مفسرین و مترجمین به جهت مشابهت این آیات، سیاق را نادیده گرفته و چنین توسعه ی معنایی را برداشت نکرده‌اند و سعی کرده‌اند تا در تبیین تفاوت دو سیاق، دست به توجیهاتی بزنند. اما در توسعه ی معنایی این آیه ی شریفه، «قتل» به معنای کشتن روح تفکر و اندیشه در انسان و «استحیاء» نیز به معنای از میان بردن حیا (حیا ربایی) از زنان درجامعه است. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم فایل کامل مقاله 👇 🆔 @OstadMahdaviRad
بازشناسی مفهوم توسعه معنایی (بررسی موردی توسعه معنایی در آیه 127 سوره اعراف و چالش‌های ترجمه و تفسیر آن).pdf
351.9K
💠 عنوان مقاله: بازشناسی مفهوم توسعه ی معنایی (بررسی موردی: توسعه ی معنایی در آیه ی 127 سوره ی اعراف و چالش‌های ترجمه و تفسیر آن) 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌀 به زودی... 🔹 درسنامه ی «کتاب شناسی و مأخذشناسی علوم اسلامی با تکیه بر مطالعات قرآن و حدیث» 🔹 نویسندگان: دکتر محمدعلی مهدوی راد و دکتر روح الله شهیدی 🔹 انتشارات حوزه و دانشگاه 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹 عنوان کتاب: موسوعة المقاتل الحسينية 🔹 مؤلفین: مؤسسة وارث الأنبياء التابعة للعتبة الحسينية المقدسة 🆔 @OstadMahdaviRad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 معرفی کتاب توسط استاد مهدوی راد 🔹 عنوان کتاب: موسوعة المقاتل الحسينية 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷 ﷽ 💠 بازشناسی حدیث شریف «حسین منی و انا من حسین» 💠 بیانات استاد مهدوی راد در پنجاه و هشتمین نشست از سلسله نشست‌های مجازی " کرونا و زندگی مومنانه" با موضوع: تحلیلی نو از روایت " حسین منی و انا من حسین " 🗒 زمان: شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۹ 🔺آنچه که در میان میراث نبوی بسیار معروف است روایت " حسین منی و انا من حسین" است که در بیشترین طرق روایی اعم از خاصه و عامه آمده و مورد گفت و گوهای زیادی نیز قرار گرفته است. 🔹بخشی از روایت تحت عنوان " حسین منی" که رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در آن می‌فرمایند: حسین از من است زیرا فرزند من است و در بخش دیگر " انا من حسین" که می‌فرمایند: من از حسین هستم، جای بحث دارد و علما در این خصوص با تحلیل‌های گوناگونی مواجه شده‌اند. شاید معروف ترین و پذیرفته شده ترین آن‌ها کلام مرحوم آیت الله کاشف الغطاء باشد که می‌گوید: مراد این است که اسلام نبوی الحدوث و حسینی البقا است، بدین معنا که درست است که اسلام را رسول الله رقم زدند و فرمان خداوند را به مردم ابلاغ کردند و این آیین به نام و از آن رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) است، اما از سوی دیگر با کنش‌های گوناگونی مواجه شد و در یک برهه ی زمانی در آستانه ی فروپاشی بود که با قیام امام حسین (علیه السلام) بقای آن تضمین شد. 🔹تحلیل آیت الله کاشف الغطاء دچار اشکال و نقد می‌شود؛ زیرا روایاتی تحت عنوان " علی منی و انا من علی " و " وهم منی و انا منهم" نیز وجود دارد، البته شایان ذکر است که تعداد طرقی که روایت " حسین منی و انا من حسین " را ذکر کرده‌اند، با سایر روایات قابل قیاس نیست و بیشتر است. نگاه دقیق به این موضوع فقط از آن فقید علم و تحقیق، محدث امین و محقق شریف، محمدباقر بهبودی است که در نشستی جداگانه باید به آن پرداخت. 🔹دایره ی جهل محدودتر از علم و حکمت است. در روایات ما زمانی که عقل و جهل در تقابل قرار می‌گیرند، عقل نوعی خردمندی دوراندیشانه، کنش هضم مآبانه، فرجام نگرانه و هوشمندانه است، در مقابل جهل حرکت بی‌بنیاد، بی اساس و بدون توجه به فرجام است. 🔺حادثه ی کربلا و مسیر اصلی حرکت حق مداران و حق گستران یعنی رسولان و انبیای الهی. 🔹امام حسین(علیه السلام) فرمودند که خروج من در پی شر آفرینی و فساد جویی نیست و من خواهان ظلم و ستم بر کسی نیستم فقط می‌خواهم که در امت جدم را اصلاح ایجاد کنم. 🔹امام حسین(علیه السلام) در حدیثی می‌فرمایند: " أسیرُ بِسیرَهِ جدی و ابی علی ابن ابی طالب"؛ حرکت امام، کنش سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایشان در آن برهه ی زمانی، مطابق نقشه ی راه حرکت رسول الله و علی ابن ابی طالب بوده است.‌ 🔹آیه ی نهم سوره ی احقاف که تحت عنوان " قُل ما کُنتُ بِدعًا مِنَ الرُسُل..." خطاب به پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌فرماید به مخاطبان خود بگو که من تافته ی جدا بافته نیستم، بلکه حلقه‌ای از حلقه‌های انبیای الهی برای هدایت مردم هستم، یعنی مسیر همان مسیر و جهت همان جهت است. حال اگر این آیه را کنار آیه ی 105 سوره ی مبارکه ی انبیاء تحت عنوان " لَقَد کَتَبنا فی الزبور من بعدَ الذکر ان الارضَ یرثُها عبادی الصالحون " قرار دهیم، مشهور آنچه که در میان مفسرین مطرح شده این است که ما در زبور نوشتیم، بعد از آنکه در ذکر نوشته بودیم که زمین را صالحان به ارث می‌برند، به گونه‌ای تاویل به دوره ی حکومت حضرت مهدی (عجل الله فرجه) نیز دارد. 🔹" ذکر" در اینجا بر اساس تمام تفاسیر موجود یا لوح محفوظ یا تورات است یا الواحی از الواح انبیاء یا مضامیر و یا حتی قرآن است. همچنین گفته شده که "بعد" تشریفی است نه زمانی. به نظر من همچنان که برخی از مفسران احتمال دادند و برخی مانند فخر رازی و یکی از مفسران شیعه زیدی تصریح کردند ذکر همان ذکر است، یعنی همان که تمامی انبیاء بخاطر آن فرمان بعثت گرفتند. 🔹علامه مجلسی در شرح کتاب کافی یعنی "مرآة العقول" در بخشی که مربوط به ذکر است می‌گوید: تمام ارسال رسل و انزال کتب و بسیج انبیاء برای ذکر است. بنابراین دامنه ی ذکر محدود نیست و ذکر یعنی یاد آوردن هر آن چیزی که برای انسان در مسیر زندگی فردی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اعتقادی او به کار می‌آید، طبق همان آهنگی که کلام امام علی (علیه السلام) در خطبه ی اول نهج البلاغه عنوان کرد " وَ یُذَکِّرُهُم مَنسِیَّ نِعمَتِهِ..." پیامبران باید به یاد بیاورند که کیستند، کجایند، به کجا مرتبط‌ اند و چه باید بکنند. 🔹زمانی که امام حسین (علیه السلام) فرمودند: حرکت من در این قیام بر پایه ی سیره ی جدم است، یعنی بر پایه ی همان سیره‌ای که انبیا حرکت کردند است و سرلوحه ی این قیام آگاه و بیدار کردن مردم است. روشنگری ابعاد بسیار گسترده‌ای دارد که یکی از این ابعاد اصلاح و تحریف زدایی است که این خود داستان جداگانه‌ای دارد.
🔹اگر بخواهیم به ابعاد گسترده ی قیام نگاه کنیم، باید به این روایت صادق آل محمد توجه کنیم که امام (علیه السلام) فرموده‌اند: من با تامل و تدبر دریافتم، تمام دانشی که برای بشر و حیات طیبه ی او مفید است چهار مورد است: اول خداشناسی یعنی سرچشمه ی اصلی زندگی و قبله ی روح را بشناسیم، دوم شناخت هر آن چیزی که خداوند برای کرامت و رسیدن به قله، در اختیار انسان قرار داده است، سوم اینکه باید بدانیم، خداوند از ما چه خواسته و چهارم آسیب شناسی و معرفتی که نشان می‌دهد چگونه از این دانش‌ها بهره مند شویم. 🔹امام حسین (علیه السلام) قیام کردند تا به جامعه ی آن دوران بگویند که اگر حاکمیت در دست بنی امیه باشد فاتحه ی اسلام خوانده می‌شود و از بین خواهد رفت. 💠 مشاهده ی مطلب در سایت اصلی: 🌐 https://www.hawzahnews.com/news/916704 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 پنجاه و هشتمین نشست از سلسله نشست‌های مجازی "کرونا و زندگی مومنانه" 🔹 موضوع: تحلیلی نو از روایت «حسین منی و انا من حسین» 🔹 زمان: شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۹ 🆔 @OstadMahdaviRad
🔹 عنوان کتاب: تاملی در نهضت عاشورا 🔹 نویسنده: رسول جعفریان 🆔 @OstadMahdaviRad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 معرفی کتاب توسط استاد مهدوی راد 🔹 عنوان کتاب: تأملی در نهضت عاشورا 🆔 @OstadMahdaviRad