eitaa logo
💎کانال آموزشی رسمی استاد محمدعلی مهدوی راد💎
446 دنبال‌کننده
181 عکس
13 ویدیو
74 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
تحلیل تأثیر روایات اسرائیلی بر آراء فقهی مفسران تا پایان قرن 5 (با تأکید بر خلقت حواء در سفر پیدایش).pdf
366.9K
💠 عنوان سرمقاله: تحلیل تأثیر روایات اسرائیلی بر آراء فقهی مفسران تا پایان قرن 5 (با تأکید بر خلقت حواء در سفر پیدایش) 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷 ﷽ 💠 عنوان سرمقاله: اصول و شاخصه‌های جریان توحیدی و غیر توحیدی در قرآن کریم 💠 🔹 نویسندگان: علی جلائیان اکبرنیا؛ محمدعلی مهدوی راد؛ جواد ایروانی 🔹 مجله‌ی آموزه‌های قرآنی؛ دوره‌ی 17، شماره‌ی 32 - شماره‌ی پیاپی 32، پاییز و زمستان 1399، صفحه 143-163. 🔍 چکیده ی مقاله: 🔹 انسان برای پاسخ‌گویی به نیازهای مادی و معنوی خویش، توان زیادی به کار می‌بندد و از امور مختلف و جریان‌های اجتماعی گوناگونی استفاده می‌برد. ولی بسیاری از تلاش‌های او بی‌حاصل و گاه بدفرجام است؛ چه، سبک و جریان اجتماعی‌ای که برگزیده است، بر اصول و مبانی ناسالمی استوار گردیده است. 🔹 این نوشتار که به روش کتابخانه‌ای و شیوه توصیفی ـ تحلیلی سامان می‌یابد، در پی آن است که با مراجعه به قرآن و با روش تحلیل محتوا، شاخصه‌های جریان اجتماعیِ توحیدی را تبیین نماید؛ جریانی که نیازهای واقعی، مادی و معنوی انسان را می‌شناسد و به درستی پاسخ می‌گوید تا بشریت بتواند در جامعه‌ای سالم، به کمال دنیا و آخرت خویش دست یابد. این جریان نیازها بشر را تحت مدیریت عقل و شرع پاسخ می‌دهد تا انسان به مسیر رضوان الهی نائل گردد و از اضطراب و نگرانی دور باشد و با کمبودهای مادی از پای درنیاید. 🔹 ضرورت این بحث آنگاه رخ می‌نماید که همیشه در مقابل جریان توحیدی، جریان طاغوت نیز مدعی پاسخ‌گویی به نیازهای بشری است و با برنامه‌هایی مادی، بسیاری را نیز به پیروی از خویش واداشته است. این جریان، پاسخ‌گویی به نیازها را در مسیر قدرت‌طلبی و لذت‌گرایی دنبال می‌نماید و به خلأهای معنوی انسان نیز پاسخی مادی می‌گوید. از این روی، همیشه با ناکامی‌های فراوان روبه‌رو می‌گردد و انسان را از فطرت پاک انسانی دورتر می‌نماید. 🔹 این اثر با اشاره به نیازهای مادی و معنوی بشر، به تبیین اصول دو جریان پاسخ‌گوی آن پرداخته است و عبودیت و خدامحوری، ایمان به غیب و معاد و ولایت حق را اصول جریان توحیدی، و انسان‌محوری، مادی‌گرایی و ولایت طاغوت را اصول جریان طاغوت برشمرده و در پایان به شاخصه‌های این دو جریان پرداخته است. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. فایل کامل مقاله 👇 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹 الوحي والظاهرة القرآنية (د. عبد الكريم سروش وآخرون) 🔹 إعداد وتقديم: حیدر حب‌الله 🔹 النشر: الانتشارات العربی 🌀 الفصل الثالث: الظاهرة القرآنية، الحدث والهوية / الإنزال والتنزيل في القرآن، نقد نظريات التعدّد / د. محمدعلي مهدوي‌راد 🆔 @OstadMahdaviRad
الوحي والظاهرة القرآنية.pdf
4.18M
🔹 الوحي والظاهرة القرآنية (د. عبد الكريم سروش وآخرون) 🔹 إعداد وتقديم: حیدر حب‌الله 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷 🔹 بنده همیشه درباره خودم یک بیت از استاد حکیمی را که با تمام وجود تحت تاثیر اندیشه‌اش بوده‌ام، زمزمه کرده‌ام که «حاصلی جز برگ زرد این باغبان از ما ندید/ بر درخت زندگی نگرفته پیوندیم ما» همچنین آیه‌ای را تابلو گرفته‌ام و در 20 سال اخیر، پیش رویم بوده است که «وَمَا بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ ثُمَّ إِذَا مَسَّكُمُ الضُّرُّ فَإِلَيْهِ تَجْأَرُونَ؛ و هر نعمتى كه داريد از خداست‏ سپس چون آسيبى به شما رسد به سوى او روى مى‌آوريد [و مى ‏ناليد]» (نحل، ۵۳) 🔻 من فروردین ۴۸ وارد مشهد شدم و به کلاس درس وارد شدم. با آیت‌الله نصرالله شوشتری همراه بودم و به اصرار ایشان بود که پدر اجازه دادند تا من طلبه شوم. صبح اول وقت وارد مدرسه آیت‌الله میلانی شدم. درباره‌ی ایشان بگویم که در شعور، فهم و پیشروی هیچ مرجعی را مشابه ایشان نمی‌دانم. ایشان مدرسه‌ای درست کرده بودند که میز و صندلی داشت و آخر هفته و ماه امتحان می‌گرفتند و جایزه می‌دادند که بنده چند بار از ایشان جایزه گرفتم و ایشان مرا ملبس کردند. 🔺 یک بار از بنده راز نگاه مهرآمیز مرا به شاگردانم پرسیدند که گفتم این به خاطر این است که استاد خوب دیدم. حضرت آیت الله صالحی که دو بار عقاید صدوق را با ایشان خواندم. حضرت آیت‌الله بنی‌هاشمی تابستان‌ها به ما درس می‌دادند و برخی از روزها از ایشان درخواست می‌کردیم تا در مدرسه شاندیز درس بخوانیم و ایشان در هنگام تهیه آبگوشت به ما درس می‌دادند و این خیلی بزرگواری بود. اساتید حوزه، شاگرد را مانند بچه خودشان می‌دانستند. 🔹 بنده شاگردان زیادی داشتم. یکی از شاگردان من آقای رحیم انصاری در جوانی راننده نیروی هوایی بود و من در ماشین به ایشان درس می‌دادم. 💠 گوشه‌ای از بیانات استاد مهدوی راد در مراسم ظهر دلنشین که در آن از ایشان تجلیل گردید؛ مشاهده ی مطلب در سایت اصلی: 🌐 https://iqna.ir/fa/news/3572894 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹 مسئله‌ی نشر الکترونیک در کشور می‌تواند چهارچوب خاصی داشته باشد. در حال حاضر رویه این نشر که گاه قربه الی الله دزدی می‌کند، ضربه مهلکی به نشر می‌زند. 🔹 نگارش یک اثر فاخر نفس نویسنده اش را می‌گیرد اما هنوز به پیشخوان نشر نرسیده در فضای مجازی منتشر می‌شود. در چنین شرایطی چرا ناشر باید سرمایه گذاری کند و آیا نویسنده در جیبش درهم و دیناری دارد که خودش کتاب چاپ کند؟ 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹 خانه کتاب و ادبیات ایران با همکاری سرای اهل قلم برگزار می کند: 🔹 نقد و بررسی کتاب «قرآن و نخستین ادوار تفسیری شیعه امامیه (نوشته م. باراشر)» 🔹 سخنرانان: دکتر نصرت نیلساز (مترجم) - استاد محمدعلی مهدوی راد (منتقد) - دکتر سیدمحمدهادی گرامی (منتقد) - دکتر محمدعلی طباطبایی (منتقد) 🔹زمان: شنبه ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ - ساعت ۱۱ 🔹 لینک پخش زنده این جلسه: 🔻 https://www.aparat.com/khaneketab 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹 ماه رمضان زمان عمل به کارهای خوب است. اعمالی از جمله قرآن و نماز خواندن و تأمل کردن در معارف الهی آرام آرام در انسان حالتی ایجاد می‌کند که این حالت دیگر اجازه نمی‌دهد فرد گناهی مرتکب شود. بنابراین یک خلق و آفرینش و تولد تازه‌ای در او به وجود می آورد؛ تولدی که خود رقم زده و اختیاری است. 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نشست نقد و بررسی کتاب قرآن و نخستین ادوار تفسیری شیعه امامیه - 4 اردیبهشت 1400.ogg
15.27M
🔹 نشست نقد و بررسی کتاب قرآن و نخستین ادوار تفسیری شیعه امامیه (نوشته م. باراشر) 🔹 با حضور: حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدعلی مهدوی راد (منتقد) دکتر نصرت نیلساز (مترجم) دکتر سیدمحمدهادی گرامی (منتقد) دکتر محمدعلی طباطبایی (منتقد) پریسا عسکری سمنانی (مترجم) 🔹 زمان: شنبه ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ - خانه کتاب، سرای اهل قلم 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹یکی از ثمرات مهم روزه و شاید مهم ترین ثمره روزه «تقوا» است. کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ؛ ما روزه را به همگان واجب کرده بودیم و به شما واجب کردیم، باشد که با روزه به تقوا برسید.» (فضلا می دانند که در این موقع «لَعَلَ» به معنای شاید نیست.) بنابراین بسیار روشن است روزه‌ای تقوا به همراه دارد که در آن خودنگهداری، حفاظت و حفظ کردن همه اعضا و وجود باشد. روزه‌ی نخورد و نیاشامیدن تقوای چندانی به همراه ندارد چرا که اگر انسان نیاشامد و نخورد، ولی غیبت کند و دروغ بگوید و چشم خود را از نامحرم نگه ندارد؛ تنها روزه‌ی ظاهری دارد. 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اخلاق تفسیر.pdf
375.3K
🔹 اخلاق تفسیر 🌀 متن گفتگوی استاد مهدوی راد با روزنامه «اطلاعات» در اردیبهشت‌ماه 1400. 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹والاترین مرتبه‌ی روزه از آنِ معصومین است. امام علی(علیه السلام) فرمودند: صَومُ القَلبِ خَیرٌ مِن صِیامِ اللِّسانِ، و صِیامُ اللِّسانِ خَیرٌ مِن صِیامِ البَطنِ؛ یک مرحله از روزه، نگهداری فکر از اندیشیدن به غیر خداست.» بدین معنا که انسان قلب، دل و فکر خود را از اینکه متوجه غیر خدا شود، نگاه دارد. 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«اقامه قرآن» در اندیشه استاد مطهری - 16 اردیبهشت 1400.ogg
7.53M
🔹 وبینار «بازشناسی استاد مطهری»(۱) 🔹 موضوع: «اقامه قرآن» در اندیشه استاد مطهری پنج‌شنبه ١۴٠٠/٢/١۶ 🔹 حجت‌الاسلام دکتر محمدعلی مهدوی راد 🆔 @OstadMahdaviRad