💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷
﷽
🌀 گزارشی از سخنان دکتر پاکتچی در نشست «شب محمود رامیار» از مجموعه ی شبهای بخارا که در دانشکده ی الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.
🗒 تاریخ: ۱۱ دی ۱۳۹۸
🔹ما در دهههای چهل و پنجاه شاهد بازنگری در اندیشههای اسلامی هستیم، که انقلاب سال ۵۷ نیز در همین راستا بوده است، در جهان اسلام با مسئلهای مشابه با نقد اهل عهدین در غرب روبرو بودیم و افرادی در این حوزه به دنبال نگاه جدید به قرآن بودند.
🔹در این میان کمتر افرادی بودند که نسبت به اصل قرآن نیز بازنگری داشتند و مرحوم دکتر رامیار در شمار این افراد بود. اتفاقاتی که در فضای نقد عهدین رخ داد، شباهتی با فعالیتهای دکتر رامیار داشت، لایه شناسی و تورات شناسایی و همچنین شکلگیری مراحل گردآوری تورات زمینهساز جریان نقد اهلی نبود و این موضوع موجب برداشته شدن گامهای مهمی در عهد قدیم و جدید شد.
🔹یک چهره ی شاخص در نقد عهدین و قرآن، نولدکه است و یکی از متون الهامبخش مرحوم رامیار در بحث تاریخ قرآن نیز اثر نولدکه بود. نولدکه در اثر خود به موضوع نسبت وحی و قرآن، همچنین شبهه نسبت به پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) میپردازد. یکی از مباحث، کیفیت مکتوب شدن قرآن بود و سوالی که در اینجا مطرح میشود، این است که آیا مسئله ی نسخههای رسمی و غیررسمی را میتوان در رابطه با قرآن بررسی کرد؟
🔹درک رامیار از اصول تاریخپژوهی و مبانی آن، بسیار قابل توجه است. دکتر رامیار برای عنوان کتاب «تاریخ قرآن» خود مورد انتقاداتی قرار گرفت، چرا که این تعبیر پیشینهای در سنت ما نداشت، کار مرحوم رامیار پلی در بین سنت تاریخپژوهی غرب و سنت علومقرآنی در اسلام بود و در واقع سوالات رامیار با پرسش نولدکه متفاوت بود.
🔹رویکرد نولدکه بر مبنای نقد متون دینی بود و از همین رو به دنبال مأخذ قرآن میگشت، اما مرحوم رامیار در اثر خود به موضوع وحی، آغاز چگونگی وحی، مباحث فراتاریخی و به بحث تاریخ قرآن میپردازد که از سنت غرب فاصله دارد.
💠 برای دسترسی به متن گزارش در سایت های منبع، بر روی لینک زیر کلیک نمایید:
➡️ https://khorasan.iqna.ir/fa/news/3868377
🦋 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 🦋
🆔 https://t.me/OstadPakatchi
کاربست مطالعات متون مقدس در شاخه های علوم اسلامی جلسه 1.mp3
22.99M
#نشست_تخصصی
🔹 کاربست مطالعات متون مقدس در شاخه های علوم اسلامی (1)
🔹 سخنران: دکتر احمد پاکتچی
🔹تاریخ: شنبه 11 دیماه 1398
🔹 مکان: دانشگاه مشهد؛ دانشکدهی الهیات و معارف اسلامی
🆔 @OstadPakatchi
کاربست مطالعات متون مقدس در شاخه های علوم اسلامی جلسه 2.mp3
23.1M
#نشست_تخصصی
🔹 کاربست مطالعات متون مقدس در شاخه های علوم اسلامی (2)
🔹 سخنران: دکتر احمد پاکتچی
🔹تاریخ: شنبه 11 دیماه 1398
🔹 مکان: دانشگاه مشهد؛ دانشکدهی الهیات و معارف اسلامی
🆔 @OstadPakatchi
شب محمود رامیار.mp3
7.95M
#فایل_سخنرانی
💠 سخنرانی دکتر پاکتچی در مراسم شب محمود رامیار
💠 زمان: 11 دی ماه 1398
💠 مکان: دانشگاه فردوسی مشهد
🆔 @mafakherferdowsi
🆔 @OstadPakatchi
نگاهِ روشی به تاریخ انگاره.mp3
19.9M
#فایل_سخنرانی
💠 سخنرانی دکتر پاکتچی در نشست «روش شناسی مطالعات تاریخ و تمدن»
💠 زمان: 27 خرداد 1398
💠 مکان: جنب انتشارات دانشگاه امام صادق علیه السلام، ساختمان کتاب صادق
🆔 @ostadpakatchi
مقام و منزلت انسان در اندیشه امام موسی صدر.mp3
20.56M
#فایل_سخنرانی
💠 سخنرانی دکتر پاکتچی با موضوع «مقام و منزلت انسان در اندیشهی امام موسی صدر»
💠 زمان: 13 اردیبهشت 1395
💠 مکان: تهران - میدان هفتم تیر - کوچهی شریعتی - مؤسسهی فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر
🆔 @ostadpakatchi
خاستگاه اندیشهی بارت - 3 اسفند ۱۳۸۴.mp3
7.33M
#فایل_سخنرانی
#پخش_برای_اولین_بار
💠 سخنرانی دکتر پاکتچی در «سومين هم انديشی نشانه شناسی هنر» با موضوع «خاستگاه فلسفی روش شناسی در دانش نشانه شناسی: خاستگاه اندیشهی بارت»
💠 زمان: 3 اسفند 1384
💠 مکان: تهران - خیابان ولیعصر - روبروی بزرگمهر - دانشگاه هنر - تالار فارابی
🆔 @ostadpakatchi
#کارگاه
🔹 موضوع: نشانه شناسی هنر و موزه
🔹 با حضور: دکتر احمد پاکتچی
🔹 زمان: دو شنبه 28 بهمن 1398 - ساعت 11 الی 16
🔹 مکان: دانشکده ی ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد.
🔹 برای آگاهی از شرایط ثبت نام به شماره ی ٣٠٠٠٨٠۵٦١٣ پیامک ارسال نمایید.
🆔 @OstadPakatchi
#معرفی_مقاله
🌀 مقاله: ارزیابی نشانه شناسی روسیه در روی آورد به هنر
#چکیده
🔹درحالی که نشانهشناسی فرانسوی و امریکایی از دامان زبانشناسی و منطق برآمده، در روسیه زمینه ی اصلی این دانش نقد ادبی و نقد هنر بوده است.
🔹 برای پاسخ به این پرسش که نشانه شناسی تا چه حد این امکان را دارد تا ویژگیهای هنر را دریابد و در مطالعات خود آن را لحاظ کند، نیازمند ژرفنگری در آموزههای مکاتب نشانه شناسی و خاستگاه آنها، از جمله نشانهشناسی روس هستیم.
🔹 آنچه در رویا ورد یک دانش ساختگرا به حوزهی هنر، زمینهساز نگرانی است، جنبه ی جبری ساختار و نادیده گرفته شدن جایگاه فرد به عنوان عامل خلاق است.
🔹 در مرحله ی آغازین مؤثرترین نقش را نمادگرایان و صورتگرایان در نشانهشناسی روسیه ایفا کردهاند که موضوع اصلی مطالعه ی آنان یک حوزهی هنری -یعنی ادبیات- و نه زبان بوده است.
🔹 در مقطع پسین باید به نقش پراهمیت باختین و همفکران او اشاره کرد که با منطق گفتگویی خود اساسا ساختگرایی را به نقد گرفته و جایگاه خلاقیت را در زبان و هنر مورد توجه ویژه قرار داده است.
🔹 در مکتب مسکو -تارتو، یعنی در دوره ی ساخت یافتگی نشانه شناسی در روسیه نیز خلاقیت و حضور آن به عنوان یک ویژگی در هنر اهمیت یافته و مواضع ساختگرایانه ارتدوکس نهاده شده است؛
🔹 این مکتب مسئلهی فرد در آفرینش را موضوع مطالعه ی جدی قرار داده و آن را با تکیه بر جایگاه فرد و خلاقیت در نظام فرهنگ، بسط داده است.
🆔 @ostadpakatchi