eitaa logo
طومار نقد اندیشه
440 دنبال‌کننده
218 عکس
12 ویدیو
54 فایل
یادداشت ها و گفتارهایی از حجت الاسلام علی راد ( عضو هیئت علمی دانشگاه تهران )
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه نقد کتاب «دین و مدل‌های فرهنگی» 🎙 با حضور دکتر علی راد دکتر لیلا اردبیلی دکتر فرهاد بیانی ⏰زمان: چهارشنبه 12 مهرماه ساعت 2 تا 4 بعد از ظهر لینک حضور مجازی : http://iscs.ac.ir/tv/live 🔗مکان:‌پژوهشگاه مطالعات فرهنگی اجتماعی و تمدنی
رسانه ملی و واجب فراموش شده نقدی بر رویکرد رسانه در شناساندن سیره و سیمای رسول خدا (ص) ✍️علی راد هر چند گرامیداشت میلاد رسول خدا (ص) به بهانه هفته وحدت امری مهم و قابل تحسین است اما برایند برنامه های رسانه ملی در شناساندن سیره و سیمای رسول خدا (ص) برای قشر عموم مردم و افرادی که تحصیلات حوزوی یا دانشگاهی مرتبط با اسلام شناسی ندارند, چندان قابل قبول نیست و با وضعیت مطلوب رسانه ملی اسلامی- شیعی فاصله جدی دارد. در این ایام بیشتر برنامه های رسانه ملی جنبه بر ابعاد احساسی, شورانگیزی و به طور خاص بر پخش موسیقی و سرودها و باز پخش فیلم های مرتبط با سیمای رسول خدا (ص) متمرکز بود و برنامه های معرفت افزا بویژه شناساندن ابعاد متنوع سیره نبوی در سبک زندگی مسلمان معاصر بسیار کمرنگ بود. گویی رسانه ملی در مناسبات مذهبی و دینی در کشاکش دوگانه احساس و معرفت گرفتار است و مغلوب شور و موسیقی می شود. به هر روی تعداد و نوع برنامه های معرفت زا درباره شخصیت رسول خدا بسیار اندک و محدود است و به نظر می رسد که رسانه ملی سیاست خاصی در این مهم ندارد و این واجب دینی و ملی را فراموش کرده است حال اینکه عیار اسلامیت رسانه ملی به میزان اهتمام ایشان به سنّت و سیره رسول خدا (ص) است. بررسی علل و زمینه های این مهم مجال دیگری می طلبد و هدف این یادداشت تذکاری است به اهتمام جدی رسانه ملی و نهادهای فرهنگی کشور در شناساندن سیره و سیمای راستین رسول خدا (ص) به مثابه یک واجب دینی و ضرورت فرهنگی است. متاسفانه به دلایل مختلف عمق و گستره شناخت جوانان از سیره نبوی تنزل یافته است و شناختی نازل و سطحی از ایشان وجود دارد لذا با یک فقر و بحران شناختی درباره رسول خدا مواجه ایم. مقصود از وجوب شناخت پیامبران، لزوم عقلی آگاهی از شخصیت پیامبران و لوازم آن چون تبار و نَسب، معجزات، گستره, مراتب نبوت و آموزه های نبوی است که نتایجی چون باورمندی قلبی و عملی به جایگاه و تعالیم آنان را به دنبال دارد. شناخت مقام نبوت دارای دو بُعد کلی و جزئی است که در انتزاع عقلی از همدیگر تفکیک پذیرند لزوم معرفت کلی در معرفت جزئی نیز وجود دارد زیرا بدون معرفت جزئی، معرفت کلی آنان سودمند نیست. مقصود از شناخت بُعد کلی نبوت، شناخت ماهیت، چرایی، مراتب، ادله و مسائل اساسی مقام نبوت است؛ این شناخت چون ناظر به عنوان کلی نبوت است در همه پیامبران مشترک و تعمیم پذیر است. عقلاً تحصیل آنان بر پایه ادله فلسفه بعثت پیامبران لازم و ضروری است. مقصود از شناخت جزئی، شناخت شخص دارنده مقام پیامبری در هر دوره از تاریخ است که در آیات وجود پیامبر در هر دوره تاریخی و در میان هر امت و قومی مورد تأکید قرار گرفته است . این شناخت موردی و جزئی است لذا به طور یکسان قابل تعمیم به همه پیامبران نیست لذا ضرروی است که مکلّفان هر دوره و هر امتی، پیامبر عصر خویش را از روی تحقیق شناخته باشند . اصل وجوب معرفت پیامبران، عقلی است و معرفت جزئی و شخصی پیامبران از طریق نشانه‏ و نص قابل تحصیل است. آنچه در موضوع شناخت پیامبران اهمیت دارد پاسخ به این پرسش‏ها است: ادله عقلی لزوم شناخت پیامبران چیست؟ جایگاه و پیامدهای شناخت پیامبران کدام است؟ پاسخ به این پرسشها را می‏توان با اتکای به عقل بدون مراجعه به نصوص دینی ارائه داد لکن آنچه در آیات و روایات اسلامی نیز در موضوع وجوب شناخت پیامبران آمده است، همان استدلال عقلی است که در قالب نصوص دینی گزارش شده‏اند زیرا اصل مسأله شناخت پیامبران همانند سایر اصول عقاید، ذاتاً مساله‏ای عقلی است و ضرورت دارد دین، موضع عقلی در اثبات آنها داشته باشد. ✨@OstadRad
جلسه نقد کتاب «دین و مدل‌های فرهنگی» 🎙 با حضور دکتر علی راد دکتر لیلا اردبیلی دکتر فرهاد بیانی ⏰زمان: چهارشنبه 12 مهرماه ساعت 2 تا 4 بعد از ظهر لینک حضور مجازی : http://iscs.ac.ir/tv/live 🔗مکان:‌پژوهشگاه مطالعات فرهنگی اجتماعی و تمدنی
ژورنال موسوم به «افکارنا: ژورنال میان رشته‌ای اندونزی برای مطالعات اسلامی» برای دریافت مقالات فراخوان داده است. علاقمندان تا ۲۳ مهر برای ارسال مقاله فرصت دارند. برای اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنید. https://journal.umy.ac.id/index.php/afkaruna
گزیده ای از جلسه نقد کتاب : «دین و مدل‌های فرهنگی» تالیف دکتر علیرضا قائمی نیا در این نشست حجت‌الاسلام و المسلمین علی راد؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران سخنرانی کرد که گزیده آن را در ادامه می‌خوانید؛ ضرورت تفسیر فرهنگی از اسلام ما امروزه در حوزه دین‌پژوهی دو رویکرد غالب را شاهد هستیم: رویکرد سنتی و مدرسه‌ای که در حوزه و دانشگاه ما وجود دارد و رویکردهای مدرن و جدید که ممکن است در داخل گفتمان مدرسه‌ای هم باشند. در رویکرد اول متن‌محور و کتاب‌محور هستند تا مسئله‌محور، کتاب‌محورند تا دانش و روش‌محور. در مقابل چالش‌های جدید در حوزه مطالعاتی خودشان رویکرد انفعالی و تقریبا شبه انسداد را شاهد هستیم چه در حوزه و چه در دانشگاه. این رویکرد تک‌روشی است و با روش کاملا کلیشه‌ای و کهنه به تحلیل مسائل می‌پردازد. برآیند این رویکرد در حوزه دین‌پژوهی و اسلام‌شناسی نهایتا این است دین چه گفته و قرآن چه گفته است نه اینکه قرآن چه می‌گوید و برای بشر امروز چه رهاوردی می‌تواند داشته باشد و نسبت اسلام و قرآن با گفتمان‌های جدید علمی دنیای مدرن چیست. در رویکرد دوم کاملا مسئله‌محور هستند تا کتاب‌محور و متن‌محور. این مسئله است که رویکرد را به تکاپو وادار می‌کند و به نقد و نظر می‌پردازد. شاید اقتضای دنیای مدرن است از هر چیزی حتی دین انتظار پاسخگویی به نیازهای انسان دارد. رویکرد مدرن خودش را در انحصار یک روش محصور نمی‌کند و از تمامی روش‌های ممکن برای حل مسئله کمک می‌گیرد و یک رویکرد میان‌رشته‌ای دارد. این نکته اول که خواستم جایگاه کتاب را در گفتمان دین‌پژوهی معاصر تقریر کنم. دومین نکته ضرورت تفسیر فرهنگی از اسلام است. ما تاکنون انواع تفسیرها از اسلام را تجربه کردیم اما جای خوانش و قرائت فرهنگی از اسلام و نشان دادن ظرفیت‌ها و ویژگی‌های آن خالی است. در سده اخیر برخی نواندیشان تکاپوهایی در این زمینه داشتند ولی این یک ضرورت است که بر دین‌پژوهان بایسته است تفسیر فرهنگی خود از اسلام را بیان کنند و ظرفیت‌های تفسیر فرهنگی اسلام را بیان کنند. اساسا یک نظریه فرهنگی جامع و مانع از اسلام در اختیار ما نیست تا با استناد به آن به نقد نظریه‌های فرهنگی رقیب بپردازیم چه برسد به اینکه از این نظریه به سطح مدل‌ها حرکت کنیم. به همین سان ضرورت دیگری در تفسیر فرهنگی قرآن و تفسیر فرهنگی از سنت نبوی را شاهد هستیم. ما هنوز ملاکی که آیات فرهنگی قرآن را تمایز بدهد در اختیار نداریم. عصری‌سازی اسلام و پاسخ به نیازهای جدید ضرورت سوم ضرورت عصری‌سازی فرهنگ اسلام یا اسلام فرهنگی با مقتضیات دوران جدید است. این شکافی که الآن در ساحت‌های مختلف شاهد هستیم ناشی از فقدان عصری‌سازی و بروزرسانی این فرهنگ است. گویی بخشی از جامعه اسلامی همچنان در هزاره‌های قبل زندگی می‌کند و با انسان مدرن سر ستیز دارد. لذا ما نتوانستیم حرکت موازی و متناسب با این جریان داشته باشیم. پس ما نیاز به تغییر رویکرد در مطالعات دین‌پژوهی داریم. ما نیاز ضروری به تفسیر فرهنگی اسلام و قرآن داریم و به مدلی که بتواند نظریه برخواسته از اسلام را به روز کند و متناسب با مقتضیات انسان مدرن باشد. کتاب آقای قائمی‌نیا در این فضا قرار می‌گیرد و می‌تواند به این سه ضرورت و نیاز پاسخ دهد. با خواندن این کتاب این حس به خواننده منتقل می‌شود نویسنده کتاب چنین دغدغه‌ای دارد و دنبال تغییر در رویکرد و پاسخ به این نیاز و ضرورت است و انصافا هم ایشان در این مهم موفق بودند. ✨@OstadRad
🔻 مراسم تکریم و معارفه رئیس دفتر نمایندگی سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در قم با حضور تولیت معزز آستان قدس رضوی برگزار شد. 🔸مراسم تکریم و معارفه رئیس دفتر نمایندگی سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در قم امروز پنجشنبه ۱۳ مهرماه ۱۴۰۲ با حضور تولیت معزز آستان قدس رضوی ؛ روسای مراکز علمی و پژوهشی حوزوی و دانشگاهی و شخصیت های علمی برگزار شد.جناب حجت الاسلام و المسلمین مروی تولیت معزز آستان قدس رضوی امروز در این مراسم ضمن تقدیر از زحمات و تلاش‌های ارزشمند جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای دکتر راد، جناب حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمید پارسانیا را به عنوان رئیس دفتر نمایندگی سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی در قم معرفی کرد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈ ◾️ کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم👇 🆔@scorazavi
🔸 تولیت معزز آستان قدس رضوی: از جناب حجت الاسلام والمسلمین دکتر راد به خاطر زحمات چند ساله صمیمانه سپاسگزاری می کنم و متواضعانه از زحمات علمی و ارزشمند ایشان قدردانی می کنم. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈ ◾️ کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم👇 🆔@scorazavi
مدرسه بخاری در مصر : از شرح تا ختم الجامع الصحیح ✍️علی راد با اوج گرفتن مطالعات انتقادی علیه شخصیت بخاری و کتاب وی در سده اخیر از سوی جریان های سه گانه امامیه, نوگرایان اهل سنّت و خاورشناسان , جریان دفاع از بخاری به طور رسمی به یک پروژه به ظاهر علمی در نهادهای دینی اهل سنّت مورد توجه قرار گرفت به گونه ای که در چهل سال اخیر بیشترین کتاب و پژوهش در دفاع از بخاری منتشر شده است و بخش بزرگی از کتابخانه های تخصصی علوم حدیث جهان اسلام را کتابهای مرتبط با شخصیت, اندیشه ها و روش شناسی بخاری و شرح کتاب الجامع الصحیح وی به خود اختصاص داده است که در مقایسه با دیگر جوامع حدیثی اهل سنّت بسیار معنادار و قابل توجه است. در این میان سهم جامعة الأزهر مصر به عنوان یکی از مراکز مهم اسلامی شناسی در جهان اهل سنّت بسیار مهم و پر رنگ است. از جمله اقدامات الأزهر اهتمام جدی آن به شخصیت حدیثی بخاری است که در چند دهه اخیر شتاب ویژه ای به خود گرفته است؛ البته توجه به بخاری و میراث وی نزد مصریان دیرینه ای کهن دارد و برای خود جریانی را شکل داده است؛ این جریان از نگارش انواع کتابها در شرح و توضیح الجامع الصحیح , احیای شخصیت بخاری از طریق تک نگاری ها تا برگزاری جلسات قرائت و ختم الجامع الصحیح و حتی شروح آن از گذشته تا کنون به فعالیت های خود در قالب مدرسه بخاری استمرار بخشیده است(بنگرید: ابراهیم احمد, احمد, مدرسة الامام البخاری فی مصر: بحث فی الجهود المبذولة من المدرسة المصریة فی خدمة صحیح البخاری, دار الصالح, قاهره , 2018م , 351 ص). @OstadRad
اسطوره بخاری؛ از انفعال عقل تا انسداد نقد👇
اسطوره بخاری؛ از انفعال عقل تا انسداد نقد ✍علی راد شماری از پاسخهای سلفیان به نقدهای شیعیان علیه الجامع الصحیح بخاری بر تصویر پردازی اغراق گونه از شخصیت بخاری استوار است که از گذشته تا اکنون در نوشته های سلفیان در دفاع از کتاب الجامع الصحیح به مثابه یکی از دلایل نقدناپذیری احادیث این کتاب تلقی شده است. در این نوشته¬ها, شخصیت بخاری چنان اسطوره وار ترسیم شده است که گویی در فرایند دانش اندوزی و تالیف کتابهای بخاری خداوند اراده و عنایت ویژه¬ای داشت لذا بخاری از چنان شخصیت ممتازی برخوردار شد که گوی سبقت را از همگان در گذشته و آینده ربود و همانند وی و کتابش دیگر توفیق تکرار حضور در این جهان را نخواهد یافت. به این رویکرد غلو آمیز و توأمان با اغراق در تصویرپردازی از شخصیت بخاری, اسطوره بخاری اطلاق می¬شود که در شماری از نگاشته های انتقادی علیه الجامع الصحیح بخاری از سوی نویسندگان نواندیش اهل سنّت بدان تصریح شده است(نک: أیلال, رشید, صحیح البخاری: نهایة اسطورة). رویکرد توام با اغراق و آمیخته به اسطوره به کتاب الجامع الصحیح و مولف آن دیرینه ای کهن دارد و از قرن هشتم نخستین بازتاب جدی آن را در آثار اهل سنّت شاهد هستیم. پنداره تقدیس و تعظیم کتاب الجامع الصحیح بخاری و مولف آن توانست ضعف های آشکار این کتاب را کتمان نماید, نقدهای علمی ناقدان را به احتیاط و اعراض از موازین نقد وادار نماید و انسداد در نقد این کتاب را رقم بزند. تقدیس و اسطوره سازی از بخاری همچنان در نهادهای علمی اهل سنّت در مصر, عربستان, ... ادامه دارد. در غالب کتابهای نشر یافته از سوی ناشران وابسته به این نهادها, امتداد این رویکرد و تفکر آشکار است. از جمله این آثار کتاب «طعون و شبهات الشیعة الأمامیة حول صحیح البخاری و الرد علیها» تالیف آقای عادل عزّازی است. 🆔@OstadRad
به احترام فضیلت او
به احترام فضیلت او استاد شفیعی کدکنی و کتاب قلندریه در تاریخ ✍️علی راد دیروز هجده مهرماه 1402 توفیق حاصل شد در کتابخانه تخصصی علوم حدیث قم لحظاتی هر چند کوتاه اما سرشار از معنا استاد نامدار ادبیات و شعر معاصر جناب دکتر محمد رضا شفیعی کدکنی را زیارت کنم و عرض ادب و احترام داشته باشم. این لحظات کوتاه برای بنده بسیار مغتنم بود؛ چهره استاد ترجمان فرزانگی, تذکار فضیلت, نماد اخلاق, تجسم شکوه تحقیق, نستوهی در دانستن, ..... بود و البته تواضع و فروتنی در نگاه, سکوت و گفتار ایشان ساری و جاری بود و از بن¬جان نیوشای سخنان همه بود و همه را در خاطر داشت. بازدید استاد از کتابخانه علوم حدیث قم گویای رویکرد استاد به جایگاه بی بدیل ریشه ها و بنیان ها در اسلام شناسی بود و بر مکانت سنّت و منزلت حدیث در این روزگار آشفته علم و معرفت نیز دلالت داشت. پیش¬تر در یادداشتی در این کانال از کتاب قلندریه در تاریخ استاد شفیعی سخن گفته بودم و اینک امروز 19 مهر – سالروز میلاد استاد شفیعی کدکنی در سال 1318 ش- از منظری دیگر بدان می-پردازم. یک. سخت کوشی و نستوهی در تحقیق کتاب قلندریه در تاریخ جامع ترین پژوهش روشمند و تحلیلی در موضوع خود است و تا کنون نیز همانند آن به زبان های عربی و انگلیسی منتشر نشده است. این کتاب را استاد به توصیه زنده یاد دکتر بدیع الزمان فروزانفر تالیف کرده است و به مدت چهل و یک سال در جستجوی مصادر اصلی و اولیه درباره قلندریه بوده و سرانجام این اثر را تالیف کردند که در نوع خود کم نظیر است. دو. نمونه موفق در کاربست الگوی از پارادایم تا ایدئولوژی در جستارهای خود بارها از کتاب قلندریه در تاریخ به عنوان مثال موفق در نشان دادن تحولات یک جریان فکری در روند تاریخی آن یادکرده ام. این کتاب تلفیق تصوف با قدرت را به خوبی در الگوی «پارادایم قلندریه - ایدئولوژی قدرت» به تصویر کشیده است. تصور غالب این است که قلندریه فقط جریان عرفانی است لکن این کتاب اثبات می¬کند که جریانی اجتماعی- سیاسی بود که به دنبال سهم خواهی از قدرت سیاسی بود هر چند در طول تاریخ دگردیسی ها نیز داشته است . 🔗🔴جمله « به احترام فضیلت او» اقتباس از جمله استاد بدیع‌الزمان فروزانفر زیر برگه پیشنهاد استخدام دکتر شفیعی کدکنی در دانشگاه تهران است که چنین نوشته بودند: «احترامی است به فضیلت». 🆔@OstadRad
📣جذب اولین دانشجویان دکتری در رشته جدید «تفسیر امامیه» 💢دانشگاه قرآن و حدیث برای اولین بار از طریق آزمون اختصاصی طلاب برای نیمسال دوم تحصیلی (ترم بهمن1402) در مقطع دکتری رشته جدید «تفسیر امامیه» در قم دانشجو می پذیرد. 🔹بازه ثبت نام: 10 آذرماه لغایت 10 دی ماه 1402 🔗دانلود دفترچه راهنمای پذیرش 🔻روابط عمومی دانشگاه 🆔@qhuacir
مغالطه زمان پریشی تاریخی در انگاره بخاری؛ اسطوره حفظ ✍️علی راد دکتر عزّازی در کتاب طعون و شبهات الشیعة الأمامیة حول صحیح البخاری و الرد علیها محمد بن اسماعیل بخاری را دارای حافظه اعجاز گون و قدرتی بی بدیل در حفظ حدیث معرفی می کند که در نهایت شگفتی در کمترین زمان ممکن بیشترین حدیث را با دقت تمام حفظ نمود؛ توانایی بخاری در بازخوانی احادیث چنان دقیق بود که اساتید بخاری از حضور او در درس ایشان دچار اضطراب بودند زیرا از این هراسناک بودند که نقل حدیثی اشتباه کنند و بخاری به ایشان تذکر داده و خطای آنان را تصحیح نماید(ابن حجر, مقدمة فتح الباري, ص 484). محدثان بغداد برای آزمون بخاری اسناد و متن احادیث متعددی از راویان مختلف در هم آمیختند و بخاری به ترتیب و با دقت شکل صحیح هر کدام از آنها را بیان کرد . 💬مغالطه زمان پریشی تاریخی به دستبرد در روایت تاریخی از هر گونه پدیده اطلاق می شود. این مغالطه از طریق تحریف تاریخ به مغالطه گر در دستیابی به اهدافش کمک می¬کند. مغالطه زمان پریشی تاریخی رخداد پدیده را به زمان غیر واقعی خود تاریخ گذاری می¬کند یا پدیده تاریخی کهن را بر اساس معیارهای امروزین تحلیل و داوری می کند و چنین تصور می شود که تاریخ پدیده از قدمت برخوردار است در حالی که در واقعیت امر پدیده مذکور در گذشته مد نظر مغالطه گر وجود تاریخی ندارد ولی گویی مغالطه دوست دارد آینده را در گذشته تصور کند. برای اکتشاف این مغالطه ظریف و دقیق, رهیافت تاریخی به پدیده از زمان پدیداری تا روزگار معاصر ضروری است. در ادامه روشن خواهد که دستاورد پیشینه شناسی پدیداری, تطور, توسعه و تثبیت کاربرد لقب حافظ برای محدثان قرن اول تا چهارم هجری با چالش زمان پریشی مواجه است زیرا نخستین کاربردهای بسیار نادر آن به نیمه دوم قرن هجری می رسد و تا این تاریخ لقب حافظ به معنای مد نظر دکتر عزّازی در قاموس ادبیات حدیثی مسلمین شناخته شده نیست لذا اطلاق لقب حافظ به بخاری با فرایند تاریخی مصطلح حافظ از پدیداری تا تثبیت آن ناسازگار و به مغالطه زمان پریشی تاریخی دچار است و این لقب بسیار دیر هنگام برای بخاری از سوی آیندگان و در گفتمان ویژه اهل حدیث به منظور بازسازی تاریخی گذشته این جریان بر اساس معیارهای امروزین آن به کار رفته است. 🆔@OstadRad
Shii Hadith Project 2023 Programme In 2023, the Shii Hadith Project central aim has been to work towards creating long-term frameworks for bringing together scholars working in different countries from the Middle East, Europe and North America together. To this end we are organising the following workshop. Shii Hadith Studies: Exploring Opportunities and Expanding Horizons Monday – November 13, 2023 13:00 Introduction and Welcome – Kumail Rajani 13:10 Shii Hadith Studies in Western Academia – Edmund Hayes 13:30 Shii Hadith Studies in Iraq – Al-Sayed Hossein al-Qazwini 14:10 Shii Hadith Studies in Iran – Dr. Ali Rad 14:50 Shii Hadith Studies in Turkey – Dr. Enas Topgul 15:30 Round table and Conclusions 16:00 End of program https://shiihadithproject.hcommons.org/2023-programme/ 🆔@OstadRad
🌸مجله حدیث حوزه شماره ۲۶ منتشر شد ⏬آدرس سایت مجله: http://Majalh-h.irتدلیس سلیمان بن مهران ‌أعمش؛ از نظریه تا عمل علی راد ✅عتبه‌بوسی، اعتبارگرفته از فقه مأثور یا عُرف منصور محمدحسین صالح آبادی ✅پیامدهای پدیدۀ افزوده‌نگاری (ادراج) در روایات و کتب حدیثی مجتبی پورموسی؛ محمدکاظم رحمان‌ستایش ✅باز‌پژوهی عوامل پیدایش إضمار در احادیث امامیه احسان سرخه ای؛ سید محمدحسین شاه ولایتی ✅بررسی محتوای احادیث راویان متهم به «وضع» و «غلو» در کتاب الضعفاء ابن‌غضائری قاسم بستانی؛ سیما آلبوغبیش ✅بررسی تطبیقی مبانی نقد الحدیثی علامه طباطبایی و علامه شوشتری(با تأکید بر المیزان و الاخبار الدخیله) فرهاد امرایی؛ علی حسن بیگی ✅کاربست دانش بلاغت در اجتهاد با تاکید بر اعتبارسنجی و فقه الحدیث روایات فقهی علیرضا بابایی؛ سیدمحمود طیب حسینی ✅تاملی در مقابله با اهل بدعت با استناد به روایت مباهتهه میلاد مرادی؛ مهدی کریمی مفتح ✅مولفه های جهاد تبیین در مناظرات امام رضا(ع) مهدی آریان فر ✅واکاوی ماهیت‌ و وجه تمایز مدارا، مداهنه و تقیه با معیار وحی و خرد علی اصغر موسوی اطهر OstadRad@🆔
انگاره تحریف قرآن؛ از خاستگاه سنّی تا موضوع بودن احادیث آن درنگی در دیدگاه آیت الله بروجردی ✍️علی راد بر پایه دیدگاه به آیت الله بروجردی نظریۀ تحریف قرآن از اساس خاستگاه سنّی دارد و احادیث شیعه و اهل سنّت در این مسئله از اساس بر ساخته و موضوع هستند که در یک گفتمان جدلی- تفاضلی میان پیروان شیخین و علویان پدید آمد. دو تقریر از دیدگاه آیت الله بروجردی توسط شاگردان ایشان گزارش شده است : یک. تقریر استاد واعظ زاده خراسانی: «نص آیه الله البروجردی فی بحث اصوله: ابطال القول بتحریف الکتاب ....... و امّا الاخبار المرویة عن طرق الفریقین فی کیفیة جمعه التی هی ایضا من مدارک قائلی التحریف فکلها مجعولة للفریقین کما یظهر بالتامل فیها. فالعامة: لمّا ارادوا تعظیم الشیخین و بیان مناقبهما و تکثیر فضائلهما وضعوا من عندهم أن عمر اتی ابابکر و قال ان سبعمائة نفر من قراء القرآن و حفاظه قد قتلوا...... ثم الشیعة: لمّا راموا اثبات عدم رضی علی(ع)بخلافة ابی بکر وبیان مثلبة له و بمن بعده من الخلفاء رووا بعد هذه القطعة: أن علیا اشتغل بجمع القرآن فلمّا فرغ منه....»(موسوی دارابی, سید علی, النص الخالد لم و لن یحرّف ابدا, ص 153 – 154 ). دو . تقریر استاد محمدی هیدجی: آیة الله العظمی الحاج آقا حسین البروجردی دامت افاضاته حیث ادعی فی اثناء بحثه تالیف القرآن فی عهد الرسول (ص) و استبعد و أنکر عن تاخیره و امره بالجمیع وصیه و وزیره و خلیفته علی بن ابیطالب و أنکر جمعه (ع) غایة الإنکار و طعن أشد طعن علی من زعم أن علی بن ابیطالب جمعه بعد قبض رسول الله (ص) و زعم ان الروایات فی ذلک مجعولة من العامة و الخاصة صدرها منهم للأعتذار عن قعود علی (ع) عن البیعة و ذیلها منّا للاحتجاج علیهم بأنّ علیّاً جمع القرآن فآتاهم به فلم یقبلوا ذلک منه. ( محمدی هیدجی, عبدالرحمن, الحجة علی فصل الخطاب فی ابطال القول بتحریف الکتاب,ص 15) 🆔@OstadRad