eitaa logo
طومار نقد
526 دنبال‌کننده
294 عکس
14 ویدیو
66 فایل
یادداشت ها و گفتارهایی از حجت الاسلام علی راد ( عضو هیئت علمی دانشگاه تهران )
مشاهده در ایتا
دانلود
فلسفه نبوت ؛ پیشینه , رهیافت ها و کارکردها ( بخش اوّل) ✍️ علی راد دانش کلام اسلامی با رهیافت های نقلی و عقلی خود از جمله علوم اسلامی کهن و ریشه دار در تاریخ و فرهنگ مسلمین است که تبیین , اثبات و دفاع از مقولات اعتقادی دین اسلام را بر اساس موزاین عقلی و نقلی بر عهده دارد . این دانش با استناد به آیات قرآن کریم و احادیث معتبر و مجموعه ای از اصول و قواعد عقل نظری , دیدگاه دین اسلام در حوزه مسائل اعتقادی و معارف ضروری دین را در شکل آموزه¬های اعتقادی ارائه می کند و به شبهات و پرسش های معطوف به هر کدام از این آموزه¬های اعتقادی پاسخ می¬دهد. شماری از شبهات اعتقادی بر آمده از متون سست و ضعیفی است که در قالب حدیث در میراث مسلمین روایت شده اند و شماری دیگر نیز برایند برداشتها و تفاسیر نا صواب از آیات و احادیث اعتقادی است . آموزه نبوت از جمله موضوعات مهم و گسترده در قلمرو دانش کلام اسلامی است و جُستار پُر برگی از کتاب های کلامی را به خود اختصاص داده است و فلسفه نبوت از جمله مسائل مهم آموزه نبوت است که ضمن تبیین چرایی بعثت پیامبران , نگرشی فراگیر از نقش و کارکرد پیامبران در چارچوب دلالت های نصوص دینی و هدایت های عقل نظری ارائه می¬کند . این نگرش در ارزیابی و داوری عملکرد پیامبران به مثابه یک اصل یا قاعده ایفای نقش می¬کند , تشخیص ناصواب بودن انتساب گفتارها و رفتارهای ناهمسوی با جایگاه نبوت به پیامبران را تسهیل می¬نماید , هر گونه گفتار یا رفتاری را که با فلسفه نبوت ناسازگار باشد , مردود اعلام می¬کند . بحث از فلسفه نبوت را می‏توان هم زاد با نبوت اوّلین پیامبر، حضرت آدم ( ع )دانست زیرا پرسش از چرایی و غایت، آغازین مساله انسان در مواجه با پدیده‏های مادی و قدسی (هم برای خود پیامبر و هم برای مخاطبان وی) امری طبیعی است چرا که ذهن بشری در مواجه با پدیده‏ها، پی‏جوی این حقیقت است که علت و غایت پدیداری چیست؟ مقصود از فلسفه نبوت تبیین چرایی بعثت پیامبران است. پرسش از اینکه اهداف یا غایت اصلی خداوند از بر انگیختن پیامبران در ادیان ابراهیمی چیست؟ پرسش اصلی فلسفه نبوت است. از این رو بحث از فلسفه نبوت، نوعی نبوت شناسی از طریق غایات و اهداف است و نتایج آن در تبیین حقیقت و گستره نبوت و هم چنین وظایف پیامبران سودمند است؛ لذا بحث از فلسفه نبوت، مهم و ذو ابعاد است. هر چند در قرآن اصطلاح فلسفه یا حکمت نبوت به کار نرفته است اما قرآن به دو گونه متنوع , تصریح و تلویح , به تبیین حکمت و چرایی بعثت پیامبران پرداخته است. در یک روایت اصطلاح فلسفه نبوت به کار رفته و موضوع پرسش راوی از معصوم بوده است . احادیث نیز متاثر از قرآن به همین سبک اهداف نبوت را بازگو کرده اند. شاید به توان کتابهای موصوف به علل الشرایع در آثار حدیثی را از نمونه‏های برجسته مواجه اسلام با مساله فلسفه آموزه‏های دینی بر شمرد که از جمله آن ها فلسفه نبوت بوده است. البته این سخن به این معنا نیست که فلسفه و حکمت تمامی آموزه‏های دینی در آیات و روایات تبیین شده است بلکه از نمونه‏های ارائه شده می‏توان ضمن اصل کشف حکمت مندی تمامی آموزه‏های دین، به حکمت برخی از آنها در حد ارشاد نصوص دینی نیز دست یافت و حکمت پاره ای از آموز‏ها نیز بیان نشده یا به دست ما نرسیده است. اما فلسفه نبوت نظر به اهمیت آن در اصول عقاید از جمله آموزه‏های است که نصوص فراوانی در آیات و روایات به آن اختصاص یافته است. •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• @OstadRad
🔻عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بررسی کرد: ❇️ جایگاه تقابلی امام رضا (ع) با نظریه سکولاریسم دینی و اخلاقی ◻️ دستگاه خلافت عباسی مبتنی بر نظریه جدایی دین و اخلاق از سیاست و حکمرانی تلاش می‌کرد که خود را ملزم به اخلاقیات نکند و از آن به عنوان اهرم فشاری برای کنترل اجتماعی و بدنه عمومی جامعه استفاده کند. اما امام رضا (ع) در ولایتعهدی نشان داد که اخلاق از سیاست، وزارت و صدارت جدا نیست و حاکم و والی همانند دیگر افراد و آحاد جامعه اسلامی ملزم به رعایت اخلاق هستند. بنابراین نمی‌توان و نباید احادیث امام رضا (ع) را بریده از جامعه روزگار آن حضرت خواند، تعبیر و تفسیر کرد. https://hawzahnews.com/xd3pD @HawzahNews / خبرگزاری‌حوزه
فلسفه نبوت ؛ پیشینه , رهیافت ها و کارکردها ( بخش دوّم) ✍️ علی راد در تبیین فلسفه نبوت چهار رهیافت دینی، تاریخی، عقلی و عرفانی در گسترده تاریخ کلام اسلامی پدید آمده است . منابع، روش و فرایند تحلیل هر کدام از این رهیافت با یکدیگر متفاوت است و میزان اعتبار نتایج آنها نیز در یک تراز نیستند. مقصود از رهیافت دینی، تبیین فلسفه نبوت بر پایه نصوص ادیان ابراهیمی است که خاستگاهی وحیانی دارند از این رو اعتبار این تبیین، همان اعتبار آموزه‏های وحیانی است زیرا هیچ نوع آمیختگی به احتمال و حدس در آنها راه ندارد، مواجه¬ای مستقیم و بدون واسطه با پدیده نبوت و غایات آن دارد. تبیین رهیافت دینی از نبوت مستند به مصدری است که اصل و لزوم، ماهیت نبوت و اوصاف نبی را تعیین کرده است و شناختی تام و حضوری از پدیده نبوت دارد لذا بی‏تردید نتایج رهیافت دینی به فلسفه نبوت از واقع نمایی و جامعیت بی‏بدیل برخوردار است زیرا سایر منابع معرفتی بشر را به اندازه وحی را توان شناخت ماهیت نبوت را ندارد. در رهیافت دینی، هم وحی و هم خود پیامبران به بازگویی حکمت نبوت پرداخته‏اند. در ادیان ابراهیمی نظر به اهمیت فلسفه نبوت، به این مهم توجه و در قرآن و احادیث اسلامی نیز جایگاه خاصی را یافته است. بر پایه رهیافت دینی چون خداوند حکیم است به طور قطع در ذات نبوت نیز حکمت و غایتی را نهادینه است که غایات آن معطوف به انسان و علت آن در پیوند با ربوبیت و هدایتگری وی است زیرا خداوند در غنای مطلق است و از بعثت پیامبران به دنبال جذب نفع و دفع ضرر نبوده است لکن اقتضای ربوبیت خداوند بر انسان، بعثت پیامبران است. رهیافت تاریخی با استناد به نقش و کارکرد تاریخی - تمدنی پیامبران در تاریخ اجتماعی بشر به تبیین فلسفه نبوت پیامبران می¬پردازد؛ به واقع در این رهیافت، نبوت همانند سایر پدیده‏های اجتماعی - انسانی دارای زمنیه‏های تاریخی و پیامدهای تمدنی است که در سبک زندگی و ظهور تمدن‏های انسانی اثر گذار بوده است که غیر قابل انکار است. این رهیافت رویکردی جامعه شناختی به نبوت و کارآمدی آن دارد و از طریق تحلیل جایگاه تمدنی نبوت در تاریخ بشری به بازکاوی فلسفه نبوت می‏پردازد . نتایج رهیافت تاریخی نظر به کاستی منابع تاریخی در توصیف ادیان , شخصیت پیامبران و تاثیراث پیدا و ناپیدای فرضیه‏های تاریخ نگاران در گزارش سیره و سیمای پیامبران و فرضیه‏های جامعه شناسان در مقام عمل با مشکلاتی روبروست و جامعیت لازم را ندارد زیرا احتمال عدم انعکاس بخش مهمی از دستاوردهای اجتماعی، اخلاقی، تربیتی در نصوص تاریخی و تاریخ نگاری سوگیرانه تمدن های بزرگ از سوی موافقان و مخالفان آن وجود دارد. رهیافت عقلی رویکردی انتزاعی به فلسفه نبوت دارد با نگاه معرفت شناسی خاص به ماهیت نبوت و ضرورت آن، فلسفه نبوت را تحلیل می‏کند. فیلسوفان در تبیین فلسفه نبوت با این رهیافت به نبوت شناسی می‏پردازند . رهیافت عرفانی به عارفان اختصاص دارد که بر پایه دو رویکرد فیضی - شهودی یا عرفان نظری به تحلیل فلسفه نبوت می‏پردازند . روشن است که جامعیت و اعتبار نتایج سه رهیافت اخیر مشروط به اعتبار مبانی و منابع معرفتی آندو و عدم مخالفت نظریه نهایی آنها از فلسفه نبوت با آموزه‏های قرآنی و سنّت قطعی است . نقد و بررسی این مهم از مجال این پژوهش خارج است و فقط قصد داشتیم به این مهم اشاره کنیم که فلسفه نبوت را می‏توان از رهیافت‏های متنوعی بررسی کرد لکن در این بخش از پژوهش بحث را به تبیین فلسفه نبوت در رهیافت دینی – اسلامی محدود نمودیم . •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• @OstadRad
فلسفه نبوت ؛ پیشینه , رهیافت ها و کارکردها ( بخش سوّم) ✍️ علی راد در رهیافت دینی - اسلامی نبوت دارای ابعاد هدایتی متنوع است و هدایت در یک جنبه یا یک نوع محصور نیست . دلیل این امر, تنوع نیازها و چالش‏های حیات انسانی در مواجهه با خود و دیگران است لذا توجه نبوت به این گستره-ی وسیع از نیازها و روابط انسانی اجتناب ناپذیر است . از این رو فلسفه نبوت امر بسیط و تک گزاره نیست بلکه امری چند وجهی و تلفیقی از چند گزاره است که برایند آنها نظریه فلسفه نبوت در رهیافت دین اسلام را تبیین و ترسیم می‏کند . هدایت و رشد بشر در نقطه کانونی فلسفه نبوت حضور پُر رنگ دارد و دال مرکزی آن اعتلای انسان و تکامل حیات بشری است لذا فلسفه نبوت با کمال انسان در پیوند است آن گونه که اصل بعثت پیامبران نیز برای یاری رساندن به بشر برای برون رفت از اختلاف , رها شدن از سیطره هوای نفس و شکوفایی فطرت اصیل انسانی است. فلسفه نبوت در تراز یک امر فراگیر و به مثابه قانون اساسی و دستور العمل های کلی است و نباید از آن ورود به جزئیات یا مسائل خُرد را انتظار داشت. در ادامه با استناد به آیات قرآن کریم و احادیث معتبر فلسفه نبوت در رهیافت اسلامی را تبیین می¬کنیم. الف‏. تبیین هدف آفرینش انسان هر چند اصل هدفمندی آفرینش و حیات انسانی مورد تایید عقل و نقل است لکن چیستی هدف اصیل و برنامه دستیابی به آن نیازمند هدایت وحیانی است و جزء با وحی رسالی این امر قابل شناخت نیست. مسئله تعیین هدف آفرینش و حیات انسان، امری مهم و تأثیر گذار در روابط انسان با خود و دیگران است؛ اندیشه، فرهنگ و تمدن، معماری، هنر،... از نوع هدف زندگی انسان تأثیر جدی می‏پذیرد‏، رشد و کمال گرایی انسان، همسوی با آن تنظیم می‏شود. هدف از حیاتِ انسان به سان چتری است که همیشه و همه جا با انسان بوده و در چگونگی نگرش، منش و عملکرد او تأثیر گذار است. از این‏رو تلاش برای کشف و تعییین هدف واقعی از آفرینش انسان و برنامه‏ ریزی برای دستیابی به آن از دغدغه‏های جدی انسان‏ها در هماره تاریخ بوده و هست , امروز نیز از مسائل مهم سبک زندگی به شمار می‏آید و نظریه‏های متنوعی درباره آن مطرح شده است. بدیهی است که نسبیت دانش بشری از یک¬سو و خودبسندگی به عقل (بدون امداد وحیانی و الاهی در انتخاب هدف حقیقی حیات) از سوی دیگر، انسان را به بیراهه خواهد برد و تکامل نا همسو با هدف اصیل آفرینش انسان به دنبال خواهد داشت. تجربه تاریخی امروزین بشر گواهی است بر راستی این ادعا که شماری از انسان ها با چشم بستن به ارشاد وحی آسمانی در انتخاب هدف حیات، به بیراهه رفته اند؛ شاهد این ادعا، تضادهایی است که در معنا و هدف زندگی انسان غربی و شرقی امروزه در کشورها و ملل مختلف شاهد هستیم. از جمله رسالت¬های مهم پیامبران شناساندن هدف اصیل حیات انسانی بر پایه اراده الهی است لذا هدف زندگی جایگاهی مهم در هدایت¬های پیامبران دارد , بدون مقام نبوت و پیامبران امکان شناخت هدف اصیل حیات انسانی وجود ندارد و به انسان گرایی خود بنیاد و سرشار از تناقض در سبک زندگی می¬انجامد . •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• @OstadRad
فلسفه نبوت ؛ پیشینه , رهیافت ها و کارکردها ( بخش چهارم) ✍️ علی راد ب‏. صیانت و شکوفایی فطرت انسانی به وجه اشتراک افراد انسانی در بینش، گرایش و خواسته‏ها فطرت انسانی گویند که به دو گونه ادراکی و احساسی در وجود انسان نهادینه شده است و هر دو قِسم آن غیر اکتسابی و اعطایی از سوی خداوند است. فطرت وجه تمایز انسان از سایر موجودات است و اصالت انسان وابسته به شکوفایی و فعلیت و عدم تغییر و تبدیل فطرت است . فطرت در نصوص دینی نظر به کارکرد آن در معرفت دینی، تعالی ایمان، تکامل معنوی و تصاعد وجودی انسان از جایگاه برجسته‏ای برخوردار است . بر پایه آیات قرآن انسان‏ها از یک فطرت خدایی یکسان برخوردار بوده و این فطرت نقش مهمی در سعادت و شقاوت دنیوی و اخروی انسان دارد ؛ در صورت دگرگونی در فطرت، اصالت و هویت انسان دگرگون شده و حتی از رتبه وجودی انسانیت به حیوانیت و پایین‏تر از آن نیز تنزل خواهد یافت . انحراف از فطرت گاه در اثر هوا پرستی است و گاه پذیرش سلطه غیر خداوند بر حیات انسانی است ، گاه عمل مخالف اصول الاهی نهادینه شده در فطرت انسانی است که همگی فطرت را دگرگون و اساس انسانیت را تخریب می‏نماید که البته تطهیر آن هر چند دشوار، لکن ممکن است . خداوند پیامبران را مراقبان و مصلحان فطرت اصیل انسان قرار داده است از این رو صیانت از عدم آمیختگی فطرت انسان با رسوبات شرک و خرافه، اعراض از بایسته‏های اخلاقی و انسانی، جلوگیری از انحطاط و تغییر اصالت فطرت انسان یکی از حکمت‏های نبوت است. پیامبران با رصد تحولات انسانی در گستره تاریخ هماره مراقب تغییر در فطرت انسان و بحران هویت آن بوده و ضمن زدودن زمینه‏ها و اسباب آن به اصلاح آن نیز پرداخته‏اند. تعالیم و مجاهدت‏های پیامبران سند استواری بر اهتمام آنها بر حراست از اصالت انسان و عدم تغییر در فطرت الاهی آن است. این مهم را امام علی در عبارت « فَبَعَثَ فیهِم رُسُلَهُ، وواتَرَ إلَیهِم أنبِیاءَهُ، لِیَستَأدوهُم میثاقَ فِطرَتِهِ » اشاره کرده است که صریح در این نکته است که نخستین هدف از بعثت پیامبران درخواست وفای به میثاق فطری است . بر پایه این روایت فطرت انسان حامل عهدی مهم با خداوند است که پیامبران عمل به آن را از انسانهای طلب می‏کنند و این یکی از اهداف بعثت پیامبران است که آن را با روشهای مختلفی انجام می‏دهند . از روایت مذکور و سیره عملی پیامبران چنین بر می‏آید که غیر از پیامبران، افراد دیگر قادر به شکوفایی فطرت انسانی و زدودن موانع فرا روی آن نیستند زیرا شناخت جامع و دقیق از ابعاد وجودی و فطری انسان ندارند ولی پیامبران از طریق تعالیم وحیانی واجد این شناخت از فطرت انسانی و ابعاد و حالات آن هستند. البته میثاق فطری انسان با خداوند، پیش‏تر در مقام آفرینش انسان در فطرت وی نهادینه شده است و پیامبران فقط آن را به فعلیت می‏رسانند یا موانع فرار روی فطرت را می‏زدایند . برخی مقصود از این میثاق فطری را متاثر از روایات تفسیری آیه «...فِطْرَتَ ٱللَّهِ ٱلَّتِى فَطَرَ ٱلنَّاسَ عَلَیْهَا...»، توحید، نبوت و ولایت ، ایمان آوردن به معارف وحیانی ، گفته‏اند که در نگاه محققان اینها از باب از قبیل بیان مصداق است، یا تفسیر به اشرف اجزاء شى‏ء است، و اختصاص به یکی از این امور ندارد بلکه مقصود «جمیع معارف حقه از امورى است كه حقّ، تعالى شأنه، مفطور فرموده بندگان را بر آن .» . •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• @OstadRad
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• @OstadRad
فلسفه نبوت ؛ پیشینه , رهیافت ها و کارکردها ( بخش پنجم) ✍️ علی راد ج‏. ارائه برنامه تکامل مادی و معنوی بهتر زیستن از دغدغه‏های همزاد انسان در تاریخ است و انسان هماره در جستجوی الگویی جامع و صحیح برای زیست برتر و متناسب با منزلت خود بوده است. الگویی که ضمن جامعیت در شکوفایی استعدادها و پاسخ به نیازهای مادی و معنوی انسان، هم سوی با فطرت خدایی انسان بوده، هم نوای با عقلانیت و حکمت، تعالی بخش اخلاق وی باشد و در نهایت دستیابی انسان به هدف اصیل آفرینش را تضمین نماید. ارایه چنین الگویی مشروط به شناخت دقیق و جامع انسان است. افزون بر دین، پاسخ به این نیاز از سوی متفکران بشری نیز پی‏گیری شده است؛ به ویژه برخی از فلاسفه آهنگ آن داشتند تا الگویی بهتر زیستن انسان ارائه کنند. نظریه‏های آرمان شهر فلاسفه از افلاطون تا توماس مور و مدینه فاضله از فارابی تا خواجه طوسی از جمله تلاش‏های بشری در این عرصه است که وجه اشتراک آنها تنها در مساله الگوی بهتر زیستن است و هر یک از آنها متاثر از نیازها و آسیب‏های حیات انسان زمانه و روزگار خویش و با تعریفی خاص از انسان و سعادت وی الگوی آرمانی متفاوتی برای بهتر زیستن ارائه کرده‏اند و علی رغم وحدت مساله، پاسخ‏ها متفاوت بوده است. توفیق لازم چنین نظریه‏هایی و مشابه آنها در مقام نظر و عمل مشروط بر این مهم است که بر شناختی جامع و دقیق از ماهیت، ابعاد و نیازهای انسانی استوار باشند و بدون شک شناخت انسان از خود دچار محدودیت و آسیب است زیرا شناخت انسان عادی در معرض خطا، نسیان، هوا و هوس است؛ از این رو بشر بدون ارشاد وحی رسالی پیامبران و تنها به کمک عقل و تجربه نمی‏توانست مصالح و منافع خود را تشخیص دهد و الگوی جامع و متعالی برای زیست انسانی خود ارائه کند لذا خدواند پیامبران را بر انگیخت؛ این استدلال عقلی در روایات امامیه به عنوان یکی از غایات بعثت پیامبران مورد تأکید قرار گرفته است . ضعف عقل انسانی در این مسئله، ریشه در عدم شناخت دقیق هدف آفرینش و هم چنین شناخت نادقیق انسان و نیازهای آن دارد. از این رو نبوت از طریق ارائه اصول زیست انسانی، نقصان شناخت بشری را در سبک زندگی جبران و انسان را در دستیابی به رفاه دنیوی و سعادت اخروی از طریق الگوی حیات طیبه راهنمایی می‏کند . بر پایه این الگو، حیات انسان دو بُعدی است؛ حیات طبیعی که مشترک میان انسان و حیوان و نباتات است و حیات طیبه که اختصاصی انسان است و این دو بُعد از حیات همراه با وجود انسان در دنیا آمیخته‏اند لکن زندگی انسان محدود به حیات طبیعی یا حیوانی و ارضای نیازهای جسمی وی نیست و اساساً چنین زندگانی همسوی با هدف آفرینش انسان نیز نیست. پیامبران ضمن توجه به نیازهایی اساسی حیات طبیعی انسان ، هماره انسان‏ها را به حیاتی برتر از زندگی طبیعی و مادی دعوت کرده‏اند که آرامش و آسایش حقیقی، عدالت و قسط، دانانی و فرزانگی، تکریم مقام انسانیت، شکوفایی معنوی و تبلور عبودیت انسان در برابر خداوند تنها از طریق این الگوی حیات برتر ممکن است. قرآن در آیه «مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیاةً طَیِّبَة » این حیات برتر را حیات طیبه نامیده است. برخی از اندیشوران از آن به حیات معقول تعبیر کرده‏اند که از چارچوبی استوار در تامین نیازهای دنیوی و اخروی انسان برخوردار است؛ آیه «یُثَبِّتُ الله الَّذِینَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَفِی الآخِرَةِ » به این چارچوب اساسى «حیات معقول» اشاره و بر این مهم تأکید دارد كه اگر بخواهد زندگى آدمى بر مبناى اصول و قوانین عقلانى ثابت بماند و وحدت تكاملى حیات و شخصیت در مجراى دگرگونیها و تغییرات روبنائى محفوظ گردد این ثبات و پایدارى بدون تكیه بر آن اصول و قوانین امكان ناپذیر است . پیامبران این الگوی را در دو ساحت نظری و عملی آموزش داده اند؛ سبک زندگی پیامبران تصویر عینی و عملی این الگو است لذا قرآن آنها را اسوه نیکو برای زیست انسانی معرفی کرده است . بُعد نظری آن تبیین و ترویج مبانی و اصول زیست برتر انسانی است که پیامبران در تعالیم خود به شکل هدفمند و جامع به آن پرداخته‏اند و ما اکنون میراثی سترگ و گنجینه‏ای فاخر از آموزه‏های فردی و اجتماعی پیامبران را در اختیار داریم. شکوفایی عقلانیت با رهاسازی آن از چنبره غفلت ، جهالت و اندیشیدن ژرف در آیات آفاقی و انفسی ، احیاء ارزشهای اخلاقی ، تزکیه نفس و تکامل اخلاقی ، عدالت فراگیرا اجتماعی ، از اصول بنیادین الگوی حیات برتر است که پیامبران بدان مبعوث شدند. در پرتو این حیات معقول انسان از زنجیرهای درون و برون رهایی یافته و آزادگی حقیقی را در پرستش خداوند و نفی ولایت غیر تجربه می‏کند . ظلم و ستم رخت بر می‏بندد و چون داوری بر اساس شریعت وحیانی است، اختلاف و نزاع رنگ می‏بازد و امت واحده شکل می‏گیرد .
فلسفه نبوت ؛ پیشینه , رهیافت ها و کارکردها ( بخش ششم ) ✍️ علی راد این حیات طیبه یا معقول بر پایه آیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا یُحْیِیكُمْ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ » از طریق پیامبران عرضه گردیده است و شرط دستیابی به آن پاسخ مثبت به دعوت پیامبران است. این حیات به طور قطع غیر از حیات حیوانی و طبیعی است زیرا این قسم از حیات بدون دعوت پیامبران به طور تکوینی در اختیار آدمی است و فراخواندن به آن لغو است زیرا مخاطب آیه واجد این قسم از حیات است. از این رو ابن سینا ضرورت بعثت پیامبران را در تنظیم و تعدیل حیات انسان بیش از نیاز انسان به اموری مانند رویش موی ابرو و گودی کف پا دانسته است. چیزهایی که خدای مهربان از سر لطف برای انسان فراهم آورده و ضرورو نیستند و تنها به آسان تر کردن زندگی کمک می کنند . د‏. اتمام حجت و انسداد باب اعتذار بعثت پیامبران برای ‏ابلاغ حجت خداوند برای بشر و انسداد باب هر گونه بهانه جویی و اعتذار در روز قیامت است . انسان به اقتضای حب ذات هماره به دنبال حفظ بقای خود و نجات از هلاکت است و چه بسا برخی از انسان‏های عنود برای فرار از عقاب الاهی چنین استدلال کند که چون پیامبری برای آنان فرستاده نشده بود از فرامین و نواهی خداوند آگاهی کافی نداشتند لذا مجازات آنها عادلانه نیست زیرا از مصادیق قبح عقاب بلا بیان است. از این رو خداوند پیامبران را مبعوث کرده است تا با ابلاغ وحی، حجت را بر انسانها تمام نمایند و جای هیچ گونه عذر و ایراد علیه خداوند باقی نگذارند . •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• @OstadRad
فلسفه نبوت از معنا تا کارکرد ✍️ علی راد بخش اوّل : پیشینه بحث از فلسفه نبوت : https://eitaa.com/OstadRad/1059 بخش دوّم : فلسفه نبوت در پرتو رهیافت ها : https://eitaa.com/OstadRad/1063 بخش سوّم : نبوت و تبیین هدفمندی آفرینش : https://eitaa.com/OstadRad/1064 بخش چهارم : نبوت , صیانت و شکوفایی فطرت انسانی : https://eitaa.com/OstadRad/1065 بخش پنجم : نبوت , ارائه برنامه جامع تکامل : https://eitaa.com/OstadRad/1067 بخش ششم : نبوت , اتمام حجت و انسداد باب اعتذار https://eitaa.com/OstadRad/1069 •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• @OstadRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیشنهاد مطالعه هم زمان نقد انصاری بر کتاب منصوری •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• @OstadRad
حدیث فقر پیامبر(ص) از پارادایم تصوف تا ایدئولوژی زهد ✍️علی راد «پارادایم تصوف – ایدئولوژی زهد» بر مبنای دنیاگریزی و مخالفت با ثروت و مال استوار است و از گذشته تا اکنون تصویری هم سوی با آرمان های خود از شخصیت و سیره رسول خدا (ص) ارائه کرده است و امروز در رسانه و منابر جهان اسلام نیز همین پنداره و انگاره از سیمای نبوی حضور و کارکردهای موثر در فرهنگ, تمدن, سبک زندگی, دانش اندوزی مسلمانان داشته و دارد ؛ این در حالی است که پژوهشهای عمیق و دقیق سیره پژوهی بر عکس این مدعا دلالت دارند و تمامی ادله روایی و تاریخی فقیر بودن قابل مناقشه و نقدپذیرند . خاستگاه تصویر فقرآلود از رسول خدا (ص) در اذهان مسلمانان- که بیشتر واعظان و اهل منبر آن را ترویج می دهند- در انگاره فضیلت فقر بر ثروت, جایگاه معنوی و فضایل اخروی فقیران ریشه دارد که از سوی جریان تصوف در جامعه اسلامی نهادینه شد و از این طریق ترس از ثروت در ذهن مسلمانان تثبیت یافت و فقر در جوامع اسلامی اشاعه یافت ؛ این در حالی است که ایدئولوژی فقیر بودن محمد (ص) افزون بر تعارض با آیات و اصول اسلام در تنافی آشکار با نصوص تاریخی است که اثبات میکنند ایشان فردی ثروتمند و دارای اموال قابل توجه بود که از ثروت خود برای زدودن فقر بهره برد ؛ از این رو در منابع سیره و تراجم از محمد (ص) با گزاره هایی چون «کان میسوراً غنیاً » و «لم یکن فقیرا قط » یاد شده است. نمونه مشابه آن «پارادایم قلندریه - ایدئولوژی قدرت» است. تصور غالب این است که قلندریه فقط جریان عرفانی است لکن با رویکردهای پارادایم شناسی روشن شده است که جریانی اجتماعی- سیاسی بود که به دنبال سهم خواهی از قدرت سیاسی بود هر چند در طول تاریخ دگردیسی ها نیز داشته است . •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• @OstadRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مضامین اخلاقی در اشعار منسوب به امام رضا ( ع ) ✍️علی راد کتاب ذیل تاریخ بغداد از ابن نجار بغدادی , در مدخل شرح و حال نگاری امام رضا ( ع ) افزون بر داده های تاریخی مهم در بازشناسی تاریخ , سیره و فقه رضوی از منظر ادب رضوی نیز شایسته بررسی و ارزیابی است . در این کتاب از مجالس امام هشتم در خراسان بزرگ یاد شده است که اقشار مختلف مردم در آن حضور می یافتند و با حضرت گفت وگو حتی از احوالات شخصی خود نزد حضرت سخن می گفتند و از ایشان راهکار جویا می شدند . در یکی از این مجالس مردی از کم مهری برادرش – به احتمال قوی برادر نسبی – نزد امام رضا ( ع ) گلایه کرد و امام به قصد تسکین قلب وی اشعاری را برای او واگویه نمود . أبو الحسين كاتب فياض روایت می کند که پدرش در این مجلس حاضر بود و گفتگوی این مرد خراسانی را شنید و چنین روایت کرد : عن أبي الحسين كاتب الفياض ، عن أبيه قال : حضرنا مجلس الرضا فشكى رجل أخاه فأنشأ الرضا يقول : أعذر أخاك على ذنوبه * واستر وغط على عيوبه واصبر على بهت السفيه * وللزمان على خطوبه ودع الجواب تفضلا * وكل الظلوم إلى حسيبه ( ابن نجار بغدادی , ذیل تاریخ بغداد , ج 4 , ص 137 ) . •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• @OstadRad
آموزه های رضوی ✍️علی راد یک. امام رضا(ع) ترجمان عدالت وحیانی https://qudsonline.ir/xbzSh دو. تقابل امام رضا (ع) با سکولاریسم دینی و اخلاقی https://eitaa.com/OstadRad/1062 سه . عیون اخبارالرضا(ع)به مثابه کتاب اخلاق https://eitaa.com/OstadRad/1054 چهار. پژواک گفتمان عاشورا در کتاب عیون اخبارالرضا(ع) https://eitaa.com/OstadRad/943 پنج. امام رضا(ع)؛ الگوی تاب‌آوری در برابر اندیشه مخالف https://eitaa.com/OstadRad/381 شش. تقریب، وحدت و امت‌گرایی از وجوه بارز سیره امام رضا(ع) https://eitaa.com/OstadRad/383 هفت. خدشه در امنیت مردم از منظر امام رضا(ع) مردود است https://eitaa.com/OstadRad/384 هشت. مضامین اخلاقی در اشعار منسوب به امام رضا ( ع ) https://eitaa.com/OstadRad/1077(ع)” •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• @OstadRad
تو ضمانت نکنی در شبِ قبرم چه کنم بارِ عصیانِ مرا جز تو کسی «ضامن» نیست 🔲 السَّلامُ عَلَیکَ یا شَمْسَ الشُمُوسِ 🔲 کتابخانه تسنیم تقدیم می کند 🔲 ۸۸ کتاب به نیت امام هشتم، امام مهربانی 🔻 کتب فارسی ۱. پابوس 👈 دانلود ۲. طب الرضا 👈 دانلود ۳. بر مدار آفتاب 👈 دانلود ۴. کشتی نجات 👈 دانلود ۵. باران فضیلت 👈 دانلود ۶. عشق هشتم 👈 دانلود ۷. حکایت آفتاب 👈 دانلود ۸. تحفة الرضویة 👈 دانلود ۹. زندگانی سیاسی امام رضا 👈 دانلود ۱۰. نماز و عبادت امام رضا 👈 دانلود ۱۱. امام رضا الگوی زندگی 👈 دانلود ۱۲. ترجمه الخصائص الرضویة 👈 دانلود ۱۳. امام رضا، زندگی و اقتصاد 👈 دانلود ۱۴. ترجمه صحیفة الإمام الرضا 👈 دانلود ۱۵. امامت از دیدگاه امام رضا 👈 دانلود ۱۶. مهربان ترین (ویژه نوجوان) 👈 دانلود ۱۷. در پرتو خورشید 👈 دانلود ۱۸. لذت دیدار ماه 👈 دانلود ۱۹. گلچین رضوی 👈 دانلود ۲۰. مناظره در مرو 👈 دانلود ۲۱. صحیفه صحت 👈 دانلود ۲۲. یک قمقمه دریا 👈 دانلود ۲۳. ارمغان ملکوت 👈 دانلود ۲۴. ترجمه فقه الرضا 👈 دانلود ۲۵. آقای‌خورشید مهربان (ویژه کودک)👈 دانلود ۲۶. پاسخ امام رضا به پرسشهای قرآنی👈 دانلود ۲۷. جغرافیای تاریخی هجرت امام رضا👈 دانلود ۲۸. ستایش و سوگ امام رضا در شعر 👈 دانلود ۲۹. جنبش‌های سیاسی عصر امام رضا 👈 دانلود ۳۰. فرصت ولایتعهدی در نشر معارف 👈 دانلود ۳۱. پژوهشی دقیق در زندگی امام رضا 👈 دانلود ۳۲. میهمان امام رضا (ویژه کودک) 👈 دانلود ۳۳. شهدای امام رضایی 👈 دانلود ۳۴. دانستنی های رضوی 👈 دانلود ۳۵. یک پنجره خورشید 👈 دانلود ۳۶. ترجمه مسند الرضا 👈 دانلود ۳۷. ولایتعهدی امام رضا 👈 دانلود ۳۸.در این قطعه از بهشت 👈 دانلود ۳۹. ۳۵۶ حدیث امام رضا 👈 دانلود ۴۰. چشمه حکمت رضوی 👈 دانلود ۴۱. ابعاد شخصیت امام رضا (۲ جلد) 👈 دانلود ۴۲. اسرار فضل بن شاذان از امام رضا👈 دانلود ۴۳. ترجمه عیون اخبار الرضا (۲ جلد) 👈 دانلود ۴۴. امام رضا، امام اخلاق و گفتگو 👈 دانلود ۴۵. جلد ۴۹ بحار (بخش امام رضا) 👈 دانلود ۴۶. شرحی بر مناظرات امام رضا 👈 دانلود ۴۷. درس‌هایی از زندگی امام رضا. 👈 دانلود ۴۸. امام رضا از دیدگاه اهل سنت 👈 دانلود ۴۹. حرم در گذر زمان 👈 دانلود ۵۰. کتابنامه امام رضا 👈 دانلود ۵۱. نجمه و خیزران 👈 دانلود ۵۲. ترجمه فقه الرضا 👈 دانلود ۵۳. معجزات امام رضا 👈 دانلود ۵۴. تاریخ آستان قدس 👈 دانلود ۵۵. ترجمه رساله ذهبیه 👈 دانلود ۵۶. ترجمه اَعلام الهدایة 👈 دانلود ۵۷. آشنایی با مسند الإمام الرضا 👈 دانلود ۵۸. مدایح رضوی در شعر فارسی 👈دانلود ۵۹. برهان قاطع (مناظره امام رضا)👈دانلود ۶۰. تحلیلی از زندگانی امام رضا 👈 دانلود ۶۱. جنبه اخلاقی سیره امام رضا 👈 دانلود ۶۲. امام رضا در رزمگاه ادیان 👈 دانلود ۶۳. شخصیت حضرت رضا 👈 دانلود ۶۴. ترجمه عوالم العلوم. 👈 دانلود 🔻 کتب عربی ۶۵. فقه الرضا 👈 دانلود ۶۶. أعلام الهدایة 👈 دانلود ۶۷. عالم آل محمد 👈 دانلود ۶۸. الرسالة الذهبیة 👈 دانلود ۶۹. الخصائص الرضویة 👈 دانلود ۷۰. مکاتیب الإمام الرضا 👈 دانلود ۷۱. صحیفة الإمام الرضا 👈 دانلود ۷۲. فی رحاب الإمام الرئوف 👈 دانلود ۷۳. عیون اخبار الرضا (۲ جلد) 👈 دانلود ۷۴. وفاة الإمام الرضا و الجواد 👈 دانلود ۷۵. عوالم العلوم (الإمام الرضا) 👈 دانلود ۷۶. العلل و الحِکَم للإمام الرضا 👈 دانلود ۷۷. الإمام الرضا عند اهل السنة 👈 دانلود ۷۸. موسوعة کلمات الإمام الرضا 👈 دانلود ۷۹. مسند الإمام الرضا (عطاردی)👈 دانلود ۸۰. مسند الرضا (داود بن سلیمان)👈 دانلود ۸۱. موسوعة الإمام الرضا (۸ جلد) 👈 دانلود ۸۲. الحیاة السیاسیة للإمام الرضا 👈 دانلود ۸۳. زیارة الإمام الرضا، کیف و لماذا 👈 دانلود ۸۴. القصص فی احادیث الإمام الرضا 👈 دانلود ۸۵. علی بن موسی و القرآن الحکیم 👈 دانلود ۸۶. علی بن موسی و الفلسفة الالهیة 👈 دانلود ۸۷. الإمام الرضا،قیادة الأمة ولایةالعهد 👈 دانلود ۸۸. لوامع الأنوار فی شرح عیون‌الاخبار👈 دانلود ♻️ با بازنشر این فهرست، خادم فرهنگی امام رضا (علیه السلام) باشید. ا•┈┈••••✾•▪️•✾•••┈┈•ا تسنیم، بزرگترین کتابخانه علوم اسلامی در بستر ایتا 👈 عضو شوید 🆔 @tasnim_pdf
معرفی کتاب 👇
zaban.pdf
418.9K
کتاب”
معرفی کتاب 👇👇
za2.pdf
998.1K
کتاب”
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👆تقابل دو نگاه در دفاع و نقد بخاری 👆
لینک دانلود https://qudsonline.ir/xbBRW فایل مقاله در روزنامه قدس 👇 •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• @OstadRad