#بیان_استاد
🔹 ماه رمضان زمان عمل به کارهای خوب است.
اعمالی از جمله قرآن و نماز خواندن و تأمل کردن در معارف الهی آرام آرام در انسان حالتی ایجاد میکند که این حالت دیگر اجازه نمیدهد فرد گناهی مرتکب شود. بنابراین یک خلق و آفرینش و تولد تازهای در او به وجود می آورد؛ تولدی که خود رقم زده و اختیاری است.
🆔 @OstadMahdaviRad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فایل_صوتی
🔹 نشست نقد و بررسی کتاب قرآن و نخستین ادوار تفسیری شیعه امامیه (نوشته م. باراشر)
🔹 با حضور: حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدعلی مهدوی راد (منتقد)
دکتر نصرت نیلساز (مترجم)
دکتر سیدمحمدهادی گرامی (منتقد)
دکتر محمدعلی طباطبایی (منتقد)
پریسا عسکری سمنانی (مترجم)
🔹 زمان: شنبه ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ - خانه کتاب، سرای اهل قلم
🆔 @OstadMahdaviRad
#بیان_استاد
🔹یکی از ثمرات مهم روزه و شاید مهم ترین ثمره روزه «تقوا» است.
کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ؛ ما روزه را به همگان واجب کرده بودیم و به شما واجب کردیم، باشد که با روزه به تقوا برسید.» (فضلا می دانند که در این موقع «لَعَلَ» به معنای شاید نیست.) بنابراین بسیار روشن است روزهای تقوا به همراه دارد که در آن خودنگهداری، حفاظت و حفظ کردن همه اعضا و وجود باشد. روزهی نخورد و نیاشامیدن تقوای چندانی به همراه ندارد چرا که اگر انسان نیاشامد و نخورد، ولی غیبت کند و دروغ بگوید و چشم خود را از نامحرم نگه ندارد؛ تنها روزهی ظاهری دارد.
🆔 @OstadMahdaviRad
اخلاق تفسیر.pdf
375.3K
#بیان_استاد_در_خبرگزاری_ها
🔹 اخلاق تفسیر
🌀 متن گفتگوی استاد مهدوی راد با روزنامه «اطلاعات» در اردیبهشتماه 1400.
🆔 @OstadMahdaviRad
#بیان_استاد
🔹والاترین مرتبهی روزه از آنِ معصومین است.
امام علی(علیه السلام) فرمودند: صَومُ القَلبِ خَیرٌ مِن صِیامِ اللِّسانِ، و صِیامُ اللِّسانِ خَیرٌ مِن صِیامِ البَطنِ؛ یک مرحله از روزه، نگهداری فکر از اندیشیدن به غیر خداست.» بدین معنا که انسان قلب، دل و فکر خود را از اینکه متوجه غیر خدا شود، نگاه دارد.
🆔 @OstadMahdaviRad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فایل_صوتی
#نشست_علمی
🔹 وبینار «بازشناسی استاد مطهری»(۱)
🔹 موضوع: «اقامه قرآن» در اندیشه استاد مطهری
پنجشنبه ١۴٠٠/٢/١۶
🔹 حجتالاسلام دکتر محمدعلی مهدوی راد
🆔 @OstadMahdaviRad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فایل_صوتی
#نشست_علمی
🔹 سلسله نشست های «تجربیات پژوهشی استادان و صاحب نظران»
🔹 سخنران: حجتالاسلام دکتر محمدعلی مهدوی راد
🔹 زمان: یکشنبه ١۴٠٠/٢/١۹
🆔 @OstadMahdaviRad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#در_محضر_استاد
🔹 پاسخ صوتیِ استاد مهدوی راد به سؤال یکی از دانشجویان با این مضمون که:
چه کار کنیم تا وقتمان برکت کند و بتوانیم تمام وظایفمان را به خوبی و در کنار امور دیگری چون کار، عبادت، درس، خانه داری، همسر داری، فرزند پروری، صلهی ارحام، تفریح و ... انجام بدهیم؟
🆔 @OstadMahdaviRad
#اطلاع_رسانی
💠 انتصاب سرپرست و اعضای شورای سیاستگذاری مرکز خراسان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد...
🔹 براساس احکام صادره توسط دکتر محمد کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر سلمان ساکت، به سمت سرپرست مرکز خراسان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد منصوب شد.
🔹 دکتر کافی همچنین در احکامی جداگانه دکتر حمید احمدی، دکتر حسین معصومی همدانی، دکتر صفر عبدالله، حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدعلی #مهدوی_راد، دکتر صادق واعظ زاده، مهندس سیدمحمد بهشتی، دکتر عبدالنبی ستارزاده، دکتر عبدالغفور آرزو و دکتر جعفر یاحقی را به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری مرکز خراسان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد منصوب کرد.
🆔 @OstadMahdaviRad
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷
﷽
#معرفی_مقاله
💠 عنوان سرمقاله: نگاهی تازه به فن بیان حضرت علی (ع) در نهج البلاغه 💠
🔹 نویسندگان: ولی الله حسومی، محمدعلی مهدوی راد، حسین خاکپور
🔹 دو فصلنامهی کتاب قیم؛ دوره 4، شماره 11 - شماره پیاپی 11، پاییز و زمستان 1393، صفحه 153-186.
🔍 چکیده ی مقاله:
🔹فن بیان و ارتباط برقرار کردن با مخاطب و ارائة مطالب به گونهای که تأثیرگذار و قابل لمس باشد، هنری است که ویژگی خاصی به کلام گوینده میدهد. حضرت علی (ع) در پرتو این هنر، شکل خاصی از حرکت و حیاتآفرینی به کلام خود بخشیده است. راز این تأثیرگذاری به مسائل مختلفی مربوط میشود که در این مقاله، با بررسی فن سخنوری آن حضرت، به بررسی آن پرداخته میشود. رعایت اصل اقناع، استفاده از روش تصویرگری، حسانگیزی، همراهی صور خیال ادبی با حرکت و حیات و حرکت منظم حس و عاطفه در بطن کلام از عوامل تأثیرگذاری کلام آن حضرت هستند. بررسی این امور علاوه بر نشاندادن گوشههایی از عظمت کلام حضرت در ارتباط برقرار کردن با مخاطب، بخوبی، نشان میدهد که روح حاکم بر نهج البلاغه دقیقاً، مطابق با شخصیت و محیط زندگی حضرت علی (ع) بوده و بخشی از آن، میتواند پاسخی باشد به ابن خلّکان و پیروان او که در صحّت انتساب نهج البلاغه به حضرت علی (ع) تردید کردهاند.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
فایل کامل مقاله 👇
🆔 @OstadMahdaviRad
نگاهی تازه به فن بیان حضرت علی (ع) در نهج البلاغه.pdf
869K
#فایل_PDF_مقاله
💠 عنوان سرمقاله: نگاهی تازه به فن بیان حضرت علی (ع) در نهج البلاغه
🆔 @OstadMahdaviRad
#اطلاع_رسانی
#همایش
🔹 اولین همایش علمی «ترجمان غدیر»
🔹 موضوع: «حج بلاغ یا حج وداع»
🔹 سخنران: حجت الاسلام دکتر مهدوی راد
🔹 زمان: شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۰ _ دهه امامت و ولایت - ساعت ۱۱:۰۰
🌀 پخش زنده از طریق:
🌐 webinar.razavi.ir/qom
🌐 instagram.com/qomislamic
🌐aparat.com/qomislamic/live
🆔 @OstadMahdaviRad
🆔 @qomislamic
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فایل_صوتی
#همایش
🔹 اولین همایش علمی «ترجمان غدیر»
🔹 موضوع: «حج بلاغ یا حج وداع»
🔹 سخنران: حجت الاسلام دکتر مهدوی راد
🔹 زمان: شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۰
🆔 @OstadMahdaviRad
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷
﷽
💠 گزارشی از سخنرانی استاد مهدوی راد در نشست علمی حج بلاغ یا حج وداع»...
🗒 زمان: ۰۲ مرداد ۱۴۰۰
🔹برخی عناوین، حقایق مهمی دارند که بیتوجهی به آنها باعث نادیدهانگاری پیام و حقیقت است؛ مثلا مؤمنان یک ماه روزه گرفته و در پایان عید فطر را جشن میگیرند؛ انتخاب واژه «فطر» و نه واژههای دیگر مانند عید مؤمنان، موضوعیت دارد.
🔹حجةالوداع فی نفسه پیام خاصی ندارد و معرفی آخرین حج پیامبر(ص) قبل از وفات است ولی حج بلاغ زمین تا آسمان پیام متفاوتی دارد؛ بنده در مراجعه به سیره ابن هشام، صفحه ۶۰۶ جلد چهار، متفتن این مسئله شدم که بعد از شرح ماجرای حج به غدیر پرداخته و این تعبیر را آورده است: «فکانت حجة البلاغ»؛ ابن سحاق در نیمه اول قرن دوم هجری این سیره را نوشت؛ واژه حجةالبلاغ آنچنان در آن زمان مشهور و برای مردم شناخته شده بود که وی معنای حجةالوداع را توضیح داده ولی حجةالبلاغ را توضیح نداده است.
🔹آخرین حج پیامبر(ص) فقط و فقط برای ابلاغ ولایت علی بن ابیطالب(ع) و فرزندان ایشان بود و با این نگاه بلغ ما انزل هم معنای متفاوتی خواهد یافت، زیرا ما انزل در آیات مختلف قرآن معانی متفاوتی دارد ولی در سوره مائده فقط منطبق بر ابلاغ ولایت امام علی(ع) است. البته پیامبر(ص) براساس آیه ۲۱۴ شعراء «وَأَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ»، که به یوم الدار معروف است، امام را نصب کردند؛ غدیر اوج ابلاغ نصب است و نه خود نصب، زیرا نصب قبلا انجام شده بود. از روز یوم الدار تا روز غدیر، ۲۴ بار پیامبر(ص) صریحا یا با اشاره ابلغ من الصریح، ولایت علی بن ابیطالب(ع) را بیان فرمودند. حدیث امامت، ثقلین، سفینه، آیه عجیب لیلة المبیت و مباهله و ... مؤید این مسئله است.
🔻 تعبیر عجیب محقق اهل تسنن درباره امام علی(ع)
🔹به نظر عبدالکریم خطیب از محققان برجسته اهل تسنن ذیل آیه لیلة المبیت: در جریان آیه ۲۰۷ بقره «وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ» پیامبر(ص) به وحی الهی از علی(ع) خواسته بود که در لیلة المبیت به جای پیامبر(ص) بخوابد و آیه هم نازل شده تا این قصه را برای مردم بیان کند. او میگوید که تأسف میخورم که چرا علمای شیعه برای اثبات ولایت امام علی(ع) به این آیه استناد نکردهاند؛ البته خطاب به آقای خطیب میگویم که استناد کردهاند ولی کم است. او تأکید میکند که در این صحنه هولناک و ترسناک هیچ کسی جز علی جرئت ندارد جای پیامبر(ص) قرار بگیرد. پس در بحث وصایت و ولایت هم جز او کسی لایق این جایگاه نیست.
🔹البته حدیث ثقلین را افراد زیادی شنیدند ولی حجة البلاغ در جمع دهها هزار نفر انجام شد و عده زیادی از صحابه هم آن را نوشتند. اسلام دین جهانی و زمانشمول و فرامکانی است. لذا ابلاغ پیام باید در سطح جهانی انجام شود. به همین دلیل پیامبر ایام حج را برای این کار انتخاب کرد. ایشان به هر جایی که اسلام وارد شده بود نامه نوشتند و به همه روستاها هم افرادی را فرستادند که از مردم بخواهند امسال به حج بیایند.
🔻تدابیر پیامبر(ص) برای ابلاغ ولایت
🔹برخی استبعاد میکنند ۱۰ هزار و ۵۰ هزار نفر در حج نبودهاند ولی نظرشان درست نیست؛ روایت شده که فقط از مدینه تعداد زیادی برای حج با پیامبر(ص) حرکت کردند. پیامبر(ص) به واسطه وحی الهی مأمور است، جلوی چشم همه مسلمین بگوید ولی بعد از من علی ابن ابیطالب(ع) است، لذا به همه بلاد آدم و مامور فرستاد و نامه نوشت که امسال آخرین حج پیامبر(ص) برای ابلاغ ولایت است و همه حضور داشته باشند.
🔹دو سال آخر عمر شریف پیامبر(ص) یکی از حساسترین و پرحادثهترین روزگار پیامبر(ص) است؛ براساس تحلیل عبدالله العلائلی، ۵ حزب برای بعد از پیامبر(ص) مشغول برنامهریزی بودند، لذا پیامبر(ص) از این قضیه هراس و دلهره داشت؛ جواد مغنیه هم نوشته است که العلائلی روزی در رادیوی لبنان سخنرانی کرد و گفت که کسی اگر غدیر را منکر شود اسلام را منکر شده است. بنابراین نگرانی پیامبر(ص) طبیعی بود زیرا توطئههای زیادی برای جلوگیری از ابلاغ ولایت و تحقق آن از قبل وجود داشت.