#وبینار
#نشست_علمی
🔹 سلسله نشستهای علمی کنگره ی سید مرتضی علم الهدی
🔹 موضوع: دیدگاه های گوناگون در جمع و ترتیب قرآن و موضع سید مرتضی در آن.
🔹 سخنران: استاد مهدوی راد.
🔹تاریخ: 1399.10.02 - ساعت 18-20.
🆔 @OstadMahdaviRad
#وبینار
#همایش
🔹 همایش اندیشههای قرآنی-تقریبی آیت الله واعظ زاده خراسانی (رحمه الله علیه)
🔹 با حضور و سخنرانی: استاد مهدوی راد
🔹تاریخ: 1399.09.29 - ساعت 8:30-12 و 14:30-17:30
🔹مکان: قم، چهار راه شهدا، ابتدای صفائیه، پلاک 604، دفتر نمایندگی بنیاد پژوهش های اسلامی.
🔹 لینکهای ورد به جلسه:
🔻 webinar.razavi.ir/qom/
🔻 aparat.com/qomislamic/live
🆔 @OstadMahdaviRad
#وبینار
#همایش
🔹 همایش اندیشههای قرآنی-تقریبی آیت الله واعظ زاده خراسانی (رحمه الله علیه)
🔹 سخنران: استاد مهدوی راد
🔹 موضوع: جایگاه المعجم فی فقه لغةالقرآن در واژه پژوهی قرآن
🔹تاریخ: 1399.09.29 - ساعت: 16:15-17
🔹مکان: قم، چهار راه شهدا، ابتدای صفائیه، پلاک 604، دفتر نمایندگی بنیاد پژوهش های اسلامی.
🔹 لینکهای ورد به جلسه:
🔻 webinar.razavi.ir/qom/
🔻 aparat.com/qomislamic/live
🆔 @OstadMahdaviRad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#وبینار
#همایش
🔹 همایش اندیشههای قرآنی-تقریبی آیت الله واعظ زاده خراسانی (رحمه الله علیه)
🔹 سخنران: استاد مهدوی راد
🔹 موضوع: جایگاه المعجم فی فقه لغةالقرآن در واژه پژوهی قرآن
🔹تاریخ: 1399.09.29 - ساعت: 16:15-17
🔹مکان: قم، چهار راه شهدا، ابتدای صفائیه، پلاک 604، دفتر نمایندگی بنیاد پژوهش های اسلامی.
🆔 @OstadMahdaviRad
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#وبینار
#همایش
🔹 همایش اندیشههای قرآنی-تقریبی آیت الله واعظ زاده خراسانی (رحمه الله علیه)
🔹 سخنران: استاد مهدوی راد
🔹 موضوع: جایگاه المعجم فی فقه لغةالقرآن در واژه پژوهی قرآن
🔹تاریخ: 1399.09.29 - ساعت: 16:15-17
🔹مکان: قم، چهار راه شهدا، ابتدای صفائیه، پلاک 604، دفتر نمایندگی بنیاد پژوهش های اسلامی.
🆔 @OstadMahdaviRad
#اطلاع_رسانی
🔹 ضمن عرض سلام خدمت اعضای محترم کانال آموزشی رسمی استاد محمدعلی مهدوی راد، به اطلاع می رساند:
🔹 سخنرانی استاد مهدوی راد در «سلسله نشستهای علمی کنگره ی سید مرتضی علم الهدی» که بنا بود امروز ساعت 18 برگزار شود منتفی گردید.
🆔 @OstadMahdaviRad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فایل_صوتی
🔹 بیان دو روایت به مناسبت دههی شهادت حضرت زهرا -سلام الله علیها-
🆔 @OstadMahdaviRad
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷
﷽
#معرفی_مقاله
💠 عنوان سرمقاله: شناخت و بررسی حوزهی حدیثی طبرستان 💠
🔹 نویسندگان: محمدعلی مهدوی راد، زهرا اکبری، محمدحسین بهرامی
🔹 مجلهی علوم حدیث؛ دوره ی 25، شماره ی 3 - شماره ی پیاپی 97، پاییز 1399، صفحه ی 93-116
🔍 چکیده ی مقاله:
🔹در گذشته حوزههای حدیثی بسیاری توسط جریانهای حدیثی شکل گرفتهاند که به ویژه در پنج سده ی نخست هجری، در استوارسازی بنیانهای حدیث نقش بسیار مهمی داشتهاند.
🔹لذا شناخت و بررسی هر یک از این حوزهها، علاوه بر اینکه روشن کننده ی بخشی از تاریخ حدیث است، در بازشناسی محدثان هر منطقه و دستاوردهای آنها نیز مؤثر است. در این میان، یکی از حوزههایی که یادکردِ آن در پژوهشهای معاصر مغفول مانده، حوزه ی حدیثی طبرستان است که موجودیت خود را از قرون نخست هجری تا دوره ی میانه و متأخر با دو رویکرد شیعه و سنی حفظ کرد. این پژوهش - که به شیوه ی توصیفی و تحلیلی سامان یافته - به بررسی و شناخت حوزه ی حدیثی زیدیه در طبرستان میپردازد.
🔹 نتایج تحقیق نشان میدهد که حوزه حدیثی زیدیه در طبرستان در طلیعه ی قرن چهارم هجری پایهگذاری شد و محدثان بزرگ این مذهب با برپایی مجالس حدیث و کوشش برای آموزش حدیث، سفر به پایتختهای مهم دینی و دیدار با مشایخ بزرگ حدیث و آشنایی با دیدگاههای گوناگون و تألیف کتابهای حدیثی، حوزه ی حدیثی زیدیه ی طبرستان را رونق بخشیدند.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
فایل کامل مقاله 👇
🆔 @OstadMahdaviRad
شناخت و بررسی حوزه حدیثی طبرستان.pdf
939.9K
#فایل_PDF_مقاله
💠 عنوان سرمقاله: شناخت و بررسی حوزهی حدیثی طبرستان
🆔 @OstadMahdaviRad
#سخنرانی
🔹 همزمان با شامگاه شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، حسینیه ی بین المللی مجازی شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار می کند (مجلس۳۳).
🔹 سخنران: استاد محمدعلی مهدوی راد
🔹 موضوع: "نگاهی تاریخی به خطبه ی حضرت زهرا سلام الله علیها"
🔹 همراه با امکان پرسش و پاسخ در قسمت پایانی
🔹 زمان: شنبه ۲۷ دی ماه ۱۳۹۹ _ ساعت ۲۰ تا ۲۱:۳۰
🔹 لینک حضور در نشست:
🆔 https://chat.whatsapp.com/Dh7l9Gc9Ypc9T8IKI4ityQ
🆔 @OstadMahdaviRad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سخنرانی
🔹 موضوع: "نگاهی تاریخی به خطبهی حضرت زهرا سلام الله علیها"
🔹 سخنران: استاد محمدعلی مهدوی راد
🔹 به زبان فارسی، همراه با ترجمهی عربی
🔹 زمان: شنبه ۲۷ دی ماه ۱۳۹۹
🆔 @OstadMahdaviRad
#در_محضر_استاد
🔹 آنچه سبب شد انصار از مرکزیت حق بیرون رانده شوند، تفرقه و آسوده خاطری و راحت طلبی بود و همین امر موجب گم شدن حق و سر برآوردن باطل شد.
🆔 @OstadMahdaviRad
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷
﷽
💠 گزارشی از سخنرانی استاد مهدوی راد در نشست علمی «نگاهی تاریخی به خطبه ی حضرت زهرا(سلام الله علیها)»
🗒 زمان: جمعه ۲۸ دیماه ۱۳۹۹
🔺خطبهی بازخوانی میراث بعثت نبوی
🔹اول نکتهای که بر آن تأکید میکنم این است که خطبه ی حضرت زهرا (سلام الله علیها)، فدکیه نامگذاری شده است، ولی من این اسم را عنوانی تسامحی میدانم. خوشبختانه اخیراً یکی از استادان بزرگ تأکید کردند که عنوان خطبه ی فدکیه کوچک کردن پیام بلند این خطبه است. فکر میکنم اگر خطبه را بازخوانی میراث بعثت نبوی بنامیم بسیار دقیق است.
🔹 در واقع حضرت زهرا (سلام الله علیها)، مسئله ی بسیار بزرگتر از جریان فدک را هدف گرفته بودند. حضرت زهرا (سلام الله علیها)، در این خطبه تمام تلاش را به کار بردند تا اینکه نشان دهند، جامعه ی اسلامی چه بوده است، با آمدن رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) چه شد و در این شدن چه کسی بیشترین نقش را آفرید و بعد از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) چه اتفاقی افتاد.
🔻 نقشآفرینی رسولالله (صلی الله علیه و آله و سلم) در شکل دادن امت
🔹 حضرت زهرا (سلام الله علیها)، در این خطبه بعد از آنکه وضع فرهنگی، اعتقادی، اجتماعی و اخلاقی جهان عرب را قبل از اسلام گزارش میکنند، به نقشآفرینی رسولالله، در شکل دادن امت و جامعهای با اخلاق اسلامی و با هویت انسانی و الهی اشاره میکنند و تصریح میکنند، در این حرکت، جریان شرک، کفر و استکبار با رسول الله، رویارویی کرد و هرگاه شرک جلوه میکرد و به تعبیر خود آن حضرت شاخ شرک درمیآمد و فتنه دهان باز میکرد، پیامبر برادرش علی بن ابیطالب را مبعوث میکرد و تا او فتنه را نمیخواباند برنمیگشت.
🔹 بحثی که پیشنهاد کردم روشن ساختن و برنمودن یک یا دو بخش از خطبه است که مورد غفلت واقع شده است و میخواهم با نگاهی تاریخی، این دو نکته را روشن کنم. یکی از آنها بزرگترین منقبت امیرالمومنین، در این خطبه است که چون شارحان خطبه به این نکته توجه نکردند، از کنار آن گذشتند. حضرت زهرا (سلام الله علیها)، از جمله کارکردها و نقشهای مهم رسول الله، را شکستن بتها نامیده است. اکنون تأمل کنیم شکستن بتها چگونه اتفاق افتاد؟ برخی شارحان این جمله را شرح نکردند، ولی برخی گفتند که پیامبر، در دورانی که در مکه بودند گاهی بتی را شکستند، ولی به نظر میرسد حادثه باید مهمتر از آن باشد. برخی به شکستن بتها در حادثه ی فتح مکه اشاره کردند که در آن حادثه پیامبر، همراه علی علیه السلام، رفتند و بتها را شکستند، ولی آنچه مورد غفلت واقع شده، جریانی بسیار مهمتر از این است که به آن میپردازم.
🔻امیرمؤمنان و شکستن بتها در شب هجرت
🔹 آنچه در منابع و مصادر اسلامی و در قدیمیترین متون حدیثی و تاریخی وجود دارد، ولی به آن پرداخته نشده است و در سیرههای عالمان بزرگ ما در زندگانی امیرمؤمنان، اشاره نشده، شکستن بتها در شب هجرت است. این فضیلت بسیار بزرگی است، والا در فتح مکه مشرکان شکست خورده بودند و قدرتی نداشتند. شب هجرت، چهل نفر همقسم شدند رسول الله، را به قتل برسانند. پیامبر به علی(علیه السلام) فرمودند: امشب دو کار داریم. یک، در تاریکی شب بتها را بشکنیم و دو اینکه من هجرت میکنم و تو در جایم بخوابی. بنابراین حضرت زهرا (سلام الله علیها)، برای مسلمانان نقش علی بن ابی طالب، را در گسترش توحید و پاکسازی کعبه از وجود بتها که هنوز زمانی از آن نگذشته بود، را در ذهن مردم بود یادآوری کردند.
🔹 خیلی مهم است که در هنگامه ی سختی که آمدند رسول الله، را به خاطر اینکه به بتها توهین میکند بکشند و او اراده کرده بود، آخرین ضربه را بزند و از مکه برود، علی بن ابی طالب، در جای ایشان بخوابد. حضرت زهرا (سلام الله علیها)، در خطبه فرمودند قریش از علی بن ابی طالب، برای تیزی شمشیرش و برای استواری در راهش و برای در هم کوفتن شیاطین و از بین بردن اهداف مشرکان و ذوب شدن در خداوند سبحان انتقام گرفتند و میگیرند.
🔹 در این خطبه ابتدا به وضعیت مردمان قبل از بعثت پرداخته شده و بعد از آن تحولی که به وسیله رسول الله، در جامعه ایجاد شد و نقش امیرالمومنین، بیان شده است. حضرت زهرا در بخشی از خطبه میفرمایند: «فَلَمَّا اِختارَ اللَّهُ لِنَبِیِّهِ دارَ اَنْبِیائِهِ وَ مَأْوى اَصْفِیائِهِ ظَهَرَ فیکُمْ حَسْکَةُ النِّفاقِ»؛ یعنی وقتی رسول الله، رحلت کردند خارهای نفاق سر برآوردند. نکتهای که میخواهم اضافه کنم این بخش است که حضرت با انصار صحبت کردند، سخنی دردآلود و برخاسته از سوز جان و بعد توضیح دادند که چرا انصار چنین شدند. حضرت میفرمایند که شما آنهایی بودید که در وسط معرکه حاضر میشدید و از رسول الله، دفاع میکردید، الآن چه شده که میراث مرا به تاراج میبرند و شما سکوت اختیار کردید؟!
🔻 دو گرفتاری انصار در جامعه ی کوچک مدنی
🔹 حضرت زهرا دو نکته ی اساسی را برای گرفتاری انصار در آن جامعه ی کوچک مدنی بیان میکنند که شاید در گذرگاه زمان هر جامعهای به آن مبتلا شود و شکست بخورد: «وَ قَدْ أَرى اَنْ قَدْ اَخْلَدْتُمْ اِلَى الْخَفْضِ، وَ اَبْعَدْتُمْ مَنْ هُوَ اَحَقُّ بِالْبَسْطِ وَ الْقَبْضِ، وَ خَلَوْتُمْ بِالدَّعَةِ، وَ نَجَوْتُمْ بِالضّیقِ مِنَ السَّعَةِ»؛ یعنی آگاه باشید که شما به تنپروری روی آوردید، به راحتطلبی روی آوردید، به بهانهجویی در گریز از حق روی آوردید و آنکه شایسته ی رهبری بود، از مدیریت جامعه دور کردید و چون شما را به یاری خواستم پاسخ نگفتید.
🔹 کلام معجزهآسای حضرت زهرا، را باید در فضای تاریخیاش بنگریم و نکته ی مهم و درسآموزش را دریافت کنیم؛ انصار در سقیفه حضور پیدا کردند و بازیگران سیاست دیدند، اگر انصار یکزبان و متحد در مقابل آنها بایستند، کار پیش نمیرود و به هدف غاصبانه نمیرسند؛ لذا در میان انصار اختلاف انداختند و وقتی رئیس یک قبیله از انصار، خودش را مطرح کرد، انصار وسط آمدند و گفتند: «منّا امیرٌ و منّکم امیرٌ». وقتی بازیگران سیاست این شعار را دیدند، بین آنها اختلاف انداختند که باعث شد، به مقصودشان برسند. این تفرقه میان انصار و گفتوگوها باعث شد آنها به مقصد برسند.
🔹 به همین جهت حضرت زهرا، فرزند عزیزشان را برمیداشتند، جلوی خانه انصار میرفتند و فضائل علی(علیه السلام) را به آنها یادآوری میکردند، اما آنها به خاطر همان بافت اعتقادی قبیلهای میگفتند که کار از کار گذشته است و اگر پسر عموی شما زودتر میآمد، ماجرا طور دیگری میشد، ولی الآن ما بیعت کردیم و حاکمیت شکل گرفته است. پس آنچه باعث شد آنها از مرکزیت حق بیرون رانده شوند، تفرقه و آسوده خاطری و راحتطلبی بود که نتیجهاش گم شدن حق و سر برآوردن باطل بود.
💠 مشاهده ی مطلب در سایت اصلی:
🌐 https://iqna.ir/fa/news/3948317
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
🆔 @OstadMahdaviRad