نگاهی تاریخی به خطبه ی حضرت زهرا سلام الله علیها.mp3
18.46M
#سخنرانی
🔹 موضوع: "نگاهی تاریخی به خطبهی حضرت زهرا سلام الله علیها"
🔹 سخنران: استاد محمدعلی مهدوی راد
🔹 به زبان فارسی، همراه با ترجمهی عربی
🔹 زمان: شنبه ۲۷ دی ماه ۱۳۹۹
🆔 @OstadMahdaviRad
#در_محضر_استاد
🔹 آنچه سبب شد انصار از مرکزیت حق بیرون رانده شوند، تفرقه و آسوده خاطری و راحت طلبی بود و همین امر موجب گم شدن حق و سر برآوردن باطل شد.
🆔 @OstadMahdaviRad
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷
﷽
💠 گزارشی از سخنرانی استاد مهدوی راد در نشست علمی «نگاهی تاریخی به خطبه ی حضرت زهرا(سلام الله علیها)»
🗒 زمان: جمعه ۲۸ دیماه ۱۳۹۹
🔺خطبهی بازخوانی میراث بعثت نبوی
🔹اول نکتهای که بر آن تأکید میکنم این است که خطبه ی حضرت زهرا (سلام الله علیها)، فدکیه نامگذاری شده است، ولی من این اسم را عنوانی تسامحی میدانم. خوشبختانه اخیراً یکی از استادان بزرگ تأکید کردند که عنوان خطبه ی فدکیه کوچک کردن پیام بلند این خطبه است. فکر میکنم اگر خطبه را بازخوانی میراث بعثت نبوی بنامیم بسیار دقیق است.
🔹 در واقع حضرت زهرا (سلام الله علیها)، مسئله ی بسیار بزرگتر از جریان فدک را هدف گرفته بودند. حضرت زهرا (سلام الله علیها)، در این خطبه تمام تلاش را به کار بردند تا اینکه نشان دهند، جامعه ی اسلامی چه بوده است، با آمدن رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) چه شد و در این شدن چه کسی بیشترین نقش را آفرید و بعد از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) چه اتفاقی افتاد.
🔻 نقشآفرینی رسولالله (صلی الله علیه و آله و سلم) در شکل دادن امت
🔹 حضرت زهرا (سلام الله علیها)، در این خطبه بعد از آنکه وضع فرهنگی، اعتقادی، اجتماعی و اخلاقی جهان عرب را قبل از اسلام گزارش میکنند، به نقشآفرینی رسولالله، در شکل دادن امت و جامعهای با اخلاق اسلامی و با هویت انسانی و الهی اشاره میکنند و تصریح میکنند، در این حرکت، جریان شرک، کفر و استکبار با رسول الله، رویارویی کرد و هرگاه شرک جلوه میکرد و به تعبیر خود آن حضرت شاخ شرک درمیآمد و فتنه دهان باز میکرد، پیامبر برادرش علی بن ابیطالب را مبعوث میکرد و تا او فتنه را نمیخواباند برنمیگشت.
🔹 بحثی که پیشنهاد کردم روشن ساختن و برنمودن یک یا دو بخش از خطبه است که مورد غفلت واقع شده است و میخواهم با نگاهی تاریخی، این دو نکته را روشن کنم. یکی از آنها بزرگترین منقبت امیرالمومنین، در این خطبه است که چون شارحان خطبه به این نکته توجه نکردند، از کنار آن گذشتند. حضرت زهرا (سلام الله علیها)، از جمله کارکردها و نقشهای مهم رسول الله، را شکستن بتها نامیده است. اکنون تأمل کنیم شکستن بتها چگونه اتفاق افتاد؟ برخی شارحان این جمله را شرح نکردند، ولی برخی گفتند که پیامبر، در دورانی که در مکه بودند گاهی بتی را شکستند، ولی به نظر میرسد حادثه باید مهمتر از آن باشد. برخی به شکستن بتها در حادثه ی فتح مکه اشاره کردند که در آن حادثه پیامبر، همراه علی علیه السلام، رفتند و بتها را شکستند، ولی آنچه مورد غفلت واقع شده، جریانی بسیار مهمتر از این است که به آن میپردازم.
🔻امیرمؤمنان و شکستن بتها در شب هجرت
🔹 آنچه در منابع و مصادر اسلامی و در قدیمیترین متون حدیثی و تاریخی وجود دارد، ولی به آن پرداخته نشده است و در سیرههای عالمان بزرگ ما در زندگانی امیرمؤمنان، اشاره نشده، شکستن بتها در شب هجرت است. این فضیلت بسیار بزرگی است، والا در فتح مکه مشرکان شکست خورده بودند و قدرتی نداشتند. شب هجرت، چهل نفر همقسم شدند رسول الله، را به قتل برسانند. پیامبر به علی(علیه السلام) فرمودند: امشب دو کار داریم. یک، در تاریکی شب بتها را بشکنیم و دو اینکه من هجرت میکنم و تو در جایم بخوابی. بنابراین حضرت زهرا (سلام الله علیها)، برای مسلمانان نقش علی بن ابی طالب، را در گسترش توحید و پاکسازی کعبه از وجود بتها که هنوز زمانی از آن نگذشته بود، را در ذهن مردم بود یادآوری کردند.
🔹 خیلی مهم است که در هنگامه ی سختی که آمدند رسول الله، را به خاطر اینکه به بتها توهین میکند بکشند و او اراده کرده بود، آخرین ضربه را بزند و از مکه برود، علی بن ابی طالب، در جای ایشان بخوابد. حضرت زهرا (سلام الله علیها)، در خطبه فرمودند قریش از علی بن ابی طالب، برای تیزی شمشیرش و برای استواری در راهش و برای در هم کوفتن شیاطین و از بین بردن اهداف مشرکان و ذوب شدن در خداوند سبحان انتقام گرفتند و میگیرند.
🔹 در این خطبه ابتدا به وضعیت مردمان قبل از بعثت پرداخته شده و بعد از آن تحولی که به وسیله رسول الله، در جامعه ایجاد شد و نقش امیرالمومنین، بیان شده است. حضرت زهرا در بخشی از خطبه میفرمایند: «فَلَمَّا اِختارَ اللَّهُ لِنَبِیِّهِ دارَ اَنْبِیائِهِ وَ مَأْوى اَصْفِیائِهِ ظَهَرَ فیکُمْ حَسْکَةُ النِّفاقِ»؛ یعنی وقتی رسول الله، رحلت کردند خارهای نفاق سر برآوردند. نکتهای که میخواهم اضافه کنم این بخش است که حضرت با انصار صحبت کردند، سخنی دردآلود و برخاسته از سوز جان و بعد توضیح دادند که چرا انصار چنین شدند. حضرت میفرمایند که شما آنهایی بودید که در وسط معرکه حاضر میشدید و از رسول الله، دفاع میکردید، الآن چه شده که میراث مرا به تاراج میبرند و شما سکوت اختیار کردید؟!
🔻 دو گرفتاری انصار در جامعه ی کوچک مدنی
🔹 حضرت زهرا دو نکته ی اساسی را برای گرفتاری انصار در آن جامعه ی کوچک مدنی بیان میکنند که شاید در گذرگاه زمان هر جامعهای به آن مبتلا شود و شکست بخورد: «وَ قَدْ أَرى اَنْ قَدْ اَخْلَدْتُمْ اِلَى الْخَفْضِ، وَ اَبْعَدْتُمْ مَنْ هُوَ اَحَقُّ بِالْبَسْطِ وَ الْقَبْضِ، وَ خَلَوْتُمْ بِالدَّعَةِ، وَ نَجَوْتُمْ بِالضّیقِ مِنَ السَّعَةِ»؛ یعنی آگاه باشید که شما به تنپروری روی آوردید، به راحتطلبی روی آوردید، به بهانهجویی در گریز از حق روی آوردید و آنکه شایسته ی رهبری بود، از مدیریت جامعه دور کردید و چون شما را به یاری خواستم پاسخ نگفتید.
🔹 کلام معجزهآسای حضرت زهرا، را باید در فضای تاریخیاش بنگریم و نکته ی مهم و درسآموزش را دریافت کنیم؛ انصار در سقیفه حضور پیدا کردند و بازیگران سیاست دیدند، اگر انصار یکزبان و متحد در مقابل آنها بایستند، کار پیش نمیرود و به هدف غاصبانه نمیرسند؛ لذا در میان انصار اختلاف انداختند و وقتی رئیس یک قبیله از انصار، خودش را مطرح کرد، انصار وسط آمدند و گفتند: «منّا امیرٌ و منّکم امیرٌ». وقتی بازیگران سیاست این شعار را دیدند، بین آنها اختلاف انداختند که باعث شد، به مقصودشان برسند. این تفرقه میان انصار و گفتوگوها باعث شد آنها به مقصد برسند.
🔹 به همین جهت حضرت زهرا، فرزند عزیزشان را برمیداشتند، جلوی خانه انصار میرفتند و فضائل علی(علیه السلام) را به آنها یادآوری میکردند، اما آنها به خاطر همان بافت اعتقادی قبیلهای میگفتند که کار از کار گذشته است و اگر پسر عموی شما زودتر میآمد، ماجرا طور دیگری میشد، ولی الآن ما بیعت کردیم و حاکمیت شکل گرفته است. پس آنچه باعث شد آنها از مرکزیت حق بیرون رانده شوند، تفرقه و آسوده خاطری و راحتطلبی بود که نتیجهاش گم شدن حق و سر برآوردن باطل بود.
💠 مشاهده ی مطلب در سایت اصلی:
🌐 https://iqna.ir/fa/news/3948317
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
🆔 @OstadMahdaviRad
#پیام_تسلیت
▪️🔷▪️🔷▪️🔷▪️🔷▪️🔷
﷽
⬛️ پیام تسلیت استاد مهدویراد به مناسبت فقدان حجت الاسلام حاج شیخ مهدی مروی
🗒 زمان: 1 بهمن 1399
▪️▪️▪️انا لله و انا الیه راجعون▪️▪️▪️
◾️خبر درگذشت دوست فاضل، مهربان، باوفا و عزیزم حضرت حجت الاسلام حاج شیخ مهدی مروی، جانم را فسرد و قلبم را فشرد. زندهیاد مروی دانش آموخته ی حوزه ی علمیه ی مشهد و قم در حد اجتهاد بود. آن بزرگوار حافظهای شگفت و استعدادی شگرف برای آموختن و دریافتن داشت. آگاهی های گسترده ی او از جهان اسلام و جاری های زمان مثال زدنی بود.
▪️ زندهیاد مروی قلبی پاک، اندیشه ای تابناک و ذهنی وقّاد داشت. باوفا بود و در حرمت گذاری به دوستانش و دیگران کمنظیر.
▪️زبان گویا و رفتار پیراسته از وابستگیها، حریت در اظهار نظر و دوری از مجامله و مداهنه بودن در صحنه ی سیاست و قدرت باعث شد که هماره از حقوق شایسته ی خود بهرهمند نگردد و در جایگاه هایی که فراتر از آنچه که بود قرار نگیرد.
▪️در سفری در دمشق - که آن روزگاران کاردار سفارت ایران در سوریه بودند- وقتی از حضورم آگاه شدند به دیدارم آمدند، چه لطف ها و بزرگواری ها و مهربانی ها که روا داشتند، و دوستان جمع ما که برای خرید کتاب از نمایشگاه آمده بودند و مشکلاتی داشتند، با چه بزرگواری مشکلات را حل کرد و چه همراهیها و همدلیها و ایثارها....
در چند ساعتی که در محضرش بودم از جهان اسلام آگاهیهای بسیار گسترده در اختیارم گذاشتند. جریان ها و گروهها و سیاست های جهان اسلام را به ژرفایی استواری تحلیل میکردند و نتیجه میگرفتند.از کرامت آن عزیز بیشتر از این نتوان گفت. همین را بگویم که حقا و انصافا فقدان چون اویی در سپهر سیاست و در پهن دشت خدمات سیاسی و حکومتی مصداق روشن "ثلمهای" است که "لایسدها شیء" .
▪️در روزگاران داغ و دریغ و سالیانی که ستمگستری و ستیزه گری با ارزش های دینی جامعه را به "تاریک زاری یخ زده" مبدل ساخته بود، آن عزیز حضوری هوشمندانه داشت و تحلیل هایی استوار از اوضاع سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و دینی....
حتما کسانی چون دوست عزیز و با فضیلت و ارجمندم، دانشمند گرامی حضرت حاج شیخ محمدعلی سلطانی ،اولین مجلس یادبود رسمی شهید آیت الله حاج سید مصطفی خمینی را به یاد دارند که از سوی آیت الله العظمی گلپایگانی در مسجد اعظم برگزار شده بود. قاری قرآن میخواند. زمان، اندک، اندک میگذشت و سکوتی سنگین برمجلس حاکم بود که ناگهان صدایی رعد آسا و بلند سکوت را شکست که، "یکی بِرِ منبر"!!!
▪️این صدا با ترفندی که دانسته نشود از کجاست و از کی؟ صدای کسی بود که اینک دریغا گوی درگذشت غریبانه و مظلومانه ی او در غربت هستیم؛ یعنی، محقق و متفکر ِ کم نظیر حضرت حجت الاسلام حاج شیخ مهدی مروی.
▪️یادداشت همدلانه و روشنگرانه ی دانشور ارجمند حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای محمد طاهر ربانی - سفیر سابق ایران در قطر و واتیکان و از پیشکسوتان وزارت امور خارجه - را بخوانید و با گوشه ای ار نقش آفرینی های آن عزیز از دست رفته آگاه شوید.
▪️در روزگارانی که در کنار مرقد مطهر امام هشتم، در مدرسه ی حضرت آیت الله العظمی میلانی رضوان الله تعالی علیه، آغازین سال های طلبگی را می گذراندم زندهیاد مروی یکسال از ما پیشتر بود. مدرسه ی آیت الله میلانی که پیشرو بود و بسیار منظم و در کنار درس های رسمی، دروسی اختیاری و جنبی داشت. زندهیاد مروی "انگلیسی میخواند و اردو" و با این تلاش و رویکرد، همگان را شگفت زده میکرد.
امیدوارم دوستان، همراهان و هم گامان آن عزیز در این سال های حضور در وزارت امور خارجه و اقالیم قبله و ...، خاطره ها و یادهای خود را نیز از زیست مؤمنانه، و حضور آگاهانه و تلاش های صادقانه و آگاهی های گسترده ی او از سیاست و سیاست های روزگار بنویسد، تا جامعه ی ما گرچه با داغ و دریغ با گوشه هایی از فضل و فضیلت و ارجمندی و کرامت او آشنا شوند.
▪️برخی از دوستان عزیز ما که اکنون از فاضلان و استادان حوزه به شمار میآیند، در سال های ۵۶_۱۳۵۵ در محضر وی "اصول مظفر" و گاهی "رسائل الجدیده" میخواندند و زیبایی و استواری و گویائی تقریر او از کتاب ها را میستودند. هنوز هم در یادها و یادآوری ها میستایند.
▪️بدرود آن دوست عزیز و گرانقدر و آن خادم بی آوازه و زاهد والانگر را به برادران ارجمند وی حضرات آیت الله حاج شیخ جواد مروی و حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمد مروی و خانواده ی معزز و ارجمند او تسلیت میگویم و برای روح منور آن عزیز غفران و رحمت از خداوند سبحان مسئلت مینمایم.
⬛️ محمدعلی مهدوی راد.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
🆔 @OstadMahdaviRad
🔹 در جلسهی دبیرخانهی دین پژوهان کشور، آقایان محمد تقی سبحانی، معراجی، رضا مختاری، سیدعباس صالحی، ابوالقاسم علیدوست و محمدعلی مهدوی راد به عنوان اعضای جدید شورای دین پژوهان با رأی اکثریت انتخاب شدند.
💠 مشاهدهی مطلب در سایت اصلی:
🌐 https://www.yjc.ir/fa/news/7643914
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
🆔 @OstadMahdaviRad
دین و خرافات.pdf
342.4K
#بیان_استاد_در_خبرگزاری_ها
🔹 دین و خرافات (گریزی بر مسألهی دینداری عاقلانه در مقابل تدین خرافی)
🌀 متن گفتگوی استاد مهدوی راد با خبرگزاری «شفقنا» در تاریخ: 10 بهمن 1399.
🆔 @OstadMahdaviRad
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷
﷽
💠 گزارشی از سخنرانی استاد مهدوی راد در همایش بینالمللی «بازاندیشی اندیشههای شهید مطهری در مواجهه با مسائل روز»...
🗒 زمان: ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
🔹شخصیت و تفکر شهید مطهری منحصر به ایران نیست و در همه ی اقالیم بشری طرفدار دارد؛ از این رو شاهد بودیم که ۱۳۱ چکیده به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی به همایش رسید، که از میان آنها ۷۱ مقاله در طول برگزاری پنلها عرضه خواهد شد.
🔹موضوعات مقالات هم بسیار متنوع است و نشان میدهد؛ ابعاد فکری ایشان در همه ی زوایای تمدن اسلامی حضور جدی دارد. شخصیتهای مختلف، ساحتهای خاصی دارند و کمتر شخصیتی است که ذوابعاد باشد؛ خداوند در وصفی که از برخی انبیاء دارد، در آیه ی ۱۷ سوره ی «ص» فرموده است: «وَاذْكُرْ عَبْدَنَا دَاوُودَ ذَا الْأَيْدِ إِنَّهُ أَوَّابٌ»، شهید مطهری هم دارای چنین شخصیتی بود.
🔹کارهای ایشان پاسخ به نیازهای زمان بوده است. شخصیتها وقتی در اقالیمی قرار میگیرند، در همانجا منحصر میشوند، ولی استاد مطهری وقتی دید نسل نو و جوان باید اندیشه ی دینی را دریابد، وارد عرصه ی دانشگاه میشود، یا دست به تألیف کتاب «داستان راستان» میزند که در نگاه نخست برخی افراد نقد میکردند که چرا ایشان این آثار را نوشته است، در حالی که وقتی اخلاص شکل میگیرد، انسان از همه ی وابستگیها، پیراسته شده و به مقاصد عالیه میرسد. به دلیل همین اخلاص و طهارت روحی ایشان است که آثارشان به زبان های مختلف ترجمه شده و مورد اقبال دوستدارن ایشان قرار گرفت.
🔹ایشان توجه به نیازهای زمان و ایستادگی در برابر جریانات انحرافی داشت. بیانات ایشان در فلسفه ی اخلاق، اقتصادی، فلسفی و حکومتی همه، نشاندهنده ی اهتمام جدی آن شهید به مباحث مورد نیاز طیفهای مختلف فکری و اندیشگی جامعه بوده است.
💠 مشاهده ی مطلب در سایت اصلی:
🌐 https://iqna.ir/fa/news/3951177
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
🆔 @OstadMahdaviRad
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷
﷽
💠 گزارشی از سخنرانی استاد مهدوی راد در نشست خبری همایش بینالمللی «بازاندیشی اندیشههای شهید مطهری در مواجهه با مسائل روز»...
🗒 زمان: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹
🔹 استاد شهید مطهری به تعبیر دقیق قرآنی، ذوالایدی است، ید در ادبیات عربی اصیل و در قرآن کریم کنایه از توانمندی است.
🔹 به وجوه فهم قرآنی و تفسیر قرآن ایشان، خیلی کم توجه شده است؛ چرا که زاویه ی دید ایشان علاوه بر اینکه در بسیاری از ابعاد تمدن اسلامی بی نظیر است، در فهم قرآن، عرفان و بسیاری دیگر از امور معرفتی نیز چنین است. با اینکه ایشان تفسیر مستقل قلمی و مکتوب جز حمد و مقدمات را ندارند، ولی به لحاظ گویشی، تفسیر وی چند جلد ضخیم میشود؛ همان طور که زوایای فکری ایشان که در خیلی از موارد بینظیر است، در تفسیر هم بینظیر است.
🔹 برخلاف معیارهای موجود که برخی تصور می کنند، کسانی که در چنین سطحی از علم و عرفان هستند، نباید در مسائل اجتماعی وارد شوند، ایشان عمل می کنند؛ استاد در مسائل اجتماعی اگر نگوییم بی نظیر بوده اند و نگاهی کوتاه به مقالات رسیده این را اثبات می کند.
🔹 به دلیل اخلاص و طهارت روحی شهید مطهری، آثارشان به زبان های مختلف ترجمه شده و مورد اقبال دوستدارن ایشان قرار گرفت و همین باعث شد تا در این همایش، آثار خوب و متعددی را شاهد باشیم و عالمان بزرگی را از جهان عرب می بینیم که به ارائه ی آثار پرداخته اند. اگر نگاه کوتاهی به عناوین مقالات رسیده به این همایش بیندازیم، خواهیم دید که از ۲۲ کشور مقاله درباره ی ایشان نوشتهاند؛ از جمله افرادی مانند: ادریس هانی که اگر نگوییم در فلسفه ی اخلاق در جهان عرب بینظیر است، کمنظیر است؛ یا عبدالمجید زراقط از عالمان بزرگ لبنان که در همایش حضور دارند.
🔹 جای بسی خرسندی است که در صدمین سال ولادت شهید مطهری این فرصت فراهم شده است، تا جهان با آثار و اندیشه ی ایشان بیش از پیش آشنا شود.
🔹 حسن حسین از ترکیه، درباره ی زبان، ارتباطات اجتماعی و هویت فکری شهید مطهری، که بحثی به روز و جدید است، بحث کرده است؛ یا آقای الحسینی، فلسفه ی اخلاق شهید مطهری را با اندیشههای غرب تطبیق داده است. همچنین فرد دیگری، اندیشه ی شهید مطهری در باب وحدت وجود را بحث کرده است، لذا شعفآور است که استاد مطهری اینقدر بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب در فضای اندیشگی جهان اسلام حضور داشته باشند. در برخی مقالات به موضوعاتی نظیر حکومت و حقوق زن پرداخته شده، اما برای پرداختن به موضوعاتی از این دست نیاز به بررسی بیشتری است و لازم است به یادداشت های ایشان توجه بیشتری شود و این یادداشت ها که یک جلد از آن هم منتشر شده، تنها یادداشت نیست بلکه نوعی نظریه پردازی است.
🔹 شهید مطهری به مسائل روز توجه خاصی داشتند و آخرین اثر ایشان نیز به بحث اقتصاد می پردازد و نکته ی حایز اهمیت، نگاه عمیق فقهی ایشان در این مباحث است. از طرفی صلابت، عمق و چندسویگی اندیشههای شهید مطهری، سبب برداشتهای مختلف از آرای وی شده است. آثار و نظرات شهید به خصوص، در روزهای آخر عمر شریفشان نشان میدهد که ایشان هم بر جمهوریت و هم اسلامیت نظام، تأکید داشتند و البته در مورد امامت و رهبری جامعه در قالب مدیریت ولایت فقیه هم بحث کرده است.
🔹 شهید مطهری تاکید دارند که بحث کلام سنتی که ضرورت وجود امام، عصمت و علم غیب را بحث کنیم گفته شده و شاید امروز خیلی مد نظر جامعه نباشد، ولی آنچه که بسیار مهم است، امامت به مثابه ی مدیریت است؛ متن آثار وی نشان میدهد که به بحث حق و حقوق متقابل رهبر و مردم در جامعه و نقد رهبری و ... پرداخته است، گرچه شهادت اجازه نداد که این مباحث به خوبی باز شود.
🔹 شهید مطهری تیزبینی اعجابآوری در فقاهت و تفسیر قرآن داشته است، تاکید کرد: مع الاسف اندیشههای فقهی قرآنی وی مظلوم و مورد غفلت قرار گرفته است. ایشان ۱۶ جلد یادداشت داشته که از ۱۶ سالگی مینوشته است؛ در این یادداشتها رگههایی از مباحث پیوند دین با جامعه وجود دارد و هنوز مواد اصلی فکری ایشان جای واکاوی زیادی دارد.
💠 مشاهده ی مطلب در سایت اصلی:
🌐 https://rasanews.ir/fa/news/673566
🌐 https://iqna.ir/fa/news/3950859
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
🆔 @OstadMahdaviRad
چهره - روزنامهی شهر آرا.pdf
8.54M
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷
🔻 بخشی از روزنامهی شهر آرا، که تحت عنوان «مکتب محقق»، به شخصیت و جایگاه علمی دکتر مهدی محقّق؛ ادیب، پژوهشگر و رئیس سابق انجمن آثار و مفاخر فرهنگی پرداخته است.
🆔 https://t.me/Ganjinemaktoob
🆔 @OstadMahdaviRad
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷
🔹 کتاب «قرآن و نخستین ادوار تفسیری شیعه امامیه» توسط انتشارات حکمت منتشر شد...
🆔 @OstadMahdaviRad
🔺 کتاب «قرآن و نخستین ادوار تفسیری شیعه امامیه» نوشته مئیر بَراَشر بهتازگی با ترجمه نصرت نیلساز و پریسا عسکری سمنانی بهعنوان یکی از کتابهای مجموعه مطالعات اسلامی نشر حکمت منتشر و راهی بازار نشر شده است.
🔹 اینکتاب حاصل پژوهشی با رویکرد پدیدارشناختی به تفاسیر کهن امامیه است. مئیر بَراَشر در این کتاب مکتبی متمایز در تفسیر قرآن را معرفی میکند که ویژگیهای عمده آن عبارت است از تفسیر بر اساس احادیث، تفسیر گزینشی برخی آیات مرتبط با تشیع، علاقۀ اندک به علم کلام و مسائل خاص مربوط به امامت. به عقیده وی، دو مبنای تفسیری مهم بازتابیافته در این آثار، نیاز به تفسیر قرآن و انحصار مرجعیت در تفسیر به ائمه علیهمالسلام است.
🔺 عناوین اصلی اینکتاب بهترتیب عبارتاند از: یادداشت استاد محمدعلی مهدوی راد، مقدمه مترجمان، پیش گفتار، درآمد، فصل ۱: مجموعه های تفسیری: مفسران و آثار آن، فصل ۲: مکتب تفسیری قبل از آل بویه، فصل ۳: روشهای تفسیری، فصل ۴: نهاد امامت و آموزه های مرتبط با آن، فصل ۵: در باب رویکرد شیعه امامیه به بنی امیه و بنی عباس، فصل ۶: دو روایت شاذ در تفاسیر کهن امامیه، پیوست: فهرست ارجاعات به روایات ابوالجارود در تفسیر قمی، کتاب شناسی، اختصارات، نمایه.
🔹 در بخشی از یادداشت محمدعلی مهدوی راد بر اینکتاب آمده است:
اگر در متن کتاب مواردی چنین یا مصداق یابی هایی برای برخی آیات آمده از این چند صورت خارج نیست: یا جعل و وضع است برای اهداف یادشده و یا قابل توجیه و تأویل است براساس مبانی پذیرفته شده و دقیق، مانند آنچه در صفحه ۲۲۰ آمده است و مترجمان بدان اشاره کرده اند. نکته شایان توجه و تأمل اینکه مؤلف یا تنبیهی ستودنی در مقدمه و متن (ص ۲۳۰) تصریح کرده که مواردی از این دست را عالمان شیعه در دوره های بعد نقد و تحلیل کرده و نشان داده اند که شیعه این گونه افزودنی ها و مصداق یابی ها را نپذیرفته است.
🆔 @OstadMahdaviRad
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷
﷽
💠 گزارشی از سخنرانی استاد مهدوی راد در نشست معرفی و بررسی کتاب «رضانام تا رضاخان» نوشتهی هدایت الله بهبودی، که در مؤسسهی خانهی کتاب و ادبیات ایران برگزار شد...
🗒 زمان: ۴ اسفند ۱۳۹۹
🔹در مورد مقطعی که آقای بهبودی، کتاب «رضا نام تا رضا خان» را نوشتند، مطالعاتی نداشتم و فقط از آن استفاده کردم. در موقعیتی که در تنگنای وقت بودم به خاطر علاقه به آقای بهبودی کتاب رضانام تا رضاخان را خواندم. این کتاب نیز مانند کتاب های قبلی آقای بهبودی مستند است.
🔹 اخیرا در حوزهی مطالعات علمی و دینی شیوهای راه افتاده است که گویی مستند کردن لازم نیست. اینکه در تاریخ دهها سند و گزارش برای یک موضوع وجود دارد، یعنی مستند بودن متن مهم است. شیوهی دایره المعارف نویسی را نمیپذیرم، اینکه گفته شود: «بر اساس فلان متن و فلان سند این طور است» را نمیپسندم. گاه ممکن است سند در اختیار نباشد؛ عین متن بیاید و فقط به مدعا و ارجاع بسنده نشود.
🔹 نکته دیگری که در کتاب از «رضانام تا رضاخان» باید لحاظ میشد توضیح در مورد شخصیتها است. خود من وقتی کتاب را خواندم دوست داشتم در مورد برخی شخصیتها دو سه خط توضیح داده میشد. ویرایش کتاب نیز خوب نبود همچنان که قالب آن خوب نیست.
🔹 «رضانام تا رضاخان» کتاب خواندنی است. اگر مخاطب در حد لیسانس دانشگاه یا طلبه سطح اول باشد مطالب کتاب کم است. سند زیاد است و مشروح بودن کم است. کتاب «رضانام تا رضاخان» حالت عمومی ندارد و تخصصی است. ارزیابی متن ها یکی از نکات مثبت کتاب است. ای کاش آقای بهبودی نقل منبع می کرد، در نهایت پنج صفحه به کتاب اضافه می شد اما منابع می آید. جای تحلیل و نقد منابع در ابتدای کتاب خالی است. امیدوارم که جلدهای دیگر این کتاب هم به زودی چاپ شود.
💠 مشاهده ی مطلب در سایت اصلی:
🌐 shabestan.ir/detail/News/1030156
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
🆔 @OstadMahdaviRad
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷
﷽
#معرفی_مقاله
💠 عنوان سرمقاله: تحلیل تأثیر روایات اسرائیلی بر آراء فقهی مفسران تا پایان قرن 5 (با تأکید بر خلقت حواء در سفر پیدایش) 💠
🔹 نویسندگان: محمدعلی مهدوی راد؛ جلیل پروین؛ رویا عرب علیدوستی
🔹 مجلهی مطالعات فهم حدیث؛ دوره 7، شماره 2 - شماره پیاپی 14، بهار و تابستان 1400، صفحه 119-139.
🔍 چکیده ی مقاله:
🔹نفوذ روایات اسرائیلی (به معنای اخص) که اصلیترین منبع آنها متون دینی یهود و نقلهای اهلِکتابِ نومسلمان بود، به منابع روایی و تفسیری مسلمانان، امری مسلّم است.
🔹 این نوشتار با روش توصیفی-تحلیلی و انتقادی به بررسی تأثیر این روایات بر آراء فقهی مفسران پرداخته است.
🔹 اعتماد کورکورانه برخی از مسلمانان به این روایات، نقل مکرّر و کتابت آنها در کتب روایی باعث گردید کثرت نقل بر عقل سیطره یافته، روایات مخالف با آموزههای قرآن کریم، مقبول اکثر مفسران و عالمان افتد. پیامد این پدیده، صدور احکامی فقهی بر پایهی آموزههای اسرائیلی بود.
🔹 آنچه از محتویات سفر پیدایش به روایات اسلامی نفوذ یافت و بر آراء مفسران در حوزه فقه اثر گذاشت، در عرصه احکام زنان کاملاً مشهود است.
🔹 باور أسفه السفهاء بودن زنان و وجوب نصب قیم برای آنها در امور مالیشان، قصاص نشدن مرد برای ضرب و جرح همسرش و ... احکامی از این دست هستند.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
فایل کامل مقاله 👇
🆔 @OstadMahdaviRad