دین و خرافات.pdf
342.4K
#بیان_استاد_در_خبرگزاری_ها
🔹 دین و خرافات (گریزی بر مسألهی دینداری عاقلانه در مقابل تدین خرافی)
🌀 متن گفتگوی استاد مهدوی راد با خبرگزاری «شفقنا» در تاریخ: 10 بهمن 1399.
🆔 @OstadMahdaviRad
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷
﷽
💠 گزارشی از سخنرانی استاد مهدوی راد در همایش بینالمللی «بازاندیشی اندیشههای شهید مطهری در مواجهه با مسائل روز»...
🗒 زمان: ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
🔹شخصیت و تفکر شهید مطهری منحصر به ایران نیست و در همه ی اقالیم بشری طرفدار دارد؛ از این رو شاهد بودیم که ۱۳۱ چکیده به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی به همایش رسید، که از میان آنها ۷۱ مقاله در طول برگزاری پنلها عرضه خواهد شد.
🔹موضوعات مقالات هم بسیار متنوع است و نشان میدهد؛ ابعاد فکری ایشان در همه ی زوایای تمدن اسلامی حضور جدی دارد. شخصیتهای مختلف، ساحتهای خاصی دارند و کمتر شخصیتی است که ذوابعاد باشد؛ خداوند در وصفی که از برخی انبیاء دارد، در آیه ی ۱۷ سوره ی «ص» فرموده است: «وَاذْكُرْ عَبْدَنَا دَاوُودَ ذَا الْأَيْدِ إِنَّهُ أَوَّابٌ»، شهید مطهری هم دارای چنین شخصیتی بود.
🔹کارهای ایشان پاسخ به نیازهای زمان بوده است. شخصیتها وقتی در اقالیمی قرار میگیرند، در همانجا منحصر میشوند، ولی استاد مطهری وقتی دید نسل نو و جوان باید اندیشه ی دینی را دریابد، وارد عرصه ی دانشگاه میشود، یا دست به تألیف کتاب «داستان راستان» میزند که در نگاه نخست برخی افراد نقد میکردند که چرا ایشان این آثار را نوشته است، در حالی که وقتی اخلاص شکل میگیرد، انسان از همه ی وابستگیها، پیراسته شده و به مقاصد عالیه میرسد. به دلیل همین اخلاص و طهارت روحی ایشان است که آثارشان به زبان های مختلف ترجمه شده و مورد اقبال دوستدارن ایشان قرار گرفت.
🔹ایشان توجه به نیازهای زمان و ایستادگی در برابر جریانات انحرافی داشت. بیانات ایشان در فلسفه ی اخلاق، اقتصادی، فلسفی و حکومتی همه، نشاندهنده ی اهتمام جدی آن شهید به مباحث مورد نیاز طیفهای مختلف فکری و اندیشگی جامعه بوده است.
💠 مشاهده ی مطلب در سایت اصلی:
🌐 https://iqna.ir/fa/news/3951177
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
🆔 @OstadMahdaviRad
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷
﷽
💠 گزارشی از سخنرانی استاد مهدوی راد در نشست خبری همایش بینالمللی «بازاندیشی اندیشههای شهید مطهری در مواجهه با مسائل روز»...
🗒 زمان: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹
🔹 استاد شهید مطهری به تعبیر دقیق قرآنی، ذوالایدی است، ید در ادبیات عربی اصیل و در قرآن کریم کنایه از توانمندی است.
🔹 به وجوه فهم قرآنی و تفسیر قرآن ایشان، خیلی کم توجه شده است؛ چرا که زاویه ی دید ایشان علاوه بر اینکه در بسیاری از ابعاد تمدن اسلامی بی نظیر است، در فهم قرآن، عرفان و بسیاری دیگر از امور معرفتی نیز چنین است. با اینکه ایشان تفسیر مستقل قلمی و مکتوب جز حمد و مقدمات را ندارند، ولی به لحاظ گویشی، تفسیر وی چند جلد ضخیم میشود؛ همان طور که زوایای فکری ایشان که در خیلی از موارد بینظیر است، در تفسیر هم بینظیر است.
🔹 برخلاف معیارهای موجود که برخی تصور می کنند، کسانی که در چنین سطحی از علم و عرفان هستند، نباید در مسائل اجتماعی وارد شوند، ایشان عمل می کنند؛ استاد در مسائل اجتماعی اگر نگوییم بی نظیر بوده اند و نگاهی کوتاه به مقالات رسیده این را اثبات می کند.
🔹 به دلیل اخلاص و طهارت روحی شهید مطهری، آثارشان به زبان های مختلف ترجمه شده و مورد اقبال دوستدارن ایشان قرار گرفت و همین باعث شد تا در این همایش، آثار خوب و متعددی را شاهد باشیم و عالمان بزرگی را از جهان عرب می بینیم که به ارائه ی آثار پرداخته اند. اگر نگاه کوتاهی به عناوین مقالات رسیده به این همایش بیندازیم، خواهیم دید که از ۲۲ کشور مقاله درباره ی ایشان نوشتهاند؛ از جمله افرادی مانند: ادریس هانی که اگر نگوییم در فلسفه ی اخلاق در جهان عرب بینظیر است، کمنظیر است؛ یا عبدالمجید زراقط از عالمان بزرگ لبنان که در همایش حضور دارند.
🔹 جای بسی خرسندی است که در صدمین سال ولادت شهید مطهری این فرصت فراهم شده است، تا جهان با آثار و اندیشه ی ایشان بیش از پیش آشنا شود.
🔹 حسن حسین از ترکیه، درباره ی زبان، ارتباطات اجتماعی و هویت فکری شهید مطهری، که بحثی به روز و جدید است، بحث کرده است؛ یا آقای الحسینی، فلسفه ی اخلاق شهید مطهری را با اندیشههای غرب تطبیق داده است. همچنین فرد دیگری، اندیشه ی شهید مطهری در باب وحدت وجود را بحث کرده است، لذا شعفآور است که استاد مطهری اینقدر بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب در فضای اندیشگی جهان اسلام حضور داشته باشند. در برخی مقالات به موضوعاتی نظیر حکومت و حقوق زن پرداخته شده، اما برای پرداختن به موضوعاتی از این دست نیاز به بررسی بیشتری است و لازم است به یادداشت های ایشان توجه بیشتری شود و این یادداشت ها که یک جلد از آن هم منتشر شده، تنها یادداشت نیست بلکه نوعی نظریه پردازی است.
🔹 شهید مطهری به مسائل روز توجه خاصی داشتند و آخرین اثر ایشان نیز به بحث اقتصاد می پردازد و نکته ی حایز اهمیت، نگاه عمیق فقهی ایشان در این مباحث است. از طرفی صلابت، عمق و چندسویگی اندیشههای شهید مطهری، سبب برداشتهای مختلف از آرای وی شده است. آثار و نظرات شهید به خصوص، در روزهای آخر عمر شریفشان نشان میدهد که ایشان هم بر جمهوریت و هم اسلامیت نظام، تأکید داشتند و البته در مورد امامت و رهبری جامعه در قالب مدیریت ولایت فقیه هم بحث کرده است.
🔹 شهید مطهری تاکید دارند که بحث کلام سنتی که ضرورت وجود امام، عصمت و علم غیب را بحث کنیم گفته شده و شاید امروز خیلی مد نظر جامعه نباشد، ولی آنچه که بسیار مهم است، امامت به مثابه ی مدیریت است؛ متن آثار وی نشان میدهد که به بحث حق و حقوق متقابل رهبر و مردم در جامعه و نقد رهبری و ... پرداخته است، گرچه شهادت اجازه نداد که این مباحث به خوبی باز شود.
🔹 شهید مطهری تیزبینی اعجابآوری در فقاهت و تفسیر قرآن داشته است، تاکید کرد: مع الاسف اندیشههای فقهی قرآنی وی مظلوم و مورد غفلت قرار گرفته است. ایشان ۱۶ جلد یادداشت داشته که از ۱۶ سالگی مینوشته است؛ در این یادداشتها رگههایی از مباحث پیوند دین با جامعه وجود دارد و هنوز مواد اصلی فکری ایشان جای واکاوی زیادی دارد.
💠 مشاهده ی مطلب در سایت اصلی:
🌐 https://rasanews.ir/fa/news/673566
🌐 https://iqna.ir/fa/news/3950859
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
🆔 @OstadMahdaviRad
چهره - روزنامهی شهر آرا.pdf
8.54M
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷
🔻 بخشی از روزنامهی شهر آرا، که تحت عنوان «مکتب محقق»، به شخصیت و جایگاه علمی دکتر مهدی محقّق؛ ادیب، پژوهشگر و رئیس سابق انجمن آثار و مفاخر فرهنگی پرداخته است.
🆔 https://t.me/Ganjinemaktoob
🆔 @OstadMahdaviRad
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷
🔹 کتاب «قرآن و نخستین ادوار تفسیری شیعه امامیه» توسط انتشارات حکمت منتشر شد...
🆔 @OstadMahdaviRad
🔺 کتاب «قرآن و نخستین ادوار تفسیری شیعه امامیه» نوشته مئیر بَراَشر بهتازگی با ترجمه نصرت نیلساز و پریسا عسکری سمنانی بهعنوان یکی از کتابهای مجموعه مطالعات اسلامی نشر حکمت منتشر و راهی بازار نشر شده است.
🔹 اینکتاب حاصل پژوهشی با رویکرد پدیدارشناختی به تفاسیر کهن امامیه است. مئیر بَراَشر در این کتاب مکتبی متمایز در تفسیر قرآن را معرفی میکند که ویژگیهای عمده آن عبارت است از تفسیر بر اساس احادیث، تفسیر گزینشی برخی آیات مرتبط با تشیع، علاقۀ اندک به علم کلام و مسائل خاص مربوط به امامت. به عقیده وی، دو مبنای تفسیری مهم بازتابیافته در این آثار، نیاز به تفسیر قرآن و انحصار مرجعیت در تفسیر به ائمه علیهمالسلام است.
🔺 عناوین اصلی اینکتاب بهترتیب عبارتاند از: یادداشت استاد محمدعلی مهدوی راد، مقدمه مترجمان، پیش گفتار، درآمد، فصل ۱: مجموعه های تفسیری: مفسران و آثار آن، فصل ۲: مکتب تفسیری قبل از آل بویه، فصل ۳: روشهای تفسیری، فصل ۴: نهاد امامت و آموزه های مرتبط با آن، فصل ۵: در باب رویکرد شیعه امامیه به بنی امیه و بنی عباس، فصل ۶: دو روایت شاذ در تفاسیر کهن امامیه، پیوست: فهرست ارجاعات به روایات ابوالجارود در تفسیر قمی، کتاب شناسی، اختصارات، نمایه.
🔹 در بخشی از یادداشت محمدعلی مهدوی راد بر اینکتاب آمده است:
اگر در متن کتاب مواردی چنین یا مصداق یابی هایی برای برخی آیات آمده از این چند صورت خارج نیست: یا جعل و وضع است برای اهداف یادشده و یا قابل توجیه و تأویل است براساس مبانی پذیرفته شده و دقیق، مانند آنچه در صفحه ۲۲۰ آمده است و مترجمان بدان اشاره کرده اند. نکته شایان توجه و تأمل اینکه مؤلف یا تنبیهی ستودنی در مقدمه و متن (ص ۲۳۰) تصریح کرده که مواردی از این دست را عالمان شیعه در دوره های بعد نقد و تحلیل کرده و نشان داده اند که شیعه این گونه افزودنی ها و مصداق یابی ها را نپذیرفته است.
🆔 @OstadMahdaviRad
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷
﷽
💠 گزارشی از سخنرانی استاد مهدوی راد در نشست معرفی و بررسی کتاب «رضانام تا رضاخان» نوشتهی هدایت الله بهبودی، که در مؤسسهی خانهی کتاب و ادبیات ایران برگزار شد...
🗒 زمان: ۴ اسفند ۱۳۹۹
🔹در مورد مقطعی که آقای بهبودی، کتاب «رضا نام تا رضا خان» را نوشتند، مطالعاتی نداشتم و فقط از آن استفاده کردم. در موقعیتی که در تنگنای وقت بودم به خاطر علاقه به آقای بهبودی کتاب رضانام تا رضاخان را خواندم. این کتاب نیز مانند کتاب های قبلی آقای بهبودی مستند است.
🔹 اخیرا در حوزهی مطالعات علمی و دینی شیوهای راه افتاده است که گویی مستند کردن لازم نیست. اینکه در تاریخ دهها سند و گزارش برای یک موضوع وجود دارد، یعنی مستند بودن متن مهم است. شیوهی دایره المعارف نویسی را نمیپذیرم، اینکه گفته شود: «بر اساس فلان متن و فلان سند این طور است» را نمیپسندم. گاه ممکن است سند در اختیار نباشد؛ عین متن بیاید و فقط به مدعا و ارجاع بسنده نشود.
🔹 نکته دیگری که در کتاب از «رضانام تا رضاخان» باید لحاظ میشد توضیح در مورد شخصیتها است. خود من وقتی کتاب را خواندم دوست داشتم در مورد برخی شخصیتها دو سه خط توضیح داده میشد. ویرایش کتاب نیز خوب نبود همچنان که قالب آن خوب نیست.
🔹 «رضانام تا رضاخان» کتاب خواندنی است. اگر مخاطب در حد لیسانس دانشگاه یا طلبه سطح اول باشد مطالب کتاب کم است. سند زیاد است و مشروح بودن کم است. کتاب «رضانام تا رضاخان» حالت عمومی ندارد و تخصصی است. ارزیابی متن ها یکی از نکات مثبت کتاب است. ای کاش آقای بهبودی نقل منبع می کرد، در نهایت پنج صفحه به کتاب اضافه می شد اما منابع می آید. جای تحلیل و نقد منابع در ابتدای کتاب خالی است. امیدوارم که جلدهای دیگر این کتاب هم به زودی چاپ شود.
💠 مشاهده ی مطلب در سایت اصلی:
🌐 shabestan.ir/detail/News/1030156
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
🆔 @OstadMahdaviRad
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷
﷽
#معرفی_مقاله
💠 عنوان سرمقاله: تحلیل تأثیر روایات اسرائیلی بر آراء فقهی مفسران تا پایان قرن 5 (با تأکید بر خلقت حواء در سفر پیدایش) 💠
🔹 نویسندگان: محمدعلی مهدوی راد؛ جلیل پروین؛ رویا عرب علیدوستی
🔹 مجلهی مطالعات فهم حدیث؛ دوره 7، شماره 2 - شماره پیاپی 14، بهار و تابستان 1400، صفحه 119-139.
🔍 چکیده ی مقاله:
🔹نفوذ روایات اسرائیلی (به معنای اخص) که اصلیترین منبع آنها متون دینی یهود و نقلهای اهلِکتابِ نومسلمان بود، به منابع روایی و تفسیری مسلمانان، امری مسلّم است.
🔹 این نوشتار با روش توصیفی-تحلیلی و انتقادی به بررسی تأثیر این روایات بر آراء فقهی مفسران پرداخته است.
🔹 اعتماد کورکورانه برخی از مسلمانان به این روایات، نقل مکرّر و کتابت آنها در کتب روایی باعث گردید کثرت نقل بر عقل سیطره یافته، روایات مخالف با آموزههای قرآن کریم، مقبول اکثر مفسران و عالمان افتد. پیامد این پدیده، صدور احکامی فقهی بر پایهی آموزههای اسرائیلی بود.
🔹 آنچه از محتویات سفر پیدایش به روایات اسلامی نفوذ یافت و بر آراء مفسران در حوزه فقه اثر گذاشت، در عرصه احکام زنان کاملاً مشهود است.
🔹 باور أسفه السفهاء بودن زنان و وجوب نصب قیم برای آنها در امور مالیشان، قصاص نشدن مرد برای ضرب و جرح همسرش و ... احکامی از این دست هستند.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
فایل کامل مقاله 👇
🆔 @OstadMahdaviRad
تحلیل تأثیر روایات اسرائیلی بر آراء فقهی مفسران تا پایان قرن 5 (با تأکید بر خلقت حواء در سفر پیدایش).pdf
366.9K
#فایل_PDF_مقاله
💠 عنوان سرمقاله: تحلیل تأثیر روایات اسرائیلی بر آراء فقهی مفسران تا پایان قرن 5 (با تأکید بر خلقت حواء در سفر پیدایش)
🆔 @OstadMahdaviRad
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷
﷽
#معرفی_مقاله
💠 عنوان سرمقاله: اصول و شاخصههای جریان توحیدی و غیر توحیدی در قرآن کریم 💠
🔹 نویسندگان: علی جلائیان اکبرنیا؛ محمدعلی مهدوی راد؛ جواد ایروانی
🔹 مجلهی آموزههای قرآنی؛ دورهی 17، شمارهی 32 - شمارهی پیاپی 32، پاییز و زمستان 1399، صفحه 143-163.
🔍 چکیده ی مقاله:
🔹 انسان برای پاسخگویی به نیازهای مادی و معنوی خویش، توان زیادی به کار میبندد و از امور مختلف و جریانهای اجتماعی گوناگونی استفاده میبرد. ولی بسیاری از تلاشهای او بیحاصل و گاه بدفرجام است؛ چه، سبک و جریان اجتماعیای که برگزیده است، بر اصول و مبانی ناسالمی استوار گردیده است.
🔹 این نوشتار که به روش کتابخانهای و شیوه توصیفی ـ تحلیلی سامان مییابد، در پی آن است که با مراجعه به قرآن و با روش تحلیل محتوا، شاخصههای جریان اجتماعیِ توحیدی را تبیین نماید؛ جریانی که نیازهای واقعی، مادی و معنوی انسان را میشناسد و به درستی پاسخ میگوید تا بشریت بتواند در جامعهای سالم، به کمال دنیا و آخرت خویش دست یابد. این جریان نیازها بشر را تحت مدیریت عقل و شرع پاسخ میدهد تا انسان به مسیر رضوان الهی نائل گردد و از اضطراب و نگرانی دور باشد و با کمبودهای مادی از پای درنیاید.
🔹 ضرورت این بحث آنگاه رخ مینماید که همیشه در مقابل جریان توحیدی، جریان طاغوت نیز مدعی پاسخگویی به نیازهای بشری است و با برنامههایی مادی، بسیاری را نیز به پیروی از خویش واداشته است. این جریان، پاسخگویی به نیازها را در مسیر قدرتطلبی و لذتگرایی دنبال مینماید و به خلأهای معنوی انسان نیز پاسخی مادی میگوید. از این روی، همیشه با ناکامیهای فراوان روبهرو میگردد و انسان را از فطرت پاک انسانی دورتر مینماید.
🔹 این اثر با اشاره به نیازهای مادی و معنوی بشر، به تبیین اصول دو جریان پاسخگوی آن پرداخته است و عبودیت و خدامحوری، ایمان به غیب و معاد و ولایت حق را اصول جریان توحیدی، و انسانمحوری، مادیگرایی و ولایت طاغوت را اصول جریان طاغوت برشمرده و در پایان به شاخصههای این دو جریان پرداخته است.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
فایل کامل مقاله 👇
🆔 @OstadMahdaviRad
اصول و شاخصههای جریان توحیدی و غیر توحیدی در قرآن کریم.pdf
485.8K
#فایل_PDF_مقاله
💠 عنوان سرمقاله: اصول و شاخصههای جریان توحیدی و غیر توحیدی در قرآن کریم
🆔 @OstadMahdaviRad
#معرفی_کتاب
🔹 الوحي والظاهرة القرآنية (د. عبد الكريم سروش وآخرون)
🔹 إعداد وتقديم: حیدر حبالله
🔹 النشر: الانتشارات العربی
🌀 الفصل الثالث: الظاهرة القرآنية، الحدث والهوية / الإنزال والتنزيل في القرآن، نقد نظريات التعدّد / د. محمدعلي مهدويراد
🆔 @OstadMahdaviRad
الوحي والظاهرة القرآنية.pdf
4.18M
#دانلود_کتاب
🔹 الوحي والظاهرة القرآنية (د. عبد الكريم سروش وآخرون)
🔹 إعداد وتقديم: حیدر حبالله
🆔 @OstadMahdaviRad
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷
#خاطرات_استاد
🔹 بنده همیشه درباره خودم یک بیت از استاد حکیمی را که با تمام وجود تحت تاثیر اندیشهاش بودهام، زمزمه کردهام که «حاصلی جز برگ زرد این باغبان از ما ندید/ بر درخت زندگی نگرفته پیوندیم ما» همچنین آیهای را تابلو گرفتهام و در 20 سال اخیر، پیش رویم بوده است که «وَمَا بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ ثُمَّ إِذَا مَسَّكُمُ الضُّرُّ فَإِلَيْهِ تَجْأَرُونَ؛ و هر نعمتى كه داريد از خداست سپس چون آسيبى به شما رسد به سوى او روى مىآوريد [و مى ناليد]» (نحل، ۵۳)
🔻 من فروردین ۴۸ وارد مشهد شدم و به کلاس درس وارد شدم. با آیتالله نصرالله شوشتری همراه بودم و به اصرار ایشان بود که پدر اجازه دادند تا من طلبه شوم. صبح اول وقت وارد مدرسه آیتالله میلانی شدم. دربارهی ایشان بگویم که در شعور، فهم و پیشروی هیچ مرجعی را مشابه ایشان نمیدانم. ایشان مدرسهای درست کرده بودند که میز و صندلی داشت و آخر هفته و ماه امتحان میگرفتند و جایزه میدادند که بنده چند بار از ایشان جایزه گرفتم و ایشان مرا ملبس کردند.
🔺 یک بار از بنده راز نگاه مهرآمیز مرا به شاگردانم پرسیدند که گفتم این به خاطر این است که استاد خوب دیدم. حضرت آیت الله صالحی که دو بار عقاید صدوق را با ایشان خواندم. حضرت آیتالله بنیهاشمی تابستانها به ما درس میدادند و برخی از روزها از ایشان درخواست میکردیم تا در مدرسه شاندیز درس بخوانیم و ایشان در هنگام تهیه آبگوشت به ما درس میدادند و این خیلی بزرگواری بود. اساتید حوزه، شاگرد را مانند بچه خودشان میدانستند.
🔹 بنده شاگردان زیادی داشتم. یکی از شاگردان من آقای رحیم انصاری در جوانی راننده نیروی هوایی بود و من در ماشین به ایشان درس میدادم.
💠 گوشهای از بیانات استاد مهدوی راد در مراسم ظهر دلنشین که در آن از ایشان تجلیل گردید؛ مشاهده ی مطلب در سایت اصلی:
🌐 https://iqna.ir/fa/news/3572894
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
🆔 @OstadMahdaviRad
#بیان_استاد
🔹 مسئلهی نشر الکترونیک در کشور میتواند چهارچوب خاصی داشته باشد. در حال حاضر رویه این نشر که گاه قربه الی الله دزدی میکند، ضربه مهلکی به نشر میزند.
🔹 نگارش یک اثر فاخر نفس نویسنده اش را میگیرد اما هنوز به پیشخوان نشر نرسیده در فضای مجازی منتشر میشود. در چنین شرایطی چرا ناشر باید سرمایه گذاری کند و آیا نویسنده در جیبش درهم و دیناری دارد که خودش کتاب چاپ کند؟
🆔 @OstadMahdaviRad