هدایت شده از جمهوری/ محمد صادق شهبازی
16.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 معنویت حاج نادر طالبزاده نمایشی نبود!
📌 برشی از سخنان محمدصادق شهبازی در رابطه با مرحوم حاج نادر طالبزاده
🔹 بله | ایتا | تلگرام
🆔 @nadertalebzadeh_official
هدایت شده از نامه جمهور
11.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖌 شماره ۱ و ۲ فصلنامه «نامهجمهور» به زودی منتشر میشود
♨️ به همراه ویژه نامه عدالتخواهی
🌐 مدیرمسئول: روحالله رشیدی
🌐 سردبیر: مجتبی نامخواه
🔰با ما همراه باشید
🆔 @nameh_jomhour | نامهجمهور
🔶🔷🔶معلمی؛خط تولید بی قراری
🔶«إنما بُعِثتُ معلماً*»
این جمله پیامبر اکرم ص می تواند دست مایه سوال هایی از وجود مبارکشان شود ؛پرسش هایی از این دست:
پیامبر عزیز!
اگر معلم برانگیخته شده ای
پس چرا در مدرسه ی ابوسفیان مشغول آموزش بچه ها نمی شوی؟ مگر نمی دانی آنها نماز جماعت شان را به قبله لات و منات و عزی بجا می آورند؟ اگر آنجا را دوست نداری چرا در همان خیابانِ مدرسه ی #انتفاعی ابوسفیان،یک مدرسه ی #غیر_انتفاعی تاسیس و برای کوری چشم بنی امیه بر سردرش، تابلو خوش قد و قواره ی «مدرسه غیر انتقاعی بنی هاشم» نصب نمی کنی؟!
🔷معلمِ بی مدرسه هستی و عجب شاگردانی داری!رتبه اول هایشان را؛سمیه ها و یاسرها را بجای تشویق،شکنجه می کنند اما پای درست حاضر و با مُرکب خون درس های تو را پس میدهند و مشق می کنند!
اگر معلم مبعوث شده ای پس تو را با تخت فرعونی و کاخ قارونیِ ابوسفیان چه کار؟
برو کار خودت را بکن! اخلاق بچه های مدارس مکه ضعیف است،بزرگ که می شوند دائم خون می ریزند این را درستش کنی خدمت بزرگی کرده ای؛ راستی خودت هم که گفته ای برای #اخلاق برانگیخته شده ام، چه کاری بهتر از این؟محمد امین هم که هستی، همه هم احترامت می کنند دیگر کسی شکمبه گوسفند روی سرت نمی ریزد کسی سنگ به پیشانیت نمی زند آقای معلم اخلاق!!
******
🔶راستی فرق پیامبر ما با دیگر معلم ها در چه بود که اینچنین با سایرین متفاوتش می کند؟
شاید بتوان گفت همه این تفاوتها از خود کلمه معلم شروع می شود؛
مُعَلِّم ؛اسم فاعل از باب تفعیل است؛کسی که "دانا" است و این "دانایی" را به "دیگری" انتقال می دهد و از نگاه علی ع #دانایی همانی است که "خدا از دارندگاش پیمان گرفته که در برابر شکم سیری ستمگران و گرسنگی ظلم دیدگان #بی_قرار باشند.**»
🔷بر این اساس:
چون معلم "دانا"ست پس باید #خودش"بی قرار" باشد.
چون معلم "دانایی" را آموزش میدهد پس باید #شاگردِ "بی قرار" تربیت کند.
چون معلم با "دانایی" سر و کار است پس باید "بی قراری" را آموزش بدهد.
🔶از همین جاست که بی قراری پبامبر ص صرفا در حد یک دلشوره،موعظه و حتی
کلاس تئوری پردازی عدالتخواهانه نیست؛ او#پهن شدن بساط دفتر و قلم دانایی و تعالی انبوه گرسنگان را در گرو #جمع شدن سفره های سیرها و خیلی سیرها می داند؛
پس نه تنها باید مدرسه ی #ابوسفیان_سِیر برچیده بلکه نظم و نظام حاکمی که سِیرها را سِیرتر می کند و گرسنه ها را نحیف تر، براندازی شود و بخاطر همین است که اشراف مکه از روز اول این معلمِ "بی قرار" را نپذیرفتند.
🔷اگر بی
قراری،محصول طبیعی علمِ حقیقی نبود؛امام صادق علیهالسلام که همچون سایر اهل بیت علیهم السلام کرسی درس بی همتایی داشت شهید نمی شد و همانند هم صنفان #بیخیالش مشغول مهمل
گویی می شد.
🔶اگر معلمی بی قراری نمی آورد؛ امام خمینی هم هر روز می رفت مسجد سلماسی درسش را می گفت و #بیخیال، تربیت می کرد و بعد بر می گشت خانه اش ۲۰۰متر آن طرف تر،نه اینکه تبعیدش کنند ۵۰۰۰کیلومتر دورتر.
🔷اگر معلمی چنین الزامی نداشت بهشتی و باهنر می نشستند همان کتاب های درسی زمان طاغوت را می نوشتند دیگر لازم نبود وارد مبارزات انقلاب شوند و اینهمه رنج بکشند و تهمت بشنوند و آخر سر هم در خون خود بغلتند.
🔶این پیشه معلمی است که ابراهیم همت را بی قرار می کند تا در دوره خفقان سرِ صفِ مدرسه سخنرانی آتشین علیه شاه ایراد کند و ساواک را آواره ی دستگیریش.
👈سوال این است که وقتی به معلمان و اساتید مدرسه،حوزه و دانشگاه روز معلم را تبریک می گوییم مرادمان کدام معلم است"بی قرار" یا "بیخیال"؟
و وقتی از تحول نظام آموزشی می گوییم حرکت به سمت کدام نظام تربیتی را مد نظر قرار می دهیم؟
پ ن ۱:
رهبر انقلاب:
جهت گیری تعلیم و تربیت کشور باید به سمت برخورداری از #عدالت باشد؛ یعنی آموزش و پرورشِ ما،تعلیم و تربیتِ ما، #عدالت پرور تربیت کند، #عدالتخواه تربیت کند، #عدالت_ساز تربیت کند.۹۷/۲/۱۲
پ ن ۲:
همچو نبود که اینها(ائمه اطهار ع) یک مردم عادی باشند که همین بنشینند و #درس_بخوانند و #درسی_بگویند و مطالعه بکنند و عبادت خدا را بکنند و در جوار رسول خدا عبادت کنند. اگر #طرز_افکار آنها هم این بود.این مذهب یک مذهبی که در #مقابل_ظلم در طول تاریخ واقع شده است،نبود. ۶۰/۴/۸
*کنزالعمال، ح ۲۸۸۷۳
**خطبه 3نهج البلاغه
#محمد_زارع
🔶پابرهنگان؛ پنجره ای رو به اسلامِ مستضعفان
@paberahnegan
ظلم-و-عدل-نکاتی-برای-معلمان-ویرایش-شده.pdf
93.6K
🔶نکات پیرامون تربیتِ عدالتخواهانه برای معلمان
قسمت اول
منبع:موسسه روشنای طلوع مهر
نکته:
طبعا باید پیرامون روش های تربیت عدالتخواهانه حلقه های مباحثه بسیاری در دانشگاه های فرهنگیان شکل بگیرید و مقاله ها و کتابها نوشته شود و ابزارهای هنری بسیاری از جمله سرود،تئاتر،داستان و...بکار گرفته شود اما از باب قطره ای از دریا این فایل برای همه معلم و دغدغه مندان تربیت کاربردی خواهد بود.
🔶پابرهنگان؛ پنجره ای رو به اسلامِ مستضعفان
@paberahnegan
داستان_های-ظلم-و-عدل-ویرایش-شده.pdf
116.7K
🔶نکات پیرامون تربیتِ عدالتخواهانه برای معلمان
قسمت دوم
منبع:موسسه روشنای طلوع مهر
نکته:
طبعا باید پیرامون روش های تربیت عدالتخواهانه حلقه های مباحثه بسیاری در دانشگاه های فرهنگیان شکل بگیرید و مقاله ها و کتابها نوشته شود و ابزارهای هنری بسیاری از جمله سرود،تئاتر،داستان و...بکار گرفته شود اما از باب قطره ای از دریا این فایل برای همه معلم و دغدغه مندان تربیت کاربردی خواهد بود.
🔶پابرهنگان؛ پنجره ای رو به اسلامِ مستضعفان
@paberahnegan
هدایت شده از جوان مسلمان عدالتخواه
💠جوان مسلمان عدالت خواه
🔷 سومین جلسه از «سلسله جلسات هفتگی جوانان عدالت خواه استان قم»
🔸با موضوع بازگشت به قانون اساسی
🔹با ارائه حجتالاسلام والمسلمین محمد زارع
🔸زمان : یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ساعت۱۷:۳۰ تا نماز مغرب
🔹مکان : قم . میدان روح الله. حسینیه هنر
📍ورود برای عموم دانشجویان آزاد است .
📌جهت ثبت نام و حضور در جلسات به @edalatkhah_admin_kh پیام دهید .
🔻به ما بپیوندید🔻
https://eitaa.com/javan_m_edalatkhah
هدایت شده از جشنواره علوم انسانی عمار
🔴تمدید مهلت ارسال آثار جشنواره علوم انسانی عمار
💠📣 مهلت ارسال آثار تا 31ارديبهشت ماه تمدید شد.
💠دبیرخانه جشنواره علوم انسانی عمار در صدد برگزاری دومین جشنواره مردمی علوم انسانی عمار با سرفصلهای:
📍 سرفصلهای فراخوان:
♦️ انسان انقلاب اسلامی
♦️ جامعه انقلاب اسلامی
♦️ جهان انقلاب اسلامی
♦️ آینده انقلاب اسلامی
♦️و قالبهای ارائه:
📍 مقاله علمی
📍یادداشت
📍گفتار علمی
🔹️جهت ارسال آثار به سایت جشنواره مراجعه فرمائید:
🌐 https://ammarensani.ir/
🔹️لینک ارسال مستقیم آثار:
🔶️ fanoos.ammarfilm.ir
♦️مهلت ارسال آثار 31 اردیبهشت ماه 1402
زمان برگزاری اختتامیه جشنواره 10 الی 12 خرداد ماه 1402
🔴متن تکمیلی فراخوان در:
📍https://ammarensani.ir/?p=3754
🆔️ @ammar_ensani
"دین بیارتباط با مردم، مردم بیارتباط با دین"
یک مدل دینداری وجود دارد که هر از گاهی در مناسبات مذهبی مخصوصا عزاداریها از اماکن مذهبی خارج میشود و رخت عزا بر تن میکند و مثلا احیای شعائر دینی میکند.
در فاصله زمانی دو مناسبت هم مسائل مردم مسئلهاش نیست مگر هرازگاهی غُرزدنی.
طبیعی هم هست که از دل این مکتب سخن گوهربار همان مرجع جوان بیرون بیاید که "اسلام مکتب اقتصادی ندارد."
حقیقتا اسلام مناسکی شما نه تنها مکتب اقتصادی ندارد بلکه مکتب سیاسی، مکتب حکمرانی، مکتب مدیریت جوامع و حتی مکتب فرهنگی و هیچ مکتب اجتماعی دیگر هم ندارد!
سکولاریزم یک استدلال علمی نیست، عمل شماست.
آقایان احیای شعائر یعنی این رژه جعفری شما بتواند مسائل متعدد اقتصادی و فرهنگی مردم را هم حل کند و گرنه صرف اظهار خشک و خالی، بیمایه فطیر است.
پ.ن: عکس از بنر دسته عزاداری یکی از مراجع معظم تقلید در ایام عزاداری اهلبیت است که این بنر برای قمیها بسی آشناست.
#علی_منتظرالمهدی
✅ @kookh_neshinan
هدایت شده از بازگشت || محمدامین رضایی
☑️ امام صادق ع: العَدلُ أحلى مِنَ الماءِ يُصيبُهُ الظَّمآنُ، ما أوسَعَ العَدلَ إذا عُدِلَ فيهِ و إن قَلَّ! .
عدالت، از آبى كه انسانِ تشنه به آن مى رسد شيرين تر است . چقدر [دامنه] عدالت گسترده است اگر در كار عدالت ورزند، هر چند آن كار اندك باشد. (الكافي ج۲ص۱۴۶)
🔻۱:آب مایه حیات( وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاء كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ) و حیات عامل حرکت و رشد است
🔻۲: در لغت عرب به انسان ندار فقیر گفته میشود چون ستون فقراتش آسیب دیده و نمیتواند حرکت کند. جامعه فقیر جامعه ای است که به سکون و قعود مبتلا شده و امکان قیام و حرکت ندارد.
🔻۳: عطش فرد را از پا در می آورد و بی آبی شهر و روستاها(جامعه) را به هلاکت میرساند. در این روایت امام ع فقر و تبعیض را از جنس عطش دانسته اند و عدالت را به چونان آبی تشبیه کردند که حتی اندکش فرد و جامعه را سیراب و موجبات قیام و حرکت را فراهم میکند
🔻۴: عدالت و در نقطه مقابل آن فقر و تبعیض علاوه بر وضعیت سبب نیز هست؛ عدالت در منابع موجب عدالت در درآمدها میشود و... در سمت مقابل فقر و تبعیض نیز مجددا فقر و جهل خلق میکند و این موجب ناعادلانه تر شدن جامعه و در نتیجه مرگ تدریجی جامعه میشود!
🔸در این مورد پادکست "چرا فقیرها فقیرتر میشوند؟"و "فقر احمق میکند" را گوش کنید
b2n.ir/u13761
b2n.ir/d75352
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
هدایت شده از مستضعفین تیوی
🔹 امام صادق علیهالسلام: إنَّ من أعظم الناس حسرةً یوم القیامه، مَن وصف عدلاً ثم خالفه الى غیره.
🔹 از پشیمانترین مردم در روز قیامت كسى است از #عدالت بگوید، اما نسبت به دیگران عدالت روا ندارد.
وسائل الشیعه ج ۱۵، ص ۲۹۵
#سوزن_به_خود
🎬 @Mostazafin_TV
هدایت شده از مستضعفین تیوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ کسی فقیر نمیشود مگر با ثروتاندوزی سرمایهداران!
🎙 #رحیم_پور:
◀️ امام صادق (ع) فرمودند اگر در جامعه اقشاری میبینید که هرچه کار و زحمت میکشند باز هم گرسنه هستند بدانید #سرمایهداران آن جامعه حق اینها را خوردهاند.
🔹 عین عبارت امام صادق (ع) این است: کسی که بیش از نیازش دارد مصرف میکند، چیزی را میخورد که مال او نیست.
#جنگ_فقر_و_غنا
🎬 @Mostazafin_TV
🔶🔷🔶پیکارِ عِلم
مردی از دیار پارس پس از خواندن نسخه های خطی پدر داروسازش مشتاق آموختن شد و عزم کرد مشقت ها را به جان خریده، دوری و خطر های سفر که حتی جانش را دزدان و راهزنان تهدید میکنند، تحمل کند اما خود را به مکتب استاد عزیزش برساند.
استاد او را به شاگردی خود پذیرفت.
نه فقط او را؛ کلاس درسش گاهی پذیرای چهار هزار شاگرد بود؛ شاگردانی که هر کدام مدتی پس از شاگردی استاد، خود از بزرگترین و نام آورترین اساتید دارای مکتب در دنیا شدند.
مرد ایرانی در نهایت به عنوان اولین ایرانی شیمی دان، اولین کسی بود که باعث شهرت علم شیمی شد و پدر علم شیمی نام گرفت.
او جابربن حیان، شاگرد امام صادق(علیه السلام) بود.
شاگردی که قرنها پس از حیاتش توجه کیمیاگران اروپایی را به خود جلب کرد و به اقرار خودشان کتاب های او تاثیر عمیقی بر تصحیح دیدگاه کیمیا گران غربی گذاشته است.
〰〰〰🌱〰〰〰
امام صادق فقط یک استاد آموزشی نیست. یعنی آنچه را که به عنوان علم به شاگردان خود می آموزد تنها به منزله باسواد شدن آنان نیست؛ بلکه علم در مکتب او آن است که شاگردانش هم چون جابربن حیان آن را، عَلَمی برای معرفی قدرت اسلام به دنیا می کنند.
و او در جهت احیا و آموزش دیگر ارزشهای اسلامی از جمله نفی طاغوت نیز استاد قهاری است.
〰〰〰🌱〰〰〰
تاریخ را باید عمیق مطالعه کرد.
روزی باید مقابل طاغوت ایستاد حتی اگر بهای آن ریخته شدن خون باشد.
اما روز دیگر در مقابل همان طاغوت باید روشی دیگر انتخاب کرد.
هر دو به یک نتیجه ختم می شوند:
فلج شدن ساختار نظام ظلم و درنهایت فروپاشی آن
مهم بصیرت سیاسی است که باید در هر دوره ای به تناسب شرایط آن را به کار گرفت که موفقیت آمیز باشد و تشخیص آن به عهدهی هرکسی نیست. اما پیشوایانی داریم که می توانیم از الگوی رفتاریشان بفهمیم امروز وقت کدام عمل است.
امام صادق علیهالسلام می دید که حاکمیت برای مشروع جلوه دادن خود به مبانی معرفتی خودساخته ای تکیه داده او در یک مجاهده مستمر علمی می کوشید مکتب تشیع که همیشه علمدار تقابل با ظالمین بوده را بازخوانی و انسجام ببخشید و از این رهگذر آن تکیه گاه معرفتی و درباری را با کرسی درس خود در هم می کوبید. و این حادترین مبارزه ی سازنده و ممکن در آن زمانه بود.هم مکتب جعفری را بنیان نهاد و هم دشمنان جریان حکومت علوی را رسوا.
〰〰〰🌱〰〰〰
امام صادق علیه السلام با درک اوضاع و شرایط زمان خود به منظور تحقق یافتن اصل توحید و برپایی نظام توحیدی نه تنها در جامعه بلکه در فراتر از مرزهای سیاسی اسلام در ادامه ی روشی که جدشان امام سجاد و پدرشان امام باقر آغازگر آن بودند، به تربیت شاگردان در عرصه های علمی بلکه به تربیت سربازان و فرماندهان مبارز علیه نظام ظلم وتربیت مبلغان نظام توحیدی در سراسر سرزمین اسلامی و ورای آن سازماندهی یک تشکیلات عظیم پرداختند.
@mim_moalem