eitaa logo
💎کانال آموزشی رسمی استاد محمدعلی مهدوی راد💎
431 دنبال‌کننده
181 عکس
12 ویدیو
73 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
چهره - روزنامه‌ی شهر آرا.pdf
8.54M
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷 🔻 بخشی از روزنامه‌ی شهر آرا، که تحت عنوان «مکتب محقق»، به شخصیت و جایگاه علمی دکتر مهدی محقّق؛ ادیب، پژوهشگر و رئیس سابق انجمن آثار و مفاخر فرهنگی پرداخته است. 🆔 https://t.me/Ganjinemaktoob 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷 🔹 کتاب «قرآن و نخستین ادوار تفسیری شیعه امامیه» توسط انتشارات حکمت منتشر شد... 🆔 @OstadMahdaviRad
🔺 کتاب «قرآن و نخستین ادوار تفسیری شیعه امامیه» نوشته مئیر بَراَشر به‌تازگی با ترجمه نصرت نیلساز و پریسا عسکری سمنانی به‌عنوان یکی از کتاب‌های مجموعه مطالعات اسلامی نشر حکمت منتشر و راهی بازار نشر شده است. 🔹 این‌کتاب حاصل پژوهشی با رویکرد پدیدارشناختی به تفاسیر کهن امامیه است. مئیر بَراَشر در این کتاب مکتبی متمایز در تفسیر قرآن را معرفی می‌کند که ویژگی‌های عمده آن عبارت است از تفسیر بر اساس احادیث، تفسیر گزینشی برخی آیات مرتبط با تشیع، علاقۀ اندک به علم کلام و مسائل خاص مربوط به امامت. به عقیده وی، دو مبنای تفسیری مهم بازتاب‌یافته در این آثار، نیاز به تفسیر قرآن و انحصار مرجعیت در تفسیر به ائمه علیهم‌السلام است. 🔺 عناوین اصلی این‌کتاب به‌ترتیب عبارت‌اند از: یادداشت استاد محمدعلی مهدوی راد، مقدمه مترجمان، پیش گفتار، درآمد، فصل ۱: مجموعه های تفسیری: مفسران و آثار آن، فصل ۲: مکتب تفسیری قبل از آل بویه، فصل ۳: روشهای تفسیری، فصل ۴: نهاد امامت و آموزه های مرتبط با آن، فصل ۵: در باب رویکرد شیعه امامیه به بنی امیه و بنی عباس، فصل ۶: دو روایت شاذ در تفاسیر کهن امامیه، پیوست: فهرست ارجاعات به روایات ابوالجارود در تفسیر قمی، کتاب شناسی، اختصارات، نمایه. 🔹 در بخشی از یادداشت محمدعلی مهدوی راد بر این‌کتاب آمده است: اگر در متن کتاب مواردی چنین یا مصداق یابی هایی برای برخی آیات آمده از این چند صورت خارج نیست: یا جعل و وضع است برای اهداف یادشده و یا قابل توجیه و تأویل است براساس مبانی پذیرفته شده و دقیق، مانند آنچه در صفحه ۲۲۰ آمده است و مترجمان بدان اشاره کرده اند. نکته شایان توجه و تأمل اینکه مؤلف یا تنبیهی ستودنی در مقدمه و متن (ص ۲۳۰) تصریح کرده که مواردی از این دست را عالمان شیعه در دوره های بعد نقد و تحلیل کرده و نشان داده اند که شیعه این گونه افزودنی ها و مصداق یابی ها را نپذیرفته است. 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷 ﷽ 💠 گزارشی از سخنرانی استاد مهدوی راد در نشست معرفی و بررسی کتاب «رضانام تا رضاخان» نوشته‌ی هدایت الله بهبودی، که در مؤسسه‌ی خانه‌ی کتاب و ادبیات ایران برگزار شد... 🗒 زمان: ۴ اسفند ۱۳۹۹ 🔹در مورد مقطعی که آقای بهبودی، کتاب «رضا نام تا رضا خان» را نوشتند، مطالعاتی نداشتم و فقط از آن استفاده کردم. در موقعیتی که در تنگنای وقت بودم به خاطر علاقه به آقای بهبودی کتاب رضانام تا رضاخان را خواندم. این کتاب نیز مانند کتاب های قبلی آقای بهبودی مستند است. 🔹 اخیرا در حوزه‌ی مطالعات علمی و دینی شیوه‌ای راه افتاده است که گویی مستند کردن لازم نیست. اینکه در تاریخ ده‌ها سند و گزارش برای یک موضوع وجود دارد، یعنی مستند بودن متن مهم است. شیوه‌ی دایره المعارف نویسی را نمی‌پذیرم، اینکه گفته شود: «بر اساس فلان متن و فلان سند این طور است» را نمی‌پسندم. گاه ممکن است سند در اختیار نباشد؛ عین متن بیاید و فقط به مدعا و ارجاع بسنده نشود. 🔹 نکته دیگری که در کتاب از «رضانام تا رضاخان» باید لحاظ می‌شد توضیح در مورد شخصیت‌ها است. خود من وقتی کتاب را خواندم دوست داشتم در مورد برخی شخصیت‌ها دو سه خط توضیح داده می‌شد. ویرایش کتاب نیز خوب نبود همچنان که قالب آن خوب نیست. 🔹 «رضانام تا رضاخان» کتاب خواندنی است. اگر مخاطب در حد لیسانس دانشگاه یا طلبه سطح اول باشد مطالب کتاب کم است. سند زیاد است و مشروح بودن کم است. کتاب «رضانام تا رضاخان» حالت عمومی ندارد و تخصصی است. ارزیابی متن ها یکی از نکات مثبت کتاب است. ای کاش آقای بهبودی نقل منبع می کرد، در نهایت پنج صفحه به کتاب اضافه می شد اما منابع می آید. جای تحلیل و نقد منابع در ابتدای کتاب خالی است. امیدوارم که جلدهای دیگر این کتاب هم به زودی چاپ شود. 💠 مشاهده ی مطلب در سایت اصلی: 🌐 shabestan.ir/detail/News/1030156 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷 ﷽ 💠 عنوان سرمقاله: تحلیل تأثیر روایات اسرائیلی بر آراء فقهی مفسران تا پایان قرن 5 (با تأکید بر خلقت حواء در سفر پیدایش) 💠 🔹 نویسندگان: محمدعلی مهدوی راد؛ جلیل پروین؛ رویا عرب علیدوستی 🔹 مجله‌ی مطالعات فهم حدیث؛ دوره 7، شماره 2 - شماره پیاپی 14، بهار و تابستان 1400، صفحه 119-139. 🔍 چکیده ی مقاله: 🔹نفوذ روایات اسرائیلی (به معنای اخص) که اصلی‎ترین منبع آن‌ها متون دینی یهود و نقل‎های اهلِ‎کتابِ نومسلمان بود، به منابع روایی و تفسیری مسلمانان، امری مسلّم است. 🔹 این نوشتار با روش توصیفی-تحلیلی و انتقادی به بررسی تأثیر این روایات بر آراء فقهی مفسران پرداخته است. 🔹 اعتماد کورکورانه برخی از مسلمانان به این روایات، نقل مکرّر و کتابت آن‌ها در کتب روایی باعث گردید کثرت نقل بر عقل سیطره یافته، روایات مخالف با آموزه‎های قرآن کریم، مقبول اکثر مفسران و عالمان افتد. پیامد این پدیده، صدور احکامی فقهی بر پایه‎ی آموزه‎های اسرائیلی بود. 🔹 آنچه از محتویات سفر پیدایش به روایات اسلامی نفوذ یافت و بر آراء مفسران در حوزه فقه اثر گذاشت، در عرصه احکام زنان کاملاً مشهود است. 🔹 باور أسفه السفهاء بودن زنان و وجوب نصب قیم برای آن‌ها در امور مالیشان، قصاص نشدن مرد برای ضرب و جرح همسرش و ... احکامی از این دست هستند. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. فایل کامل مقاله 👇 🆔 @OstadMahdaviRad
تحلیل تأثیر روایات اسرائیلی بر آراء فقهی مفسران تا پایان قرن 5 (با تأکید بر خلقت حواء در سفر پیدایش).pdf
366.9K
💠 عنوان سرمقاله: تحلیل تأثیر روایات اسرائیلی بر آراء فقهی مفسران تا پایان قرن 5 (با تأکید بر خلقت حواء در سفر پیدایش) 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷 ﷽ 💠 عنوان سرمقاله: اصول و شاخصه‌های جریان توحیدی و غیر توحیدی در قرآن کریم 💠 🔹 نویسندگان: علی جلائیان اکبرنیا؛ محمدعلی مهدوی راد؛ جواد ایروانی 🔹 مجله‌ی آموزه‌های قرآنی؛ دوره‌ی 17، شماره‌ی 32 - شماره‌ی پیاپی 32، پاییز و زمستان 1399، صفحه 143-163. 🔍 چکیده ی مقاله: 🔹 انسان برای پاسخ‌گویی به نیازهای مادی و معنوی خویش، توان زیادی به کار می‌بندد و از امور مختلف و جریان‌های اجتماعی گوناگونی استفاده می‌برد. ولی بسیاری از تلاش‌های او بی‌حاصل و گاه بدفرجام است؛ چه، سبک و جریان اجتماعی‌ای که برگزیده است، بر اصول و مبانی ناسالمی استوار گردیده است. 🔹 این نوشتار که به روش کتابخانه‌ای و شیوه توصیفی ـ تحلیلی سامان می‌یابد، در پی آن است که با مراجعه به قرآن و با روش تحلیل محتوا، شاخصه‌های جریان اجتماعیِ توحیدی را تبیین نماید؛ جریانی که نیازهای واقعی، مادی و معنوی انسان را می‌شناسد و به درستی پاسخ می‌گوید تا بشریت بتواند در جامعه‌ای سالم، به کمال دنیا و آخرت خویش دست یابد. این جریان نیازها بشر را تحت مدیریت عقل و شرع پاسخ می‌دهد تا انسان به مسیر رضوان الهی نائل گردد و از اضطراب و نگرانی دور باشد و با کمبودهای مادی از پای درنیاید. 🔹 ضرورت این بحث آنگاه رخ می‌نماید که همیشه در مقابل جریان توحیدی، جریان طاغوت نیز مدعی پاسخ‌گویی به نیازهای بشری است و با برنامه‌هایی مادی، بسیاری را نیز به پیروی از خویش واداشته است. این جریان، پاسخ‌گویی به نیازها را در مسیر قدرت‌طلبی و لذت‌گرایی دنبال می‌نماید و به خلأهای معنوی انسان نیز پاسخی مادی می‌گوید. از این روی، همیشه با ناکامی‌های فراوان روبه‌رو می‌گردد و انسان را از فطرت پاک انسانی دورتر می‌نماید. 🔹 این اثر با اشاره به نیازهای مادی و معنوی بشر، به تبیین اصول دو جریان پاسخ‌گوی آن پرداخته است و عبودیت و خدامحوری، ایمان به غیب و معاد و ولایت حق را اصول جریان توحیدی، و انسان‌محوری، مادی‌گرایی و ولایت طاغوت را اصول جریان طاغوت برشمرده و در پایان به شاخصه‌های این دو جریان پرداخته است. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. فایل کامل مقاله 👇 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹 الوحي والظاهرة القرآنية (د. عبد الكريم سروش وآخرون) 🔹 إعداد وتقديم: حیدر حب‌الله 🔹 النشر: الانتشارات العربی 🌀 الفصل الثالث: الظاهرة القرآنية، الحدث والهوية / الإنزال والتنزيل في القرآن، نقد نظريات التعدّد / د. محمدعلي مهدوي‌راد 🆔 @OstadMahdaviRad
الوحي والظاهرة القرآنية.pdf
4.18M
🔹 الوحي والظاهرة القرآنية (د. عبد الكريم سروش وآخرون) 🔹 إعداد وتقديم: حیدر حب‌الله 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷 🔹 بنده همیشه درباره خودم یک بیت از استاد حکیمی را که با تمام وجود تحت تاثیر اندیشه‌اش بوده‌ام، زمزمه کرده‌ام که «حاصلی جز برگ زرد این باغبان از ما ندید/ بر درخت زندگی نگرفته پیوندیم ما» همچنین آیه‌ای را تابلو گرفته‌ام و در 20 سال اخیر، پیش رویم بوده است که «وَمَا بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ ثُمَّ إِذَا مَسَّكُمُ الضُّرُّ فَإِلَيْهِ تَجْأَرُونَ؛ و هر نعمتى كه داريد از خداست‏ سپس چون آسيبى به شما رسد به سوى او روى مى‌آوريد [و مى ‏ناليد]» (نحل، ۵۳) 🔻 من فروردین ۴۸ وارد مشهد شدم و به کلاس درس وارد شدم. با آیت‌الله نصرالله شوشتری همراه بودم و به اصرار ایشان بود که پدر اجازه دادند تا من طلبه شوم. صبح اول وقت وارد مدرسه آیت‌الله میلانی شدم. درباره‌ی ایشان بگویم که در شعور، فهم و پیشروی هیچ مرجعی را مشابه ایشان نمی‌دانم. ایشان مدرسه‌ای درست کرده بودند که میز و صندلی داشت و آخر هفته و ماه امتحان می‌گرفتند و جایزه می‌دادند که بنده چند بار از ایشان جایزه گرفتم و ایشان مرا ملبس کردند. 🔺 یک بار از بنده راز نگاه مهرآمیز مرا به شاگردانم پرسیدند که گفتم این به خاطر این است که استاد خوب دیدم. حضرت آیت الله صالحی که دو بار عقاید صدوق را با ایشان خواندم. حضرت آیت‌الله بنی‌هاشمی تابستان‌ها به ما درس می‌دادند و برخی از روزها از ایشان درخواست می‌کردیم تا در مدرسه شاندیز درس بخوانیم و ایشان در هنگام تهیه آبگوشت به ما درس می‌دادند و این خیلی بزرگواری بود. اساتید حوزه، شاگرد را مانند بچه خودشان می‌دانستند. 🔹 بنده شاگردان زیادی داشتم. یکی از شاگردان من آقای رحیم انصاری در جوانی راننده نیروی هوایی بود و من در ماشین به ایشان درس می‌دادم. 💠 گوشه‌ای از بیانات استاد مهدوی راد در مراسم ظهر دلنشین که در آن از ایشان تجلیل گردید؛ مشاهده ی مطلب در سایت اصلی: 🌐 https://iqna.ir/fa/news/3572894 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹 مسئله‌ی نشر الکترونیک در کشور می‌تواند چهارچوب خاصی داشته باشد. در حال حاضر رویه این نشر که گاه قربه الی الله دزدی می‌کند، ضربه مهلکی به نشر می‌زند. 🔹 نگارش یک اثر فاخر نفس نویسنده اش را می‌گیرد اما هنوز به پیشخوان نشر نرسیده در فضای مجازی منتشر می‌شود. در چنین شرایطی چرا ناشر باید سرمایه گذاری کند و آیا نویسنده در جیبش درهم و دیناری دارد که خودش کتاب چاپ کند؟ 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹 خانه کتاب و ادبیات ایران با همکاری سرای اهل قلم برگزار می کند: 🔹 نقد و بررسی کتاب «قرآن و نخستین ادوار تفسیری شیعه امامیه (نوشته م. باراشر)» 🔹 سخنرانان: دکتر نصرت نیلساز (مترجم) - استاد محمدعلی مهدوی راد (منتقد) - دکتر سیدمحمدهادی گرامی (منتقد) - دکتر محمدعلی طباطبایی (منتقد) 🔹زمان: شنبه ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ - ساعت ۱۱ 🔹 لینک پخش زنده این جلسه: 🔻 https://www.aparat.com/khaneketab 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹 ماه رمضان زمان عمل به کارهای خوب است. اعمالی از جمله قرآن و نماز خواندن و تأمل کردن در معارف الهی آرام آرام در انسان حالتی ایجاد می‌کند که این حالت دیگر اجازه نمی‌دهد فرد گناهی مرتکب شود. بنابراین یک خلق و آفرینش و تولد تازه‌ای در او به وجود می آورد؛ تولدی که خود رقم زده و اختیاری است. 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 نشست نقد و بررسی کتاب قرآن و نخستین ادوار تفسیری شیعه امامیه (نوشته م. باراشر) 🔹 با حضور: حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدعلی مهدوی راد (منتقد) دکتر نصرت نیلساز (مترجم) دکتر سیدمحمدهادی گرامی (منتقد) دکتر محمدعلی طباطبایی (منتقد) پریسا عسکری سمنانی (مترجم) 🔹 زمان: شنبه ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ - خانه کتاب، سرای اهل قلم 🆔 @OstadMahdaviRad