"دین بیارتباط با مردم، مردم بیارتباط با دین"
یک مدل دینداری وجود دارد که هر از گاهی در مناسبات مذهبی مخصوصا عزاداریها از اماکن مذهبی خارج میشود و رخت عزا بر تن میکند و مثلا احیای شعائر دینی میکند.
در فاصله زمانی دو مناسبت هم مسائل مردم مسئلهاش نیست مگر هرازگاهی غُرزدنی.
طبیعی هم هست که از دل این مکتب سخن گوهربار همان مرجع جوان بیرون بیاید که "اسلام مکتب اقتصادی ندارد."
حقیقتا اسلام مناسکی شما نه تنها مکتب اقتصادی ندارد بلکه مکتب سیاسی، مکتب حکمرانی، مکتب مدیریت جوامع و حتی مکتب فرهنگی و هیچ مکتب اجتماعی دیگر هم ندارد!
سکولاریزم یک استدلال علمی نیست، عمل شماست.
آقایان احیای شعائر یعنی این رژه جعفری شما بتواند مسائل متعدد اقتصادی و فرهنگی مردم را هم حل کند و گرنه صرف اظهار خشک و خالی، بیمایه فطیر است.
پ.ن: عکس از بنر دسته عزاداری یکی از مراجع معظم تقلید در ایام عزاداری اهلبیت است که این بنر برای قمیها بسی آشناست.
#علی_منتظرالمهدی
✅ @kookh_neshinan
هدایت شده از بازگشت || محمدامین رضایی
☑️ امام صادق ع: العَدلُ أحلى مِنَ الماءِ يُصيبُهُ الظَّمآنُ، ما أوسَعَ العَدلَ إذا عُدِلَ فيهِ و إن قَلَّ! .
عدالت، از آبى كه انسانِ تشنه به آن مى رسد شيرين تر است . چقدر [دامنه] عدالت گسترده است اگر در كار عدالت ورزند، هر چند آن كار اندك باشد. (الكافي ج۲ص۱۴۶)
🔻۱:آب مایه حیات( وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاء كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ) و حیات عامل حرکت و رشد است
🔻۲: در لغت عرب به انسان ندار فقیر گفته میشود چون ستون فقراتش آسیب دیده و نمیتواند حرکت کند. جامعه فقیر جامعه ای است که به سکون و قعود مبتلا شده و امکان قیام و حرکت ندارد.
🔻۳: عطش فرد را از پا در می آورد و بی آبی شهر و روستاها(جامعه) را به هلاکت میرساند. در این روایت امام ع فقر و تبعیض را از جنس عطش دانسته اند و عدالت را به چونان آبی تشبیه کردند که حتی اندکش فرد و جامعه را سیراب و موجبات قیام و حرکت را فراهم میکند
🔻۴: عدالت و در نقطه مقابل آن فقر و تبعیض علاوه بر وضعیت سبب نیز هست؛ عدالت در منابع موجب عدالت در درآمدها میشود و... در سمت مقابل فقر و تبعیض نیز مجددا فقر و جهل خلق میکند و این موجب ناعادلانه تر شدن جامعه و در نتیجه مرگ تدریجی جامعه میشود!
🔸در این مورد پادکست "چرا فقیرها فقیرتر میشوند؟"و "فقر احمق میکند" را گوش کنید
b2n.ir/u13761
b2n.ir/d75352
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
هدایت شده از مستضعفین تیوی
🔹 امام صادق علیهالسلام: إنَّ من أعظم الناس حسرةً یوم القیامه، مَن وصف عدلاً ثم خالفه الى غیره.
🔹 از پشیمانترین مردم در روز قیامت كسى است از #عدالت بگوید، اما نسبت به دیگران عدالت روا ندارد.
وسائل الشیعه ج ۱۵، ص ۲۹۵
#سوزن_به_خود
🎬 @Mostazafin_TV
هدایت شده از مستضعفین تیوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ کسی فقیر نمیشود مگر با ثروتاندوزی سرمایهداران!
🎙 #رحیم_پور:
◀️ امام صادق (ع) فرمودند اگر در جامعه اقشاری میبینید که هرچه کار و زحمت میکشند باز هم گرسنه هستند بدانید #سرمایهداران آن جامعه حق اینها را خوردهاند.
🔹 عین عبارت امام صادق (ع) این است: کسی که بیش از نیازش دارد مصرف میکند، چیزی را میخورد که مال او نیست.
#جنگ_فقر_و_غنا
🎬 @Mostazafin_TV
🔶🔷🔶پیکارِ عِلم
مردی از دیار پارس پس از خواندن نسخه های خطی پدر داروسازش مشتاق آموختن شد و عزم کرد مشقت ها را به جان خریده، دوری و خطر های سفر که حتی جانش را دزدان و راهزنان تهدید میکنند، تحمل کند اما خود را به مکتب استاد عزیزش برساند.
استاد او را به شاگردی خود پذیرفت.
نه فقط او را؛ کلاس درسش گاهی پذیرای چهار هزار شاگرد بود؛ شاگردانی که هر کدام مدتی پس از شاگردی استاد، خود از بزرگترین و نام آورترین اساتید دارای مکتب در دنیا شدند.
مرد ایرانی در نهایت به عنوان اولین ایرانی شیمی دان، اولین کسی بود که باعث شهرت علم شیمی شد و پدر علم شیمی نام گرفت.
او جابربن حیان، شاگرد امام صادق(علیه السلام) بود.
شاگردی که قرنها پس از حیاتش توجه کیمیاگران اروپایی را به خود جلب کرد و به اقرار خودشان کتاب های او تاثیر عمیقی بر تصحیح دیدگاه کیمیا گران غربی گذاشته است.
〰〰〰🌱〰〰〰
امام صادق فقط یک استاد آموزشی نیست. یعنی آنچه را که به عنوان علم به شاگردان خود می آموزد تنها به منزله باسواد شدن آنان نیست؛ بلکه علم در مکتب او آن است که شاگردانش هم چون جابربن حیان آن را، عَلَمی برای معرفی قدرت اسلام به دنیا می کنند.
و او در جهت احیا و آموزش دیگر ارزشهای اسلامی از جمله نفی طاغوت نیز استاد قهاری است.
〰〰〰🌱〰〰〰
تاریخ را باید عمیق مطالعه کرد.
روزی باید مقابل طاغوت ایستاد حتی اگر بهای آن ریخته شدن خون باشد.
اما روز دیگر در مقابل همان طاغوت باید روشی دیگر انتخاب کرد.
هر دو به یک نتیجه ختم می شوند:
فلج شدن ساختار نظام ظلم و درنهایت فروپاشی آن
مهم بصیرت سیاسی است که باید در هر دوره ای به تناسب شرایط آن را به کار گرفت که موفقیت آمیز باشد و تشخیص آن به عهدهی هرکسی نیست. اما پیشوایانی داریم که می توانیم از الگوی رفتاریشان بفهمیم امروز وقت کدام عمل است.
امام صادق علیهالسلام می دید که حاکمیت برای مشروع جلوه دادن خود به مبانی معرفتی خودساخته ای تکیه داده او در یک مجاهده مستمر علمی می کوشید مکتب تشیع که همیشه علمدار تقابل با ظالمین بوده را بازخوانی و انسجام ببخشید و از این رهگذر آن تکیه گاه معرفتی و درباری را با کرسی درس خود در هم می کوبید. و این حادترین مبارزه ی سازنده و ممکن در آن زمانه بود.هم مکتب جعفری را بنیان نهاد و هم دشمنان جریان حکومت علوی را رسوا.
〰〰〰🌱〰〰〰
امام صادق علیه السلام با درک اوضاع و شرایط زمان خود به منظور تحقق یافتن اصل توحید و برپایی نظام توحیدی نه تنها در جامعه بلکه در فراتر از مرزهای سیاسی اسلام در ادامه ی روشی که جدشان امام سجاد و پدرشان امام باقر آغازگر آن بودند، به تربیت شاگردان در عرصه های علمی بلکه به تربیت سربازان و فرماندهان مبارز علیه نظام ظلم وتربیت مبلغان نظام توحیدی در سراسر سرزمین اسلامی و ورای آن سازماندهی یک تشکیلات عظیم پرداختند.
@mim_moalem
امام خمینی ره:
همچو نبود که اینها(ائمه اطهار ع) یک مردم عادی باشند که همین بنشینند و #درس_بخوانند و #درسی_بگویند و #مطالعه_بکنند و #عبادت خدا را بکنند و در جوار رسول خدا عبادت کنند. اگر #طرز_افکار آنها هم این بود؛این مذهب یک مذهبی که در #مقابل_ظلم در طول تاریخ واقع شده است،نبود.
۶۰/۴/۸
🔶پابرهنگان؛ پنجره ای رو به اسلامِ مستضعفان
@paberahnegan
8.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هدایت پروژه ای نیست؛ پروسه ای است.
🔶پابرهنگان؛ پنجره ای رو به اسلامِ مستضعفان
@paberahnegan
پابرهنگان||محمد زارع
هدایت پروژه ای نیست؛ پروسه ای است. 🔶پابرهنگان؛ پنجره ای رو به اسلامِ مستضعفان @paberahnegan
ایشونم دو تا کتاب به آقا هدیه دادند ولی خب رسانه ای نداشتند که بگن اقا ازشون کتاب خریده تا کتابای ایشونم نایاب بشه😉
هدایت شده از اما بعد... | یادداشتهای محمدجواد میری
❤️ درگوشیهای عاشقانه
✅ ترجمه روان مناجات خمسعشر
یکی دو سال پیش بیادبی کردم و به پیشنهاد و همت و البته صبر دوستان موسسه جوانان آستان قدس رضوی، به خودم جرات ترجمه ادبی دعاهای پانزدهگانه مشهور به خَمسَعَشَر که منسوب به امام سجاد (علیه السلام) است را دادم.
در ترجمه، تلاشم این بود که نه سادگی را فدای ادبیّت متن کنم، نه لحن موجز و عاطفی دعا را فدای سادگیاش، و نه دقت در ترجمه و معادلیابی را فدای آن دو دیگر. نتیجه صد البته متنی است پر از عیب و نقصهای ناشی از خامطمعی من. حسنی اگر دارد، از اصل کلام و در مرتبه بعد دقت و همت ویراستاران علمی و ادبی کار است.
«درگوشیهای عاشقانه» این روزها در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران در غرفههای آستان قدس رضوی در دو سالن اصلی و کودکونوجوان عرضه شده است. همچنین امکان خرید مجازی آن (با تخفیف و ارسال رایگان) تا ۳۰ شهریور از این لینک فراهم است:
https://b2n.ir/h38665
اما بعد... | یادداشتهای محمدجواد میری
eitaa.com/smjmiry
هدایت شده از جنبش عدالت خواه دانشجویی دانشگاه حضرت معصومه(س)
🔹فَجَعَلَ اللَّهُ... الْعَدْلَ تَنْسیقاً لِلْقُلُوبِ
🔸اولین دوره آموزش مبانی عدالت اجتماعی مبتنی بر اندیشهی متفکرین انقلاب اسلامی جنبش عدالتخواه دانشجویی استان قم
🔹ویژه خواهران(دانشجویان و طلاب)
🔸مکان:دانشگاه حضرت معصومه(س)قم
🔸زمان : ۴و ۵ خرداد ماه
🔹راه ارتباطی و ثبت نام :
٠٩٠۴۶٧٢٢٨٩١
@Fatemehfiroozi_ir
@Edalatkhah_hmu
@edalatkhah_kh_qom
هدایت شده از محسن قنبریان
💠سلسله همایشهای جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی
🔸️همایش دوم
🔷️اندیشه امام خمینی (ره)
با ارائه پژوهشگران علوم انسانی:
مهدی امامی، سیدعلی موسوی، محسن قنبریان، علی فرحانی، امین اسدپور، علی محمدی، محمد جواد تاکی، مجتبی نامخواه
📌 زمان:پنجشنبه ۴ خردادماه
-ساعت ۱۰ صبح
📍مکان:مصلی قم-پژوهشکده باقرالعلوم
🔰جشنواره مردمی علوم انسانی عمار
🆔️ @ammar_ensani
پابرهنگان||محمد زارع
💠سلسله همایشهای جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی 🔸️همایش دوم 🔷️اندیشه امام خمینی (ره) با ارائ
همه دوستانی که در قم هستند و یا ممکن است که به قم مشرف شوند این همایش مهم رو از دست ندهند.